Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
78 weergaven
18-5-2026
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Mijn werk is zo stressvol dat ik Zolpidem nodig heb, en om de Zolpidem te kunnen betalen moet ik stressvol werk doen. Zoek dan werk dat niet zo stresvol is dan hoeft het ook niet meer.
Klik om te vergroten...
Ietwat late bump @_shikantaza maar echt weer de spijker op z’n kop. Precies hoe een verslaafd brein werkt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hier eergisteren het laatste kwartje bromazolam gehad. Ik gebruik nu 15 mg mirtazapine en heb geen last van afkickverschijnselen, afgezien van het feit dat ik nog steeds even depressief ben, maar dit is voor mijn gevoel niet benzo-gerelateerd. Hopelijk verbetert dit nog iets, want vind er zacht gezegd geen reet aan zo. Al besef ik dat ik op afbouw-vlak geluk heb gehad.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Damius zei:
Ietwat late bump @_shikantaza maar echt weer de spijker op z’n kop. Precies hoe een verslaafd brein werkt.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, ik heb teveel stress en daarom gebruik ik 14 pillen Zolpidem per dag, en zo gaat dat cirkeltje rond. Probeer dan wat af te bouwen nu? Nee nu nog niet, dat komt straks wel. Zucht….
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jazz35 zei:
Dank voor het informeren. ♥️ Ik had een vrijwillige ban van een maandje. Nu voor het eerst het forum weer geopend. Er is veel gebeurd.

Mijn behandelaar is weg (met pensioen) en de psychiater die zich met de afbouw van medicatie ging bemoeien heeft helaas de beslissing genomen mij níet ambulant te laten afbouwen met diazepam. Dit hoorde ik tijdens mijn laatste consult met mijn oude behandelaar, op wie ik dol was. I was devastated! Heb de tranen uit mijn kop gejankt en die FOKKING heks van een psychiater, met d'r kloteregeltjes, de hel in gewenst. Haalde niets uit natuurlijk. Nu ben ik tóch op mezelf aangewezen en moet ik zelfstandig van de bromazolam af zien te raken. C'est ça.

Maar! Daarin heb ik wél weer flinke stappen gezet. Dus hoewel het lastig is, ga ik dit gewoon nailen! Ook al duurt het nog een half jaar. I don't care, ik ga ervanaf komen! Momenteel red ik het overdag steeds vaker zonder en ik doe ook steeds meer spannende gebeurtenissen zonder. Progressie dus!

Wél echt wennen dat ik nu niet één, maar twee behandelaars krijg, beiden gespecialiseerd in ander soort problematiek, want het is complex (angststoornis, bipolaire stoornis, insomnia, verslaving). Maar goed, roeien met de riemen... We zullen zien hoe het zich met deze nieuwe behandelaars ontwikkelt. Ondertussen gaat het steeds beter eigenlijk, hoewel met (soms forse) pieken en dalen. Maar ja, dat is ook het stuk bipolair. Over het algemeen word ik steeds helderder, heb ik minder brain fog, en meer vertrouwen in een goede afloop.

Dus ja, gradually getting somewhere! 🥲
Klik om te vergroten...
Goed dat je het ondanks de tegenslag toch zo hebt opgepakt. 💪🏾
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Hoeft ook niet per sé. Fijnstampen, het poeder in een leeg jampotje ofzo met 100ml water. Goed schudden of roeren en dan iedere dag een ml meer eruit gieten en de rest opdrinken.
Klik om te vergroten...
Als het niet goed oplost is dat toch heel i gewikkeld doseren omdat het naar de bodem zakt?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik bouw zo rustig af nu dat ik ongeveer een week bijwerkingen heb, en dan nog 3 weken ongeveer aankijk. Dit werkt voor mij.
Alhoewel lager nu echt wel risky begint te worden en bespreek dit met meerdere mensen wanneer ik verder afbouw.
De verschijnselen zijn bij elke stap wel anders. Dit is wel heel apart om mee te maken. Als je denkt dat je het hebt gehad komen er zoveel nieuwe dingen.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vinidi84 zei:
Ik denk toch een vorm van angst / paniek… gevolg is adrenaline en heet gevoel. Voordat arts benzo’s voor schreef had ik veel last van angst en paniek. Ik moet daar nu mee leren omgaan.
Klik om te vergroten...
Helaas herkenbaar. Ik voel de adrenalinestoten ook altijd zeer duidelijk precies in het midden van mijn middenrif ontstaan en langzaam uitdijen wanneer het zich voortdoet. Grote voordeel: ik voel nu precies wanneer ik stress heb. Vaak door zaken die ik niet direct kan oplossen. Acceptatie is key. En bovenal: praat erover.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Zo zeg. Ik ben in Marokko op vakantie, momenteel in Fes, en vanmiddag had ik even zo'n momentje. Struinend door de smalle straten van de medina. Heet, druk, overprikkeld, voelde ik inééns dat ik weg moest. Het welbekende opkomende gevoel van angst. You know what I mean. :wink: Benauwd, zweten, het gevoel van weg te moeten (en wel meteen), en het verlangen naar verdoven (plus de zenuwslopende gedachte: kut, ik heb geen medicatie op zak!)

Maar! Eyes on the price gehouden. Gedachtesturing toegepast, mezelf positief toegesproken, en even een moment van rust ingebouwd in de dag.... Uiteindelijk ging het weer. Ben opgelucht dat het steeds beter lukt om de negatieve gedachtestroom te doorbreken en om te buigen. Het blijft lastig, en ik blijf wankel, maar het lukt me uiteindelijk vaak wél. En dat maakt me ook trots en blij.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ei-Salade zei:
De verschijnselen zijn bij elke stap wel anders. Dit is wel heel apart om mee te maken. Als je denkt dat je het hebt gehad komen er zoveel
Klik om te vergroten...

Echt zo.


Jazz35 zei:
Eyes on the price gehouden.
Klik om te vergroten...

Super sterk! 💪💪💪
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Meh, er stond anders weer een kutnacht met maar twee uur slaap, veel te vroeg opstaan (want: reisdag nu) en extra medicatie pakken tegenover. 😖

En zo ploeteren wij voort.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Gelukkig lukt het om het de rest van mijn vakantie (rondreis door Marokko) zónder (extra) benzo's te doen. Mijn dosering zit nu redelijk steady tussen de 0.5 en 0.75 mg bromazolam in de nacht. Doe ik op de gok. Overdag lukt het hier zonder. Soms effe een angstmomentje wegpuffen, dat wel, maar oké. 😆 Hopelijk houd ik het zo vol als ik straks weer aan het werk ga, en kan ik de nacht zelfstandig afbouwen naar een lagere dosering. Moet ik straks wel écht met die weegschaal aan de slag ben ik bang. 😅
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jazz35 zei:
Gelukkig lukt het om het de rest van mijn vakantie (rondreis door Marokko) zónder (extra) benzo's te doen. Mijn dosering zit nu redelijk steady tussen de 0.5 en 0.75 mg bromazolam in de nacht. Doe ik op de gok. Overdag lukt het hier zonder. Soms effe een angstmomentje wegpuffen, dat wel, maar oké. 😆 Hopelijk houd ik het zo vol als ik straks weer aan het werk ga, en kan ik de nacht zelfstandig afbouwen naar een lagere dosering. Moet ik straks wel écht met die weegschaal aan de slag ben ik bang. 😅
Klik om te vergroten...

Goed bezig ! Hoeveel is 0.5mg bromazolam omgerekend? Is dat al een beetje bekend?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver zei:
Goed bezig ! Hoeveel is 0.5mg bromazolam omgerekend? Is dat al een beetje bekend?
Klik om te vergroten...
5 mg diazepam, volgens Trimbos. Dat gebruik ik nu dus nog voor de nacht. Op de gok helaas. Soms 0.75 (= 7.5). Dus het einde van de afbouw nadert ook bij mij. Maar toen ik vorige week dacht: ah joh, ik kap gewoon, fuck it, kreeg ik 'm even terug. Slapeloosheid, paniek, etc. Dus toch naar iets meer tijd nemen voor dit laatste stuk. Als ik thuis ben ga ik capsules proberen te maken van 0.3/.04. Gedoe, maar ja. Ben nu nog op vakantie, dus houd het maar even zo.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Leslie010 zei:
1mg alprazolam staat bekend als 20mg diazepam
Klik om te vergroten...
1 mg alprazolam staat ongeveer gelijk aan 10 mg diazepam.
L
Leslie010Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Raver zei:
Goed bezig ! Hoeveel is 0.5mg bromazolam omgerekend? Is dat al een beetje bekend?
Klik om te vergroten...
Ik heb er zelf lang aan gezeten, 1mg alprazolam staat bekend als 20mg diazepam, en bromazolam is ongeveer 50-75% sterkte (puur uit ervaring verhalen van meerdere mensen en geen studies) dus dan zou je bij 0.5 zitten op de 5-7.5mg diazepam. Ik ging toen ik begon met afbouwen van 1,5mg bromazolam naar 20mg diazepam per dag wat goed aansloot, binnenkort de laatste beetjes met verslavingszorg ervanaf werken💪
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
1 mg alprazolam staat ongeveer gelijk aan 10 mg diazepam.
Klik om te vergroten...

Hier zijn de meningen over verdeeld. Eerlijk gezegd denk ik dat 20mg ook teveel is. Maar 10mg is wellicht wat weinig.

Ashton zegt 20mg en bijna alle reguliere omrekenmodellen zeggen 10mg.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jazz35 zei:
5 mg diazepam, volgens Trimbos. Dat gebruik ik nu dus nog voor de nacht. Op de gok helaas. Soms 0.75 (= 7.5). Dus het einde van de afbouw nadert ook bij mij. Maar toen ik vorige week dacht: ah joh, ik kap gewoon, fuck it, kreeg ik 'm toch even terug. Dus toch naar iets meer tijd nemen voor dit laatste stuk. Als ik thuis ben ga ik capsules proberen te maken van 0.3/.04. Gedoe, maar ja. Ben nu nog op vakantie, dus houd het maar even zo.
Klik om te vergroten...

Bestaat er geen mogelijkheid dat je Diazepam kan krijgen? Dat maakt het wellicht wat gemakkelijker. Alleen moet je dan gaan omzetten.

Wel super sterk van je! Tis nog maar zo weinig. Het grootste gedeelte heb je gehad. Nog maar 1 of 2 keer diep gaan en dan ben je erdoor.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
Bestaat er geen mogelijkheid dat je Diazepam kan krijgen? Dat maakt het wellicht wat gemakkelijker. Alleen moet je dan gaan omzetten.
Klik om te vergroten...
Nee, mijn (nieuwe) psychiater weigert dat te doen helaas, terwijl ik dit wél met mijn behandelaar had afgesproken. Was een heel gedoe. Nu dus maar zelf aan de slag ermee. Want het gaat gewoon niet gebeuren.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jazz35 zei:
Nee, mijn (nieuwe) psychiater weigert dat te doen helaas, terwijl ik dit wél met mijn behandelaar had afgesproken. Was een heel gedoe. Nu dus maar zelf aan de slag ermee. Want het gaat gewoon niet gebeuren.
Klik om te vergroten...
En een second opinion of gesprekje met de patiëntvertrouwenspersoon?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
En een second opinion of gesprekje met de patiëntvertrouwenspersoon?
Klik om te vergroten...

Weet je wat lastig is met psychiaters. Ze zien dat als een stukje verslaving. Daar willen ze niet aan mee werken of ze voelen zich niet gekwalificeerd genoeg om zich daaraan te branden. Ben ook tegen de lamp gelopen op basis daarvan. Enige wat mij toen hielp is een verwijzing afdwingen voor de verslavingzorg. Verslavingsartsen zijn veel meewerkender. Het zorg systeem is soms erg lastig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."