Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
94 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Misschien is dat inderdaad de reden dat ik de lisdex door moet blijven slikken, omdat het anders helemáál full-on zombiemodus wordt.
Klik om te vergroten...
Het gaat er denk ik ook om dat je alles zoveel mogelijk stabiel houdt terwijl je de benzo afbouwt. De benzo afbouw zorgt al voor genoeg instabiliteit. Dan moet je niet ook nog gaan rommelen met je andere medicatie.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Het gaat er denk ik ook om dat je alles zoveel mogelijk stabiel houdt terwijl je de benzo afbouwt. De benzo afbouw zorgt al voor genoeg instabiliteit. Dan moet je niet ook nog gaan rommelen met je andere medicatie.
Klik om te vergroten...

Daar heb je een goed punt.

Het lijkt me alleen zo tegen-intuïtief om in een compleet overprikkelde, paniekerige, bijna elektrisch geladen staat van zijn (als dat even is hoe ik benzo-ontwenning mag samenvatten, als ik het allemaal zo lees) een stimulant te gaan nemen…

Ik was net met m’n ouders uit eten, wel confronterend om aan je ouders uit te leggen dat je een verslaving hebt. Ik heb nooit over mijn benzogebruik gezwegen en ik had ze ook al voorzichtig voorbereid eerder deze week, voor het gesprek met de psychiater, omdat ik wist dat dat de zaken zou gaan wijzigen, maar om het er dan toch ineens zo ‘boem’ met ze over te hebben is toch anders. Beetje beschamend/pijnlijk, maar ja, het hoort erbij.

Ze reageren gelukkig begrijpend, omdat ze mijn klachten kennen, en omdat ik dus feitelijk nooit gelogen heb, maar ik denk dat ze me nu sowieso nooit meer helemaal vertrouwen met drugs. Dat snap ik, maar vind ik jammer, omdat benzo’s van alles wat ik uitgeprobeerd heb, het enige middel is waar ik altijd van heb geweten dat het tricky was en eigenlijk ook wel dat het me waarschijnlijk ooit zou inhalen. Dat zegt weinig tot niets over hoe ik met andere middelen omga. Maar voor hen is dat onderscheid moeilijk te maken, natuurlijk, logisch.

En misschien kunnen we onszelf ook maar beter wantrouwen, want als je maar genoeg middelen gebruikt, vind je er uiteindelijk vanzelf eentje die blijft hangen.

Het is wel een humbling experience in die zin. Roep niet te snel dat je ‘niet (zo) verslavingsgevoelig’ bent, het kan zomaar in een heel klein hoekje zitten.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Ik had ook verwacht dat dat zou gebeuren, omzetten naar diazepam, maar daar was mijn psychiater zeer op tegen. Ik heb geen idee waarom precies, dat wilde ze niet uitleggen.

Ze was zacht uitgedrukt not amused en reageerde erg veroordelend toen ik de broma-verslaving opbiechtte (in mijn eerste gesprek met haar, mijn frustratie hierover staat in het Irritatiepuntje-topic). De timing kwam voor haar totaal verkeerd omdat ze op het punt stond vijf weken met vakantie te gaan, wat ik niet kon weten. Zij is de enige psychiater voor dat team. Ik heb om die reden geen directe back-up psychiater. De stress daarover overviel haarzelf duidelijk ook, en dat is - hoop ik dan maar - de reden dat ze zo heftig reageerde.

Maar diazepam zag ze sowieso niet zitten, en ze heeft, na in eerste instantie niet meteen iets te kunnen/willen doen (‘ik kan hier ook even niets mee’) uiteindelijk toch rap een drie-weken-plan met mirtazapine in elkaar gezet. Ik vind het ook twijfelachtig, maar het alternatief was ook niet wenselijk, namelijk nog weken doorgaan met die 2.5 mg broma.

Ik moet het verder dus zelf uitzoeken. Ik hoop dat het enigszins gaat meevallen, maar als het niet meevalt dan krijg ik na de reactie van de psychiater die al als straf voelde, nog een keer een veel hardere straf. Helpt misschien wel om er voortaan vanaf te blijven… Bij nood kan ik wel bij mijn huisarts terecht lijkt me, maar die zal hier weinig vanaf weten.
Klik om te vergroten...
Echt vervelend, hoe lang slik je de broma? Inderdaad slow and steady wint de race.
Roze Olifant zei:
Daar heb je een goed punt.

Het lijkt me alleen zo tegen-intuïtief om in een compleet overprikkelde, paniekerige, bijna elektrisch geladen staat van zijn (als dat even is hoe ik benzo-ontwenning mag samenvatten, als ik het allemaal zo lees) een stimulant te gaan nemen…

Ik was net met m’n ouders uit eten, wel confronterend om aan je ouders uit te leggen dat je een verslaving hebt. Ik heb nooit over mijn benzogebruik gezwegen en ik had ze ook al voorzichtig voorbereid eerder deze week, voor het gesprek van de psychiater, omdat ik wist dat dat de zaken zou gaan wijzigen, maar om het er dan toch ineens zo ‘boem’ met ze over te hebben is toch anders. Beetje beschamend/pijnlijk, maar ja, het hoort erbij.

Ze reageren gelukkig begrijpend, omdat ze mijn klachten kennen, en omdat ik dus feitelijk nooit gelogen heb, maar ik denk dat ze me nu sowieso nooit meer helemaal vertrouwen met drugs. Dat snap ik, maar vind ik jammer, omdat benzo’s van alles wat ik uitgeprobeerd heb, het enige middel is waar ik altijd van heb geweten dat het tricky was en eigenlijk ook wel dat het me waarschijnlijk ooit zou inhalen. Dat zegt weinig tot niets over hoe ik met andere middelen omga. Maar voor hen is dat onderscheid moeilijk te maken, natuurlijk, logisch.

En misschien kunnen we onszelf ook maar beter wantrouwen, want als je maar genoeg middelen gebruikt, vindt je er uiteindelijk vanzelf eentje die blijft hangen.

Het is wel een humbling experience in die zin. Roep niet te snel dat je ‘niet (zo) verslavingsgevoelig’ bent, het kan zomaar in een heel klein hoekje zitten.
Klik om te vergroten...

Eens. Ik ben door een burn out en depressie regulier aan de benzo’s geraakt. De 1ste benzo die ik nam was fantastisch, wat een heerlijke nacht gehad, nadat ik 5 nachten niet had geslapen. Daarna gaat het snel bergafwaarts, waarbij ik op het toppunt 3 mg lorazepam voor de nacht had, en 60 mg oxazepam voor overdag. Dus ja het kan snel gaan met een verslaving.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Roze Olifant hoe was je nacht en hoe voel je je vandaag?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vinidi84 zei:
Echt vervelend, hoe lang slik je de broma? Inderdaad slow and steady wint de race.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet meer precies hoe lang aan één stuk door, er waren kleine tussenpozen en ik switchte soms tussen pyrazolam en bromazolam. Ik heb tegen de psych gezegd, ongeveer een jaar. Lang dus.

Maar daarvoor gebruikte ik ook al wel langdurig benzo’s (eerst etizolam, daarna flualprazolam), maar dan soms met weken zonder gebruik ertussen, wat nu niet meer mogelijk was met zo’n lange opeenvolgende periode.

Ik verwacht dus wel een serieuze ontwenning; het zou me erg verbazen als die er niet komt, gezien het toch wel langdurige gebruik, en dan denk ik dat ik de lengte nog onderschat. Het is echt langzaam een gewoonte geworden. Daarvoor heb ik benzo’s wel jaren ‘normaal’ sporadisch (alleen na stims, of bij extreme insomnia en paniekaanvallen) kunnen gebruiken trouwens. Maar het is er er ingeslopen om het steeds vaker en langduriger te doen.

Vinidi84 zei:
Eens. Ik ben door een burn out en depressie regulier aan de benzo’s geraakt. De 1ste benzo die ik nam was fantastisch, wat een heerlijke nacht gehad, nadat ik 5 nachten niet had geslapen. Daarna gaat het snel bergafwaarts, waarbij ik op het toppunt 3 mg lorazepam voor de nacht had, en 60 mg oxazepam voor overdag. Dus ja het kan snel gaan met een verslaving.
Klik om te vergroten...

Hier is het ook begonnen na een major burn-out - door allerlei factoren, werk en persoonlijk - met alle ellende vandien, tijdens mijn PhD in België. Toen heb ik de benzo’s altijd nog wel zelf een soort van in de hand kunnen houden, door dagen te houden tussen het gebruik, en regelmatig weken. Na uiteindelijke afronding van die PhD ben ik nog met m’n ouders op vakantie geweest naar een zomers eiland (2021) waar ik uiteraard geen benzo’s had. Ik had enkele moeizame nachten qua slapen herinner ik me, meer niet. Tijdens die vakantie ook eigenlijk per ongeluk gestopt met m’n toenmalige antidepressiva (bupropion/Wellbutrin). Ik vergat het een paar dagen te nemen en merkte geen verschil, dus ja, dan maar helemaal niet meer genomen. Daar totaal geen ontwenning van gehad, terwijl je dit normaliter moet afbouwen. Maar Wellbutrin staat verder ook niet bekend om een moeilijke ontwenning (hoofdzakelijke noradrenaline- en dopamine-heropnameremmer), dus dat valt niet te vergelijken met benzo’s, SSRI’s en SNRI’s.

De baan die ik kreeg na mijn PhD terug in Nederland was er helaas eentje met een toxisch milieu en een shitload aan overwerk (plus dat ik die vorige burn-out achteraf waarschijnlijk nog helemaal niet verwerkt had), dus heb na een jaar een terugval gekregen. Daarna zijn die benzo’s er in mijn ziek-zijn weer langzaam bijgekomen, samen met de angst- en depressieve klachten die enorm versterkt werden en worden door steeds groter woedende onzekerheid over de toekomst - financieel (ik ben alleen) en persoonlijk. Geen enkel bedrijf wil mij tot nu toe hebben met dit gat op mijn CV en ik heb eerlijk gezegd ook totaal geen zelfvertrouwen of überhaupt eigen identiteit meer op werkvlak. Ik heb het idee dat ik niks meer kan. Mijn cognitieve vermogens hebben ook serieus geleden onder die twee burn-outs. Benzo’s maken dat uiteraard niet beter, al lijkt dat in het begin wel zo.

Zucht, wat een troep, maar ja, hè. Het is (lijkt) zo ideaal tegen de klachten.

_shikantaza zei:
@Roze Olifant hoe was je nacht en hoe voel je je vandaag?
Klik om te vergroten...

Lief dat je het vraagt! 😘 Opzich nog goed. Een voor mij prima aantal uur geslapen. Ik merk wel dat het al ietsje minder comfortabel wordt. Inslapen ging vannacht een stuk moeizamer (later) dan de dagen daarvoor, en werd ook eerder en duidelijk minder suf/vrij normaal wakker. Dat in eerste instantie ‘overgesedeerde’ van de mirtazapine begint dus te normaliseren, of de benzo-ontwenning komt erdoorheen (of beide). Ik vermoed dus dat het iedere dag lastiger gaat worden.

Het is ook maandag, wat betekent dat ik gecontacteerd kan worden door instanties of door mijn re-integratiecoach (die komt deze week terug van vakantie, ik doe al weken niks op sollicitatie-gebied omdat ik me daar momenteel echt te depressief voor voel, heb dat haar ook al een paar weken geleden gemaild, maar ze moet die mail nog lezen). Het feit dat het doordeweeks is, dat mensen kunnen mailen/bellen, dat ik niet weet wanneer ik wat van wie ga horen, en ik dus niet mijn “werk” aan het doen ben terwijl ik daar formeel (nog) geen toestemming voor heb, maakt mijn baseline al bovengemiddeld angstig. Dit is precies een van de typen angsten die ik het slechtst trek: sociale/faalangst, de overtuiging dat ik niet genoeg ben/kan/doe.

Ik twijfel ook of ik mijn re-integratiecoach moet inlichten over deze ontwenning (dat dit er nog bij komt) wanneer ze contact opneemt. Misschien wel, want het zal sowieso naar de bedrijfsarts moeten. Heb ook contactgegevens van eventueel vrijwilligerswerk, maar ik wil misschien even wachten om daar contact mee op te nemen tot ik weet hoe erg de ontwenning wordt. Dit is geen ‘rustgevend’ werk namelijk, je taak is om andere mensen (ziekenhuissetting) te kalmeren. Lijkt me opzich best leuk werk, maar het is wellicht nu nog even niet het moment.

Duizend twijfels dus.

Ik denk niet dit nerveuzige gevoel perse alleen door de benzo’s komt, dit is hoe mijn hoofd werkt, maar het zal er ook absoluut niet beter door worden. Mijn moeder had van de supermarkt een XXL bak ijskoffie voor mij meegenomen (superlief), ik was van plan deze soldaat te gaan maken vanmorgen maar ik laat die toch maar even staan om niks verder te triggeren. Is gelukkig lang houdbaar. 🙃 Moet de lisdex nog nemen, maar ook daar twijfel ik dus over. Wat ik eerder al postte, het voelt gewoon onnatuurlijk om dit te nemen als je al onrustig bent.

Irritant dat getwijfel, want als ik het doe moet dat dus ook echt nú, anders gaat het de insomnia alleen verder versterken. Toch maar doen dus, anders volg ik het advies meteen al niet op.

Straks even met de hond van mijn zus wandelen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
Lief dat je het vraagt! 😘 Opzich nog goed. Een voor mij prima aantal uur geslapen. Ik merk wel dat het al ietsje minder comfortabel wordt. Inslapen ging vannacht een stuk moeizamer (later) dan de dagen daarvoor, en werd ook eerder en duidelijk minder suf/vrij normaal wakker. Dat in eerste instantie ‘overgesedeerde’ van de mirtazapine begint dus te normaliseren, of de benzo-ontwenning komt erdoorheen (of beide). Ik vermoed dus dat het iedere dag lastiger gaat worden.
Klik om te vergroten...
Klinkt niet verkeerd maar bekijk het dag voor dag.

Roze Olifant zei:
Het is ook maandag, wat betekent dat ik gecontacteerd kan worden door instanties of door mijn re-integratiecoach (die komt deze week terug van vakantie, ik doe al weken niks op sollicitatie-gebied omdat ik me daar momenteel echt te depressief voor voel, heb dat haar ook al een paar weken geleden gemaild, maar ze moet die mail nog lezen). Het feit dat het doordeweeks is, dat mensen kunnen mailen/bellen, dat ik niet weet wanneer ik wat van wie ga horen, en ik dus niet mijn “werk” aan het doen ben terwijl ik daar formeel (nog) geen toestemming voor heb, maakt mij baseline al bovengemiddeld angstig. Dit is precies een van de typen angsten die ik het slechtst trek: sociale/faalangst, de overtuiging dat ik niet genoeg ben/kan/doe.

Ik twijfel ook of ik mijn re-integratiecoach moet inlichten over deze ontwenning (dat dit er nog bij komt) wanneer ze contact opneemt. Misschien wel, want het zal sowieso naar de bedrijfsarts moeten.
Klik om te vergroten...
Benzo ontwenning is niet niks. Maak goed duidelijk hoe het voor jou voelt en probeer de verwachtingen bij de ander realistisch te houden of maken. Zo'n afbouw kan nog lang last geven dus het kan zijn dat je jouw verplichtingen (zo voel jij dat geloof ik) een tijdje minder of niet na kunt komen. Maar door de mensen om je heen op de hoogte te houden, zal het begrip groeien. Zelfs als je aangeeft dat je een paar weken de tijd voor jezelf nodig hebt zal iemand met een gezond stel hersens jou die tijd ook gunnen en na die paar weken pas een keer vragen hoe jouw vlag er bij hangt. Het zal ook iets zijn dat je gaandeweg gaat meemaken en ontdekken.

Als er al een risico is, dan is het dat je je laat leiden door angst. Dit was bij me echt wel een probleem achteraf gezien. Had ik best iets vaker doorheen mogen gaan. Dat had mijn herstel ook wel positief beinvloed. Benzo ontwenning maakt je extra bang voor dingen waar angst eigenlijk niet voor nodig is (geen echt gevaar).

Roze Olifant zei:
Ik denk dus niet dit nerveuzige gevoel perse door de benzo’s komt, maar het zal er ook absoluut niet beter door worden. Mijn moeder had van de supermarkt een XXL bak ijskoffie voor mij meegenomen (superlief), ik was van plan deze soldaat te gaan maken vanmorgen maar ik laat die toch maar even staan om niks verder te triggeren. Is gelukkig lang houdbaar. 🙃

Straks even met de hond van mijn zus wandelen.
Klik om te vergroten...
Rustig aan. Kies voor jezelf. Nu is het moment dat je het nodig hebt en dat je de gelegenheid kunt nemen om daar mee te oefenen. Als je het tijdens Benzo ontwenning kunt, kun je het altijd.

Je bent het zeker weten waard. 😘
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Klinkt niet verkeerd maar bekijk het dag voor dag.


Benzo ontwenning is niet niks. Maak goed duidelijk hoe het voor jou voelt en probeer de verwachtingen bij de ander realistisch te houden of maken. Zo'n afbouw kan nog lang last geven dus het kan zijn dat je jouw verplichtingen (zo voel jij dat geloof ik) een tijdje minder of niet na kunt komen. Maar door de mensen om je heen op de hoogte te houden, zal het begrip groeien. Zelfs als je aangeeft dat je een paar weken de tijd voor jezelf nodig hebt zal iemand met een gezond stel hersens jou die tijd ook gunnen en na die paar weken pas een keer vragen hoe jouw vlag er bij hangt. Het zal ook iets zijn dat je gaandeweg gaat meemaken en ontdekken.
Klik om te vergroten...

Ja, precies. Er eerlijk over zijn is denk ik wel het beste. Ik voelde me dus al slecht de laatste tijd (nog voor de benzo-afbouw) dus ik denk dat het realistisch is om bij mijn coach aan te geven dat werk zoeken even geen prioriteit kan zijn.

Ik had nog iets aan mijn reactie gerommeld hierboven en iets toegevoegd over vrijwilligerswerk. Ik wil dat gaan doen, maar ik betwijfel of dit het juiste moment is om die mensen te gaan bellen. Het gaat echt geen goed beeld geven als ik meteen alweer moet kappen omdat de ontwenning zwaar gaat worden. Ik wacht nog even.

_shikantaza zei:
Als er al een risico is, dan is het dat je je laat leiden door angst. Dit was bij me echt wel een probleem achteraf gezien. Had ik best iets vaker doorheen mogen gaan. Dat had mijn herstel ook wel positief beinvloed. Benzo ontwenning maakt je extra bang voor dingen waar angst eigenlijk niet voor nodig is (geen echt gevaar).
Klik om te vergroten...

Die zie ik wel, ja. Dat betekent dat ik dus ook weer niet té lang moet gaan wachten met dingen zoals het bellen van dat vrijwilligerswerk. Over twee (wellicht te optimistisch) of drie weken heb ik hopelijk een duidelijker beeld over hoe het daadwerkelijk gaat.

_shikantaza zei:
Rustig aan. Kies voor jezelf. Nu is het moment dat je het nodig hebt en dat je de gelegenheid kunt nemen om daar mee te oefenen. Als je het tijdens Benzo ontwenning kunt, kun je het altijd.

Je bent het zeker weten waard. 😘
Klik om te vergroten...

Ahw. Wat lief. Echt heel fijn dat jullie als ervaringsdeskundigen zo meedenken en meeleven hier. Voelt echt als een warm bad. Nogmaals: dankjewel! 😘
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Ik had ook verwacht dat dat zou gebeuren, omzetten naar diazepam, maar daar was mijn psychiater zeer op tegen. Ik heb geen idee waarom precies, dat wilde ze niet uitleggen.
Klik om te vergroten...

Ik denk omdat ze denkt, en deels is dat natuurlijk ook zo, diazepam ook weer verslavingsgevoelig werkt.
Meer dan wat je nu voorgeschreven krijgt. Maar volgens mij is regulier wel bromo afbouw > diazepam.

Roze Olifant zei:
Ik was net met m’n ouders uit eten, wel confronterend om aan je ouders uit te leggen dat je een verslaving hebt
Klik om te vergroten...

Wat goed dat je dat al zo snel verteld hebt.
Eerlijkheid is het beste. Maar wat zal het moeilijk voor je zijn geweest.
Want hoe begin je er aan. Bij de soep bij de het toetje. Nooit het goeie moment.
Dus top van je!

Roze Olifant zei:
Ik twijfel ook of ik mijn re-integratiecoach moet inlichten over deze ontwenning (dat dit er nog bij komt) wanneer ze contact opneemt. Misschien wel, want het zal sowieso naar de bedrijfsarts moeten.
Klik om te vergroten...

Ik zou het andersom doen.
Eerst de bedrijfsarts inlichten. Die heeft namelijk nog een beroepsgeheim. En dan met hem/haar overleggen wie je nog meer moet gaan inlichten. Of dat de BA dat doet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Ik had nog iets aan mijn reactie gerommeld hierboven en iets toegevoegd over vrijwilligerswerk. Ik wil dat gaan doen, maar ik betwijfel of dit het juiste moment is om die mensen te gaan bellen. Het gaat echt geen goed beeld geven als ik meteen alweer moet kappen omdat de ontwenning zwaar gaat worden. Ik wacht nog even.
Klik om te vergroten...
Ik zou zeggen bel, leg je situatie uit en ga een keer op de koffie. Dan heb je in ieder geval een beter idee van wat het inhoudt, ze kennen jou en jouw situatie. Dan kun je als je er aan toe bent (of misschien voelt dat wel niet zo maar lees ff helemaal door) daar beginnen. Ik had zo onwijs veel aan vrijwilligerswerk toen ik in de PAWS zat. Afleiding, onder de mensen, nuttig zijn. Ik vergat altijd even hoe ellendig ik me voelde toen ik lekker in de moestuin bezig was. Dat waren echt de fijnste momenten van mijn week.

In acute ontwenning is het misschien niet passend, en het kan vervelend voelen om vroeg op te moeten na een gebroken nacht. Maar ook daar valt misschien wat aan te doen. Afspreken dat je voor 11:00 verschijnt of beginnen met de middagen werken. Op termijn kan het wel echt fijn zijn om vroeg op te staan om een doel te hebben op een dag. Toen ik ging inzien dat ik vooral last had van het last hebben van een slechte nacht en niet zo zeer van de slechte nacht zelf (in 95% van de gevallen dan) scheelde dat wel. Ik geloof niet dat ik die realisatie had kunnen hebben toen ik in acute ontwenning zat. Daar was ik te angstig voor toen.

You can do this.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Ik denk omdat ze denkt, en deels is dat natuurlijk ook zo, diazepam ook weer verslavingsgevoelig werkt.
Meer dan wat je nu voorgeschreven krijgt. Maar volgens mij is regulier wel bromo afbouw > diazepam.
Klik om te vergroten...

Ja, dat zal erachter hebben gezeten. Ze zei ook zelf al dat ze echt héél erg anti-benzo is en ze eigenlijk nooit voorschrijft, behalve in héél uitzonderlijke gevallen wanneer iemand’s ritme ernstig verstoord is. En dan nog zelden tot nooit.

Ze is van mijn leeftijd, misschien zelfs wat jonger. Deze arts was dus ronduit veroordelend en naar, wat echt niet fijn was. Maar dat even daargelaten, ik heb het idee dat de huidige generatie psychiaters beter inziet hoe schadelijk benzo’s zijn.

Haar reactie naar mij toe was niet oké, maar geeft wel aan dat benzo’s echt acuut red flag/code rood opriepen bij haar.

Kordie zei:
Wat goed dat je dat al zo snel verteld hebt.
Eerlijkheid is het beste. Maar wat zal het moeilijk voor je zijn geweest.
Want hoe begin je er aan. Bij de soep bij de het toetje. Nooit het goeie moment.
Dus top van je!
Klik om te vergroten...

Ze wisten het al een beetje, ik heb het gebruik nooit verzwegen, maar niet dat het daadwerkelijk een verslaving is. Slaappillen klinken toch onschuldiger dan heroïne of cocaïne, ofzo. Ik besloot nu om het wel gewoon te benoemen zoals het is.

Kordie zei:
Ik zou het andersom doen.
Eerst de bedrijfsarts inlichten. Die heeft namelijk nog een beroepsgeheim. En dan met hem/haar overleggen wie je nog meer moet gaan inlichten. Of dat de BA dat doet.
Klik om te vergroten...

Hmmm ja, je hebt denk ik gelijk. Ik ga vandaag de casemanager contacteren voor een (zo urgent mogelijk) telefonisch consult met de bedrijfsarts. Waarschijnlijk is mijn coach er alsnog eerder bij, omdat zij een dezer dagen, ik vermoed morgen, mijn mail gaat lezen van weken terug, en daarin zeg ik eigenlijk al dat ik te depressief ben om te solliciteren met de vraag om een zo snel mogelijk overleg met haar. Maar de vraag is of ik die verslaving ook moet benoemen bij haar, als ze eerder is dan de bedrijfsarts, wat dus wel waarschijnlijk is. Argh. Het zit niet in mijn aard om te verzwijgen, ik heb eerder te neiging om soms een beetje teveel te ‘oversharen’.

Zo meteen dus de casemanager (heb geen directe gegevens van de bedrijfsarts) proberen te bereiken. *hartkloppingen*

Eerst maar douchen, ietsiepietsie uitstel, haha.

Dank! 😘
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ter illustratie: op een gemiddelde nacht zit ik nu op 0.5/0.75 mg (soms een uitschieter naar 1). Overdag op 0, behalve met spannende gebeurtenissen (steeds minder vaak). Dan probeer ik het met 0,75. Soms een uitschieter naar max 1,5/2,5 (dat laatste is echt maar 1 keer gebeurd in de afgelopen maanden).

Omrekening naar diazepam is volgens Trimbos:

0.75 mg broma = 7,5 mg diazepam

Do the math. :)
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jazz35 zei:
Mijn behandelaar is weg (met pensioen) en de psychiater die zich met de afbouw van medicatie ging bemoeien heeft helaas de beslissing genomen mij níet ambulant te laten afbouwen met diazepam.
Klik om te vergroten...
Wat was de reden voor deze beslissing?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Wat was de reden voor deze beslissing?
Klik om te vergroten...
'Nee hoor, pammetjes doen we niet. Dan hebben we er geen controle over. We kunnen gewoon werken met stemmingsstabilisatoren.'

Dat ik al een half jaar bezig was een zorgvuldig plan op te stellen met mijn behandelaar, kon haar kennelijk niets schelen. Plan ging resoluut door de plee.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
MR_CHIP zei:
Echt raar dat je alles zelf moet uitzoeken
Klik om te vergroten...
Met een gevaarlijke benzo bovendien, die veel te potent is en een research chemical. Ja, écht suf.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
'Nee hoor, pammetjes doen we niet. Dan hebben we er geen controle over. We kunnen gewoon werken met stemmingsstabilisatoren.'

Dat ik al een half jaar bezig was een zorgvuldig plan op te stellen met mijn behandelaar, kon haar kennelijk niets schelen. Plan ging resoluut door de plee.
Klik om te vergroten...
Tering zeg. Onbegrijpelijk dat ze je zo in de kou hebben laten staan. Was het een oude psychiater of behandelaar die dit verkondigde?

Leuk om je hier weer online te zien trouwens. Ben je bekend met "Water tapering"? Kan nog wel van pas komen als je met Bromazolam afbouwt.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
Ben je bekend met "Water tapering"? Kan nog wel van pas komen als je met Bromazolam afbouwt.
Klik om te vergroten...
De meeste benzos lossen niet op in water, toch?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
De meeste benzos lossen niet op in water, toch?
Klik om te vergroten...
Hoeft ook niet per sé. Fijnstampen, het poeder in een leeg jampotje ofzo met 100ml water. Goed schudden of roeren en dan iedere dag een ml meer eruit gieten en de rest opdrinken.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Tering zeg. Onbegrijpelijk dat ze je zo in de kou hebben laten staan. Was het een oude psychiater of behandelaar die dit verkondigde?

Leuk om je hier weer online te zien trouwens. Ben je bekend met "Water tapering"? Kan nog wel van pas komen als je met Bromazolam afbouwt.
Klik om te vergroten...
Een dame van in de veertig. Die oude psychiater die eerst wél akkoord had gegeven was een mammoet uit de oertijd. Die vond het wel best. Deze tante had er andere ideeën over. Biaaatch.

Ik heb gehoord over water tapering ja (van jou denk ik). Heb ook een weegschaaltje gekocht dat nauwkeurig meet, plus capsules. Maar vooralsnog gaat het eigenlijk prima om gewoon overdag niet meer te nemen, behalve af en toe bij iets spannends. Dus even kijken of ik echt ga taperen of dat ik het gewoon zo blijf doen. Ik ben er nu al zo ver mee. Het lijkt eigenlijk wel te werken.

Maar onbegrijpelijk inderdaad, dat ze me zo in de kou laten staan. Schandalig eigenlijk. Ik ben er vooral boos over merk ik, en dat geeft paradoxaal genoeg óók hernieuwde kracht om het zelf te doen en te SLAGEN.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat voel ik me @@@ vandaag! Agitatie, depressief, misselijk, darmproblemen, niet kunnen eten, geluid en licht niet verdraagbaar, een hoofd wat uit elkaar wil springen. Ik weet dat dit weer voorbij gaat, want anders is dit niet vol te houden zo. Ik zit op 5,5mg nog, misschien ga ik toch iets te snel, terwijl ik al zo langzaam ga. Heb taperingstrips en weegschaaltje. Heb gisteren laatste recept opgehaald bij apotheek, geeft ook extra spanning.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vinidi84 zei:
Wat voel ik me @@@ vandaag! Agitatie, depressief, misselijk, darmproblemen, niet kunnen eten, geluid en licht niet verdraagbaar, een hoofd wat uit elkaar wil springen. Ik weet dat dit weer voorbij gaat, want anders is dit niet vol te houden zo. Ik zit op 5,5mg nog, misschien ga ik toch iets te snel, terwijl ik al zo langzaam ga. Heb taperingstrips en weegschaaltje. Heb gisteren laatste recept opgehaald bij apotheek, geeft ook extra spanning.
Klik om te vergroten...
Benzo afbouw verloopt grillig. Het kan opeen slecht of juist goed gaan zonder aanleiding. Bekijk het per dag. Kalm aan, dosis niet ophogen en even afwachten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1920212223...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."