Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is het verslavendst?

Wat is het verslavendst?

152 antwoorden
47 weergaven
18-5-2026
f
fs180Lid
01-01-2024, 00:00
#1
geen :grin: ben pijp gebruiker, normaal haalde ik altijd superpolm, nu haal ik duurder spul, maar doe er zon 5x zo lang mee, ik ben er van onder de indruk :hearteyes:
B
BartyoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Re:

fs180 zei:
ik rook vrijwel elke dag hasj, ben ik nou verslaafd? :tearsofjoy: ik doe meerdere weken met een gram en kan ook niet gebruiken als ik wil
Klik om te vergroten...
Hoeveel hasj gooi jij in een jointje haha :beer:
n
njiremLid
01-01-2024, 00:00
#3
als ex wiet en nicotine verslaafde kan ik zeggen dat alcohol velen malen verslavender is....en helaas kan ik t weten... :beer:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Geestelijk kan wiet voor sommige mensen erg verslavend werken, maar alcohol kent naast een geestelijke afhankelijkheid ook nog eens een lichamelijke afkick. Daarnaast is alcohol ook nog eens maatschappelijk en wereldwijd geaccepteerd, waardoor het veel toegankelijker is dan wiet. Het bereik van alcohol gaat veel verder, er wordt zelfs overal volop reclame voor gemaakt. Vanuit dit oogpunt, is de kans om verslaafd te raken aan alcohol ook weer groter dan de kans op een cannabisverslaving. Drinken wordt gezien als iets normaals en daardoor ligt de afstand naar gebruik en een eventuele verslaving veel dichterbij dan bij cannabis.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#5
One with the daily habit to smoke weed, opens the mind to meet.

Those who get drunk, are remembered as a ship that sunk.
F
FlugeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Iemand die verslaafd is aan alcohol zal meer problemen hebben om van zijn verslaving af te stappen
k
kippekontLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind dit geen vraag dat om feiten draait, maar om meningen.
Ik vind persoonlijk wiet het meest verslavend. En zoiezo verslaving begint altijd mentaal, te weinig wilskracht enzo :rolleyes: Maar verslaafd of niet, ik geniet altijd van mijn jointje :stoned:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het is inderdaad een vraag waar iedereen een persoonlijke mening op kan hebben.
Ik werk met alcohol en met drugsverslaafden en je ziet inderdaad wel dat er veel meer alcohol verslaafden zijn. Het is zoals al gezegd maatschappelijk geaccepteerd, je komt er gemakkelijk aan, het kan goedkoop zijn als je genoeg geld hebt en goedkoop bier drinkt.

Een alcohol verslaving is heel ernstig. Men verkijkt zich daar vaak op. Maar eenmaal verslaafd aan de alcohol, dan is het heel lastig om er weer goed vanaf te komen.
De lichamelijke afkick verschijnselen van alcohol gaan vrij ver, de geestelijke trouwens ook.
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind het alletwee even verslavend. Het gevaarlijke aan wiet is, vind ik, dat het zo makkelijk is. Joint rollen en drugs is consumed. Bij alcohol moet je al redelijk wat zuipen en valt het ook een stuk meer op bij de medemensen. Meestal gaat de drang naar alcohol bij mij ook weg als ik weeral eens brak wakker word. Wiet heeft minder problemen, en dat maakt het misschien wel 'gevaarlijker' in mijn ogen om verslaafd te geraken. Maar eens verslaafd aan drank is het dan weer het tegenovergestelde. Omdat drank je gevoelenswereld afsluit is het zo interessant om erin te ontsnappen. Eigenlijk is het een eindeloze discussie en hangt het van persoon tot persoon af.
Grtz
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Flugeltje zei:
Iemand die verslaafd is aan alcohol zal meer problemen hebben om van zijn verslaving af te stappen
Klik om te vergroten...

Feit.


Maar: iemand die verslaafd is aan cannabis zal minder rap hulp zoeken, omdat een 'normaal leven' nog mogelijk is.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wiet heeft een grotere verslavingskans denk ik. (als je gewoon kijkt hoeveel procent van wie er ooit mee beginnen uiteindelijk verslaafd worden)

Alcohol geeft meer problemen in het geval van verslaving en is heel veel moeilijker van af te komen. Lichamelijke afkickverschijnselen zijn zo ernstig dat in een keer stoppen zelfs dodelijk kan zijn. (volgens een of ander discovery programma)

Ik denk dat dit juist de positie van alcohol is. Het is een van de meest schadelijke drugs wanneer je er aan verslaafd bent, als het niet gewoon DE schadelijkste drug is. Als je echter kijkt naar hoeveel er echt verslaafd worden (elke dag 3 glazen wijn, of elk weekend 15 bier rekenen ik dan niet als verslaving) terwijl heel de bevolking het wel geprobeerd heeft, is dat veel minder dan 1%.
Terwijl bij veel drugs het wel over minimaal enkele procenten gaat, voor heroine en crack misschien zelfs tientallen %en.
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re:

Bal0n zei:
Dat is precies wat ik bedoel, het klopt toch niet dat iemand die een boek schrijft meteen gelijk heeft? Of denk je dat Hitler ook alleen maar feiten presenteerde in Mein Kampf
Klik om te vergroten...
Sorry, hier moest ik even mee lachen :tongueout:

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law
l
lucifer in the skyLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik heb voor weed/hash gekozen want het is bij ons in de vriendengroep een pak meer in gebruik dan alcohol.
per dag 10 of 20 euro aan weed uitgeven.
per weekend 10 euro aan alcohol, dusja weed/hash is voor mij het verslaafdst
S
SafaariiLid
01-01-2024, 00:00
#14
weed / hasj.

maar dat is persoonlijk. ik vond het moeilijker om niet te blowen dan om niet te
drinken, ben niet zo'n drinker eerlijk gezegd.
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#15
alcohol omdat dat het meest geaccepteerd is in de Nederlandse (niet alleen de NLse) samenleving. waardoor er ook makkelijker aan te komen is en dus makkelijker aan verslaafd te raken. Ook is het schadelijker en verslavender als weed, ligt wel aan de cijfertjes natuurlijk.
P
PillenJunkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wiet! :)
Zeker weten.. :stoned:
Ik blow elke dag en als ik een dag niet blow kan ik niet goed slapen.. :openmouth:
Ik denk dat als ik een week zonder wiet zou zitten, ik volledig zou doortrippe.. :rolleyes:
Mja..
I LOVE WEED..!! :hearteyes: :wave:
c
cuber3Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik merk wel dat ik vaker zin heb in een joint dan zin in alcohol.
Maar desondanks blow ik nog altijd maar een paar keer per maand (sommige maanden zelfs niet).

Heb nooit echt last gehad van alcoholverslaving, alleen wou het wel eens uit de hand lopen als ik uitging. Ben ik intussen mee gestopt.

Dusja, persoonlijk vind ik wiet geestelijk wel iets verslavender dan alcohol (gewoon omdat het leuker is), maar nu niet om te zeggen van "ho fuck ik ben zo hooked". En mijn wietgebruik is vele malen minder problematisch (helemaal niet imo zelfs), dus is dat een moeilijke vraag om te beantwoorden.

Had de keuze nu tabak / wiet geweest was het een makkelijke keuze...
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor mij was heroïne absoluut het verslavendst. Je hebt echt het gevoel dat je wat mist als je niet onder invloed bent. Alsof je nuchter niet kan genieten.

Had er 2 weken last van terwijl ik 1 keer een paar trekkies uit een herojoint heb genomen.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#19
voor mij is speed en coke het ergst, vooral omdat het ook effe snel een puntje kan

wiet en alcohol ligt ook gevoelig
p
pbwebmasterLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb een jaar lang elke dag geblowt, en voor mijn gevoel was ik heel erg verslaafd. Maar na een tijdje was ik er gewoon klaar mee en ben ik gestopt. Ik kocht nooit meer wiet en ik nam het niet meer aan, eerst sliep ik wat moeilijker de wiet-loze dagen. Maar na een tijdje ging het veel makkelijker, eigenlijk té makkelijk. Dus voor mijn gevoel zit die verslaven tussen je oren en wat je jezelf hebt aangeleerd kun je ook weer afleren! En zoals hierboven ergens gezegt wordt. Als ik wakker word heb ik veel meer zin om van alles te gaan doen ipv denken wanneer ik die joint aan ga steken.

Drank heb ik (tot nu toe) ook niet als verslavend ervaren, mischien omdat het wat meer moeite kost ofzo. Ik ben niet echt het type voor sterke drank. En om nou dagelijks 10 biertjes te gaan drinken is een beetje teveel moeite. Zelfs wekelijks red ik de 10 biertjes lang niet gelukkig.

Het enige wat ik echt als zeer-zeer-verslavend heb ervaren is xtc, maargoed die staat er even niet tussen vandaag :P

Ik zou toch zeggen dat wiet verslavender is dan drank. Want;
Van wiet kun je nog redelijk normaal blijven. Als mensen een hele dag gewerkt hebben is het erg rustgevend en lekker om een jointje te roken, en je voelt het ook gewoon na 1 jointje. Na een tijdje zit je elke dag op je werk te dromen over dat ene jointje die je gaat roken.
Met drank vind ik dat anders. Als je 1 biertje op hebt voel je amper wat, na 2 voel je je mischien ietsjepietsje helderder. Na 3 ben je vrolijk etc..
Maar. als jij de volgende dag om 8 uur 's morgens je bed uit moet gaat dat een stuk lastiger met 5 biertjes achter je mik dan met bv 2 jointjes. Tenminste dat heb ik ervaren.

Dus ik vind wiet verslavender, hoewel ik het gevoel van drank wel lekkerder vind dan het gevoel van wiet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."