Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak

Tabak

291 antwoorden
61 weergaven
18-5-2026
G
GamesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lekker man dat je nu gestopt bent, ben zelf nu ook ongeveer 4 weken gestopt ;D
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik keek eens rond op dit forum, en kwam er achter dat er eigenlijk geen topic over tabak was. Dan bedoel ik niet de tabak zelf, maar meer de verslaving aan de tabak, en meer het geestelijke gedeelte. Ik heb al een tijd lang heel veel informatie proberen in te winnen van internet, boeken, mensen die roken, ervaringen van mensen etc.

Voor mij ligt het zo:
Ik ben begonnen met roken vanaf mijn 15e. Het was voor een deel stoerdoenerij, maar voor een ander deel ook nieuwsgierigheid. Mijn moeder heeft me hele leven gerookt, en als je van jongs af aan al ziet dat sjekkie's plezier geven, ga je dat op een gegeven moment geloven. Hoe dan ook, ik was begonnen op mijn 15e, sinds die tijd doorgerookt. Ik raakte verslaafd. (wat natuurlijk nogal logisch is.) Wanneer het precies is begonnen weet ik niet. Niemand niet denk ik. Zoiets komt langzaam opzetten, en je weet pas dat je echt verslaafd bent als je op een gegeven moment wilt stoppen.

Wat ik begrepen heb uit de dingen die ik te weten gekomen ben is dat nicotine een zeer geraffineerde verslaving is. Het geeft niet echt een roes, of een kick. Wat dan ook heel anders werkt als veel andere drugs. Als ik rook, merk ik zelf dat ik me goed voel. Ik voel me tijdens het roken ontspannen. Rustig, gewoon relaxed. Maar als ik bekijk hoe ik me voor de sigaret voelde, en hoe ik me erna voelde, is het gewoon een grote viceuze cirkel. Ik krijg ontwenning, word onrustig, ga roken, en het verdwijnt. Maar op het moment dat ik de sigaret uitmaak, wil ik stiekem weer een nieuwe.

(kennen mensen dit? Het gevoel van, ik wil meer en meer en meer, maar na lang inhaleren krijg je ene beetje vieze smaak in je mond, maar toch wil je er nog een.)

Ik heb dus de afspraak gemaakt met mezelf om vanaf aankomende maandag niet meer te roken. Ik wil het wel, maar aan de andere kant zegt een stemmetje: 'Wat moet je maandag dan doen? In de pauze? Na het eten? Tijdens een film?' En geloof me, ik wil het echt. Maar de ja en de nee die telkens tegen elkaar op botsen maakt dit zo'n dilemma.

Cold turkey dan? Dit lijkt me geen goede optie voor mezelf. Ik weet zeker, dat als ik mezelf ga straffen door te zeggen dat ik na de huidige uitgedrukte sigaret stop, ik 20 minuten later volledig in paniek raak. 'Ik mag het niet, ik mag het niet!' En stel, dit hou ik een week vol. Dan verandert er verder niks. Ik blijf mezelf straffen door te blijven zeggen dat ik het niet mag. Ik moet zorgen dat ik het niet meer wil, maar hoe krijg ik dit voor elkaar?

De ontwenningen zijn erg mild, dat weet ik. Maar het is gewoon niet leuk. Een hunkering, een verlangen naar iets wat je niet mag doen van jezelf, is voor mij onmogelijk. De gedachte alleen dat je de rest van je leven jezelf moet straffen, en elke keer weer het roken uit de weg moet gaan. Vreselijk.

Roken is dus in principe een veroorzaker van problemen, die veroorzaakt zijn door de sigaret. Ik zal me nooit volledig kunnen ontspannen als ik blijf roken, en toch vind ik het lekker en doe ik het graag.

Een lap tekst, lees het als je er zin in hebt. Geef maar aanvullingen, stel vragen, geef antwoord op vragen, maak opmerkingen of wat dan ook. Ik ben gewoon heel gefrustreerd aan het worden.

''Waarom lukt het me niet een afkeer te creeeren tegen het roken?''
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb het idee dat roken ook altijd lekker zal blijven, hoe lang je ook gestopt bent. Ik rook ook al sinds mijn 15e (ben nu 22), ben ooit eens een half jaar gestopt maar na dat halve jaar smaakte de eerste peuk mij weer meer dan voortreffelijk en ik bleef het altijd lekker vinden. De moeder van mijn ex was volgens mij als zo'n 20 a 30 jaar gestopt maar die heeft vaker aan mijn pakje gesnoven omdat het zo ontzettend lekker ruikt :wink:

Je raakt er natuurlijk steeds meer aan gewend om niet te roken, maar ik denk dat zodra je eenmaal begonnen bent, je er je leven lang soms aan herinnerd zal worden.

Wat in ieder geval wel heel gemakkelijk te doen is, is voor jezelf te beslissen op welke momenten je écht wilt roken en op welke momenten je het dus ook écht lekker vind. Ik ben dit voor mezelf nagegaan en dat kwam neer op: 's Ochtends gelijk als ik wakker ben, 's middags na de lunch en 's avonds na het eten. De rest deed ik uit gewoonte.

Ik rook nu (buiten het weekend) alleen nog op die momenten en dat ging me eigenlijk heel gemakkelijk af. 't Scheelt me in ieder geval 5 pakjes per week zonder er echt moeite voor te hoeven doen.

Een wetenschappelijke verklaring, geen idee... :wink:
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lees allens carr "stoppen met roken" eens. Heeft je direct een ander inzicht op de sigaret.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#5
theholyganja zei:
Lees allens carr "stoppen met roken" eens. Heeft je direct een ander inzicht op de sigaret.
Klik om te vergroten...

DAT wou ik zeggen. Sjezus, die man is geniaal. Heb het boek gelezen, en voelde me zo vrolijk. Toen in de avond de fout in gegaan. De ontwenning liet me roken, of zoals allen zegt: 'Er is geen ontwenning, het enige wat je voelt is de nicotine die je lichaam verlaat, wat een licht honger gevoel en onzekerheid geeft'. Daarna het boek weer gelezen, en het klopt allemaal. Een roker is een roker, ook al rookt diegene maar 1 sigaret per dag. Je blijft het in stand houden.

Het boek laat je nadenken over het roken, waarom je rookt, wat het je oplevert, wat de voordelen zijn, en wat het nou eigenlijk echt voor je doet. Helemaal niet. Het werkt echt hypnotiserend. En als je bij jezelf gaat denken dat het voelt als een opoffering ga je al de fout in. Dit hebben de wilskrachtstoppers dus, die nooit weten wanneer ze precies zijn gestopt.

Leuk en aardig, maar ikzelf ben weer begonnen. Vandaag hele dag zonder, eerste dag ooit, en moet eerlijk zeggen dat de ontwenning best meevalt. Het is de brainwash die je laat denken dat je niet zonder kan, dat je er NU EEN MOET HEBBEN, maar zodra je je eigen rookgedrag kent, valt dit best mee.

Serieus lees dit boek. Het is geen wondermiddel, maar echt briljant.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ga vandaag nog eens proberen te stoppen met zijn methode.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
En? Al twee dagen niet gerookt? :stoned:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heeft het voor jou dan geen zin om bijvoorbeeld weed of hash door een waterpijp te roken? Of een vaporizer?

Ik gebruik tegenwoordig steeds vaker een hashpijpje, vind ik ff lekkerder dan met tabak erbij en het rookt prima, in tegenstelling tot een pure joint die altijd aan alle kanten inbrand en uitgaat.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Veel mensen denken dat ze door het roken zich niet anders voelen, maar ik ben nu een paar dagen gestopt en ik voel me duidelijk anders! Echt heel helder, mijn zicht lijkt opeens helderder, alles lijkt iets feller en het is alsof mijn blikveld groter is (kan illusie zijn, weet het niet) Ik kan opeens heel diep in en uitademen, en mijn neus is niet meer verstopt, wat eerst altijd wel zo was. Maja, dan zei ik altijd van ah joh, ik ben gewoon verkouden, komt niet door het roken.

Aparte ervaring om dit mee te maken
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
't scheelt toch meer dan je denkt he!

Ben half jaar geleden een maandje gestopt geweest, wat een longinhoud! Helaas ben ik inmiddels weer lekker aan het paffen :)
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
LeonR123 zei:
Waar vind je die tax-vrije peuken dan?
Klik om te vergroten...

In de luchthaven en enkele landen in het buitenland als ik me niet vergis
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#12
hoorde vandaag zoiets van pakje peuken in maleisie voor 1,50 :P Fuck het systeem. Het onze dan
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#13
LeonR123 zei:
hoorde vandaag zoiets van pakje peuken in maleisie voor 1,50 :P Fuck het systeem. Het onze dan
Klik om te vergroten...

Mensen in Maleisië verdienen waarschijnlijk ook wel veel minder dan hier, dus de verhouding zal wel ongeveer hetzelfde zijn lijkt me.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Doe zoals ik schiet je sigaretjes. Is goedkoper smaakt bijna hetzelfde als je merk in het pakje. (schiettabak is iets voller van smaak) En het is even gezond/ongezond als een gewone filter sigaret.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#15
Klopt, maar dat weerhoud niemand ervan om daar goedkoop in te slaan,..
ook al kost de vakantie zelf tig keer zoveel
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik weet niet wat het is met filter sigaretten, maar ze geven mij nooit de voldoening waar ik naar zoek. Dat doen ze zoiezo nooit, maar na een sjekkie voel ik me veel 'verzadigder' dan na het roken van een filtersigaret. Als ik op mijn werk tijdens de pauze filter sigaretten rook lijkt het net alsof ik die greengo troep zonder nicotine rook. Dan rook ik er ook meestal 2 of 3.

Nee, filtersigaretten vind ik bah. Doe mij maar shag, das tenminste niet zo scherp. Filtersigaretten zijn als messen in mijn keel
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een dillema waar ik nu mee zit, is het stoppen met roken, en het stoppen met blowen. Het punt is, ik ben aan allebei verslaafd. En goed ook. Zou niet weten aan welke ik verslaafder ben. Nu ik erover nadenk denk ik toch de nicotine. Ik kan geen 2 uur zonder. Met blowen ligt het anders. Het zijn de momenten (savond na het eten) waar de trek echt niet te houden is.

Eigenlijk wil ik met beide stoppen. Het punt is alleen dat dit me gewoon te veel moeite kost. 2 verslavingen tegelijk stoppen is niet te doen voor mij.

Het lastige is dat als ik ervoor kies om eerst de nicotine los te laten, ik zit met de joints. Puur roken is geen optie. Ben er bekend mee. Helaas is mijn zwakte voor wiet (ik word ALTIJD knetter) een obstakel.

Ik kan niet stoppen met roken, en af en toe eens een joint met tabak roken, mocht je dit willen voorstellen. Stoppen met roken, is stoppen met roken en niet af en toe in een joint.

Kies ik voor optie 2, stoppen met blowen, dan zit ik weer met het roken. Ik rook dan als een ketter (misschien in de hoop om er stoned van te worden) maar ik weet dat ik dan toch weer ga blowen. Veel frustrerende momenten gehad van een cannabis terugval door het roken(nicotine)

Wie herkent dit dillema? Het eigenlijk willen stoppen met rook inhaleren in welke vorm dan ook, maar deze 2 drugs die elkaar tegenwerken en het stoppen bijna onmogelijk maken.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#18
ik lul veel maarja houd me bezig en moet gewoon ff beslissen nu wat ik ga ondernemen, de tijd dringt
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nee, ik vind puur roken veel en veel te heftig. Ik vind het niet eens leuk. Heb een tijdje terug vaak puur in een pijpje gerookt. Zo'n piepklein topje, en dan in een teug heel diep inademen. Maar wat me dan overkwam was niet normaal. Echt een ENORME vlaag van stonedheid die echt 6 uur kon duren. Ik kan er niet goed tegen, en vind het niet lekker of leuk.

Heb het geprobeerd. Maar nee man, niks voor mij
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wel ik ben vandaag 8 dagen gestopt met wiet. Lastig pff ik word gek echt waar. Het leven is niet meer hetzelfde...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."