Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
73 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jazz35 zei:
Ja, broma. Dat wéét Raver. :wink: Ik zit omgerekend (volgens Trimbos) in de nacht op 5/7.5 mg diazepam.
Klik om te vergroten...

Oke dan is het voor mij ook even duidelijk.

Dit is een te hoge dosering om Cold Turkey op te gaan. Lekker doorgaan met je schema en dan kom je er wel.

Succes.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Thanks voor de heads up! Ga ik inderdaad maar niet doen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Pffffff, ik had vandaag het gevoel alsof ik een metalen stolp over mijn hoofd had waaronder zeven uur lang non stop met bestek tegen elkaar gekletterd werd. O ja, de tl-lampen leken wel laserstralen. En dat terwijl ik een training aan het geven was. Superrrr!! 😖😅

Totaaaaal overprikkeld nu. Ga een koptelefoon met brown noise aanzetten, een boek lezen en vanavond PRIKKELARMOE opzoeken.

Herkenbaar dit?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Yes herkenbaar die overprikkeling! Enige wat dan helpt is een snoezelkamer. 😂
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zit sinds maandag op 1 mg. Het is nog steeds bij vlagen vrij heftig, afgelopen nachten zeer slecht geslapen. Gevoel alsof er 1000 tl balken aanstaan in mijn hoofd. Ik val wel in slaap, maar een uur later klaar wakker met een bonzend hart en met veel angst en paniek; kan dan niet verder slapen. Tegen de ochtend, om 6 uur kan ik vaak nog een uurtje slapen. Deze week doorzetten, zit volgende week aan mijn laatste strip, vind het heel spannend. Kan momenteel niet werken. Probeer veel buiten te zijn en om de dag anderhalf uur te sporten (ik moet me erheen slepen!). Wat een @@@zooi zijn die benzodiazepines. Iemand nog tips voor het slapen? 28 november eindgesprek met psychiater en psycholoog. Ruim twee jaar onderweg nu, van burn-out en depressie naar een hele lijst aan pillen. En ben er nog niet. Sterkte voor iedereen!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Vinidi84 zei:
Iemand nog tips voor het slapen?
Klik om te vergroten...
Wat doe je al om goed te slapen?

- ritme?
- stretchen?
- dieet?
- boekje lezen voor slapen?
- vitamientjes in de ochtend?
- avond wandeling?
- warme douche voor het slapengaan?
- max aantal minuten slapen overdag?

Etc.. Wat doe je momenteel voor je slaapritme?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat Manu al zegt inderdaad.

Soms is de truc om acceptatie te vinden in de ellende. Want het is nu eenmaal gewoon super heftig.
Misschien dat de klachten van burnout misschien ook wat op gaan spelen. De enorme hoeveelheid stress die je lichaam te verduren krijgt is niet mals.

De onrust savonds en snachts zijn herkenbaar. Vooral de paniekaanvallen na ontwaken zijn intens; de verwarring die daarbij komt kijken... Het is heftig , maar het gaat voorbij. Dit is niet voor altijd. Waarschijnlijk zit je nu in de acute fase. Geef het de tijd.

Ik slik zelf Quetiapine en Magnesium in de avond. Gebruik je al Magnesium?

Sterkte man.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vinidi84 zei:
Ik zit sinds maandag op 1 mg. Het is nog steeds bij vlagen vrij heftig, afgelopen nachten zeer slecht geslapen. Gevoel alsof er 1000 tl balken aanstaan in mijn hoofd. Ik val wel in slaap, maar een uur later klaar wakker met een bonzend hart en met veel angst en paniek; kan dan niet verder slapen. Tegen de ochtend, om 6 uur kan ik vaak nog een uurtje slapen. Deze week doorzetten, zit volgende week aan mijn laatste strip, vind het heel spannend. Kan momenteel niet werken. Probeer veel buiten te zijn en om de dag anderhalf uur te sporten (ik moet me erheen slepen!). Wat een @@@zooi zijn die benzodiazepines. Iemand nog tips voor het slapen? 28 november eindgesprek met psychiater en psycholoog. Ruim twee jaar onderweg nu, van burn-out en depressie naar een hele lijst aan pillen. En ben er nog niet. Sterkte voor iedereen!
Klik om te vergroten...
Wat mij wel heeft geholpen is een keer erg laat naar bed gaan (3:00 of o) met de volgende dag geen verplichtingen. Dat door takhet ritme op een prettige manier.

Oh de horror van gestresst wakker worden elke ochtend. Ellende. Maar ‘t is tijdelijk.

En tsja, de klote pillen van de psychiater… maakte alles nog erger. Uiteindelijk zat de oplossing in mezelf.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Oh de horror van gestresst wakker worden elke ochtend. Ellende. Maar ‘t is tijdelijk.
Klik om te vergroten...

Man man man. Dat is echt zo frusterend hé. Ik heb er al een halve dag opzitten om 9.00 sochtend omdat ik met stresslevel 100 wakker word om 05.00. Het is bijna bijzonder wat voor'n invloed die pilletjes hebben!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Huberman Lab - GUEST SERIES | Dr. Matt Walker: The Biology of Sleep & Your Unique Sleep Needs https://podcastgo.pl/listen/?appleid=1545953110&guid=fec6688e-f152-11ee-a2d3-e7db541bc468


Zesdelige serie van Andrew Huberman in gesprek slaapexpert Matthew Walker. EVERYTHING there is to know about sleep. Alle tips en tricks komen hier voorbij. Aanrader @Vinidi84 ! Succes!!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Man man man. Dat is echt zo frusterend hé. Ik heb er al een halve dag opzitten om 9.00 sochtend omdat ik met stresslevel 100 wakker word om 05.00. Het is bijna bijzonder wat voor'n invloed die pilletjes hebben!
Klik om te vergroten...
Onvoorstelbaar klote. En ik had ook vaak de raarste dromen / fantasieën. Mensen bezoeken die ik in geen 20 jaar had gezien enzo.

Ik ging meestal ff een appeltje eten of de vaatwasser uitpakken als ik weer eens voor dag en dauw wakker werd. Dan soms ff Netfixen, en een enkele keer sliep ik dan nog een uurtje en dat was me een rijkdom zeg.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoe is t met mijn medestrijders? De afgelopen 4 dagen zijn echt heel goed geweest. Langere diepe slaap (intens dromen) en overdag helder, weinig last van ontwenning. Het lukt nu zelfs om zonder medicatie in slaap te vallen. Gisteren en vandaag er om 6 uur uit om vervolgens om 9 u in Utrecht te zijn voor het geven van een presentatie. Zag er als een berg tegenop niet wetend of ik t zou volhouden. Alles geaccepteerd, ook de angst en spanning tijdens de lange rit, en het is allemaal goed gegaan. Kan bijna weer 40u werken (met een maandinkomen van 20k 🙂, dat is wel heel lekker, en geeft rust). Benzovrij leven, heerlijk. Nooit meer die troep in huis.

Wel nog elke werkdag intensief sporten en op tijd naar bed (22u).
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wauw! Lekker man. @Vinidi84
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Wow, dat gaat lekker @Vinidi84 ! Wat fijn dat de paws je momenteel bespaard blijven. En wat goed dat je die angst en spanning gewoon even kon accepteren. Da's écht knap!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Wow, dat gaat lekker @Vinidi84 ! Wat fijn dat de paws je momenteel bespaard blijven. En wat goed dat je die angst en spanning gewoon even kon accepteren. Da's écht knap!
Klik om te vergroten...
Ja echt wel. Hopelijk blijven die paws mij bespaard. Besef echter ook dat het een grillig iets is, en dat het volgende week zo weer anders kan zijn. Nu even genieten van het moment, ben onderweg naar de sportschool (zin in!).
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Vinidi84 zei:
Ja echt wel. Hopelijk blijven die paws mij bespaard. Besef echter ook dat het een grillig iets is, en dat het volgende week zo weer anders kan zijn. Nu even genieten van het moment, ben onderweg naar de sportschool (zin in!).
Klik om te vergroten...
En wie weet komt het ook helemaal níet hè! Kan ook zomaar. :)

Ik ga ook naar de gym. Heerlijk! Enjoy.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Vince1984 zie https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
De dosering die achter ieder middel n de tabel staan, komen overeen met 10mg Diazepam.

Bromazepam is geen RC (@Tijdloos is in de war met Bromazolam) en gewoon bekend bij Ashton. Verder volg je het beste de adviezen op uit de Ashton manual. Daar staat ook wel wat in over Zolpidem geloof ik. Lees ‘m helemaal door voordat je actie onderneemt. Het is even een wat leeswerk en vrij taai, maar de moeite waard. Desnoods noteer je dingen die voor jou belangrijk zijn tijdens het lezen. Het lijkt mij een goed idee als jouw psychiater ‘m ook leest.

Mocht je vragen hebben over afbouw of de Manual, stel ze maar. Benzo afbouw is niet zomaar wat!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Goedenavond,
Mijn verhaal in het kort; sinds eind 2022 in een zware burn-out, wat uiteindelijk leidde naar een zware depressie. Oorzaak; onverwerkte trauma’s en letterlijk overwerkt (eigen bedrijf, werkte zo’n 80 uur per week, omdat ik geen grenzen kon aangeven). Mijn perfectionisme en controle dwang leidde tot zware paniek- en angstklachten. Op mijn dieptepunt, kreeg ik ook nog Covid en ben toen vijf nachten wakker geweest. Ik was op en wilde alleen maar slapen, maar dat lukte niet meer. Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht). Het gaat nu beter met me, hoewel ik merk dat mijn hoofd een beste tik heeft gehad. Ik wil daarom beginnen met afbouwen. De psychiater weet het niet goed. De Qeutiapine heb ik al volledig afgebouwd, de Mirtazapine bijna (nog 1 week en dan niets meer). Daarna wil ik de benzo’s graag afbouwen. Ik gebruik 2x 3 mg Bromazepam per dag, en 1 zolpidem voor de nacht. Hoe kan ik deze het beste afbouwen? Is omzetten naar diazepam nog een optie? Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag. Graag ontvang ik tips, dank alvast!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
Omzetten naar diazepam, en eerst omrekenen hoeveel dat zou zijn wat lastig is met RC's benzo's. Ik schat met veel ervaring dat 3mg bromazolam circa 10-12mg diazepam. Alleen werkt bromazolam een stuk korter. Daarom zou ik het bij een verslavingsarts vragen. En mocht het kloppen dan de Ashton manual volgen en heel rustig afbouwen. Laatste keer dat ik afbouwde van 120mg flubromazepam kwam dat uit op 70mg diazepam ... Maar bromazolam is veel minder sterk en werkt geen 72+ uur als flurazepam. Mijn gok is dus circa 40-45mg diazepam dagelijks.
En met de Ashton manual elke 2,5-3 weken (zolang duurt het tot je bloedwaarde gewend is) er 5 tot 10% diazepam erafhalen. Bij mij duurde het circa 7-8 maanden maar kon daardoor gewoon slapen en had geen ontwenningsverschijnselen. In andere woorden dit werkt voor velen ideaal!
Ga je het met hulp doen of alleen? Zoveel diazepam kost anders wel erg veel geld.
Ik deed het met hulp van een arts die de Ashton manual ook gelooft, wat erg voordelig was. En toen kreeg ik mijn polysomniegrafie om te zien of ik een slaapstoornissen had. Bleek er 2 te hebben. En zit nu weer tijd aan de benzo's omdat ik veel krampen heb in mijn been waar lumbale radiculopathie was vastgesteld. Kan nu weer eindelijk goed of beter gezegd heerlijk slapen.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwig6vSny7iEAxWI6wIHHQKzCAMQFnoECAoQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.benzo.org.uk%2Famisc%2Fdutchmanual.pdf&usg=AOvVaw27uqm50cg0ywTFgmPafFEK&opi=89978449
Hier een .pdf van de Ashton manual de grondleggers van de benzodiazepine afbouwplanlen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
My 2 cents.
Beterschap en laat artsen niet over je heen lopen! Zeg eerlijk als ze het te snel doen en je nauwelijks meer slaapt , of veel ontwenningsverschijnselen hebt etc.
Peace!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#20

Bromazolam omrekenen

Dag forum leden. Ik heb een vraag over deze RC. Wat is het equivalent van Bromazolam 3mg naar Valium? Ik kan dit niet op internet vinden. Wel bromazepam, maar dat is een farmaceutische, zijn deze ook "hetzelfde" En wat zijn de effecten, ik hoor dat het heel erg op alprazolam lijkt.
drugsforum.nl drugsforum.nl

Hier een ander topic dat probeert het om te rekenen. Maar het werkt bij iedereen anders.

Succesc met de afbouw!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1213141516...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."