Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe weet je wanneer je verslaafd bent ???

Hoe weet je wanneer je verslaafd bent ???

28 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
h
happydrugs247Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben benieuwd wanneer mensen denken dat ze verslaafd zijn.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Omdat ik rook en eet tegelijk
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Apotheker zei:
Omdat ik rook en eet tegelijk
Klik om te vergroten...
Je kan ook even wachten tot het eten afgekoeld is...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je zelf al twijfelt of je wel of niet verslaafd bent, ben je meestal al verslaafd.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als je de door uzelf opgelegde afspraken qua frequentie / hoeveelheid / tijdsduur niet kunt naleven.

Dan zou uw euro moeten vallen. Was bij mij zo toch.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je drugs neemt op moment dat je jezelf had voorgehouden niet te gebruiken en dat dan meerdere malen.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je opstaat s'ochtends en eerste waar je aan denkt is drugs...
T
TaktakLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bij herhaling meer gebruiken dan voorgenomen.

Drang om te gebruiken of om problemen te verlichten.

In denken en doen continu met het middel bezig zijn; andere interesses vervagen.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als je jezelf niet meer kan bedenken hoe het leven zonder een middel doorgang kan vinden.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zodra je drugs anaal inbrengt
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zodra je eerste gedachte met opstaan drugs is. Been there, done that. En als je iedere dag met jezelf de afspraak maakt niet te gebruiken en bij wijze van een halfuur later toch weer aan de dope zit. Want ach, wat maakt die ene keer ook uit? En zo gaat dat de hele dag, iedere dag opnieuw.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
happydrugs247 zei:
Ik ben benieuwd wanneer mensen denken dat ze verslaafd zijn.
Klik om te vergroten...
Verslaving wordt vaak zwart-wit gepresenteerd: je bent het, of je bent het niet. Maar in werkelijkheid is verslaving een glijdende schaal. Je kunt een beetje verslaafd zijn of heel erg.

Professionals spreken trouwens niet van verslaving, maar van 'een stoornis met middelengebruik'. Of er sprake is van een stoornis wordt gemeten aan de hand van een aantal criteria:

-meer gebruiken dan diegene van plan was (controleverlies)
-blijven gebruiken ondanks gezondheidsproblemen die ontstaan
-moeite met het onderhouden van relaties
-financiële problemen
-problemen op het werk

Meestal ontstaat een verslaving geleidelijk. Mensen gebruiken eerst een tijd met relatief weinig problemen. Maar op een gegeven moment onstaan er steeds meer problemen rondom het middelengebruik. Iemand komt zijn/haar afspraken niet meer na, steeds meer geld gaat op aan gebruiken en er zijn steeds vaker momenten dat iemand zich niet meer goed kan concentreren op werk, of misschien zelf helemaal niet meer komt opdagen.

Het moment dat mensen zelf inzien dat ze verslaafd zijn is vaak pas redelijk laat in het proces, als ze 'rock bottom' hebben bereikt. Ze zijn bijvoorbeeld (in korte tijd) hun geliefde, werk en huis kwijtgeraakt.
Voor die tijd worden de problemen vaak gerationaliseerd, zeg maar goedgepraat, van een reden voorzien. Daarom vragen behandelaars vaak aan mensen 'heeft een vriend(in) of familielid wel eens zijn/haar zorgen geuit over je gebruik?'
Want dat kan namelijk een belangrijk voorteken zijn dat het gebruik uit de hand aan het lopen is (maar dat die persoon het nog niet wil erkennen).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Op de website van Jellinek kan je een korte test doen om te zien hoe het staat met jouw gebruik.

Heb ik een verslaving? | Jellinek

www.jellinek.nl www.jellinek.nl
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Op de website van Jellinek kan je een korte test doen om te zien hoe het staat met jouw gebruik.

Heb ik een verslaving? | Jellinek

www.jellinek.nl www.jellinek.nl
Klik om te vergroten...
Heb de test gedaan en er kwam uit dat ik te weinig gebruik..... hmm ok🤣
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Oh, ik wist nog niet dat Jellinek een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid drugs hanteerde, maar goed dat ze daarmee zijn begonnen :wink:
F
Flower123Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben het eens met wat hierboven allemaal gezegd is. Ik denk dat het erop neer komt dat je verslaafd bent op het moment dat je niet volledige controle hebt over je gebruik, en je inderdaad gebruikt wanneer je je had voorgenomen dat niet te doen bijvoorbeeld. Of wanneer je niet kan stoppen met gebruiken, meerdere keren achter elkaar. Op het moment dat jij niet de controle hebt over de drugs, maar de drugs over jou, weet je dat er misschien iets niet helemaal de goede kant op gaat. En net als @Spyro zegt, been there, done that. Laat het niet verder komen als je nu al merkt dat je die controle begint te verliezen!
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zodra je deze vraag moet stellen op een drugs forum heb je volgens mij al een afslag gemist.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik besef dat benzo's en benzo rc's zot verslavend zijn, ik ervaar het gewoon, tsluipt zo sluw binne n door de kut tolerantie, moet je steeds meer en meer nemen voor iets v effect. Zonder lijkt zo saai en loos, dan mr benzo's binne kappen...fijntjes toch, de kut blackouts jagen me dan weer schrik aan en denk dan, de ene laat ik ook paar dagen vallen, een ander dan maar en zo afwisselen.... stupid me 🙃
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Flower123 zei:
Ik denk dat het erop neer komt dat je verslaafd bent op het moment dat je niet volledige controle hebt over je gebruik, en je inderdaad gebruikt wanneer je je had voorgenomen dat niet te doen bijvoorbeeld. Of wanneer je niet kan stoppen met gebruiken, meerdere keren achter elkaar. Op het moment dat jij niet de controle hebt over de drugs, maar de drugs over jou, weet je dat er misschien iets niet helemaal de goede kant op gaat.
Klik om te vergroten...
Probleem is wel dat (zeker in de beginfase) mensen dit niet van zichzelf erkennen en vaak heel creatief blijken in het verzinnen van redenen waarom ze toch zelf besloten om meer te nemen :wink:
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Op de website van Jellinek kan je een korte test doen om te zien hoe het staat met jouw gebruik.

Heb ik een verslaving? | Jellinek

www.jellinek.nl www.jellinek.nl
Klik om te vergroten...
Hmm 6 punten op wietgebruik. Net in de gevarenzone volgens Jellinek. En qua alcohol geen problematisch gebruik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."