Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
84 weergaven
18-5-2026
p
pinkieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Conjo zei:
Als ik elke dag ruk heb ik dan ruk verslaving ? Drugs info lijn bellen dan maar... kijken of ze meer informatie hebben voor me.
Klik om te vergroten...
Doe rustaaaaaaaag
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Stel, je bent thuis en je hebt dorst. De keuze is koffie of thee. Je hebt zin in koffie dus dat is wat je kiest.

Als we dit gedachteproces versimpeld weergeven:

- Gedachte 1: Dorst
- Gedachte 2: Koffie of thee?
- Gedachte 3: Zin in koffie
- (eventuele) gedachte 4: Ik heb koffie gekozen
Klik om te vergroten...

Leuk uitgelegd.
Maar dan sta ik in de keuken en mijn gedachte hadden al voor koffie gekozen.
Maar dan sta ik daar en besef ik me dat ik al 2 bakken had gehad en nog steeds wil ik die koffie.
Maar dan kies ik toch voor wat fris en laat ik die koffie los.

Want ik heb een vrije wil en kan keuzes maken ondanks mijn trek erin en ondanks ik al onderweg was naar de koffieautomaat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dan is dat toch gewoon gedachte nummer zoveel?

Die vervolgens weer achteraf geclaimd wordt door een 'ik' gedachte.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Dan is dat toch gewoon gedachte nummer zoveel?

Die vervolgens weer achteraf geclaimd wordt door een 'ik' gedachte.
Klik om te vergroten...

Ja maar instand verandering die niet 10 seconden van te voren word bepaald maar die 'ik' dus bepaal op dat moment. En het roer omgooi in een fractie van een seconde.
Daar zijn wij het dus zeker mee eens maar dit ging er dus om dat je wel een vrije wil hebt en was meer een antwoord op dat je geen vrije wil hebt want ik vind dat onzin.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een fractie van een seconde later dan het eigenlijke feit is nog steeds te laat. De beslissing is al gemaakt.

Ik geloof nog steeds wel in vrije wil, maar niet in de vrije wil van de 'ik' die kiest of hij pindakaas of hagelslag op zijn brood wil. Vandaag wil je pindakaas, morgen hagelslag. Maar dat is niet jouw keuze. De echte vrije wil ligt in het wel/niet opgeven van de persoonlijke wil (welke illusionair is, geen betrekking heeft op 'iemand').
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
10 seconden is een hele lange tijd. Ik had eens gehoord van 6 seconden. Met dat soort tijden is het belachelijk om nog te geloven in persoonlijke vrije wil. Je doet precies wat je ingegeven krijgt.

Maar alsnog ben je inderdaad de heer en is de mind jouw dienaar. Als je die autoriteit terug claimt, dan gaat de mind voor je werken ipv tegen je. Maar je "controleert" niets. Je laat de wil van het universum slechts door je werken. "Controle" is de delusie van de mind.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rebell zei:
Uitdagend gedrag vertoon je.
Begint weer over zielig.
Terwijl we daar al overheen waren.
Meteen inhaken op Casaan.
Provenserend gedrag vertoonde je.
Hoe je het went of keert.

Ghb verslaafde gooien ze een valium erin en die komt ook uit zijn verslaving gaat wel door een hel maar na 2 maanden is hij gewoon weer normaal.
Klik om te vergroten...
Gast ga echt een keer in de spiegel kijken. Zelf zoek je continu de confrontatie op in discussies, met name door het toontje dat als iemand het niet met je eens is dat ze het dan direct niet snappen. Hoezo, heb jij de waarheid in pacht dan?

Ik heb het in een ander topic al gezegd, maar zal je met rust laten aangezien met jou in discussie gaan toch zinloos is. Maar ik zit hier ook als mod en als je continu de sfeer blijft verpesten omdat je geen andere meningen duld zal er mogelijk een punt komen dat ik moet ingrijpen. Snap je echt niet dat je ook zelf een rol hebt in hoe discussies uitmondden en dat door zelf heel stellig/arrogant iets te beweren je ook een comflict uitlokt?

Laten we het gewoon gezellig houden en discussiëren op inhoud ipv telkens te roepen dat een ander het snapt wanneer je het oneens bent. Zeker de discussie in dit topic is niet zwart wit, is maar net hoe je ernaar kijkt en welke overwegingen je belangrijker vind.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Gast ga echt een keer in de spiegel kijken. Zelf zoek je continu de confrontatie op in discussies, met name door het toontje dat als iemand het niet met je eens is dat ze het dan direct niet snappen. Hoezo, heb jij de waarheid in pacht dan?
Klik om te vergroten...

We hebben iets afgesloten en dan weer door gaan daar wees ik hem op.
Anders blijft het maar doorgaan dat zeg ik.
En iemand zielig noemen daar bannen jullie mensen normaal ook op.
Maar waarschijnlijk hebben sommige een vrijbrief hier om maar te zeggen wat ze willen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rebell zei:
We hebben iets afgesloten en dan weer door gaan daar wees ik hem op.
Anders blijft het maar doorgaan dat zeg ik.
Klik om te vergroten...



Voor jou en 86. Het heeft toch iets verslavends dat vitten op elkaar. Zieke zielen.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psychedelibee zei:
Ik heb het in een ander topic al gezegd, maar zal je met rust laten aangezien met jou in discussie gaan toch zinloos is. Maar ik zit hier ook als mod en als je continu de sfeer blijft verpesten omdat je geen andere meningen duld zal er mogelijk een punt komen dat ik moet ingrijpen. Snap je echt niet dat je ook zelf een rol hebt in hoe discussies uitmondden en dat door zelf heel stellig/arrogant iets te beweren je ook een comflict uitlokt?
Klik om te vergroten...

Dan als laatste zal ik hier nog even op inhaken.
Ik geef gewoon mijn ongezouten mening.
Ben niet aan het beledigen.
Laatst ging ik in op 2 punten die Raver noemde en dan dan noem je me bij de hand.
Het verschil tussen iemand niet mogen of iemand die roekeloos is maar gekke dingen hier neerzet zit een verschil in.

Ik probeer altijd mensen netjes te adviseren die met een hulpvraag komt en met de vaste members heb ik soms verhitte discussies.
Maar er word meteen kant gekozen door het clubje dat hier al jaren zit.
Dat is ook niet correct je hebt ook moderaters zoals Sannebanne, Roze Olifant, Mindless die niet meteen partij trekken maar netjes mee discuseren.
Ik merk bij jou gewoon als ik in een discussie ben met een van je favoriete leden dat je meteen mij op allerlei manieren op mijn plek probeert te zetten.
En andere moderaters discuseren gewoon netjes mee. Dat is het verschil.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rebell zei:
Dan als laatste zal ik hier nog even op inhaken.
Ik geef gewoon mijn ongezouten mening.
Ben niet aan het beledigen.
Laatst ging ik in op 2 punten die Raver noemde en dan dan noem je me bij de hand.
Het verschil tussen iemand niet mogen of iemand die roekeloos is maar gekke dingen hier neerzet zit een verschil in.

Ik probeer altijd mensen netjes te adviseren die met een hulpvraag komt en met de vaste members heb ik soms verhitte discussies.
Maar er word meteen kant gekozen door het clubje dat hier al jaren zit.
Dat is ook niet correct je hebt ook moderaters zoals Sannebanne, Roze Olifant, Mindless die niet meteen partij trekken maar netjes mee discuseren.
Ik merk bij jou gewoon als ik in een discussie ben met een van je favoriete leden dat je meteen mij op allerlei manieren op mijn plek probeert te zetten.
En andere moderaters discuseren gewoon netjes mee. Dat is het verschil.
Klik om te vergroten...
Ik discussieer normaal ook netjes mee, maar als jij continu arrogant gaat doen als mensen het niet met je eens zijn ga ik daar wel op in.

Verder doe je een paar verkeerde aannames, allereerst ben ik gewoon veel directer dan de andere mods dus zal er ook veel sneller en directer wat over zeggen. Zelf ben je trouwens ook direct, maar blijkbaar kan je dat bij anderen niet waarderen. Ten tweede is achtzes niet een van mijn favoriete leden, we hebben in het verleden vaak genoeg in discussie gelegen maar hebben besloten elkaar te laten. Overigens kan ik mijn modrol en persoonlijke mening prima uit elkaar houden hoor. Zou triest en onprofessioneel zijn als ik mijn persoonlijke mening laat meewegen in het beleid. Maar nu spreek ik je wel als mod aan omdat je continu de sfeer aan het verzieken bent.

Toch grappig dat je hier na zo'n korte tijd denkt te weten hoe het allemaal zit haha.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
maar als jij continu arrogant gaat doen als mensen het niet met je eens zijn ga ik daar wel op in.
Klik om te vergroten...

Arrogant? Bij de hand? Ik ben een hoop dingen volgens jou. Ik ga het hier maar bij laten ik zie dat jij me niet mag en me voor alles uit maakt maar nergens laat zien waar. Net als dat met Raver maakte gewoon een punt. Kwam je ook niet terug. Maar goed liever ook geen discussies met jou want je hebt een hele mening over mij.
Terwijl ik nu altijd correct ben gebleven al kom ik sterk.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#13
Lol, dit forum begint op het "dhpforum" te lijken xD
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Waar is hier de vrije wil? Je kunt zeggen dat je uit vrije wil kon kiezen uit koffie of thee, maar in werkelijkheid is die keuze daarvoor al gemaakt. De zin in koffie (of thee) komt simpelweg in je op. Er is geen vrije wil om zin te hebben in koffie of thee, dat wordt namelijk voor je bepaald.

Kijk hoe met gedachte 4 de 'ik' wordt gecreëerd. De "keuze" die daarvoor is gemaakt, wordt geclaimd door de 'ik' gedachte. Maar die gedachte is altijd te laat. Eerst gebeurd het feit, daarna wordt deze geclaimd. Deze laatste gedachte laat het lijken alsof 'ik' een keuze heeft gemaakt, maar de werkelijkheid is dat 'ik' slechts die ene gedachte is. Voor die 'ik' is er geen vrije wil, omdat die 'ik' slechts één van de gedachten is in een doorgaande stroom van gedachten. Een gedachte heeft geen wil, maar kan het doen laten lijken dat het jouw wil is. Dit is toepasbaar op alles.

Waar wel vrije wil in ligt, is in ofwel geloven in wat een gedachte claimt waar is, of niet. Wanneer je de ik-gedachte gelooft, is je mind meester over jou en ben jij de slaaf en zal je lot bezegeld zijn met wat je onderbewuste met je wil doen. Wanneer je de ik-gedachte niet gelooft en deze dus steeds minder gaat creëren, zul je je meesterschap (dat oorspronkelijk al van jou is) geleidelijk terug claimen en wordt de mind weer jouw dienaar (wat zijn oorspronkelijke rol is).

Het is niet bijzonder complex of moeilijk te begrijpen. Maar het is iets wat ons geleerd is om geen aandacht aan te schenken, omdat in deze wereld slaven gewild zijn, geen meesters.
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Dan is dat toch gewoon gedachte nummer zoveel?

Die vervolgens weer achteraf geclaimd wordt door een 'ik' gedachte.
Klik om te vergroten...

Ik denk eigenlijk zeker dat de "ik" een eigen vrije wil heeft maar ben ik "ik"? Of ben ik meer dan alleen mijn " ik"? Velen zijn eigenlijk alleen maar hun "ik". Ik ook.

Maargoed.....
Ik denk dat verslaving geen ziekte is maar ik begrijp wel waarom velen het zo noemen Het woord ziekte is niet voor een verslaving bedoeld. Maar verslaving vinden we niet erg genoeg klinken of krachtig genoeg. Velen vinden verslaving een vorm van zwakte terwijl dit natuurlijk absoluut niet zo is. Velen die dit weten proberen er daarom een ziekte van te maken om anderen te laten inzien dat verslaving echt een zeer moeilijk te verhelpen probleem kan zijn waar de sterkste aan onderdoor kunnen gaan.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Volgens mij hebben alle partijen (2 of 3 en soms nog wel meerdere personen) ondertussen al 30 keer geroepen dat ze met de discussie stoppen maar iedereen gaat “vrolijk” door. De een hakt weer in op de ander dan de ander weer op die ene. Jullie gaan er toch niet uitkomen, zien jullie dat zelf niet? Niet alleen vandaag en hier maar in general.
Beschuldigen elkaar over en weer van weer beginnen met de discussie, woorden en zinnen worden aangepast of verdraaid om gelijk te willen krijgen, dezelfde “punten” (zowel goede als slechte) worden keer op keer aangehaald, persoonlijke aanvallen of beschuldigingen van kant kiezen of vriendjespolitiek etc etc etc.
Helaas niet alleen in deze discussie in dit topic maar de laatste tijd in zovele topics.
Trek allemaal jullie “haantjespak” eens uit en trek die veer uit je reet. Kom weer to the point en laat je eens niet zo opfokken of uit de tent lokken.
Sorry hoor, het word echt vervelend die onzinnige en betweterige reacties!
Evenals het haantjesgedrag. Soms is het beter gewoon je waffel te houden en de ander gelijk te geven (ook al heeft diegene volgens jou geen gelijk) en zo volwassen te zijn ECHT te stoppen met zulke discussies. Je merkt toch dat het voor geen meter op schiet zo?
Mannen pffffff!!!!
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eerder schreef ik al dat dit topic mij boeit, voornamelijk omdat ik het idee heb dat iedereen het best eens zou kunnen zijn met elkaar. Ik heb mezelf in mijn vorige bericht beperkt, ik zal nu wat uitgebreider zijn.

Rebell zei:
Netjes dat je dit nu anders verwoord.
Klik om te vergroten...
Ik verwoord het anders, dat klopt. Het is nog steeds niet bedoeld om je op je woorden aan te vallen. Wel op je stellingen, daar ga ik hieronder over door.
Rebell zei:
Maar geloof mij dat er een kern van waarheid in zit wat ik schrijf.
Dit is psychologie van het menselijke brein.
Super interessante materie.
Klik om te vergroten...
Een kern van waarheid, daarmee geef je zelf aan dat niet alles waar is, ten minste, zo lees ik het.
Ik zal dat verder verduidelijken trouwens, lees maar mee.
Ik ben het wel met je eens dat het brein machtig interessant is, het menselijk en ook het dierlijk brein.

Rebell zei:
Nee hoor hoor mensen die jaren aan de coke zitten en dan stoppen voor hun kindje! Dat is iets wat ik vaker zie en dat is ruggengraat hoe je er ook over denkt.

Het is makkelijker gezegd ik heb een ziekte en ik kan niet stoppen! Zielig gepraat is dat..
Want ik heb genoeg mensen gezien die het wel kunnen dus mensen maken zichzelf gewoon dingen wijs in hun hoofd.
Of verzinnen excuses en dat is gewoon heel simpel geen ruggengraat tonen!
Zo simpel ligt het!
De zwakte van de geest....
Klik om te vergroten...
Rebell zei:
OT verslaafd blijf je altijd en is een ziekte is echt een kliniek praatje.
Ken zoveel mensen die jaren verslaafd zijn geweest aan van alles en nog wat.
Maar toen ze een kindje kregen en hun leven aan moesten passen deden ze dat gewoon.
Het zit gewoon tussen de oren.

Kanker is een ziekte en Aids etc.
Maar gedragsproblemen is anders je maakt jezelf dingen wijs en je ruggen graat is gewoon slap maar als je wilt veranderen dan kan je dat zo doen.
Klik om te vergroten...
Met deze posts zeg je dat het de mensen niet is gelukt om iets te veranderen tot ze iets vonden buiten zichzelf, ineens was er een externe reden (een baby) die er voor zorgde dat ze stopten met hun destructieve gedrag.
Gedrag dat niet stopte todat die baby er was, is die ruggengraat er dan ineens gekomen?

Hoezo gaat het eerst om ruggengraat voor een kindje en is daarna diezelfde ruggengraat niets waard omdat het een excuus is? Namelijk iets dat buiten jezelf ligt?
Wanneer iemand stopt met drugs of verslaving is dat (vloekwoordhier) krachtig. Wanneer dat niet lukt is het as usual.
Stop met downgrading van mensen die hun verslaving niet onder controle krijgen dude. Be respectfull.

Rebell zei:
Ik heb verschikkelijke dingen meegemaakt 6 zelfmoorden in een jaar als ik daar nog in was blijven hangen zat ik nu aan de antidepressiva en was ik zwaar depressief.
En iets wat 20 jaar geleden heeft afgespeeld b.v. moet je op een gegeven moment ook achter je kunnen laten.
Het is zelfmedelijden en blijven hangen in het verleden en DUS excuses zoeken voor je eigen gedrag.

Dit is trouwens psychologie wat ik heb bestudeerd.
Zo werkt het met mensen.
Het leven gaat door de meeste mensen zijn door een hell gegaan in hun leven.
Mensen om ons heen gaan dood.
Dus dan komen weer op het onderwerp toon ruggengraat.
Anders ga je het in dit leven helemaal niet redden.
Daar valt het stukje verslaving ook onder.
Verander je omgeving en verander je vrienden er zijn meerdere wegen die tot romen leiden.
Klik om te vergroten...

Ooit heb ik iemand horen verkondigen dat zelfmoord plegen het laagste is wat je kan doen. Diegene maakte daarin 1 uitzondering, mensen die niet dood wilden maar zelfmoord pleegden omdat ze aandacht wilden.
Volgens mij ben jij een krachtig persoon en wil jij niet dood. Ik kan me wel voorstellen dat je niet gehoord wordt en aandacht wil. Wanneer je altijd ingaat tegen alles wat je wordt aangereikt zal je aandacht krijgen. Vraag jezelf af, is dat ook de aandacht die je wil?

Ik quote ook de tweede helft van je bericht, daarmee zeg je namelijk dat iedereen aandacht nodig heeft waarbij je ook zegt dat je uit een destructieve omgeving moet gaan door je omgeving te veranderen.
Wat heb jij gedaan om uit je zelfmoordneigingen te komen? Daarvoor heb je krachtig moeten zijn denk ik, ik denk ook dat je daar hulp voor hebt gehad. Was het zonder die hulp ook gelukt?
Hoe zit het dan met ruggengraat? Is die nodig om hulp te krijgen? Om te accepteren? Heeft alleen diegene die het zelf doet ruggengraat?

Rebell zei:
Niemand is het er mee eens lees ik.
Maar het zit allemaal tussen de oren.
Ik kon eerst ook niet met GHB omgaan.
Nu gebruik ik het en stop er mee.
Heb hier een liter staan in mijn nachtkastje naast mijn bed!
Gebruik het gewoon niet, dat zijn keuzes die je maakt.
Verslaafd zijn is een KEUZE.
Je gaat maar door en door daar kies je zelf voor.
Vind het juist wel makkelijk om het een naam te geven als excuses zoals ik ben ziek!
Begin te merken dat mensen die drugs misbruiken overal de schuld proberen te zoeken behalve bij hun zelf...
Klik om te vergroten...

Hebben jouw ouders je verboden om drugs te gebruiken? De mijne wel. Ik heb er voor gekozen om het toch te doen waardoor ik verslaafd ben geraakt, heb ik dan wel of geen ruggengraat? Ik ben tegen de heersende opvatting ingegaan dus je zou zeggen ruggengraat. Tegelijkertijd ben ik lange tijd tegen mijn zin verslaafd geweest. Dan toch geen ruggengraat?
O nee, wacht, ik ben er mee gestopt, dus toch ruggengraat?

En wat als ik terugval? Ruggengraat op?

Woke-up-sticky zei:
Ik ben het wel met je eens dat verslaving geen ziekte is. Maar niet iedereen bevat de capaciteit om gezonde keuzes te maken, te reflecteren of om eruit te komen.

Als je nooit hebt geleerd om met seksueel misbruik om te gaan anders dan het weg te stoppen met drugs, vervolgens als heroine hoertje eindigen is geen gebrek aan ruggengraat maar een gebrek aan capaciteit.
Klik om te vergroten...
Wijze woorden! Betreft capaciteit!

Rebell zei:
Nice!
Ik kwam er een beetje hard in maar na nader uitleg is mijn boodschap gelukkig wel overgekomen.
:praying:
Klik om te vergroten...

Mja, je boodschap is overgekomen misschien. Wel pas nadat je hem uitvoerig hebt uitgelegd. Heeft het je geholpen?
Ik denk het niet. De mensen die nu door jou tegen de haren ingestreken zijn gaan je in volgende berichten weer op dezelfde manier tegemoet treden. Jij speelt het hard dus spelen zij het ook hard.


Conjo zei:
Een verslaving kan je onder controle houden
Klik om te vergroten...
Bullshit dude. Je houdt hem onder controle totdat a) je stopt of b) je niet meer kunt stoppen.

Hiermee bedoel ik verslaving! De ggz spreekt over verslaving wanneer er lichamelijke of geestelijke afhankelijkheid is. Wanneer je er mee kan stoppen zonder problemen of verschijnselen is er geen sprake van verslaving. Ik heb het dus niet over recreatief gebruik waarbij 1 keer per (half) jaar coke gebruikt wordt. Dat is geen verslaving.

Rebell zei:
@Zwijgrecht dat geeft niet..
Mijn emotie maakte veel los bij verschillende mensen zoals je ziet.

Ik sta er nog steeds achter wat ik zei!
Klik om te vergroten...
Ik zet even op een rij wat je zei
Rebell zei:
Maar gedragsproblemen is anders je maakt jezelf dingen wijs en je ruggen graat is gewoon slap maar als je wilt veranderen dan kan je dat zo doen.
Klik om te vergroten...
Rebell zei:
Nee hoor hoor mensen die jaren aan de coke zitten en dan stoppen voor hun kindje! Dat is iets wat ik vaker zie en dat is ruggengraat hoe je er ook over denkt.
Klik om te vergroten...
Rebell zei:
Niemand is het er mee eens lees ik.
Maar het zit allemaal tussen de oren.
Klik om te vergroten...
Rebell zei:
Mensen hebben de kracht om dingen te leren en af te leren.
Zoals mindless zegt dat is geen ziekte dat is gewenning en gedrag.
Iemand met griep in een celletje stoppen kan misschien zonder de juiste zorg wel overlijden.
Het stukje wat ik deelde was erg sterk.
Klik om te vergroten...
Rebell zei:
Ik vond het verhaal dat ik deelde de spijker op zijn kop sloeg!
Vandaar dat ik het deelde.
Klik om te vergroten...
Wat deelde je dan?
Rebell zei:
De vergelijking was prima.
Iemand die opgesloten word in een cel zal de schizofrenie blijven.
Iemand met een alcohol verslaving heeft dan geen verslaving meer omdat het niet voor handen is.
Vaak kunnen deze mensen er daarna er dus wel mee omgaan omdat ze dus ander gedrag vertonen.

Dus is het een gedragsprobleem.
Klik om te vergroten...
En wat zei je daarna dan over dat stukje in de cel gooien en genezen zijn van je verslaving waardoor het geen ziekte was?
Rebell zei:
Dan zijn we het er toch eens. Dat in de politiecel gooien was een ding om een echte ziekte en een gedragspatroon te onderscheiden. Het zal natuurlijk niet meteen de verslaving weg nemen.
Klik om te vergroten...
Ik merk dat deze post een richting heen gaat waar ik hem niet heen wil laten gaan. Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat jouw punt @Rebell best breder gedragen kan zijn wanneer je het wat genuanceerder neerzet. De manier waarop je je formuleert helpt je niet. Ook schrik je mensen af om zich tegen je te uiten terwijl je dat wel waardeert blijkt uit je berichten. Hoe zit dat dan?

Rebell zei:
Dat stukje dat je alles al bepaald 10 seconden voor dat je de keus maakt is een filosofie!
Je kan je sterk houden en de keus die je wou maken dat alsnog niet te doen. Soms heb je iemand nodig in je omgeving die je daarbij helpt, dat kan ook.
Klik om te vergroten...

Rebell zei:
@Coffeecup
Niet haten, daar heb je alleen maar jezelf mee.
Discuseer gewoon mee en laat jou standpunt weten sommige zijn het met mij eens en sommige met jou.
Dat maakt dit forum interessant om te lezen.

Aanvallen persoonlijk heeft geen zin kan wel eens gebeuren maar je doet het nu vaker.
Is niet nodig.
Discuseer gewoon mee en kom met tegen argumenten waarom ik niet gelijk zou kunnen hebben.
Klik om te vergroten...

Dan je reactie op mij
Rebell zei:
Helemaal mee eens een goede en nette post @Casaan ook een duidelijk antwoord waar vele gewoon niet over willen filosoferen.
Klik om te vergroten...
Je roept eerder op tot discussie, ik gooi er even mijn interpretatie van discussiëren en filosoferen in.
Samen filosoferen betekent dat je samen een onderwerp bespreekt en probeert tot een gezamenlijke visie te komen.
Samen discussieren houdt in dat je de ander wil overtuigen van je eigen gelijk
Wat wil jij dan? Wat je doet lijkt op discussie zonder te luisteren, dat kan ik ook van anderen zeggen (inclusief mijzelf trouwens).

Tot slot wil ik hier op reageren
Rebell zei:
Niemand is het er mee eens lees ik.
Maar het zit allemaal tussen de oren.
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
'Het zit maar tussen de oren.' Klinkt altijd wat als een loze uitspraak.:confused::wink:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat de uitspraak dat iets tussen de oren zit altijd gedaan wordt door mensen die zelf geen begrip hebben voor het probleem. Dat komt (denk ik) meestal door onkunde. Het kan ook komen door onderkenning van het probleem omdat men het zelf al overwonnen heeft. Hetzelfde geldt voor ruggengraat.

EDIT: en dan wat woke up sticky zei over capaciteit. Dat triggerde bij mij gedachten aan het triade model van Poiesz waar capaciteit, gelegenheid en motivatie factoren zijn die allen gelijk en in voldoende mate aanwezig moeten zijn voor gedragsverandering.
Check deze link: http://www.talentinontwikkeling.org/triade-model-van-poiesz.html

Dit model zegt ook dat eigen motivatie alleen lukt wanneer gelegenheid en capaciteit ook aanwezig zijn.
Het hebben van wel of geen ruggengraat mbt verslaving is fokking bullshit.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#17
Casaan zei:
Wat heb jij gedaan om uit je zelfmoordneigingen te komen? Daarvoor heb je krachtig moeten zijn denk ik, ik denk ook dat je daar hulp voor hebt gehad. Was het zonder die hulp ook gelukt?
Hoe zit het dan met ruggengraat? Is die nodig om hulp te krijgen? Om te accepteren? Heeft alleen diegene die het zelf doet ruggengraat
Klik om te vergroten...

Ik heb mensen om mij heen dood zien gaan ik was dat zelf niet.
Ik zelf zal daar niet aan denken en hou van het leven.

Casaan zei:
Ik denk dat de uitspraak dat iets tussen de oren zit altijd gedaan wordt door mensen die zelf geen begrip hebben voor het probleem. Dat komt (denk ik) meestal door onkunde. Het kan ook komen door onderkenning van het probleem omdat men het zelf al overwonnen heeft. Hetzelfde geldt voor ruggengraat.
Klik om te vergroten...

Dus omgekeerd zoals hierboven is gezegd.
Je bent kapitein van je eigen schip.
Uiteindelijk kies je er voor om door te gaan of niet.

Casaan zei:
Ik merk dat deze post een richting heen gaat waar ik hem niet heen wil laten gaan. Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat jouw punt @Rebell best breder gedragen kan zijn wanneer je het wat genuanceerder neerzet. De manier waarop je je formuleert helpt je niet. Ook schrik je mensen af om zich tegen je te uiten terwijl je dat wel waardeert blijkt uit je berichten. Hoe zit dat dan?
Klik om te vergroten...

Ik had al toegegeven dat ik in een boze bui was toen ik hier aan begon.

Casaan zei:
En wat zei je daarna dan over dat stukje in de cel gooien en genezen zijn van je verslaving waardoor het geen ziekte was?
Klik om te vergroten...

Dus dat je bent genezen van het gedrachtspatroon waar je in zat en nu weer andere keuzes kan maken.

Casaan zei:
Hebben jouw ouders je verboden om drugs te gebruiken? De mijne wel. Ik heb er voor gekozen om het toch te doen waardoor ik verslaafd ben geraakt, heb ik dan wel of geen ruggengraat? Ik ben tegen de heersende opvatting ingegaan dus je zou zeggen ruggengraat. Tegelijkertijd ben ik lange tijd tegen mijn zin verslaafd geweest. Dan toch geen ruggengraat?
O nee, wacht, ik ben er mee gestopt, dus toch ruggengraat?

En wat als ik terugval? Ruggengraat op?
Klik om te vergroten...

Het woordje word hier compleet uit zijn verband getrokken. Maar dan gaan we er nog over door.
Jij hebt zeker ruggengraat getoond om uit je verslaving te komen.
Dan heb je een terugval kan gebeuren maar dat moet dan snel voorbij zijn dan toon je ruggengraat.

Casaan zei:
Met deze posts zeg je dat het de mensen niet is gelukt om iets te veranderen tot ze iets vonden buiten zichzelf, ineens was er een externe reden (een baby) die er voor zorgde dat ze stopten met hun destructieve gedrag.
Gedrag dat niet stopte todat die baby er was, is die ruggengraat er dan ineens gekomen?

Hoezo gaat het eerst om ruggengraat voor een kindje en is daarna diezelfde ruggengraat niets waard omdat het een excuus is? Namelijk iets dat buiten jezelf ligt?
Wanneer iemand stopt met drugs of verslaving is dat (vloekwoordhier) krachtig. Wanneer dat niet lukt is het as usual.
Stop met downgrading van mensen die hun verslaving niet onder controle krijgen dude. Be respectfull.
Klik om te vergroten...

Deze mensen waar ik het over had hadden er ook geen moeite mee met hun verslaving. Ze gebruikte gewoon elke dag. En hadden daar vrede mee. En nu er iets moest veranderen kon dat terwijl de verslaving er zeker was.
Voor hun zelf was het niet nodig. Dit was hun levenstyle. Gewoon een baan en huis met drugsgebruik erbij.

Dan als laatste wat ik vaker heb benoemd is het goed dat mensen dit lezen dat iemand schrijft toon ruggengraat laat je ballen zien. Verander je gedrag!

Ipv van een arts die zegt:

Jij bent ziek je kan er niks aan doen dat je verslaafd bent.

Dan komt diegene weer buiten en gaat gebruiken want hij denkt toch dat hij ziek is en er niks aan kan doen.
Beter dat er ook mensen zijn zoals ik die je ook kunnen zeggen:

Stel je niet aan! NU is het tijd voor verandering en werk er aan! Ipv neem maar een lijntje want je bent ziek dus beter zal je niet worden....
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Casaan
Het blijft feit dat mensen”zelf”bewust keuzes maken in hun leven of ze verslaafd willen blijven of niet! Zit gewoon puur tussen je oren met de teksten zoals jij ze beschrijft: ik heb verslaving dus ik ben ziek dus ik ben ook automatisch zielig is gewoon bullshit.
Gewoon character tonen displine als je echt wilt stoppen. Zo werkt het! Aangezien dat nogal heftig reageert krijg ik de indruk dat jezelf met probleem rondloopt ? Ik zie alleen je maar frusatie boosheid! omdat misschien zelf verslaving hebt? Om je eigen gedrag goed te praten? als jij verslaving hebt ben je zielig vrijbrief door te kunnen blijven gebruiken en Muren van teksten met zoveel onzin! ... dat het pijn doet aan vinger om naar beneden te scrollen en je ogen Wat hier allemaal schrijft! Je kunt ook punt maken met minder tekst met meer krachtig statement zonder zielig verhaaltje! ik ben verslaafd en ik ben ziek!
Wat heb je gebruikt als ik vragen mag?
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
@Rebell Ik denk dat we het redelijk eens zijn. Ik kan me alleen niet vinden in de manier waarop je je uit. Door je woorden lijkt het alsof iedereen zomaar kan stoppen met verslaving. Daarin verschillen we van mening.

@Conjo Ik zal de volgende keer bondiger schrijven en makkelijkere woorden gebruiken.

PS. dit is mijn laatste reactie in dit topic
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Casaan zei:
@Rebell

PS. dit is mijn laatste reactie in dit topic
Klik om te vergroten...

Fijn Goedemorgen, Badboy! iedereen heeft zijn eigenopvatting heb daar respect voor!
Veder succes in het leven met je excuses dat je een verslaving hebt en dat je ongeneeslijk ziek bent.Zoals ik al zei: je bent Kapitein op je eigen schip. Waar een wil is ook een weg om clean te blijven! Maar Als jij de Hero junky wilt uithangen is dat geen probleem!
Nogmaals ik wens je succes in het leven zolang mij auto navigatie met rust laat!
Geniet!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."