#1
Doe maar een copy past naar mij dan ookVeel dingen verwoord ik binnen de kaders van opleiding en theorie die mij is aangereikt in ieder geval.
Het is een stukje van mijn kijk op verslaving verwerkt in het dimensionale wat je terug ziet in de DSM5, psychodynamische benadering (ego en id), biologische benadering (dat organismen praktisch ingesteld zijn en dat moraliteit hier dus ook uit voort komt), behavioristische benadering (het instinctief handelen naar associaties) maar ook een stukje vanuit de mindfulness benadering, zogezegd de constante stroom aan gedachten die voor mijn gevoel ook weer gekoppeld staan aan het onderbewuste.
Maar dus ook vanuit de overtuiging dat het leven een relatief neutraal gegeven is. Een simpel voorbeeld misschien om te gelijktijdig het bewuste en onderbewuste aanwezigheid te concretiseren. Iemand die zegt dat zijn angst voor een muis of spin niet rationeel is en hier eigenlijk niets voor te vrezen heeft en vervolgens als deze enkele seconden later door een spin of muis wordt geconfronteerd alsnog gillend op een stoel springt.
Het is nogal een mengelmoes, maar goed, probeer maar eens je gedachtestroom kortstondig en beknopt uit te leggen.
Ik PB je een klein artikeltje over defusie dat ik laatst typte aansluitend op de ACT stroming (relatief nieuw en poogt verschillende aspecten van psychologische stromingen op praktische wijze te implementeren) die ik wel sympathiek vind klinken.
De zelfdeterminatie theorie vind ik trouwens ook vrij sympathiek. Plat uitgelegd, uitgaand van intrinsieke motivatie en niet zozeer repressief beleid. Maar goed, woorden blijven wat oppervlakkig wat dat betreft natuurlijk. Wat ik eerder schreef was ook lichtelijk onder invloed van dissociatief eerlijk gezegd.