Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met blowen na 19 jaar

Stoppen met blowen na 19 jaar

92 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Jmths
Ten eerste, interessant om te zien hoe jij een heel andere manier van denken lijkt te hebben dan mij. Ik begrijp je niet altijd, maar soms vind ik een weg naar binnen en kan ik soort van even in je hoofd kijken (als het ware dan, ben geen mindreader :wink: ).

Jmths zei:
Ik ben het er in ieder geval wel mee eens dat het bewuste en onderbewuste niet rigide van elkaar gescheiden staan, wij zijn uiteindelijk zowel ons bewuste als ons onderbewuste zelf.
Klik om te vergroten...
Dit onderwerp is fascinerend imo. Ik vraag mij af, hebben wij echt een onderbewuste? Want om goed te kunnen zien wat iets is, moet je er naar kijken. Dat wat als het onderbewuste wordt genoemd, is dat waar we niet naar kijken. En wanneer we er wel naar kijken, dan zien we dat het helemaal niet onbewust is. Het 'onderbewuste' lijkt zo een soort hallucinatie/vertekening te zijn.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal,
Ik ben een man van 34 jaar en blow(de) al 19 jaar elke dag. Enige moment dat ik niet blowde was op vakantie naar Egypt 6 jaar terug voor twee weken. Maar toen nam ik drank er voor in de plaats.
Nu na een periode van hoge stress op mijn werk en een griep die ik vorige week donderdag opliep raakte ik in 1 grote paniek aanval na mijn stickie afgelopen zondag middag. Op dat moment zei ik tegen mezelf: en nou is het genoeg geweest!!!!! Dit was namelijk mijn tweede paniek aanval want tijdens mijn griepje kreeg ik er ook 1 midden in de nacht. Sindsdien zit ik trouwens wel ziek thuis.

Afgelopen jaar was ik al wel minder gaan roken. Ik haal altijd 5 gr uit de shop en maakte daar sinds een jaar zakjes van 0,75 gr van. Hier kan ik dan 3 kleine stickies van draaien wat voor mij al een aardige vermindering was want rookte minstens het dubbele. Mijn motivatie was eigenlijk alleen op het financiële gedeelte berust en niet voor mijn (geestelijke)gezondheid.

Ondanks mijn gebruik kon ik wel altijd nog presteren. Ik werkte gewoon, haalde meerdere diploma's en werd er absoluut geen bankhanger van. Al denk nu dat ik vast actiever geweest zou zijn als ik niet had geblowd. Mensen om mijn heen die niet wisten dat ik blowde keken ook altijd erg raar op als ik vertelde dat ik dagelijks blow. Daar vonden ze me in het algemeen te actief voor.

Maargoed nu dus al 3 heeeeele lange dagen niet geblowd (ook omdat ik nog "ziek" thuis ben duren de dagen extra lang). Eigenlijk is dit dus mijn derde dag :smirk:. Omdat ik een ongelofelijke slechte slaper ben (ook toen ik blowde) heb ik wel in overleg met mijn huisarts wat slaapmedicatie (Temazepam 20mg) gehad om de eerste week even door te komen want ben op het moment ook (dus niet door stoppen van het blowen) overspannen. Dat verklaarde ook mijn paniekaanval natuurlijk. Vroeger voordat ik blowde had ik al een lichte vorm van slapeloosheid. Niet door piekeren persee maar gewoon vaak niet weten hoe je in slaap moet/kan komen.

Ik kan nu nog niet zeggen dat ik mij al beter voel maar heb wel enige vorm van trots dat ik al twee dagen niet geblowd heb en deze dag ook zeker gaat lukken. Heb nog 50gr hier liggen wat het wel wat moeilijker maakt. (nee ik geef het niet weg! lol). Ik merk al wel dat mijn geest wat helderder is wat ik nogal wat vind na twee dagen. Hoe zou dat zijn na een week? Verder voel ik mij vooral erg moe, beetje hoofdpijn en verveel me erg snel en vind (nog) niks echt leuk.

Ik wil mijzelf wel belonen door 1x in de week te mogen blowen. Maar ik denk niet dat ik dat dit weekend al ga doen maar dat is wel een beetje mijn plan. Geheel stoppen is in mijn ogen ook niet persee beter dan lekker om de zoveel tijd ergens ontzettend van te genieten. Wat ik trouwens de laatste tijd eigenlijk niet meer deed van wiet. Ik hoop dat dit genot terug komt als ik niet meer zoveel blow. Ik weet dat niet iedereen het hiermee eens is, om wekelijks toch te blijven blowen, maar de toekomst zal uitwijzen of mijn plan voor mij gaat werken of niet.

Nu weten jullie hoe en waarom mijn stoppoging is begonnen en hoe ik het aan ga pakken. Ik wil jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen en ervaringen die ik heb bij het stoppen van blowen. Hoop vooral veel positieve ervaringen met jullie te delen zodat ik anderen kan stimuleren om niet meer te blowen of in ieder geval niet dagelijks. Maar ik zal ook eerlijk zijn als ik negatieve ervaringen ga krijgen.

Sorry dat het toch wat veel leesvoer is maar wilde er toch een beetje een compleet verhaal van maken. Maar ook omdat ik het even van mij af wil schrijven natuurlijk. Ik zet door en hoop iets goeds uit deze stress/overspannen/burnout periode te kunnen halen.

Bedankt voor jullie tijd en een fijne dag!!!!!
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed bezig! :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Thanks Fenrir !

Ik zit nu op dag 5!!! Gaat eigenlijk redelijk goed. Ben zelfs zonder slaappillen naar bed gegaan gister avond.
Wel slecht geslapen natuurlijk maar niet de hele nacht wakker geweest. Rond een uurtje of 04:00 even een half uurtje uit bed gegaan want ik was helemaal doorweekt van de zweet. Lekker bakje warme melk gemaakt en toen eigenlijk toch nog hier en daar een uurtje kunnen slapen. 08:30uur mijn wekker gezet om wel een beetje op ritme te blijven. Het viel me op dat ik ook echt wakker werd van de wekker. Dus kwa slapen valt het me niet tegen. Droom nog niet veel maar misschien zijn mijn slaapjes daarvoor nog te kort.

Verder merk ik overdag toch dat er een soort waas aan het verdwijnen is. Ben iets scherper en wat actiever ondanks ik nog wel wat moe ben door de slechte nachtrust. Ik heb ook vreemd genoeg duidelijk meer kracht in mijn lichaam wat ik merk bij tillen enz. Verder wel een beetje hoofdpijn maar paracetamol werkt daar goed tegen:). Oja en ik moet vaker naar de wc...Tot nu toe absoluut geen spijt van mijn stoppen want merk nu toch al de voordelen ervan.
M
MDMAapLid
01-01-2024, 00:00
#5
Top dat je je ervaring tot nu toe deelt, Keesoe!

Mag ik vragen waarom je zo stellig zegt je overgebleven wiet niet weg te doen? En waarom je, ondanks de positieve effecten die je noemt, wel van plan bent af en toe te blowen?

Ik ga je topic zeker in de gaten houden. Ik ben met name benieuwd hoe je dromen ervaart als je dat 19 jaar niet(?) hebt gedaan. Wanneer start het weer en waarover droom je bijvoorbeeld?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Natuurlijk mag je alles vragen..
Wiet kan, mits je het dus weinig gebruikt, je ook veel geven net als vele psychedelica je een hoop kan geven en leren. Maar ook vele psychedelica verliezen hun magie en wijsheid als je het te vaak gaat gebruiken.
Ik gebruikte wiet eigenlijk alleen nog maar uit gewoonte en om te slapen. Niet meer zozeer voor de ontspanning of voor de lessen/inzichten die het je kan geven.
Een vreemde kon aan mij niet eens zien of ik een stickie had gerookt of niet. Zo weinig deed het eigenlijk nog met me.
Daarbij zijn de negatieve effecten van blowen er eigenlijk alleen als je het dagelijks doet. Wat ik dus absoluut niet meer wil. Als je zo nu en dan gaat blowen kan het je juist ook wat geven of leren.

Ik ben ook erg benieuwd hoe mijn droomwereld eruit komt te zien. Kijk er ook naar uit om weer te dromen en vooral ze weer deels te onthouden natuurlijk. Ik zal ook zeker voorlopig mijn ervaringen blijven delen.
M
MDMAapLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ah, duidelijk! Dankjewel.

Keesoe zei:
Een vreemde kon aan mij niet eens zien of ik een stickie had gerookt of niet. Zo weinig deed het eigenlijk nog met me.
Klik om te vergroten...

Of kan het zo zijn dat men na 19 jaar gewoon gewend is aan stoner Keesoe? :wink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
MDMAap zei:
Ah, duidelijk! Dankjewel.



Of kan het zo zijn dat men na 19 jaar gewoon gewend is aan stoner Keesoe? :wink:
Klik om te vergroten...

Haha leuk maar nee :)... Ik werd er namelijk niet mee wakker ofzo. Ik deed wel altijd mijn ding voordat ik mijn eerste stickie opstak. Was nooit stoned op mijn werk bijvoorbeeld.

Inmiddels op dag 11 !! Gisteravond sinds lange lange tijd weer (rare) dromen gehad. 1 droom ging over een hele sterke gekleurde vierkante rups. Ik liet aan een vriend van me zien hoe zo'n rups zich over mijn hand bewoog. Dit deed bijna pijn want deze rups was 1 bonk spier :)
Tweede droom leek alsof ik in het spel red dead redemption zat maar dan zonder paard. Wel over prairie gelopen met hier en daar schiet partijen met revolvers haha. Dat spel al een aardige tijd niet gespeeld. Dus waarom ik dat droomde??

Afgelopen nacht wel wat gedroomd maar dat waren meer pieker dromen over werk etc.
Maar wel voor het eerst tot de ochtend doorgeslapen. Was rond 07:00 wakker terwijl ik er pas rond een uur of 01:00 begon met slapen dus nog niet echt lang. Door het gepieker kon ik niet meer slapen dus ben ik er uit gegaan.

Verder mis ik op momenten wel heel erg mijn ontspanningsmomentje van de dag. Ook mede omdat ik nog met een burn-out klachten thuis zit. Dus welke gevoelens ontstaan door het stoppen of door de burn-out komen is weleens moeilijk in te schatten. Zit erg in dubio wat ik nou wil met me leven kwa werk enz. Dus pieker best veel en daar hielp blowen natuurlijk wel mee om dat piekeren te stoppen. Maar zit ook stiekem met de vraag in me verscholen of die aanleg tot piekeren ontstaan is door al die jaren te blowen? Of ben ik gaan blowen omdat ik veel piekerde? Beetje kip en het ei verhaal. Dus echt emotioneel sterker voelen door niet meer te blowen kan ik moeilijk zeggen helaas. Tijd zal het leren denk ik.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hey ik heb ook heel lang geblowed.
De enige manier om te stoppen was om helemaal geen wiet meer te roken.
Nu wil je 1x in de week roken na een heftige verslaving.
Dat gaat naar mijn mening niet lukken dan zit je er zo weer in.

Ik ben gewoon 4 jaar lang gestopt ook mijn blowvrienden op een laag pitje gezet en geen enkele joint meer aangeraakt.

Na die 4 jaar af en toe een zakje wiet gekocht en rook daar 2 of 3 dagen van en dan ben ik er klaar mee.
Dus dat kan! Soms rook ik 3 maanden niks en dan weer een tientje wiet.
Het lekkerst vind ik het hele weekend stoned en daarna niks meer.

Maar na een heftige verslaving elke week reactief gaan gebruiken werkt 9 van de 10 keer niet.
Mijn advies is laten liggen voor een paar jaar.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Rebell Je hebt helemaal gelijk hoor Rebell ik zou in het algemeen hetzelfde advies aan een ander geven. Maar (gelukkig) is iedereen anders en werkt iets bij de 1 wel wat bij de ander niet zou werken.

Nu heb ik gister na 13 dagen niet te blowen toch een stickie gerookt en vond het heeeeerlijk. Zo lekker heb ik in tijden niet van een stickie genoten. Ben ook jaren niet meer zo stoned geweest. Natuurlijk viel ik als een blok in slaap.

Ik moet zeggen dat deze ervaring mij ontzettend stimuleert om juist niet meer dagelijks te blowen want wat heb ik dit heerlijke gevoel gemist. Dat gevoel zou ik niet hebben als ik dagelijks blow dus als ik zo nu en dan dat gevoel wil blijven vinden, zou ik het toch niet vaker dan 1 x in de week moeten doen. Natuurlijk kijk ik nu uit naar de volgende x (volgende week?) maar dat kan alleen als ik vanaf nu weer niet blow anders is het niet zo lekker om er naar uit te kijken :wink:.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#11
Keesoe zei:
Nu heb ik gister na 13 dagen niet te blowen toch een stickie gerookt en vond het heeeeerlijk. Zo lekker heb ik in tijden niet van een stickie genoten. Ben ook jaren niet meer zo stoned geweest. Natuurlijk viel ik als een blok in slaap.
Klik om te vergroten...

Netjes dan!

Keesoe zei:
Natuurlijk kijk ik nu uit naar de volgende x
Klik om te vergroten...

Nu al? :wink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rebell zei:
Netjes dan!



Nu al? :wink:
Klik om te vergroten...

Nou.... nu je het zo vraagt eigenlijk niet nee. Ben wel een beetje verzadigd eigenlijk. Bedankt dat je me daarvan even bewust maakt :).
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja nu vind ik blowen heerlijk.
Rook er een s'avonds en dan ook meteen in de ochtend de hele dag door.
Knetterstoned en dan ben ik er klaar mee de volgende dag.
Ik wil gewoon niet meer de hele dag stoned zijn.
Dat was mijn motivatie dat ik ben gestopt.
Maar wel even het hele weekend stoned van s'ochtens tot s'avonds kan ik mij helemaal ontspannen.

Maar als jou dit zo lukt ben ik zeer onder de indruk.
Zet hem op :thumbsup2:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nog bedankt @Rebell !

Gaat vooralsnog goed. Nu al 18 dagen geen dagelijkse blower meer en dus allen nog afgelopen zaterdag avond geblowd. Afgelopen nacht wel 2 a 3 verschillende dromen gehad echt bizar. Wel nog met zweten wakker worden tussen de dromen door. Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat de dromen, die ik me nu nog herinner, vooral over mijn begintijd van blowen gaan. Alsof ik de draad vanaf daar weer oppak en ik vanaf daar met een inhaalslag bezig ben. Wel erg vermakelijk allemaal:). Wel heb ik momenten in mijn dromen dat ik me ergens over, of over iemand, ontzettend irriteer. Of kan de weg niet vinden of iemand beantwoord mijn vraag telkens met een wedervraag. Heel raar en ik word dan erg boos in mijn droom. Vandaar ook misschien dat gezweet. Moet dan echt even uit bed om op te drogen.

Verder kijk ik wel uit naar m'n zaterdag stickie maar de drang lijkt in het algemeen wel minder te worden. Merk echt dat de gewoonte al een beetje aan het verminderen is. Heb nu zelfs momenten dat ik er bijna hele avonden niet meer aan denk. Nu dacht ik er toevallig even aan dus vandaar weer even deze update.
Fijne avond!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mezelf zei:
Ik denk zelfs dat instinct en het onderbewuste erg vaak doorelkaar worden gehaald. Misschien zijn ze zelfs (deels) hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook ja.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Klopt ja, zeer bijzonder to say the least. Maar dan is het (onderbewuste) dus echt een soort droomstaat. Je ziet de dingen niet meer hoe ze zijn, want je kijkt er niet naar.

Alsnog hebben ze invloed op je. Dat dit zo is, is misschien ook de reden dat we überhaupt kunnen (dag)dromen. Leven in onze fantasie door sommige aspecten van onze werkelijkheid geen bewustzijn te geven of anders gezegd: te negeren.
Klik om te vergroten...
Ik denk zelfs dat instinct en het onderbewuste erg vaak doorelkaar worden gehaald. Misschien zijn ze zelfs (deels) hetzelfde.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Drugs welke dan ook, zijn de aller, allerbeste leugenaars, die er bestaan.
Want, wat vertellen ze je?
Zij vertellen je, dat niet jij, maar alle anderen verslaafd maakt, of laat zijn.
Zij vertellen ook, dat je " ach, deze ene keer, dat moet toch weleens kunnen..."
En ook zeggen ze dat jij, wanneer je iets gepresteerd hebt, dat jij wel een beloning daarvoor verdient. Deze beloning is dan: extra gebruik.
Ook nog zijn ze in staat, om, wanneer je er gevoelig voor bent, van de ene afhankelijkheid naar de andere te springen.
Lekker haasje over.. .
Ten leste maken ze je wijs, dat het junk worden, of alcoholist, of gamer, gokker, dat het jou nooit gaat overkomen.
Jij bent de sterkste, en je bent beslist geen bleke, snotterende schlemiel, zoals die andere softies.

Ikzelf beschouw verslaving(en) op zich als de duivel.
Bijna altijd sluimert hij, en is het bijna net, alsof hij is verdwenen. Op zoek naar andere zielen.
Maar ooit, soms, door gebeurtenissen, omstandigheden, toeval, (zoals in de supermarkt langs een stapel zwaar bier, van bijzondere merken of zo, en het is zeer warm zonnig weer, dan opent hij één van zijn kattenogen , en kijkt. Voer ik hem dan met slechts één heerlijk schuimend glas gerstenat, of een trek aan een joint Sweet Haze, dan zwaait hij met zijn gevorkte staart, opent nu beide ogen, en is klaarwakker.
En als het dan zover gekomen is, dan is werkelijk een wonder nodig.
Er is dan geen houden meer aan.
De draaikolk weer in, en voordat je het weet zit he in het midden, en de duivel roept:
Ik w i n !!!!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Eens met het meeste. Maar ik denk dat die duivel al in ons zit en niet in een poeder, pil, vloeibare substantie, etc.

Zolang je niet doorhebt dat jij zelf die duivel bent (dat dat een gedeelte is van jezelf), kun je de schuld wel mooi bij (onder andere) drugs neerleggen. :wink:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ten eerste, interessant om te zien hoe jij een heel andere manier van denken lijkt te hebben dan mij. Ik begrijp je niet altijd, maar soms vind ik een weg naar binnen en kan ik soort van even in je hoofd kijken (als het ware dan, ben geen mindreader :wink: ).
Klik om te vergroten...
Veel dingen verwoord ik binnen de kaders van opleiding en theorie die mij is aangereikt in ieder geval.

Het is een stukje van mijn kijk op verslaving verwerkt in het dimensionale wat je terug ziet in de DSM5, psychodynamische benadering (ego en id), biologische benadering (dat organismen praktisch ingesteld zijn en dat moraliteit hier dus ook uit voort komt), behavioristische benadering (het instinctief handelen naar associaties) maar ook een stukje vanuit de mindfulness benadering, zogezegd de constante stroom aan gedachten die voor mijn gevoel ook weer gekoppeld staan aan het onderbewuste.

Maar dus ook vanuit de overtuiging dat het leven een relatief neutraal gegeven is. Een simpel voorbeeld misschien om te gelijktijdig het bewuste en onderbewuste aanwezigheid te concretiseren. Iemand die zegt dat zijn angst voor een muis of spin niet rationeel is en hier eigenlijk niets voor te vrezen heeft en vervolgens als deze enkele seconden later door een spin of muis wordt geconfronteerd alsnog gillend op een stoel springt.

Het is nogal een mengelmoes, maar goed, probeer maar eens je gedachtestroom kortstondig en beknopt uit te leggen.

Ik PB je een klein artikeltje over defusie dat ik laatst typte aansluitend op de ACT stroming (relatief nieuw en poogt verschillende aspecten van psychologische stromingen op praktische wijze te implementeren) die ik wel sympathiek vind klinken.

De zelfdeterminatie theorie vind ik trouwens ook vrij sympathiek. Plat uitgelegd, uitgaand van intrinsieke motivatie en niet zozeer repressief beleid. Maar goed, woorden blijven wat oppervlakkig wat dat betreft natuurlijk. Wat ik eerder schreef was ook lichtelijk onder invloed van dissociatief eerlijk gezegd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zó bedoelde ok mijn post niet..
Die duivel, die zit in een moeilijk te bereiken plekje in mijn brein. Een donkere kronkel zogezegd.
De drugs hebben geen schuld. Tuurlijk niet, de schuld, ofwel de keuze om óf wel te gebruiken, óf dat juist niet te doen, wel, die keuze maak je uiteindelijk altijd zelf.
Het is juist wat je zegt, die duivel zit niet in enige stof, of middel. Ik vind wel, dat sommige middelen ee m karakter hebben, die ik als " duivels" kan noemen.
Voorbeeld
Neem eens alcohol.
Ik heb gezien, dat deze harddrug mensen volkomen kan laten veranderen. Binnen laten we zeggen een uurtje.
Van aardige, fijne kameraden in een kwaadaardig vervelend stuk vreten.
Mensen die in een frietkraam zowat de hele inboedel aan stukken wilden slaan...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."