Zelf afbouwen lukt wel tot een bepaalde dosis maar dan is die mentale afkick voor mij persoonlijk echt niet te harden.
Voor mij (en waarschijnlijk de meesten) hetzelfde, op dat moment stap ik dus over naar een minder ingrijpend middel, zelfs als dat betekend dat mijn middelengebruik cumulatief tijdelijk omhoog gaat. De kratom is gewoon puur zodat ik in ieder geval op iets kan terug vallen, al is het een gigantische dosis zonder dat ik het probleem weer groter maak.
Daarom lijkt me zo'n stoppoging met kratom of iets anders me niet handig.
Het ding is een beetje dat je waarschijnlijk op de korte termijn niet zonder de fysieke en mentale steun van een middel door het leven gaat kunnen, ofwel volledig nuchter. GHB is zeer intens en instabiel qua plateau van effecten waardoor je al snel terug valt naar een dieptepunt tijdens het afbouwen.
Tuurlijk er zijn echt zat middelen die ik nu zou kunnen toepassen om m'n verslaving te stoppen. Phenibut, pregabaline, en baclofen bijvoorbeeld.
Er is nog altijd zeer weinig concrete informatie rond Gabapentanoiden maar deze middelen hebben allemaal een sterk gelijkende molecuulstructuur en werkingsmechanisme. Namelijk 'GABA B' (en voor Phenibut in ieder geval en vermoedelijk ook andere Gabapentanoiden eveneens 'GABA A' activiteit op hogere doseringen). En daarnaast atypische dopamine activiteit. Even plat uitgelegd maar om mijn punt te maken, ze komen in grote mate sterk overeen.
Het voornaamste verschil met GHB is dat de alternatieven die je nu noemt is de opkomst snelheid van effecten, piek en duratie. Van Phenibut, Pregabaline en Baclofen weet ik uit ervaring dat de effecten sterk gelijkend zijn en de ontwenning hiervan net als die van GHB eveneens waarschijnlijk nog altijd heftiger is dan die van benzodiazepines, enorm intens in ieder geval. Dit komt naar mijns inzien ook sterk overeen met wat er online zoal over te vinden valt. Van wat ik mee pikte willen de meeste huisartsen geen Baclofen voorschrijven omdat dit toch niets oplost en enkel toevoegt aan de voorraad.
Tenzij jij in staat bent je eigen stash weg te gooien en in staat bent je braaf te houden aan het afbouwschema met de door huisarts voorziene Pregabaline of Baclofen hebben deze opties waarschijnlijk nul toegevoegde waarde voor jou. En om eerlijk te zijn, gezien je verleden betwijfel ik zeer sterk dat een huisarts bereid zal wezen je een gabapentanoide alternatief voor te schrijven. Je bent namelijk al dermate vaak terug gevallen in je gebruik ondanks geboden hulp dat er reden is om aan te nemen dat je om welke reden dan ook onvoldoende gemotiveerd bent te stoppen.
Phenibut heeft voor sommige mensen geholpen bij het stoppen met GHB maar het ding is, als je daarmee de controle verliest tijdens het afbouwen zit je letterlijk al snel vast aan een afbouwschema van een jaar wat zich meestal realistisch gezien vertaalt naar dat je voor de rest van je leven gevangen zult blijven in deze verslaving. Diazepam en andere lang werkende benzos hebben ditzelfde lange termijn risico, maar in mindere mate natuurlijk.
Daarnaast zijn benzos niet geschikt vind ik voor ghb afkickverschijnselen.
Helemaal niets gaat helpen tegen GHB ontwenningsverschijnselen omdat het simpelweg de meest intense ontwenningsverschijnselen zijn die er bestaan.
Dus waarom nu onveilig doen.
Omdat je wilt stoppen en omdat je in je eigen omgeving blijkbaar standaard terug valt.
Ik vind de slapeloosheid die bij GHB-ontwenning komt echt zwaar kut ook. Ik heb echt slaap nodig, als ik 1 nacht al niet slaap heb ik daar de dag erna serieus last van. Angststoornis komt dan extra hard opzetten. Dus voor mij is het geen optie om slapeloze nachten maar te accepteren.
Als jij niet in staat bent slapeloze nachten en doodsangsten als gevolg van ontwenning te accepteren dan sta je bij voorbaat al kansloos. Ik weet hoe belachelijk intens ontwenning kan wezen. Frequent GHB gebruik naast frequent benzodiazepine gebruik is waarschijnlijk zelfs nog wel een stukje heftiger dan dat ik ooit heb mee gemaakt.
Vanwege persoonlijke associaties kan ik je waarschijnlijk geen fatsoenlijke reactie geven, zal ik wellicht een overdreven en over geëmotioneerde reactie geven zelfs. Als je mee maakt hoe intelligente integere mensen in instinct gedreven dieren kunnen veranderen waarbij rationaliteit door lijden op momenten volledig lijkt te verdwijnen doet dat iets met je.
Je gebruikt nu al langere tijd benzodiazepines en GHB naast elkaar, daarnaast krijg je begeleiding en tegelijkertijd geef je aan dat je de situatie liever stabiel houdt. Dat je liever stopt in een detox omdat het dan moet van een ander. Het gaat alleen lukken als jij jezelf er uit eigen kracht toe kunt zetten, krom gezegd 'het echt willen', en natuurlijk wil je dat ook echt maar de lijn tussen instinct, lijden en rationaliteit is nou eenmaal niet zo rigide.
De ontwenning gaat een hel wezen, maar dan ook echt een
hel wezen. Maar doe je het niet zul je voorgoed op hetzelfde punt in je leven blijven als dat je nu zit, zolang je dat kunt volhouden. Verslaving komt nooit alleen, ik hoop dat je hetgeen waarmee je ongetwijfeld geconfronteerd gaat worden een plaats gaat kunnen geven. Pijn is relatief en tijdelijk, ik hoop dat er nog dingen zijn in je leven die het de moeite waard maken.
De eerste logische stap lijkt mij GHB uit het systeem werken, naar een zo laag mogelijk punt afbouwen. Alles uit huis, contactgegevens verwijderen, ieder mogelijk contact met GHB vermijden. De eerste dagen zonder GHB alle middelen er overheen om de zwaarste klap te verzachten. Vervang je GHB gebruik met welk middel in welke dosering dan ook, maakt niet uit wat. Het stoppen met GHB zou op dit moment je absolute prioriteit moeten wezen en al het andere aan de kant schuiven, gezien je huidige middelengebruik kun je toch niet meer (verantwoord) constructief functioneren. Mocht het je niet lukken om binnen bepaalde tijd te stoppen met GHB gebruik vrees ik oprecht voor je leven.
1. > Stel jezelf de vraag of het leven de moeite waard is voor je (zonder GHB) en waarom.
2. > Bouw de GHB zo ver mogelijk af.
3. > Kanker die GHB het raam uit, verbrand het ritueel, wat dan ook.
4. > Neem een gigantische dosis langwerkende benzodiazepine zodat je zeker weet dat je niet sterft aan een epileptische aanval.
5. > Eerste paar dagen, doe alles dat de GHB ontwenning kan verlichten. Benzos, Antagonisten/Antipsychotica/Antiepileptica/Trazadone/Mitrazepine, Wiet, Kratom, 5-HTP, Kava Kava, Valeriaan, Melatonine, lange wandelingen, etc etc. Ik zou haast zelfs alcohol en dissociatieven als geheiligde middelen noemen maar deze geven natuurlijk risico op destabilisatie.
6. > Hou je GHB onthouding zo lang mogelijk vol, bij terugval herhaal vanaf stap 1.