Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDagboek: ik ga stoppen met roken

Dagboek: ik ga stoppen met roken

262 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
D
Dansen in de kamerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe gaat het nu? Nog steeds zo goed bezig? @Jesse Pinkvrouw
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben in 2019 ook gestopt met roken. Dacht echt dat het me nooit zou lukken! Na zoveel stoppogingen. Vorig jaar zomer ben ik een paar keer teruggevallen, nu heb ik wel het gevoel dat het me echt gelukt is. Ben er echt klaar mee!

Jij kan dit ook! Veel succes!
R
RozekoekjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoe gaat het nu met stoppen met roken? Mijn sigaretten waren vorige week zaterdagmiddag op en heb geen nieuwe meer gekocht. Voor mijn gevoel sta ik het maar de lucht in te blazen en daar vind ik het te duur voor voor 13,50 per dag en ik vind het niet eens lekker..
Een paar keer heb ik gedacht het zou wel lekker zijn weer een sigaret maar toen dacht ik, nee ik wil het niet meer (tip gelezen hier, waarvoor dank ik weet alleen niet meer van wie)

Wat jij noemt met betrekking tot je darmen ervaar ik ook. Mijn hele stoelgang is gebaseerd op roken. Ik durf nergens anders dan thuis naar het toilet en als ik niet rook, hoef ik ook niet naar de wc.. dat zorgt nu wel voor problemen idd..
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rozekoekje zei:
nee ik wil het niet meer (tip gelezen hier, waarvoor dank ik weet alleen niet meer van wie)
Klik om te vergroten...
Dit is wat dat boek van Allen Carr eigenlijk ook doet, maar in plaats van alleen die gedachte voor te schotelen werkt die je er langzaam naartoe als het ware.
Uiteindelijk walg je oprecht van sigaretten, naar wat ik uit 1e hand van meerderen heb meegekregen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
StraatPiraat zei:
Dit is wat dat boek van Allen Carr eigenlijk ook doet, maar in plaats van alleen die gedachte voor te schotelen werkt die je er langzaam naartoe als het ware.
Uiteindelijk walg je oprecht van sigaretten, naar wat ik uit 1e hand van meerderen heb meegekregen.
Klik om te vergroten...
De bedoeling van dat boek is wel om één dag uit te kiezen waarop je stopt met roken. Aan het begin van de dag rook je nog. Tijdens het lezen krijg je regelmatig rookpauzes. En als het goed is heb je na het boek geen zin meer om te roken, maar ben je gewoon blij dat het niet meer hoeft.

Je kan dat boek ook combineren met andere methodes om te stoppen met roken, zoals nicotinepleisters, of het medicijn champix (varenicline) / tabex (cytisine) als je meer dan 20 sigaretten per dag rookt.
Daarnaast krijg je van de zorgverzekeraar een stoppen-met-roken-coach vergoed. Dat is iemand die bruikbare tips kan geven om het stoppen met roken vol te houden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jesse Pinkvrouw zei:
Het zit al een aantal weken in m’n hoofd om weer een poging te wagen. Ik ga vandaag naar de drogisterij om nicotine pleisters op te halen. Hopelijk helpt dat wat beter ivm darmen.
Klik om te vergroten...
Je kan altijd weer gewoon stoppen wanneer je wil!
Het is wel een goed idee om een stoppoging even goed voor te bereiden: wat is er vorige keer precies mis gegaan? Wat zijn de situaties waarin je zin krijgt om te roken, en wat ga je doen in die situaties als je bent gestopt?

www.ikstopnu.nl

Stoppen met roken? Start nu met jouw voorbereiding - Ik stop nu

De kans dat stoppen met roken je lukt is een stuk groter met een goede voorbereiding. Wil jij stoppen met roken? Bereid je dan nu voor.
www.ikstopnu.nl www.ikstopnu.nl
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vandaag gaat weer beter dan gister! Nog wel wat last van cravings maar wel echt een stuk minder. :)
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat heb je zeker weten 🥳 🍔🍟
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#9
Was echt heeeerlijk! M’n smaak word echt veel beter merk ik😍😍
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#10
8D3332DD-C79C-4DE5-BED9-9A162E05ADD6.jpeg
met welke geur gaan we vandaag douchen 😍
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jesse Pinkvrouw zei:
Bekijk bijlage 35065
met welke geur gaan we vandaag douchen 😍
Klik om te vergroten...
Doe maar iets van Rituals 😍
En geniet lekker 👍
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jesse Pinkvrouw zei:
Bekijk bijlage 35065
met welke geur gaan we vandaag douchen 😍
Klik om te vergroten...
"Maar ik rook niet!" :wink:
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
"Maar ik rook niet!" :wink:
Klik om te vergroten...
Maar ik ruik wel!


Lekker
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neem jezelf die slippertjes zeker niet kwalijk. Ik had het af en toe nodig om weer even te beseffen hoe vies het is. En de misselijkheid ook. Bedankt dat je me daar ff aan herinnert.

Inmiddels al ruim 1 jaar en 4 maanden gestopt hier.

Het belangrijkste is dat je zo snel mogelijk weer je stoppoging oppakt. Hoe meer sigaretten je rookt in een terugval, hoe moeilijker dat weer wordt. Dus vooral nooit toegeven aan de gedachte 'ah fuck it, nu ben ik toch al gevallen. Beter all the way.'

Lekker bezig in elk geval!
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#15
Vandaag weer een moeilijke dag gehad. Beetje zelf medelijden omdat ik cravings heb. Maar tegelijkertijd ook pissig op mezelf.
Kom op Jesse, je wou zelf stoppen. Wat gaat het oplossen om er nu 1 op te steken. Echt he le maal niks.

Ik wil niet roken maar toch ook wel weer. We doen het gewoon niet, klaar nu met dat zielige gedoe. Ik ben veel beter af zonder. Ben al facking ver gekomen. Even volhouden nou bitch. Je wilt dit zelf

Dus vandaag moeite maar, geen 1 gerookt door m’n eigen keiharde woorden. Moet echt mega streng zijn voor mezelf. Maar het werkt.
Wat een graftakke verslaving zeg. Hoezo wil ik er alsnog 1 roken.
*slaat zichzelf voor het hoofd* Ga sporten ofzo, doe iets
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ja dit is een heftig proces, ik weet zeker dat je ook wel weer een dag krijgt waar het wat makkelijker zal gaan. Vind dat je er goed mee omgaat. Streng zijn voor je zelf dat doe je echt erg goed.
Mijn eerste stopdag zit er ook bijna op. Deze eerste dag ging beter dan ik zelf verwachtte.
Ben me er door jou proces weldegelijk van bewust dat ik morgen misschien juist een moeilijke dag kan krijgen.
Ga een voorbeeld aan jou nemen. Streng zijn voor mijzelf want uiteindelijk is het juist een beloning 🍀
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik kende dit nog niet toen ik stopte met roken, maar dit werkt voor elke craving in principe.

De 4-7-8-ademhalingstechniek. Een van de meest onderzochte ademhalingstechnieken.

4 seconden inademen
7 seconden vasthouden
8 seconden uitademen

En dit een aantal keer herhalen. Zijn veel tutorials over te vinden ook. Het belangrijkste is om niets te forceren en via je borstkas en buik te ademen. Probeer de adem vast te houden door je borstkas en buik op één plek te houden, niet door je keel dicht te knijpen (je hoofd zal je dankbaar zijn).

Als deze telling niet lukt kan je hem inkorten tot 4-5-6.

Daarnaast is het goed je bewust te zijn van gedachten naar roken. Veel van deze gedachten zijn automatisch en die eerste gedachte kan je dan ook niets aan doen, die komt gewoon op. Maar je hebt wel invloed in het loslaten of erin blijven hangen van die gedachten. Zelfmedelijden is o.a. een vorm van daar goed in blijven hangen. En als je te lang wegdroomt in die gedachten zal het alleen maar groeien. En daarmee neemt de zucht toe.

Hopelijk kan iemand er wat mee. Verder lekker bezig @Jesse Pinkvrouw en @Zoraa
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#18
Een week gestopt!! Ik ga zo even uitgebreid typen hoe alles is gegaan. Zal dan ook even op jullie reageren😃
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hier een uitgebreide samenvatting over hoe het deze week is gegaan, ik ben aangenaam verrast hoe goed die pleisters werken. Ze nemen echt de trek in een sigaret weg. Vooral de eerste dagen was het echt een verademing om niet emotioneel, geïrriteerd en boos te zijn.
Des ondanks dat heb ik ook zoals jullie gelezen hadden echt wel moeilijke dagen gehad en sinds gister zijn die weer over.
In die moeilijke dagen kom je er eigenlijk pas achter hoe graag je nou wilt stoppen met roken, en of je überhaupt wel voorgoed goodbye tegen de sigaret wil zeggen. Wat ik heel erg gemerkt is, is dat je bij die moeilijke dagen echt een keus voor jezelf moet maken om het makkelijker te maken. Gaan we door en leggen we ons erbij neer dat roken verleden tijd is of is hier de stoppoging afgelopen. Als je tussen die gedachtes in blijft zitten kan je jezelf niet goed overtuigen wat je wilt en is de keus om een sigaret op te steken blijft ergens in je gedachtes zitten
Ik ben die dagen dat het moeilijk ging ook echt gaan na denken of ik wel wou stoppen en of ik mezelf dit idee niet had aangepraat. Ik ben 1 keer terug gevallen en het gevoel wat ik toen had was gewoon niet chill. Buiten het feit om dat ik er beroerd van werd, had ik ook gewoon niet naar mezelf geluisterd. Waarom luister ik niet naar mijzelf? Ik zeg toch dat ik wil stoppen met roken.
Omdat ik die nicotine pleisters heb weet ik gewoon dat het enkel de geestelijke verslaving is. Ik heb geen nicotine nodig, het zit gewoon nog in mijn kop rond dat ik wou roken. Vanaf dat moment ben ik echt even stil bij mijzelf gaan staan en heb ik besloten om naar mijzelf te luisteren, streng voor mijzelf te zijn, maar ook om mijzelf te belonen als het goed gaat want dat is ook belangrijk.
Het naar jezelf luisteren is ontiegelijk moeilijk, je moet je hersenen aanleren dat roken niet meer iets is wat je doet uit, gewoonte, verveling, stress etc. Dat het sowieso niet iets meer is wat je doet. Je doet het niet meer, klaar.
Dat is dan ook wat ik tegen mijzelf zei, 'ik rook niet meer, ik wil het niet meer'. Die gedachtes kunnen in het begin nog onzeker overkomen want ik bent niet gewend aan deze gedachtes. Maar hoe vaker ik het tegen mijzelf zei, hoe geloofwaardiger het werk. Als mijn hersenen denken 'oh roken' ging ik direct in de verdediging met 'Wat nou roken Jesse, bah' Elke keer als er een moment kwam dat ik dacht dat ik wou roken zei ik heel stellig tegen mijzelf 'nee'. Nee, nee, nee en nog eens nee. 'Ja maar...', 'Nee', ' Mijn verstopping gaat wel over als..' 'Nee'.
Ik probeerde mijn eigen sjoemelgedachtes te onderbreken, nee ik ga niet roken. Je moet je hersenen echt leren dat je het niet wilt en dat lukt door echt tegen jezelf nee te zeggen.

Kortom its been a hell of a ride maar je leert jezelf er goed door kennen. Je moet je eigen patronen doorbreken en dat is moeilijk maar niet onmogelijk. De afgelopen 2 dagen zijn easy peasy gegaan omdat ik echt besloten heb dit niet meer te willen. Ik wil nooit meer stress over een fucking peuk.
Er zijn echt nog wel dingen waar ik last van heb, verstopping, slapeloze nachten, duizeligheid, vreetbuien. Maar dat is niks tegenover de pluspunten, zelfkennis, betere smaak/geur, mooiere huid, meer energie, en geen stress meer of ik nog wel genoeg peuken heb voor de hele dag.
LucidLucy zei:
Neem jezelf die slippertjes zeker niet kwalijk. Ik had het af en toe nodig om weer even te beseffen hoe vies het is. En de misselijkheid ook. Bedankt dat je me daar ff aan herinnert.

Inmiddels al ruim 1 jaar en 4 maanden gestopt hier.

Het belangrijkste is dat je zo snel mogelijk weer je stoppoging oppakt. Hoe meer sigaretten je rookt in een terugval, hoe moeilijker dat weer wordt. Dus vooral nooit toegeven aan de gedachte 'ah fuck it, nu ben ik toch al gevallen. Beter all the way.'

Lekker bezig in elk geval!
Klik om te vergroten...
Dit is dus inderdaad heel erg belangrijk. Zoals ik al zei, na mijn terugval heb ik echt een keuze moeten maken. Toen kwam ik er pas achter of ik wel echt wou stoppen. Gelukkig is dat goed gekomen!

LucidLucy zei:
Ik kende dit nog niet toen ik stopte met roken, maar dit werkt voor elke craving in principe.

De 4-7-8-ademhalingstechniek. Een van de meest onderzochte ademhalingstechnieken.

4 seconden inademen
7 seconden vasthouden
8 seconden uitademen

En dit een aantal keer herhalen. Zijn veel tutorials over te vinden ook. Het belangrijkste is om niets te forceren en via je borstkas en buik te ademen. Probeer de adem vast te houden door je borstkas en buik op één plek te houden, niet door je keel dicht te knijpen (je hoofd zal je dankbaar zijn).

Als deze telling niet lukt kan je hem inkorten tot 4-5-6.

Daarnaast is het goed je bewust te zijn van gedachten naar roken. Veel van deze gedachten zijn automatisch en die eerste gedachte kan je dan ook niets aan doen, die komt gewoon op. Maar je hebt wel invloed in het loslaten of erin blijven hangen van die gedachten. Zelfmedelijden is o.a. een vorm van daar goed in blijven hangen. En als je te lang wegdroomt in die gedachten zal het alleen maar groeien. En daarmee neemt de zucht toe.

Hopelijk kan iemand er wat mee. Verder lekker bezig @Jesse Pinkvrouw en @Zoraa
Klik om te vergroten...
Dit heeft mij ook zeker geholpen! Even goed ademen en dan is de trek weg. Wat is vooral ook merkte bij dit is hoe erg mijn luchtwegen aan het herstellen zijn. Het voelde veel vrijer!


Dus lang verhaal maar dit is hoe het gegaan is, we zijn er nog laaaaang niet maar ik weet dat ik goed op weg ben
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#20
En desondanks deze prachtige praat ben ik toch zenuwachtig voor vanavond want ik ga naar vrienden waar, jawel, iedereen rookt.
Maar ik weet dat ik dit kan, want ik rook niet meer

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...14
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."