Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
77 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jazz35 zei:
Ja, misschien heb je gelijk, en zou ik dat moeten doen. Maar ik voel momenteel zo'n grote vastberadenheid om die laatste paar mg er zelf af te krijgen, dat ik erover twijfel. Vannacht (best licht, dat wel) geslapen op zo'n fucking klein brokje broma, dat het me écht nog maar een kleine stap lijkt naar nul. Waar ik bovendien van mezelf gerust nog twee maanden over mag doen. Dus ik weet gewoonweg niet of het me het gedoe en de strijd waard is. 😅
Klik om te vergroten...
Ach, gedoe en strijd. Misschien. Het hangt ook echt af van hoe je de afbouw ervaart. Je doet het volgens mij rustig aan. Dat is volgens mij de belangrijkste succesfactor!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Ach, gedoe en strijd. Misschien. Het hangt ook echt af van hoe je de afbouw ervaart. Je doet het volgens mij rustig aan. Dat is volgens mij de belangrijkste succesfactor!
Klik om te vergroten...
Ik doe het superslow, maar wél al ongeveer anderhalf jaar lang steady. Sommigen zullen me voor gek verklaren, maar ik ga de strijd winnen, écht. Daar gaat geen heks van een psychiater mij van weerhouden. Al duurt het nog een half jaar voor ik, ook met spannende gebeurtenissen, niets meer neem. Ik gá daar komen. I'm not in a hurry, maar heb mijn einddoel wel glashelder voor ogen. ♥️✨
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Ach, gedoe en strijd. Misschien. Het hangt ook echt af van hoe je de afbouw ervaart. Je doet het volgens mij rustig aan. Dat is volgens mij de belangrijkste succesfactor!
Klik om te vergroten...
En ja, dat supertrage tempo helpt mij enorm. Dat is echt key in dit proces. Als ik kijk hoe lang ik erover heb gedaan om verstrikt te raken in dit web, dan is het niet verwonderlijk dat ik er óók lang over doen om er weer uit te komen. Alle oude patronen moeten vervangen worden.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
En met jou @Raver ? Begin je te wennen aan de helderheid in je hoofd?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Bijzonder, ik slaap, eet, etc. altijd makkelijker op vakantie. Mijn lichaam gaat ineen soort avontuur/survival modus. Bovendien ben ik lichamelijk erg actief op vakantie, dat zal vast meehelpen met goede eetlust en nachtrust.
Klik om te vergroten...
Demonstreert maar weer hoe ieder mens anders is en anders reageert op afbouw, detox en zaken als stress of vakanties. Ik ben ook altijd erg actief op vakantie, misschien iets té actief, haha. Geen prikkelarmoede, maar juist een teveel aan prikkels soms. Ach ja, it is what it is en nu gaat het gelukkig aardig goed! 🙏
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#6
MyLittlePonyPack zei:
Ik ben inmiddels al ruim 3 maanden van de Diazepam en dus benzo's af🥳😎
En dat na jarenlang elke dag benzo's gebruiken. En ik had echt niet verwacht dat ik eigenlijk daarna helemaal nergens last meer van zou hebben. En het slapen gaat ook echt prima over het algemeen. Ik slaap 5 van de 7 nachten redelijk/ goed👍

En vaak wel 1 of 2 nachten in de week wat slechter. Afgelopen week had ik 2 nachten waarin ik maar een paar uur had geslapen en dat vind ik dan nog wel moeilijk hoor. Dan denk ik er 's nachts nog wel aan als ik naar het plafond lig te staren. Maar ja het kan niet meer en ik wil het ook niet meer.

Ik probeer die dag dan maar gewoon te accepteren dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Alhoewel ik dan wel echt chagrijnig kan zijn qua stemming vanwege het slaapgebrek. Maar de nacht erop slaap ik eigenlijk altijd weer heel goed. En soms bij spanning of drukte in mijn hoofd heb ik nog wel eens trek aan een benzo. Maar ook daar kan ik steeds beter mee omgaan en het er te laten zijn en te voelen. En er op een constructieve manier mee om te gaan 👍

Ik lees hier dat 0.5 milligram Bromozolam omgerekend wordt naar 5-7.5 milligram Diazepam en dat jij voor 1.5 mg Bromozolam 20 mg Diazepam kreeg @Leslie010😳 Maar dan snap ik wel waarom mijn afkick van de Bromozolam in de detox zo hevig was. Want ik zat gemiddeld op 27 mg Bromozolam (met uitschietjes naar 39 mg) en ik kreeg de eerste dag maar 40 milligram Diazepam en vanaf de tweede dag zelfs nog maar 35 milligram. Ik vond dat toen echt al zo ontzettend weinig, maar in de kliniek hadden ze er geen ervaring mee en deden ze maar wat...

Dus ik herken me wel in het verhaal van @Raver en @De Zandman dat de specialistische kennis in de detox flink te wensen overlaat. Zulke opmerkingen die jij hebt gekregen @Raver kunnen ook echt niet. Ik weet niet waar je zit maar ik vind het sowieso al een rare gang van zaken dat je als cliënten onderling met elkaar kunt klooien wat je van de week zei. Ik vind het in ieder geval dapper dat je hebt besloten om juist het laatst stukje klinisch te doen in de detox. Heel veel succes en hopelijk kom jij er ook helemaal vanaf💪

@Jazz35 Welkom terug op het forum na je vrijwillige ban. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je een nieuwe psychiater hebt en dat die ging Diazepam wil geven om af te bouwen. Echt enorm slecht dat ze je nou aan je lot overlaten. Maar je bent er echt bijna als je nog maar op 0.5 milligram Bromozolam zit. Goed dat je voor jezelf een plan van aanpak heb gemaakt en ik heb er vertrouwen in dat het jou ook gaat lukken 💪

@Vinidi84 en @Roze Olifant Hoe gaat het nu met jullie?🫂

Bekijk bijlage 62083
Klik om te vergroten...
Met mij gaat ‘t redelijk. Overdag nog 2,5 mg diazepam, en savonds 2,5 mg diazepam. Er zijn nu dagen bij dat ik me best goed voel met weinig ontwenning, en dat ik helderder ben in het hoofd. Ook de slechte dagen zijn er nog. Slapen is nog steeds één en al dromen, over de meeste bizarre dingen, iets waarvan ik hoop dat dat op termijn weer hersteld naar normaal. Ik besef ook dat ik een zeer lange periode 0,0 droomslaap had; en dat moet nu weer in balans komen. Soms lukt het om smiddags een powernap te doen van wel soms een uur, dat is echt heel fijn. Wel merk ik dat gezonde darmen ongelofelijk belangrijk zijn in de afbouw. Eet ik verkeerd, dan weet ik in feite al dat de ontwenningsverschijnselen veel heftiger worden (dat kan al na een half uur dat ik de maaltijd op heb). Eet ik gezond, dus veel biologische groente (hele bloemkool of broccoli) met alleen een stukje rundvlees, dan werkt dat positief door. Eet ik echter een maaltijd met veel gluten, koolhydraten, suikers en e nummers, dan ben ik aan de beurt. Ik bouw per week 1 mg af. Als ik bij de 2,5 zit wordt dit 0,5 mg.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Vinidi84 zei:
Met mij gaat ‘t redelijk. Overdag nog 2,5 mg diazepam, en savonds 2,5 mg diazepam. Er zijn nu dagen bij dat ik me best goed voel met weinig ontwenning, en dat ik helderder ben in het hoofd. Ook de slechte dagen zijn er nog. Slapen is nog steeds één en al dromen, over de meeste bizarre dingen, iets waarvan ik hoop dat dat op termijn weer hersteld naar normaal. Ik besef ook dat ik een zeer lange periode 0,0 droomslaap had; en dat moet nu weer in balans komen. Soms lukt het om smiddags een powernap te doen van wel soms een uur, dat is echt heel fijn. Wel merk ik dat gezonde darmen ongelofelijk belangrijk zijn in de afbouw. Eet ik verkeerd, dan weet ik in feite al dat de ontwenningsverschijnselen veel heftiger worden (dat kan al na een half uur dat ik de maaltijd op heb). Eet ik gezond, dus veel biologische groente (hele bloemkool of broccoli) met alleen een stukje rundvlees, dan werkt dat positief door. Eet ik echter een maaltijd met veel gluten, koolhydraten, suikers en e nummers, dan ben ik aan de beurt. Ik bouw per week 1 mg af. Als ik bij de 2,5 zit wordt dit 0,5 mg.
Klik om te vergroten...
Fijn om te lezen! Klinkt alsof je goed bezig bent. En nu je het zegt over dat voedsel, valt er ineens een aantal kwartjes hier. Heb ik óók joh! Da's wel even goed om te realiseren. Succes!! ✨
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe gaat het @Vinidi84 ?

Ik ben net bij een nieuwe behandelaar geweest en heb ook met de psychiater gesproken over medicatie. Zij geeft drie opties:

1 - Ik ga zelf door zoals ik nu bezig ben en probeer af te bouwen met de Bromazolam en gebruik daarnaast de Quetiapine (50 mg) zoals ik die nu gebruik
2 - Hetzelfde als hierboven, maar ik hoog de Quetiapine op tot bv 75 mg, dit om de stemming te bijven stabiliseren en makkelijker te kunnen afbouwen
3 - (haar eigenlijke voorstel) Ik ga naast de Quetiapine Valproïnezuur of Carbamazepine gebruiken om m'n stemming wat te stabiliseren en makkelijker af te bouwen met de Bromazolam

Note: ik slik de Quetiapine nu bijna twee jaar voor een bipolaire stoornis, waar Valproïnezuur ook regelmatig voor gebruikt wordt.

Ik neig eerlijk gezegd nu naar het eerste. Kijken of het zelfstandig lukt, en zo niet, dan optie drie proberen. Quetiapine in hogere dosering vlakt mij behoorlijk af. Daar zit ik niet op te wachten. Bipolair zijn is kut, maar een afgevlakt leven mijn grootste nachtmerrie. Ben dus best bang voor extra stabilisatoren.

Plus: de afbouw gaat best lekker volgens mij. Dus sja.... Even laten bezinken maar.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Jazz35 zei:
Hoe gaat het @Vinidi84 ?

Ik ben net bij een nieuwe behandelaar geweest en heb ook met de psychiater gesproken over medicatie. Zij geeft drie opties:

1 - Ik ga zelf door zoals ik nu bezig ben en probeer af te bouwen met de Bromazolam en gebruik daarnaast de Quetiapine (50 mg) zoals ik die nu gebruik
2 - Hetzelfde als hierboven, maar ik hoog de Quetiapine op tot bv 75 mg, dit om de stemming te bijven stabiliseren en makkelijker te kunnen afbouwen
3 - (haar eigenlijke voorstel) Ik ga naast de Quetiapine Valproïnezuur of Carbamazepine gebruiken om m'n stemming wat te stabiliseren en makkelijker af te bouwen met de Bromazolam

Note: ik slik de Quetiapine nu bijna twee jaar voor een bipolaire stoornis, waar Valproïnezuur ook regelmatig voor gebruikt wordt.

Ik neig eerlijk gezegd nu naar het eerste. Kijken of het zelfstandig lukt, en zo niet, dan optie drie proberen. Quetiapine in hogere dosering vlakt mij behoorlijk af. Daar zit ik niet op te wachten. Bipolair zijn is kut, maar een afgevlakt leven mijn grootste nachtmerrie. Ben dus best bang voor extra stabilisatoren.

Plus: de afbouw gaat best lekker volgens mij. Dus sja.... Even laten bezinken maar.
Klik om te vergroten...
Goed bezig! Ik zou ook optie 1 doen. Als dat niet lukt kun je altijd nog kijken naar extra medicatie, en ja, afvlakking van gevoel is niet prettig. Niet bij je gevoel kunnen komen is ook weer een uitlokker voor depressieve symptomen.
Met mij gaat t redelijk, de dalen zijn soms nog wel diep, maar ik weet dat dit weer wegtrekt in de loop vd dag, en dat ik met name in de avond weer een betere stemming heb. Wel heb ik afgelopen week middenin de nacht mijn telefoon gepakt en een aantal mensen gebeld. Ik weet hier helemaal niets van. Ook stond er een geopende fles wijn (van 130 euro bedoelt voor een speciaal moment) op het aanrecht, waar een glas uit is gehaald. Deze stond in de badkamer onaangeroerd. Sochtends werd ik overigens teruggebeld, ze dachten dat er wat mij aan de hand was. Ik hoop niet dat dit vaker gebeurd, en vindt dit best eng.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Vinidi84 zei:
Goed bezig! Ik zou ook optie 1 doen. Als dat niet lukt kun je altijd nog kijken naar extra medicatie, en ja, afvlakking van gevoel is niet prettig. Niet bij je gevoel kunnen komen is ook weer een uitlokker voor depressieve symptomen.
Met mij gaat t redelijk, de dalen zijn soms nog wel diep, maar ik weet dat dit weer wegtrekt in de loop vd dag, en dat ik met name in de avond weer een betere stemming heb. Wel heb ik afgelopen week middenin de nacht mijn telefoon gepakt en een aantal mensen gebeld. Ik weet hier helemaal niets van. Ook stond er een geopende fles wijn (van 130 euro bedoelt voor een speciaal moment) op het aanrecht, waar een glas uit is gehaald. Deze stond in de badkamer onaangeroerd. Sochtends werd ik overigens teruggebeld, ze dachten dat er wat mij aan de hand was. Ik hoop niet dat dit vaker gebeurd, en vindt dit best eng.
Klik om te vergroten...
Oeh, dat klinkt inderdaad eng zeg. Heb je dat vaker gehad in je afbouwtraject, dat je dingen deed waar je de volgende dag niets meer vanaf wist?

En ja, optie 1 klinkt me inderdaad het beste in de oren voor nu. Niet het één weer met het ander gaan vervangen. Als ik opnieuw erge last krijg van manische episodes, kan ik dat altijd nog doen. Het is bij mij gelukkig niet zo ernstig dat ik in een separeercel beland of zo. 😬😅
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Voor de stemming te stabiliseren kun je ook depakine enteric nemen.
Dat is een echte stemmingstabilisator.
Door dit anti epilepsie medicijn vlak je iig niet af!
En je kunt er zonder probleem weer mee stoppen desgewenst.
Klik om te vergroten...
Ik kan niet zelf gaan beslissen over medicatie. Dit zijn de keuzes die ik nu heb. C'est ça.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Er is ook zeker een groot gedeelte van de mensen die geen langdurige paws zal krijgen. Maar dat je brein even nodig gaat hebben om te herstellen is een feit. De vraag is alleen in hoeverre je daar last van gaat krijgen. Het zijn iig goede vooruitzichten zo!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goed te horen!
Ik ben nog steeds gepauzeerd op 0.5 Clonazepam.
Ga even niet lager, nu niet de tijd voor.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Ook jij bent er bijna @Ei-Salade !
Klik om te vergroten...
Ik ben er nu ook tevreden mee, merk echt wel vooruitgang en positieve effecten.
Zoals lichamelijk sterker voelen en niet zo lam/zwak meer.
Kom van 1.5mg af dus heb al 2/3 erop zitten!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ei-Salade zei:
Goed te horen!
Ik ben nog steeds gepauzeerd op 0.5 Clonazepam.
Ga even niet lager, nu niet de tijd voor.
Klik om te vergroten...
Komen ook spannende tijden aan voor jou natuurlijk , eerst daar maar goed doorheen komen😉
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vinidi84 zei:
Hoe is t met mijn medestrijders? De afgelopen 4 dagen zijn echt heel goed geweest. Langere diepe slaap (intens dromen) en overdag helder, weinig last van ontwenning. Het lukt nu zelfs om zonder medicatie in slaap te vallen. Gisteren en vandaag er om 6 uur uit om vervolgens om 9 u in Utrecht te zijn voor het geven van een presentatie. Zag er als een berg tegenop niet wetend of ik t zou volhouden. Alles geaccepteerd, ook de angst en spanning tijdens de lange rit, en het is allemaal goed gegaan. Kan bijna weer 40u werken (met een maandinkomen van 20k 🙂, dat is wel heel lekker, en geeft rust). Benzovrij leven, heerlijk. Nooit meer die troep in huis.

Wel nog elke werkdag intensief sporten en op tijd naar bed (22u).
Klik om te vergroten...
Goed bezig, je kan trots op jezelf zijn💪🏾🥳
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Vinidi84 zei:
Ja echt wel. Hopelijk blijven die paws mij bespaard. Besef echter ook dat het een grillig iets is, en dat het volgende week zo weer anders kan zijn. Nu even genieten van het moment, ben onderweg naar de sportschool (zin in!).
Klik om te vergroten...
En hoe is het nu met je? Still going strong?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Jazz35 zei:
En hoe is het nu met je? Still going strong?
Klik om te vergroten...
Hi Jazz. Het gaat nog steeds goed; mijn mentale klachten die ik nu nog heb, herken ik van voor mijn burn-out (angst gerelateerd). Dat zware depressive gevoel is uit mijn systeem, dus dat was echt wel een benzo gerelateerd. Mijn natuurlijke slaap met gezonde dromen hersteld steeds beter. Afgelopen twee nachten zeker 8u geslapen, en ik word hooguit 2x wakker tussendoor. Sporten blijf ik dagelijks doen. In beweging blijven is het beste. Hoe is het met jou?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoe gaat het @Vinidi84 ?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Vinidi84 zei:
Hi Jazz. Het gaat nog steeds goed; mijn mentale klachten die ik nu nog heb, herken ik van voor mijn burn-out (angst gerelateerd). Dat zware depressive gevoel is uit mijn systeem, dus dat was echt wel een benzo gerelateerd. Mijn natuurlijke slaap met gezonde dromen hersteld steeds beter. Afgelopen twee nachten zeker 8u geslapen, en ik word hooguit 2x wakker tussendoor. Sporten blijf ik dagelijks doen. In beweging blijven is het beste. Hoe is het met jou?
Klik om te vergroten...
Wow, goed om te lezen zeg. Lekker bezig! ♥️ Met mij gaat het goed (ik heb een topic geopend in het verslaving-subforum, mocht je mee willen lezen). Zit momenteel op 0,5 mg bromazolam (= 5 mg diazepam). Woensdag ga ik naar 0,4! Plan is nu iedere week 0,1 eraf. Ik ben er klaar mee. Geen last van bijverschijnselen momenteel. Dus dat is superfijn! Ik heb deze maand nauwelijks werk staan ( ben freelancer, net als jij), en ik gun mezelf de maand vrij om lekker af te bouwen naar (hopelijk) 0. Dagelijks sporten (plus gezonde voeding) is ook hier het wondermiddel bij uitstek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."