Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van Lorazepam en Diazepam

Afkicken van Lorazepam en Diazepam

562 antwoorden
48 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Dutchie85 zei:
Dankjewel allebei!🙏
Morgenavond is het 2 weken geleden dat ik mijn laatste tablet gehad heb.
Klik om te vergroten...
Ok, dan ga je je overmorgen al beter voelen!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat heb jij het zwaar zeg. Super veel sterkte gewenst.

Ik zit momenteel ook weer in een "wave" van ontwenningsverschijnselen. Slechter slapen, zweten snachts, raar wakker worden, raar dromen, geluiden komen anders binnen. En ik heb ook hoge doseringen gebruikt.

De timeline voor benzo ontwenning is ongeveer de eerste 2 a 3 maanden zijn acute ontwenningsverschijnselen. Dat zal langzaamaan verdwijnen. Symptomen wisselen elkaar af, gaan weg, of komen weer terug. Dat dag in , dag uit. Momenten voel je je ineens helemaal goed, huh? En dan de dag erna weer shit.

Benzo ontwenning is zo enorm grillig. Het lijkt alsof je nu niet dieper kan, dus vooruit kijken. Uur voor uur, morgen een nieuwe dag.

Succes.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Dankjewel @Raver, jij ook sterkte deze periode!🙏

Ik heb net 20 minuten in de sauna gezeten, ff flink gezweet. Daarna een bad genomen met magnesiumvlokken en een kalmerende olie erin. Maar niets lijkt te helpen…

Wat ik me afvraag hè…ze zeggen dat Benzo’s tot wel ca 30 dagen in je bloed blijven zitten. De eerste week klapte mijn lever er zowat uit van de steken/pijn. Dat i.c.m. alle andere heftige detox klachten. Wat is de reden hiervan?

Je neemt een hele periode een middel en op het moment dat je stopt ga je ineens sterk ontgiften?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dutchie85 zei:
Je neemt een hele periode een middel en op het moment dat je stopt ga je ineens sterk ontgiften?
Klik om te vergroten...

Lever kan geloof ik veel hebben.
Zullen het niet gewoon lichamelijke ontwenningsverschijnselen zijn die bij jou fors toe slaan? En zich op allerlei manieren uiten?
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Lever kan geloof ik veel hebben.
Zullen het niet gewoon lichamelijke ontwenningsverschijnselen zijn die bij jou fors toe slaan? En zich op allerlei manieren uiten?
Klik om te vergroten...
Ja dat sowieso met ernstige psychische gevolgen. Mijn lever kan niet zo goed ontgiften, dat is bekend. Misschien dat ik mede daardoor zo heftig reageer.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dutchie85 zei:
Ja dat sowieso met ernstige psychische gevolgen. Mijn lever kan niet zo goed ontgiften, dat is bekend. Misschien dat ik mede daardoor zo heftig reageer.
Klik om te vergroten...
Ik zou anders voor zekerheid je lever waarden laten checken
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dutchie85 zei:
Mijn lever kan niet zo goed ontgiften, dat is bekend. Misschien dat ik mede daardoor zo heftig reageer.
Klik om te vergroten...

Door een leverziekte?
Vergt dan wel extra alertheid: niet dat je jezelf aan het vergiftigen bent
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Door een leverziekte?
Vergt dan wel extra alertheid: niet dat je jezelf aan het vergiftigen bent
Klik om te vergroten...
Geen leverziekte, maar genetisch kan ik wel iets minder goed ontgiften. Dinsdag wordt er bloed afgenomen om de basis waarden te testen.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Mijn ervaring met de afbouw van 3 soorten benzo's duurde 6 weken in opname, en na een jaar was ik er helemaal klaar mee.
Die afbouw was ook bij mij veel te snel, ik raakte van het padje en het was hell deze tijd.
Geestelijk duurde het lang....ik gebruikte veel en lang deze rotzooi....
Houd vol! Het wordt minder erg!
Klik om te vergroten...
Thnx voor het delen van je ervaring @De Zandman!
Kun je het van je padje en de hel wat uitgebreider beschrijven misschien, daar ben ik wel benieuwd naar omdat ik me zelf ook zo voel.

Naast de heftige lichamelijke klachten voel ik me geestelijk echt moe gestreden en heb ik sterk het gevoel mezelf compleet kwijt te zijn/raken. Dat vind ik erg beangstigend. Dat is de laatste dagen erger dan daarvoor. Ik loop buiten rond en voel me heel afwezig en het is net of alles aan me voorbij gaat. Ook binnenshuis voel ik me net een zombie, niks boeit me en ik kan me nergens toe zetten. Ook bij ons thuis voel ik me heel afwezig en vaag als ik onder de mensen ben. Lichamelijk en mentaal zwaar af aan het zien, heel stil en klagend, terwijl ik normaal altijd lekker meepraat en me totaal niet op de achtergrond hou. Ik ben nu alles behalve gezellig en zo ben ik gewoon niet.

Dit terwijl ik normaal altijd de kracht vind om overal uit te komen, zo voelt het nu helemaal niet. Dit was de eerste keer medicatie dus ik heb geen eerdere ervaring. Veel nare gedachten en ondanks dat ik nu 16 dagen van de zooi af ben voel ik me heel vaag en totaal niet mezelf. Ik ben gewoon angstig dat ik het niet trek. Is dat normaal en hoort dat bij het proces?

Als ik naga hoe ik me op 4x 2 voelde…toen voelde het of het langzaam de goede kant op ging. Pakte dingen thuis weer op, had een goed ritme, voelde me lichamelijk redelijk goed en mentaal was het ook veel beter te doen. Zoals eerder al gezegd was de stap naar 4x1 meteen veel te heftig en toch is dat heel snel afgebouwd naar 0. Groot drama! Weet niet hoe ik mezelf overeind moet houden.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk heel goed dat je niet alleen hier, maar ook (vooral) met jouw naasten blijft delen @Dutchie85 !
Ik vind het heel naar klinken dat je jezelf op psychisch vlak zo lijkt 'kwijt te raken'. Blijf alsjeblieft in contact met mensen, dat gaat je helpen, echt!
Niets is zo eenzaal als mentaal afgesneden zijn van de wereld.
Misschien toch ook even de huisarts op de hoogte brengen van hoe het gaat? Ik vind het allemaal wel heel extreem klinken.
Nogmaals veel kracht en sterkte gewenst! Ik hoop echt dat je snel, heel snel in kalmer vaarwater terechtkomt.

:heartsuit:
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dankjewel @Jazz35…

Ik wijt dat echt grotendeels aan een veels te snelle afbouw. Lichaam en geest waren natuurlijk vooraf echt niet top, anders begin je niet aan die zooi. Maar zoals ik me de afgelopen 4 weken voel sinds de afbouw naar 4x1 is echt ongekend beroerd en fucked. Alles is compleet ontregeld.

Als ik na ga dat ik op 4x1 wel nog een redelijke ronde kon lopen met de hond bijvoorbeeld en sinds dat ik naar 0 ben gegaan blij ben dat ik op m’n benen sta en af en toe een klein rondje maak. Omdat ik me zo beroerd voel op beide vlakken ga ik het contact op straat juist uit de weg, waar ik normaal met iedereen sta te buurten…

Ik heb de laatste tijd nog nooit zoveel de telefoon in de hand gehad dan in de week dat ik op 4x2 stond. Uit de zombie mode na te hoog gebruik en veel bellen/berichten inspreken en afspraken maken om bij vrienden op bezoek te gaan. Vanaf het moment dat ik naar 4x1 ging was ik de dag erna helemaal verkrampt/spierpijn/steken en psychisch de weg kwijt en dat is nu nog zo. Nu ook heel weinig behoefte aan mijn telefoon en andere mensen. Voel me echt zo’n ander mens sinds dat moment.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben benieuwd naar je bloeduitslagen.
Via de huisarts laten prikken?
En zo ja; vindt hij deze ontwenning normaal,?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Dutchie85 zei:
Update dag 17:

Nog steeds stekende pijn door het hele lijf, mega brak na een slechte nacht, geen zweet meer bij het opstaan de laatste 2 dagen, heb 0 energie, hoofdpijn, vieze smaak in mond, kortademig. Psychisch heb ik het hierdoor heel zwaar. Blijft redelijk hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Mooi dat het de betere kant op gaat. Dat je minder zweet is al een stap.
Sterkte!
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Mooi dat het de betere kant op gaat. Dat je minder zweet is al een stap.
Sterkte!
Klik om te vergroten...
Hopelijk is dat de eerste stap naar verbetering, voor de rest is het gewoon helemaal verschrikkelijk nog.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#15
Diep onder de indruk van wat ij nu doormaakt.
Kleine tip voor wat betreft het "boek": Kies voor boeken met korte verhalen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Probeer je vast te houden aan iedere kleine verbetering. Ieder stapje voorwaarts, hoe klein ook, is een stap richting genezing. Je gaat nu door het allerdiepste dal, maar het cliché is waar: vanaf hier kan het alleen maar beter worden!! Laat dat je mantra zijn. Het wordt alleen maar beter, écht waar. Houd moed!!! You can do this! ❤️‍🩹
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dutchie85 zei:
Ze noemen het bij de GGZ ook geen verslaving, want ik had “maar” 3 maanden gebruikt. Gezien mijn zeer extreme eigen ervaring mbt de afkickverschijnselen, geloof ik inderdaad dat ze er niets van snappen. Maar je gaat bijna aan jezelf twijfelen zo overtuigd als ze je dat vertellen.
Klik om te vergroten...

Wat ze zeggen klopt wel:
Psychische problemen kunnen zich fors uiten in lichamelijke problemen.
Dat is al vrij lang bekend. En als je dan ook nog verlammingsverschijnselen hebben noemen ze dat geloof ik FNS.

Voor iemand die drie maanden heeft gebruikt heb je forse afkickverschijnselen.
Maar ik denk dat ze niet moeten vergeten dat het voor iedereen anders is.
De een slikt misschien een jaar en heeft amper ergens last van, en de ander slikt een week en maanden te creperen.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Wat ze zeggen klopt wel:
Psychische problemen kunnen zich fors uiten in lichamelijke problemen.
Dat is al vrij lang bekend. En als je dan ook nog verlammingsverschijnselen hebben noemen ze dat geloof ik FNS.

Voor iemand die drie maanden heeft gebruikt heb je forse afkickverschijnselen.
Maar ik denk dat ze niet moeten vergeten dat het voor iedereen anders is.
De een slikt misschien een jaar en heeft amper ergens last van, en de ander slikt een week en maanden te creperen.
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik ook zeker @Kordie .

Maar als je ziet hoe ik meteen reageerde na het afbouwen, dan had ik bijna alle meest voorkomende ontwenningsverschijnselen. Ik ben niet voor niets dagenlang bij mijn ouders, dat heb ik voorheen nooit gedaan.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dutchie85 zei:
Dat geloof ik ook zeker @Kordie .

Maar als je ziet hoe ik meteen reageerde na het afbouwen, dan had ik bijna alle meest voorkomende ontwenningsverschijnselen. Ik ben niet voor niets dagenlang bij mijn ouders, dat heb ik voorheen nooit gedaan.
Klik om te vergroten...

Je hebt wel erg hoge doseringen gebruikt. Denk dat dat ook erg van belang is geweest, kan je nu niet meer terugdraaien. Als je had geweten waar je jezelf naartoe aan het werken was had je het wel anders gedaan denk ik.

Trek je het nog een beetje? Je zou je met nu en een week toch wel ietsjes beter moeten gaan voelen. Je bent toch al eventjes voorbij de 2 weken mark?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat je 18 dagen last hebt van een rebound-effect is echt niet raar hoor. Hier een publicatie die duidelijk zegt dat 14 dagen met 'full-blown' withdrawal syndrome heel gebruikelijk is.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1360-0443.1994.tb03743.x?sid=nlm%3Apubmed

De symptomen die je ervaart zijn ook enorm verklaarbaar vanuit het benzodiazepine withdrawal syndrome (uit dezelfde publicatie):
"The benzodiazepine withdrawal syndrome was found most typically to comprise severe sleep disturbance, irritability, increased tension and anxiety, panic attacks, hand tremor, sweating, difficulty in concentration, dry wretching and nausea, some weightloss, palpitations, headache, muscular pain and
stiffness, and a host of perceptual changes."


(Die perceptual changes kunnen dus ook slaan op de rare smaak die je ervaart)

Waar je rekening mee moet houden is dat diazepam een heel lange halfwaardetijd heeft. Het duurt ongeveer 10 dagen voordat de laatste dosis diazepam geheel uit het bloed is verdwenen. Daarna is er nog een afbraakproduct (metaboliet) van diazepam aanwezig in het bloed, en het kan wel 20 dagen duren voordat die geheel uit het bloed is verdwenen. Uiteraard wordt gedurende die tijd het effect van de overgebleven medicatie steeds zwakker. Maar er is dus een periode van 2-4 weken waarin je geen diazepam meer neemt, maar nog wel onder invloed bent. Daarbovenop kun je dus nog de 14 dagen rebound effect optellen waarin je een withdrawal syndrome kan verwachten. Ik kom daarbij dus op een periode van maximaal 6 weken waarin je kan verwachten dat bovenstaande klachten nog te relateren zijn aan het ontwennen van de diazepam.

Dit is geen raketwetenschap he.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2021222324...29
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."