Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van Lorazepam en Diazepam

Afkicken van Lorazepam en Diazepam

562 antwoorden
42 weergaven
18-5-2026
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Excuus, dan heb ik het verkeerd begrijpen.
En begrijp ik nu ook waarom de crisisdienst niks kan doen.
Je probleem kan hopelijk opgelost worden met een fatsoenlijke (medicijn) behandeling.
Blijft inderdaad de vraag waarom dat allemaal niet wat meer vlekkeloos loopt hier in Ned.



Ligt eraan wie de poortwachter is.
Wie is er verantwoordelijk voor je dossier.
Maar meestal staat de huisarts onderaan op de ladder.
Klik om te vergroten...
Ze doet in ieder geval niets meer sinds ik bij de GGZ zit, maarja die doen ook niets dus dat scheelt niet zoveel. Wat een bende bij elkaar daar, gaan mensen letterlijk dood aan. Verschrikkelijk!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Dutchie85 zei:
Wat een bende bij elkaar daar, gaan mensen letterlijk dood aan.
Klik om te vergroten...
Wat een ellende maak jij mee zeg!
Maar je moet jezelf aanpakken denk ik ook.. Als je echt alles op alles zet om zelf beter te worden, dan willen hulpverleners over het algemeen graag helpen (en zichzelf een medaille geven als het goedkomt).

Met andere woorden, jij zult verreweg de meeste inspanning moeten leveren en dan kun je over het algemeen wel hulp verwachten lijkt me.

Wat ik probeer te zeggen is: dank je omgeving en hulpverleners voor alles wat ze kunnen bieden en geen zelfmedelijden meer hebben maar accepteren dat je ontiegelijk moet strijden dit jaar.

Ik meld dit trouwens alleen in de hoop dat het je helpt. Niet verkeerd interpreteren, als je er niets aan hebt, dan hoef je er niets mee te doen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dutchie85 zei:
Omdat ik doorverwezen ben naar de GGZ. Hun pakkie an niet meer dus wat psychische klachten betreft.
Klik om te vergroten...
Niet te geloven, dit allemaal! Onbegrijpelijk
Ze laten je allemaal in de steek lijkt het wel @ Dutchie85....
Ik vind dat een huisarts altijd de eindverantwoording heeft, aangezien hij of zij alle documenten over de behandelingen krijgt en, de verwijzer is!
Maar de hele geestelijke zorg ligt kapotbezuinigd op zijn kont en het is niet voor niks dat er zoveel verwarde mensen op straat staan....letterlijk.

Afijn @Dutchie85 ik hoop, dat je eruit gaat komen en deze depressie gaat overwinnen!
Alle sterkte toegewenst!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Ik vind dat een huisarts altijd de eindverantwoording heeft, aangezien hij of zij alle documenten over de behandelingen krijgt en, de verwijzer is!
Klik om te vergroten...

Dat heb ik ook gedacht altijd. Maar heb uitleg gekregen waarom dat dat niet is.
Een medisch specialist staat hoger op de ladder dan de huisarts Ʃn de specialist is meestal gericht op ƩƩn ding. Dus in dit geval de psychiater over de GGZ.
Word je niet voldoende geholpen zal de huisarts niet zomaar de diagnose of observatie van de medisch specialist naast zich neer mogen leggen is mijn ervaring.

Wat ik gisteren wel zei.
Het is heel makkelijk om een nieuw pad in te slaan.
Je belt dan met de zorgverzekering en vraagt hier om zorgbemiddeling dan wel een second opinion. Dat geven ze meestal wel, want daar zit wel een verplichting aan vast.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Kordie , je hebt volkomen gelijk.
Een huisarts zal nooit door de visie en medicatie van de specialist gaan.
Maar nu het volgende: nu gaat het niet goed met de gang van zaken met de specialist.
Is dan het enige, wat je kunt doen een second opinion aanvragen?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Is dan het enige, wat je kunt doen een second opinion aanvragen?
Klik om te vergroten...

Nee.
Mijn ervaring is dat het begint met heel concreet maken waar je precies last van hebt. Dat dient een medisch specialist vat te leggen in zijn dossier.
Op basis daarvan maakt hij een behandelplan en je hebt recht om te weten hoe een behandeling eruit gaat zien en hoe dat uitgevoerd gaat worden.
Of waarom het op on hold wordt gezet. Een medisch specialist zal nooit de intentie hebben: "Zo deze man of vrouw gaan we niet helpen".

Bijvoorbeeld:
Depressief kun je zijn of depressief kun je voelen.
Twee woorden verschil maar twee heel belangrijke woorden.
Het is onder andere hier een taak van de GGZ om uit te vogelen wat het nu precies is.
Een diagnose moet voldoen aan de voorwaarden hoe ze staan omschreven in DSM IV.
Zie hier: https://www.mijnkwartier.nl/depressie-vrij/depressie-volgens-de-dsm-iv

Daar zie je staan dat als er medicatie, alcohol of drugs een rol speelt je niet volgens DSM kan spreken van depressie.
Vandaar dat ik eerder in dit topic aan gaf dat Dutchie niet zelf moet gaan experimenteren met valium of RC's om zich beter te gaan voelen.
Mogelijk is er reeds eerder drugs gebruikt en is dat bekend in de medische wereld, maar dat kan ik er even niet uithalen.
Hoe dan ook .... bij zelfmedicatie kun je sowieso fluiten naar een diagnose depressie en krijg je niet de juiste hulp.
In het behandelplan zal dan wel moeten staan hoe verder: bv doorverwijzing verslavingszorg of voorkomen dat iemand in een gat valt.
Dan komt de dagbesteding om de hoek.

Als je op een dag niks zinnigs te doen hebt kun je depressie gevoelens krijgen.
Deze kun je met een dagbesteding deels weghalen maar op zijn minst kijken waar het probleem zit.
Als ik het goed begrijp ziet Dutchie weinig motivatie om naar een daginvulling programma te gaan wat wordt aangeboden.
Eigenlijk is dat een vorm van therapie ontrouw in de medische wereld (Let op: niet mijn woorden).
Maar werk je niet mee dan zal een medisch specialist zich ook in minder bochten wringen en hoeven wringen.
Het doel van zo'n dag invulling is nl niet alleen om bezig te zijn, maar ook om te kijken wat gaat goed en waar gaat het mis.

Een second opinion is meestal als je niet gehoord of gezien wordt.
Maar dat is niet; "Ik denk ik ziekte X heb maar de arts denkt ziekte Y of helpt mij niet"

Uitgangspunt is altijd om goed te kijken, samen met de professioneel betrokken:
Waarom vaart de boot niet. Waarom blijft het anker hangen. Wat is het behandeldoel en wanneer wordt dat geevalueerd.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt allemaal!

Het is niet dat ik die dagbehandeling niet wil Kordie, maar ik heb er nog een groot onderliggende lichamelijke ziekte bij en door 9 maanden strijden is mijn lichaam en geest compleet leeg. Die dagbehandeling kost me op dit moment meer energie dan dat het me iets brengt. En die energie is er niet dus trekt het me omlaag.

Het is niet zo dat ik thuis niets doe. Ik probeer binnen mijn mogelijkheden te doen wat ik kan.

Buiten deze medicijnervaring nooit drugs gebruikt, alcohol gebruik ik al 15 jaar niet meer (voorheen ook weinig) en medicatie ook niet.

Het zal me een rotzorg zijn wat de boeken zeggen wat wel of geen depressie is. (Niet persoonlijk hĆØ Kordie) Maar als je mijn symptomen hebt dan moet er gewoon gehandeld worden en niets anders.

Mijn vertrouwen is volledig weg bij de GGZ. Donderdag heb ik via via een gesprek met een andere arts en daarna nemen we een beslissing hoe verder. Dank allen!
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Je belt dan met de zorgverzekering en vraagt hier om zorgbemiddeling dan wel een second opinion. Dat geven ze meestal wel, want daar zit wel een verplichting aan vast.
Klik om te vergroten...
Dit heb ik zelf ook gedaan nadat ik bij 5 reguliere verslavingsklinieken en nog 2 andere GGZ klinieken was afgewezen. De zorgverzekeraar had mij ontzettend goed geholpen en ben daardoor nu in een goed behandelingstraject bij een ziekenhuis/kliniek voor het afbouwen van de benzodiazepines en therapie voor trauma, verslaving en autisme. Kan ook daarom zeker aanraden om contact op te nemen met de zorgverzekeraar wanneer men tussen wal en schip belandt in de GGZ.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
merelkerel12 zei:
Dit heb ik zelf ook gedaan nadat ik bij 5 reguliere verslavingsklinieken en nog 2 andere GGZ klinieken was afgewezen. De zorgverzekeraar had mij ontzettend goed geholpen en ben daardoor nu in een goed behandelingstraject bij een ziekenhuis/kliniek voor het afbouwen van de benzodiazepines en therapie voor trauma, verslaving en autisme. Kan ook daarom zeker aanraden om contact op te nemen met de zorgverzekeraar wanneer men tussen wal en schip belandt in de GGZ.
Klik om te vergroten...

Positief om te horen. Verschil is vaak dat verzekeringen flink betalen en instellingen die niet kwijt willen.

Ik moet ook nog een onderzoek krijgen. Zit al maanden te wachten.
Heb toevallig gisteren de verzekeraar of ze kunnen bemiddelen in wachttijd.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dutchie85 zei:
Ik ben vanavond gestart met de geleidelijke overgangen van Lorazepam naar Diazepam, volgens het schema.

Hoop dat dit het langzaam weer leefbaar gaat maken. Ik hou jullie op de hoogte, bedankt allemaal!šŸ™šŸ˜˜
Klik om te vergroten...

Succes vandaag met je gesprek.
Zal spanning brengen voor je.
Maar ik hoop op een gunstig antwoord vanuit de ggz. Dat je eindelijk geholpen wordt
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dank Kordie!

Heb een gesprek met een andere huisarts om zijn visie hierop te horen want dit kan zo niet meer. Ben benieuwd wat zijn mening is.

De langzame overstap op Diazepam heb ik zelf besloten, ook na adviezen van meerdere leden hier met ervaring. Je moet wat als je niet gehoord wordt. Dat op zichzelf is natuurlijk al een schande.

Het nadeel is ook echt wel dat mijn lichaam niet meewerkt. Ik werd vanochtend om half 8 wakker, redelijke nacht gehad maar dan ben ik nog helemaal KO, doet m’n hele lijf pijn en blijf steeds niezen. Er is echt iets actief in me (virus/Lyme volgens de bloedtest) en m’n immuunsysteem is ernstig verzwakt dus dat werkt allemaal ook niet mee qua gemoedstoestand. Daarom moet ik s’morgens vaak terug het bed in voor extra rust.

Ga nu douchen, wat eten en stukje wandelen.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Gisteravond een gesprek gehad met een andere huisarts die we een beetje kennen. Heel aardige en kundige man en een fijn gesprek gehad van 2 uur.

Hij snapt er niets van waarom de GGZ geen hogere medicatie inzet in zo’n heftig geval. Afbouwen was volgens hem ook veel te snel gegaan, zeker omdat ik zo extreem erop reageerde en er toch gewoon naar 0 doorgedrukt werd. Maar sowieso de laatste stapjes echt te snel gedaan.

Daarnaast heeft hij mijn uitslagen gezien van de huidige Serotonine en Dopamine gehaltes die zwaar in het rood staan. Gezien mijn ernstig zware depressie en doodsangsten icm een lichaam dat helemaal leeg is lijkt het hem wel een goede overweging om een antidepressiva te gaan nemen om die waardes aan te vullen. In combinatie met Diazepam om de angsten en gevoelens zolang wat te onderdrukken, zeker ook omdat de AD in de eerste weken voor extra heftige gevoelens kan zorgen. Dit moet dus goed gemonitord worden in veilige omgeving en later als het aanslaat de Diazepam zeer langzaam afbouwen.

Ondanks dat het niet mijn huisarts is heeft hij wel al contact gelegd met de GGZ psychiater en daar heeft hij dinsdag een gesprek mee. Woensdag mag ik weer op gesprek komen bij de GGZ om te zien wat ze besloten hebben.

Vandaag echt een extreem heftige dag, zie geen uitweg en grote paniek en hele heftige gedachten dat ik niet meer kan. Heb ipv 1 Lorazepam er 2 gepakt net en ben bij mijn ouders.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Pas wel een beetje op met de hoeveelheid lorazepam en diazepam. Omdat die je ook labieler kunnen maken.

12 jaar gelden kreeg ik ook lorazepam voorgeschreven (voor zo nodig.) ( 3x 2.5mg per dan plus 3x 25 mg serequel)

Soms gebruikte ik weken niks om dan als ik me extreem kut voelde dan 5/6 op een dag te slikken voor een b.v een heel weekend. (En dan de komende week soms 1/2 per dag )

De weken daarna was ik super mega labiel. En voelde ik me nog kutter//ellendiger en wou ik nog meer dood dan ik al wou. Plus mijn automutilatie werd in de weken daarna ook alleen maar erger.

Hoe ik ze deed gebruiken ( zoveel in 1x en dan weer niks voor x tijd) was natuurlijk ook niet slim.
Maar ben er wel van overtuigd dat benzo's depressieve klachten heel veel erger kunnen maken. (En dit is niet alleen mijn ervaring)

Ik wens je igg heel veel sterkte toe en hoop dat ze je eindelijk de hulp kunnen bieden die je nodig hebt. En dat het leven wat dragelijker mag worden. 🌻
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dutchie85 zei:
Gisteravond een gesprek gehad met een andere huisarts die we een beetje kennen. Heel aardige en kundige man en een fijn gesprek gehad van 2 uur.

Hij snapt er niets van waarom de GGZ geen hogere medicatie inzet in zo’n heftig geval. Afbouwen was volgens hem ook veel te snel gegaan, zeker omdat ik zo extreem erop reageerde en er toch gewoon naar 0 doorgedrukt werd. Maar sowieso de laatste stapjes echt te snel gedaan.

Daarnaast heeft hij mijn uitslagen gezien van de huidige Serotonine en Dopamine gehaltes die zwaar in het rood staan. Gezien mijn ernstig zware depressie en doodsangsten icm een lichaam dat helemaal leeg is lijkt het hem wel een goede overweging om een antidepressiva te gaan nemen om die waardes aan te vullen. In combinatie met Diazepam om de angsten en gevoelens zolang wat te onderdrukken, zeker ook omdat de AD in de eerste weken voor extra heftige gevoelens kan zorgen. Dit moet dus goed gemonitord worden in veilige omgeving en later als het aanslaat de Diazepam zeer langzaam afbouwen.

Ondanks dat het niet mijn huisarts is heeft hij wel al contact gelegd met de GGZ psychiater en daar heeft hij dinsdag een gesprek mee. Woensdag mag ik weer op gesprek komen bij de GGZ om te zien wat ze besloten hebben.

Vandaag echt een extreem heftige dag, zie geen uitweg en grote paniek en hele heftige gedachten dat ik niet meer kan. Heb ipv 1 Lorazepam er 2 gepakt net en ben bij mijn ouders.
Klik om te vergroten...

Fijn dat je serieus genomen bent.
Hopelijk kan hij dinsdag de ggz overtuigen.

Sterkte.
Voor je het weet is het woensdag en weet je meer. Wie weet hoor je dinsdag al wat.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#15
N3K0 zei:
Pas wel een beetje op met de hoeveelheid lorazepam en diazepam. Omdat die je ook labieler kunnen maken.

12 jaar gelden kreeg ik ook lorazepam voorgeschreven (voor zo nodig.) ( 3x 2.5mg per dan plus 3x 25 mg serequel)

Soms gebruikte ik weken niks om dan als ik me extreem kut voelde dan 5/6 op een dag te slikken voor een b.v een heel weekend. (En dan de komende week soms 1/2 per dag )

De weken daarna was ik super mega labiel. En voelde ik me nog kutter//ellendiger en wou ik nog meer dood dan ik al wou. Plus mijn automutilatie werd in de weken daarna ook alleen maar erger.

Hoe ik ze deed gebruiken ( zoveel in 1x en dan weer niks voor x tijd) was natuurlijk ook niet slim.
Maar ben er wel van overtuigd dat benzo's depressieve klachten heel veel erger kunnen maken. (En dit is niet alleen mijn ervaring)

Ik wens je igg heel veel sterkte toe en hoop dat ze je eindelijk de hulp kunnen bieden die je nodig hebt. En dat het leven wat dragelijker mag worden. 🌻
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor het delen van je verhaal!

Kwam het labiele ook niet door de sterke wisselingen qua inname?

Ik krijg nu maar 2 Lorazepam per dag voorgeschreven, maar dat doet echt amper wat. Ze willen niet meer geven en dit is natuurlijk erg weinig in zo’n kritieke situatie. Ik neem er 3 en bij grote stress 4 op een dag, dat ik soms iets wat rustiger wordt en dat maakt me dan alleen ff wat duf maar haalt de gedachten niet weg.

Mijn neurotransmitters zijn gewoon compleet ontregeld, staan zwaar in het rood kwam uit de test. Ongelooflijk hoe depressief en gek met continu doodsgedachten je dat kan maken. Echt verschrikkelijk!

Ben nu de overstap langzaam naar Diazepam aan het maken volgens schema. Ik hoop dat dat alles wat meer rust gaat geven straks want ik maak me echt grote zorgen. Dit is geen doen meer zo.

Lichamelijk ben ik compleet uitgeput ook en heb overal stekende pijn in mijn lijf. Heb echt bizar veel rust nodig en die krijg je weer niet echt door slechte slaap en enorme onrust. Zijn er meer mensen die dit tijdens een zware depressie gevoeld hebben?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dutchie85 zei:
Dankjewel voor het delen van je verhaal!

Kwam het labiele ook niet door de sterke wisselingen qua inname?

Ik krijg nu maar 2 Lorazepam per dag voorgeschreven, maar dat doet echt amper wat. Ze willen niet meer geven en dit is natuurlijk erg weinig in zo’n kritieke situatie. Ik neem er 3 en bij grote stress 4 op een dag, dat ik soms iets wat rustiger wordt en dat maakt me dan alleen ff wat duf maar haalt de gedachten niet weg.

Mijn neurotransmitters zijn gewoon compleet ontregeld, staan zwaar in het rood kwam uit de test. Ongelooflijk hoe depressief en gek met continu doodsgedachten je dat kan maken. Echt verschrikkelijk!

Ben nu de overstap langzaam naar Diazepam aan het maken volgens schema. Ik hoop dat dat alles wat meer rust gaat geven straks want ik maak me echt grote zorgen. Dit is geen doen meer zo.

Lichamelijk ben ik compleet uitgeput ook en heb overal stekende pijn in mijn lijf. Heb echt bizar veel rust nodig en die krijg je weer niet echt door slechte slaap en enorme onrust. Zijn er meer mensen die dit tijdens een zware depressie gevoeld hebben?
Klik om te vergroten...

Geestelijke pijn kan zich uiten in lichamelijke pijn.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Kwam deze docu tegen op AmazonPrime.


Erg interessant.
Hoe o.a benzo's depressieve klachten en dergelijke kunnen verergen, en je fysiek en mentaal drainen.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Thanks voor het delen, dit zet je weer in dubio…..

Zoals gezegd zwaar depressief en suĆÆcide gedachten de hele tijd met veel lichamelijke ongemakken. Het mentale deel 10x erger na de te snelle afbouw van Diazepam. Je wilt het niet, maar het is er….met alle ongemakken gratis erbij!

Mijn neurotransmitters zijn ernstig verstoord blijkt uit de test. 80% in het rood. Ik doe het ook liever zonder anti depressiva, maar hoe krijg je die waarden op een andere manier weer in balans als het zo ernstig ontregeld is? Ik wil liever niet aan de pillen, maar zo gaat het ook niet meer. Maar ben altijd al angstig geweest voor anti depressiva en zeker ook weer na een deel van deze documentaire te zien.

Je moet iets om hieruit te komen, maar wat is de juiste weg. Bij een lichte verstoring zal wandelen, gezond eten, afleiding etc wel helpen en het weer stabiliseren. Maar hoe zit dat als je een enorme ontregeling hebt?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dutchie85 zei:
We zijn weer een tijd verderā€¦āœŒļøšŸ˜‰

Lichamelijk veel uitdagingen nog en daarom psychisch ook nog steeds pittig.

Maar ik ben nog bezig met rustig aan stapsgewijs afbouwen en zit nu op 4 mg Diazepam per dag. 2 s’morgens en 2 s’avonds.

Ik ben tevreden hoe de afbouw tot nu toe gaat, ondanks de dagelijkse uitdagingen. Maar deze hebben mijn inziens geen direct verband met de afbouw.
Klik om te vergroten...

Wat goed om te horen.
Als je ziet waar je vanaf komt mag je zeker tevreden zijn
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazeker, ik doe het echt op gevoel.
Vanaf het moment dat ik op 10 mg Diazepam zat hou ik 1 mg afbouw per 1 a 2 weken aan

Voel ik me niet lekker, dan neem ik een aantal dagen extra. Vanaf het moment van 6 mg geef ik het 2 weken de tijd. Dus elke 2 weken 1 mg eraf.

1 tip nogmaals: Laat je door NIEMAND opleggen hoe jij moet afbouwen als je je helemaal niet goed erbij voelt lichamelijk en mentaal. Neem je eigen beslissingen en kom op tijd voor jezelf op!

Het is harddrugs wat zeer heftige gevolgen kan hebben als je het te snel afbouwt. Geloof niet in standaard protocollen, blijf dicht bij jezelf en zorg dat je steun en een veilige omgeving hebt van familie/vrienden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2324252627...29
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."