Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe weg naar herstel

De weg naar herstel

422 antwoorden
100 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Knap dat je er zo openhartig over praat en dat je een plan hebt voor hierna. Dat lijkt me een goede instelling en aanpak. :)

Sterkte met het verdere afbouwen.
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
De somberheid en cravings zullen nog enkele dagen tot weken blijven hangen, ook eventuele slaapproblemen.

Voorbeeldje: Toen ik thuis kwam uit de detox vorig jaar heb ik het hele huis afgezocht in de hoop dat er nog ergens een beetje GHB zou liggen. Ik kon wel janken toen ik besefte dat er niets meer was. En dan kom je net uit de kliniek, waar ik totaal verslagen binnen kwam. Ik was oh zo blij dat ik eindelijk kon gaan afbouwen.. Zo'n enorm verschil.

Ik heb voor mezelf al een hele route uitgestippeld wat ik hierna ga doen. Sowieso naar de psychiater om m'n angststoornis en depressies te gaan aanpakken (oja, die heb ik ook nog). Ik denk dat daar de kern van mijn middelenmisbruik vandaan komt namelijk.

Ik heb een periode van bijna 1 jaar volledig sober geleefd. Geen sigaretten, alcohol, drugs nee helemaal niets. Ik kan me van toen geen dag herrineren waarvan ik écht het gevoel had van 'wat voel ik me goed vandaag'. Terwijl ik alles had, niets om me perse somber over te voelen ofzo.. Dus ik dien echt na dit afbouwen aan te slag te gaan met m'n psychische problematiek.

Ik heb bewezen dat ik lang clean kan zijn, ook door middel van het bezoeken van NA-meetings die gebaseerd zijn op de 12 stappen.

Maar dat alleen is niet genoeg.. Professionele psychische zorg is wat ik nodig heb. Dat ik dit nu hier zeg is trouwens wel een enorme stap voor me. Ik ben er altijd voor weg gelopen, altijd gedacht 'dit kan ik wel alleen'. Nooit beseft dat ik echt hulp nodig heb omdat ik anders gewoon blijf terugvallen in de ghb of whatever. Dit is nu al de zoveelste keer namelijk. M'n ouders zijn klaar met me, m'n zus spreek ik niet meer, bepaalde vrienden stoten me af.

Het lukt me maar niet om mezelf te accepteren zoals ik ben, altijd voel ik me anders dan de rest. Al van kleins af aan. Op jonge leeftijd leerde ik mezelf al aan dat door middel van middelen ik mezelf wel beter kon accepteren, het gaf me prestige, ik hoorde erbij etc.. Maar nu vandaag de dag glij ik alleen maar dieper weg van de realiteit en samenleving door deze manier van leven.

Ze zeggen op meetings altijd, als je doorgaat dan eindigt het maar met 3 dingen. Gevangenissen, inrichtingen en de dood.

Zo voelt het voor mij ook gewoon, elke terugval is zwaarder. En elke keer krijg ik minder vertrouwen in de toekomst.

Wow , wat een diepgaande post. Maar dit is real.

Raver
Klik om te vergroten...
Ik herken mezelf heel erg in wat je hier beschrijft. Ik heb ook al mijn hele leven last van een angststoornis en later zijn daar ook depressies nog bij gekomen zelfs met cuicidale gevoelens. Heb net als jij ook altijd het gevoel gehad dat ik anders ben en ook ik ben daarvoor door erg veel mensen verstoten.

Door de jaren heen heb ik ook verschillende verslavingen gehad waaronder internet/game, caffeine en eeetverslavingen. Toen ik eenmaal daar vanaf was ging het een tijdje iets beter maar zit nu inmiddels alweer een aantal jaar met een wiet verslaving en sinds zeven maanden ook een coke verslaving.

Ik leef erg met je mee en haal zelf ook veel steun uit jou verhalen. Het geeft een fijn gevoel om te weten dat je niet de enige bent.

Liefs, SneeuwSnuiver <3
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Update.

Slapeloze nacht.

15mg Diazepam, en 2,5mg Lorazepam hielpen niets.

Ik was/ben zo moe maar het lukte niet om te slapen. 'S nachts maar eens bloeddruk gaan meten, die was ook te hoog. Vreemd, aangezien ik t overdag best trok.

Ik ben bang dat ik hier niet alleen uit ga komen. Ik moet denk toegeven dat ik professionele hulp nodig heb. De detox is nog 4 weken weg. Ik zal die 4 weken moeten overbruggen.. Het is denk niet anders.. Dit voelt nu niet als falen. Dit voelt deels als een opluchting maar deels brengt het ook wel schaamte bij me op. Maar dat hoeft hier niet.

Het afbouwen is gestaakt, ik geef me eraan over. Ik heb de hulp nodig van professionals.

Ik voel me zo extreem somber van de afbouw, dat ik mezelf niet vertrouw. Dat vind ik beangstigend, en daarom wil ik het afbouwen gewoon overlaten aan de prof's en het doen in een veilige omgeving.

Stabiliseren nu op een dosis waar ik me 'prettig' op voel. Op 2,8ml of 3ml redde ik de 2 uur goed, en had ik weinig effect van de GHB.

Raver
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Respect! Je hebt geen extra dosis genomen!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casaan zei:
Respect! Je hebt geen extra dosis genomen!
Klik om te vergroten...

Toegeven dat ik machteloos ben tegenover de GHB nu is het enige wat ik kan doen.

Thanks voor je steun.

Zal ik blijven updaten hier?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
T is niet allemaal negatief, ik heb de laatste tijd een enorm gemotiveerde @Raver gezien die het toch voor elkaar gekregen heeft om het gebruik zo goed als te halveren.

Misschien nu even stabiliseren, en over een paar dagen kijken of je weer verder kan gaan met afbouwen?

Ik ben er van overtuigd dat het je uiteindelijk gaat lukken om van dit klotespul af te geraken!
p
pinkieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Probeer eventueel van je arts een voorschrift te krijgen voor emconcor 5mg? Of bekijk het met hem? Zo een hoge bloeddruk kan je ook echt uit je element brengen. Ik weet er alles over. Hou vol vriend die sombere dagen blijven niet duren. Godverdomme seg wat heb ik een hekel aan die drugs, geen haar aan m’n hoofd die eraan denkt dit ooit aan te raken. Sterkte raver! Elke dag is een nieuwe
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Raver zei:
Zal ik blijven updaten hier?
Klik om te vergroten...
Degene die die vraag het beste kan beantwoorden ben jezelf. Volgens mij leeft een groot deel van dit forum met je mee in je strijd tegen de GHB.

Verder wat @acht.zes zegt. Het is geen schande om even te stabiliseren. Geef jezelf even wat meer tijd om te wennen aan een lagere dosis en kijk daarna verder naar een nieuwe verlaging. Kleine stappen zijn ook stappen.

If you can hold on, hold on! (The Killers)
s
somshoogLid
01-01-2024, 00:00
#9
Beste Raver,

Ik volg al een tijdje jouw strijd met de GHB verslaving en hoop echt dat je het uiteindelijk gaat lukken om er van af te komen. Ik kan me niet voorstellen wat je doormaakt op dit moment...

Het lukt me maar niet om mezelf te accepteren zoals ik ben, altijd voel ik me anders dan de rest. Al van kleins af aan. Op jonge leeftijd leerde ik mezelf al aan dat door middel van middelen ik mezelf wel beter kon accepteren, het gaf me prestige, ik hoorde erbij etc..
Klik om te vergroten...

In mijn opzicht is het niet erg om anders te zijn dan anderen. Anders zijn is juist wat jou maakt als persoon. Als we allemaal hetzelfde waren was de wereld erg saai.

Ik wens je verder heel veel sterkte en heb erg veel respect voor hoe ver je al gekomen bent!
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nogmaals sterkte, en wie weet ziet het over een paar dagen toch heel anders eruit als nu. In positieve zin, want ondanks alles vind ik je hartstikke positief, en heb je het in je eentje toch al flink af weten te bouwen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt allen!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
De somberheid en cravings zullen nog enkele dagen tot weken blijven hangen, ook eventuele slaapproblemen.

Voorbeeldje: Toen ik thuis kwam uit de detox vorig jaar heb ik het hele huis afgezocht in de hoop dat er nog ergens een beetje GHB zou liggen. Ik kon wel janken toen ik besefte dat er niets meer was. En dan kom je net uit de kliniek, waar ik totaal verslagen binnen kwam. Ik was oh zo blij dat ik eindelijk kon gaan afbouwen.. Zo'n enorm verschil.

Ik heb voor mezelf al een hele route uitgestippeld wat ik hierna ga doen. Sowieso naar de psychiater om m'n angststoornis en depressies te gaan aanpakken (oja, die heb ik ook nog). Ik denk dat daar de kern van mijn middelenmisbruik vandaan komt namelijk.

Ik heb een periode van bijna 1 jaar volledig sober geleefd. Geen sigaretten, alcohol, drugs nee helemaal niets. Ik kan me van toen geen dag herrineren waarvan ik écht het gevoel had van 'wat voel ik me goed vandaag'. Terwijl ik alles had, niets om me perse somber over te voelen ofzo.. Dus ik dien echt na dit afbouwen aan te slag te gaan met m'n psychische problematiek.

Ik heb bewezen dat ik lang clean kan zijn, ook door middel van het bezoeken van NA-meetings die gebaseerd zijn op de 12 stappen.

Maar dat alleen is niet genoeg.. Professionele psychische zorg is wat ik nodig heb. Dat ik dit nu hier zeg is trouwens wel een enorme stap voor me. Ik ben er altijd voor weg gelopen, altijd gedacht 'dit kan ik wel alleen'. Nooit beseft dat ik echt hulp nodig heb omdat ik anders gewoon blijf terugvallen in de ghb of whatever. Dit is nu al de zoveelste keer namelijk. M'n ouders zijn klaar met me, m'n zus spreek ik niet meer, bepaalde vrienden stoten me af.

Het lukt me maar niet om mezelf te accepteren zoals ik ben, altijd voel ik me anders dan de rest. Al van kleins af aan. Op jonge leeftijd leerde ik mezelf al aan dat door middel van middelen ik mezelf wel beter kon accepteren, het gaf me prestige, ik hoorde erbij etc.. Maar nu vandaag de dag glij ik alleen maar dieper weg van de realiteit en samenleving door deze manier van leven.

Ze zeggen op meetings altijd, als je doorgaat dan eindigt het maar met 3 dingen. Gevangenissen, inrichtingen en de dood.

Zo voelt het voor mij ook gewoon, elke terugval is zwaarder. En elke keer krijg ik minder vertrouwen in de toekomst.

Wow , wat een diepgaande post. Maar dit is real.

Raver
Klik om te vergroten...
Respect voor jouw eerlijke en openhartige post! Respect voor de enorme stap die je zet door dit te posten! Petje af!

Je verhaal doet me denken aan een vriend van me. Iemand met meer dan genoeg potentieel om iets moois van zijn leven te maken (zoals zovelen), maar van jongsaf levend achter een masker, vluchtend in middelengebruik.

Hij is zo'n 10 jaar ouder dan jij en zit momenteel in de gevangenis. Bezoek krijgt hij daar niet, enkel van zijn advocaat. Afgestoten door familie en vrienden. Ja, ook door mij. Want ook al is hij een vriend of dierbare (klein)zoon, broer, neef, ... iemand die leeft in een leugen en weigert aan zichzelf te werken, kán niet in je leven blijven. Zo iemand verwoest teveel.

Maar jij geeft alvast blijk van veel meer zelfinzicht dan mijn vriend. Daarom heb ik vertrouwen in een goede afloop voor je!
P
PeptalkingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Veel kracht en wijsheid gewenst!
P
PeptalkingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pluk de dag!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dag voor dag.. De gedachte nog 4 weken maakt me anders gek.

Heb toch wel wat uurtjes slaap gepakt gelukkig. Althans dat bevestigde m'n maat, voor m'n gevoel heb ik de hele nacht wakker gelegen. Dit omdat je g slaap gewoon niet doorhebt, je raakt in zo'n diepe slaap dat je hele besef weg is. Je besef is ook weg als je slaapt zonder g natuurlijk, maar g slaap is next level. Zo erg dat je het niet eens doorhebt en je alleen kan herrineren dat je wakker was. Daardoor lijkt het net alsof je niet slaapt, echt 'n fucking mindfuck.

pinkie zei:
Godverdomme seg wat heb ik een hekel aan die drugs, geen haar aan m’n hoofd die eraan denkt dit ooit aan te raken.
Klik om te vergroten...

Helemaal top. Het is echt bocht van de bovenste plank! Ik besef dat altijd alleen pas achteraf, wanneer het al te laat is.

Ik heb er nu een soort haat liefde relatie mee, ik haat het, maar ik zal er nog een periode aan zitten dus accepteer het nu gewoon.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
pinkie zei:
Probeer eventueel van je arts een voorschrift te krijgen voor emconcor 5mg? Of bekijk het met hem? Zo een hoge bloeddruk kan je ook echt uit je element brengen. Ik weet er alles over. Hou vol vriend die sombere dagen blijven niet duren. Godverdomme seg wat heb ik een hekel aan die drugs, geen haar aan m’n hoofd die eraan denkt dit ooit aan te raken. Sterkte raver! Elke dag is een nieuwe
Klik om te vergroten...

Bloeddruk ga ik niet meer meten. Dat geeft zoveel stress haha, en aangezien ik ondanks de GHB vaak in de stress zit zijn m'n waardes ook steeds te hoog. Maar dat is geen g ontwenning, maar gewoon angst.

Bloeddrukverlagers krijg ik niet. Zit al aan de GHB en benzos, dat is geen fijne combinatie samen met bloeddrukverlagers.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Momenteel stabiel op 4ml.

Gister avond met wat oude vrienden afgesproken.

Daar kon ik het niet laten om meer te gebruiken dan me lief is. Daarnaast nog andere middelen erbij waardoor ik nog meer GHB gepakt heb.

Gister avond gaan slapen op 5ml, daardoor voor 3,5 uur k.o gegaan en dus weer niet stabiel aan de 2 uur gehouden. En totaal dus 1 gehele dosering gemist. Ontwenning trok pas weg nadat ik totaal 8ml had genomen. Dom, stom, en dan vraag ik mezelf achteraf wel eens af of ik wel écht wil stoppen. Hoe kun je het ene moment zoveel wilskracht hebben? En het andere moment een soort 'fuck it' moment krijgen.

Sindsdien dus stabiel op 4ml. Ik functioneer voor de rest prima vandaag. Heb m'n dingen kunnen doen, red de 2 uur gemakkelijk, en voel me stabiel. Geen pieken en geen dalen. Maar heb me ook niet teveel laten beinvloeden door de terugval van gister avond, al hoewel kun je het wel een terugval noemen? Het enige is dat ik nu op een hogere dosis weer stabiel ben, maar gelukkig weer niet op 5ml.

Vandaag bij m'n verslavingsarts geweest, die stemt erbij in om af te bouwen naar 3ml maar niet lager dan dat. Aangezien ik naar de detox ga, en ik lager dan 3 alleen maar meer mentale klachten krijg die het risico op herval vergroten.

Update voor nu.

Raver
W
WieterLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Raver

Lees al een tijdje mee hier op het forum en ook veel gelezen over je struggle met GHB, ten eerste wil ik je heel veel succes wensen met afkicken. Weet niet veel van GHB af ofzo buiten wat ik er over heb gelezen en documentaires gezien, maar stond me bij dat de kans op terugvallen een stuk kleiner werd als de GHB-afhankelijke uit zijn vertrouwde omgeving werd gehaald, verhuizen dus. Natuurlijk is dat lang niet altijd mogelijk maar misschien iets om over na te denken voor de lange termijn. Nogmaals veel succes met knokken!!
p
pinkieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Raver zei:
Bloeddruk ga ik niet meer meten. Dat geeft zoveel stress haha, en aangezien ik ondanks de GHB vaak in de stress zit zijn m'n waardes ook steeds te hoog. Maar dat is geen g ontwenning, maar gewoon angst.

Bloeddrukverlagers krijg ik niet. Zit al aan de GHB en benzos, dat is geen fijne combinatie samen met bloeddrukverlagers.
Klik om te vergroten...
Ugh ja laat dat meten inderdaad maar even achterwege dan, niet nodig om je daarover ook nog eens extra druk te maken. Ik vind het allesinds bewonderingswaardig wat je op eigen houtje doet en ook een serieuze kuddos aan die maat van je die je helpt!
W
WilwilwelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Raver zei:
Niet direct, maar wel echt in een sneltreinvaart sneller. Mensen zonder G verslavingen in het verleden zouden misschien kunnen stoppen zonder al teveel klachten nu.

Maar ik heb echt serieuze klachten. Hoge hartslag, verwardheid, onrust, enorm stijf lichaam, zweten, concentratie verlies en slapeloosheid die maar eindeloos doorgaat.

En niet te vergeten het risico van een GHB-delier, er zijn geen aanwijzingen of studies die aantonen dat er pas risico is op een delier na maanden lang gebruik. Verwardheid is namelijk al het eerste stadia hiervan, en aangezien ik al eens eerder een delier heb gehad neem ik liever het zekere voor het onzekere en bouw het zelf af. Volledig volgens dezelfde manier zoals ze het in een detox doen. Alleen dan met m'n eigen GHB.
Klik om te vergroten...
Ik heb GHB.voor het eerst mee gemaakt in een verslavings kliniek er was een jongen bij mij in de groep en was zwaar verslaafd en maakt het zelf en dealen. Detox heb ik hem weinig gezien omdat hij veel slaapt en zwaar onder de medicijnen. Hij had het vreselijk moeilijk om smorgens op tijd bij ontbijt te zijn. Wij maakten hem wakker en de nachtdienst maar hij kon niet wakker worden.
Hij kreeg waarschuwing dat hij dan weg moet. Hij gaf steeds aan dat de medicijnen omlaag moesten volgens mij Seroquel.
Toen heb ik gehoord wat GHB is en de ergste verslaving om te stoppen. Wat een drugs is dat hij maakte het zelf en daarom altijd bij hem in huis. Bij de verslaving van onze groep was hij de enige die een terugval had. Ik wist niet wat ik mee maakte wat deed hij vreemd was totaal anders vond het gewoon eng. Eerst wilde hij de TV aansluiten en 2 minuten later zat hij op het aanrecht een zak chips te eten. Ik zocht de leiding maar was er niet toen na 10 minuten kwam de leiding. Hij deed niet moeilijk en werd naar zijn kamer gebracht. Nou komt jou verhaal de schaamte dat had hij ook maar dat hoeft helemaal niet omdat je in die groep vrienden heb gekregen en met de zelfde probleem zitten. Er was er nog een persoon met cocaïne en 3 waarvan ik er zelf ook van ben alcohol verslaafd. Mijn verhaal staat ook ergens over verslaving en kliniek waar ik was. Dus ik heb niet alles van je gelezen maar probeer weer van de GHB af te komen. Als je nog jong ben en je studie moet afmaken voor je toekomst dan niet proberen maar doen. Ik ben een alleenstaande vrouw van in de 50 en nu pas van de verslaving af. Probeer de kliniek in Afrika je moet alleen de vlucht betalen. Ga vast praten met een kliniek en hun helpen je met alles. Ik ben trots op je omdat je jou verhaal en de GHB verslaving hier deelt met DF.
Veel succes je kan het

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...22
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."