Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met blowen na 19 jaar

Stoppen met blowen na 19 jaar

92 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aah zo, nee dan ben ik het met je eens.

Het wordt alleen wel vaak gedaan, drugs de schuld geven (zelf ook weleens gedaan). Terwijl ze natuurlijk "slechts" iets aanwakkeren dat al in ons zit.

Maar wat je zegt, sommige drugs laten ons wel heel erg neigen naar die duistere kant van onszelf.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jmths zei:
Veel dingen verwoord ik binnen de kaders van opleiding en theorie die mij is aangereikt in ieder geval.

Het is een stukje van mijn kijk op verslaving verwerkt in het dimensionale wat je terug ziet in de DSM5, psychodynamische benadering (ego en id), biologische benadering (dat organismen praktisch ingesteld zijn en dat moraliteit hier dus ook uit voort komt), behavioristische benadering (het instinctief handelen naar associaties) maar ook een stukje vanuit de mindfulness benadering, zogezegd de constante stroom aan gedachten die voor mijn gevoel ook weer gekoppeld staan aan het onderbewuste.

Maar dus ook vanuit de overtuiging dat het leven een relatief neutraal gegeven is. Een simpel voorbeeld misschien om te gelijktijdig het bewuste en onderbewuste aanwezigheid te concretiseren. Iemand die zegt dat zijn angst voor een muis of spin niet rationeel is en hier eigenlijk niets voor te vrezen heeft en vervolgens als deze enkele seconden later door een spin of muis wordt geconfronteerd alsnog gillend op een stoel springt.

Het is nogal een mengelmoes, maar goed, probeer maar eens je gedachtestroom kortstondig en beknopt uit te leggen.

Ik PB je een klein artikeltje over defusie dat ik laatst typte aansluitend op de ACT stroming (relatief nieuw en poogt verschillende aspecten van psychologische stromingen op praktische wijze te implementeren) die ik wel sympathiek vind klinken.

De zelfdeterminatie theorie vind ik trouwens ook vrij sympathiek. Plat uitgelegd, uitgaand van intrinsieke motivatie en niet zozeer repressief beleid. Maar goed, woorden blijven wat oppervlakkig wat dat betreft natuurlijk. Wat ik eerder schreef was ook lichtelijk onder invloed van dissociatief eerlijk gezegd.
Klik om te vergroten...
Doe maar een copy past naar mij dan ook :wink:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Doe maar een copy past naar mij dan ook :wink:
Klik om te vergroten...
Ik moest proberen het laagdrempelig uit te leggen, maar goed, probeer dat maar even met een term als (mentale) defusie hé. :')
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Jmths
Bedankt voor je gestuurde artikel. Grappig, het doet me veel denken aan Taoïsme. Een meer westerse kijk en bewoording, maar alsnog. Vooral dat voorbeeld van die rivier. Nice :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jawel jawel.... Ik gooi mijn eigen topic gewoon weer even omhoog.

Twee weken terug bedacht ik me halsoverkop dat ik maar weer moet stoppen met dat dagelijkse wiet gebruik. Die dinsdag t/m donderdag niet meer geblowd en vorige week van dinsdag t/m vrijdag. Deze week vanaf gister en dat wil ik weer volhouden tot sowieso vrijdag.

Streven is om in ieder geval niet meer te blowen op dagen als ik de volgende dag naar m'n werk moet. Dus eigenlijk vanaf zondag t/m donderdag en dan mag ik alleen blowen op vrijdag en zaterdag. Ik zal vast de zondag hier en daar smokkelen maar het doel is wel weer gesteld.

Ik wil op geen enkele manier wiet helemaal uit mijn leven bannen. Ik voel me er namelijk ontzettend prettig bij maar begon ook te merken dat het dagelijkse wel een beetje to much is. Is ook gewoon niet goed en ook niet normaal natuurlijk. Als het al niet voor mijn gezondheid is dan is het wel voor mijn portemonnee. Ik zat namelijk toch wel op +-€6 per dag wat er doorheen ging. Meer dan 200eu per maand wat ik toch wel goed voelde aan het einde van de maand....

Maar het gaat wel lastig.... Vorige poging had ik nog mijn vriendin die mij bijstond maar die relatie is na 9jaar afgelopen september uitgegaan. Hierna begon ik ook trouwens behoorlijk meer te blowen en dit moest nu gewoon stoppen. Ik merkte het aan mijn zelfvertrouwen en aan mijn geheugen dat ook echt wel nodig is. Ik moet zeggen dat ik het verder overdag nog niet echt merk maar merk wel dat ik al anders eet en slaap. Vooral de dromen worden weer wat bewuster ervaren.

De avonden zijn wel een stuk saaier en langer geworden maar dat zal er wel bij horen... Beetje sporten, gamen en kletsen met vrienden trekken mij er wel doorheen :) .

Op naar een gelegenheid blower!!!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
9 jaar??!
Soooodeju
Niet doen wat ik deed toendertijd.
Maar ik weet vermoed ik precies hoe je je voelt.
Als je extra aan het blowen gaat, verwerk je deze zeer ingrijpende ervaring niet.
Ik heb zoveel geblowd toen mij ditzelfde overkwam, dat ik er jarenlang heel veel pijn over geleden heb..
Met veel blowen hierdoor schiet je geen flikker op.
Sterkte, man!
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Jawel jawel.... Ik gooi mijn eigen topic gewoon weer even omhoog.

Twee weken terug bedacht ik me halsoverkop dat ik maar weer moet stoppen met dat dagelijkse wiet gebruik. Die dinsdag t/m donderdag niet meer geblowd en vorige week van dinsdag t/m vrijdag. Deze week vanaf gister en dat wil ik weer volhouden tot sowieso vrijdag.

Streven is om in ieder geval niet meer te blowen op dagen als ik de volgende dag naar m'n werk moet. Dus eigenlijk vanaf zondag t/m donderdag en dan mag ik alleen blowen op vrijdag en zaterdag. Ik zal vast de zondag hier en daar smokkelen maar het doel is wel weer gesteld.

Ik wil op geen enkele manier wiet helemaal uit mijn leven bannen. Ik voel me er namelijk ontzettend prettig bij maar begon ook te merken dat het dagelijkse wel een beetje to much is. Is ook gewoon niet goed en ook niet normaal natuurlijk. Als het al niet voor mijn gezondheid is dan is het wel voor mijn portemonnee. Ik zat namelijk toch wel op +-€6 per dag wat er doorheen ging. Meer dan 200eu per maand wat ik toch wel goed voelde aan het einde van de maand....

Maar het gaat wel lastig.... Vorige poging had ik nog mijn vriendin die mij bijstond maar die relatie is na 9jaar afgelopen september uitgegaan. Hierna begon ik ook trouwens behoorlijk meer te blowen en dit moest nu gewoon stoppen. Ik merkte het aan mijn zelfvertrouwen en aan mijn geheugen dat ook echt wel nodig is. Ik moet zeggen dat ik het verder overdag nog niet echt merk maar merk wel dat ik al anders eet en slaap. Vooral de dromen worden weer wat bewuster ervaren.

De avonden zijn wel een stuk saaier en langer geworden maar dat zal er wel bij horen... Beetje sporten, gamen en kletsen met vrienden trekken mij er wel doorheen :) .

Op naar een gelegenheid blower!!!
Klik om te vergroten...
Je komt niet echt vooruit zo he, las ditzelfde verhaal ook 2 jaar gelden, je denkt echt dat wiet je helpt maar je wil al jaren stoppen. Ga lang op vakantie, en kap er gewoon mee. Ik zit op dag 10 clean en begin me weer een beetje de oude te voelen en kan lekker dromen en voel me niet meer schuldig, angstig of onzeker :) heb 8 jaar van mijn leven weggeblowed helaas.... heel veel succes!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb helaas 17 jaren van mijn leven weggeblowd, stukgezopen en kapotgeslikt.
Ik stond gewoon stil.
Totaal geen activiteiten meer.
Het zal dan toch wel ergens goed voor zijn geweest.
Want ik ben er nog steeds!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Ik wil op geen enkele manier wiet helemaal uit mijn leven bannen. Ik voel me er namelijk ontzettend prettig bij
Klik om te vergroten...
Op deze manier zul je natuurlijk nooit kunnen minderen.

Waarom zou je niet willen stoppen? Vraag mij echt wat wiet nou toevoegd aan jouw leven? Het klinkt alsof je meer last ondervindt dan plezier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Jawel jawel.... Ik gooi mijn eigen topic gewoon weer even omhoog.

Twee weken terug bedacht ik me halsoverkop dat ik maar weer moet stoppen met dat dagelijkse wiet gebruik. Die dinsdag t/m donderdag niet meer geblowd en vorige week van dinsdag t/m vrijdag. Deze week vanaf gister en dat wil ik weer volhouden tot sowieso vrijdag.

Streven is om in ieder geval niet meer te blowen op dagen als ik de volgende dag naar m'n werk moet. Dus eigenlijk vanaf zondag t/m donderdag en dan mag ik alleen blowen op vrijdag en zaterdag. Ik zal vast de zondag hier en daar smokkelen maar het doel is wel weer gesteld.

Ik wil op geen enkele manier wiet helemaal uit mijn leven bannen. Ik voel me er namelijk ontzettend prettig bij maar begon ook te merken dat het dagelijkse wel een beetje to much is. Is ook gewoon niet goed en ook niet normaal natuurlijk. Als het al niet voor mijn gezondheid is dan is het wel voor mijn portemonnee. Ik zat namelijk toch wel op +-€6 per dag wat er doorheen ging. Meer dan 200eu per maand wat ik toch wel goed voelde aan het einde van de maand....

Maar het gaat wel lastig.... Vorige poging had ik nog mijn vriendin die mij bijstond maar die relatie is na 9jaar afgelopen september uitgegaan. Hierna begon ik ook trouwens behoorlijk meer te blowen en dit moest nu gewoon stoppen. Ik merkte het aan mijn zelfvertrouwen en aan mijn geheugen dat ook echt wel nodig is. Ik moet zeggen dat ik het verder overdag nog niet echt merk maar merk wel dat ik al anders eet en slaap. Vooral de dromen worden weer wat bewuster ervaren.

De avonden zijn wel een stuk saaier en langer geworden maar dat zal er wel bij horen... Beetje sporten, gamen en kletsen met vrienden trekken mij er wel doorheen :) .

Op naar een gelegenheid blower!!!
Klik om te vergroten...
Sommige mensen kunnen denk ik niet echt een gelegenheidsblower (lol, dit is blijkbaar een woord, geen spellingscorrectie) zijn. Heb er zelf ook echt moeite mee gehad. Ja, het voelt prettig maar zo rol je er toch juist elke keer weer in? Ik weet niet hoe het precies bij jou zit, maar ik wil niet weten hoe vaak ik mezelf door 1 keertje blowen weer direct wijs heb gemaakt dat het (door de ontspanning) goed voor me is en daardoor de volgende dag ook maar weer gebruik. Ja het voelt goed en ja misschien doet die ontspanning je ook echt even goed, maar vaak rol je zo weer in een periode van dagelijks gebruik, wat níet goed is... Wiet is zo sneaky op die manier.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Hallo allemaal,


Ik wil mijzelf wel belonen door 1x in de week te mogen blowen.
Klik om te vergroten...
Beter zoek je een ander middel waarmee je 'jezelf kunt belonen', eentje die je zonder nieuwe verslaving kunt
benutten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
En juist dat laatste, dat is ontzettend moeilijk.
Een middel vinden wat niet verslavend is, en waarmee je jezelf kunt " belonen".
Ik denk, dat een dergelijk middel met beide eigenschappen, niet bestaat.
En wel met de volgende reden:
Aan een dergelijk middel zal je zonder twijfel erg snel een geestelijke verslaving kunnen opbouwen.
En laat dat geestelijk verslaafd zijn aan enig middel, nou net het moeilijkste zijn om ermee te kunnen stoppen...
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
En laat dat geestelijk verslaafd zijn aan enig middel, nou net het moeilijkste zijn om ermee te kunnen stoppen...
Klik om te vergroten...
Klopt... lichamelijke verslaving is zeker een b*tch, maar geestelijke verslaafd blijf je zo wat je hele leven, iedergeval erg lang. Onze hersens zijn een grote chemische fabriek. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat sinds ik gestopt ben met blowen (ook pas 10 dagen hoor) ik me minder angstig, schuldig en onzeker voel. Heb een stuk meer geld en sta fris op met heel veel energie en zin om dingen te ondernemen!

Goodluck guys en wat een tof forum trouwens!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."