Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak

Tabak

291 antwoorden
69 weergaven
18-5-2026
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
Zo kom je wel héél makkelijk uit een discussie. Verwijzen naar iets dat iemand moet lezen dat veel te lang duurt, zonder ook maar een hint van wat deze persoon daarmee wilt beschrijven.

Probeer eens uit te leggen wat Carr dan zegt? :)
Klik om te vergroten...

Ik zal kort proberen uit te leggen wat de kern van het boek Stoppen met Roken van Allen Carr is:
Stoppen met roken is een boek dat je vertelt waarom je rookt. Het gebruikt geen truukjes of speciale middelen, het ontrafelt slechts haarfijn de mechanismen die een roker doen roken. Het is heel simpel. In het boek worden alle illusies onderuitgehaald, en komt er een haarscherpe conclusie naar boven: roken heeft geen enkel voordeel. Het enige voordeel wat het 'lijkt' te hebben, is de verlossing van ontwenningsverschijnselen. En ook dit is een illusie. Je moet meer nicotine innemen dan voorheen en zo blijf je in een viceuze cirkel. Roken creëert een leegte. Verre van lekker te zijn, is het net alsof je te kleine schoenen koopt puur voor het genot van wanneer je ze uit mag trekken.

Ik heb lang gerookt, erg lang... en plotseling was ik gestopt, want ik zag het haarfijn voor me. Het heeft me geen enkele moeite gekost, het was zelfs de grootste wending van mijn leven. Kijk eens rond op het internet. Niets dan positieve beoordelingen/recensies.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het verschil is hier dat ik niet verslaafd ben en dat ik nog niet eens wekelijks geniet van een sigaretje/sigaartje.

Ook de illusie dat een sigaretje soms lekker is, maakt wel dat je het ook als lekker ervaart. Deze ervaring kan dan toch genoeg zijn?

Daarbij, de sigarenrook smaakt gewoon lekker, of het nu een trucje van mijn hersenen is of niet. :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat verklaard misschien wel waarom we een beetje lang elkaar heen aan het lullen waren :grin:
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Volgens Carr is iedere roker (stokroker of gelegenheidsroker) verslaafd. Omdat je denkt dat die sigaretten iets voor je doen, terwijl ze helemaal niets doen. Ik kan het weten ik heb ook lang gerookt...
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat zou heel goed kunnen, maar alsnog is de mening van Carr niet gelijk een feit. Is iedereen die op zijn eigen verjaardag een biertje drinkt bijvoorbeeld ook alcoholverslaafd?

En is het niet zo, dat áls je denkt dat sigaretten wat doen, al doen ze helemaal niets, dat al iets is? Ik bedoel, als je kunt genieten van dat mentale effect is het toch ook wat?
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn berichten zijn niet specifiek naar jou gericht maar naar alle rokers. Er zijn niet veel mensen die zo kunnen omgaan met sigaretten zoals jij doet denk ik. Dus deze topic is eigenlijk bedoeld voor de dagelijkse rokers of voor degenen die willen stoppen.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
Dat zou heel goed kunnen, maar alsnog is de mening van Carr niet gelijk een feit. Is iedereen die op zijn eigen verjaardag een biertje drinkt bijvoorbeeld ook alcoholverslaafd?
Klik om te vergroten...
Alcohol is een ander verhaal. Hoewel de filosofie van easyway in principe op alle drug toepasbaar is, werkt het anders als roken. Ik sta altijd open voor een discussie over alcohol.

Fool zei:
En is het niet zo, dat áls je denkt dat sigaretten wat doen, al doen ze helemaal niets, dat al iets is? Ik bedoel, als je kunt genieten van dat mentale effect is het toch ook wat?
Klik om te vergroten...

Nee. Ik zal je uitleggen waarom. De illusie dat iets lekker is, betekent niet dat iets werkelijk lekker is. Een sugarpill, ofwel placebo, is iets waar geen echte werking aan zit, maar waarbij dit alleen maar zo lijkt. Net doen alsof het lekker is, wil niet zeggen dat het echt lekker is. Je vraag is eigenlijk typisch een vraag van iemand die nadat vrijwel alle illusies omver geworpen zijn dit als laatste redmiddel gebruikt. Ik wil niet zeggen dat dit zo is, dit weet ik niet, maar zo komt het over bij mij. Omdat het enige 'plezier' wat rokers krijgen bij het roken van een sigaret de verlossing van de ontwenning is die de vorige sigaret veroorzaakte, is er van echt plezier geen sprake. Daarbij komt ook nog het feit dat het lichaam zich steeds beter tegen giftige stoffen kan bewapenen, waardoor je na verloop van tijd imuun (of imuuner eigenlijk) wordt voor de nicotine.
Zelfs al zou je je kop in het zand steken en op zoek gaan naar een reden om te roken (ze zijn er niet, geloof me) dan zouden alle negatieve aspecten van het roken je totaal neerhalen.

Als je niet precies weet hoe de val in elkaar steekt, en er van overtuigd bent dat er werkelijk enig voordeel te halen is uit tabak, zou je, hoewel het dan een illusie is, genieten van roken. Maar als gaat proberen te doen alsof je ervan geniet, ben je jezelf voor de gek aan het houden.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#8
Illusie of niet, ik vond het heerlijk en heb er van genoten! :grin:

Maar ben inmiddels wel negen maanden rookvrij.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
L-123-R zei:
Fool zei:
Dat zou heel goed kunnen, maar alsnog is de mening van Carr niet gelijk een feit. Is iedereen die op zijn eigen verjaardag een biertje drinkt bijvoorbeeld ook alcoholverslaafd?
Klik om te vergroten...
Alcohol is een ander verhaal. Hoewel de filosofie van easyway in principe op alle drug toepasbaar is, werkt het anders als roken. Ik sta altijd open voor een discussie over alcohol.
Klik om te vergroten...
Oke, laten we dat een andere keer maar doen :P

Nee. Ik zal je uitleggen waarom. De illusie dat iets lekker is, betekent niet dat iets werkelijk lekker is. Een sugarpill, ofwel placebo, is iets waar geen echte werking aan zit, maar waarbij dit alleen maar zo lijkt. Net doen alsof het lekker is, wil niet zeggen dat het echt lekker is. Je vraag is eigenlijk typisch een vraag van iemand die nadat vrijwel alle illusies omver geworpen zijn dit als laatste redmiddel gebruikt. Ik wil niet zeggen dat dit zo is, dit weet ik niet, maar zo komt het over bij mij. Omdat het enige 'plezier' wat rokers krijgen bij het roken van een sigaret de verlossing van de ontwenning is die de vorige sigaret veroorzaakte, is er van echt plezier geen sprake. Daarbij komt ook nog het feit dat het lichaam zich steeds beter tegen giftige stoffen kan bewapenen, waardoor je na verloop van tijd imuun (of imuuner eigenlijk) wordt voor de nicotine.
Zelfs al zou je je kop in het zand steken en op zoek gaan naar een reden om te roken (ze zijn er niet, geloof me) dan zouden alle negatieve aspecten van het roken je totaal neerhalen.

Als je niet precies weet hoe de val in elkaar steekt, en er van overtuigd bent dat er werkelijk enig voordeel te halen is uit tabak, zou je, hoewel het dan een illusie is, genieten van roken. Maar als gaat proberen te doen alsof je ervan geniet, ben je jezelf voor de gek aan het houden.
Klik om te vergroten...
Máár dan alsnog, waardoor het plezier ook veroorzaakt wordt en of het nou echt of nep is, alsnog genieten mensen dan van een sigaretje. Dat genieten is voor sommigen ook wat waard, al komt het helemaal nergens op uit. Als ik bijvoorbeeld 2 weken geen tabak heb aangeraakt en daarna een sigaartje/sigaretje bij een kampvuurtje rook, vindt ik dat heerlijk. Dan rook ik het echt niet om de ontwenningsverschijnselen tegen te houden die ik op dat moment niet ervaar. :)
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ook al ervaar je op dat moment geen ontwenningsverschijnselen meer, je geniet niet echt van de sigaret. Het is puur omdat je al een tijd niet meer gerookt hebt, omdat je dat waarschijnlijk jezelf verboden had, en dan 2 weken later mag je eindelijk weer een sigaret rookt, denk je dat deze echt lekker is. Als een sigaret echt lekker zou zijn, dan bedoel ik dat als er wel een stof in zit die je iets geeft, iets toevoegt, waarom zou je dan 2 weken niet roken? Zit er geen stof in die iets toevoegt, waarom zou je dan uberhaupt roken? Snap je wat ik probeer te zeggen? Een sigaret roken is alleen lekker na een periode van onthouding. Het hoeft niet alleen de fysieke ontwenning te zijn die het roken lekker maakt, het kan ook puur de mentale blokkade zijn van het niet roken die eindelijk wordt opgeheven.

Ik vind deze illusie een van de moeilijkste om onderuit te halen, omdat veel mensen stug vol blijven houden dat een verzonnen genot ook werkelijk genot is.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Maar een verzonnen genot is ook daadwerkelijk genot. Ik bedoel, ook als je alleen dénkt te genieten, dan geniet je toch?

Daarbij is nicotine wel degelijk een stimulant die de beschikbaarheid van verscheidene neurotransmitters verhoogd en die dus wel degelijk 'iets doet'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine#P ... ve_effects
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nou ja het zal wel ergens je beloningscentrum in je hersenen prikkelen...
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja precies, dat doet toch 'iets' voor je?
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nuja iets het beloningscentrum wordt altijd gestimuleerd bij een bevrediging naar een verlangen van iets. Dorst en honger horen hier ook bij. Bij nicotine is het anders. Nicotine is een drug en is zeer sterk verslavend. En een verslaving wil altijd maar meer.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nou het gaat niet verdomme gisteren zat ik bij 5 rokers ik dacht hehe eindelijk kan ik bij rokers zitten zonder zelf .en vandaag een teugje op en hop weer aan de sigaret.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hou dat gevoel vast en de rest komt vanzelf wel!
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb de afgelopen dagen flink wat research gedaan betreft de verslavingsfactpr van tabak, en wil bij het kopje "Verslaving" vanavond/morgenavond wel een poging doen dat in een lapje tekst te proppen. Nicotine zelf schijnt wel de aanleiding te zijn, maar niet de dieper liggende oorzaak.
n
nicolejanineLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met roken, niet omdat ik het stoer vind maar omdat ik het gewoon lekker vind. Ik ben alleen bang dat de mensen om mij heen wel denken dat ik het doe om stoer te doen. Hoe kan ik hier achter komen?
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
LeonR123 zei:
Aight, netjes! 12 dagen. respect :grin:

@paperplane:
Zoiets had ik eigenlijk wel verwacht. Het lijkt me niet dat nicotine de enige rol in die verslaving heeft. Er is zoiezo meer aan de hand. Maar ik ben benieuwd :P Ga je 'lapje' tekst zoiezo lezen :P Ma geloof me, zoiets krijg je niet in het kort uitgelegd. Dat gaat een lang bericht worden dat kan ik je garanderen
Klik om te vergroten...
True that. Dacht het gisteravond wel even te doen, maar op de helft van de echt relevante info had ik al bijna een word-blaadje vol. Ik kijk vanavond wel even of ik ook een beknopter, makkelijker te begrijpen, versie kan tikken.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja ik rook nog ik ga wel stoppen met wiet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."