Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe weg naar herstel

De weg naar herstel

422 antwoorden
99 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ga het rustiger aan doen op DF.

Toch teveel associaties. In m'n dagelijkse leven probeer ik te herstellen van m'n verslaving, maar op internet praat ik er elke dag over.

Het is beter dat ik niet elke dag geconfronteerd wordt met middelen. Ook al is het maar virtueel. Ik ben er dan toch mee bezig.


Thanks allemaal.

Raver.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Coffeecup zei:
Mentaal / lichamelijk is nogal een groot verschil... je slikt benzo’s op de achtergrond. Dit zou al wat ontwenning weg horen te nemen ?
Klik om te vergroten...

Ja en nee. Benzos zijn allang niet effectief gebleken bij (ernstige) GHB-verslaving en het onthoudingssyndroom. Ondanks goede ervaringen van jou Coffeecup. Google eens 'GHB-delier casus' en u zult zelf lezen. Extreem hoge doseringen benzos (22mg Lorazepam, 175mg Oxazepam en diverse antipsychotica) hadden 0 effect op patienten met een onthoudingsdelier. En dat is toch wel het gevaarlijkste van een GHB verslaving, het lijkt mentaal maar het kan zo lang duren dat het lichaam letterlijk dood gaat. Is wel een extreem voorbeeld meteen maar wel het beste voorbeeld dat benzos niet effectief zijn tegen dat onthoudingsdelier en onthoudingssyndroom.
Ik spreek van een syndroom omdat het ook zo staat beschreven in de DSM-V. Het was zelfs nodig deze patienten volledig te sederen op de IC met beademing. Omdat niets hielp. Het kalmeert je wellicht in het begin een beetje maar als de ontwenning doorzet helpt alleen GHB.

Bij 'n milde verslaving helpt het wellicht en er bestaat een 'diazepam protocol' die jij maar al te goed kent. Je weet zelf ook best dat je daar aan bepaalde eisen dient te voldoen om uberhaüpt in die categorie GHB verslaving te vallen. Dat protocol is ook al jaren oud he, de medische wereld is continu in verandering en je kunt jezelf eens goed afvragen of dat protocol uberhaupt nog up to date is.

Daarnaast heb je ook te maken met tolerantie. Die 15mg Diazepam dagelijks voel ik alleen als ik het niet neem. Als ik het wel neem echt 0 effect voor m'n idee, misschien heeft het een beetje een ongemerkt angstdempend effect maar totaal geen sederend effect meer. Althans, ik voel het niet. Dus die Diazepam mag je wegstrepen als mogelijk hulpmiddel bij ontwenning. Het is alleen maar een nare bijkomstigheid, dus ook een benzo verslaving naast de GHB verslaving. Want reken er maar op dat diazepam afkick door het effect -als ik het nog een effecf mag noemen- van GHB heen komt. Ik had laatst doseringen over geslagen namelijk, toen kwam ik.van een koude kermis thuis. Je zegt ook mooi zelf al 'op de achtergrond', dat is ook letterlijk zo. Lagen ze nog maar op de voorgrond. Ik slik dus alleen Diazepam tegen de afkick van de benzoverslaving.

Lorazepam daarintegen is veel potenter dan Diazepam en die heb ik ook liggen. Die werken wel heel goed tegen de nare bijkomstigheid van GHB-verslaving. Je kunt je voorstellen dat ik niet echt helder meer in m'n hoofd ben. Weinig slaap en veel psychoactieve drugs zijn niet best voor m'n mind.
Lorazepam zorgt ervoor dat ik me daar totaal niet mee bezig hou. En het helpt me bij de rust in me hoofd, en dan maak ik de 2 uur gemakkelijker vol. Maar om nou elke dag Lorazepam erbij te slikken? Dat vind ik zonde, wil ook niet weer tolerantie ontwikkelen voor Lorazepam. Die heb ik misschien nog harder nodig als ik in een verder stadium verkeer. Want daar ga ik wel naar toe.

Daarnaast moet ik toegeven dat ik niet echt ontwenning meer heb nu ik zeer stabiel doseer. Elke 2 uur, geen minuut eerder of later. Dan valt de 'ontwenning' wel mee hoor.

Duidelijke uitleg lijkt me! Gewoon mijn gedachtes en mening tegenover jou stelling. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Net om 10 00 van 4.4ml naar 4.2ml gegaan.

Half uur na me dosis bloeddruk meting gedaan.

RR 147/97 mmHg. Wat betekend dat ik nu onder de categorie 'hypertensie' val. Gangbaar is voor mij 130/80 ongeveer. Lastig!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dan zal ik wel wat updates eruit gooien.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben gezegend met mijn kids.. nog zon terugval en ik wil niét weten wat gebeurt! Moet er niet aan denken dat ze worden afgenomen, al weet ik zeker zij wisten hier nooit van
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lekker bezig Raver! Succes met de laatste stapjes man!

Ik heb je topic vanaf het begin gevolgd, het meeste is me bijgebleven, maar heb toch nog een paar vraagjes. Ook uit nieuwsgierigheid wat dingetjes en wat meningen/feiten om jou wat aan het denken te zetten, hah.

Want dit is niet jouw 1e keer dat je in een afkickkliniek zit, toch? Ook niet de 2e of 3e keer denk ik. Ging het bij die vorige keren ook om GHB of ging het toen om wiet/alcohol? Want daar kwam je GHB verslaving vandaan als ik het goed begrijp; die wiet/alcohol verslaving was de basis ervoor. Al weet ik niet of dit nog een aanleiding heeft, het gebruik van wiet/alcohol. 'T lijkt me sterk dat dit zomaar tot stand is gekomen en dat je leven tot heden (in de zin van 0 trauma's hebben waardoor gebruik blijft bestaan) probleemloos is verlopen.

Je sprak over van dag tot dag leven nu je in de afkick zit. Om zo je gedachtes minder bij de drugs te houden neem ik aan en langer clean te blijven? Echter sprak je hier ook over toen je zelfstandig aan het afbouwen was en toen je gewoon nog gebruikte als verslaafde. Brengt dit dan geen verwarring voor je? Mij lijkt het dat dit niet merkbare herinneringen oplevert, waardoor je keer op keer weer terug beland in die verslaving zonder dat je het beseft.

En om iets heel anders aan te kaarten; waarom zit je nog steeds in een afkickkliniek in NL na je geslaagde en daarna mislukte afkickpogingen? Dan is een afkickkliniek in het buitenland toch veel succesvoller?

Want je bent een jonge gast als ik het goed heb, je werkt en studeert & bent verslaafd aan de GHB. Dit heb je denk ik prima in stand weten te houden terwijl je gebruikte, dan is bij jou drugs niet de directe oorzaak van een mislukte opleiding etc. Maar was het niet beter geweest als je je opleiding en werk opgaf voor een afkickperiode in het buitenland om dan echt 100% afgezonderd te zijn van je huidige leven waarna je hierna alles weer vanaf de grond moest opbouwen?

Niet kijkend naar de kosten van dat, maar gewoon naar het slagingspercentage. Tis veel succesvoller? Afkicken in NL kost jou vrijwel niets en je hebt die periodes al meerdere keren doorlopen, alsof het zeg maar gewoon voorgeschoteld wordt, de weg is veel 'makkelijker' hier in NL betreft dat. En je kent de weg al, hoe hier in NL de klinieks werken en hoe je clean kan worden. Ik wil je hoop niet wegnemen, maar een kans op een terugval gezien dit lijkt mij toch wel best wel groot. Heel dit alles is een doolhof en je bent er keer op keer uitgekomen, maar daarna weer gelijk op start begonnen voor een 2e keer.

Je toekomst bekijk je simpel, het clean blijven van de drugs bekijk je simpel & het leren leven hiermee bekijk je simpel, van dag tot dag. - dit zie ik als 3 mogelijke oorzaken waardoor je weer terug in je verslaving kan komen. Je legt de lat te laag, verhoog die nou eens. Je doet alleen wat je kan en wat anderen ook willen dat je doet en niet meer dan dat. Dat is gewoon zonde man. De periodes die je opnoemt van het clean zijn in jaren; 3 jaar, 5, 7 jaar, etc, ja het is makkelijk en maakt jezelf minder gek, maar doe het nu eens anders. Maak jezelf eens gek met een doel dat op lange termijn er nog steeds is:

- voor altijd clean zijn

Niet van dag tot dag kijken, nee, gewoon 1 planning voor het altijd clean zijn: nooit meer drugs. Klaar.

Je bent geboren zonder gebruik van drugs, je was jong en groeide op zonder gebruik van drugs en je leefde zonder gebruik van drugs omdat drugs niet nodig zijn in je leven. Je ziet echter het gebruik van drugs en de hierna volgende verslaving ervan als een ziekte, iets dat je zelf hebt veroorzaakt, wat je uit je leven wilt hebben keer op keer, maar waar je wel zij aan zij mee wilt leven zodra je clean bent en wat dus voor altijd bij je blijft.

Waarom nu weer op deze manier? Doe het nu eens via de weg die jij juist wilt vermijden. Een makkelijke weg die je al kent en waar je makkelijk over doet verlies je, een moeilijke weg waar uitdaging is win je omdat je aandacht erbij blijft en je jezelf uitdaagt iets te doen wat je voorheen als onmogelijk beschouwde. Het trotse gevoel wanneer je iets via de moeilijke weg wint is zo groot. Dat is echt waarnaar jij op zoek moet. En als je vind dat je niet mag spreken over winnen/verliezen in het leven dan heb je nu al verloren.

Ik hoop echt dat ik je ergens raak hiermee en dat dit allemaal nog gestructureerd is, deze post. Ik ben maar een buitenstaander, heb nooit in een kliniek gezeten, dus als jij vind dat ik er te makkelijk over nadenk, laat me maar is zien dat het moeilijk is ..
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo,

De meeste kennen me hier, maar snel esn introductie. Verslaafde jongenman die al maanden probeert z'n leven op orde te krijgen. Verslaving (gehad) aan wiet, speed (weekend), alcohol, MDMA (weekend), benzos en m'n grootste vijand is GHB. 5 keer opgenomen geweest in iets meer dan 3 jaar tijd, ik ben bijna klaar met me studie maar ik heb het gevoel dat ik nu aan de rand sta van de afgrond.

Ik ben verloren, misschien moet ik alles maar opgeven en voor 3 maanden naar een kliniek in Thailand of Zuid-Afrika. Ik ben een huis aan het bouwen, maar zonder fundering. En dat huis staat nu aan de rand van de afgrond, na talloze terugvallen, ruzies met familie, schaamte voor alles en iedereen, niet met mezelf overweg kunnen, niet met me gevoel over weg kunnen, constant een masker dragen voor de buitenwereld.

Hoe kan het bestaan dat ik donderdag zo'n wagelijke ervaring had met GHB? En dan toch vandaag de dag weer G nodig te hebben om niet ziek te worden. Dan toch heeft het dat stemmetje in m'n hoofd wéér aangewakkerd, dat stemmetje die me al zo vaak heeft voorgelogen. En dat stemmetje staat in nauw contact met GHB.

Schaamte, gigantische schaamte dat ik onlangs m'n bericht van donderdag fxcking weer ben teruggevallen. En geloof me, dat gaat zo snel..

Ik wil geen slachtoffer zijn, ik wil niet zielig zijn, maar ik begrijp dat het onbegrip wekt. Maar alleen hier kan ik er eerlijk over zijn.

Het voelt echt als falen! Extreem falen!

3 jaar geleden, m'n eerste dosis GHB. Nooit verwacht dat ik er zo'n haat/liefde relatie mee zou krijgen. Hoe kan het zo zijn dat ik maar een constante wil heb om te gebruiken? Zelfs na alle ellende die ik gehad heb? Hoe bestaat het?

Zoveel vragen, en er is maar 1 oplossing. Wéér de kliniek in, want GHB gaat een keer zijn tol eisen. Ik blijf dit niet volhouden, het scheelte misschien enkel een dag of 2 of ik had er niet meer geweest door het monster genaamd GHB.

Terugval nummer 20? Ik weet het gewoon niet meer, wat ik wel weet is dat er een drastische verandering nodig is wil ik wat van me leven gaan maken. Want stoppen lukt gewoon niet, na m'n eerste opname meer als een jaar ervan af geweest.

Maar vandaag de dag weer eraan.. Hoe ga ik dit vertellen op m'n studie, werk en vooral tegen mijn ouders? Ja sorry, ik was bijna dood door de GHB, maar ik ben er weer aan gegaan. Ik schaam me kapot, ook voor jullie volgers.

Raver.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Doen wat je moet doen, die kliniek in voor de allerlaatste keer. Je bent nu al even gestopt van de GHB, je kan afkicken van GHB, je kan het afbouwen, je kan medicijnen afbouwen. Dus laat die afkickkliniek het laatste zetje geven. Dat zal je sowieso een goed gevoel geven! Dat je zelf begonnen bent met afkicken en bijna bij het einde was en dat zelfstandig, doen niet veel mensen na.
P
PeptalkingLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wens je alle kracht en wijsheid om hieruit te komen !
P
PeptalkingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Ik ga vanaf 12 00 weer proberen stabiel te worden. Dat is deze ochtend een beetje op een zijspoor terecht gekomen.

12 00 2ml per 2 uur. Het kutte is dat ik bijna door m'n g heen ben ik dus weer nieuwe moet gaan halen.

Optie 1 is , stabiliseren en afbouwen
Optie 2 is , stabiliseren deels afbouwen en dan 's avonds seroquel erin.
Klik om te vergroten...
Altijd blijven communiceren hoe rot je je ook voelt je staat niet alleen !
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Peptalking zei:
Ik wens je alle kracht en wijsheid om hieruit te komen !
Klik om te vergroten...

Dat zal ik wel nodig hebben peptalking! M'n vriendin gaat woensdag op vakantie namelijk. Dan is er niemand in m'n omgeving die me bij kan staan, dan sta ik er alleen voor. Natuurlijk hoop ik voor woensdag op 0 te staan alleen dat vergt veel discipline, en doorzettingsvermogen.

Heb dinsdag wel een consult bij m'n verslavingsarts. Anders wacht ik op de zomervakantie en ga ik weer een detox in. Dat is ook een optie natuurlijk, een detox is 14 dagen ongeveer.

Lastige tijden. Fuck GHB, maar ik ben sterker dan dat!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
@Raver

Volgens mij ontkom je niet aan enige ontwenningsverschijnselen, zelfs niet bij precieze afbouw. Met andere woorden: je zal jezelf toch echt vroeg of laat moeten toestaan om je klote te voelen.
Klik om te vergroten...
k weet zeker dat je Raver wil helpen, steunen, er voor hem wil zijn. En volgens mij twijfelt niemand hier aan jouw goede intenties.

Maar zie je in dat jouw reply een verkeerde aanname is? En dat dit op sommigen zelfs veroordelend kan overkomen?

Goede bedoelingen hebben is 1 ding, ze correct kunnen overbrengen en daarbij voldoende rekening houden met de ontvanger is veel lastiger. Wees je daarvan bewust!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@AphexTwin

Na een aantal keer lezen zie ik nog steeds niet wat er fout is aan die reactie. Maar goed, excuus als wie dan ook er aanstoot aan neemt.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
@AphexTwin

Na een aantal keer lezen zie ik nog steeds niet wat er fout is aan die reactie. Maar goed, excuus als wie dan ook er aanstoot aan neemt.
Klik om te vergroten...

Ik vind het behoorlijk beoordelend overkomen. Terwijl je er geen verstand van hebt, maar nogmaals ik kan het je niet kwalijk nemen. Ik snap je gedachten gang. Tuurlijk hoort kut voelen erbij, maar er is een verschil tussen kut voelen en ontwenning. :wink:

Momenteel op 3ml per 2 uur. Dinsdag consult bij de verslavingsarts, wellicht toch weer de detox in. Helaas. Laat dit alsjeblieft een leer zijn voor mensen die willen experimenteren met GHB, vind je het niks? Wees blij en stop. Vind je het prettig? Wees op je hoede.

Ik hou jullie op de hoogte.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Expres m'n dosis even uitgesteld om te kijken hoe m'n lichaam reageerde. Niet best.

+5ml GHB, om 10u ga ik 3ml nemen, en dan elk even uur 3ml. 10 12 14 etc. Stabiliseren. Daar is gisteren niet veel van terecht gekomen.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Ik vind het behoorlijk beoordelend overkomen. Terwijl je er geen verstand van hebt, maar nogmaals ik kan het je niet kwalijk nemen. Ik snap je gedachten gang. Tuurlijk hoort kut voelen erbij, maar er is een verschil tussen kut voelen en ontwenning. :wink:

Momenteel op 3ml per 2 uur. Dinsdag consult bij de verslavingsarts, wellicht toch weer de detox in. Helaas. Laat dit alsjeblieft een leer zijn voor mensen die willen experimenteren met GHB, vind je het niks? Wees blij en stop. Vind je het prettig? Wees op je hoede.

Ik hou jullie op de hoogte.
Klik om te vergroten...
Knap hoe je het op eigen houtje al hebt aangepakt. En meer professionele hulp, detox zal je nog steviger op de ingeslagen weg zetten.

Succes man!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze olifant zei:
Sterkte @Raver, dat klinkt allemaal serieus niet best kerel. Hopelijk kun je jezelf snel weer wat oppakken. Wel respect dat je hier zo eerlijk bent steeds.
Klik om te vergroten...

Dat is het ook echt niet helaas. Volledig weer het oude ritme te pakken, en het begon met 'n testertje bij een dealer vorige week. Sinds het eerste effect volledig de controle verloren over het gebruik.

Ik ging redelijk lekker, naar 1.7ml afgebouwd. Tot 1 nacht weer niet goed liep en ik meer GHB nodig had om weer te kunnen functioneren. Toen ik eenmaal het mentale effect van die hogere dosis ervaarde dacht ik; JA! Dit is hem, ik doe het wel alleen, eerst nog even doorgaan zo.

Zo damn eerlijk, want liever lees je; Nee! Ik ga ervan naar de klote!

Dat weet ik ook wel, maar het is nu zaak om me dosis te stabiliseren, dinsdag naar de arts en informeren naar de wachtlijsten van een detox. Ik kan denk niet meer terug, m'n vriendin gaat bijna op vakantie, wat zal betekenen dat ik het afbouwen alleen moet gaan doen als ik ervoor kies om het alleen te doen.

Maar GHB maakt bij constant gebruik mentaal zo fucked up! Hoe ga ik dat ooit alleen zonder professionele hulp doen? Bij zo'n diep gegronde verslaving als mij gaat dat gewoon niet.

Er zit denk maar 1 ding op, de handdoek in de ring gooien, alles open en eerlijk vertellen (weer :sweat:), en het over laten aan de professionele die ervoor geleerd hebben.

Tuurlijk ben ik ervaringsdeskundige onderhand maar onder invloed van GHB ben ik niet in staat dit ernstige probleem alleen op te lossen. Dat is me nooit gelukt, waarom nu en dit keer wel?

Ik ben realistisch mensen, niet negatief ofzo. Ik voel gewoon door me hele lijf dat dit niet de goeie kant op gaat.
p
pinkieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja de doorbroken nachten en wekker zetten lijken me ook slopend. Ik heb echt met je te doen, ik vind het wel mooi hoe iedereen hier zo meeleeft met je situatie en je probeert te helpen vanuit hun persoonlijke ervaringen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eenmaal je straks helemaal af hebt gebouwd en de fysieke verslaving weg is, heb je dan wel concrete plannen om te gaan werken aan je (zelf)discipline? Nogmaals: ik heb geen tot weinig verstand van ghb en de fysieke verslaving daaraan, dus heb het puur over de mentale discipline. Ben je plannen aan het maken voor het moment dat het nog enkel een mentaal ding is? Want ik geloof er in dat als we goed in ons vel zitten, een goede eigenwaarde en zelfvertrouwen hebben, en daardoor momenten van simpel geluk ervaren (kortom: een vervuld leven leiden) niet zo snel meer de keuze zullen maken om iets te nemen waar we even heel zorgeloos van worden, maar waar we van weten dat we er van in de problemen komen naderhand.

Excuses als dit te direct is, maar ik denk dat dit cruciaal is om ervoor te zorgen dat je straks ook geen behoefte meer zult voelen om het weer te doen. Om het naar mezelf terug te koppelen: bij mij is het altijd een kwestie van een leegte of een gebrek aan vervulling in mijn leven geweest dat er voor zorgde dat ik toch weer terugviel (en soms nog steeds terugval) in verslavingsgedrag. Het is denk ik iets dat universeel is in de mensheid, dus niets om je over te schamen. Maar wel iets om concrete stappen in te ondernemen. Een plan opzetten om jezelf te leiden naar vervulling in je leven. Anders ben ik bang dat je altijd weer die leegte op zult willen vullen met iets dat tijdelijk verlicht.

De korte termijn is nu even het belangrijkste, dat begrijp ik. Maar ik denk dat niet onderschat moet worden hoe belangrijk het lange termijn plan is.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#20
Akkoord met @Mindless .
Je benoemde het een tijdje geleden zelf in de trant van: “Ik ben een huis zonder fundering / basis aan het bouwen.” Op de lange termijn daaraan werken lijkt me noodzakelijk. Je krijgt niets voor niets in het leven, en da’s ook net mooi.

Op korte termijn lijkt professionele hulp me inderdaad het beste. Ga er keihard voor man! Je hebt al bewezen dat je vanuit jezelf tot een bepaald niveau kan reiken. Je moet niet alles alleen willen kunnen. Geen schaamte nodig, niets van “handdoek in de ring gooien”. Die professionals zijn opgeleid om jou verder te begeleiden. Je krijgt net hulp in de ring, om je wilskracht te ondersteunen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...22
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."