Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe weg naar herstel

De weg naar herstel

422 antwoorden
83 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe was dat dan de vorige keer/keren Raver? Toen er geen sprake meer was van lichamelijke afhankelijkheid. Was de depressie en onrust toen vrijwel weg?

Ik merk namelijk bij mezelf dat (misschien soms subtiele) depressie en onrust (verveling schaar ik ook onder onrust) eigenlijk altijd de redenen zijn geweest om middelen te nemen, zij het een paar biertjes of voornamelijk wiet. Het is zo belangrijk om je super bewust te zijn van eventuele depressie/onrust, want middelengebruik sluipt er zo in. En dat is zo te lezen geen optie met ghb...
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#2
93D2748B-7E92-41C9-B945-D4D7B68BA041.gif
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Hoe was dat dan de vorige keer/keren Raver? Toen er geen sprake meer was van lichamelijke afhankelijkheid. Was de depressie en onrust toen vrijwel weg?

Ik merk namelijk bij mezelf dat (misschien soms subtiele) depressie en onrust (verveling schaar ik ook onder onrust) eigenlijk altijd de redenen zijn geweest om middelen te nemen, zij het een paar biertjes of voornamelijk wiet. Het is zo belangrijk om je super bewust te zijn van eventuele depressie/onrust, want middelengebruik sluipt er zo in. En dat is zo te lezen geen optie met ghb...
Klik om te vergroten...

De somberheid en cravings zullen nog enkele dagen tot weken blijven hangen, ook eventuele slaapproblemen.

Voorbeeldje: Toen ik thuis kwam uit de detox vorig jaar heb ik het hele huis afgezocht in de hoop dat er nog ergens een beetje GHB zou liggen. Ik kon wel janken toen ik besefte dat er niets meer was. En dan kom je net uit de kliniek, waar ik totaal verslagen binnen kwam. Ik was oh zo blij dat ik eindelijk kon gaan afbouwen.. Zo'n enorm verschil.

Ik heb voor mezelf al een hele route uitgestippeld wat ik hierna ga doen. Sowieso naar de psychiater om m'n angststoornis en depressies te gaan aanpakken (oja, die heb ik ook nog). Ik denk dat daar de kern van mijn middelenmisbruik vandaan komt namelijk.

Ik heb een periode van bijna 1 jaar volledig sober geleefd. Geen sigaretten, alcohol, drugs nee helemaal niets. Ik kan me van toen geen dag herrineren waarvan ik écht het gevoel had van 'wat voel ik me goed vandaag'. Terwijl ik alles had, niets om me perse somber over te voelen ofzo.. Dus ik dien echt na dit afbouwen aan te slag te gaan met m'n psychische problematiek.

Ik heb bewezen dat ik lang clean kan zijn, ook door middel van het bezoeken van NA-meetings die gebaseerd zijn op de 12 stappen.

Maar dat alleen is niet genoeg.. Professionele psychische zorg is wat ik nodig heb. Dat ik dit nu hier zeg is trouwens wel een enorme stap voor me. Ik ben er altijd voor weg gelopen, altijd gedacht 'dit kan ik wel alleen'. Nooit beseft dat ik echt hulp nodig heb omdat ik anders gewoon blijf terugvallen in de ghb of whatever. Dit is nu al de zoveelste keer namelijk. M'n ouders zijn klaar met me, m'n zus spreek ik niet meer, bepaalde vrienden stoten me af.

Het lukt me maar niet om mezelf te accepteren zoals ik ben, altijd voel ik me anders dan de rest. Al van kleins af aan. Op jonge leeftijd leerde ik mezelf al aan dat door middel van middelen ik mezelf wel beter kon accepteren, het gaf me prestige, ik hoorde erbij etc.. Maar nu vandaag de dag glij ik alleen maar dieper weg van de realiteit en samenleving door deze manier van leven.

Ze zeggen op meetings altijd, als je doorgaat dan eindigt het maar met 3 dingen. Gevangenissen, inrichtingen en de dood.

Zo voelt het voor mij ook gewoon, elke terugval is zwaarder. En elke keer krijg ik minder vertrouwen in de toekomst.

Wow , wat een diepgaande post. Maar dit is real.

Raver
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Knap dat je er zo openhartig over praat en dat je een plan hebt voor hierna. Dat lijkt me een goede instelling en aanpak. :)

Sterkte met het verdere afbouwen.
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
De somberheid en cravings zullen nog enkele dagen tot weken blijven hangen, ook eventuele slaapproblemen.

Voorbeeldje: Toen ik thuis kwam uit de detox vorig jaar heb ik het hele huis afgezocht in de hoop dat er nog ergens een beetje GHB zou liggen. Ik kon wel janken toen ik besefte dat er niets meer was. En dan kom je net uit de kliniek, waar ik totaal verslagen binnen kwam. Ik was oh zo blij dat ik eindelijk kon gaan afbouwen.. Zo'n enorm verschil.

Ik heb voor mezelf al een hele route uitgestippeld wat ik hierna ga doen. Sowieso naar de psychiater om m'n angststoornis en depressies te gaan aanpakken (oja, die heb ik ook nog). Ik denk dat daar de kern van mijn middelenmisbruik vandaan komt namelijk.

Ik heb een periode van bijna 1 jaar volledig sober geleefd. Geen sigaretten, alcohol, drugs nee helemaal niets. Ik kan me van toen geen dag herrineren waarvan ik écht het gevoel had van 'wat voel ik me goed vandaag'. Terwijl ik alles had, niets om me perse somber over te voelen ofzo.. Dus ik dien echt na dit afbouwen aan te slag te gaan met m'n psychische problematiek.

Ik heb bewezen dat ik lang clean kan zijn, ook door middel van het bezoeken van NA-meetings die gebaseerd zijn op de 12 stappen.

Maar dat alleen is niet genoeg.. Professionele psychische zorg is wat ik nodig heb. Dat ik dit nu hier zeg is trouwens wel een enorme stap voor me. Ik ben er altijd voor weg gelopen, altijd gedacht 'dit kan ik wel alleen'. Nooit beseft dat ik echt hulp nodig heb omdat ik anders gewoon blijf terugvallen in de ghb of whatever. Dit is nu al de zoveelste keer namelijk. M'n ouders zijn klaar met me, m'n zus spreek ik niet meer, bepaalde vrienden stoten me af.

Het lukt me maar niet om mezelf te accepteren zoals ik ben, altijd voel ik me anders dan de rest. Al van kleins af aan. Op jonge leeftijd leerde ik mezelf al aan dat door middel van middelen ik mezelf wel beter kon accepteren, het gaf me prestige, ik hoorde erbij etc.. Maar nu vandaag de dag glij ik alleen maar dieper weg van de realiteit en samenleving door deze manier van leven.

Ze zeggen op meetings altijd, als je doorgaat dan eindigt het maar met 3 dingen. Gevangenissen, inrichtingen en de dood.

Zo voelt het voor mij ook gewoon, elke terugval is zwaarder. En elke keer krijg ik minder vertrouwen in de toekomst.

Wow , wat een diepgaande post. Maar dit is real.

Raver
Klik om te vergroten...
Ik herken mezelf heel erg in wat je hier beschrijft. Ik heb ook al mijn hele leven last van een angststoornis en later zijn daar ook depressies nog bij gekomen zelfs met cuicidale gevoelens. Heb net als jij ook altijd het gevoel gehad dat ik anders ben en ook ik ben daarvoor door erg veel mensen verstoten.

Door de jaren heen heb ik ook verschillende verslavingen gehad waaronder internet/game, caffeine en eeetverslavingen. Toen ik eenmaal daar vanaf was ging het een tijdje iets beter maar zit nu inmiddels alweer een aantal jaar met een wiet verslaving en sinds zeven maanden ook een coke verslaving.

Ik leef erg met je mee en haal zelf ook veel steun uit jou verhalen. Het geeft een fijn gevoel om te weten dat je niet de enige bent.

Liefs, SneeuwSnuiver <3
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
De nachten zijn echt het kutste!

Ik weet gewoon niet of ik nou goed, of kut geslapen heb tussen m'n doseringen door. GHB tast je geheugen echt bizar aan volgens mij, ik heb wel al m'n doseringen ingenomen en afgetekend maar kan me er helemaal niks van herrineren. Dat is wel beangstigend, ik neem aan dat ik gewoon geslapen heb hoor.

Maar dat maakt de nacht en ochtend extra verwarrend :tongueout:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
glutamaat speelt er ook een rol in geloof ik.
Klik om te vergroten...
Glutamaat is een van de meest voorkomende neurotransmitters in het lichaam en heeft als functie voornamelijk een versterkend effecten op andere signaaloverdrachten. Wanneer je GABA agonisten tot je neemt zal dit dus ook automatisch effect hebben op glutamaat aangezien deze een 'tegenovergesteld' dempend effect hebben.
Raver zei:
Het is nogal complex.
Klik om te vergroten...
Je ontregelt je lichaam gewoon enorm, je gaat er volledig kapot aan, en je blijft het gebruiken om een of andere reden. Ik weet niet hoe complex het is, maar wel een beetje hoe intens het is. Ik denk niet dat ik je iets kwalijk kan nemen. Als je het al voor een ander persoon doet zal het sowieso niet lukken.

GHB (en 'gabapentanoiden') hebben de meest dodelijke ontwenningsverschijnselen zover bekend en hakken er eveneens mentaal enorm hard in. Mijn docent psychopharmaca heeft mijn persoonlijk nog eens gewaarschuwd voor de letterlijk fysieke veranderingen die GABA agonisten kunnen aanbrengen en wees mij extra op de risico's van gebruik hiervan.

Ik heb nog nooit in persoonlijke kring mee gemaakt dat mensen zichzelf van kant maken tijdens ontwenning van opioiden, hetzelfde kan ik niet zeggen over ontwenning van GABA agonisten. Toen ik vrij heftig van de Flunitrazolam en Flubromazolam aan het ontwennen was had ik voor mijzelf besloten dat alle middelen gerechtvaardigd zijn in welke mate dan ook zolang ik maar van de GABA agonisten af kwam. Achteraf gezien denk ik niet dat dit een verkeerd besluit is geweest zelfs toen ik potente opioiden gebruikte om door de GABA ontwenning heen te komen. Een realisatie die er voor mij hard in sloeg het moment dat ik mensen aan GABA agonisten zag dood gaan.

Dat was echter mijn ervaring en mijn context, ik vind het gewoon de grootste kankerrommel die er is. Het feit alleen al dat ik GABA agonisten voornamelijk maar bleef gebruiken om de ontwenning af te houden en geen eens vanwege de recreatieve effecten is voor mijn gevoel simpelweg verbijsterend. Om ethische redenen kan ik het eigenlijk niet zeggen maar ik denk oprecht dat mensen beter af zijn met opioidengebruik.
Raver zei:
De nachten zijn echt het kutste!
Klik om te vergroten...
Ik legde mijzelf plat door hasj te vapen, kratom te gebruiken en (vooral) antagonisten/Mitrazepine ('anti psychotica / anti epileptica, etc) te gebruiken. Ik gooide er zelfs melatonine 5HTP en weet ik wat in, alles dat maar een beetje kon helpen (en zelfs dan sliep ik belabberd mocht ik al überhaupt in slaap kunnen vallen). Maar ik accepteerde ook regelmatig dat ik gehele nachten niet zou kunnen slapen. Tijdens mijn laatste heftige Flubromazolam ontwenning had ik letterlijk 3-4 nachten geheel niet geslapen en zelfs daarna was de kwaliteit van slaap nog altijd ronduit belabberd. Het constante gevoel van enorme vermoeidheid en tegelijkertijd geheel geen ontspanning kunnen ervaren is letterlijk en figuurlijk om gestoord van te worden.
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Was jou straat ghb dan zoveel sterker dan farmaceutische ghb? Of begrijp ik het dan verkeerd?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Jmths

Intressante tekst. Kort gezegd, GHB ontwenning is gewoon klote.

Gelukkig merk ik er vrij weinig van als ik stabiel doseer. 3 weken vanaf vandaag nog tot ik in een veilige omgeving kan afbouwen met professionele begeleiding. Zelf afbouwen lukt wel tot een bepaalde dosis maar dan is die mentale afkick voor mij persoonlijk echt niet te harden. En dan is die fles wel heel dichtbij. In een detox moet je er doorheen, en dan kan ik die knop wel omzetten. En geeft de professionaliteit om me heen me enorm veel rust. Aangezien ik écht bij het minste of geringste al in paniek kan raken. En in paniek raak ik wanhopig, en in wanhoop is terugval ook heel dichtbij als je thuis afkickt.

Daarom lijkt me zo'n stoppoging met kratom of iets anders me niet handig.

Tuurlijk er zijn echt zat middelen die ik nu zou kunnen toepassen om m'n verslaving te stoppen. Phenibut, pregabaline, en baclofen bijvoorbeeld. Maar ik heb hier geen ervaring mee.. Heb 1 keer een binch kunnen stoppen met benzo's maar die zijn nu echt meer functioneel. Aangezien ik al 6 maanden diazepam slik. Daarnaast zijn benzos niet geschikt vind ik voor ghb afkickverschijnselen. Er zijn zat casussen online te vinden waar duidelijk naar voren komt dat hoge doseringen benzos niet werkte bij een GHB afkick en GHB delier. Bron: Casus GHB delier Googelen.

Maar ik functioneer met 4ml GHB strikt om de 2 uur nu goed genoeg om het veilig tot de detox te redden. Dus waarom nu onveilig doen.

Ik vind de slapeloosheid die bij GHB-ontwenning komt echt zwaar kut ook. Ik heb echt slaap nodig, als ik 1 nacht al niet slaap heb ik daar de dag erna serieus last van. Angststoornis komt dan extra hard opzetten. Dus voor mij is het geen optie om slapeloze nachten maar te accepteren.

Raver
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gelukkig is het mij met diazepam een paar keer prima gelukt. Maar ik ben mij er heel goed van bewust dat deze bij een volgende terugval ook geen baat meer kunnen hebben. Ik heb begin mei nog g gebruikt. Nu bijna drie maanden clean. Op die 2,5 Mg diazepam na. Ik geef me een week of twee om hier helemaal vanaf te zijn. Wel bang voor wat ik kan verwachten. Ik hoop dat het meevalt

Succes vandaag, die hitte lijkt me ook slopend met g afhankelijkheid tezamen
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Zelf afbouwen lukt wel tot een bepaalde dosis maar dan is die mentale afkick voor mij persoonlijk echt niet te harden.
Klik om te vergroten...
Voor mij (en waarschijnlijk de meesten) hetzelfde, op dat moment stap ik dus over naar een minder ingrijpend middel, zelfs als dat betekend dat mijn middelengebruik cumulatief tijdelijk omhoog gaat. De kratom is gewoon puur zodat ik in ieder geval op iets kan terug vallen, al is het een gigantische dosis zonder dat ik het probleem weer groter maak.
Raver zei:
Daarom lijkt me zo'n stoppoging met kratom of iets anders me niet handig.
Klik om te vergroten...
Het ding is een beetje dat je waarschijnlijk op de korte termijn niet zonder de fysieke en mentale steun van een middel door het leven gaat kunnen, ofwel volledig nuchter. GHB is zeer intens en instabiel qua plateau van effecten waardoor je al snel terug valt naar een dieptepunt tijdens het afbouwen.
Raver zei:
Tuurlijk er zijn echt zat middelen die ik nu zou kunnen toepassen om m'n verslaving te stoppen. Phenibut, pregabaline, en baclofen bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Er is nog altijd zeer weinig concrete informatie rond Gabapentanoiden maar deze middelen hebben allemaal een sterk gelijkende molecuulstructuur en werkingsmechanisme. Namelijk 'GABA B' (en voor Phenibut in ieder geval en vermoedelijk ook andere Gabapentanoiden eveneens 'GABA A' activiteit op hogere doseringen). En daarnaast atypische dopamine activiteit. Even plat uitgelegd maar om mijn punt te maken, ze komen in grote mate sterk overeen.

Het voornaamste verschil met GHB is dat de alternatieven die je nu noemt is de opkomst snelheid van effecten, piek en duratie. Van Phenibut, Pregabaline en Baclofen weet ik uit ervaring dat de effecten sterk gelijkend zijn en de ontwenning hiervan net als die van GHB eveneens waarschijnlijk nog altijd heftiger is dan die van benzodiazepines, enorm intens in ieder geval. Dit komt naar mijns inzien ook sterk overeen met wat er online zoal over te vinden valt. Van wat ik mee pikte willen de meeste huisartsen geen Baclofen voorschrijven omdat dit toch niets oplost en enkel toevoegt aan de voorraad.

Tenzij jij in staat bent je eigen stash weg te gooien en in staat bent je braaf te houden aan het afbouwschema met de door huisarts voorziene Pregabaline of Baclofen hebben deze opties waarschijnlijk nul toegevoegde waarde voor jou. En om eerlijk te zijn, gezien je verleden betwijfel ik zeer sterk dat een huisarts bereid zal wezen je een gabapentanoide alternatief voor te schrijven. Je bent namelijk al dermate vaak terug gevallen in je gebruik ondanks geboden hulp dat er reden is om aan te nemen dat je om welke reden dan ook onvoldoende gemotiveerd bent te stoppen.

Phenibut heeft voor sommige mensen geholpen bij het stoppen met GHB maar het ding is, als je daarmee de controle verliest tijdens het afbouwen zit je letterlijk al snel vast aan een afbouwschema van een jaar wat zich meestal realistisch gezien vertaalt naar dat je voor de rest van je leven gevangen zult blijven in deze verslaving. Diazepam en andere lang werkende benzos hebben ditzelfde lange termijn risico, maar in mindere mate natuurlijk.

Raver zei:
Daarnaast zijn benzos niet geschikt vind ik voor ghb afkickverschijnselen.
Klik om te vergroten...
Helemaal niets gaat helpen tegen GHB ontwenningsverschijnselen omdat het simpelweg de meest intense ontwenningsverschijnselen zijn die er bestaan.
Raver zei:
Dus waarom nu onveilig doen.
Klik om te vergroten...
Omdat je wilt stoppen en omdat je in je eigen omgeving blijkbaar standaard terug valt.
Raver zei:
Ik vind de slapeloosheid die bij GHB-ontwenning komt echt zwaar kut ook. Ik heb echt slaap nodig, als ik 1 nacht al niet slaap heb ik daar de dag erna serieus last van. Angststoornis komt dan extra hard opzetten. Dus voor mij is het geen optie om slapeloze nachten maar te accepteren.
Klik om te vergroten...
Als jij niet in staat bent slapeloze nachten en doodsangsten als gevolg van ontwenning te accepteren dan sta je bij voorbaat al kansloos. Ik weet hoe belachelijk intens ontwenning kan wezen. Frequent GHB gebruik naast frequent benzodiazepine gebruik is waarschijnlijk zelfs nog wel een stukje heftiger dan dat ik ooit heb mee gemaakt.

Vanwege persoonlijke associaties kan ik je waarschijnlijk geen fatsoenlijke reactie geven, zal ik wellicht een overdreven en over geëmotioneerde reactie geven zelfs. Als je mee maakt hoe intelligente integere mensen in instinct gedreven dieren kunnen veranderen waarbij rationaliteit door lijden op momenten volledig lijkt te verdwijnen doet dat iets met je.

Je gebruikt nu al langere tijd benzodiazepines en GHB naast elkaar, daarnaast krijg je begeleiding en tegelijkertijd geef je aan dat je de situatie liever stabiel houdt. Dat je liever stopt in een detox omdat het dan moet van een ander. Het gaat alleen lukken als jij jezelf er uit eigen kracht toe kunt zetten, krom gezegd 'het echt willen', en natuurlijk wil je dat ook echt maar de lijn tussen instinct, lijden en rationaliteit is nou eenmaal niet zo rigide.

De ontwenning gaat een hel wezen, maar dan ook echt een hel wezen. Maar doe je het niet zul je voorgoed op hetzelfde punt in je leven blijven als dat je nu zit, zolang je dat kunt volhouden. Verslaving komt nooit alleen, ik hoop dat je hetgeen waarmee je ongetwijfeld geconfronteerd gaat worden een plaats gaat kunnen geven. Pijn is relatief en tijdelijk, ik hoop dat er nog dingen zijn in je leven die het de moeite waard maken.

De eerste logische stap lijkt mij GHB uit het systeem werken, naar een zo laag mogelijk punt afbouwen. Alles uit huis, contactgegevens verwijderen, ieder mogelijk contact met GHB vermijden. De eerste dagen zonder GHB alle middelen er overheen om de zwaarste klap te verzachten. Vervang je GHB gebruik met welk middel in welke dosering dan ook, maakt niet uit wat. Het stoppen met GHB zou op dit moment je absolute prioriteit moeten wezen en al het andere aan de kant schuiven, gezien je huidige middelengebruik kun je toch niet meer (verantwoord) constructief functioneren. Mocht het je niet lukken om binnen bepaalde tijd te stoppen met GHB gebruik vrees ik oprecht voor je leven.

1. > Stel jezelf de vraag of het leven de moeite waard is voor je (zonder GHB) en waarom.
2. > Bouw de GHB zo ver mogelijk af.
3. > Kanker die GHB het raam uit, verbrand het ritueel, wat dan ook.
4. > Neem een gigantische dosis langwerkende benzodiazepine zodat je zeker weet dat je niet sterft aan een epileptische aanval.
5. > Eerste paar dagen, doe alles dat de GHB ontwenning kan verlichten. Benzos, Antagonisten/Antipsychotica/Antiepileptica/Trazadone/Mitrazepine, Wiet, Kratom, 5-HTP, Kava Kava, Valeriaan, Melatonine, lange wandelingen, etc etc. Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.
6. > Hou je GHB onthouding zo lang mogelijk vol, bij terugval herhaal vanaf stap 1.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jmths zei:
Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.
Klik om te vergroten...

Nee stoppen met GHB is geen risico op destabilisatie zeker?

Daarnaast noem je epileptische aanvallen als mogelijke doodsoorzaak. Dat is niet eens het grootste probleem.

What about cardiovasculaire problemen? En hoe te dealen met een GHB-delier? Antipsychotica werken niet bij een GHB-delier! GHB-delier is echt niet zomaar wat, het kan weken aanhouden en uiteindelijk zal het ook lijden tot levensgevaarlijke somatische symptomen. Er zijn mensen overleden aan een GHB-delier. Extreem hoge doseringen benzodiazepines en andere medicijnen (Lorazepam 25mg, Oxazepam 175mg, 10mg Haldol) waren niet effectief.

Ik ben echt geshockeerd van je post man, je raad echt iets levensgevaarlijks aan gewoon.
Google eens: Casus GHB-delier en je zult zelf lezen dat dit niet zomaar een advies is.
Eerder een levensgevaarlijk advies! :wink:

Ik ben een zeer gevoelig persoon, angststoornissen, PTSS, depressies. Ik ga me niet wagen aan al die middelen waar ik uberhaupt bijna niets van heb liggen. En ook niet wil hebben liggen.

Je kunt het goed bedoelen maar ik vind het echt bizar onverantwoord. Ik ben nu eenmaal verslaafd aan GHB, m'n hersenen en lichaam hebben het nodig om te kunnen functioneren. En zolang ik dat blijf doen red ik die kleine 3 weekjes tot de detox gemakkelijk.

Waarom? Echt waarom zou ik nu zo'n onverantwoordelijke stoppoging doen? Die trouwens tegen alle regels in gaat van m'n geleerde verslavingsarts gespecialiseerd in GHB verslaving.

Ook het stukje: 'ik vrees anders voor je leven', nee dan moet ik vooral jou advies nu gaan opvolgen. Echt ik kan er niet bij, hoe 'goed' je het ook bedoelt. Ik wou er eerst niet teveel op in gaan maar toch besloten dat te doen.

Raver
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jmths zei:
3. > Kanker die GHB het raam uit, verbrand het ritueel, wat dan ook.
Klik om te vergroten...
Rustaaaaagh :mrgreen:

Edit;
Dit is het enigste wat je uit het raam kan **** ;p
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bas zei:
Rustaaaaagh :mrgreen:
Klik om te vergroten...
Liever hard gaan. :rock:

Nee, euhm, ik zal me weer even koest houden ja. :rolleyes:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jmths zei:
1. > Stel jezelf de vraag of het leven de moeite waard is voor je (zonder GHB) en waarom.
2. > Bouw de GHB zo ver mogelijk af.
3. > Kanker die GHB het raam uit, verbrand het ritueel, wat dan ook.
4. > Neem een gigantische dosis langwerkende benzodiazepine zodat je zeker weet dat je niet sterft aan een epileptische aanval.
5. > Eerste paar dagen, doe alles dat de GHB ontwenning kan verlichten. Benzos, Antagonisten/Antipsychotica/Antiepileptica/Trazadone/Mitrazepine, Wiet, Kratom, 5-HTP, Kava Kava, Valeriaan, Melatonine, lange wandelingen, etc etc. Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.
6. > Hou je GHB onthouding zo lang mogelijk vol, bij terugval herhaal vanaf stap 1.
Klik om te vergroten...

Ik doe het toch liever met professionele begeleiding.. Ik ga geen risico's lopen als ik over minder dan 3 weken naar een detox ga nogmaals. Ik functioneer redelijk ok op 4ml, ik zie geen rede mezelf nu te gaan kwellen. Waarom zou ik? Dan ga ik liever nog even zo door dan dat ik zo'n stoppoging moet gaan doen. Ik denk dat de kans op terugval 10x zo groot is dan dat ik het in een veilige omgeving afbouw. Daar kan ik me ook beter voorbereiden op een veilige thuiskomst. Contacten verbreken etc.

GHB afkick kan vet gevaarlijk zijn.. Hoge doseringen benzos werken misschien tegen een insult, maar hoe ga je dat mogelijke delier zelf behandelen dan? Ik volg veel liever de aanwijzingen op van m'n verslavingsarts.

Schrik toch wel een beetje van je bericht als ik eerlijk mag zijn. Wat is precies je bedoeling? Ik moet nu maar stoppen ofzo? Terwijl je zelf duidelijk aangeeft dat GHB de heftigste ontwenning geeft die we maar kennen?

Thanks voor je bericht, maar nogmaals. Ik ga naar een detox. :wink:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vanacht m'n dosis van 01 00 gemist. Ik werd om 02 00 wakker met behoorlijke afkick. Dat wordt echt met de dosis erger, waar ik anderhalve week geleden na 3,5u wakker werd zonder heftige afkick was het vanacht wel anders en dat na een kortere periode zonder GHB.

Mentaal fucking verward, trillen/beven, zweten, stijve spieren, hoge hartslag bah. Ik heb hier als ik stabiel doseer geen last van gelukkig. Zodra je het moet nemen is de lol er wel vanaf.

Om 02 00 gewoon 4ml gepakt en daarna om 03 00 weer volgens m'n schema. 05 00 07 00 etc etc.

Gelukkig heb ik vandaag weinig last van die misser van vanacht, maar het is ook bijna niet te voorkomen denk ik. Ik sliep letterlijk door de wekker heen, chronische vermoeidheid.

Raver
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Raver

Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien, maar ik heb Jmths ontmoet op de meeting, en de beste man is de grootste expert op drugsgebied die ik ooit ben tegengekomen. Ik zou hem zeker niet als ondeskundige wegzetten, die weet echt waarover hij het heeft.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
@Raver

Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien, maar ik heb Jmths ontmoet op de meeting, en de beste man is de grootste expert op drugsgebied die ik ooit ben tegengekomen. Ik zou hem zeker niet als ondeskundige wegzetten, die weet echt waarover hij het heeft.
Klik om te vergroten...

Vrij deskundig over GHB ook blijkbaar. Ik ben ook niet iemand die uit een ei komt als het over drugs gaat. En heb door m'n studie echt wel de nodige kennis van somatische en psychische risico's. Daarnaast ben ik hier de gene die weet wat het beste voor me is.

Ik zeg niets verkeerds, ik schrik gewoon enorm van zijn goedbedoelde adviezen. Zet hem niet weg als ondeskundige, lees duidelijk terug in zijn berichten dat hij weet waar hij het over heeft. Maar het gaat mij om zijn advies, en dan kan je de koning zijn voor mijn part, maar ik vind het onverantwoord.

Raver
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@Raver

Ok, over de materie zelf kan ik niet oordelen zoals je inmiddels wel weet. Maar ik wou toch even meegeven dat @Jmths niet zo maar de eerste de beste is.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Raver zei:
Ik ben echt geshockeerd van je post man, je raad echt iets levensgevaarlijks aan gewoon.
Klik om te vergroten...
Langdurig GHB gebruik is nou eenmaal gevaarlijk. Er is waarschijnlijk niets gevaarlijker dan een GHB ontwenning, mijn 'advies' gaat hoe dan ook tekort schieten. Ik hoopte eigenlijk dat dit ook over kwam in hetgeen wat ik eerder zei. Ik benoemde bijvoorbeeld dat mijn reactie geëmotioneerd was en niet volledig rationeel.

Je geeft aan dat je momenteel in dermate slechte staat bent dat je doseringen mist, je neemt sowieso al risico's.
Raver zei:
Daarnaast ben ik hier de gene die weet wat het beste voor me is.
Klik om te vergroten...
Dat probeer ik ook absoluut niet te ontkennen en zoals ik al eerder zei, als jij niet achter je eigen keuzes staat zal het sowieso mislukken. Je geeft aan dat je het wilt uitzingen tot de detox over 3 weken, als jij achter die keuze staat steun ik je natuurlijk in die keuze.

Raver zei:
Ik volg veel liever de aanwijzingen op van m'n verslavingsarts.
Klik om te vergroten...
Absoluut doen, het advies van een verslavingsarts staat altijd voorop lijkt mij, deze zou ik absoluut niet willen tegen spreken. Als ik deze ergens heb tegen gesproken moet je dat zeker aangeven.

Raver zei:
Extreem hoge doseringen benzodiazepines en andere medicijnen (Lorazepam 25mg, Oxazepam 175mg, 10mg Haldol) waren niet effectief.
Klik om te vergroten...
Ik ga er vanuit dat je niet effectief bedoeld in de trant van 'voorkomen permanente schade of dodelijke gevolgen'.
Dit is eerder uitzonderlijk wanneer je GHB eerst tot een minimum afbouwt en er vervolgens een relatief hogere dosering benzodiazepine overheen gooit. Daarom voeg ook een antagonist/anti epileptica toe om dit risco nog verder te verlagen.

Raver zei:
What about cardiovasculaire problemen?
Klik om te vergroten...
GHB ontwenning gerelateerde cardiovasculaire problematiek komt voort uit te veel/heftige actiepotentialen en overprikkelde receptoren wat zich grof vertaald naar epilepsie. Het staat zeer sterk met elkaar in verband. Hersenschade en een hartcomplicaties zijn allebei mogelijkheden.

Raver zei:
Maar het gaat mij om zijn advies, en dan kan je de koning zijn voor mijn part, maar ik vind het onverantwoord.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen zin om vingers te wijzen. Ik ben blij dat je het gevoel hebt dat het goed bedoeld is. Alles dat ik zeg probeer ik zo concreet mogelijk te maken en te nuanceren. Ik heb gigantisch veel domme dingen gedaan in mijn leven en ik ben absoluut niet perfect net als ieder ander.

Ik ben het absoluut eens met alles wat je zegt maar niets is zwart wit. Mentale en fysieke verslaving zijn enorm sterk verbonden, ik geloof ook niet dat fysieke afhankelijkheid perse dodelijker is. Ik denk dat voor veel mensen de meest constructieve aanpak is zo snel mogelijk de grootste risico factoren weg te halen is, in dit geval GHB. Maar gezien de gevoeligheid van de kwestie is dat natuurlijk niet vanzelfsprekend.

Ik denk dat we het voor het overgrote deel wel met elkaar wel met elkaar eens zijn maar misschien heb ik mijzelf onvoldoende duidelijk verwoord, excuses.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...171819202122
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."