#1
Goh zeker knap van haar! Echt respect hoor. En idd zouden veel artsen betere info moeten geven en patiënten soms wat meer pushen hun levensstijl aan te passen. Zoals je ziet helpt dat toch.Daar komt ze ook niet vanaf nee. Uiteraard moet ze spuiten. Er is geen moment meer van spontaan even iets eten. Alles moet berekend worden.
Ik heb erg veel respect voor haar. In het begin zei het ziekenhuis dat ze gewoon door kon snoepen en dan maar wat meer insuline moest spuiten. Dat doen de meesten. Ik kan me er erg boos over maken dat ziekenhuizen - die gericht zouden moeten zijn op de beste gezondheid - zulke dingen aanraden aan diabetici, met name aan kinderen. Maar mijn zusje wou zo weinig mogelijk spuiten en paste haar hele dieet aan, wat de doktoren verbaasd deed staan over haar waarden. Maar helaas kom je er niet vanaf. Nu eet ze soms wel weer wat ongezonds, maar over het algemeen eet ze heel verantwoord.
Het is een heel ingrijpend iets. Gelukkig leven we in deze tijd, waar er met behulp van insuline en slimme technologie geleefd kan worden met deze ziekte. Ze zijn nu ook kunstmatige alvleesklieren aan het ontwikkelen wat diabetici min of meer een gewoon leven geven. Maar ik heb ook het idee dat er allemaal financiële belangen mee zijn gemoeid. Er wordt flink verdiend aan deze ziekte en het duurt en duurt maar voordat die kunstmatige alvleesklier echt door diabetici gebruikt kan worden.
Mijn broer heeft dat advies in de wind geslagen en neemt medicatie maar past zijn leven zo goed als niet aan. Sport niet, rookt nog, overgewicht etc. Zijn arts vertelde hem dat door levensstijl aanpassing 90% van de type 2 patiënten van de medicatie af kan komen of iig sterk kan verminderen. Maar ja, de quick fix, pilletje is makkelijk.
Ingrijpend is het zeker ja. En de pharma industrie verdiend ook dik over de rug van de zieke...
edit: ik maak me soms best zorgen om mijn broer dat ie t allemaal zo licht opvat...