Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDoor psychose wil ik stoppen met blowen maar verslaafd, help!!

Door psychose wil ik stoppen met blowen maar verslaafd, help!!

78 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik werk onder verslavingsartsen en psychiaters in de verslavingszorg :)
S

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
Sabine420
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal,

Ik ben 20 jaar en ik blow nu fanatiek sinds 3 maand. Hiervoor had ik al een paar keer geblowed maar nooit echt stoned geweest.

Ik blow nu zo’n 3 maand sinds ik mijn partner heb ontmoet. Hij blowt al jaren dagelijks en heeft er altijd alleen maar postieve ervaringen mee gehad. Deze 3 maand heb ik bijna dagelijks geblowed, zo heel af en toe ook in combinatie met alcohol, nooit problemen gehad.

Drie weken geleden ging ik naar een feestje. Ik had een half biertje op en twee trekjes genomen ( van een pure joint ). Niks waar ik normaal niet tegen kan. Opeens begon ik mij heel raar te voelen, ik was al (2x) vaker bad gegaan en dacht dat dit hetzelfde was.
De andere keren voelde ik me niet chill maar daar bleef het ook bij.
Nu voelde ik me heel anders ik begon alles in diehoekjes te zien en mij beeld begon te draaien. Dit had ik nog nooit eerder gehad. Ik slikte en het voelde alsof ik mijn amandelen inslikte, elke keer opnieuw. Ik raakte helemaal in paniek. Overal in mijn lichaam voelde ik steken. Ik begon te schreeuwen ik wou dat het stopte het gevoel was ondragelijk. Ik was doodsbang ik dacht dat ik doodging.

Toen voelde het ineens alsof een demoon het leven uit mij trok. Het voelde alsof ik in een draaikolk zat het gevoel begon langzaam aan mij te trekken het werd steeds heviger en heviger, ik begon de longen uit mijn lijf te schreeuwen ik dacht dat dit het einde was. Ik had het idee dat het uren duurde maar in werkelijkheid had het enkele minuten geduurd.

Vrienden probeerden me te kalmeren en het ging een stuk beter.. dacht ik. Ik voelde me weer helemaal prima voor een paar minuten en toen begon allee sweer te draaien. Twee seconden voelde ik me goed en zag ik alles normaal daarna voelde ik me weer twee seconden slecht en voelde het alsof alles draaide en zo ging dat een minuut door ongeveer en ik begon mij weer slechter te voelen. Alles deed pijn voor mijn gevoel mijn ellebogen stonden in brand en ik voelde overal messteken.
Het is tot 3x toe gebeurd dat ik me weer slechter voelde en daarna was het gelukkig gestopt.

Dit is hoe een vriendin van mij het later omschreef. Je kroop als een demoon pver de grond en het leek of je verkrampte van de pijn. Heel je lichaam verkrampte. Alsof er een demoon in jou zat.

De dag erna had ik wat gegoogled en als snel kwam ik erachter dat ik een psychose had gehad. En dat ik beter niet meer kon blowen. Maarja ik wou wel weer blowen natuurlijk. Ik dacht ook dat het prima kon als ik gewoon samen zou zijn met mijn vriend als vanouds.

Twee dagen geleden voor het eerst weer geblowed, heel rustig aangedaan. Eerst 1 trekje, ik voelde weinig na een tijdje een tweede genomen, die kwam wel redelijk binnen. Ik voelde me eerst superchill net als eerst. Toen ik eventjes alleen was begon ik paranoia te worden, ik voelde hartkloppingen en had een flashback van mijn psychose. Toen voelde het slikken weer raar, ik probeerde mezelf wijs te maken dat het in mijn hoofd zat, na een tijdje was het gelukkig weer weg. Wel had ik nog steeds hartkloppingen. Ik had heel de tijd afleiding nodig alleen op dat moment voelde ik me goed. Zodra ik na ging denken over dingen werd ik weer een beetje gek. Op een gegeven moment kakte ik in, ik was zo opgelucht.

Gister nog een keer geprobeerd want ik had mezelf aangepraat dat t alleemaal wel goed ging. Na 1 trekje voelde ik me alweer stoned. Ik kreeg weer hartkloppingen en een heel bedrukt gevoel. Voor de rest vooral chille gevoelens gehad maar geen enkele keer volledig relaxed gevoeld.

Nu wil ik graag stoppen, alleen het probleem is dat ik erg verslavingsgevoelig ben en mijn vriend wel elke dag blowed.
Hij weet er natuurlijk ook van en geeft mij niks, alleen ik wil het niet willen. Want elke keer als hij er een vast heeft denk ik ik wil ook ik wil ook ik kan me niet focussen op waar we over aan het praten zijn. Ik voel me een klein kind dat geen snoep mag van z’n moeder.


Iemand help mii alsjeblieft. Ik heb tips nodig die helpen bij het stoppen met willen blowen. Ik ga het sws niet meer aanraken maar ik wil ook niet meer willen blowen.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Is het toevallig steeds dezelfde wiet geweest die je hebt gerookt? Want het kan zijn dat je tegen bepaalde soorten (meestal sativa-dominant) niet goed tegen kunt.

Daarbij hoor je ook steeds vaker dat er synthetische cannabinoïden aan gewone wiet wordt toegevoegd. Als je pech hebt gehad, zou dat het ook nog geweest kunnen zijn.

Dus misschien nog een keer proberen met een nieuwe wiet? En dan bij voorkeur een indicadominante soort.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sabine420 zei:
Normaal met mijn vriend rook ik altijd haze op dat feest had ik critical. Dat is het enige wat ik weet verder heb ik weinig verstand van soorten wiet.
Klik om te vergroten...
Het zou zonde zijn als je door een paar slechte ervaringen zou moeten stoppen met blowen. Misschien kun je ergens buitenwiet op de kop tikken? Het oogstseizoen begint bijna, dus er is straks genoeg aanbod.
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben geen expert op het gebied van psychoses. Maar het kan natuurlijk ook een flinke bad trip zijn geweest wat je hebt meegemaakt op dat feestje.

Zo'n ervaring kan heel heftig zijn en je brein creëert een link tussen wiet gebruik en die ervaring.

Als je daarna weer gaat blowen dan ligt angst en spanning op de loer (dit kan ook onbewust gebeuren) waardoor de kans op nog een bad trip groter wordt. En hoe vaker je dat triggert hoe sterker de link tussen blowen en slecht gaan wordt.

Je geeft aan dat je helemaal niet meer wil blowen maar dat erg lastig vind, het klein kind in een snoepwinkel gevoel. Probeer die gedachten om te buigen. Het is niet dat je niet mag blowen. Je wil niet blowen want je wil dat gevoel niet meer herbeleven.

Mocht je er zelf niet uit komen dan is er genoeg hulp beschikbaar bij verschillende instanties. Ik zou beginnen bij je huisarts, die kan je wel doorverwijzen. Ook voor je slechte ervaring, als je daar nog last van hebt.


Mocht je toch weer willen gaan blowen dan is het belangrijk dat je een lange pauze neemt. Denk in maanden.
H
HiyouLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb 4-5 jaar heel intensief joints gerookt. Tot op een dag dat ik een raar gevoel in mn hoofd kreeg, een soort “verlamd” gevoel.

Ik was er van overtuigd dat ik iets kreeg in mn hersenen, en ik was helemaal aan het beven. Mijn benen kon ik niet meer plooien van de bevingen en zelf mn stem trilde, ik had kippenvel overal en ik voelde me heel vreemd.

Ik was er érg overtuigd van dat er iets niet juist was in mijn lichaam. al deze symptomen…Maar, elke keer als ik een joint rookte, kreeg ik die vreemde gebeurtenissen in mn lichaam, gevoelens en gedachten.

(het was zelf zo erg dat ik vaak van de bus moest stappen en in paniek naar mijn moeder belde dat ik elk moment iets kon krijgen. Onderwerpen over de dood werd ik heel ziek van of heel angstig.)

Ik werd ijl in mijn hoofd, ik voelde mijn hart echt kloppen, wat me enorm afschrikt want hiervoor had ik nooit het besef van het voelen van je hart..ik voelde me plots heel erg onveilig in mijn lichaam.

Het is heel moeilijk te begrijpen dat iets wat zo fysiek aanvoelt, toch een mentaal probleem is.

Dit kon niet de wiet zijn, want ik deed het elke dag voor jaren en had nog nooit zulke situaties meegemaakt.

Zelf sigaretten liet ik achterwege toen want alles wat mn hart sneller deed slaan, liet ik achterwege.

Ik was dus volledig paranoia geworden qua doodgaan, vooral voor hersenbloedingen en hartfalen.

Nu, 3jaar later na het stoppen van het roken van joints, heeft dit nog steeds mijn leven in beslag. Die heel grote angsten, hartkloppingen en soms het wat “raar” voelen.

Ik ben dus hypochondrisch en ik ben een heel angstig type geworden, en ja hoor, door wiet te roken. Ik heb een jaar onderzoeken gedaan omdat ik dit écht niet kon geloven. Wiet kon het niet zijn..maar toch is me dit overkomen.

Nu durf ik af en toe heel sporadisch eens een trekje te nemen, en smaakt dit wel (ik mis het nog steeds) maar dan voel ik al meteen dat mn lichaam zich ongemakkelijk voelt bij de wiet.

Mn hersenen hebben dit dus plots geweigerd nog te doen-wat heel moeilijk te vatten is. Als je je zo voelt bij wiet, zou ik zeggen stop dan maar snel. Want ik heb nog steeds heel veel verdriet voor wat het met mij gedaan heeft. Ik moet er mee leren leven, het is een deel geworden van wie ik ben..en dit is heel zwaar want je staat er alleen voor, alleen jij voelt het.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben dertig jaar lang verslaafd geweest aan cannabis. Heb mijn halve leven in rook zien opgaan. Alleen al de gedachte aan stoppen met blowen bracht bij mij zoveel stress teweeg dat die gedachte precies het tegenovergesteld bereikte. Daarom vertel ik mezelf nu dat ik helemaal niet gestopt ben en dat ik ook helemaal niet hoef te stoppen. Die gedachte brengt veel minder stress en ellende dan de gedachte, "ik moet stoppen." Ondanks dat ik nu nog sporadisch een joint opsteek zeg ik nog steeds dat ik verslaafd ben alleen deze ochtend blow ik even niet. Verder kijk ik niet. Mocht ik vanmiddag een enorme craving krijgen probeer ik daar eerst tegen te vechten en mocht dat gewoon helemaal niet lukken dan fiets ik naar de coffeeshop en koop een joint. Liever niet maar het heeft weinig zin jezelf helemaal overhoop te halen en jezelf wijs te maken dat je moet stoppen. Steek dan gewoon een joint op en heb daar vrede mee. Maar vecht wel. Hou in je achterhoofd vast dat er miljoenen mensen zijn die zonder wiet kunnen en jij verschilt niet zoveel van deze mensen. Mij helt het asl ik deze gedachte in mijn achterhoofd vasthoud en er niet over ga zitten peinzen.

Per direct stoppen met alle drugs kan natuurlijk ook. MAAR! Er zit een heel groot verschil tussen echt willen stoppen en jezelf wijsmaken dat je wilt stoppen!
Het jezelf wijsmaken dat je wilt stoppen komt voort uit je gedachten. Echt willen stoppen komt voort uit je hart. Als je bij jezelf het verschil kunt opmerken ben je al een heel eind op weg.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Oehoeboeroe zei:
Er zit een heel groot verschil tussen echt willen stoppen en jezelf wijsmaken dat je wilt stoppen!
Het jezelf wijsmaken dat je wilt stoppen komt voort uit je gedachten. Echt willen stoppen komt voort uit je hart. Als je bij jezelf het verschil kunt opmerken ben je al een heel eind op weg.
Klik om te vergroten...

Eens. Stoppen met iets heeft vaak geen egocentrische reden nodig. Meer een bewustwording dat de reden waarvoor je het leuk vind niet meer leuk is.

Alvast dit heb ik vaak met wiet. Ik stops soms tijden lang omdat ik het niet meer leuk vind. Niet omdat ik wil stoppen voor een reden.

Beetje vaag misschien.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat was geen wiet die je hebt gerookt neem dat maar van mij aan op dat feest.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
Brakka Mang zei:
Dat was geen wiet die je hebt gerookt neem dat maar van mij aan op dat feest.
Klik om te vergroten...
Noot: ik ben het eens met dit bericht
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Brakka Mang zei:
Noot: ik ben het eens met dit bericht
Klik om te vergroten...
Noot: Ik ben denk ook dat ik het hier mee eens ben, slimme gozer zeg!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hardcore_frk zei:
Is het toevallig steeds dezelfde wiet geweest die je hebt gerookt? Want het kan zijn dat je tegen bepaalde soorten (meestal sativa-dominant) niet goed tegen kunt.

Daarbij hoor je ook steeds vaker dat er synthetische cannabinoïden aan gewone wiet wordt toegevoegd. Als je pech hebt gehad, zou dat het ook nog geweest kunnen zijn.

Dus misschien nog een keer proberen met een nieuwe wiet? En dan bij voorkeur een indicadominante soort.
Klik om te vergroten...
Vermoed dat dat idd syntetisch rotzooi is geweest dat kan dergleijke klachten zeker veroorzaken, of gedrenkt in een pcp achtig iets.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sabine420 zei:
De dag erna had ik wat gegoogled en als snel kwam ik erachter dat ik een psychose had gehad. En dat ik beter niet meer kon blowen. Maarja ik wou wel weer blowen natuurlijk. Ik dacht ook dat het prima kon als ik gewoon samen zou zijn met mijn vriend als vanouds.


Nu wil ik graag stoppen, alleen het probleem is dat ik erg verslavingsgevoelig ben en mijn vriend wel elke dag blowed.
Hij weet er natuurlijk ook van en geeft mij niks, alleen ik wil het niet willen. Want elke keer als hij er een vast heeft denk ik ik wil ook ik wil ook ik kan me niet focussen op waar we over aan het praten zijn. Ik voel me een klein kind dat geen snoep mag van z’n moeder.


Iemand help mii alsjeblieft. Ik heb tips nodig die helpen bij het stoppen met willen blowen. Ik ga het sws niet meer aanraken maar ik wil ook niet meer willen blowen.
Klik om te vergroten...
Nie blowen, ja.
Bespreek het met je vriend - hij hoef toch niet voor je ogen te blowen?

Elke keer als je wilt blowen denk over wat de gevolgen zijn. Herinner hoe je je voelde. Hoe NIET LEUK het was.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
MaddMonkey zei:
Er is gewoon geen lichamelijke verslaving.
Klik om te vergroten...
Ik vind niet kunnen slapen anders vrij lichamelijk.
L
Lid 153090Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Probeer eens hasj ipv wiet, mijn ervaring met hasj is dat het een stuk chiller is dan wiet.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
MaddMonkey zei:
ik weet wel waar ik over praat
Klik om te vergroten...
Ik heb ook wel eens geblowd, dus ik ben ook expert.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ken 2 mensen waarbij ze met blowen een psychose hebben gekregen.
Natuurlijk waren zij al psychose gevoelig.
Als dat het geval is bij jou (wat je niet weet maar dus nu wel denkt te voelen) dan moet je oppassen met meerdere drugs en vreemd genoeg heb ik dus geleerd dat wiet wel een van de grootste is die het kan triggert.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kan het zijn dat er momenteel stressfactoren aanwezig zijn?
Ik heb ditzelfde ervaren na jarenlang elke dag te blowen, het blowen ging van ontspanning naar het versterken van de stress waardoor ik op een gegeven moment elke keer helemaal naar werd.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wiet is een heel vaak (te vaak) onderschatte drug die, al dan niet in combinatie met andere middelen, zeer vervelende en langdurige consequenties kan hebben. (Ik spreek helaas ook uit ervaring). Op het moment dat dit gepaard is gegaan met hevige paniek of angstaanvallen of een ongewenst psychedelisch effect of state of mind heeft het, althans in mijn ervaring, de eigenschap om, daarna, op volstrekt willekeurige, verder niets aan de hand momenten in een toekomst waar de initiële problematiek / gebeurtenis ver achter je liggen, 1 van de betreffende deurtjes ineens weer op een kier te kunnen zetten. En hoever die deur precies opengaat, is een dobbelsteen in de handen van de omstandigheden op dat moment. Maar je bent weer daar, de plek waar je gelukkig van vergeten was hoe kut het precies voelde.
S
Sabine420Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Normaal met mijn vriend rook ik altijd haze op dat feest had ik critical. Dat is het enige wat ik weet verder heb ik weinig verstand van soorten wiet.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."