Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak

Tabak

291 antwoorden
62 weergaven
18-5-2026
Z
ZoariLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geweldig als ik dit allemaal lees! mensen die stoppen en zich geweldig gaan voelen. Sorry hiervoor maar dan komt toch mijn moeilijk probleempje weer want ik wil stoppen! :)

Ik ben 15...en rook! (ja jong ik weet het) ik rook nu al 2 jaar en...elke sigaret lijkt wel bijzonder te zijn bij mij. Wat echt vreselijk is maar het probleem is dan mijn doorzettingsvermogen 0% is. Niks boeit mij ook niet...School boeit mij echt vrij weinig [al 3 jaar verkloot blijven zitten afgestroomd gaat nog niet goed]. Alleen het probleem bij mij is...waarom wil ik stoppen met roken...Ik zit op dit moment in een ja / nee situatie die de hele tijd tegen elkaar op botsen. Ik wil doorgaan...maar ik wil ook stoppen! Alleen er komt een operatie aan [Erg zware laten we het er maar niet over hebben] en mijn overlevingskans word vergroot als ik stop met roken! [3% naar 2% ongeveer]. Dit is natuurlijk top! Alleen dat is het probleem. Mijn operatie is groten deels herstellen! ik moet 6 maanden tot 1 jaar herstellen. Maar als ik rook kan dat wel is waar verdubbelen! Je hebt namelijk goede conditie/long inhoud nodig hebben om snel te kunnen herstellen. Dit wil ik natuurlijk niet.
Hoe the fack stop ik met roken! makkelijker gezegd dan gedaan...

Ik zit nog met:

Wil ik eigenlijk wel stoppen? [Eigenlijk wel...maar ook weer niet].

Het kost veel geld [eigenlijk goed :)]



Dus jongens...alsjeblieft....geef mij tips! ik heb ze eigenlijk op dit moment hard nodig.
Zoals...voel je je echt heel veel beter? hoe goed je conditie word ofzo. Ik heb gewoon iemand nodig die mij even helpt als dat mogelijk is.

Ik heb dit snel getypt omdat ik richting bed ga...dus let niet op onduidelijkheden ofzo. Als iemand zo aardig is om me te helpen zou het eigenlijk te gek zijn!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pff wat een drama als je wilt stoppen ben je zelf de enige die dat kan realiseren. Je moet het voor jezelf doen anders gaat het niet lukken. Na 2 jaar roken ben je in mijn ogen nog niet verslaafd aan roken. Je kan jezelf natuurlijk wel wijsmaken dat je roken nodig hebt maar in werkelijkheid houdt je alleen jezelf voor de gek.
Z
ZoariLid
01-01-2024, 00:00
#3
voor mijn gevoel is zonder minder prettig. het probleem is dat het in mijn lifestyle is gekomen. het is normaal geworden. als het voor jou gevoel geen verslaving is zie het dan maar als gewenning dat ik het elke dag doe.

Iemand andere suggesties?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zaori, laat ik maar bij het begin beginnen.

Hoe the fack stop ik met roken! makkelijker gezegd dan gedaan...
Klik om te vergroten...
Dit is natuurlijk onzin. Stoppen met roken is ontzettend makkelijk. Het vergt geen doorzettingsvermogen of wilskracht, en nicotine heeft zulke ontzettend kleine ontwenningsverschijnselen dat je ze waarschijnlijk niet eens zult merken.

Wil ik eigenlijk wel stoppen? [Eigenlijk wel...maar ook weer niet].
Klik om te vergroten...
Een gelukkige roker bestaat niet. Hoewel veel mensen mij hierin tegen zullen spreken, en ik wil toch even heel duidelijk benadrukken dat ik niet tegen rokers ben maar tegen de tabaksverslaving, maar niemand kiest ervoor om een roker te worden. Niemand heeft het nodig voordat ze verslaafd raken, en zelfs áls ze dan verslaafd zijn zullen de meesten er niet aan toegeven. 'Ik heb het onder controle', of 'ik geniet ervan' zullen ze dan zeggen.

voel je je echt heel veel beter? hoe goed je conditie word ofzo
Klik om te vergroten...
Dat is een van de dingen die je zult merken. Het hele lichaam voelt gezonder. Maar dit is niet het grootste voordeel wat je van stoppen met roken kunt behalen. Het grootste voordeel is de pure slavernij die beëindigd wordt. Ikzelf heb eens een keer gehad dat ik rookte in bed, en mijn sjekkie liet vallen tussen de lakens, en met volle schaamte probeerde de brandende peuk terug te vinden. Op zo'n moment zie je de verslaving hoe hij echt is.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe slecht roken voor je is, lichamelijk, maar nog wel het meest geestelijk. Het maakt van een rationeel weldenkend mens een complete imbeciel als het gaat om zijn verslaving. Er wordt gezocht naar elk miniscuul excuus om te blijven roken.

Een sigaret veroorzaakt een onrustig gevoel, dat is wat nicotine nu eenmaal doet, en met elke volgende sigaret wordt dit onrustige gevoel deels opgeheven. Het werkelijke probleem is niet deze lichamelijke verslaving, maar de geestelijke verslaving die het in stand houdt. Illusies als 'ik geniet van mijn sigaretten' en 'het kalmeert/ontspant/helpt me te concentreren/is lekker' versterken deze geestelijke verslaving.



Oja, lees allen carr stoppen met roken ... Ik meen het.
A
AlbinoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sigaretten roken is gewoon kut, punt.
Mensen die roken stinken (ja je merkt het als je bent gestopt), het is kapot duur tegenwoordig, je conditie gaat achteruit, ongewenst rokershoestje, als je stress hebt moet je roken terwijl het niet werkt en je kan er nog eens kanker van krijgen. De laatste is ook de hoofdreden dat ik ben gestopt. Ik wil gewoon NIET kanker krijgen door roken, kan me dan wel voor me kop slaan. Ja natuurlijk kan je dan zeggen sommige paffe tot hun 80ste en hebben nergens last van, maar stel is voor dat jij nou net degene bent die er wel last van krijgt. Ik zou echt niet meer met mijzelf kunnen leven omdat ik dan zo'n domme keuze heb gemaakt, iets waar ik geen reet aan hebt en geen pluspunten aan zitten kan mijn leven verwoesten, nou HELL NO. Je moet gewoon een beetje wilskracht hebben wil je stoppen, idem dito met blowen maar dat is eigenlijk al helemaal makkelijk.

Eenmaal gestopt met blowen en roken, begin er niet meer aan. Want je kan zo weer verslaafd zijn na een paar hijsjes kijkend naar mijn vrienden. Ik zelf ben dik 3 jaar geleden gestopt met elke dag blowen, gebruik het nog wel is recreatief (zonder tabak!) en kijk uit want ik ben één van de weinige die dat kan, niet iedereen is zo sterk, maar ben er nu zo klaar mee dat ik dat ook niet meer doe. Vond er geen reet aan de laatste keer, werd zo duf als een kanarie en zat een beetje weg te dromen, woohoo nou leuk hoor.. Beter een biertje voor de gezelligheid man. Sowieso de meeste drugs is niet meer voor mij weggelegd, ben echt een ander pad in geslagen. Afgelopen weekend xtc gedaan na 8 maanden en ook dat viel zwaaar tegen, drugs, nee. Biertje in het weekend en voor de rest nuchter, ja!
Z
ZoariLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als ik dit lees zie ik hoe onvolwassen ik nog ben en hoe erg ik nog moet groeien. Ik ben eigenlijk nog gewoon kind. Als ik het zelf mag zeggen merk ik mentaal dat ik wel kut ga voelen als ik niet heb gerookt heb namelijk dan een enorm kort lontje en kan me aan echt alles irriteren.

Ik ga donderdag stoppen. Ik kan nu best zeggen van ik ga proberen te stoppen maar dat is niet genoeg. Je gaat stoppen of je rookt door en mijn beste vriend helpt mij hiermee. Hij zelf rookt ook (met mij altijd) dus hij weet ongeveer wat ik doorga...nou ja doorga...het is gewoon 2/3 weken even doorbijten om van die peuk af te blijven en dan komen de positieve kanten.

Waar ik vooral op hoop is:

Dat kleine kut hoestje weg is (en lichte loop neus die ik al heel lang heb weet niet of het daar aan ligt.
Meer energie!
Meer conditie
En weten dat ik sterk in mijn voeten sta en niet verslaafd ben aan iets!
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er zijn 2 mogelijkheden waarom jullie mijn posts compleet overslaan.

Rede 1: - Jullie geloven niet wat ik zeg.
Rede 2: - Jullie geloven het wel maar willen er niet op in gaan.

Ik ben geen expert, maar jullie spreken me tegen in alle opzichten. Ik zou het op z'n minst sportief vinden als iemand nadenkt over wat ik zeg, en de harde feiten en cijfers erover gaat opzoeken. In dat geval wil ik jullie erg veel succes wensen met het stoppen op wilskracht. Dit is, hoe sterk je argumenten ook zijn, extreem moeilijk/bijna onmogelijk/slopend, en mocht dit lukken dan ben je een van de weinige die via deze weg met succes is gestopt.

Dat kleine kut hoestje weg is (en lichte loop neus die ik al heel lang heb weet niet of het daar aan ligt.
Klik om te vergroten...
Een hoestje is geen ziekte, maar slechts een symptoom van vuile stoffen in de luchtwegen en de longen. Een loopneus is ongeveer hetzelfde verhaal. De neus werkt als een soort filter, en een loopneus kan dus een teken zijn van vuile stoffen in de neus. Ik zou me pas echt zorgen maken wanneer je rookt en je niet hoest. Dat zou betekenen dat de vuile stoffen achterblijven. En DAT is wanneer ze kanker veroorzaken.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je hoeft niet te blowen. Waarom stop je niet met allebei? Geloof me, dat is veel makkelijker dan stoppen met roken maar doorgaan met blowen. Ga eens bij jezelf na hoe je ervoor staat. Ben je verslaafd aan wiet? Of kun je het in de hand houden? Ik ben zelf verslaafd aan wiet en nicotine, en daarom is er voor mij maar een oplossing: 'Stoppen voor de rest van het leven'. Neem maar van mij aan dat op zo'n moment, wanneer je het écht weet, dat er niets vervelender is dan van de ene verslaving in de andere te glijden, omdat je denkt dat je ze niet allebei tegelijk kan loslaten. Maar ik begin eromheen te draaien. Kijk eerst of je verslaafd bent aan wiet of hasj.[/quote]

Ik ben niet verslaafd aan wiet. Ik gebruik het gewoon recreatief. Trouwens de tabak heeft me niet te pakken gekregen. Mentaal ben ik niet meer verslaafd.
A
AlbinoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Succes met stoppen, als je het echt wilt lukt het je ook. Probeer jezelf ook niet gek te maken, daar ligt het meestal ook aan. Mensen fokken zich zo op en denken fuck dit heb een peuk nodig. Ga ff tegen een kussen aan lopen rammen 1 minuut en je bent ook van die 'stress' af in plaats van een peuk te roken, want dat helpt niet eens :P
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Omdat roken voor iedereen een andere betekenis heeft en het is niet voor iedereen makkelijk om er mee te stoppen houdt daar maar rekening mee. Het merendeel heeft heel veel moeite met stoppen vooral na een langere periode. Hoelang heb je gerookt er zit zeker wel verschil tussen 3 jaar of 25 jaar roken.
Z
ZoariLid
01-01-2024, 00:00
#11
L-123-R....het is waar dat ik niet in jou berichten of mening opgaat.
Omdat het de harde waarheid is...wat mij zo veel pijn doet nu ik erover denk.
Als ik je bericht lees probeer ik me ervoor af te sluiten omdat het te veel stress geeft om er over na te denken en nu denk je vast van...waarom nu wel? Ik las je laatste bericht over hoesten...dat als je juist niet hoest kanker kan veroorzaken. Het liet me toch wel even schrikken. Op dit moment voel ik me gewoon vrij klote maar dat gaat wel weer over...en ik denk dat ik niet de enigste ben die dat heeft....dat de harde waarheid is wat wij rokers niet willen aanhoren.

Greetz me...hard denkend over al je berichten...
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zaori, allereerst excuus als ik arrogant overkom. Dat is absoluut niet mijn bedoeling. Het enige wat ik probeer is je vertellen hoe dichtbij je bij de oplossing bent. Je bent nog jong, dat snap ik. Maar wat ik niet snap is hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om 13 jarige met roken te laten beginnen. Waarom ben je ooit begonnen? Ik denk dat het kwam door de miljarden andere mensen die het 'al deden'. Als zoveel mensen het doen, dan moet er toch iets in die sigaret zitten waar je van geniet? Nee.

Veel mensen zeggen dat je niet complete volksstammen tegelijkertijd kunt bedriegen. Maar de tabaksindustrie en alles eromheen doet nu precies dat.

Kanker is bij lange na nog niet het ergste aspect van roken. Ik probeer het niet te bagatelliseren, absoluut niet, maar
de redenen om niet te roken zullen je nooit helpen te stoppen
Het zijn de redenen waarom je wél rookt die je moet snappen.

Roken is de number one killer in de maatschappij. Waarom zo hypocriet over heroineverslaafde, en cocaine junkies bestempelen als puur kwaad, terwijl tabak legaal verkrijgbaar is op elke straathoek? Probeer maar eens naar je dokter te gaan om te stoppen met roken. Hij zal dan zeggen 'je krijgt er kanker door', wat je allang wist, of hij zal je een 'nicotinevervanger' voorschrijven, die de drug bevat waarvan je wilt afkicken, en die 5x de normale prijs kost die tabak zou mogen kosten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1112131415
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."