Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk stop ermee!!!!

Ik stop ermee!!!!

32 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#1
stop je ook met blowen ?
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb dingen mogen ervaren op psychedelica waarvan ik ze nog niet met een gouden pen kan neerpennen. Maar ik stop ermee.
Zij waren mijn telefoon tot God, tot hetgene wat één was.
Maar ik stop ermee. Ik kan niet mee met een achterblijvende maatschappij. IK heb er genoeg van de weirdo te zijn. Beperk me wel tot drank.
Het gaat jullie psychonauten goed, maar het past niet in mijn leven, hoe graag ik ook wil
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mayan jaartje of 17 denk ik?

dan is de last van de psychedelische wetenschap idd nog erg zwaar te tillen. Vanaf je 30ste is dit een stuk makkelijker. Je gebruikt duidelijk sneller dan wat je verwerken kan. Gewoon even een stapje terug en wanneer je er weer klaar voor bent begint het vanzelf weer te kriebelen :)
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#4
Niet negatief worden! Je moet het niet hebben over een 'achterblijvende maatschappij'. Als jij denkt meer te weten te zijn gekomen door je gebruik van psychedelica, dan ben je volgens mij pas écht verder dan de rest, wanneer je die kennis wijs toepast. En dat is niet door je af te zonderen en anders te voelen, maar het goede te zien en doen. Als je goed hebt opgelet dan weet je toch dat dat goede overal is joh! In iedereen, op jou achterblijvend of niet, en dat kun je zien als je kijkt.

Aan jou de uitdaging om een goeie manier te vinden om je inzichten met psychedelica positief toe te passen op jou en op de wereld om je heen! De uitdaging! Er is een hoop stommiteit in de wereld, die zal er blijven, en het is aan joú om daarmee om te gaan. Natuurlijk kun je soms verbitterd raken, dat zal een deel van het proces zijn, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn, of wel? Wat wél de bedoeling is, dat weet je toch eigenlijk ook best? :)

Maar ja, even stoppen met psychedelica kan vaak best heel goed zijn. Dat is misschien dus best een zinnig gevoel wat je hebt.
I
InhaleLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dit is ook wel iets waar ik lichtelijk bang voor ben bij psychedelica.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Laat deze kerel z'n gang gaan, we zijn geen religeuze stroming die z'n medestanders bij de hand pakt als ze richting de uitgang v/d kerk lopen. Z'n zetel in z'n gedachten bepaald in vrijheid om keuzes te maken.

Paddo's groeien niet op een onvruchtbare ondergrond, een ontwikkeling van het bewustzijn heeft ook een frisse ondergrond nodig anders heeft trippen geen zin. En dat voelt je alleen zelf aan en niemand anders.

Als de grond in de toekomst weer wat gunstiger is, en de ochtendzon op een dag opdoemt en het natte gras doet glinsteren, ruikt Mayan de geur van verse zwammen weer en zet die tegen die tijd zelf ook weer z'n kleurrijke hoed op.
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Atropa zei:
Laat deze kerel z'n gang gaan, we zijn geen religeuze stroming die z'n medestanders bij de hand pakt als ze richting de uitgang v/d kerk lopen. Z'n zetel in z'n gedachten bepaald in vrijheid om keuzes te maken.

Paddo's groeien niet op een onvruchtbare ondergrond, een ontwikkeling van het bewustzijn heeft ook een frisse ondergrond nodig anders heeft trippen geen zin. En dat voelt je alleen zelf aan en niemand anders.

Als de grond in de toekomst weer wat gunstiger is, en de ochtendzon op een dag opdoemt en het natte gras doet glinsteren, ruikt Mayan de geur van verse zwammen weer en zet die tegen die tijd zelf ook weer z'n kleurrijke hoed op.
Klik om te vergroten...

Mooi gezegd, helemaal mee eens ook. Toch wil ik reageren op dit topic.
Mayan je zit wel echt tussen uiterste he? Als je zovaak tript en dan bedoel ik elk weekend of om het weekend dan is het eigenlijk gewoon logisch dat je van de maatschappij af komt te staan. Ik zelf heb ook zon fase gehad waarin ik elke week tripte en toen werd het functioneren in de maatschappij ook redelijk problematisch. Er is zeker een weg waarin je de wijsheden van de psychedelica kan integreren in dit leven maar dit verreist dat je goed gegrond bent en in contact met deze wereld. Dit bereik je door gewoon minder te trippen (en blowen)... op het moment dat je stabieler staat zul je zien dat het een stuk makkelijker en overzichtelijker zal zijn.

Verder ben ik het met je vrouw/vriendin eens dat je beter kan blowen dan gaan drinken, maar dat is mischien persoonlijk :wink: haha

Succes met alles!
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Thanks mannen, mooie woorden van moed en steun. Betekent veel voor me.

Ik heb de geur van zwammen geroken, en alles weggedaan. Heb er heus geen spijt van, ik had hier nog zeker tripmateriaal voor 2 maand liggen.
Het is zeker geen impulsieve beslissing. Want ik was ook van plan om met wiet te stoppen, maar mijn teelt heb ik niet zonder pardon kunnen uittrekken. Dat zijn mijn plantjes he, mijn minareskes.
Het paddomateriaal daarintegen, zonder pardon de composthoop op en de plastiek ervan de container voor de vuilniskar in.
Daar heb ik enkel spijt voor omdat ik een andere grower happy kon maken daarmee. Maarja, weg is weg.

Ik zal zeker nog aan psycedelics beginnen, maar weet je... Het weekend is mijn ding altijd geweest. Daarin ging ik voluit. Ik ben er misschien wat ver ingegaan; maar ik heb ook nog nooit de schepping zo levendig gevoeld als toen. Nooit in geheel mijn drugsverleden, in mijn spirituëel leven heb ik zo'n aanraking van de schepping gekregen.

In mate genieten, nou, niets voor mij. Of ter wel voluit, of wel niet. En daarom leg ik het gedachtengoed dat voortkomt vanuit deze magische paddenstoelen, dmt, ayahuasca, ... even opzij.
Ik heb nooit in mate gedronken, nooit in mate geblowed, en een maat vinden in paddo's was wel degelijk een must. Nouja, ik vind wekelijks trippen helemaal niet zo ovedreven erg.
Maar ja, het is ook de minimum om er tussen te laten om het nog gewaar te worden. En drie weken verder zit je al een anderhalve portie extra om te voelen wat die eerste portie met je deed. En als dat niet meer baatte heb ik éénmal fel over de bocht gegaan, en sindsdien wel eens af en toe een weekje overgeslagen tot soms 2 weken overgeslagen en het derde weekend dan getript. De laatste trip had zo'n voorgeschiedenis.

Maar geloof me maar als ik zeg, dit is geen impulsieve beslissing. Er is ook helemaal geen drang naar, de laatste trip heeft me voorzien voor minstens 2 decennia lang.
Wiet daarintegen, neen daar blijft de drang toch levendig voor aanwezig. Niet lichamelijk ofzo, maar na een dagje stress of een vriendenbezoekje.... ja dan slaag ik toch geen jointje over. Het schept een gezellig praatsfeertje en is een goede moodsetter voor een succesvolle avond vol van diepgaande debatten.
De drank zal altijd aanwezig blijven,... maar met groen valt dat perfect op te vangen. Eens een jointje, zal ik geen druppel alcohol meer aanraken. Niet dat ik niet zou kunnen, maar er is gewoonweg geen drang meer naar dan.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je moet doen waar je je zelf het beste bij voelt..

Neem nooit beslissingen op basis van meningen van anderen, maar ga voor jezelf na wat het beste is. Als je inderdaad vindt dat het niet in je leven past, moet je gewoon stoppen.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neen, eerder 25 en al vader.
En ja lys, de knoop is doorhakt. Ik kom uit de kast en stop met alles. Ik ga mij beperken tot de drank, mss dat ik laatste tijd terug wat jonger voorkom dan anders. Drinking makes me act dumb.

Ik ben zotgedraaid op die mythologie en ondervond me moeilijk te schikken in de dagdagelijkse maatschappij.

Het is niet persé dat ik negatief wordt omtrent psychedelics. Ik heb er de meeste wonderbaarlijke ervaringen op ervaren. Letterlijk alsof "God" mijn kamer in stond en ik alles vragen mocht. Ik heb het licht gezien en dat heb ik de volle 100% aan paddenstoelen te danken.
Maar het is tijd om me terug trekken voel ik zo.
Moest ik in een houten hutje wonen midden in een bos, ik zou het niet zozeer erg vinden daar 's nachts een ingeving te krijgen even door het bos te lopen. Hier is de set totaal verneukt.
Ik leef tussen kubussen, moet eten op de plank hebben en daar schiet amper tijd over om je te richten op de schepping. Het is mooi geweest, maar nu komen er mooiere dingen aan denk ik zo.

Dat rookwaar is één pest geworden in het leven, ik zit maanden van de oogst en ondervind wat voor een last het kan zijn zonder te vallen. Heb door hel moeten gaan goede kwaliteit te krijgen. En naar NL moet je al niet meer gaan, daar krijg je al geen 5g meer mee dus is je brandstof niet waardig. Ik wil niet afhankelijk zijn van iet of wat, behalve mijn naasten, daar heb ik tenslotte een grote verantwoordelijkheid aan af te leggen.
En het is net dat mijn verantwoordelijkheidsgevoel verder en verder van de realiteit (het hedendaagse) afwijkt ik even gas terugneem.
Begrijp me niet verkeerd JJJ, met psychedelics ging ik heel verantwoord om. Altijd goed uit het zicht, hoog, droog en buiten handbereik van eenders wie. Ik nam ze ook niet zomaar in het wildeweg, uitsluitend weekend en als ik me goed voelde.

Het lijkt erop dat een trip letterlijk een druppel vormde, en die druppel geheel mijn overtuingen liet oplossen. En ik kan ze wel plaatsen, maar ik wil ze ook niet moeten wegsteken. En daar ligt het hem net, ik moet ze wegsteken of je bent de weirdo/junkie van de streek.

Als ik de trips me volledig laat brengen naar waartoe ik aan het gaan ben, dan schiet er straks niets meer over van mijn sociaal leven en ben ik een Terrence Mckenna converwant.
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wauw, is het een enkele ervaring die je dit doet zeggen ?
Ook al zeg dat je het met een gouden pen niet zou kunnen beschrijven, mag ik dan vragen naar de aard van die ervaring ?

En zeg je nu niet eigenlijk dat je je verruimde bewustzijn weer gaat vernauwen om te conformeren aan de maatschappij, in plaats van een baken te zijn voor waar je al die jaren in geloofde, hoe moeilijk dat laatste ook is ?

Maar jouw beslissing is de jouwe, good luck man ! :)
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#12
RSW,

Nouja, was al een tijdje aan het overwegen om te stoppen met heel dat gedoe. We leven tenslotte in een maatschappij grootgebracht tussen "verkeerde" overtuigingen. Buiten de doos denken is hedendaags uit den boze of je wordt lelijk aanzien "wat zegt die nu"?

Kijk, moest ik ongeremd mijn ding kunnen doen, no problem at all! Maar ik kan niet ongeremd mijn ding doen, integendeel. Heb hier een enorme grote verantwoordelijkheid af te leggen aan mijn klein prutsje.
Het is net door mijn laatste trip, mijn overtuigingen zag oplossen, dat ik inzag dat je of ter wel het ene pad kiest, of ter wel het andere.
Ik kan nu moeilijk mijn dochter opvoeden tussen de toewijding aan paddenstoelen.
En ik kan moeilijk een gulden tussenweg zoeken, want die is er niet. Mss voor een ander wel, maar niet voor mij.
Ik ging voluit en zag in bij de laatse trip dat er geen voluit gaan aan is, tenzij je voluit gaat.
Sta voor de keuze zeg maar, sociaal leven of further down the rabbit hole.
Mijn liefde overheerst alles op dit moment, liefde voor mijn sociale naaste naaste.

@Stedenko,

Jup man, begrijp je punt heel goed. Alleen mag wiet je neit zo controlleren in die mate dat je al collega's gaat afblaffen man :)
Ik ben gemakkelijk, ik drink. Dus valt er een dagje geen groen te scoren heb ik toch mijn standaard roes op zak, want ik ben een drinker. Maar hou er toch van groen te blowen, maar dan ben ik liever afhankelijk van drank dan van groen. Drank is in elk hoekje te krijgen, kwaliteit rookwaar koop je niet een grootwarenhuis he :) Drank wel!
Het is net die paddenstoelen dat me van de drank hielden. Ja, je wou een hele week rein leven om ze volop te voelen, zo deed ik het. Als mijn tolerantie dan wat op pijl kwam, ja dan zoop ik wat meer en blowde ik de sterren op voor paar weken aan een stuk.En als je na weekjes blowen aan een stuk even zonder valt, ja je weet de invloed ervan wel. Gelukkig houdt dat nooit lang aan. Maarja, then again ik kan elke second van de dag vluchten in een andere roes, drank. Which is legal zo voor mij geen prob.

Goed dat je gaat sporten man, als die drang komt, gewoon die fiets nemen en je beentjes inwrijven voor een lange tocht.
Het ding is nu wel dat ik paddo's en wiet niet aanzie als "brol". Ze hebben beide hun doel, maar ze zorgen wel voor de nodige miserie geforceerd door wettelijke regeltjes.
Dat is misschien één van de hoofdredenen dat ik stop.
Ik was bezig aan een (wiet)kweek en ging iedere maal op tijd bijzetten zodat ik nooit meer zonder zou vallen. MAar zelf dat zal er niet meer van in huis komen.
Ik neem een ander pad in handen en laat het ene achter. Het is alsof ik mijn leven achterlaat.
Ik ben al mijn overtuigingen kwijt, ben de paddo echt dankbaar, maar moet nu wel terug van nul beginnen (qua denken) om mezelf terug te integreren in de maatschappij.
Soms denk ik stil bij mezelf: had ik maar nooit mijn geest zo open gezet en onwetend gebleven.
Ignorance is bliss, so bring on the liquoer!

en np van de ik"s :wink: laat jezelf maar lekker gaan man, daarvoor zijn we hier
S
Sgt.StedenkoLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Mayan
Ik ben content dat je dit bericht hebt geplaatst!
Ik stop er namelijk ook mee, ben al sinds gisteren gestopt :confused:. En ja, de benzine opdoen aan tripjes naar holland valt ook dik tegen.
Ik kom net van mijn werk (had de nachtshift), ben wat ziek en zat vol aggresie tegenover mijn collegas. Ben dan maar naar huis gegaan. die gasten denken natuurlijk dat ik aan het afkikken ofzo was (denk ik). Tis mij ook verleed om in die roes te leven en als de "dommerik" te moeten doorgaan (je weet wel, domme antwoorden geven enzo). Maar nu volg ik avondschool en ga mij een mountainbike kopen en beginnen sporten. Tleven is veel meer dan die brol (en nochtans ist moeilijk om er af te geraken).
Dus Mayan, mocht je terug willen herbeginnen laat een bericht achter dan doe ik hetzelfde (met de mening dan om er niet weer aan te beginnen). Ben trouwens al 29,30 in mei.
(Sorry dat er veel "ik"'s in dit bericht staat :confused:

groeten
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mayan zei:
Neen, eerder 25 en al vader.
En ja lys, de knoop is doorhakt. Ik kom uit de kast en stop met alles. Ik ga mij beperken tot de drank, mss dat ik laatste tijd terug wat jonger voorkom dan anders. Drinking makes me act dumb.

Ik ben zotgedraaid op die mythologie en ondervond me moeilijk te schikken in de dagdagelijkse maatschappij.

Het is niet persé dat ik negatief wordt omtrent psychedelics. Ik heb er de meeste wonderbaarlijke ervaringen op ervaren. Letterlijk alsof "God" mijn kamer in stond en ik alles vragen mocht. Ik heb het licht gezien en dat heb ik de volle 100% aan paddenstoelen te danken.
Maar het is tijd om me terug trekken voel ik zo.
Moest ik in een houten hutje wonen midden in een bos, ik zou het niet zozeer erg vinden daar 's nachts een ingeving te krijgen even door het bos te lopen. Hier is de set totaal verneukt.
Ik leef tussen kubussen, moet eten op de plank hebben en daar schiet amper tijd over om je te richten op de schepping. Het is mooi geweest, maar nu komen er mooiere dingen aan denk ik zo.

Dat rookwaar is één pest geworden in het leven, ik zit maanden van de oogst en ondervind wat voor een last het kan zijn zonder te vallen. Heb door hel moeten gaan goede kwaliteit te krijgen. En naar NL moet je al niet meer gaan, daar krijg je al geen 5g meer mee dus is je brandstof niet waardig. Ik wil niet afhankelijk zijn van iet of wat, behalve mijn naasten, daar heb ik tenslotte een grote verantwoordelijkheid aan af te leggen.
En het is net dat mijn verantwoordelijkheidsgevoel verder en verder van de realiteit (het hedendaagse) afwijkt ik even gas terugneem.
Begrijp me niet verkeerd JJJ, met psychedelics ging ik heel verantwoord om. Altijd goed uit het zicht, hoog, droog en buiten handbereik van eenders wie. Ik nam ze ook niet zomaar in het wildeweg, uitsluitend weekend en als ik me goed voelde.

Het lijkt erop dat een trip letterlijk een druppel vormde, en die druppel geheel mijn overtuingen liet oplossen. En ik kan ze wel plaatsen, maar ik wil ze ook niet moeten wegsteken. En daar ligt het hem net, ik moet ze wegsteken of je bent de weirdo/junkie van de streek.

Als ik de trips me volledig laat brengen naar waartoe ik aan het gaan ben, dan schiet er straks niets meer over van mijn sociaal leven en ben ik een Terrence Mckenna converwant.
Klik om te vergroten...

Waarom neem je wel drank, en kan psychedelica niet?
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als je nou eerst is een jaar stopt. Dat lijkt me een mooi doel. Dan kun je daarna wel weer verder zien. In dat jaar kan je wellicht pas echt beginnen met het laten integreren van je ervaringen.
Want ik denk dat het integreren van je ervaringen voor en groot deel een onbewust proces is, wat zijn tijd nodig heeft. Ik geloof ook dat trippen invloed heeft op je lichaam, en dat die ook tijd nodig heeft om zich te reconfigureren - ten positieve.

Maar wie ben ik? Ik praat nu ook deels tegen mezelf. :grin:

Ik heb nog wat cactus liggen. Die ga ik nog is proberen. En dan lijkt het me een goed idee om een jaar lang helemaal niks te doen. Volgens mij kunnen de inzichten dan pas echt diepgang krijgen.

Als ik dit topic zo'n beetje doorlees, ben ik wel blij dat ik niet meer de drang voel om (voor het slapen gaan) een blowtje te nemen. Die blowfase heeft bij mij maar zo'n half jaar geduurd - inmiddels al weer een aantal jaren terug. Voor mij was het echt een principe kwestie: ik wil simpelweg niet afhankelijk zijn van wat voor middel dan ook. Ik ben na die tijd wel weer meer gaan drinken, maar die behoefte voel ik nu ook niet meer.

Mayan, veel succes! En het gaat helemaal goed komen... :sunglasses:
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Drank is sociaal aanvaard. Psychedelica niet.

En echt kapitein X, wow! effe zonder rookwaar vallen na x aantal tijd, mja het doet je wat.
Enfin, niet dat ik verslavend overkwam ofzo, maar ik was nu ook weer niet bepaald goed gezind. Vrouwtje zag de donderwolkjes boven mijn hoofd, heeft veel gedaan om mij op te fleuren, dank je daarvoor liefste.

En het is niet omdat ik slechte dingen op psychedelica ervaren heb. Echt mensen, verre van!
Dat ik er een punt achter zet heeft niets maar dan ook niets in het negatieve te maken met psychedelica. Het zet gewoon mijn verstand zo open dat ik ongewone dingen voor gewoon neem en andersom.Dat vond ik langs de andere kant wel een interessant pad, telkens je afvragen: ok welk inzicht ga ik nu krijgen!
Maar het blijft toch een taboe en ik heb nu een hele grote verantwoordelijkheid af te leggen. Stel je voor dat ze hier straks binnenvallen... ja op mijn barkast gaan ze niets te melden hebben, op dat ander dan weer wel.
Ik zeg het zonder swans mensen, ik had hier zeker nog 20g droge paddo's liggen (ruwgeschat) en ik heb ze allemaal weggesmeten met het growmateriaal en al he.
Gewoon kort en bondig de knoop doorhakt.

Het is mooi geweest, en ik weet van mezelf dat ik soms heeeeeel ver gegaan ben daarin. Zeker omdat mijn tolerantie soms zo hoog stond dat ik mensen ogen liet trekken van mijn porties. Ik overwoog al een tijdje het allemaal achter me te laten.
Ik heb gewoon doorgekregen: of wel ga je voluit en neem je de uitdaging gaan, en gaan we dieper. Of wel ga jij verder in het dagelijks leven, als een alledaags dagelijks mens.

Als ik mijn verantwoordelijkheidstaken heb afgelegd, dan zal ik het misschien overwegen nieuwe kitjes op te stellen. Maar dat is nog zeker een 20 jaartjes van hier.
Mijn vriendin zou niet liever hebben dat ik me blijf verdiepen in deze spirituele wegen. Ze zag me als het ware openfleuren, ze zag een nieuwe ik. Niet die arrogante balkrabbende klojo dat boert in de ijskast terwijl ie een nieuw biertje neemt.
Maar tja, back to basics! Zal me wel jupiler blue drinken van 's middags en 's avonds overstappen naar jupiler 50cl
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik geef je een maand :rolleyes:
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Volgens mij heb je de paddestoel simpelweg misbruikt door te veel en te vaak te trippen.. En nu wordt je maar alcoholist? Logisch.. :confused:
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb altijd al gedronken.
En ja wat is teveel? Ik deed het (paddo's) wekelijks, soms als mijn tolerantie te hoog op peil kwam rookte ik wa jointjes meer, en dronk ik een biertje meer.

ZEker nooit misbruikt, telkens mijn volledige geest op God gericht toen ik ze benaderde.

@Phy
Zal zowiezo meer als een week duren, heb niets aan growmateriaal niet meer. Ik heb het echt waar de composthoop opgegooid en de plastiek in de vuilbak. ALLES is weg qua pscychedelics en varianten.
Dus tegen ik beslis terug te beginnen zal het toch meer als een weekje duren voor ik weer wat opgekweekt heb. Maar dat zal niet eens overwogen worden.
Als ik de knoop doorhak, is ie gehakt. En zoals ie gehakt is, ligt het mycelium uitgespreid op de composthoop onder bladeren van de herfstval.
Is geen terugkeren meer mogelijk en tot heden toe geen spijt. Niet omdat het paddo's zijn, omdat ik nu een gerustere geest heb. Ik blijf bewondering tonen voor de paddenstoeltjes, en zal zeker up to date blijven in het gebeuren.
De verslagjes nog volgen, er nog over lezen, en noem maar op. Maar hetzelf opkweken, niet de eerst komende twintig jaar in ieder geval.
Als de zin er niet meer naar is en het plezier in paranoia verandert om maar niet gesnapt te worden, is het beter je te distantiëren.
I
InhaleLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vind wekelijks gebruik best wel erg veel eigenlijk. Ik heb wel wat meer tijd nodig om mijn trips te verwerken geloof ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."