Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

STELLING: Verslaafd blijf je voor altijd!

401 antwoorden
89 weergaven
18-5-2026
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Revolutionair zei:
Je lijkt elke keer erg gefrustreerd te reageren op mij.
Kan je wel een keer een goede tip geven misschien een keer goede sex zal helpen (moet je wel iemand hebben om dat te willen, maar dat is een ander verhaal)
Ik weet niet waar je last van hebt, maar neem de tip aan en doe gewoon mee aan discussies zonder je frustratie maakt het een stuk gezelliger voor jezelf :wink:
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je je die frustratie inbeeldt. Ik zie het niet hoor.

Wel in deze post van jou.

Geen idee waarom ik me hierin meng eigenlijk. Maar goed, ik hoop dat je ook naar jezelf durft te kijken.

Excuses voor de offtopic reactie.

En die kwart liter GHB. Nou ja, succes ermee.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#2
verwondering zei:
Ik denk dat je je die frustratie inbeeldt. Ik zie het niet hoor.

Wel in deze post van jou.

Geen idee waarom ik me hierin meng eigenlijk. Maar goed, ik hoop dat je ook naar jezelf durft te kijken.

Excuses voor de offtopic reactie.

En die kwart liter GHB. Nou ja, succes ermee.
Klik om te vergroten...

Omdat je dus de rest niet volgt.
Bedankt ghb is zeker de lekkerste drugs die er is!
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
verwondering zei:
Geen idee waarom ik me hierin meng eigenlijk. Maar goed, ik hoop dat je ook naar jezelf durft te kijken.
Klik om te vergroten...

Jij bent vriendjes met acht.zes dat weet ik toch.
Dus bemoei je er ook lekker niet mee.
h
hansje1963Lid
01-01-2024, 00:00
#4
WAZA zei:
hier ook verslaafd maar regelmatig haal ik 2 maanden clean
Klik om te vergroten...
Van de bruin? Zelf heb ik dat ook regelmatig gedaan maar na een tijdje weer als vanouds, elke dag weer aan de dope.....
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Revolutionair zei:
Jij bent vriendjes met acht.zes dat weet ik toch.
Dus bemoei je er ook lekker niet mee.
Klik om te vergroten...
Ah, nu weet ik de context, zie het nu pas die negeerfunctie is een echte uitkomst! :sunglasses:

Acht.zes dit, achtzes zo, achtzes hier, achtzes daar. Ik ben wel een flinke obsessie voor je he? lol! :upsidedown:
En dan nog tegen een ander zeggen:'Je lijkt elke keer erg gefrustreerd te reageren op mij', ik ga echt stuk nu hoor! :tilttearlaugh::tilttearlaugh::tilttearlaugh:

Tja, sommige mensen hebben nou eenmaal vriendjes waar anderen als loners door het leven gaan omdat ze wat minder sociaal zijn. En dan bepaal jij niet wie waar mag/kan reageren, dus 'dat bemoei je er niet mee' :tonguewink:

Drink vaak 250ml ghb weg.
Klik om te vergroten...
en dan
250ml in een maand tijd natuurlijk.
Klik om te vergroten...

Ja natuurlijk. Zo drink ik vaak 100 biertjes weg.

En negeer functie weer aan...
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Qua koffie en thee valt het wel wat mee ja, zeker bij gematigd gebruik.

Tabak is natuurlijk wel een killer ja, hoewel vaak een langzame killer. Maar wat dacht je van suiker? Vrij onschuldig vergeleken met bijvoorbeeld alcohol? Kijk dit dan maar eens:


Verwoestend voor het lichaam op een manier vergelijkbaar met alcohol. En dit consumeren de meeste van ons dus dagelijks, vaak in grote hoeveelheden. Met name kinderen... Het lichaam van een kind is nog heel veerkrachtig en kan heel wat hebben, maar dat verandert als je ouder wordt. En dan gaat het dus niet alleen over snoep, maar over brood, frisdranken, pasta, de saus over je pasta, etcetera. De hele dag door suiker. En als suiker nou tegelijk ingenomen wordt met voldoende vezels zoals bij fruit, dan kan het lichaam het goed verwerken, maar die vezels ontbreken in veel voeding.

De high van suiker is vrij mild, maar het is wel een high en daardoor is het ook zo verslavend. Het werkt als een drug, want het is een drug. Toch, weinig mensen zullen suiker in een rijtje met bijvoorbeeld cocaïne en alcohol zetten.
Klik om te vergroten...
...
Hoop dat deze onzin ooit de wereld uitgewerkt wordt. De hoeveelheid fabeltjes omtrent die onderwerp is echt extreem.

Een verslaving heeft een aantal kenmerken waarvan er 1 is dat ondanks men zich bewust is van directe schade op de gezondheid, men toch blijft gebruiken. Daarnaast zijn bijvoorbeeld opbouw van tolerantie, onthoudingsverschijnselen en een sterk verlangen naar het gebruik ervan kenmerkend voor een verslaving.

Vertel eens, hoeveel mensen zie jij de supermarkt uitlopen met een pond suiker om thuis een flinke lijn neer te leggen om hun verslaving te bevredigen?

Dat wij voedsel en calorieën nodig hebben, en dat daardoor het eten van zoete en vette voeding goed voelt, betekent niet dat het verslavend is. Met diezelfde argumenten is ademen, poepen, of slapen ook verslavend. Je kan rustig suiker eten zonder het risico te lopen over een maand vastgebonden op een bed schuimbekkend af te moeten kicken. Oh, en je wordt ook niet per definitie dik van suiker.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je hebt gelijk. Na een maand geen wiet lag ik ook niet te schuimbekken. Conclusie: wiet is niet verslavend.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Je hebt gelijk. Na een maand geen wiet lag ik ook niet te schuimbekken. Conclusie: wiet is niet verslavend.
Klik om te vergroten...
Scheve vergelijking en je negeert al m'n andere punten. Weet je überhaupt wat suiker is? Heb jij/zijn er mensen die cravings hebben naar bakmeel of rijst?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Over scheve vergelijkingen gesproken:

Buu zei:
Vertel eens, hoeveel mensen zie jij de supermarkt uitlopen met een pond suiker om thuis een flinke lijn neer te leggen om hun verslaving te bevredigen?
Klik om te vergroten...
Natuurlijk leggen mensen geen lijn suiker neer om te gaan snuiven, waar héb je het over. Wat sommigen wel doen is een pond suiker in de vorm van een zak snoep (of koekjes, chocola of wat dan ook) kopen en daar van doorvreten omdat ze geestelijk verslaafd zijn aan het gevoel dat ze ervan krijgen, ondanks dat ze dus heel goed weten dat het niet goed voor ze is.

Maar ik geef toe, het is blijkbaar niet echt lichamelijk verslavend en je bouwt geen tolerantie op. Dus ja, wat dat betreft point taken.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoe zit dat dan bv met game verslaving? Of socialmedia verslaving?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Hoe zit dat dan bv met game verslaving? Of socialmedia verslaving?
Klik om te vergroten...
Verslavingen die net zo serieus moeten worden genomen als andere denk ik. Ook al zijn het geen lichamelijke verslavingen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Verslavingen die net zo serieus moeten worden genomen als andere denk ik. Ook al zijn het geen lichamelijke verslavingen.
Klik om te vergroten...
Ja maar ik bedoel dat je daar ook geen lichamelijke schuimbekken oid van krijgt als je stopt en toch wordt t als verslaving gezien. Net als suiker. Ik was namelijk ook in de veronderstelling dat bepaalde voedingsstoffen zoals suiker en koffie verslavend zijn.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Avīci zei:
Je noemde het kort door de bocht. Leuk standpunt voor iemand die verder geen mening ventileert. Die selectieve verontwaardiging... Ugh.



Oh, het was bot en dus niet kort door de bocht. Of was ie zowel kort door de bocht als bot? Staat zijn manier van schrijven staat je niet aan? Was hij misschien te hard voor alle tere zieltjes? Vind je hem daarbij ook ongenuanceerd of kom je daar inmiddels van terug?
Klik om te vergroten...
Neem je in het echte leven ook alles zo letterlijk? Lijkt me zwaar vermoeiend.
Zo knap ook hoe jij elke keer een discussie kan maken over iets wat er niet is.

Beter maar weer on-topic gaan he, wel zo fijn voor TS en het welzijn van het forum. :wave:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ah zo bedoelde je.

Als we nou gewoon even onderscheid maken tussen lichamelijke en geestelijke verslavingen, dan hoeft Buu ook niet weer te schuimbekken.

Edit: grapje Buu :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Mindless
Als er ziekte is, is er ook gezondheid mogelijk.
Klik om te vergroten...
Gewaagde stelling, want je suggereert dat alle ziektes te genezen zijn en dat is niet waar.

Verslaving creeert een hoop ongewenste verbindingen in je brein, en volgens mij zijn die verbindingen grotendeels blijvend. Dit maakt dan ook dat verslaving toch ook een lichamelijk aspect heeft.

De craving naar middelen zal afnemen naarmate de tijd verstrijkt, maar als je dan toch weer de fout in gaat dan zijn al die ongewenste verbindingen meteen weer actief en is de kans dat je weer snel afglijdt zeer groot.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Oké laat ik het dan deze keer maar even bij alleen verslaving als geestesziekte houden. :wink:

Ja, het veroorzaakt verkeerde verbindingen. Maar geen gehoor geven aan verslaving veroorzaakt goede verbindingen. Wellicht niet in 1 keer, maar door steeds opnieuw herschrijven. We zijn (her)programmeerbaar.

Ik geloof er alleen niet in om steeds in het achterhoofd te houden dat er altijd een residu aan verslaving achterblijft. Ons geloof is enorm krachtig en heeft (in)direct invloed op de fysieke wereld. Je houdt je heling tegen door je geloof dat verslaving blijvend is. Op zijn beurt gebruikt je manipulatieve kant dat dan weer om je in je verslaving te houden: "ik ben nu eenmaal zo, dus kan ik er net zo goed gehoor aan geven om nog een keer die high te voelen". Het is letterlijk een ziekelijk patroon.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
Wat zegt de verslavingszorg over deze kwestie?
Klik om te vergroten...

Dat verslaving deels geneest, of heelt zoals @Mindless dat zegt.

Maar de gevoeligheid blijft altijd. Iemand blijft 'n verslaafde, of een persoon met een gevoeligheid voor middelen misbruik. Verslaafd of verslavingsgevoelig whatever, het is gewoon 't zelfde naar mijn mening.

Ik heb zelf meerdere verhalen gehoord dat mensen na 15 jaar of langercleantijd terugvallen in gebruik. Geen recreatief gebruik, maar eerder destructief misbruik. Ik heb die personen zelf gesproken daarover. Dus dat die mensen herprogrammeerbaar zijn ben ik het niet helemaal mee eens. Maar deels ook wel. Ik ben zelf na 1,5jr teruggevallen in m'n GHB verslaving. En vanaf de eerste dosis ben ik niet meer gestopt tot ik verslagen eindigde in de detox. Hoe verklaar je dat.. Ik kon niet stoppen. Lange periode had ik geen last meer van zieke gedachtes, tot m'n ex bij me weg ging. Sneaky kwamen die gedachtes terug, en ging ik voor gaas.

Ik ben het wel deels eens met "herprogrammeerbaar" want;
Bij langere cleantijd ontstaan er wel veranderingen. Cravings verdwijnen grotendeels, mensen hoeven niet meer te gebruiken en het voelt fijn om verlost te zijn van die constante obsessie om te gebruiken. Zonder die obsessie zijn er ook minder zieke gedachtes. Maar de obsessie van gebruiken verplaatst zich dan vaak naar andere dingen. Dat hoor ik heel veel terug op de zelfhulpgroepen die ik bezoek/bezocht heb.Dus ja, deels herprogrammeerbaar of hoe je t ook wilt noemen.

Maar dan nog, de verslaving zit/blijft nog in iemand. Want de meeste die weer beginnen met gebruiken eindigen weer in de ellende van voorheen en soms nog erger.

Mindless zei:
Op zijn beurt gebruikt je manipulatieve kant dat dan weer om je in je verslaving te houden: "ik ben nu eenmaal zo, dus kan ik er net zo goed gehoor aan geven om nog een keer die high te voelen". Het is letterlijk een ziekelijk patroon.
Klik om te vergroten...

Dit is naar mijn idee gewoon de verslaving zelf. Die ziekelijke patronen zijn er gewoon onderdeel van. Ik denk niet dat je het moet zien als iets wat je kunt beïnvloeden door de eigen gedachten. Verslavingsideeën zijn vele malen sterker dan 'je eigen wil'.

Verslaving is gebruiken tegen je eigen wil in. Wilskracht is niet genoeg naar mijn idee, dat heb ik wel gezien in de klinieken waar ik heb gezeten. Alles verliezen omdat personen maar blijven gebruiken, en gewoon niet kunnen stoppen. Elke dag beloven ze zich zelf om te stoppen, maar toch weer gebruiken. Dat is lastig te begrijpen voor mensen maar ik snap het gewoon volledig. Omdat ik zelf ook dat soort 'gevechten' met mezelf gehad heb.

"1tje kan wel"
"Ik stop maandag"
"De laatste keer"
"Dit keer hou ik het wel in de hand"
"Hij is veel erger dan mij, dus het kan wel"
"Je bent 'n leuker persoon onder gebruik"
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
Of is verslaving is levenslange stoornis die het niet mogelijk maakt 'normaal' met middelen en/of gokken/seks/gamen noem het maar op om te gaan.
Klik om te vergroten...

Volgens mij verschilt dat per persoon. Sommige mensen zijn veel gevoeliger voor verslaving en zijn genetisch gedispositioneerd.

Zelf ben ik nooit echt verslavingsgevoelig geweest. Met oxy was dit voor het eerst een ander verhaal. Nu 6 weken gestopt en nog steeds cravings. Ook heb ik gemerkt dat door dagelijks gebruik van oxy de drempel werd verlaagd om andere drugs vaak te gebruiken.

Persoonlijke conclusie: zelf kan ik opiaten niet in huis hebben en vrees ik dat ik levenslang verslaafd ben al doe ik daar niets mee. Zwaar verslavende middelen zoals GHB wil ik niet proberen. Met andere drugs kan ik wel omgaan maar zodra ik merk dat het gebruik een patroon wordt haal ik ze niet meer in huis.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#19
"When you stop drinking, you have to deal with this marvelous personality that started you drinking in the first place."
Jack Kerouac (1922 - 1969)
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#20
Totale onthouding en de strijd aangaan had mij doen stoppen met nicotine. Bij stoppen ontstaat er een proces van gelukkig en stabiel worden zonder de sigaret. Ik ging meer eten, dus ik moest ook meer sporten en door te sporten kon ik nog makkelijker van de sigaret afblijven. Want sport gaf mij een kick, zelfvertrouwen en ontspanning. Alleen door te roken kwam ik wat makkelijker in contact met mensen. Ik moest dus een andere manier vinden om sneller in contact te komen met bijvoorbeeld mijn collega's. Ik denk dat als je verslaving wilt overwinnen dat je leegtes moet vermijden en opzoek moet gaan naar gezonde vervangers. Anders is het niet te doen. Mijn hele trek naar sigaretten is verdwenen. Ik heb zelfs een hekel gekregen aan sigarettenrook en de geur ervan. Dus ja, verslaving valt imo wel te overwinnen. Het is alleen een proces waarbij je de verslaafde in je te slim af moet zijn met handige strategieën. Boeken lezen over de problemen die je tegen komt heeft mij ook goed geholpen. En arbeiden, hobby's uitvoeren, trippen, festivals bezoeken, met leuke mensen omgaan, persoonlijke ontwikkeling, dieet, sport, enz. Helpt om de verveling tegen te gaan en om je een gelukkig gevoel te geven zonder de sigaret of waar je ook verslaafd aan bent. Het alleen doen op wilskracht terwijl je je kapot verveeld thuis op de bank, dat is vragen om een terugval. Zo moet je ook je valkuilen kennen en daar iets aan doen. Rook je als jij je verveeld? Doe iets aan de verveling. Eet je uit emotie? Zoek een vervanger voor het eten. Klinkt simpeler dan het is. Het is een proces van zoeken, graven, experimenteren en soms blijft er iets hangen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...21
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."