Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak

Tabak

291 antwoorden
73 weergaven
18-5-2026
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#1
De val is zo gemaakt om jou voor het leven te laten roken.

Ik ben nu 5 dagen gestopt. Ik heb al een paar triggers gehad, maar geen enkele trek in roken. Ik wil het niet meer. Ik begrijp de truc. Vrienden van mij zitten boven op me neus met hun peuken en hun gerook, maar ik rook niet. Niet omdat ik mezelf straf, maar omdat ik het gewoon niet wil. Een truc is zinloos als je hem doorhebt.

Je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat een gelegenheidsroker niet bestaat. Je gaat je ellendiger voelen dan ooit, want je straft jezelf onnodig met een illusie die alleen maar in je hoofd bestaat. Er bestaan alleen rokers, en niet rokers. Een gelegenheidsroker is dus gewoon een roker die maar op bepaalde momenten van zichzelf mag opsteken. En daarbij dus ook meer lijdt
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is mogelijk, geloof me. Ik heb vanavond bij een vriend in de tuin gezeten terwijl hij de ene peuk na de andere opstak. Er was bij mij geen trek te bekennen. Ik voelde me eerder ellendig voor hem, omdat hij degene is die iets mist en niet ik.

Op het moment dat ik vertrek is hij degene die zich moet blijven verstikken. Hij moet blijven roken. Op het moment dat hij pijn in de borst krijgt, als hij de blik van zijn ouders ziet, als hij zich moe en futloos voelt. Hij moet doorgaan, want hij is een slaaf van de tabak. Als je inziet dat hij degene is die iets mist en niet jij moeten deze momenten geen problemen opleveren.
A
AlbinoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Stoppen met roken is niet zo moeilijk als iedereen denkt, ik zelf ben nu ruim 8 maanden gestopt met roken.

Het zit allemaal in je hoofd, lichamelijk heb je er misschien 2-3 dagen last van. Het is de gewoonte, je kan namelijk overal een sigaret opsteken. Maar wat nou als je opeens geen sigaretten meer hebt? Ik heb er gewoon een vervanging voor gezocht, elke keer toen ik zin had in een sigaret omdat ik op iemand moest wachten oid nam ik een keelsnoepje. Natuurlijk als je gaat drinken met je maten op zaterdag avond denk je aah een peukje bij een biertje is wel heel relaxt. Zit allemaal in je hoofd man, stuur je eigen geest en neem controle, laat je niet leiden door een goedje waar je geen kloot aan hebt. Ga anders denken en neem de macht over over je eigen brein, ja dat is mijn beste tip.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Albino zei:
Stoppen met roken is niet zo moeilijk als iedereen denkt, ik zelf ben nu ruim 8 maanden gestopt met roken.

Het zit allemaal in je hoofd, lichamelijk heb je er misschien 2-3 dagen last van. Het is de gewoonte, je kan namelijk overal een sigaret opsteken. Maar wat nou als je opeens geen sigaretten meer hebt? Ik heb er gewoon een vervanging voor gezocht, elke keer toen ik zin had in een sigaret omdat ik op iemand moest wachten oid nam ik een keelsnoepje. Natuurlijk als je gaat drinken met je maten op zaterdag avond denk je aah een peukje bij een biertje is wel heel relaxt. Zit allemaal in je hoofd man, stuur je eigen geest en neem controle, laat je niet leiden door een goedje waar je geen kloot aan hebt. Ga anders denken en neem de macht over over je eigen brein, ja dat is mijn beste tip.
Klik om te vergroten...

Zeker mee eens, maar het idee van de vervanger van de sigaret (in dit geval een keelsnoepje) ben ik het niet helemaal mee eens. Ik sluit me aan bij wat Allen Carr hierover zegt, een vervanger voor een sigaret blijft je herinneren aan de sigaret. Gewoon helemaal stoppen, zonder vervangers, is bij mij het meest effectief geweest!

Gisteren besloten om ook maar te stoppen met blowen :stoned:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het is van essentieel belang om tegen de hersenspoeling in te gaan op het moment dat je je laatste sigaret uitmaakt. Het hoeft geen strijd te worden met regeltjes die je moet onthouden en bepaalde richtlijnen die je moet volgen. Het moet vanzelf gaan. Lees het boek en reflecteer het op je eigen leven.

Op het moment dat je gestopt bent, ervaar je een gevoel van opluchting. Toch kan het wel eens voorkomen dat je een ontwennings-scheut ervaart (een geestelijke) en je vergeet dan misschien even dat je gestopt bent. Er is een daadwerkelijk gevoel van gemis en depressie. Ga daar tegen in. Denk meteen bij jezelf dat het beter is dat je gestopt bent. Je baalde ervan een roker te zijn, daarom ben je ook gestopt.

Wanneer jij bij een ontwenningsscheut, of dat nou het nicotinemonster is dat vervelend doet of de hersenspoeling, denkt: 'Als ik nu een sigaret mocht hebben, zijn mijn problemen opgelost'. Dan gaat het meestal bergafwaarts. Het zijn niet zozeer de ontwenningen die rokers laten falen. Het is het gevoel van een sigaret willen hebben maar het niet mogen. DAT is de werkelijke strijd.

Jongens, zie het nou eens niet als een losse bezigheid. Zie de sigaret zoals die werkelijk is. Het veroorzaakt de symptomen die hij opheft. Na enige tijd heft hij die symptomen niet meer op.

Wat voor een rare hobby is het dat wanneer het doen, we onszelf mislukkingen en losers voelen, maar wanneer we het niet doen, we onze haren uit onze hoofd te trekken om het wel te kunnen doen?

Het enige antwoord is:
'De ziekte heeft je te pakken gekregen, of je het nou leuk vind of niet. Accepteer het. Accepteer dat het niet leuk is, maar accepteer ook dat er een uitweg is. En die uitweg staart je al die tijd al recht in je gezicht. Dus doe je ogen open...'.
A
AlbinoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat keelsnoepje was inderdaad als vervanger voor een sigaret, maar echt alleen de eerste twee weken. Daarna was dat ook over, kortom:

JIJ bent baas over jezelf, wat jij doet en wat jij wilt BESLIS JIJ.
Toon wat power en laat zien dat je het kan!
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er is helemaal geen power voor nodig om te stoppen met roken. Dit is nou juist de valkuil waar iedereen in trapt. Nicotine geeft je geen steuntje in de rug. Het veroorzaakt precies die symptomen die je probeert weg te roken. Maar het gaat nooit helemaal weg.

Vertel mij eens waarom we een golf van angst voelen als we cold turkey gaan, maar wanneer we het hebben over al die vreselijke ziektes is het opeens toekomstmuziek?

Dan denken we:

'Oh, je moet toch ergens dood aan gaan'.
Inderdaad. Maar is dat een reden om doelbewust je leven te verkorten en minder aangenaam te maken door te roken?

'Ik kan morgen onder een bus komen'.
Hetzelfde verhaal als hierboven. Roken is bijna hetzelfde als voor een snelweg staan en geblinddoekt de straat oversteken.

Als er een alarmbel zou rinkelen die afgaat wanneer je de eerstvolgende sigaret wilt roken die je vertelt:
'Als je deze sigaret rookt, krijg je kanker. Al die tijd kon je je gang gaan, maar nu is het te laat. Dit is 'm; de doods-sigaret'. Zou je hem roken?

We weten van jongs af aan al dat sigaretten slecht zijn. We weten ook dat je er van ééntje niet doodgaat. We denken 'omdat het al zolang goed is gegaan' dat er niks gaat gebeuren. Vergelijk het met een man die van een wolkenkrabber springt. Halverwege zegt hij: 'Oh, tot zover gaat het goed'. Hij heeft misschien gelijk, maar als het tot zover goed gaat, betekent niet dat het goed BLIJFT gaan. Hij gaat de grond raken. Hij gaat gegarandeerd dood.
A
AlbinoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Power is degelijk wel nodig, als je een zoutzak bent die alles wel goed vind en de makkelijke weg kiest in plaats van de wat moeilijkere, ga je het toch echt niet redden.

Dit geld trouwens niet alleen voor stoppen met roken, maar in het algemeen het leven.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Albino, dit is niet persoonlijk bedoelt tegen jou of wie dan ook, mocht het zo lijken mijn excuses. het is voor rokers in het algemeen, ik doe dit om te helpen.

Over het leven in het algemeen ben ik het met je eens. Over het roken niet. Ik kan hier geen hele discussie voeren met je, ten eerste omdat je daar waarschijnlijk geen zin in hebt, en ten tweede omdat ik daarmee het hele forum volgooi met discussie materiaal. Wil je discussieren laat het me weten
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Haal nou eens even het zand uit je ogen. Instinctief weet elke roker die dit leest dat ik gelijk heb. Je weet diep in je hart dat je een sufferd bent. Voordat je begon met roken wist je dat je nergens last van had, tot je begon met roken, en je gevangen zat. Je weet bij jezelf dat je beter kan stoppen. Voordelen en nadelen tegen elkaar opwegen helpt niet. Doe je dat wel, dan weet je dat je excuusjes gaat verzinnen niet zozeer om het roken te promoten, maar om niet te hoeven stoppen.

We voelen ons nooit anders als we het van dag tot dag bekijken. Omdat de nicotine-val zo geleidelijk, zo subtiel, en zo sneaky in zijn werk gaat hebben we niet door wat het met ons doet. Het is alsof je een foto kijkt van 10 jaar terug. Door de jaren heen zag je geen verschil. Maar als je ze naast elkaar legt zie je toch duidelijke verschillen.

Het doet me werkelijk pijn als ik mensen uit de klas zie zeggen: 'Ik vind roken lekker'. Begrijpen ze het dan echt niet? Ik ben een groot voorstander van vrije wil, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het zo vreemd om te zien dat zij nog steeds oogkleppen ophebben.

Haal je kop uit het zand, doe die oogkleppen en oordoppen uit, en vraag jezelf tijdens het roken: 'WAAR IS HET GENOT?'
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Holyganja, hoe staat het ermee? Nog steeds rookvrij? Lees mijn onderschrift maar. Ik ben nog altij dgestopt, en voel me... geweldig! :grin: Iedereen kan het, jij dus ook. Ik vind mezelf op veel gebieden niet al te sterk in mijn schoenen staan, maar hoe dan ook is het me gelukt om 3 weken en bijna 4 alweer van de tabak af te blijven. Ontwenning? Helemaal niet... voel je vrij om me wat vragen te stellen als je ergens mee zit, of misschien dat andere die vragen ook wel kunnen beantwoorden hier op het forum. Één ding is zeer zeker: 'I kicked that awful weed!'

(grappig trouwens dat in de engelse versie van allen carr soms inderdaad gesproken wordt over 'the weed'. In het begin dacht ik 'hè whatthefuck, het gaat toch over roken, niet over wiet?')
A
Arnie87Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik rook nu al een jaar of 10 elke week en soms 2 maanden niet........
Soms 10 peuken soms 2.
Stoppen zal ik nooit doen..... vorige week 2 peuken gerookt... daar voor 5 weken niet :grin:
Het spookt dus verder niet in mijn hoofd

Het kan wel gewoon ... om te beginnen niet kopen op zondag.
Koop een pakje.............. rook 1 avond en deel veel uit.

Enige wat bij mij goed helpt is veel sporten. Dit geeft een veel sterker effect dan dat beetje dopamine van alleen die peuk :rock: En je bent de hele dag fit en je lichaam werkt aderverkalking tegen ipv het tegenovergestelde. Denk hier eens aan, wat wil je nog meer horen?

Nu ik weer een tijdje niet sport door blessure merk ik wel dat je om je heen kijkt en denkt boh ik wil ''iets''
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Haha ik blijk een probleem te zijn zoals beschreven in het boek. Rokers die gestopt zijn maar die weten hoe het werkt. Daarom roken ze af en toe eens een sigaret. Hij zei dat hij een nieuw boek hierover ging schrijven om hen te helpen. Weet iemand hoe dit noemt?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tja... lastig dat hij dood is, en het boek nooit daadwerkelijk heeft kunnen schrijven. Wat ik wel weet is dat je in ongeveer datzelfde schuitje zit als ik zat 4 weken geleden. Ik was ervan overtuigd dat ik een apart geval was. Een uitzondering.

Het is echt niet moeilijk, geloof me. Vertrouw op me en je zult zien hoe heerlijk het is om gestopt te zijn. Je zult zien hoe je leven verandert, hoe groot de impact was op zowel je geestelijke gezondheid als je lichamelijke gezondheid, en hoe verderfelijk deze drug werkelijk is. Ik ben het met Allen Carr eens: 'Roken is het grootste schandaal van de samenleving, met atoomwapens meegerekend'. Als argument gebruikt hij, (en ik denk er precies zo over) 'Atoomwapens zijn op z'n minst nog gemaakt met als idee dat ze de vrede bewaren. Dat doen ze niet, maar het idee is in principe goed. Roken daarintegen is niet goed... het doet niets voor je, het neemt alleen iets af. Het gaat hierbij puur om geld'.

Weersta de duizenden, miljoenen euro's die de tabaksindustrie besteed aan reclames, zilveren asbakken, mooie pakjes marlboro met een of andere vaag druk-knopje erop, het is allemaal een truc. Zodra je de truc doorziet is het makkelijk. En geloof mij, wanneer je het begrijpt zul je het weten.

Dus begin er niet aan te twijfelen. Op het moment dat je gaat twijfelen, start de kettingreactie, en voel je je ellendig en krijg je die leegte. Ik zou je uren en misschien zelfs dagen kunnen vertellen hoe heerlijk het is om gestopt te zijn en te weten datje niet meer gaat roken maar dat ga ik niet doen. Kom er zelf achter.

Ik was het magerste mannetje van de klas. Nu sta ik elke dag met plezier op, uitgerust, vol energie, en zin om zoveel mogelijk te sporten en te trainen (en dat doe ik dan ook) Ik begin zelfs een six-pack(je) (lol) te kweken. Het kan echt. Het enige wat je moet doen is me vertrouwen...
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja het is inderdaad wel allemaal waar. Ik rook geen sigaretten meer. Ze zijn nog nuttelozer dan de tabak in mijn joints. En tja ik rook nog steeds joints. Ik accepteer geen sigaretten tijdens mijn trip. Maar het heeft geen zin... Als ik tabak rook bij wiet hou ik mezelf nog steeds voor de gek.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Waanzinnig... een tweede boek van allen carr, over het schandaal van roken, de mens, het lichaam, en drugsverslavingen, waarom ze totale onzin zijn. Liefhebbers? Pm me.

Het is echt een waanzinnig goed boek.
A
AlbinoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Had inderdaad te maken met geen nicotine meer en had een vervanger nodig. Dat werd dus eten, ik at echt heel veel en allemaal hamburgers, kebab enz. Tegenwoordig weer op het normale pad kwa etenspatroon en it's all good :)
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
En hoe staat het met roken hier?

Ik heb het topic er weer bij gezocht omdat hier de gouden tip viel die me liet stoppen met roken een half jaar geleden :grin: Een paar maanden niet gerookt sindsdien, inmiddels ook de regelmaat uit het blowen gehaald :grin:

Helaas begint de tabaksonthouding weer een beetje af te glijden en betrap ik mezelf steeds vaker op een sigaret weer. Ik merk dat Allen Carr een beetje begint weg te zakken. Hoe is dat bij jullie? Blijft het geloof in stand of vervallen jullie ook in oude gewoonten?

L-123-R zei:
Waanzinnig... een tweede boek van allen carr, over het schandaal van roken, de mens, het lichaam, en drugsverslavingen, waarom ze totale onzin zijn. Liefhebbers? Pm me.

Het is echt een waanzinnig goed boek.
Klik om te vergroten...

Cool, gaan we die er eens bijzoeken!
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nu stop ik voor echt deze keer :tongueout:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
theholyganja zei:
Nu stop ik voor echt deze keer :tongueout:
Klik om te vergroten...
:P

Heb jij echt last van tabak in Joints? Ik stopte met roken maar bleef regelmatig (4x per week ongeveer) blowen.. mét tabak.. Had eigenlijk verder geen trek meer in peuken omdat ik die tabak een beetje ging samenvoegen met wiet qua asociatie.. Had niet echt meer trek in de losse peuk

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."