Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
67 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
@Jazz35 , Uit diverse reacties hier op DF blijkt, dat er nog steeds mensen komen die overwegen om benzo's te gaan nemen voor verschillende redenen, en dat zijn mensen die ( nog) niet weten waar zij aan beginnen.
Het is meestal niet meteen duidelijk of zij ervaring hebben met benzo's en hun gevaren.
Daarom waarschuwen wij mensen die aan de benzo's willen gaan, vaak blijkt dat deze mensen de horror verhalen niet gelezen hebben, of dat zij de andere waarschuwingen eveneens niet gelezen hebben.
Het is deze groep mensen aan wie wij tenminste ik, graag deze waarschuwing willen geven.
Het is allemaal goed bedoeld. Wij weten zelf uit ervaring hoe afschuwelijk een benzoverslaving is en daar willen wij alvorens er opnieuw mensen misschien aan verslaafd raken, bekendheid aan geven.
Soms is dat niet nodig nee.
Maar het spreekwoord zegt: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik denk dat je deze kwestie uit deze hoek zou kunnen bekijken.
Klik om te vergroten...
Dat doe ik ook hoor. Maar dit topic is (imho) geen waarschuwingstopic. Het is er voor mensen die al aan het afbouwen zijn of willen beginnen met afbouwen. Die weten doorgaans wel van de hoed en de rand. Maar nogmaals, dit is een persoonlijke voorkeur van mij. Het is jouw volste recht om mensen te (willen) waarschuwen. Ik wéét dat jij dat doet om mensen te helpen en dat je het goed bedoelt. Dat is ook lief. ♄

Misschien is het voor mij gewoon tijd om het DF vaarwel te zeggen, omdat dit soort posts voor mij eerder contraproductief werken en onrust veroorzaken in plaats van op een positieve manier bij te dragen aan mijn herstel.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Jazz35 zei:
Misschien is het voor mij gewoon tijd om het DF vaarwel te zeggen, omdat dit soort posts voor mij eerder contraproductief werken en onrust veroorzaken in plaats van op een positieve manier bij te dragen aan mijn herstel.
Klik om te vergroten...
Misschien dat je onrustig wordt van bepaalde teksten, al denk ik dat er iets anders speelt.

Echt herstellen en afbouwen van benzodiazepinen gaat veel onrust geven en gedurende lange periode.

Ik ben DF dankbaar want het heeft mij juist geholpen bij afkicken en afbouwen van wiet en medicijnen.

Sterkte @Jazz35, en probeer onrust te accepteren en te beschrijven is mijn tip. Take care!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Manu76 zei:
Misschien dat je onrustig wordt van bepaalde teksten, al denk ik dat er iets anders speelt.

Echt herstellen en afbouwen van benzodiazepinen gaat veel onrust geven en gedurende lange periode.

Ik ben DF dankbaar want het heeft mij juist geholpen bij afkicken en afbouwen van wiet en medicijnen.

Sterkte @Jazz35, en probeer onrust te accepteren en te beschrijven is mijn tip. Take care!
Klik om te vergroten...
De onrust die ik hierdoor ervaar is toch anders dan de onrust die ik ervaar door het afbouwen hoor. Ik voel me enerzijds alsof ik goed bezig ben in mijn traject, anderzijds alsof er soms ongevraagd in mijn oor geroepen wordt hoe LEVENSGEVAARLIJK dat spul is en dat ik ER ZEKER AAN ONDERDOOR ZAL GAAN, et cetera. đŸ€ Terwijl stoppen nu eenmaal niet over één nacht ijs gaat en ik vastberaden ben dit gevecht te winnen, onrust of geen onrust. Maar die uitspraken, daar word ik nerveus van ja. Ik wil me graag focussen op de positieve dingen en niet alleen op het negatieve. Dat helpt me niet.
Maar goed, misschien kan ik het afbouwen inderdaad beter zonder het DF doen dan mĂ©t. Dank voor je input! 😘
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Manu76 En beschrijven zal ik (blijven) proberen. Thanks! ♄
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
@Manu76 En beschrijven zal ik (blijven) proberen. Thanks! ♄
Klik om te vergroten...
Top, ik had op een bepaald moment dagelijks een extreem gevoelig uurtje. Ik ging dan op bed liggen en de pijn/ stress en angsten analyseren. Dat hielp vaak enorm. En dan werd de stress weer minder, of ik was even in slaap gevallen en bij wakker worden voelde ik me weer stukken beter.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
Top, ik had op een bepaald moment dagelijks een extreem gevoelig uurtje. Ik ging dan op bed liggen en de pijn/ stress en angsten analyseren. Dat hielp vaak enorm. En dan werd de stress weer minder, of ik was even in slaap gevallen en bij wakker worden voelde ik me weer stukken beter.
Klik om te vergroten...
Goed om te lezen!! 🙏
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jazz35 zei:
Dat doe ik ook hoor. Maar dit topic is (imho) geen waarschuwingstopic. Het is er voor mensen die al aan het afbouwen zijn of willen beginnen met afbouwen. Die weten doorgaans wel van de hoed en de rand. Maar nogmaals, dit is een persoonlijke voorkeur van mij. Het is jouw volste recht om mensen te (willen) waarschuwen. Ik wéét dat jij dat doet om mensen te helpen en dat je het goed bedoelt. Dat is ook lief. ♄
Klik om te vergroten...
Toch zie ik ook vaak verkeerde aanpakken terugkomen - meestal te snel. Ik zou willen dat ik vragen had gesteld toen mij een afbouw werd opgedrongen.

Ja tuurlijk is het niet leuk om steeds weer dezelfde narigheid te horen. Volgens mij zijn de berichten met narigheid ook niet aan jou persoonlijk gericht, toch?

Jazz35 zei:
Misschien is het voor mij gewoon tijd om het DF vaarwel te zeggen, omdat dit soort posts voor mij eerder contraproductief werken en onrust veroorzaken in plaats van op een positieve manier bij te dragen aan mijn herstel.
Klik om te vergroten...
Zou ik jammer vinden! Maar doe vooral wat goed voelt 👍 Volgens mij is dat juist nu voor jou belangrijker dan ooit.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Thanks @_shikantaza !
_shikantaza zei:
Ja tuurlijk is het niet leuk om steeds weer dezelfde narigheid te horen. Volgens mij zijn de berichten met narigheid ook niet aan jou persoonlijk gericht, toch?
Klik om te vergroten...
En nee, dat klopt hoor. Niet altijd tenminste. Maar ik lees het wel te pas en te onpas als ik een topic open waarin ik eigenlijk op een andere manier hulp zou willen vinden. Wat misschien gewoon logisch is, want kennelijk is dit nu eenmaal iets wat mensen graag willen delen. Moet ik maar een eigen topic openen. 😅 Maar.... dat ga ik niet doen. En zo is het cirkeltje rond.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Jazz35 zei:
Thanks @_shikantaza !

En nee, dat klopt hoor. Niet altijd tenminste. Maar ik lees het wel te pas en te onpas als ik een topic open waarin ik eigenlijk op een andere manier hulp zou willen vinden. Wat misschien gewoon logisch is, want kennelijk is dit nu eenmaal iets wat mensen graag willen delen. Moet ik maar een eigen topic openen. 😅 Maar.... dat ga ik niet doen. En zo is het cirkeltje rond.
Klik om te vergroten...
Hoe is t jazz? Inderdaad deze topic was vooral bedoeld als duwtje in de rug voor degenen die willen of zijn gaan afbouwen met benzo’s. Dat je er nooit aan moet beginnen, dat weten we inmiddels allemaal. Maar de meesten krijgen/kregen het regulier voorgeschreven, pas maanden later besef je wat voor rommel het is als je wil stoppen. Hou vol, en zet hem op. Er zijn veel horrorverhalen maar ook veel succesverhalen! Je kunt er beter uitkomen, een mooier mens, zet m op!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben even vd radar geweest; klinisch overgezet (een week lang verschrikkelijk beroerd geweest) op 20 mg Diazepam en inmiddels afgebouwd naar 7,5 mg.
Heb tabletten van 2 mg, die ik kan breken naar 1 mg. Slaap is redelijk, nog steeds bizar veel dromen, waardoor ik soms wakker schiet en dan wel merk, dat ik uit een hele diepe slaap kom. Ochtenden gaan goed, middagen zijn ****. Avond weer beter. Weet nu een beetje hoe mijn dagen eruit zien komende weken / maanden, en daar moet ik het meedoen. Kan mijn werk gelukkig nog doen. Zit wel bij een psycholoog, extra duwtje in de rug om met mijn angst (die deels versterkt wordt door de ontwenning) het normale leven gewoon te doen. Als het goed is, ben ik over 5 weken van de diazepam af. Verder dan ook geen medicatie meer!
D
DookerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Parelcouscous zei:
Ik heb iemand die dichtbij me stond kapot zien gaan aan zolpidem, bromazolam en andere designer benzo garbage.

Blijf van die troep af.

Er is letterlijk geen enkel ziektebeeld waarvoor het een goed idee is om dagelijks benzo's te nemen.

Je raakt zielsdood, vermoeid, afhankelijk, slapjes. Je slaap lijkt beter te zijn maar is na een maand weer terug bij af.
Je hersenen rotten langzaam weg.
En nu kun je niet meer zonder de benzo's. Stoppen kan alleen met een intensief traject.

Blijf. Eraf. Blijf. Eraf.

Het gaat je echt helemaal kapot maken, VOORAL als je in een kwetsbare levensfase zit.
Benzo verslaving is echt de hel op aarde, voor jouzelf EN iedereen om je heen.

Groetjes
Klik om te vergroten...
het is wel ideaal om uit een psychose te komen
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Dooker zei:
het is wel ideaal om uit een psychose te komen
Klik om te vergroten...
Totdat je er vanaf moet geraken! Ik ken iemand die psychose gevoelig is, en 10 mg Lorazepam dagelijks neemt, al jaren, icm met zware antipsychotica (Haldol 4 mg) en antidepressiva. Van een sterke gezonde man (90 kilo) afgegleden naar zombystatus met zwaar overgewicht (ruim 160 kilo). Intens verdrietig als je hem ziet, en weer hoe hij ooit was. Pharmacy verwoest levens!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver zei:
Pittig kerel. Maar echt sterk sterk dat je doorzet! Ik herken t enorm wat je beschrijft. Wat is het toch hels spul man. Hou vol..!!

Ik kan de slapeloosheid redelijk couperen door quetiapine en een klein beetje wiet of hasj deze dagen. Al kan ik niet altijd die wiet of hasj verdragen en in jou geval ook niet aan te raden.

Slik je die mirtazipine savonds? Ik kan me heugen dat ik daar echt een zombie van werd. Sliep er best oke op.

Op basis van wat is er besloten dat bloedonderzoek te doen? Ben ik wel nieuwsgierig naar. En die esketamine behandeling ga ik ook naar kijken... Kwam je psychiater daarmee?

Zet hem op man.. Easy does it.
Klik om te vergroten...
Mirtazapine neem ik 1 a 2 x per week, 3,75mg + 3,5 mg diazepam, Ik slaap dan even wat meer, wordt snachts wel wakker, maar val dan gemakkelijker weer in slaap. Sochtends inderdaad een gedrogeerd / zombiegevoel.
Bloedonderzoek kun je zelf aanvragen, icm je medicatie kunnen ze dan zien of je lever/nieren dit goed metaboliseren. In mijn geval dus niet! Dat verklaart dan ook waarom ik het niet zo goed doe op diazepam. Zolpidem daarentegen, wordt wel goed verdragen. Mirtazapine ook! Esketamine heb ik zelf aangekaart bij de psychiater, hij wil daar wel naar kijken. Dmv een neus spray onder toezicht, wordt je dan behandeld en schijnt goed te helpen tegen die glutamaatpieken. Maar ook daar zijn weer gevallen bekend, waar het niet goed werkt, of zelfs contra. Dus oppassen geblazen! Jij bent ook goed bezig, 5 mg toch? Ik blijf even op 6,5 mg. Ochtend 2mg mg, smiddags 1 mg, avond 3,5 mg.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als ik hier even een update mag geven (ik besef dat het niet mijn topic is
): ik ben gisteren - een dag later dan gepland vanwege het verdriet om de dood van mijn kat - begonnen met de tweede stap van de afbouw. Ik heb vannacht na het halfje bromazolam wat er al een week vanaf was, nog een kwartje eraf gehaald. Pillen zijn 2.5 mg totaal, dat is wat ik ongeveer per dag gebruikte de laatste maanden. Advies van psychiater was: vanaf de tweede week derde kwartje eraf en indien nodig de 7.5 mg mirtazapine ophogen naar 15 mg. Ik heb in plaats daarvan 11.25 mg mirtazapine genomen (drie kwartjes). Heb het dus wel opgehoogd maar niet direct verdubbeld.

Normaal had ik die 7.5 mg wel eerst geprobeerd, maar ik heb geen zin om mezelf extra te kwellen met slapeloosheid in deze toch al moeizame periode. En in één keer 15 mg nemen blijkt (so far) niet perse nodig dus ik bewaar dat laatste kwartje erbij als het even kan liever voor de derde week, als het laatste kwartje broma eraf gaat. Op die 15 mg ga ik toch wel uitkomen uiteindelijk omdat er sprake is van onderliggende sluimerende depressie, en ik heb tot nu toe geen bijwerkingen van de mirtazapine.

Wellicht moet het ergste van de benzo-afbouw nog komen, de komende weken, maar ik heb momenteel geen last van ontwenning. Ook nog niet gehad. Wat ik voel is zwaar, maar dat is meer verdrietig zijn om mijn kat - bovenop de al aanwezige depressie - dan angst. Als ik erbij nadenk voel ik me zelfs minder angstig dan ‘normaal’? Ik slaap ook okĂ©, gezien de omstandigheden. Misschien dat het gebruikelijke angstige tijdelijk weg wordt geschoven door het verdriet (of toch ook de mirtazapine waar ik tot nu toe tevreden over ben). Tja, ieder nadeel hep z’n voordeel
?

* Edit: Ik heb btw wel met dagen hoofdpijn, dat kan zowel een bijwerking zijn van de mirtazapine of/en van benzo-afbouw (Ăłf/en van verdriet/rouw) maar aangezien ik baseline ook frequent migraine of hoofdpijn heb, durf ik dat niet te zeggen. De hoofdpijn reageert zoals gebruikelijk amper tot niet op ibuprofen maar wel redelijk op sumatriptan, dat is mijn reguliere migraine-medicatie.

Zal later als TS het niet bezwaarlijk vindt dat dit een beetje een algemeen afbouw-update-topic wordt/is geworden (@Vinidi84), want bedacht me eerder deze week dat dit misschien niet zo netjes is om ongevraagd te doen, evt. nog even laten weten hoe de zaken zich ontpoppen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Vind het niet slecht klinken!
Gezien de poes klinkt het eigenlijk best goed.
Het advies van je psychiater begrijp ik wel; mirtazapine is in lage dosissen sterk slaapverwekkend maar hoe hoger de dosis hoe meer het stimulerend gaat werken.
Dus je ziet regelmatig dat 7,5 mg sterker slaapverwekkend werkt dan 15 mg.
Maar dat is een beetje trial and error.
Vind gezien je depressieve symptomen 15 mg toch geen slecht idee.
Verhogen naar 30 kan altijd nog.
Gebruik je een SSRI?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Roze Olifant zei:
Als ik hier even een update mag geven (ik besef dat het niet mijn topic is
): ik ben gisteren - een dag later dan gepland vanwege het verdriet om de dood van mijn kat - begonnen met de tweede stap van de afbouw. Ik heb vannacht na het halfje bromazolam wat er al een week vanaf was, nog een kwartje eraf gehaald. Pillen zijn 2.5 mg totaal, dat is wat ik ongeveer per dag gebruikte de laatste maanden. Advies van psychiater was: vanaf de tweede week derde kwartje eraf en indien nodig de 7.5 mg mirtazapine ophogen naar 15 mg. Ik heb in plaats daarvan 11.25 mg mirtazapine genomen (drie kwartjes). Heb het dus wel opgehoogd maar niet direct verdubbeld.

Normaal had ik die 7.5 mg wel eerst geprobeerd, maar ik heb geen zin om mezelf extra te kwellen met slapeloosheid in deze toch al moeizame periode. En in één keer 15 mg nemen blijkt (so far) niet perse nodig dus ik bewaar dat laatste kwartje erbij als het even kan liever voor de derde week, als het laatste kwartje broma eraf gaat. Op die 15 mg ga ik toch wel uitkomen uiteindelijk omdat er sprake is van onderliggende sluimerende depressie, en ik heb tot nu toe geen bijwerkingen van de mirtazapine.

Wellicht moet het ergste van de benzo-afbouw nog komen, de komende weken, maar ik heb momenteel geen last van ontwenning. Ook nog niet gehad. Wat ik voel is zwaar, maar dat is meer verdrietig zijn om mijn kat - bovenop de al aanwezige depressie - dan angst. Als ik erbij nadenk voel ik me zelfs minder angstig dan ‘normaal’? Ik slaap ook okĂ©, gezien de omstandigheden. Misschien dat het gebruikelijke angstige tijdelijk weg wordt geschoven door het verdriet (of toch ook de mirtazapine waar ik tot nu toe tevreden over ben). Tja, ieder nadeel hep z’n voordeel
?

* Edit: Ik heb btw wel met dagen hoofdpijn, dat kan zowel een bijwerking zijn van de mirtazapine of/en van benzo-afbouw (Ăłf/en van verdriet/rouw) maar aangezien ik baseline ook frequent migraine of hoofdpijn heb, durf ik dat niet te zeggen. De hoofdpijn reageert zoals gebruikelijk amper tot niet op ibuprofen maar wel redelijk op sumatriptan, dat is mijn reguliere migraine-medicatie.

Zal later als TS het niet bezwaarlijk vindt dat dit een beetje een algemeen afbouw-update-topic wordt/is geworden (@Vinidi84), want bedacht me eerder deze week dat dit misschien niet zo netjes is om ongevraagd te doen, evt. nog even laten weten hoe de zaken zich ontpoppen.
Klik om te vergroten...

Gecondoleerd met het overlijden van je poes.
Ook dat nog erbij.

Gelukkig ervaar je nog niet veel last van ontwenningsverschijnselen.
Zou het kunnen komen omdat je relatief weinig bromo slikte (2,5 mg)? Of hebben ze daar niks van gezegd?
Ik weet even niet hoe sterk ontwenning is op lage dosis bij bromo, maar kan me voorstellen dat als je een lage hoeveelheid neemt de afkick ook minder zwaar is.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
Als ik hier even een update mag geven (ik besef dat het niet mijn topic is
): ik ben gisteren - een dag later dan gepland vanwege het verdriet om de dood van mijn kat - begonnen met de tweede stap van de afbouw. Ik heb vannacht na het halfje bromazolam wat er al een week vanaf was, nog een kwartje eraf gehaald. Pillen zijn 2.5 mg totaal, dat is wat ik ongeveer per dag gebruikte de laatste maanden. Advies van psychiater was: vanaf de tweede week derde kwartje eraf en indien nodig de 7.5 mg mirtazapine ophogen naar 15 mg. Ik heb in plaats daarvan 11.25 mg mirtazapine genomen (drie kwartjes). Heb het dus wel opgehoogd maar niet direct verdubbeld.

Normaal had ik die 7.5 mg wel eerst geprobeerd, maar ik heb geen zin om mezelf extra te kwellen met slapeloosheid in deze toch al moeizame periode. En in één keer 15 mg nemen blijkt (so far) niet perse nodig dus ik bewaar dat laatste kwartje erbij als het even kan liever voor de derde week, als het laatste kwartje broma eraf gaat. Op die 15 mg ga ik toch wel uitkomen uiteindelijk omdat er sprake is van onderliggende sluimerende depressie, en ik heb tot nu toe geen bijwerkingen van de mirtazapine.

Wellicht moet het ergste van de benzo-afbouw nog komen, de komende weken, maar ik heb momenteel geen last van ontwenning. Ook nog niet gehad. Wat ik voel is zwaar, maar dat is meer verdrietig zijn om mijn kat - bovenop de al aanwezige depressie - dan angst. Als ik erbij nadenk voel ik me zelfs minder angstig dan ‘normaal’? Ik slaap ook okĂ©, gezien de omstandigheden. Misschien dat het gebruikelijke angstige tijdelijk weg wordt geschoven door het verdriet (of toch ook de mirtazapine waar ik tot nu toe tevreden over ben). Tja, ieder nadeel hep z’n voordeel
?

* Edit: Ik heb btw wel met dagen hoofdpijn, dat kan zowel een bijwerking zijn van de mirtazapine of/en van benzo-afbouw (Ăłf/en van verdriet/rouw) maar aangezien ik baseline ook frequent migraine of hoofdpijn heb, durf ik dat niet te zeggen. De hoofdpijn reageert zoals gebruikelijk amper tot niet op ibuprofen maar wel redelijk op sumatriptan, dat is mijn reguliere migraine-medicatie.

Zal later als TS het niet bezwaarlijk vindt dat dit een beetje een algemeen afbouw-update-topic wordt/is geworden (@Vinidi84), want bedacht me eerder deze week dat dit misschien niet zo netjes is om ongevraagd te doen, evt. nog even laten weten hoe de zaken zich ontpoppen.
Klik om te vergroten...
Sounds good. En Benzo afbouw is niet per sé voor iedereen zwaar he. Maar vaak is het voor degenen die er last van hebben ook gelijk enorm zwaar.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Relmuis zei:
Vind het niet slecht klinken!
Gezien de poes klinkt het eigenlijk best goed.
Het advies van je psychiater begrijp ik wel; mirtazapine is in lage dosissen sterk slaapverwekkend maar hoe hoger de dosis hoe meer het stimulerend gaat werken.
Dus je ziet regelmatig dat 7,5 mg sterker slaapverwekkend werkt dan 15 mg.
Maar dat is een beetje trial and error.
Vind gezien je depressieve symptomen 15 mg toch geen slecht idee.
Verhogen naar 30 kan altijd nog.
Gebruik je een SSRI?
Klik om te vergroten...

Dat wist ik niet, dat het op hogere doseringen stimulerend wordt, al zag ik dat maf genoeg wel bij mijn kat terug toen ze nog leefde. Ze kreeg de laatste jaren af en toe een kwartje mirtazapine tegen slechte eetlust, bij katten werkt het sterk acuut eetlustopwekkend. Zij raakte er altijd op een vreemde manier tegelijkertijd of afwisselend gestimuleerd (met vlagen onrustig, soms wat ‘loopy’, zich repeterend gedrag, vaak meer miauwen) en gesedeerd ((nog) meer slapen) door, haha.

Mijn moeder gebruikt het haar angststoornis, slechts op hele lage dosis, ik dacht maar 3.5 mg, bij haar merk ik heel duidelijk de angstremming. Zij slaapt er ook beter door.

Opzich zou dat stimulerende wel te verklaren zijn aangezien mirtazapine ook op noradrenaline werkt. Het is een apart middel. Lijkt een beetje atypisch. Ik gebruik geen SSRI. Ik heb in het verleden tijdens een depressieve periode wel een andere SNRI voorgeschreven gekregen (duloxetine), dat werd wel echt ingezet tegen de depressie dus op behoorlijke dosis. Daar kreeg ik vervelende fysieke bijwerkingen van en werd ik extreem lethargisch van - nog meer dan je sowieso al bent in een depressie, echt zombiestate, geen succes, dus ik ben toen na een maand overgezet op bupropion. Met een pure SSRI heb ik dus geen ervaring. Maar omdat ik eerder zo’n slechte ervaring heb met duloxetine, ben ik nu een beetje voorzichtig met het ophogen van de mirtazapine. Al besef ik dat dit ook weer verschillende middelen zijn.

Kordie zei:
Gecondoleerd met het overlijden van je poes.
Ook dat nog erbij.

Gelukkig ervaar je nog niet veel last van ontwenningsverschijnselen.
Zou het kunnen komen omdat je relatief weinig bromo slikte (2,5 mg)? Of hebben ze daar niks van gezegd?
Ik weet even niet hoe sterk ontwenning is op lage dosis bij bromo, maar kan me voorstellen dat als je een lage hoeveelheid neemt de afkick ook minder zwaar is.
Klik om te vergroten...

Dankjewel. Poes was echt mijn jarenlange vriendinnetje. Mijn lieve omaatje. Leeg, leeg huis. Groot verdriet. De keerzijde van liefde, dus ook wel dankbaar dat ze in mijn leven heeft mogen zijn. ❀ En ‘blij’ voor haar dat ik sterk genoeg was om de beslissing voor haar te maken toen het moest, ook al gaat het zo in tegen wat je zelf wil, dat laatste mag niet meer relevant zijn als het nodig is.

Ik hoop inderdaad dat de afbouw relatief meevalt omdat ik de dosis bromazolam nooit opgehoogd heb. Soms gebruikte ik er een halfje pyrazolam bij (overdag, bij sterke angst) maar dat was sporadisch, dus niet voldoende voor een afhankelijkheid. Maar ik hou er ook rekening mee dat de staart het moeilijkst gaat zijn.

_shikantaza zei:
Sounds good. En Benzo afbouw is niet per sé voor iedereen zwaar he. Maar vaak is het voor degenen die er last van hebben ook gelijk enorm zwaar.
Klik om te vergroten...

Ik merk wel dat het naast lichamelijk ook wel een soort mentale afhankelijkheid was geworden. Ik had de afgelopen week momenten dat ik mijn eigen gevoel (met name dus verdriet) even Ă©cht niet trok, normaal zou ik dan vrij gemakkelijk een halfje benzo of een glaasje wijn pakken. Dat beide op die momenten niet doen (gisteren zelfs een enkel glaasje wijn afgeslagen bij m’n ouders), voelt ergens heel onnatuurlijk, ‘leeg’, hoe bizar dat ook klinkt. Echt zo van: ik voel dit nu, het is te heftig, en ik “mag” er niks tegen doen, dus ik moet dit blijven voelen, terwijl het niet te doen is; heh? Een soort error. Ik weet dan even niet wat ik met mezelf en het moment aan moet. I guess dat dit ‘craving’ is. Best raar, want dat heb ik nog nooit in m’n leven ervaren. Ik besef dat ik veel te makkelijk ben gaan denken over verdoven. En dan is m’n kat er nu óók nog niet om troost en knuffels bij te zoeken.

In die zin is er wel sprake van een soort ontwenning. En ik houd er rekening mee dat fysiek het zware nog zou kĂșnnen komen (en dat volhouden ook nog een moeilijke wordt).

Het is ook gewoon beoordelen, omdat ik zelf met mijn emoties los van de benzo-afbouw al niet baseline ben. Het wĂĄs al donker de laatste weken, en hier komt de schaduw van kattenverdriet nog overheen. Heb echt het idee dat dat even alle plek inneemt, dus ook die van mijn normale angst. (En het scheelt ook dat de bedrijfsarts het goed vindt dat ik even niet solliciteer nu i.v.m. de toenemende depressieve klachten de laatste weken, veel van mijn angsten zijn werkgerelateerd.)

Dus is even afwachten hoe de toekomst eruit ziet, maar ik leef nu een beetje dag per dag.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Opzich zou dat stimulerende wel te verklaren zijn aangezien mirtazapine ook op noradrenaline werkt.
Klik om te vergroten...
Yep.
De H1 histaminereceptor krijgt een klap van noradrenerge receptoren.
Te lui om het in eigen woorden uit te leggen.

"A 2012 review focused on antidepressants and sleep found that in many people with sleep disorders caused by depression, mirtazapine reduces the time it takes to fall asleep and increases the quality of sleep, but that in some people it can disturb sleep, especially at higher doses, causing restless leg syndrome in 8 to 28% of people and in rare cases causes REM sleep behavior disorder.
This seemingly paradoxical dose–response curve of mirtazapine with respect to somnolence is owed to the exceptionally high affinity of the drug for the histamine H1, 5-HT2A, and 5-HT2C receptors; exhibiting near exclusive occupation of these receptors at doses ≀15 mg.
However, at higher doses, inverse agonism and constitutive activation of the α2A-, α2B-, and α2C-adrenergic receptors begins to offset activity at H1 receptors leading to decreased somnolence and even a subjective sensation of "activation" in treated patients.

Mirtazapine is overigens geen SNRI.
Ik vroeg naar een SSRI omdat mirtazapine in combinatie met een SSRI (of SNRI) nogal eens sterker werkt dan beide middelen afzonderlijk.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Ik merk wel dat het naast lichamelijk ook wel een soort mentale afhankelijkheid was geworden. Ik had de afgelopen week momenten dat ik mijn eigen gevoel (met name dus verdriet) even Ă©cht niet trok, normaal zou ik dan vrij gemakkelijk een halfje benzo of een glaasje wijn pakken. Dat beide op die momenten niet doen (gisteren zelfs een enkel glaasje wijn afgeslagen bij m’n ouders), voelt ergens heel onnatuurlijk, ‘leeg’, hoe bizar dat ook klinkt. Echt zo van: ik voel dit nu, het is te heftig, en ik “mag” er niks tegen doen, dus ik moet dit blijven voelen, terwijl het niet te doen is; heh? Een soort error. Ik weet dan even niet wat ik met mezelf en het moment aan moet. I guess dat dit ‘craving’ is. Best raar, want dat heb ik nog nooit in m’n leven ervaren. Ik besef dat ik veel te makkelijk ben gaan denken over verdoven. En dan is m’n kat er nu óók nog niet om troost en knuffels bij te zoeken.
Klik om te vergroten...
Tsja, het is een gewoonte geworden om bij heftige emoties naar een middel te grijpen. Maar die gewoont kun je wel weer afleren.
Gek is dat he, dat je je eigen hoofd niet kunt vertrouwen? "Als ik nu niet ga gebruiken kan ik het niet aan". Klopt niets van, en dat ben je nu aan het ontdekken.

Roze Olifant zei:
In die zin is er wel sprake van een soort ontwenning. En ik houd er rekening mee dat fysiek het zware nog zou kĂșnnen komen (en dat volhouden ook nog een moeilijke wordt).
Klik om te vergroten...
Zeker, wennen aan een nieuwe manier van doen kun je zien als ont-wennen van ingesleten gewoontes.
Roze Olifant zei:
Het is ook gewoon beoordelen, omdat ik zelf met mijn emoties los van de benzo-afbouw al niet baseline ben. Het wĂĄs al donker de laatste weken, en hier komt de schaduw van kattenverdriet nog overheen. Heb echt het idee dat dat even alle plek inneemt, dus ook die van mijn normale angst. (En het scheelt ook dat de bedrijfsarts het goed vindt dat ik even niet solliciteer nu i.v.m. de toenemende depressieve klachten de laatste weken, veel van mijn angsten zijn werkgerelateerd.)
Klik om te vergroten...
Het gaat weer over.
Roze Olifant zei:
Dus is even afwachten hoe de toekomst eruit ziet, maar ik leef nu een beetje dag per dag.
Klik om te vergroten...
Aan jezelf werken. Al was het maar om iets constructiefs om handen te hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."