Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDepressief door cannabis of door leven?

Depressief door cannabis of door leven?

520 antwoorden
76 weergaven
18-5-2026
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bad Karma zei:
Als je mijn leeftijd hebt (54) is een sloop- of antikraak woning niet aantrekkelijk, het is eerder omgekeerd.
Het is DE grootste onzekerheid in mijn leven. Weer een plek waarvan je weet dat je er niet kan blijven.
Zoals deze woning waar ik nu in zit, het is geen 'thuis' maar een verblijfplaats. Je wilt een plek, zeker op mijn leeftijd, die je thuis noemen kan.
Dat zorgt voor rust. Om nu antikraak te gaan wonen is totaal niet aantrekkelijk, het levert alleen maar meer stress op. Misschien is het iets voor jongeren die hun leven nog voor zich hebben. Met geld heeft het weinig van doen. Een anti kraak woning ga je niet opknappen en een likje verf geven of behangen of zoiets.
Je maakt er dan ook geen 'thuis' van, je slaapt er. En, waar ga je straks weer terecht komen? Hoe lang gaat dat door? Dat soort dingen bepaalt voor grote mate op mijn leeftijd de twijfels en onzekerheid.
Klik om te vergroten...
Ik snap je punt! Ik zelf, als een jonger persoon, vind zo'n woning wel aantrekkelijk. Het geeft meer vrijheid dan een studenthuis, maar minder dan een appartement. Het kost welliswaar bijna niks, maar bij een appartement moet je ook maar mazzel hebben om huurtoeslag te krijgen.

Maar ik zelf zou in jouw situatie het volgende doen: dat is gaan voor een antikraak woning en het er maar het beste van maken. Beetje opfleuren en netjes maken (misschien kan je nog wat korting regelen via de verhuurder) <- dit heb ik wel eens gedaan omdat het op een bouwval leek; een studentenkamer. Misschien dat ze al voortijdig kunnen vertellen wanneer je eruit moet en dat ze iets anders kunnen aanbieden.

Het geeft je dan niet de rust en vrijheid die je wilt in zo'n huis, MAAR het geeft jou minder stress betreft het zoeken naar de perfecte woning. En wie zegt dat later die woningen die vrijkomen, die jij zoekt, uiteindelijk ook echt zullen bevallen? Als je met zo'n antikraakwoning begint, zullen alle woningen die je later zal bekijken steeds meer in de smaak vallen.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Schoonmakers worden overal nu echt met hoge nood gevraagd in NL. Verdiensten zijn normaal tot extreem hoog. Maar je uren verschillen enorm, je wertkt vaak buiten de openingstijden van een 1 of ander bedrijf. Dus je ziet weinig mensen, je ergert je aan degene, die daar werken, wat voor varkens ze zijn qua zooi. En je krijgt weinig waardering voor je werk.

Het is echt geen favoriet baantje om mee te beginnen, dus zoek wat breder. Bovendien is het lichamelijk niet zwaar werk. Als je ooit overstapt op een fulltime baantje, ga je dit zeker voelen aan je lichaam! Nu een baan als CAD tekenaar zoeken gaat nog lastig worden. Maar je kan ook binnen dat zelfde bedrijf solliciteren op een wat lagere fuctie waar je meer kans hebt om aangenomen te worden. Als ze dan een beeld van je hebben en je kennis ontdekken, is doorgroeien nog altijd mogelijk.

Kortom: solliciteren waar je graag wilt werken, niet persé voor fulltime, wel waar je kan doorgroeien en waar je gerust je capaciteiten mag laten zien en dat er naar je geluisterd wordt. Als je je goed voordoet in combinatie met de juiste mentaliteit, zien ze dat je meer kan en wil & kunnen ze dit aanbieden. Wel moet je je goed inzetten en laten zien, helemaal in deze maatschappij.

Toevoeging: ik snap je frustratie, stress, de drang om alles in 1x opgelost te hebben zodat je van die ellende af bent. Maar écht, geloof me, doe het stap voor stap. Ik heb net zo'n achtige situatie meegemaakt. En hoe meer je je gaat haasten met de beslissingen die je neemt betreft het zoeken van een woning of werk, hoe teleurgestelder je zal zijn achteraf.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bas zei:
solliciteren waar je graag wilt werken, niet persé voor fulltime, wel waar je kan doorgroeien en waar je gerust je capaciteiten mag laten zien en dat er naar je geluisterd wordt.
Klik om te vergroten...

Dat is nu precies wat het is! Ik heb uiteindelijk grafisch lyceum in Rotterdam en Utrecht gedaan. Ben van huis uit een grafisch technicus en kom misschien nu te werken in een modern grafisch bedrijf, weliswaar als schoonmaker maar precies zoals je zegt, een positieve houding en wie weet. Jarenlang heb ik gewerkt bij een speciaal drukkerij, onze nationale gelddrukker, miljarden zijn door mijn handen gegaan. Dat bedrijf stond heel erg hoog aangeschreven in de grafische wereld. Tot op de dag van vandaag geeft dat in de grafische wereld een (kleine) voorsprong.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zelf deed ook AutoCAD, SketchUP, Revit en alles omzetten etc, tekenen, bouwberekeningen etc. Het is mijn passie, maar het werk zoals op kantoor zitten is niks voor mij. Dus ondanks die capaciteiten heb ik een andere interesse gevonden waar ik zéér goed in ben, mee bent opgegroeid en waar ik echt thuis hoor (betreft transport & logistiek)(horeca net zo, maar dat gaf echt te veel stress, ben daar meegestopt, maar ff een nachtje draaien doe ik nog wel af en toe. Alleen keuken en bar)

Om (opnieuw) dit ** lange verhaal af te maken, zoek je interesses op, neem de tijd, ga zelf langs bedrijven om je te laten zien ipv door alleen maar een CV op te sturen (bedrijven zien dat meer en meer als uitkeringtrekkers die standaard CV's dagelijks opsturen). Langs een bedrijf gaan moet je écht doen. En stel echt veel vragen, dan krijg je echt alles mee en weet je snel wat leuk is of niet en waar je kan doorgroeien. Echt f*king iedereen, die maar interesse toont en iets van willskracht heeft samen met iets in de richting van ervaring (ook zonder papieren), kan in deze tijd werk vinden. Je werkt dan wel met veel mensen die helemaal niks kunnen en echt niets hebben. Dat is het nadeel als je bijvoorbeeld als chef-kok in een keuken werkt met nietsnutten en mensen met 'ik slaap liever dan ik werk mentaliteit', maar alles is beter dan niks.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bas zei:
Als je ooit overstapt op een fulltime baantje, ga je dit zeker voelen aan je lichaam!
Klik om te vergroten...

Ik ben absoluut niet bang voor lichamelijke inspanning, sterker, jarenlang heb ik als tekenaar op kantoor gezeten. Ben een slappe vaatdoek. Ik kijk juist uit naar een beetje fysieke inspanning tijdens het werken.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bas zei:
Want vanwege jouw frustraties, stress en alles wat je stemming beïnvloed door je huidige situatie is nu direct solliciteren niet echt veilig.
Klik om te vergroten...

Ik heb de beste man aan de telefoon gehad en alles verteld, daarna werd ik uitgenodigd.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bad Karma zei:
Dat is nu precies wat het is! Ik heb uiteindelijk grafisch lyceum in Rotterdam en Utrecht gedaan. Ben van huis uit een grafisch technicus en kom misschien nu te werken in een modern grafisch bedrijf, weliswaar als schoonmaker maar precies zoals je zegt, een positieve houding en wie weet. Jarenlang heb ik gewerkt bij een speciaal drukkerij, onze nationale gelddrukker, miljarden zijn door mijn handen gegaan. Dat bedrijf stond heel erg hoog aangeschreven in de grafische wereld. Tot op de dag van vandaag geeft dat in de grafische wereld een (kleine) voorsprong.
Klik om te vergroten...
Nou kijk, dat is al iets positiefs om naar toe te werken. Neem een keer contact met ze op voor gewoon een leuk gesprek. Want vanwege jouw frustraties, stress en alles wat je stemming beïnvloed door je huidige situatie is nu direct solliciteren niet echt veilig. Dan zien ze te gauw en te veel andere gezichten van je. Iets wat je atm ook aan het veranderen bent lijkt me. Zolang alles is opgelost, heb je zoveel rust, dat je als persoon anders in het leven staat en zo die vacature binnen sleept. Wel gewoon altijd eerlijk zijn over je verleden en hoe je was.
Bad Karma zei:
Ik ben absoluut niet bang voor lichamelijke inspanning, sterker, jarenlang heb ik als tekenaar op kantoor gezeten. Ben een slappe vaatdoek. Ik kijk juist uit naar een beetje fysieke inspanning tijdens het werken.
Klik om te vergroten...
Haha snap ik, ik hou ook van door en doorgaan ipv stilstaan. Het moet altijd vol gas. Maar neem gewoon niet te veel hooi op je vork door met hoge verwachtingen te komen. Stel je verwachtingen lager in (wat je aankan), dan kan dit altijd nog omhoog. Want omlaag kan niet meer, zodra je fouten gaat maken omdat je er te makkelijk over nadacht, ben je die baan zo weer kwijt. Start dus gewoon rustig.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bad Karma zei:
Ik heb de beste man aan de telefoon gehad en alles verteld, daarna werd ik uitgenodigd.
Klik om te vergroten...
Echt waar, voor sommige klinkt het gek. Maar wat ik deed bij mijn huidige baan toen ik ging solliciteren was:
- Eerst de bedrijven screenen en kijken waar ik wil solliciteren. En waar ik dan ook echt wil werken.
- Voorbereid op een normale dag, onaangekondigd gewoon langs gaan. Vanzelf wordt je gestuurd naar iemand die alles met je kan doornemen. Dat hebben bedrijven enorm graag. Ze zien je gezicht, zien dat je moeite doet en motivatie hebt en dat is juist wat ze zoeken in personeel. Zelfs al zoeken ze niemand, ze zullen je aannemen. Dat dergelijke heb ik al eerder gehad. Je moet brutaal zijn in de maatschappij.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Net alle nieuwe reacties eens doorgelezen, en dit topic is echt drugsforum op z’n best vind ik, meelevend, adviserend en voornamelijk @Bad Karma proberen te helpen in deze moeilijke periode.

Ik wil wel positief wezen hoor, maar kerel, je zit echt in een k*t situatie man.

vind het zoizo al heel knap dat je geminderd/gestopt bent met blowen. Respect daarvoor. Zal niet gemakkelijk gaan.
Verder leef ik echt met je mee. Ik kan ook geen verhaal vertellen “wat ik zou doen” want ik heb nog nooit in jou schoenen gelopen.

heb wel een kleine basis kennis van de schuldsanering. Alles was je verdient (legaal dan) wordt ingenomen en je krijgt, in jou geval €50 per week en dat 3 jaar lang. Werk je niet, nog steeds 50€. Werk je wel en verdien je 2000€ in de maand krijg je nog steeds maar 50€.
Maar, voorzover ik weet, worden alle vaste lasten betaald toch?
50€ is erg weinig maar komt wel elke week terug. En (als ik het goed begrijp) is dat na 3 jaar afgelopen. Lijkt me moeilijk om daar in te zitten, maar er is in ieder geval een einddatum van bekend.
Over je huis, pfff ik snap heel goed dat je zekerheid wil. Een huis kopen gaat (denk ik) niet omdat je in de schuldsanering zit en geen werk hebt.

En voor vast werk (moet?) je een postadres hebben geloof ik. En zo is het cirkeltje weer rond :(

ik zag nog ergens het tekenprogramma Revit voorbij komen? In mijn omgeving is daar echt veel vraag naar. Zou dat wel blijven oefenen en mischien echt iets groots tekenen, een huis of kantoorgebouw ofzo. Als je ooit de mogelijk heb om te laten zien dat je dat kan, heb je echt wel een +punt hoor.
Autocad-tekenen wordt steeds minder toegepast heb ik het idee.

las ook dat je ging solliciteren bij een grafisch bedrijf, als schoonmaker. Heel goed van je. Is dat dan savond of overdag?
Overdag zou het mooiste wezen, probeer dan een beetje in contact te komen met de mensen die wat ‘onderaan’ de ladder staan daar. Niet te opdringerig maar gewoon vriendelijk. Ze zien jou als een schoonmaker en meer niet. Houdt dat dan een paar maanden vol en laat zien dat je je werk gewoon goed doet en niemand op z’n tenen trap. Dan zou je aan iemand die wat lager op de ladder staat, wat bescheiden tips of advies kunnen geven. (Wel zeker weten dat het 100% klopt)
Kan je zoiets meerdere keren doen, dan gaat het verhaal van die schoonmaker die blijkbaar ook verstand heeft van tekenen, heel snel rond.

Bij ons in het bedrijf (metaalconstructies maken) zoeken ze ook nog mensen. Jong, oud, whatever zolang ze maar willen werken. Dan zit je alleen nog met een huis. Kan mischien ook wel geregeld worden.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#10
De logica van het stoppen met blowen: "Wat voel ik me moe zeg, mijn ogen vallen bijna dicht. Ik ga maar eens een eind fietsen".
En dat is precies wat ik nu ga doen...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat een ontzettend heftig thread is dit.
Mijn god. Het zal je maar overkomen!
Dat je na een aantal zware tegenslagen zo in het leven komt te staan, daar heb ik alle begrip voor.
Op de vraag of je depressief kunt worden van cannabis, daarvan kan ik uit eigen ervaring zeggen: JA
Er zijn mensen die, als ze echt veel cannabis roken, idd zwaar depressief worden.
Daarvan ben ik er zelf óók eentje.
Ik rookte zoveel, dat mijn longen de scherpe rook van dit spul niet meer verdroegen, ik hoestte me zowat kapot.
Aangezien cannabis een echte stemmingsversterker is, en je zit in de shit, dan helpt dit spul je dus echt niet, al denk je van wel.
Want jouw verwerkingsproces ligt domweg stil. Door de THC.
Dus, je geld kan je beter ergens anders voor gebruiken. Echt waar.
Blijf in elk geval van de alcohol af.
De ene verslaving springt zó over naar een andere.....en dat wil je echt niet!
Ik zit in jouw geval aan een crisis opname te denken . Is dit mss via de huisarts te regelen? Want, als ik zo jouw reactie lees, zit je daar niet ver van af...en, er bestaat ook zoiets als een zorgplicht van de overheid.
Ooit heb ik voor iemand, die óók aan het eind van de lijn zat, een brief geschreven aan de burgemeester.
En deze had een zeer goed resultaat.
Is er iemand die je hiermee kan helpen?
Het Allerbelangrijkste is je m o e t echt van die cannabis af!
Zolang deze zooi in jouw systeem, in jouw lijf zit, dat is een betonnen muur waar niets doorheen komt....en juist dat is zoooo broodnodig!
En, alleen in je uppie lukt het allemaal zeer wss niet.
Dus, er is hulp nodig. Absoluut!
Deze Moet via de huisarts komen. Dit is je eerste wegwijzer naar een beter leven. Echt waar, zo is het.

Ik blijf je volgen, graag keep us informed!
Alle sterkte toegewenst
Hou vol! Op een moment komt het goed, maar.....je moet echt stoppen met blowen.
Echt waar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bad Karma zei:
Kan iemand, die na lange tijd gestopt is met blowen, mij vertellen of vermoeidheid deel uitmaakt van het afkicken? Kan alleen nog maar slapen, overdag dan. 's nachts doe ik geen oog dicht. Raar hoor.
Klik om te vergroten...

Ja vermoeidheid hoort erbij!
Dit, omdat je nu ineens veel meer emotie te verwerken krijgt.
Daaraan moet jouw lichaam, en geest, wennen.
Maak je geen zorgen!
Je bent goed bezig man!!!
Ik ben blij, dat er nu eens wat positieve zaken gebeuren !!
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Legio Patria Nostra:

Alcohol heb ik jaren geleden al afgezworen. De laatste keer dat ik alcohol dronk was verleden jaar met Kerst. Op de ochtend van eerste Kerstdag trok ik het echt niet meer, mijn hond dood en ik zat voor het eerst helemaal alleen. Weg uit mijn sociale omgeving. Ik ben om zeven uur 's ochtends aan het bier gegaan tot 11 uur, was behoorlijk aangeschoten. Ben mijn bed ingedoken en heb tot 5 uur 's middags geslapen. Had drie blikjes bier op.

Ben niet bang voor een alcohol verslaving, ik geef er niet veel om. Kan het heel makkelijk laten staan, sterker, ik zie er naar uit om gewoon eens nuchter rond te lopen.

Nu heb ik wel een andere "verslaving", melk. Kan er bijna niet vanaf blijven. Koude halfvolle melk met ijsblokjes. Het kan niet koud genoeg. Zelfs in de winter. Totdat ik in de schulddienstverlening kwam ging er zeker 2 tot 3 liter per dag door heen. Heerlijk!

Met blowen ben ik na het minderen, helemaal gestopt. Ik weet niet eens meer wanneer dat precies was. Een week of twee geleden ongeveer.
Nu drink ik water, liters. uiteraard zo koud mogelijk. Gewoon water uit de kraan, is in deze tijd van het jaar zo lekker koud.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dit is natuurlijk erg mooi om te lezen!
Het kan haast niet anders, er komt ongetwijfeld straks nog veel meer positiviteit naar je toe. Absoluut!
Blijf Volhouden. Het zou zo jammer zijn, Als je terug zou vallen. Je bent op de goede weg !!
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Legio Patria Nostra zei:
Het kan haast niet anders, er komt ongetwijfeld straks nog veel meer positiviteit naar je toe. Absoluut!
Klik om te vergroten...

Dat is te hopen. Maandag heb ik een sollicitatie, als schoonmaker weliswaar maar in een bedrijf wat ligt binnen mijn vakgebied. Dus wie weet wat de toekomst nog brengen gaat. Dat ik de toekomst ietsje positiever in zie komt niet alleen door het stoppen met blowen maar heeft voor een groot deel te maken met de reacties die ik op dit forum krijg. Ik weet nog niet goed hoe ik dat onder woorden moet brengen, het doet me heel erg goed. Top jongens en meiden hier! Bedankt voor de positieve bijdrage die jullie brengen. Ik heb dat nooit zien aankomen of verwacht.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ah kijk man, een dikke overwinning! Je kon er zo binnengestapt zijn maar nee karakter en zelfkracht overwint.

Moet zeggen, de geur is gevaarlijk. Ik kan het zien en voelen en krijg geen drang, maar laat me ruiken en zou meteen eentje willen roken.

En ja die kat gaat melk drinken tot ie er vliegend schijt van heeft. Dosseer wat met dat spul, echte kattendope 🤪 .
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Bad Karma zei:
Dat is te hopen. Maandag heb ik een sollicitatie, als schoonmaker weliswaar maar in een bedrijf wat ligt binnen mijn vakgebied. Dus wie weet wat de toekomst nog brengen gaat. Dat ik de toekomst ietsje positiever in zie komt niet alleen door het stoppen met blowen maar heeft voor een groot deel te maken met de reacties die ik op dit forum krijg. Ik weet nog niet goed hoe ik dat onder woorden moet brengen, het doet me heel erg goed. Top jongens en meiden hier! Bedankt voor de positieve bijdrage die jullie brengen. Ik heb dat nooit zien aankomen of verwacht.
Klik om te vergroten...

Je hebt het net onder woorden gebracht :wink:
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bad Karma zei:
Dat is te hopen. Maandag heb ik een sollicitatie, als schoonmaker weliswaar maar in een bedrijf wat ligt binnen mijn vakgebied. Dus wie weet wat de toekomst nog brengen gaat. Dat ik de toekomst ietsje positiever in zie komt niet alleen door het stoppen met blowen maar heeft voor een groot deel te maken met de reacties die ik op dit forum krijg. Ik weet nog niet goed hoe ik dat onder woorden moet brengen, het doet me heel erg goed. Top jongens en meiden hier! Bedankt voor de positieve bijdrage die jullie brengen. Ik heb dat nooit zien aankomen of verwacht.
Klik om te vergroten...

Super om te lezen dat je de toekomst weer positiever in ziet!!.
Je hebt onwijs veel meegemaakt en denk dat vele met mij geraakt zijn door je verhaal.
Jij komt er wel weet ik zeker!!!
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Syl zei:
Jij komt er wel weet ik zeker!!!
Klik om te vergroten...

Ik hoop het! Artsen vertellen mij dat het heel moeilijk is om van 'depressieve gevoelens' af te komen als je drie elementaire dingen mist in je leven. Een intieme relatie, een sociale omgeving en een arbeidsomgeving. Naar mijn mening zijn ze iets vergeten...
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bad Karma zei:
Ik hoop het! Artsen vertellen mij dat het heel moeilijk is om van 'depressieve gevoelens' af te komen als je drie elementaire dingen mist in je leven. Een intieme relatie, een sociale omgeving en een arbeidsomgeving. Naar mijn mening zijn ze iets vergeten...
Klik om te vergroten...

Persoonlijk denk ik dat het voor ieder persoon anders is wat belangrijk is.
Maar denk dat vooral een " eigen plek" in jouw instantie belangrijk is
Een plek waarvan je weet dat je er kunt blijven wonen en waar je het helemaal kunt inrichten naar jouw wens.
Een plek waar jij je eindelijk thuis kunt gaan voelen!.
Rust...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...27
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."