Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDagboek: ik ga stoppen met roken

Dagboek: ik ga stoppen met roken

262 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jesse Pinkvrouw zei:
Het zit al een aantal weken in m’n hoofd om weer een poging te wagen. Ik ga vandaag naar de drogisterij om nicotine pleisters op te halen. Hopelijk helpt dat wat beter ivm darmen.
Klik om te vergroten...
Je kan altijd weer gewoon stoppen wanneer je wil!
Het is wel een goed idee om een stoppoging even goed voor te bereiden: wat is er vorige keer precies mis gegaan? Wat zijn de situaties waarin je zin krijgt om te roken, en wat ga je doen in die situaties als je bent gestopt?

www.ikstopnu.nl

Stoppen met roken? Start nu met jouw voorbereiding - Ik stop nu

De kans dat stoppen met roken je lukt is een stuk groter met een goede voorbereiding. Wil jij stoppen met roken? Bereid je dan nu voor.
www.ikstopnu.nl www.ikstopnu.nl
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Je kan dat boek ook combineren met andere methodes om te stoppen met roken, zoals nicotinepleisters, of het medicijn champix (varenicline) / tabex (cytisine) als je meer dan 20 sigaretten per dag rookt.
Daarnaast krijg je van de zorgverzekeraar een stoppen-met-roken-coach vergoed. Dat is iemand die bruikbare tips kan geven om het stoppen met roken vol te houden.
Klik om te vergroten...
Dit is niet de methode, dus je kunt combineren wat je wilt maar dan gebruik je niet meer easyway.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Je kan altijd weer gewoon stoppen wanneer je wil!
Het is wel een goed idee om een stoppoging even goed voor te bereiden: wat is er vorige keer precies mis gegaan? Wat zijn de situaties waarin je zin krijgt om te roken, en wat ga je doen in die situaties als je bent gestopt?

www.ikstopnu.nl

Stoppen met roken? Start nu met jouw voorbereiding - Ik stop nu

De kans dat stoppen met roken je lukt is een stuk groter met een goede voorbereiding. Wil jij stoppen met roken? Bereid je dan nu voor.
www.ikstopnu.nl www.ikstopnu.nl
Klik om te vergroten...
Ik weet ook zeker dat het stoppen lukt, waar het de vorige keer mis is gegaan is dat m’n darmen stoppen met werken. Dat is iets wat me tegenhoud. Heb geen zin om weer weken lang naar het ziekenhuis te gaan in klysmas naar binnen te geschoven te krijgen. Mijn hoop met de nicotine pleisters is dat m’n darmen er langzaam aan kunnen wennen dat er niet meer gerookt word.
Mijn darmen hebben nooit meer hetzelfde gewerkt sinds de stoppoging van vorig jaar, dus het baart me wel een beetje zorgen

Jesse Pinkvrouw zei:
Nou even update want gaat niet zoals het ik zou willen.

Hele korte beschrijving, darmen stopten met werken, alles wat ik eruit poepte was overloop diarree, buik zo dik dat ik kon 4 maand zwanger zijn, constant vreselijke buikpijn, en dan echt vreselijk, schreeuwde het uit van de pijn maar normale ontlasting ho maar, vanaf vorig weekend per dag 6 zakjes macrogol genomen, blauwe bessen (150g per dag) dulcolax (tabletten en zetpillen), mandarijnen, 4 dagen 30/40 ml lactulose gehad, kiwi’s, pruimensap, roosvice laxo EN pro en pre biotica en nog geen ontlasting maar wel walgelijke buikpijn. Ik kreeg geen aandrang, m’n darmen deden niks, het enige wat er dus uitkwam was overloop diarree (vast gesteld door dokter) Vrijdag heb ik zelf een klysma ingebracht die ik van de huisarts kreeg, deed absoluut niet genoeg, echt niet.
Zaterdag naar het ziekenhuis en vervelende onderzoeken gehad en daar kwamen ze achter dat het onderstel van m’n darmen gewoon echt flink vast zit. Klysma gekregen en daarmee is het meeste er gelukkig wel uitgekomen maar nog niet genoeg. Als het zondag niet genoeg zou wezen dan moest ik terug komen voor eventueel nog een klysma. Nu moet ik jullie erbij vertellen dat mijn darmen van zichzelf al heel moeilijk zijn. Wat voor andere helpt, helpt bij mij 9/10x niet. Als ik zoveel met laxerend spul aan de gang ga (dulcolax, klysma’s) gaan mijn darmen zelf echt steeds minder doen. Dat risico durfde ik echt niet te lopen
Gister was ik er echt klaar mee, zat er zo verschrikkelijk doorheen. Had echt mega veel pijn en ik kon echt niet veel meer omdat m’n buik echt op springen stond dus ik heb een gerookt, en meer dan 1.
Gister 4 (!!!) keer naar de wc gegaan en vandaag weer 2 keer.

Vorige keer toen ik stopte met roken had ik precies hetzelfde en dat heeft me ook genekt.
Dit zullen veel mensen zien als een excuus maar geloof me alsjeblieft, dat is het niet. Heb jankend die peuk opgestoken maar niet werkende darmen is gewoon gevaarlijk en heel pijnlijk. De dokter zei dat dit best vaak voor komt met rokers (mijn moeder is er ook 1 van, die heeft 1,5m darm minder en er een spastische darm er aan over gehouden), en ze rade het aan om nicotine af te bouwen (believe it or not)
Dus, we gaan dat doen. Nu hoeft dat gelukkig niet perse met sigaretten dus ik ga een e-sigaret kopen en daar de nicotine mee afbouwen. Maar tot dat hij binnen is blijf ik toch roken.

We komen er wel, maar het moet helaas met een omweg.
Er word te weinig over ontwenningsverschijnselen over het roken gepraat. Het word altijd direct als een excuus gezien, smoesjes, ‘je kan het gewoon niet’. Maar echt trust me als ik zeg dat dit een hell was. Dit gun ik niemand en mezelf ook niet meer, ik zag gewoon geen snelle oplossing meer.

Uiteindelijk toch niet zo korte beschrijving
Klik om te vergroten...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Dit is niet de methode, dus je kunt combineren wat je wilt maar dan gebruik je niet meer easyway.
Klik om te vergroten...
Andersom zeggen professionals dat de methode van Alan Carr 'niet wetenschappelijk bewezen effectief' is. Dat kan me allemaal bar weinig schelen. Ik denk dat ze elkaar mooi kunnen aanvullen. Gewoon alle handvatten aangrijpen die je tot het stoppen doen leiden.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
zeggen professionals dat de methode van Alan Carr 'niet wetenschappelijk bewezen effectief' is.
Klik om te vergroten...
Dat is het wel. Volgens de cijfers is dit nog steeds de meest effectieve methode. Het enige lastige aan de methode is dat het niet te verpakken in een pil is, dus je kunt het niet als medicijn meegeven. Het is een psychologische denkwijze die je in principe alleen kunt krijgen door het boek te lezen, de film te kijken, erover te praten en dit te reflecteren op jezelf.

Het is een methode die in principe universeel is dus ik denk dat er soortgelijke methodes zijn die iets verschillen maar in basis is het

zonder vervangers (pleisters)
Meteen
Goedkoop
Effectief
En voorgoed
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Dat is het wel. Volgens de cijfers is dit nog steeds de meest effectieve methode. Het enige lastige aan de methode is dat het niet te verpakken in een pil is, dus je kunt het niet als medicijn meegeven. Het is een psychologische denkwijze die je in principe alleen kunt krijgen door het boek te lezen, de film te kijken, erover te praten en dit te reflecteren op jezelf.

Het is een methode die in principe universeel is dus ik denk dat er soortgelijke methodes zijn die iets verschillen maar in basis is het

zonder vervangers (pleisters)
Meteen
Goedkoop
Effectief
En voorgoed
Klik om te vergroten...

Zelfhulpboeken - Zo werken boeken bij het stoppen met roken

Een zelfhulpboek gebruiken bij stoppen helpt soms om gestopt te blijven. Maar 'stoppen met roken boeken' werken niet voor iedereen.
www.ikstopnu.nl www.ikstopnu.nl
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vanochtend m’n laatste peuk gerookt en net de pleister opgeplakt. Ben helemaal klaar met die kut sigaretten. Vond ze al een paar dagen niet meer lekker en nu je die stap gezet hebt lijkt het haast alleen maar viezer te worden
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jesse Pinkvrouw zei:
Bekijk bijlage 35065
met welke geur gaan we vandaag douchen 😍
Klik om te vergroten...
"Maar ik rook niet!" :wink:
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
"Maar ik rook niet!" :wink:
Klik om te vergroten...
Maar ik ruik wel!


Lekker
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neem jezelf die slippertjes zeker niet kwalijk. Ik had het af en toe nodig om weer even te beseffen hoe vies het is. En de misselijkheid ook. Bedankt dat je me daar ff aan herinnert.

Inmiddels al ruim 1 jaar en 4 maanden gestopt hier.

Het belangrijkste is dat je zo snel mogelijk weer je stoppoging oppakt. Hoe meer sigaretten je rookt in een terugval, hoe moeilijker dat weer wordt. Dus vooral nooit toegeven aan de gedachte 'ah fuck it, nu ben ik toch al gevallen. Beter all the way.'

Lekker bezig in elk geval!
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vandaag weer een moeilijke dag gehad. Beetje zelf medelijden omdat ik cravings heb. Maar tegelijkertijd ook pissig op mezelf.
Kom op Jesse, je wou zelf stoppen. Wat gaat het oplossen om er nu 1 op te steken. Echt he le maal niks.

Ik wil niet roken maar toch ook wel weer. We doen het gewoon niet, klaar nu met dat zielige gedoe. Ik ben veel beter af zonder. Ben al facking ver gekomen. Even volhouden nou bitch. Je wilt dit zelf

Dus vandaag moeite maar, geen 1 gerookt door m’n eigen keiharde woorden. Moet echt mega streng zijn voor mezelf. Maar het werkt.
Wat een graftakke verslaving zeg. Hoezo wil ik er alsnog 1 roken.
*slaat zichzelf voor het hoofd* Ga sporten ofzo, doe iets
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja dit is een heftig proces, ik weet zeker dat je ook wel weer een dag krijgt waar het wat makkelijker zal gaan. Vind dat je er goed mee omgaat. Streng zijn voor je zelf dat doe je echt erg goed.
Mijn eerste stopdag zit er ook bijna op. Deze eerste dag ging beter dan ik zelf verwachtte.
Ben me er door jou proces weldegelijk van bewust dat ik morgen misschien juist een moeilijke dag kan krijgen.
Ga een voorbeeld aan jou nemen. Streng zijn voor mijzelf want uiteindelijk is het juist een beloning 🍀
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik kende dit nog niet toen ik stopte met roken, maar dit werkt voor elke craving in principe.

De 4-7-8-ademhalingstechniek. Een van de meest onderzochte ademhalingstechnieken.

4 seconden inademen
7 seconden vasthouden
8 seconden uitademen

En dit een aantal keer herhalen. Zijn veel tutorials over te vinden ook. Het belangrijkste is om niets te forceren en via je borstkas en buik te ademen. Probeer de adem vast te houden door je borstkas en buik op één plek te houden, niet door je keel dicht te knijpen (je hoofd zal je dankbaar zijn).

Als deze telling niet lukt kan je hem inkorten tot 4-5-6.

Daarnaast is het goed je bewust te zijn van gedachten naar roken. Veel van deze gedachten zijn automatisch en die eerste gedachte kan je dan ook niets aan doen, die komt gewoon op. Maar je hebt wel invloed in het loslaten of erin blijven hangen van die gedachten. Zelfmedelijden is o.a. een vorm van daar goed in blijven hangen. En als je te lang wegdroomt in die gedachten zal het alleen maar groeien. En daarmee neemt de zucht toe.

Hopelijk kan iemand er wat mee. Verder lekker bezig @Jesse Pinkvrouw en @Zoraa
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een week gestopt!! Ik ga zo even uitgebreid typen hoe alles is gegaan. Zal dan ook even op jullie reageren😃
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hier een uitgebreide samenvatting over hoe het deze week is gegaan, ik ben aangenaam verrast hoe goed die pleisters werken. Ze nemen echt de trek in een sigaret weg. Vooral de eerste dagen was het echt een verademing om niet emotioneel, geïrriteerd en boos te zijn.
Des ondanks dat heb ik ook zoals jullie gelezen hadden echt wel moeilijke dagen gehad en sinds gister zijn die weer over.
In die moeilijke dagen kom je er eigenlijk pas achter hoe graag je nou wilt stoppen met roken, en of je überhaupt wel voorgoed goodbye tegen de sigaret wil zeggen. Wat ik heel erg gemerkt is, is dat je bij die moeilijke dagen echt een keus voor jezelf moet maken om het makkelijker te maken. Gaan we door en leggen we ons erbij neer dat roken verleden tijd is of is hier de stoppoging afgelopen. Als je tussen die gedachtes in blijft zitten kan je jezelf niet goed overtuigen wat je wilt en is de keus om een sigaret op te steken blijft ergens in je gedachtes zitten
Ik ben die dagen dat het moeilijk ging ook echt gaan na denken of ik wel wou stoppen en of ik mezelf dit idee niet had aangepraat. Ik ben 1 keer terug gevallen en het gevoel wat ik toen had was gewoon niet chill. Buiten het feit om dat ik er beroerd van werd, had ik ook gewoon niet naar mezelf geluisterd. Waarom luister ik niet naar mijzelf? Ik zeg toch dat ik wil stoppen met roken.
Omdat ik die nicotine pleisters heb weet ik gewoon dat het enkel de geestelijke verslaving is. Ik heb geen nicotine nodig, het zit gewoon nog in mijn kop rond dat ik wou roken. Vanaf dat moment ben ik echt even stil bij mijzelf gaan staan en heb ik besloten om naar mijzelf te luisteren, streng voor mijzelf te zijn, maar ook om mijzelf te belonen als het goed gaat want dat is ook belangrijk.
Het naar jezelf luisteren is ontiegelijk moeilijk, je moet je hersenen aanleren dat roken niet meer iets is wat je doet uit, gewoonte, verveling, stress etc. Dat het sowieso niet iets meer is wat je doet. Je doet het niet meer, klaar.
Dat is dan ook wat ik tegen mijzelf zei, 'ik rook niet meer, ik wil het niet meer'. Die gedachtes kunnen in het begin nog onzeker overkomen want ik bent niet gewend aan deze gedachtes. Maar hoe vaker ik het tegen mijzelf zei, hoe geloofwaardiger het werk. Als mijn hersenen denken 'oh roken' ging ik direct in de verdediging met 'Wat nou roken Jesse, bah' Elke keer als er een moment kwam dat ik dacht dat ik wou roken zei ik heel stellig tegen mijzelf 'nee'. Nee, nee, nee en nog eens nee. 'Ja maar...', 'Nee', ' Mijn verstopping gaat wel over als..' 'Nee'.
Ik probeerde mijn eigen sjoemelgedachtes te onderbreken, nee ik ga niet roken. Je moet je hersenen echt leren dat je het niet wilt en dat lukt door echt tegen jezelf nee te zeggen.

Kortom its been a hell of a ride maar je leert jezelf er goed door kennen. Je moet je eigen patronen doorbreken en dat is moeilijk maar niet onmogelijk. De afgelopen 2 dagen zijn easy peasy gegaan omdat ik echt besloten heb dit niet meer te willen. Ik wil nooit meer stress over een fucking peuk.
Er zijn echt nog wel dingen waar ik last van heb, verstopping, slapeloze nachten, duizeligheid, vreetbuien. Maar dat is niks tegenover de pluspunten, zelfkennis, betere smaak/geur, mooiere huid, meer energie, en geen stress meer of ik nog wel genoeg peuken heb voor de hele dag.
LucidLucy zei:
Neem jezelf die slippertjes zeker niet kwalijk. Ik had het af en toe nodig om weer even te beseffen hoe vies het is. En de misselijkheid ook. Bedankt dat je me daar ff aan herinnert.

Inmiddels al ruim 1 jaar en 4 maanden gestopt hier.

Het belangrijkste is dat je zo snel mogelijk weer je stoppoging oppakt. Hoe meer sigaretten je rookt in een terugval, hoe moeilijker dat weer wordt. Dus vooral nooit toegeven aan de gedachte 'ah fuck it, nu ben ik toch al gevallen. Beter all the way.'

Lekker bezig in elk geval!
Klik om te vergroten...
Dit is dus inderdaad heel erg belangrijk. Zoals ik al zei, na mijn terugval heb ik echt een keuze moeten maken. Toen kwam ik er pas achter of ik wel echt wou stoppen. Gelukkig is dat goed gekomen!

LucidLucy zei:
Ik kende dit nog niet toen ik stopte met roken, maar dit werkt voor elke craving in principe.

De 4-7-8-ademhalingstechniek. Een van de meest onderzochte ademhalingstechnieken.

4 seconden inademen
7 seconden vasthouden
8 seconden uitademen

En dit een aantal keer herhalen. Zijn veel tutorials over te vinden ook. Het belangrijkste is om niets te forceren en via je borstkas en buik te ademen. Probeer de adem vast te houden door je borstkas en buik op één plek te houden, niet door je keel dicht te knijpen (je hoofd zal je dankbaar zijn).

Als deze telling niet lukt kan je hem inkorten tot 4-5-6.

Daarnaast is het goed je bewust te zijn van gedachten naar roken. Veel van deze gedachten zijn automatisch en die eerste gedachte kan je dan ook niets aan doen, die komt gewoon op. Maar je hebt wel invloed in het loslaten of erin blijven hangen van die gedachten. Zelfmedelijden is o.a. een vorm van daar goed in blijven hangen. En als je te lang wegdroomt in die gedachten zal het alleen maar groeien. En daarmee neemt de zucht toe.

Hopelijk kan iemand er wat mee. Verder lekker bezig @Jesse Pinkvrouw en @Zoraa
Klik om te vergroten...
Dit heeft mij ook zeker geholpen! Even goed ademen en dan is de trek weg. Wat is vooral ook merkte bij dit is hoe erg mijn luchtwegen aan het herstellen zijn. Het voelde veel vrijer!


Dus lang verhaal maar dit is hoe het gegaan is, we zijn er nog laaaaang niet maar ik weet dat ik goed op weg ben
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#16
En desondanks deze prachtige praat ben ik toch zenuwachtig voor vanavond want ik ga naar vrienden waar, jawel, iedereen rookt.
Maar ik weet dat ik dit kan, want ik rook niet meer
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jesse Pinkvrouw zei:
En desondanks deze prachtige praat ben ik toch zenuwachtig voor vanavond want ik ga naar vrienden waar, jawel, iedereen rookt.
Maar ik weet dat ik dit kan, want ik rook niet meer
Klik om te vergroten...
En mocht je terugvallen, rook je nog steeds niet. Een terugval is geen terugkeer als je dat niet toestaat.

Succes :blushing:
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#18
En ik heb het gewoon gedaan! Heb het gewoon ff geflikt man! Mega trots naar huis gereden en mezelf getrakteerd op een goed glas wijn.
Wel iets eerder naar huis gegaan want ik kreeg het wat moeilijk, maar alsnog mega trots op mezelf!
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#19
LEKKKERRRR PIKKKKK!

Je krijgt van mij 1

nee wacht, een halve aardbei



Waar ben je nou?
Fiets je nou gewoon weg?
He!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jesse Pinkvrouw zei:
En ik heb het gewoon gedaan! Heb het gewoon ff geflikt man! Mega trots naar huis gereden en mezelf getrakteerd op een goed glas wijn.
Wel iets eerder naar huis gegaan want ik kreeg het wat moeilijk, maar alsnog mega trots op mezelf!
Klik om te vergroten...
Grote klasse hoor. Dat zijn de lastigste avonden. Overwinning!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...14
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."