Wat zegt de verslavingszorg over deze kwestie?
Dat verslaving
deels geneest, of heelt zoals
@Mindless dat zegt.
Maar de gevoeligheid blijft
altijd. Iemand blijft 'n verslaafde, of een persoon met een gevoeligheid voor middelen misbruik. Verslaafd of verslavingsgevoelig whatever, het is gewoon 't zelfde naar
mijn mening.
Ik heb zelf meerdere verhalen gehoord dat mensen na 15 jaar of langercleantijd terugvallen in gebruik. Geen recreatief gebruik, maar eerder destructief misbruik. Ik heb die personen zelf gesproken daarover. Dus dat die mensen herprogrammeerbaar zijn ben ik het niet helemaal mee eens. Maar deels ook wel. Ik ben zelf na 1,5jr teruggevallen in m'n GHB verslaving. En vanaf de
eerste dosis ben ik
niet meer gestopt tot ik verslagen eindigde in de detox. Hoe verklaar je dat.. Ik kon niet stoppen. Lange periode had ik geen last meer van zieke gedachtes, tot m'n ex bij me weg ging. Sneaky kwamen die gedachtes terug, en ging ik voor gaas.
Ik ben het wel deels eens met "herprogrammeerbaar" want;
Bij langere cleantijd ontstaan er wel veranderingen. Cravings verdwijnen grotendeels, mensen hoeven niet meer te gebruiken en het voelt fijn om verlost te zijn van die constante obsessie om te gebruiken. Zonder die obsessie zijn er ook minder zieke gedachtes. Maar de obsessie van gebruiken verplaatst zich dan vaak naar andere dingen. Dat hoor ik heel veel terug op de zelfhulpgroepen die ik bezoek/bezocht heb.Dus ja, deels herprogrammeerbaar of hoe je t ook wilt noemen.
Maar dan nog, de verslaving zit/blijft nog in iemand. Want de meeste die weer beginnen met gebruiken eindigen weer in de ellende van voorheen en soms nog erger.
Op zijn beurt gebruikt je manipulatieve kant dat dan weer om je in je verslaving te houden: "ik ben nu eenmaal zo, dus kan ik er net zo goed gehoor aan geven om nog een keer die high te voelen". Het is letterlijk een ziekelijk patroon.
Dit is naar mijn idee gewoon de verslaving zelf. Die ziekelijke patronen zijn er gewoon onderdeel van. Ik denk niet dat je het moet zien als iets wat je kunt beïnvloeden door de eigen gedachten. Verslavingsideeën zijn vele malen sterker dan 'je eigen wil'.
Verslaving is gebruiken tegen je eigen wil in. Wilskracht is niet genoeg naar mijn idee, dat heb ik wel gezien in de klinieken waar ik heb gezeten. Alles verliezen omdat personen maar blijven gebruiken, en gewoon niet kunnen stoppen. Elke dag beloven ze zich zelf om te stoppen, maar toch weer gebruiken. Dat is lastig te begrijpen voor mensen maar ik snap het gewoon volledig. Omdat ik zelf ook dat soort 'gevechten' met mezelf gehad heb.
"1tje kan wel"
"Ik stop maandag"
"De laatste keer"
"Dit keer hou ik het wel in de hand"
"Hij is veel erger dan mij, dus het kan wel"
"Je bent 'n leuker persoon onder gebruik"