Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met blowen na 19 jaar

Stoppen met blowen na 19 jaar

92 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jmths zei:
Veel dingen verwoord ik binnen de kaders van opleiding en theorie die mij is aangereikt in ieder geval.

Het is een stukje van mijn kijk op verslaving verwerkt in het dimensionale wat je terug ziet in de DSM5, psychodynamische benadering (ego en id), biologische benadering (dat organismen praktisch ingesteld zijn en dat moraliteit hier dus ook uit voort komt), behavioristische benadering (het instinctief handelen naar associaties) maar ook een stukje vanuit de mindfulness benadering, zogezegd de constante stroom aan gedachten die voor mijn gevoel ook weer gekoppeld staan aan het onderbewuste.

Maar dus ook vanuit de overtuiging dat het leven een relatief neutraal gegeven is. Een simpel voorbeeld misschien om te gelijktijdig het bewuste en onderbewuste aanwezigheid te concretiseren. Iemand die zegt dat zijn angst voor een muis of spin niet rationeel is en hier eigenlijk niets voor te vrezen heeft en vervolgens als deze enkele seconden later door een spin of muis wordt geconfronteerd alsnog gillend op een stoel springt.

Het is nogal een mengelmoes, maar goed, probeer maar eens je gedachtestroom kortstondig en beknopt uit te leggen.

Ik PB je een klein artikeltje over defusie dat ik laatst typte aansluitend op de ACT stroming (relatief nieuw en poogt verschillende aspecten van psychologische stromingen op praktische wijze te implementeren) die ik wel sympathiek vind klinken.

De zelfdeterminatie theorie vind ik trouwens ook vrij sympathiek. Plat uitgelegd, uitgaand van intrinsieke motivatie en niet zozeer repressief beleid. Maar goed, woorden blijven wat oppervlakkig wat dat betreft natuurlijk. Wat ik eerder schreef was ook lichtelijk onder invloed van dissociatief eerlijk gezegd.
Klik om te vergroten...
Doe maar een copy past naar mij dan ook :wink:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Doe maar een copy past naar mij dan ook :wink:
Klik om te vergroten...
Ik moest proberen het laagdrempelig uit te leggen, maar goed, probeer dat maar even met een term als (mentale) defusie hé. :')
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Jmths
Bedankt voor je gestuurde artikel. Grappig, het doet me veel denken aan Taoïsme. Een meer westerse kijk en bewoording, maar alsnog. Vooral dat voorbeeld van die rivier. Nice :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jawel jawel.... Ik gooi mijn eigen topic gewoon weer even omhoog.

Twee weken terug bedacht ik me halsoverkop dat ik maar weer moet stoppen met dat dagelijkse wiet gebruik. Die dinsdag t/m donderdag niet meer geblowd en vorige week van dinsdag t/m vrijdag. Deze week vanaf gister en dat wil ik weer volhouden tot sowieso vrijdag.

Streven is om in ieder geval niet meer te blowen op dagen als ik de volgende dag naar m'n werk moet. Dus eigenlijk vanaf zondag t/m donderdag en dan mag ik alleen blowen op vrijdag en zaterdag. Ik zal vast de zondag hier en daar smokkelen maar het doel is wel weer gesteld.

Ik wil op geen enkele manier wiet helemaal uit mijn leven bannen. Ik voel me er namelijk ontzettend prettig bij maar begon ook te merken dat het dagelijkse wel een beetje to much is. Is ook gewoon niet goed en ook niet normaal natuurlijk. Als het al niet voor mijn gezondheid is dan is het wel voor mijn portemonnee. Ik zat namelijk toch wel op +-€6 per dag wat er doorheen ging. Meer dan 200eu per maand wat ik toch wel goed voelde aan het einde van de maand....

Maar het gaat wel lastig.... Vorige poging had ik nog mijn vriendin die mij bijstond maar die relatie is na 9jaar afgelopen september uitgegaan. Hierna begon ik ook trouwens behoorlijk meer te blowen en dit moest nu gewoon stoppen. Ik merkte het aan mijn zelfvertrouwen en aan mijn geheugen dat ook echt wel nodig is. Ik moet zeggen dat ik het verder overdag nog niet echt merk maar merk wel dat ik al anders eet en slaap. Vooral de dromen worden weer wat bewuster ervaren.

De avonden zijn wel een stuk saaier en langer geworden maar dat zal er wel bij horen... Beetje sporten, gamen en kletsen met vrienden trekken mij er wel doorheen :) .

Op naar een gelegenheid blower!!!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
9 jaar??!
Soooodeju
Niet doen wat ik deed toendertijd.
Maar ik weet vermoed ik precies hoe je je voelt.
Als je extra aan het blowen gaat, verwerk je deze zeer ingrijpende ervaring niet.
Ik heb zoveel geblowd toen mij ditzelfde overkwam, dat ik er jarenlang heel veel pijn over geleden heb..
Met veel blowen hierdoor schiet je geen flikker op.
Sterkte, man!
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Jawel jawel.... Ik gooi mijn eigen topic gewoon weer even omhoog.

Twee weken terug bedacht ik me halsoverkop dat ik maar weer moet stoppen met dat dagelijkse wiet gebruik. Die dinsdag t/m donderdag niet meer geblowd en vorige week van dinsdag t/m vrijdag. Deze week vanaf gister en dat wil ik weer volhouden tot sowieso vrijdag.

Streven is om in ieder geval niet meer te blowen op dagen als ik de volgende dag naar m'n werk moet. Dus eigenlijk vanaf zondag t/m donderdag en dan mag ik alleen blowen op vrijdag en zaterdag. Ik zal vast de zondag hier en daar smokkelen maar het doel is wel weer gesteld.

Ik wil op geen enkele manier wiet helemaal uit mijn leven bannen. Ik voel me er namelijk ontzettend prettig bij maar begon ook te merken dat het dagelijkse wel een beetje to much is. Is ook gewoon niet goed en ook niet normaal natuurlijk. Als het al niet voor mijn gezondheid is dan is het wel voor mijn portemonnee. Ik zat namelijk toch wel op +-€6 per dag wat er doorheen ging. Meer dan 200eu per maand wat ik toch wel goed voelde aan het einde van de maand....

Maar het gaat wel lastig.... Vorige poging had ik nog mijn vriendin die mij bijstond maar die relatie is na 9jaar afgelopen september uitgegaan. Hierna begon ik ook trouwens behoorlijk meer te blowen en dit moest nu gewoon stoppen. Ik merkte het aan mijn zelfvertrouwen en aan mijn geheugen dat ook echt wel nodig is. Ik moet zeggen dat ik het verder overdag nog niet echt merk maar merk wel dat ik al anders eet en slaap. Vooral de dromen worden weer wat bewuster ervaren.

De avonden zijn wel een stuk saaier en langer geworden maar dat zal er wel bij horen... Beetje sporten, gamen en kletsen met vrienden trekken mij er wel doorheen :) .

Op naar een gelegenheid blower!!!
Klik om te vergroten...
Je komt niet echt vooruit zo he, las ditzelfde verhaal ook 2 jaar gelden, je denkt echt dat wiet je helpt maar je wil al jaren stoppen. Ga lang op vakantie, en kap er gewoon mee. Ik zit op dag 10 clean en begin me weer een beetje de oude te voelen en kan lekker dromen en voel me niet meer schuldig, angstig of onzeker :) heb 8 jaar van mijn leven weggeblowed helaas.... heel veel succes!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb helaas 17 jaren van mijn leven weggeblowd, stukgezopen en kapotgeslikt.
Ik stond gewoon stil.
Totaal geen activiteiten meer.
Het zal dan toch wel ergens goed voor zijn geweest.
Want ik ben er nog steeds!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Ik wil op geen enkele manier wiet helemaal uit mijn leven bannen. Ik voel me er namelijk ontzettend prettig bij
Klik om te vergroten...
Op deze manier zul je natuurlijk nooit kunnen minderen.

Waarom zou je niet willen stoppen? Vraag mij echt wat wiet nou toevoegd aan jouw leven? Het klinkt alsof je meer last ondervindt dan plezier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Jawel jawel.... Ik gooi mijn eigen topic gewoon weer even omhoog.

Twee weken terug bedacht ik me halsoverkop dat ik maar weer moet stoppen met dat dagelijkse wiet gebruik. Die dinsdag t/m donderdag niet meer geblowd en vorige week van dinsdag t/m vrijdag. Deze week vanaf gister en dat wil ik weer volhouden tot sowieso vrijdag.

Streven is om in ieder geval niet meer te blowen op dagen als ik de volgende dag naar m'n werk moet. Dus eigenlijk vanaf zondag t/m donderdag en dan mag ik alleen blowen op vrijdag en zaterdag. Ik zal vast de zondag hier en daar smokkelen maar het doel is wel weer gesteld.

Ik wil op geen enkele manier wiet helemaal uit mijn leven bannen. Ik voel me er namelijk ontzettend prettig bij maar begon ook te merken dat het dagelijkse wel een beetje to much is. Is ook gewoon niet goed en ook niet normaal natuurlijk. Als het al niet voor mijn gezondheid is dan is het wel voor mijn portemonnee. Ik zat namelijk toch wel op +-€6 per dag wat er doorheen ging. Meer dan 200eu per maand wat ik toch wel goed voelde aan het einde van de maand....

Maar het gaat wel lastig.... Vorige poging had ik nog mijn vriendin die mij bijstond maar die relatie is na 9jaar afgelopen september uitgegaan. Hierna begon ik ook trouwens behoorlijk meer te blowen en dit moest nu gewoon stoppen. Ik merkte het aan mijn zelfvertrouwen en aan mijn geheugen dat ook echt wel nodig is. Ik moet zeggen dat ik het verder overdag nog niet echt merk maar merk wel dat ik al anders eet en slaap. Vooral de dromen worden weer wat bewuster ervaren.

De avonden zijn wel een stuk saaier en langer geworden maar dat zal er wel bij horen... Beetje sporten, gamen en kletsen met vrienden trekken mij er wel doorheen :) .

Op naar een gelegenheid blower!!!
Klik om te vergroten...
Sommige mensen kunnen denk ik niet echt een gelegenheidsblower (lol, dit is blijkbaar een woord, geen spellingscorrectie) zijn. Heb er zelf ook echt moeite mee gehad. Ja, het voelt prettig maar zo rol je er toch juist elke keer weer in? Ik weet niet hoe het precies bij jou zit, maar ik wil niet weten hoe vaak ik mezelf door 1 keertje blowen weer direct wijs heb gemaakt dat het (door de ontspanning) goed voor me is en daardoor de volgende dag ook maar weer gebruik. Ja het voelt goed en ja misschien doet die ontspanning je ook echt even goed, maar vaak rol je zo weer in een periode van dagelijks gebruik, wat níet goed is... Wiet is zo sneaky op die manier.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Hallo allemaal,


Ik wil mijzelf wel belonen door 1x in de week te mogen blowen.
Klik om te vergroten...
Beter zoek je een ander middel waarmee je 'jezelf kunt belonen', eentje die je zonder nieuwe verslaving kunt
benutten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
En juist dat laatste, dat is ontzettend moeilijk.
Een middel vinden wat niet verslavend is, en waarmee je jezelf kunt " belonen".
Ik denk, dat een dergelijk middel met beide eigenschappen, niet bestaat.
En wel met de volgende reden:
Aan een dergelijk middel zal je zonder twijfel erg snel een geestelijke verslaving kunnen opbouwen.
En laat dat geestelijk verslaafd zijn aan enig middel, nou net het moeilijkste zijn om ermee te kunnen stoppen...
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
En laat dat geestelijk verslaafd zijn aan enig middel, nou net het moeilijkste zijn om ermee te kunnen stoppen...
Klik om te vergroten...
Klopt... lichamelijke verslaving is zeker een b*tch, maar geestelijke verslaafd blijf je zo wat je hele leven, iedergeval erg lang. Onze hersens zijn een grote chemische fabriek. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat sinds ik gestopt ben met blowen (ook pas 10 dagen hoor) ik me minder angstig, schuldig en onzeker voel. Heb een stuk meer geld en sta fris op met heel veel energie en zin om dingen te ondernemen!

Goodluck guys en wat een tof forum trouwens!
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Zo he he dat lucht even op
Klik om te vergroten...
We bedoelen het zeker niet slecht maatje. Maar nu ik dit allemaal lees snap ik jou ook wel.

Je kan op Google ook thc-olie vinden, gewoon een paar druppeltjes onder je tong en je wordt er goed high van. Dit gaat je veel geld schelen omdat het veel meer geconcentreerd is. Ook is het een stuk gezonder. Met blowen blaas je ongeveer 70 tot 80% van de werkzame stof weer uit of verbrand het.

Ieder geval goed dat je je verhaal doet en je hart lucht. Heel veel sterkte maatje en succes 😉💪🏼
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sebas- zei:
We bedoelen het zeker niet slecht maatje. Maar nu ik dit allemaal lees snap ik jou ook wel.

Je kan op Google ook thc-olie vinden, gewoon een paar druppeltjes onder je tong en je wordt er goed high van. Dit gaat je veel geld schelen omdat het veel meer geconcentreerd is. Ook is het een stuk gezonder. Met blowen blaas je ongeveer 70 tot 80% van de werkzame stof weer uit of verbrand het.

Ieder geval goed dat je je verhaal doet en je hart lucht. Heel veel sterkte maatje en succes 😉💪🏼
Klik om te vergroten...
Dank je wel @Sebas- het was ook een beetje frustratie van de dag wat eruit kwam.

:blushing:
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Mezelf zei:
Ik vind het al een schande dat een pilletje van de dokter prima is en wiet niet.. maargoed das een andere onderwerp...
Klik om te vergroten...
Hier heb je zeker weten gelijk in 100%.
De farmaceutische industrie is de grootste drugsdealer die er is. Dan kan je beter blowen inderdaad.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Men heeft in onze maatschappij totaal geen idee, hoeveel beter thc kan helpen als slaapmiddel ( ik gebruikte daar ook thc voor) en als pijnstiller.
Dit is zoooo jammer en frustrerend.
Alleen maar door internationale verdragen is het een gigantische klus om dit te veranderen.
Nee, met chemische preparaten! Dat is via een arts, en de overheid verdient er ook nog eens erg goed aan...maar, dit is beter zegt men.
Hoe ver bezijden de waarheid is deze tropenkolder...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sebas- zei:
Je komt niet echt vooruit zo he, las ditzelfde verhaal ook 2 jaar gelden, je denkt echt dat wiet je helpt maar je wil al jaren stoppen. Ga lang op vakantie, en kap er gewoon mee. Ik zit op dag 10 clean en begin me weer een beetje de oude te voelen en kan lekker dromen en voel me niet meer schuldig, angstig of onzeker :) heb 8 jaar van mijn leven weggeblowed helaas.... heel veel succes!
Klik om te vergroten...
o kleine toevoeging nog. Dat ik het een paar jaar terug heb geprobeerd betekend niet dat ik in die gehele tussentijd dat ook wilde. Het is absoluut niet zo dat ik daar de afgelopen jaren mee bezig ben geweest. Maar mijn bankrekening liet het niet meer toe want dan zou ik moeten kiezen voor mijn vakantie huisje of mijn wiet gebruik. Dan is de keuze toch gauw gemaakt om minder te blowen zodat ik mijn vakantie stekkie kan blijven behouden dat zo mooi midden in de bossen staat. Maar nu ik alleen woon en het dus op 1 salaris moet doen terwijl ik mijn ex heb uit moeten kopen met bijna 40k dan ga je dat wel merken. Daarbij is minderen gewoon natuurlijk geen slecht idee. Ik wil dit op deze manier gewoon even lekker volhouden en ben ook gewoon lekker trots op mijzelf dat me dat gewoon lukt de afgelopen weken ondanks ik dus de weekenden blow.

Ik zou het ook helemaal niet erg vinden als ik straks weer terug ga naar dagelijks gebruik maar dan zoals @Sebas- adviseerde met bijvoorbeeld thc druppels of via een vape. Maar ik wilde eerste weer even testen of ik sterk genoeg zou zijn om zomaar van de 1 op de andere dag weer even de rem er op te gooien.

Dus ben eigenlijk alleen maar trots. Dat dan weer wel :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Terecht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mezelf zei:
Het spijt me maar ik ga hier toch even fel op in. Ik heb nergens jullie advies gevraagd en wilde alleen mijn hart luchten.
Mijn leven was kut vroeger met ziekenhuizen onderzoeken medicijnen en noem het maar op totdat ik begon met blowen. Dit kunnen jullie een excuus vinden maar ik heb zelfs nog zwart op wit dat een arts mij adviseerde om niet perse te stoppen aangezien ik in dusdanige slaap problemen zat dat de medicijnen die ik ervoor zou krijgen niet veel beter voor mij zouden zijn. Ik wil nog meer zeggen want ik ken van enkele hoe het leven er een beetje uitziet en dat noem ik ook geen voorbeelden. Geen werk, burnout, antidepressiva of andere medicijnen... en dan het allemaal beter weten. Prima het zal goed bedoeld zijn maar ik krijg hier wel een beetje de kriebels van. Ik zorg voor mijn eigen centen en ben verder van helemaal niemand afhankelijk en doe het een stuk beter dan menig persoon dat niet blowd.

Ik heb meer dan 40 verslavende middelen in huis waar ik vroeger ook nog eens misbruik van gemaakt heb. Maar dat gaat allemaal prima nu dus vind ik van mijzelf dat dat met wiet ook moet kunnen. Met coke speed of noem maar op heb ik ladingen van liggen waar ik zo weken niet aan kom terwijl ik daar ook " verslaafd" aan ben geweest.

Verder heb ik helemaal niet zoveel te klagen hoor alleen merk ik dat voor mijn doen m'n geheugen beter zou kunnen. Verder heb ik alles in mijn uppie voor elkaar Huis, werk, eigen stacaravan op de Veluwe en noem maar op en dat red ik gewoon allemaal prima. Alles wordt gedaan en ben nog de hyper persoon op het werk. Ze zeggen vaak dat ik maar een pilletje moet nemen om wat rustiger te worden. Ik denk dat dat maar tegen weinig blower gezegd wordt.... Ik vind het al een schande dat een pilletje van de dokter prima is en wiet niet.. maargoed das een andere onderwerp....

Want wat ook meespeelt ... Als ik een tijdje niet blow en mijn energiepijl stijgt nog meer dan ik als blower al heb, ik heel snel andere middelen van de dokter zal krijgen om mij wat rustiger te houden. Nogmaals mijn leven was best wel een drama met drukke Mezelf dat altijd wat had en nooit een nacht door kon slapen. Dankzij wiet heb ik zelfs mijn school kunnen afmaken omdat ik toen pas weer sliep. Daarbij vertik ik het gewoon om aan farmaceutische troep te moeten om te kunnen slapen zoals ik vroeger in mijn mik gedouwd kreeg.

Het is zelfs zo dat vorige week mijn zus (dat geheel onthouder is en ongelofelijk tegen drugs is door omstandigheden in onze familie) mij toch vroeg of het wel wijs is want tja... zij kent mijn jeugd. Ik maakte nog de grap dat als zij mijn wiet zou betalen ik lekker door kan blowen. Dit ging haar helaas te ver lol

Dus deze adviezen hoe goed jullie het ook wellicht bedoelen, heb ik geen ene flikker aan en maakt het juist alleen maar moeilijker voor mij.

Nou heb ik redelijke klote dag gehad vandaag want op het werk zat even veel tegen waar ik geen invloed op heb. Maar het me wel aantrekt omdat ik mij snel ergens verantwoordelijk voor voel.

Dus bij deze al wel vast mijn excuus voor mijn wat botte reactie maar blijf bij mijn standpunt. Alleen in de weekenden wiet gebruiken moet gewoon kunnen net als dat er vele dat kunnen met een alcoholische drankje (dronken ben ik zelf nog geen hand vol in het jaar bijvoorbeeld) terwijl daar ook veel mensen verslaafd aan raken en dus een verslavend middel is.

Zo he he dat lucht even op
Klik om te vergroten...
Excuses als het verkeerd aankwam. Zo was het niet bedoeld, slechts mijn kijk erop omdat ik het zelf zo ervaar met wiet.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Succes met het minderen/stoppen! Zal niet altijd even makkelijk zijn maar op de lange termijn zal het je goed doen.
Zoals je zelf al hebt gemerkt. Als je het bij af en toe kunt houden zou dat fijn zijn.
Anders kun je gewoon helemaal stoppen, bespaart ook veel geld natuurlijk!:tonguewink::tonguewink:
Een verslaving is een verslaving, en het zal in het begin misschien wel makkelijk lijken maar het zal vast vallen en opstaan worden!
Gelukkig is wiet niet lichamelijk verslavend (misschien in sommige gevallen wel een beetje) maar het mentale gedeelte blijft vooral tricky.
Dat ga je nu merken op lange termijn als je het niet doet. Vooral bij erge gebeurtenissen in je leven slaat het zo weer om naar dagelijks gebruikt, Hou dat in je achterhoofd! Als je het verder bij af en toe kunt houden zou dat alleen maar fijn zijn!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."