#1
Ik snap je punt! Ik zelf, als een jonger persoon, vind zo'n woning wel aantrekkelijk. Het geeft meer vrijheid dan een studenthuis, maar minder dan een appartement. Het kost welliswaar bijna niks, maar bij een appartement moet je ook maar mazzel hebben om huurtoeslag te krijgen.Als je mijn leeftijd hebt (54) is een sloop- of antikraak woning niet aantrekkelijk, het is eerder omgekeerd.
Het is DE grootste onzekerheid in mijn leven. Weer een plek waarvan je weet dat je er niet kan blijven.
Zoals deze woning waar ik nu in zit, het is geen 'thuis' maar een verblijfplaats. Je wilt een plek, zeker op mijn leeftijd, die je thuis noemen kan.
Dat zorgt voor rust. Om nu antikraak te gaan wonen is totaal niet aantrekkelijk, het levert alleen maar meer stress op. Misschien is het iets voor jongeren die hun leven nog voor zich hebben. Met geld heeft het weinig van doen. Een anti kraak woning ga je niet opknappen en een likje verf geven of behangen of zoiets.
Je maakt er dan ook geen 'thuis' van, je slaapt er. En, waar ga je straks weer terecht komen? Hoe lang gaat dat door? Dat soort dingen bepaalt voor grote mate op mijn leeftijd de twijfels en onzekerheid.
Maar ik zelf zou in jouw situatie het volgende doen: dat is gaan voor een antikraak woning en het er maar het beste van maken. Beetje opfleuren en netjes maken (misschien kan je nog wat korting regelen via de verhuurder) <- dit heb ik wel eens gedaan omdat het op een bouwval leek; een studentenkamer. Misschien dat ze al voortijdig kunnen vertellen wanneer je eruit moet en dat ze iets anders kunnen aanbieden.
Het geeft je dan niet de rust en vrijheid die je wilt in zo'n huis, MAAR het geeft jou minder stress betreft het zoeken naar de perfecte woning. En wie zegt dat later die woningen die vrijkomen, die jij zoekt, uiteindelijk ook echt zullen bevallen? Als je met zo'n antikraakwoning begint, zullen alle woningen die je later zal bekijken steeds meer in de smaak vallen.