Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe stoppen met party drugs?

Hoe stoppen met party drugs?

79 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Anoniem1997 zei:
Maar ik vind het moeilijk. Bv als ik gedronken heb, zeg ik makkelijker ja tegen alles
Klik om te vergroten...

Anoniem1997 zei:
Wat bedoel je? Ik wil gewoon wel nog af en toe mee kunnen doen op feestjes, maar enkel met alcohol. Ik ben sowieso geen grote drinker, dus dat vind ik geen probleem.
Klik om te vergroten...
Hallo?

Gaat er hier al ergens een lichtje branden?

CuriousExplorer zei:
Gewoon karakter kweken.
Klik om te vergroten...
Dit.

Als er enige verandering zal gaan komen, zal dat middels discipline moeten gaan. Oftewel: wanneer je geen zin hebt om iets te doen of juist laten, het tóch te doen of laten, ongeacht of je er geen zin in hebt. En daarnaast zal er eerst ook erkenning van de problemen moeten zijn. Waaronder dus ook het erkennen dat alcohol voor jou een no-go is, omdat dat voor jou een gateway is naar het gebruiken van ook andere drugs.

Het is moeilijker om dit soort dingen in jezelf te zien dan bij anderen. Daarom misschien wat meer open staan voor de dingen die mensen hier zeggen en niet te stug vasthouden aan je eigen ideeën. Er zitten hier een hoop ervaringsdeskundigen die goed weten hoe hiermee om te gaan.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gewoon nee zeggen, dat is in essentie het enige wat werkt. Als je door alcohol dat niet op kan brengen (wat logisch is, hebben heel veel mensen last van) dan zou ik stoppen met drinken op feestjes. En je vrienden duidelijk maken dat ze niks aan moeten bieden, doen ze dat wel dan kun je je afvragen of dat echte vrienden zijn.

Wat ook werkt is wellicht 4 momenten per jaar kiezen waar je mdma doet. Dan weet je dat je het nog wel eens doet maar niet te vaak en is elke ervaring bijzonder.
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Anoniem1997 zei:
Hallo iedereen

ik ben een vrouw van 26 jaar en wil stoppen met party drugs.

ik ben nooit verslaafd geweest, maar doe om de zo veel tijd (laten we zeggen 2 maanden, soms een paar maanden meer, soms minder tijd) drugs op technofeestjes. Meestal mdma, maar heb nu ook al ket, cocaine en poppers geprobeerd. Ik heb ook al andere drugs gedaan buiten feestjes, maar slechts 2 a 3 keer in mijn leven.

ik heb het gevoel dat ik het ‘toppunt’ heb bereikt, en dat drugs nu niet perse meer even leuk zijn of ooit weer leuker gaan worden. Natuurlijk is het altijd een toffe avond, maar ik voel lichamelijk ook wel vaker de nadelen. Met mdma ben ik bv ook wel altijd misselijk.

ik denk dus dat het gewoon tijd is voor mij om te stoppen. Ook qua mijn leeftijd denk ik eigenlijk dat het tijd wordt om dit achter mij te laten. Maar ik vind het moeilijk. Bv als ik gedronken heb, zeg ik makkelijker ja tegen alles. En ik heb natuurlijk veel vrienden die drugs doen. Ik hou van technofeestjes, dat wil ik ergens niet opgeven. Maar daar kom ik natuurlijk wel altijd in aanraking met drugs. Dus ja…

heeft iemand jullie tips? Iemand die zelf gestopt is? Ik ben geen hardcore verslaafde, bv tijdens corona waren er geen feestjes en dan deed/nam ik niks, zelfs geen alcohol. Het is als ik in de verleiding kom, dat ik moeilijk nee zeg. Ben benieuwd naar jullie mening.

alvast bedankt :)
Klik om te vergroten...
Meid ik ben een paar jaartjes ouder dan jij en ik herken heel erg wat je zegt, ik heb dit besef moment op een gegeven moment ook gehad, maar toen toch doorgegaan met feesten, drinken en drugs. Het begon met XTC, toen werd het speed, toen coke het wordt alleen maar erger, juist omdat mijn vrienden het ook zo regelmatig doen.

Trek de grens voor jezelf.

Spreek uit naar je vrienden dat je gewoon geen drugs meer wil doen, feestjes ook heel leuk vindt zonder. Later zullen je vrienden je hier alleen maar om bewonderen en jaloers zijn dat ze zelf niet eerder de grens voor zichzelf hebben getrokken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anoniem1997 zei:
Er is nog altijd een verschil tussen af en toe drinken/niets meer doen of beide doen. Ik snap eerlijk gezegd jouw standpunt dus niet. En ik wuif niet alles weg, als je het forum zou lezen zou je dat door hebben. Ik wuif gewoon jouw judgemental comments weg die me toch niet helpen bij wat ik wil bereiken.
Klik om te vergroten...
Ik snap jouw reactie wel. Een wildvreemde gaat jou confronteren met dingen die je liever niet hoort, misschien denk je wel dat wij jou alle pleziertjes af willen pakken maar dat is echt niet zo. Veel van de mensen hier hebben alcohol op moeten geven, feestjes moeten overslaan, vrienden moeten verlaten en allerlei andere dingen moeten stoppen of pauzeren die ze na aan het hart lagen omdat het anders uiteindelijk hun dood zou zijn geworden. Zo ver ben jij nog niet dus dat klinkt allemaal drastisch. Ik hoop ook dat het bij jou nooit zo ver komt, maar dat is wel wat verslaving doet.

Punt blijft wel dat je triggers moet wegnemen, en tussen de regels door lees ik ook nog wel wat typisch verslavingsgedrag waar je aan zal moeten werken. Dat ga ik hier niet open en bloot zeggen maar als je benieuwd bent mag je er naar vragen in een privébericht.

Ikzelf kan overigens geen veroordeling vinden in mijn replies, heb ze net nog even nagelezen. Maar wijs gerust aan waar ik volgens jou de fout in ben gegaan, dan leer ik er nog wat van.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Iedereen zegt het al, ik zeg het ook nog maar eens.
Als alcoholist weet ik wat alcohol kan doen.
Als voor de TS alcohol de trigger is om geen of moeilijk nee te kunnen zeggen tegen wat dan ook, dan is het stoppen met die alcohol het eerste wat je op die feestjes zou moeten doen.
Alcohol sucks. Ook hier.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
ja als dat een trigger/situatie is waarbij je vaak aan de drugs gaat , en je wil ermee stoppen/minderen dan zal je soms beoaalde dingen niet meer moeten doen
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Naja kop op jongens... Ik snap de wens van ts wel, en ik weet uit ervaring ook zeker dat stoppen met drugs behalve alcohol prima mogelijk is. Dat veel forummers heel negatieve ervaringen hebben met alcohol en alcohol in combinatie met drugs, betekent niet dat iedereen dezelfde problemen ervaart. Ik ben het met jullie eens dat het kan helpen jezelf uit de situatie te zetten, maar dat kan ook tijdelijk. Bijvoorbeeld 4-12 weken niet drinken, om van de associatie alcohol=drugs af te komen. Als je daar niet toe bereid bent, is het ook niet onmogelijk met andere drugs te stoppen.

Meeste tips zijn al gegeven. Licht je vrienden, vooral de vrienden die ook gebruiken, in dat je er mee wilt stoppen en vraag ze expliciet je niet meer te betrekken als het over drugs gaat. Zorg dat je niet meer in de gelegenheid wordt gebracht wel te gebruiken. Het helpt ook een "plan" te hebben voor het moment zij wel met zn allen het toilet opzoeken, iets waar je jezelf mee kan vermaken. Tijdelijk je vrienden wat meer opzoeken die niet gebruiken helpt ook
Schrijf voor jezelf ook uit waarom je stopt: de katers, je algehele gezondheid, etcetera. Een reminder hiervan op je telefoon o.i.d. helpt ook. Wat mij heel erg helpt: geef je hersens een andere beloning als het is gelukt een avond te stappen zonder andere middelen: eet iets heel lekkers, neem een massage, zet het geld dat je niet hebt uitgegeven opzij voor iets moois om voor te sparen: whatever suits you best. Uiteindelijk zien je hersens drugs ook als een beloning van serotonine, dopamine, of iets anders. Maar die stofjes komen ook vrij bij andere dingen waar je blij van wordt :)

En heel belangrijk, bespreek het ook als het niet gelukt is. Je kan het hier kwijt, maar beter nog bij mensen in je omgeving die je vervolgens ook verder kunnen helpen (en een oogje in het zeil houden).

Succes in elk geval! Iedereen hier bedoelt het goed, maar neemt ook zijn/haar eigen bagage mee mbt tot deze vragen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Naja kop op jongens... Ik snap de wens van ts wel, en ik weet uit ervaring ook zeker dat stoppen met drugs behalve alcohol prima mogelijk is. Dat veel forummers heel negatieve ervaringen hebben met alcohol en alcohol in combinatie met drugs, betekent niet dat iedereen dezelfde problemen ervaart. Ik ben het met jullie eens dat het kan helpen jezelf uit de situatie te zetten, maar dat kan ook tijdelijk. Bijvoorbeeld 4-12 weken niet drinken, om van de associatie alcohol=drugs af te komen. Als je daar niet toe bereid bent, is het ook niet onmogelijk met andere drugs te stoppen.

Meeste tips zijn al gegeven. Licht je vrienden, vooral de vrienden die ook gebruiken, in dat je er mee wilt stoppen en vraag ze expliciet je niet meer te betrekken als het over drugs gaat. Zorg dat je niet meer in de gelegenheid wordt gebracht wel te gebruiken. Het helpt ook een "plan" te hebben voor het moment zij wel met zn allen het toilet opzoeken, iets waar je jezelf mee kan vermaken. Tijdelijk je vrienden wat meer opzoeken die niet gebruiken helpt ook
Schrijf voor jezelf ook uit waarom je stopt: de katers, je algehele gezondheid, etcetera. Een reminder hiervan op je telefoon o.i.d. helpt ook. Wat mij heel erg helpt: geef je hersens een andere beloning als het is gelukt een avond te stappen zonder andere middelen: eet iets heel lekkers, neem een massage, zet het geld dat je niet hebt uitgegeven opzij voor iets moois om voor te sparen: whatever suits you best. Uiteindelijk zien je hersens drugs ook als een beloning van serotonine, dopamine, of iets anders. Maar die stofjes komen ook vrij bij andere dingen waar je blij van wordt :)

En heel belangrijk, bespreek het ook als het niet gelukt is. Je kan het hier kwijt, maar beter nog bij mensen in je omgeving die je vervolgens ook verder kunnen helpen (en een oogje in het zeil houden).

Succes in elk geval! Iedereen hier bedoelt het goed, maar neemt ook zijn/haar eigen bagage mee mbt tot deze vragen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat men hier voornamelijk zo op in gaat omdat de TS zelf aangeeft dat ze dóór alcohol overstag gaat om (tegen haar wil in) te gebruiken. Dan is een logische zet stoppen met alcohol. Dat hoeft natuurlijk niet permanent maar wellicht wel voor langere periode.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Oja trouwens: ik heb toen ik dronken was mijn tante beloofd 40 dagen niet te drinken (vastentijd). Heeeeelemaal niks voor mij, maar ik dacht ook: als ik dit niet kan opbrengen ben ik wel echt een loser. Nu twee weekjes bezig en dit weekeind flink uitgeweest ook, helemaal nuchter dus. Het is echt VEEL makkelijker en VEEL minder stom dan ik dacht.

Toevoeging: misschien helpt dat in je overweging wel of niet een tijdje te stoppen met drinken. Ik ben ook 26 dus snap de gezellig🐐struggle.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Ik denk dat men hier voornamelijk zo op in gaat omdat de TS zelf aangeeft dat ze dóór alcohol overstag gaat om (tegen haar wil in) te gebruiken. Dan is een logische zet stoppen met alcohol. Dat hoeft natuurlijk niet permanent maar wellicht wel voor langere periode.
Klik om te vergroten...
Maar ze geeft ook expliciet aan dat niet te willen en opzoek te zijn naar andere tips. Die er gewoon ook veel zijn. Snap het hoor maar het is gewoon niet de enige manier omdat niet iedereen een polyverslaafde is of er überhaupt zo diep inzit.

I mean, voor mij is alcohol zeker een trigger, en toch is het me gelukt sinds oud en nieuw niks te gebruiken en wel te blijven drinken.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Maar ze geeft ook expliciet aan dat niet te willen en opzoek te zijn naar andere tips. Die er gewoon ook veel zijn.
Klik om te vergroten...
Dank je wel, fijn om ook eens een andere reactie/invalshoek te lezen en is ook goed om er anders naar te kijken dan in bepaalde vaste patronen waar ik zelf in denk.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#12
- Niet meer naar festivals/technofeestjes gaan. Ik was zaterdag op stap en het lijkt tegenwoordig wel echt de hoofdrol te zijn.
- Uitspreken dat je thuis/in en kroegsetting er klaar mee bent. Als het wordt aangeboden kan je een beetje boos worden. Ze stoppen vanzelf. Het duurt een tijdje, maar het slijt er wel uit.

Niet zo streng zijn voor jezelf. Het is immers je eigen keuze.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Maar ze geeft ook expliciet aan dat niet te willen en opzoek te zijn naar andere tips. Die er gewoon ook veel zijn. Snap het hoor maar het is gewoon niet de enige manier omdat niet iedereen een polyverslaafde is of er überhaupt zo diep inzit.

I mean, voor mij is alcohol zeker een trigger, en toch is het me gelukt sinds oud en nieuw niks te gebruiken en wel te blijven drinken.
Klik om te vergroten...
Als je weet dat het een (groot) struikelblok voor je is, voor wat betreft een lagere drempel tot (ander) drugsgebruik en je bent serieus in het echt willen stoppen met dat drugsgebruik, dan is het toch het meest logische om dat struikelblok - die gateway drug - (tijdelijk) weg te nemen, naast die andere dingen die er mogelijk zijn.

Uiteindelijk is het wat zij zelf wil natuurlijk, al weet ik ook hoe makkelijk alcohol je remmingen en gemaakte afspraken met jezelf wegneemt. Voor jou werkte het misschien, maar het zal de kans op succes hier waarschijnlijk sterk verlagen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Oja trouwens: ik heb toen ik dronken was mijn tante beloofd 40 dagen niet te drinken (vastentijd). Heeeeelemaal niks voor mij, maar ik dacht ook: als ik dit niet kan opbrengen ben ik wel echt een loser. Nu twee weekjes bezig en dit weekeind flink uitgeweest ook, helemaal nuchter dus. Het is echt VEEL makkelijker en VEEL minder stom dan ik dacht.
Klik om te vergroten...
Het is zeker makkelijker dan velen denken. Toen ik clean wilde worden was ik na enig aandringen van de psycholoog ook wel tot het inzicht gekomen dat drinken tot drugsgebruik leidde. Toen ik mijn eerste nuchtere kroeggang met haar besprak had ik allemaal zorgen over hoe moeilijk dat wel niet zou zijn en wat ik m'n vrienden zou moeten zeggen. Uiteindelijk vroeg niemand er naar, ik kreeg gewoon m'n colaatje, zelfs zonder te vragen als er een nieuw rondje op tafel kwam. Gelukkig wordt alcoholvrij uitgaan ook steeds normaler.

Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet meer kan drinken, want er is zo ontzettend veel lekkers te vinden. Maargoed ik heb de kans gehad om op een normale, niet-destructieve manier te drinken en te gebruiken en die heb ik verknald. Eigen schuld, jammer dan, volgende! Maar ik was dan ook een stuk dieper gezonken dan TS 😊
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zo was ik een fervent carnavalsvierder in het zuiden des lands.
Ik kan er dus niet meer naartoe, hoe jammer ook.
De reden:
Ik ga gegarandeerd drinken en veel ook.
Aangezien ik geen alcohol meer wil, kan ik dus niet meer gaan carnavallen. Ook al omdat ik in dat geval zou moeten autorijden en dat kan al helemaal niet.... nuchter carnaval vieren kan ik domweg niet. Nee.
En dus beperkt de carnaval vierderij zich tot de tv.
De prijs is mij te hoog.
Geen drank meer voor mij en al helemaal geen rijden met drank op....dus? Geen carnaval vieren voor mij! Deze trigger weersta ik!
Jammer maar helaas.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Dank je wel, fijn om ook eens een andere reactie/invalshoek te lezen en is ook goed om er anders naar te kijken dan in bepaalde vaste patronen waar ik zelf in denk.
Klik om te vergroten...
Wat een lieve reactie, thanks💕

Mindless zei:
Als je weet dat het een (groot) struikelblok voor je is, voor wat betreft een lagere drempel tot (ander) drugsgebruik en je bent serieus in het echt willen stoppen met dat drugsgebruik, dan is het toch het meest logische om dat struikelblok - die gateway drug - (tijdelijk) weg te nemen, naast die andere dingen die er mogelijk zijn.

Uiteindelijk is het wat zij zelf wil natuurlijk, al weet ik ook hoe makkelijk alcohol je remmingen en gemaakte afspraken met jezelf wegneemt. Voor jou werkte het misschien, maar het zal de kans op succes hier waarschijnlijk sterk verlagen.
Klik om te vergroten...
Snap ik, ik weet ook dat voor veel mensen alcohol het opstapje naar drugs is. Ik gaf alleen aan dat het niet de enige oplossing of het enige juiste antwoord is... Als iemand met een hulpvraag komt voor andere tips, kunnen we die ook gewoon geven in plaats van voortdurend de moraalridder uit te hangen of vanuit onze eigen problematiek ("ik kan niet drinken zonder drugs te doen") te redeneren. Als ik zo lees waar TS vandaan komt in haar reacties hiero, heb ik het idee dat het veel meer op mijn situatie lijkt: niet verslaafd aan drugs noch drank, maar moeilijk te beginnen met een doel (in haar geval: stoppen met drugs en alleen een beetje alcohol drinken op feestjes). Ik denk dat ze de andere genoemde tips zeker kan proberen en dat het een heel reële kans van slagen heeft. De meeste mensen hebben niet de problematiek die velen hier wel hebben namelijk... En TS is iemand die maar sporadisch gebruikt (zegt ze dan). En als het haar niet lukt hoor ik het graag terug, zoals ik al aangaf.
Edit: uiteindelijk heeft ze alleen gezegd dat ze sneller ja zegt als ze alcohol gebruikt. Die specifieke situatie kan ze heel makkelijk voorkomen zonder alcohol uit te sluiten.

dupont zei:
Het is zeker makkelijk dan velen denken. Toen ik clean wilde worden was ik na enige aandringen van de psycholoog ook wel tot het inzicht gekomen dat drinken tot drugsgebruik leidde. Toen ik mijn eerste nuchtere kroeggang met haar besprak had ik allemaal zorgen over hoe moeilijk dat wel niet zou zijn en wat ik m'n vrienden zou moeten zeggen. Uiteindelijk vroeg niemand er naar, ik kreeg gewoon m'n colaatje, zelfs zonder te vragen als er een nieuw rondje op tafel kwam. Gelukkig wordt alcoholvrij uitgaan ook steeds normaler.

Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet meer kan drinken, want er is zo ontzettend veel lekkers te vinden. Maargoed ik heb de kans gehad om op een normale, niet-destructieve manier te drinken en te gebruiken en die heb ik verknald. Eigen schuld, jammer dan, volgende! Maar ik was dan ook een stuk dieper gezonken dan TS 😊
Klik om te vergroten...
Haha ja ik vind het zoveel minder erg dan ik verwachtte! Mijn vrienden vergaten daarentegen wel steeds dat ik niet dronk😂 Maar waarschijnlijk dus inderdaad omdat ik niet echt een goede reden heb te stoppen behalve een belofte. Mijn tante heeft het er veel zwaarder mee dan ik en ik denk dat ze wel gedemotiveerd zal zijn als ik stop met de "weddenschap". Dat is voor mij weer een extra reden het niet te doen.
Wel goed dat laatste wat je zegt! Jij hebt je kans verknald (en gelukkig nu een juiste manier voor jezelf ontdekt), maar dat betekent niet dat we die kans niet aan TS moeten geven! She got this yooooo!
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#17
Groepsgedrag kan het je lastig maken. Niet alleen via de peer pressure-route "Ah joh, zit niet zo te zeiken, is toch gezellig? Eentje nog!" maar juist ook via de andere kant: je buitengesloten voelen. Kijk maar even of je iets van deze anekdote op je eigen situatie kunt plakken:

Ik zat ooit in een bandje waarin iedereen rookte, ook ik. En toen ik had besloten te willen stoppen met roken, ging het mis bij repetities en optredens. Want tijdens pauzes toog de hele band naar buiten om een peukje op te steken... Het beste is dan, zeker in het begin, om gewoon niet mee naar buiten te gaan. Want dat wakkert de zin in een sigaret alleen maar aan. Het naar buiten gaan maakt onderdeel uit van het rookritueel en dat ingesleten patroon moest ik zien te doorbreken.

Maarja, in mijn eentje in de oefenruimte blijven hangen tot de rest terug was, was ook net niks (pre-smartphonetijdperk dus minder afleiding). Dat voelde best eenzaam, helemaal omdat het idee van een bandje is dat je samen speelt, en dat samenzijn maakt het nou net zo tof! Dus er toch maar bij gaan staan. En ik ben nooit onder druk gezet om mee te roken maar als de zangeres, voor wie ik een kleine zwak had, me terloops haar pakje aanbood als ze er nog eentje opstak, was ik meestal niet sterk genoeg om af te slaan. En zo smokkelde ik 1 a 2 avonden per week, een paar maanden lang.

Of mijn medebandleden het vervelend vonden heb ik nooit gevraagd. Maar mij hield het wel bezig: dat ik steeds peuken van ze bietste. Dat was toch wel onbeleefd, vond ik. Dus kocht ik een pakje bij een optreden zodat ze van mij konden terugbietsen, en aan het eind van de avond gaf ik de overgebleven sigaretten met iemand mee. Volgende optreden, weer zo. En het optreden daarna hield ik het pakje zelf, en zo verzandde de zoveelste stoppoging...

Uiteindelijk is het me gelukt om te stoppen met roken, onder andere met hulp van het medicijn Champix. En wat het stoppen ook enorm vergemakkelijkte: ik was inmiddels gestopt met dat bandje. Kinderen, werk, bezettingswisselingen etc. Er was een hele categorie verleiding weggevallen! Inmiddels meer dan 5 jaar gestopt, en ik taal niet meer naar nicotine. Ik kan er nu rustig bij staan als anderen roken, en ook een pure joint wakkert de zin in roken niet aan. Maar een joint met tabak sla ik beleefd af, nog steeds.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Snap ik, ik weet ook dat voor veel mensen alcohol het opstapje naar drugs is. Ik gaf alleen aan dat het niet de enige oplossing of het enige juiste antwoord is... Als iemand met een hulpvraag komt voor andere tips, kunnen we die ook gewoon geven in plaats van voortdurend de moraalridder uit te hangen of vanuit onze eigen problematiek ("ik kan niet drinken zonder drugs te doen") te redeneren. Als ik zo lees waar TS vandaan komt in haar reacties hiero, heb ik het idee dat het veel meer op mijn situatie lijkt: niet verslaafd aan drugs noch drank, maar moeilijk te beginnen met een doel (in haar geval: stoppen met drugs en alleen een beetje alcohol drinken op feestjes). Ik denk dat ze de andere genoemde tips zeker kan proberen en dat het een heel reële kans van slagen heeft. De meeste mensen hebben niet de problematiek die velen hier wel hebben namelijk... En TS is iemand die maar sporadisch gebruikt (zegt ze dan). En als het haar niet lukt hoor ik het graag terug, zoals ik al aangaf.
Edit: uiteindelijk heeft ze alleen gezegd dat ze sneller ja zegt als ze alcohol gebruikt. Die specifieke situatie kan ze heel makkelijk voorkomen zonder alcohol uit te sluiten.
Klik om te vergroten...
Echt niet om vervelend te doen hoor, maar het werd niet gezegd om de moraalridder uit te hangen, maar (voor mij in ieder geval) om deze reden:

Anoniem1997 zei:
ik denk dus dat het gewoon tijd is voor mij om te stoppen. Ook qua mijn leeftijd denk ik eigenlijk dat het tijd wordt om dit achter mij te laten. Maar ik vind het moeilijk. Bv als ik gedronken heb, zeg ik makkelijker ja tegen alles. En ik heb natuurlijk veel vrienden die drugs doen. Ik hou van technofeestjes, dat wil ik ergens niet opgeven. Maar daar kom ik natuurlijk wel altijd in aanraking met drugs. Dus ja…

heeft iemand jullie tips? Iemand die zelf gestopt is? Ik ben geen hardcore verslaafde, bv tijdens corona waren er geen feestjes en dan deed/nam ik niks, zelfs geen alcohol. Het is als ik in de verleiding kom, dat ik moeilijk nee zeg. Ben benieuwd naar jullie mening.
Klik om te vergroten...

Hieruit wordt duidelijk dat twee factoren (sterk) bijdragen aan het nemen van drugs:

- Het nemen van alcohol
- Het bezoeken van technofeestjes

Er wordt daaronder zelfs gezegd dat wanneer er geen feesten waren (bv tijdens corona) en ook geen alcoholgebruik, dat er dan ook géén drugsgebruik was. (Techno)feestjes en alcoholgebruik zijn dus de directe oorzaken van het drugsgebruik.

Je kunt dan natuurlijk alsnog zeggen dat je drugsgebruik kunt voorkomen zónder het alcoholgebruik te stoppen, maar datzelfde alcohol gebruik is (samen met de technofeestjes) de reden voor het gaan gebruiken van andere drugs.

Vandaar dat ik (en ik denk ook anderen) zeggen dat alcohol beter (tijdelijk) vermeden kan worden. Het beste eigenlijk alcohol én die technofeestjes, al begrijp ik dat de TS dat liever niet zou doen.

Het hóeft allemaal niet uit de weg gegaan te worden. Maar de TS vergroot haar kansen op niet drugs gebruiken er aanzienlijk mee.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Echt niet om vervelend te doen hoor, maar het werd niet gezegd om de moraalridder uit te hangen, maar (voor mij in ieder geval) om deze reden:



Hieruit wordt duidelijk dat twee factoren (sterk) bijdragen aan het nemen van drugs:

- Het nemen van alcohol
- Het bezoeken van technofeestjes

Er wordt daaronder zelfs gezegd dat wanneer er geen feesten waren (bv tijdens corona) en ook geen alcoholgebruik, dat er dan ook géén drugsgebruik was. (Techno)feestjes en alcoholgebruik zijn dus de directe oorzaken van het drugsgebruik.

Je kunt dan natuurlijk alsnog zeggen dat je drugsgebruik kunt voorkomen zónder het alcoholgebruik te stoppen, maar datzelfde alcohol gebruik is (samen met de technofeestjes) de reden voor het gaan gebruiken van andere drugs.

Vandaar dat ik (en ik denk ook anderen) zeggen dat alcohol beter (tijdelijk) vermeden kan worden. Het beste eigenlijk alcohol én die technofeestjes, al begrijp ik dat de TS dat liever niet zou doen.

Het hóeft allemaal niet uit de weg gegaan te worden. Maar de TS vergroot haar kansen op niet drugs gebruiken er aanzienlijk mee.
Klik om te vergroten...
Okay. Nogmaals ik snap je punt en volgens mij is het in veel gevallen de juiste manier. Ik zeg alleen dat het niet de enige juiste manier is.

Ik denk dat het erg overdreven is om iemand aan te raden zich volledig van alcohol en feestjes te onthouden als iemand zegt:
- niet verslavingsgevoelig te zijn
- ongeveer eens in de 2 maanden drugs te gebruiken
- aangeeft makkelijker in te stemmen bij het drinken van alcohol (wat niet hetzelfde is als "ik heb geen grenzen als ik drink" en *als ik drink moet ik altijd drugs")
- herhaaldelijk aangeeft dat het alcoholgebruik niet problematisch is
- herhaaldelijk aangeeft niet helemaal te willen stoppen met alcohol en opzoek is naar andere tips

Er zijn ook een hoop succesverhalen en goede ervaringen zonder jouw/jullie rigoureuze oplossing.

Anyhoe: jij hebt je punt nu herhaaldelijk duidelijk gemaakt, ik inmiddels ook. Ik ben benieuwd wat uiteindelijk voor TS werkt maar we hoeven dit niet te blijven herhalen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#20
Anoniem1997 zei:
Ik wuif gewoon jouw judgemental comments weg die me toch niet helpen bij wat ik wil bereiken.
Klik om te vergroten...
Dit heb ik vaker gelezen.
Degene die dit aan je schrijft weet beter waar hij over praat dan jij.
Het is gewoon dat je (nog) niet wilt horen wat hij echt zegt.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."