Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDagboek: ik ga stoppen met roken

Dagboek: ik ga stoppen met roken

262 antwoorden
37 weergaven
18-5-2026
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het zit al een aantal weken in m’n hoofd om weer een poging te wagen. Ik ga vandaag naar de drogisterij om nicotine pleisters op te halen. Hopelijk helpt dat wat beter ivm darmen.
T
TiresSnowLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jesse Pinkvrouw zei:
Dag hallo,

Morgen ga ik stoppen met roken, na meerdere mislukte pogingen gaat het nu echt gebeuren. En dat heeft een goede reden, ik ga deze zomer naar Aruba en dat geld kan ik heel goed gebruiken daarvoor. Heel goed doel dus! 😄

Ik rook de laatste tijd 10,- per dag en dat is mega veel. Al mijn studiefinanciering gaat er aan op en dat is gewoon mega zonde. Ik rook al 5 jaar en heb 3 serieuze pogingen gedaan, maar uiteindelijk toch weer mislukt. Nu wil ik dat het echt gaat lukken, ik kan dan gewoon 300,- per maand opzij zetten.

Ik ga een dagboek bij houden om er in te zetten hoe ik me voel en als ik het moeilijk, het even van me af te schrijven.
Vanavond rook ik mijn laatste sigaretje en dan is het gebeurt. Ik voel me er goed over en ik sta er zelf 100% achter
Mijn moeder rookt ook, ze is er zelf nog niet aan toe om te stoppen dus doet niet mee. Maar ze wilt me wel supporten en gaat vanaf morgen ook buiten roken ipv in huis. Sigaretten komen zo min mogelijk in mijn zicht.

Het gaat vast heel moeilijk worden maar heb er een goed gevoel over. Ga ik nooit meer een sigaret roken? Vast niet. Ik ga mezelf niet dwingen om nooit meer te roken want dat werkt bij mij averechts. Maar nu wil ik van de verslaving af.

Als mensen tips hebben, hoor ik het graag! Ik heb de vorige keer Champix gebruikt. Ik werd daar heel neerslachtig en ziek van, dus dat gebruik ik niet weer en eigenlijk wil ik ook niet aan de pleisters oid. Ik wil het gewoon zelf doen 😄
Klik om te vergroten...
Hey, heel veel succes! Ik ben 2jaar geleden gestopt door te vapen. Zit nu kleine maand op 0mg Nicotine en ga vanzelf amper nog vapen...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed besluit zeg! Heel veel succes!! :praying:
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wauw, topper dat je bent..!! 💪😘
Ik ga je topic volgen want ben erg benieuwd hoe het je vergaat.
Ik heb alle vertrouwen in je..!! ❤️
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Heel veel succes! You can do it 😊
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heel goed bezig!

Ik ben zelf nu 2 weken gestopt (na 22 jaar verslaving). Zeker de eerste 2 dagen zijn erg heftig, als je daar eenmaal doorheen bent, valt het allemaal wel mee gelukkig. Ikzelf ben cold turkey gestopt, maar als je liever hulpmiddelen wilt gebruiken, moet je dat zeker doen. Motivatie is het halve werk, als je echt wilt stoppen, is die 2 dagen hel goed te doen.

Hoe mijn stoppen is verlopen:
Ik zou op maandag stoppen met roken. De nacht van zondag op maandag leverde mij dit al zo veel stress op dat ik nog 3x naar beneden (en buiten) ben gegaan uit bed om te roken. Op maandag ben ik opgestaan en zou ik thuiswerken. Mijn vriendin was een half uur weg en ik hield het al niet meer. Ik ben naar de dichtstbijzijnde winkel gelopen en heb een pak sigaretten gekocht (normaal rook ik zware shag, ongeveer een buil in de 2 dagen). Ik stak steeds een sigaret aan met het motto: Dit is de laatste.

Het idee dat dit de laatste was leverde me zoveel stress op dat ik zo ongeveer iedere 15 min een peuk opstak. Ik stond er buiten een te roken toen ik een berichtje van mijn vriendin kreeg waarin stond dat ze zo ontzettend trots op me was dat ik weer ging stoppen. Dat het een paar dagen zwaar zou zijn, maar dat ze me zou steunen en van me hield. Terwijl ik dat las keek ik naar mijn brandende sigaret en vroeg mezelf af waar ik eigenlijk mee bezig was. Ik heb de sigaret uitgemaakt, het pakje onder de kraan gehouden en dit in een schaaltje gelegd op een zichtbare plek. Iedere keer als ik de keuken in liep of naar het toilet wilde gaan werd ik geconfronteerd met het natte pak peuken.

Vanaf dat moment heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Wat ik enorm merkte is hoe de verslaving in je hoofd slecht gedrag probeert goed te praten. Eentje kan nog wel. Je hebt nu al een halve dag niet gerookt, nu mag je er wel een pakken als beloning. Goh, je hebt gestofzogen, nu mag je zeker wel een sigaret pakken. Ook werden de lichamelijke cravings steeds heftiger en heftiger.

Als je stopt met roken, ben je na 10 dagen van de lichamelijke nicotine verslaving af. Daarna is alleen het mentale deel nog over. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is het mentale deel vervangen door (snoep) eten zodat ik eerst van de lichamelijke afhankelijkheid van de nicotine af kon komen. Ik heb de eerste week heel wat repen chocolade opgegeten en ik heb denk ik een iets van 20 rollen mentos op. Dit heeft de tijd gekocht om eerst lichamelijk af te kicken. Na enkele dagen merkte ik al dat mijn ademhaling niet langer piepte, ik minder hoestte en dieper adem kon halen.

Het snoepen heeft eigenlijk de shot dopamine die het roken normaal veroorzaakt vervangen. Het is nu zaak om een stuk minder te gaan snoepen. Ook moet ik mezelf aanleren dat het simpelweg een maaltijd eten niet nog extra beloond hoeft te worden met een shot dopamine, maar als zijn eigen beloning is. Dat is het gene dat ik op dit moment nog het meeste mis. Die kleine beloningsmomentjes als je een klus geklaard hebt. Of bij de aanvang van een nieuw moment van de dag. De sigaret voor ik naar mijn werk vertrek. De sigaret als ik terug kom van de boodschappen. Uiteindelijk heeft het roken mijn interne beloningsysteem overhoop gegooid voor een groot deel van mijn leven.

Ik zit nu op dag 13 en ik denk eigenlijk dat ik geen terugval meer ga krijgen. Ik weet dat als ik nu een sigaret opsteek, ik opnieuw moet beginnen. En ik heb geen zin om opnieuw door die cravings heen te moeten. Langzaam begin ik ook te merken dat ik bijvoorbeeld meer plezier haar uit het gamen. Wanneer je niet meer 30x per dag een dopamine shot krijgt, voel je de paar die je wel krijgt op een dag een heel stuk beter. Alleen dat maakt het het al waard om te stoppen. Het geld is leuk meegenomen, maar als ik binnen 2 weken al echte vooruitgang voel in mijn conditie en in het beleven van plezier in mijn activiteiten, is de weg naar dit nog verder verbeteren zeker de moeite waard.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het werkt goed om:
-Eén moment te kiezen om te stoppen
-Weten in welke situaties je normaal gesproken rookt; in die situaties moet je iets anders hebben om te doen dan roken
-Jezelf eraan herinneren hoe fijn het is dat je niet meer hoeft te roken. De sigaret doet eigenlijk maar één ding en dat is meer zin maken in roken. Alle andere vermeende voordelen zoals gezelligheid of ontspanning of lekker die hangen vooral af van de context. Ga maar eens met drie collega's even samen naar buiten om een paar minuten lekker wat ademhalingsoefeningen te doen. Dat is ook ontspannend.
-Herken welke smoezen je gebruikt om toch weer te roken ('och eentje maar', 'alleen als ik heb gedronken', 'ja maar ik heb last van stress', 'dit is mijn laatste pakje', 'alcohol is ook slecht', 'ik weet nu wel hoe verslaving werkt, daar trap ik niet nog een keer in')
-Jezelf eraan te herinneren dat de trek in een sigaret meestal na een paar minuten weer voorbij is
-Jezelf belonen (met een complimentje) als het lukt om een dag/week/maand/jaar/decennium niet te roken
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
Respect en heel veel succes!!
Heb zelf nooit gerookt dus heb geen tips voor je helaas.
Maar goed om het zo aan te pakken en je krijgt onze steun hier !
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben sinds 4 maanden aan het vapen (bouw daarmee af, zit nu op 6mg) en dat werkt voor mij erg goed.

Is kostentechnisch al heel interessant ook. Kost me
50 euro per maand ongeveer.

Cold Turkey is echt pittig, maar zet hem op!
J
Jane MargolisLid
01-01-2024, 00:00
#10
Heel veel succes!!!
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Jesse Pinkvrouw zei:
Als mensen tips hebben, hoor ik het graag! Ik heb de vorige keer Champix gebruikt. Ik werd daar heel neerslachtig en ziek van, dus dat gebruik ik niet weer en eigenlijk wil ik ook niet aan de pleisters oid. Ik wil het gewoon zelf doen 😄
Klik om te vergroten...

ik heb iedereen in m'n omgeving ingelicht.. 'trots' was voor mij een een goede motivatie.. niet willen vertellen 'oh, ik rook weer'
en een soort ritueel gehouden.. aarde in m'n asbak gedaan en er een plantje in gezet.
verder rokers echt lang gemeden.. dus ook vrienden een lang niet gezien..
of bij mij uitgenodigd en expliciet gevraagd geen tabak mee te nemen.

verder is het vooral angst dat de verslaving is..
bang zijn om je k*t te voelen omdat je het niet hebt.
accepteer dat je je k*t zal voelen.. en dat je met jezelf geconfronteerd zal worden.

korte termijn trek verdwijnt best snel.. dus als je het telkens uit kunt stellen door een glas water te drinken..
kauwgom te kauwen.. of iets gaat typen wat een paar minuten duurt, whatever.. is de eerste trek al weg.
na een paar dagen is het uit je lichaam en dan is het vooral de mentale verslaving.
na 6 tot 8 weken komen de mindfucks dat je er mss wel eentje kan roken.. dus dat is opletten geblazen.

ik ben zo 3 jaar gestopt en nog een aantal keer een jaar.
ik rook nu al een poos om de twee weken maar voel dat dat zelfs een negatieve invloed heeft op m'n longen.
ben het ook wéér zat.
dus ik brei er vandaag ook een eind aan.

succes!.. jij bent de baas! 👊
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#12
rowdy zei:
Goedemorgen @Jesse Pinkvrouw!
Hopelijk gaat het slapen langzaam beter.
Maak er een mooie dag van. Ondanks de regen is het lekker om naar buiten te gaan.
Klik om te vergroten...
Dankjewel 😄
Slapen ging weer heel ruk vannacht, meerdere keren wakker geworden en raar gedroomd..
Kan vandaag helaas niet naar buiten want heb onwijs veel voor school te doen. Dus geen lichamelijk productieve dag helaas
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jesse Pinkvrouw zei:
Dankjewel 😄
Slapen ging weer heel ruk vannacht, meerdere keren wakker geworden en raar gedroomd..
Kan vandaag helaas niet naar buiten want heb onwijs veel voor school te doen. Dus geen lichamelijk productieve dag helaas
Klik om te vergroten...
En dat slechte slapen komt echt door het stoppen met roken?

Kun je niet 20 minuutjes naar buiten dan? :) Zal je enorm goed doen en is ook bevorderlijk voor je slaap. :blush:
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
En dat slechte slapen komt echt door het stoppen met roken?

Kun je niet 20 minuutjes naar buiten dan? :) Zal je enorm goed doen en is ook bevorderlijk voor je slaap. :blush:
Klik om te vergroten...
Ja denk het wel, sliep voor het stoppen met roken goed. Vooral het inslapen ging heel makkelijk.
Nu slaap ik 4/5uurtjes per nacht, veel wakker en inslapen duurt zeker anderhalf uur.
Heb dat de andere pogingen ook gehad dus this niet iets nieuws voor me haha.

Zal eens kijken of ik ergens een gaatje vind om naar buiten te gaan
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#15
Atwa zei:
Ik had hier ook last van toen ik stopte. Ik ben nu op de 2.5 weken en het wordt al een stuk beter. Zoals met alles bij het stoppen met roken: Gewoon volhouden
Klik om te vergroten...
Pfoe, dan zal ik nog 2 weken moeten dus haha. Nja gelukkig niet veel verplichtingen de komende tijd.
This indd volhouden, gelukkig maken deze verschijnselen mijn cravings niet erger
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jesse Pinkvrouw zei:
Ja denk het wel, sliep voor het stoppen met roken goed. Vooral het inslapen ging heel makkelijk.
Nu slaap ik 4/5uurtjes per nacht, veel wakker en inslapen duurt zeker anderhalf uur.
Heb dat de andere pogingen ook gehad dus this niet iets nieuws voor me haha.

Zal eens kijken of ik ergens een gaatje vind om naar buiten te gaan
Klik om te vergroten...
Ik had hier ook last van toen ik stopte. Ik ben nu op de 2.5 weken en het wordt al een stuk beter. Zoals met alles bij het stoppen met roken: Gewoon volhouden
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mijlpaal!
CEE2DCE6-2BEB-401A-99F4-C4463A01FF92.png
Straks even naar Holland and Barret om te kijken of ze wat hebben voor de constipatie
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik begrijp het gevoel van terugvallen... Dan lijkt alle progressie weer helemaal verloren, maar dat is echt niet zo hoor. Een kleine terugval... Niet teveel over nadenken en gewoon weer verder gaan met niet-roken!!

Lastig dat de visite dan binnen gaat roken...
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dag 4, drukke productieve dag!
Mijn ochtend begon al goed toen ik uit mezelf om 9u wakker werd. Heb ff ontbeten en toen klaar gemaakt voor de online les.
Ben vanaf 9:30 tot 12:30 flink bezig geweest met school. Veel dingen af kunnen werken.
Daarna had ik een sollicitatie gesprek voor mijn stage dit jaar, super goed gesprek gehad en ik ben daar ook aangenomen als stagiaire! Onwijs blij mee en ik kijk uit naar die tijd met dat bedrijf!

Toen even snel naar de stad gegaan om naar Holland and Barrett te gaan. Iets voor de darmen gehaald omdat echt wel stil ligt nu helaas.. Moet wat beweging in komen anders ga ik zo een week niet naar de wc.
Daarna een telefonisch gesprek gehad met m’n psychiater en heb 2 sollicitatie brieven ingeleverd!
Zoals je ziet, lekker productief! Nu lekker chillen op de bank
(Voor veel mensen is dit wss echt geen drukke dag, maar door m’n chronische depressie en Corona sleur vond ik het de laatste tijd al moeilijk om überhaupt te douchen. Dit is dus echt een overwinning)

Ennuuh, zie je hoe ik het geen 1x over roken heb gehad? Juist, dat is hoevaak ik aan een sigaret heb gedacht vandaag.
Ik merk dat ik van het niet roken onwijs productief word, normaal dacht ik altijd ‘aaah nog 1 peukje’ en dan zat ik zomaar ineens weer een half uur niks te doen want het blijft niet bij 1 peuk.
Ik heb echt in maanden niet zoveel gedaan in 1 dag en voel me echt goed hierdoor. Cravings zijn er gewoon niet meer en ik kan mezelf bijna niet meer met een sigaret voorstellen zelfs

Lichamelijke klachten:
Duizelig: is nog aanwezig als ik m’n hoofd te snel omdraai
Hoesten: ik hoest erg veel, schorre stem ook en veel slijm komt los
Reuk en smaak: beter dan ooit
Conditie: nog niet perse beter
Slaap: ook nog niet beter.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dag hallo,

Morgen ga ik stoppen met roken, na meerdere mislukte pogingen gaat het nu echt gebeuren. En dat heeft een goede reden, ik ga deze zomer naar Aruba en dat geld kan ik heel goed gebruiken daarvoor. Heel goed doel dus! 😄

Ik rook de laatste tijd 10,- per dag en dat is mega veel. Al mijn studiefinanciering gaat er aan op en dat is gewoon mega zonde. Ik rook al 5 jaar en heb 3 serieuze pogingen gedaan, maar uiteindelijk toch weer mislukt. Nu wil ik dat het echt gaat lukken, ik kan dan gewoon 300,- per maand opzij zetten.

Ik ga een dagboek bij houden om er in te zetten hoe ik me voel en als ik het moeilijk, het even van me af te schrijven.
Vanavond rook ik mijn laatste sigaretje en dan is het gebeurt. Ik voel me er goed over en ik sta er zelf 100% achter
Mijn moeder rookt ook, ze is er zelf nog niet aan toe om te stoppen dus doet niet mee. Maar ze wilt me wel supporten en gaat vanaf morgen ook buiten roken ipv in huis. Sigaretten komen zo min mogelijk in mijn zicht.

Het gaat vast heel moeilijk worden maar heb er een goed gevoel over. Ga ik nooit meer een sigaret roken? Vast niet. Ik ga mezelf niet dwingen om nooit meer te roken want dat werkt bij mij averechts. Maar nu wil ik van de verslaving af.

Als mensen tips hebben, hoor ik het graag! Ik heb de vorige keer Champix gebruikt. Ik werd daar heel neerslachtig en ziek van, dus dat gebruik ik niet weer en eigenlijk wil ik ook niet aan de pleisters oid. Ik wil het gewoon zelf doen 😄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...14
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."