Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
72 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vinidi84 zei:
Heeft iemand ook last van adrenaline rushes oid??? Hartkloppingen, lichaam staat als ware in ‘brand’, zeer heet gevoel op gezicht (alsof je hele hoge koorts hebt).
Klik om te vergroten...

Ik heb wel hitte aanvallen; net zoals aanvallen van kou en koude rillingen. Ik heb ook soms dat ik ga blozen.

Momenteel word ik geteisterd door slapte en duizeligheid. Het is net alsof elke dag opnieuw besloten wordt welke drama verschijnselen je vandaag krijgt. 😅
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
Ik heb wel hitte aanvallen; net zoals aanvallen van kou en koude rillingen. Ik heb ook soms dat ik ga blozen.

Momenteel word ik geteisterd door slapte en duizeligheid. Het is net alsof elke dag opnieuw besloten wordt welke drama verschijnselen je vandaag krijgt. 😅
Klik om te vergroten...
Alles komt voorbij. Zelfs symptomen die nergens omschreven staan 😄
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeebats zei:
Alles komt voorbij. Zelfs symptomen die nergens omschreven staan 😄
Klik om te vergroten...

Haha ja echt zo 😅🫠
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Houd vol, @Raver !
Hier komt een einde aan, die ontwenningsverschijnselen en dan ben je vrij!
Klik om te vergroten...

Yeah buddy. Kan niet wachten!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
Hmmm, komt mij ook niet helemaal bekend voor. Wél kan soms een vlaag van angst mij overvallen. Schuingedrukt, omdat het meer een fysieke ervaring is dan een emotie. Dan word ik licht in mijn hoofd en heb ik een verhoogde hartslag. Maar ik weet niet zeker of dat te maken heeft met ontwenning of met de angststoornis die soms gewoon uit het niets van zich wil laten horen.

Heb je er veel last van?
Klik om te vergroten...
Ik denk toch een vorm van angst / paniek… gevolg is adrenaline en heet gevoel. Voordat arts benzo’s voor schreef had ik veel last van angst en paniek. Ik moet daar nu mee leren omgaan.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vinidi84 zei:
Ik denk toch een vorm van angst / paniek… gevolg is adrenaline en heet gevoel. Voordat arts benzo’s voor schreef had ik veel last van angst en paniek. Ik moet daar nu mee leren omgaan.
Klik om te vergroten...

Veel ontwenningsverschijnselen zijn ook een gevolg van verhoogde angst en spanning.

Het gaat een beetje zo;

Verschijnsel (duizeligheid) -> angst = meer duizeligheid. Meer duizeligheid = meer angst.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Vinidi84 zei:
Ik denk toch een vorm van angst / paniek… gevolg is adrenaline en heet gevoel. Voordat arts benzo’s voor schreef had ik veel last van angst en paniek. Ik moet daar nu mee leren omgaan.
Klik om te vergroten...
Ja, dat ken ik wel. De angst/paniek die er altijd al zat, kan zonder weggedrukt worden door medicatie soms moeiteloos zijn weg vinden. Hopelijk leer je er steeds meer op te vertrouwen dat je die angsten zelfstandig de baas kunt. Ik worstel er ook mee soms. Dan slaat het ineens toe: de benauwdheid, het ongemak, de adrenaline. Meestal ebt het wel weer weg na een kleine interne mentale worsteling. Soms verziekt het je dag. Maar steeds minder vaak denk en hoop ik toch!!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Manu76 zei:
@Vinidi84 hoeveel beweeg je op gemiddelde dag? Ga je dagelijks wat wandelen of sporten?
Zeker gedurende het afbouwen is dat belangrijk, maar eigelijk verwacht ik dat een lichaam altijd spanning opbouwt, wanneer er niet genoeg bewogen wordt.
Klik om te vergroten...
Honderd procent. Ik heb zoooooo ongelofelijk veel baat bij beweging/sport in deze fase. Het is mijn redding, echt! Lang leve de sportschool. En lang leve een gezond lijf dat dat allemaal kán. 🦸
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
@Vinidi84 hoeveel beweeg je op gemiddelde dag? Ga je dagelijks wat wandelen of sporten?
Zeker gedurende het afbouwen is dat belangrijk, maar eigelijk verwacht ik dat een lichaam altijd spanning opbouwt, wanneer er niet genoeg bewogen wordt.
Klik om te vergroten...
Ik woon buitenaf, met veel eigen grond en dieren daarbij. Dus sochtends start ik met buitenactiviteit -> dierenverzorg -> eind van de middag probeer ik altijd een uur te sporten. Laatste weken minder, omdat ik meer ontwenning ervaar en dan de nijging heb om op bed te blijven liggen (zo weinig mogelijk prikkels).
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vinidi84 zei:
Laatste weken minder, omdat ik meer ontwenning ervaar en dan de nijging heb om op bed te blijven liggen (zo weinig mogelijk prikkels).
Klik om te vergroten...

Dit hoort er ook bij. Gewoon lekker je rust pakken dan. Ontwennen is een enorme aanslag op je lichaam.

Lage intensiteit sporten is in mijn ogen ook beter gedurende ontwenning.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Vinidi84 zei:
Ik woon buitenaf, met veel eigen grond en dieren daarbij. Dus sochtends start ik met buitenactiviteit -> dierenverzorg -> eind van de middag probeer ik altijd een uur te sporten. Laatste weken minder, omdat ik meer ontwenning ervaar en dan de nijging heb om op bed te blijven liggen (zo weinig mogelijk prikkels).
Klik om te vergroten...
Ok, je beweegt meer dan genoeg (normaal gesproken). Probeer in deze periodes ook maar iets te sporten als het lukt zonder forceren. Volgens mij is het bijna onmogelijk om veel ontwenningsverschijnselen te hebben in de uurtjes na het sporten. Maar als je echt ziek bent, kun je beter wel echt zoveel mogelijk rust pakken.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Vinidi84 zei:
Ik woon buitenaf, met veel eigen grond en dieren daarbij. Dus sochtends start ik met buitenactiviteit -> dierenverzorg -> eind van de middag probeer ik altijd een uur te sporten. Laatste weken minder, omdat ik meer ontwenning ervaar en dan de nijging heb om op bed te blijven liggen (zo weinig mogelijk prikkels).
Klik om te vergroten...
Een wandeling kan misschien ook nog een mooi alternatief zijn voor een uur sporten. Wél de beweging (lage intensiteit inderdaad), niet te veel prikkels.

Voor mij is sporten op hoge intensiteit juist fijner, maar dat is persoonlijk denk ik. Voelt soms ook wel als te veel prikkels hoor, dus die herken ik. Maar wat @Manu76 zegt, het levert écht veel op voor de uren erna.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Jazz35 zei:
Een wandeling kan misschien ook nog een mooi alternatief zijn voor een uur sporten. Wél de beweging (lage intensiteit inderdaad), niet te veel prikkels.

Voor mij is sporten op hoge intensiteit juist fijner, maar dat is persoonlijk denk ik. Voelt soms ook wel als te veel prikkels hoor, dus die herken ik. Maar wat @Manu76 zegt, het levert écht veel op voor de uren erna.
Klik om te vergroten...
Hoge intensiteit put mij nog meer uit waardoor ik me juist slechter voel. Loopbandje, beetje fietsen en wat lichte krachttraining werkt altijd wel wat.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Vinidi84 zei:
Hoge intensiteit put mij nog meer uit waardoor ik me juist slechter voel. Loopbandje, beetje fietsen en wat lichte krachttraining werkt altijd wel wat.
Klik om te vergroten...
Lekker doen waar jij je goed bij voelt! Dit is zo'n persoonlijk proces, blijkt steeds maar weer. Luister lekker naar je lijf.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Dank voor het informeren. ♥️ Ik had een vrijwillige ban van een maandje. Nu voor het eerst het forum weer geopend. Er is veel gebeurd.

Mijn behandelaar is weg (met pensioen) en de psychiater die zich met de afbouw van medicatie ging bemoeien heeft helaas de beslissing genomen mij níet ambulant te laten afbouwen met diazepam. Dit hoorde ik tijdens mijn laatste consult met mijn oude behandelaar, op wie ik dol was. I was devastated! Heb de tranen uit mijn kop gejankt en die FOKKING heks van een psychiater, met d'r kloteregeltjes, de hel in gewenst. Haalde niets uit natuurlijk. Nu ben ik tóch op mezelf aangewezen en moet ik zelfstandig van de bromazolam af zien te raken. C'est ça.

Maar! Daarin heb ik wél weer flinke stappen gezet. Dus hoewel het lastig is, ga ik dit gewoon nailen! Ook al duurt het nog een half jaar. I don't care, ik ga ervanaf komen! Momenteel red ik het overdag steeds vaker zonder en ik doe ook steeds meer spannende gebeurtenissen zonder. Progressie dus!

Wél echt wennen dat ik nu niet één, maar twee behandelaars krijg, beiden gespecialiseerd in ander soort problematiek, want het is complex (angststoornis, bipolaire stoornis, insomnia, verslaving). Maar goed, roeien met de riemen... We zullen zien hoe het zich met deze nieuwe behandelaars ontwikkelt. Ondertussen gaat het steeds beter eigenlijk, hoewel met (soms forse) pieken en dalen. Maar ja, dat is ook het stuk bipolair. Over het algemeen word ik steeds helderder, heb ik minder brain fog, en meer vertrouwen in een goede afloop.

Dus ja, gradually getting somewhere! 🥲
Klik om te vergroten...
Goed dat je het ondanks de tegenslag toch zo hebt opgepakt. 💪🏾
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ei-Salade zei:
Ik hoor graag tips.
Klik om te vergroten...
Ik zie soms voorbijkomen dat je toch extra clonazepam neemt. Dat lijkt me in het kader van je afbouw geen goed idee. Elke keer schiet je tolerantie dan weer omhoog, waardoor je vaste dosis weer minder effectief wordt. Een stapje omlaag wordt daardoor weer moeilijker. Dus ik zou dat echt zo min mogelijk doen.

Oh en vaak zijn de laatste stapjes in een afbouw toch het zwaarst omdat je dan ook relatief/procentueel de grootste stappen maakt. Is het mogelijk om de laatste stappen toch nog iets kleiner te maken? Wellicht kan dat helpen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ei-Salade zei:
Ja ik dacht ook dat dit voldoende zou zijn. Toch ervaar ik het als tekort, althans dat denk ik
Klik om te vergroten...

Omdat je meer neemt af en toe en wellicht de alcohol.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Ei-Salade

Vaste doseringen nemen en stoppen met alcohol drinken. Alcohol is echt funest tijdens het afbouwen. Je stimuleert de GABA en je verdoofd je zenuwstelsel er meer mee dan zou moeten waardoor je steeds rebounds krijgt.

Verdiep je in de Ashton manual. Dus lees de ontwenningsverschijnselen; weet wat je kan verwachten en hoe je daar mee om kan gaan. Dat heeft mij iig erg geholpen.

Het laatste stukje is namelijk van hele andere koek dan je voorgaande stappen dus het is logisch dat het nog niet lukt. Eventueel stapjes verlagen. Clonazepam is geen gemakkelijke benzo.

Gun jezelf ook de tijd. Je doet het op eigen kracht. Het is ongelofelijk zwaar en dat weten we. Dus dat het niet makkelijk is; dat klopt ook.

Succes
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Mediteren, meer rust pakken
Klik om te vergroten...
Ja rust lijkt tot geen oplossing. Ik heb al zoveel meer rust in m'n dag en week. Heb juist soms het idee dat het te rustig is en daarom ook dingen niet lukken.

En ja, ik drink nog en dat is me nog te lastig, laatst wel aantal dagen ook los van de tandarts niet gedronken, het beviel me niet. (Is ook logisch
OtherShore zei:
Ik zie soms voorbijkomen dat je toch extra clonazepam neemt. Dat lijkt me in het kader van je afbouw geen goed idee. Elke keer schiet je tolerantie dan weer omhoog, waardoor je vaste dosis weer minder effectief wordt. Een stapje omlaag wordt daardoor weer moeilijker. Dus ik zou dat echt zo min mogelijk doen.
Klik om te vergroten...
Helemaal gelijk en hier weet ik ook van. Heb inderdaad voor de tandarts bijgenomen om te gaan. Het is echt dringend dat ik naar tandarts ga, ben aantal jaren niet geweest en vanuit huis uit ook niet goed meegekregen dat het belangrijk is om het goed te verzorgen. Met al dat gebruik en depressie's heb ik dus ook jaren lang slecht ervoor gezorgd. Naar de tandarts gaan is echt nauwelijks te doen voor mij, helaas moet ik echt gaan en dan kan het voorkomen (9/10x) dat ik extra neem.

Tot nu toe waren dat niet de moeilijkste dagen erna kwa verschijnselen.
Raver zei:
Het laatste stukje is namelijk van hele andere koek dan je voorgaande stappen dus het is logisch dat het nog niet lukt. Eventueel stapjes verlagen. Clonazepam is geen gemakkelijke benzo.
Klik om te vergroten...
Ja dat laatste stukje..

Toppunt was 1.5mg x aantal jaar.
Nu is de stap van 0.37~mg naar 0.25mg de boosdoener. Echt vaak dat ik dit niet aankan of dat het mijn omgeving gaat aantasten.

Ik heb ook gekeken naar watertape maar dat is met deze tabletten niet goed te doen. Moet daar echt iemand bij hebben die weet wat hij doet en ook ervaring heeft hiermee. Deze tabletten zijn alleen in een alcohol oplosbaar of in de oven bakken op 237c en voor mij is het beide net wat te veel risico.
Hierin wilt de HA ook geen aanpassingen in doen.

Ik kan wel via de andere markt aan Valium komen, helaas wel minimaal de 10mg tabletten en of die wateroplosbaar zijn weet ik ook niet.
Raver zei:
Gun jezelf ook de tijd. Je doet het op eigen kracht. Het is ongelofelijk zwaar en dat weten we. Dus dat het niet makkelijk is; dat klopt ook.
Klik om te vergroten...
In dit opzicht vertel ik mezelf dus een safe card te trekken om het verdere proces in de toekomst weer op te pakken.
Dus wat ik ermee bedoel is dat ik niet zo ver ga zakken omdat ik het perse wil en dan dingen op het spel te moeten zetten en misschien risico loop om andere narigheid erbij te krijgen.
Dus misschien is het beter om dan nog 2 maanden op deze dosering te blijven en dan verder te kijken.

Soms weet ik even niet meer wat te doen omdat het dus de ene dag prima te doen is, en andere dag zit je echt met verschrikkelijke gevoel in je lichaam wat je ook niet echt door hebt en wanneer er dan dingen gebeuren merk je ineens dat het al uren in je lijf aan het opbouwen is geweest.

Die pauze's is dat ook voor de tolerantie een nadeel?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ei-Salade zei:
Soms weet ik even niet meer wat te doen omdat het dus de ene dag prima te doen is, en andere dag zit je echt met verschrikkelijke gevoel in je lichaam wat je ook niet echt door hebt en wanneer er dan dingen gebeuren merk je ineens dat het al uren in je lijf aan het opbouwen is geweest.

Die pauze's is dat ook voor de tolerantie een nadeel?
Klik om te vergroten...

Benzo ontwenning is sowieso heel erg grillig. Zelfs in mijn slechtste periodes heb ik plotsing ineens goede dagen gehad bijvoorbeeld. Als je denkt dat je het inmiddels wel weet of kent nou vergeet het maar.

Pauzes niet perse een nadeel. Alleen moet je je afvragen of 2 maanden wel nodig is. Dat lijkt me wat overkill. 2 tot 3 weken is echt voldoende om weer op baseline terecht te komen.

Ik snap dat het soms voelt alsof je het niet meer aankan. Zo voelt het ook, maar als ik t kan, kan jij het ook. Het is dan echt even doorzetten, uur voor uur. Morgen nieuwe dag.

Succes man.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1112131415...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."