Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe stoppen met party drugs?

Hoe stoppen met party drugs?

79 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Maar ze geeft ook expliciet aan dat niet te willen en opzoek te zijn naar andere tips. Die er gewoon ook veel zijn. Snap het hoor maar het is gewoon niet de enige manier omdat niet iedereen een polyverslaafde is of er überhaupt zo diep inzit.

I mean, voor mij is alcohol zeker een trigger, en toch is het me gelukt sinds oud en nieuw niks te gebruiken en wel te blijven drinken.
Klik om te vergroten...
Als je weet dat het een (groot) struikelblok voor je is, voor wat betreft een lagere drempel tot (ander) drugsgebruik en je bent serieus in het echt willen stoppen met dat drugsgebruik, dan is het toch het meest logische om dat struikelblok - die gateway drug - (tijdelijk) weg te nemen, naast die andere dingen die er mogelijk zijn.

Uiteindelijk is het wat zij zelf wil natuurlijk, al weet ik ook hoe makkelijk alcohol je remmingen en gemaakte afspraken met jezelf wegneemt. Voor jou werkte het misschien, maar het zal de kans op succes hier waarschijnlijk sterk verlagen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Oja trouwens: ik heb toen ik dronken was mijn tante beloofd 40 dagen niet te drinken (vastentijd). Heeeeelemaal niks voor mij, maar ik dacht ook: als ik dit niet kan opbrengen ben ik wel echt een loser. Nu twee weekjes bezig en dit weekeind flink uitgeweest ook, helemaal nuchter dus. Het is echt VEEL makkelijker en VEEL minder stom dan ik dacht.
Klik om te vergroten...
Het is zeker makkelijker dan velen denken. Toen ik clean wilde worden was ik na enig aandringen van de psycholoog ook wel tot het inzicht gekomen dat drinken tot drugsgebruik leidde. Toen ik mijn eerste nuchtere kroeggang met haar besprak had ik allemaal zorgen over hoe moeilijk dat wel niet zou zijn en wat ik m'n vrienden zou moeten zeggen. Uiteindelijk vroeg niemand er naar, ik kreeg gewoon m'n colaatje, zelfs zonder te vragen als er een nieuw rondje op tafel kwam. Gelukkig wordt alcoholvrij uitgaan ook steeds normaler.

Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet meer kan drinken, want er is zo ontzettend veel lekkers te vinden. Maargoed ik heb de kans gehad om op een normale, niet-destructieve manier te drinken en te gebruiken en die heb ik verknald. Eigen schuld, jammer dan, volgende! Maar ik was dan ook een stuk dieper gezonken dan TS 😊
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
www.vice.com

Hoe het is om te stoppen met drank en drugs als feesten deel is van je identiteit

"Ieder weekend gebruikte ik coke, poppers en ketamine, ik struinde alle afters in de stad af en verwierf de twijfelachtige bijnaam “Keta-Queen”."
www.vice.com www.vice.com
Klik om te vergroten...
Mooi dit. Het kostte mij ook 10 jaar om op rock bottom te belanden, maar herstel heeft me zo veel moois gebracht. Veel meer dan clean worden en blijven; veel van de dingen die ik niet leuk vond aan mezelf en dingen die me in de weg zaten zijn weg of hanteerbaar geworden. Daarom raad ik iedereen die worstelt met drugs ook behandeling of opname aan. Helaas werkt het meestal pas echt goed na de rock bottom, en is er voor die tijd vaak weerstand en weinig bereidheid. Zo ging het bij mij ook. Maar je zult er sowieso nooit slechter van worden.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
www.vice.com

Hoe het is om te stoppen met drank en drugs als feesten deel is van je identiteit

"Ieder weekend gebruikte ik coke, poppers en ketamine, ik struinde alle afters in de stad af en verwierf de twijfelachtige bijnaam “Keta-Queen”."
www.vice.com www.vice.com
Klik om te vergroten...
Story of my past life, alleen andere middelen :(
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
www.vice.com

Hoe het is om te stoppen met drank en drugs als feesten deel is van je identiteit

"Ieder weekend gebruikte ik coke, poppers en ketamine, ik struinde alle afters in de stad af en verwierf de twijfelachtige bijnaam “Keta-Queen”."
www.vice.com www.vice.com
Klik om te vergroten...
Wow! Dit is 1 op 1 hoe het bij mij ging. Ging jaren lang 'goed' en zag er geen probleem in. Loog mezelf continu voor, maar had het zelf niet door. Gebruiken sloeg bij mij op een gegeven moment om van gebruiken op (huis)feestjes naar isoleren en alleen nog maar in mm eentje gebruiken. Doseringen namen als maar toe.

Hele week brak, en vrijdag weer helemaal happy dat ik de werkweek had overleefd en mezelf mocht belonen met zuipen en snuiven...

Op gegeven moment ook een rockbottom gehad. Zo tering depressief altijd en ook zelfmoord gedachten. Toen ook echt tot de erkenning gekomen dat ik een probleem heb wat ik zelf niet kon oplossen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Koffieb00n zei:
Wow! Dit is 1 op 1 hoe het bij mij ging. Ging jaren lang 'goed' en zag er geen probleem in. Loog mezelf continu voor, maar had het zelf niet door. Gebruiken sloeg bij mij op een gegeven moment om van gebruiken op (huis)feestjes naar isoleren en alleen nog maar in mm eentje gebruiken. Doseringen namen als maar toe.

Hele week brak, en vrijdag weer helemaal happy dat ik de werkweek had overleefd en mezelf mocht belonen met zuipen en snuiven...

Op gegeven moment ook een rockbottom gehad. Zo tering depressief altijd en ook zelfmoord gedachten. Toen ook echt tot de erkenning gekomen dat ik een probleem heb wat ik zelf niet kon oplossen.
Klik om te vergroten...
Precies dit!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heftig en mooi om jullie verhalen te lezen. Net zoals het verhaal in de link wel een heel andere situatie dan TS maar wellicht toch mooi om daar ervaring en kracht uit te halen.

Aan jullie allemaal het beste✨💕
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zo was ik een fervent carnavalsvierder in het zuiden des lands.
Ik kan er dus niet meer naartoe, hoe jammer ook.
De reden:
Ik ga gegarandeerd drinken en veel ook.
Aangezien ik geen alcohol meer wil, kan ik dus niet meer gaan carnavallen. Ook al omdat ik in dat geval zou moeten autorijden en dat kan al helemaal niet.... nuchter carnaval vieren kan ik domweg niet. Nee.
En dus beperkt de carnaval vierderij zich tot de tv.
De prijs is mij te hoog.
Geen drank meer voor mij en al helemaal geen rijden met drank op....dus? Geen carnaval vieren voor mij! Deze trigger weersta ik!
Jammer maar helaas.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeehond zei:
Dank je wel, fijn om ook eens een andere reactie/invalshoek te lezen en is ook goed om er anders naar te kijken dan in bepaalde vaste patronen waar ik zelf in denk.
Klik om te vergroten...
Wat een lieve reactie, thanks💕

Mindless zei:
Als je weet dat het een (groot) struikelblok voor je is, voor wat betreft een lagere drempel tot (ander) drugsgebruik en je bent serieus in het echt willen stoppen met dat drugsgebruik, dan is het toch het meest logische om dat struikelblok - die gateway drug - (tijdelijk) weg te nemen, naast die andere dingen die er mogelijk zijn.

Uiteindelijk is het wat zij zelf wil natuurlijk, al weet ik ook hoe makkelijk alcohol je remmingen en gemaakte afspraken met jezelf wegneemt. Voor jou werkte het misschien, maar het zal de kans op succes hier waarschijnlijk sterk verlagen.
Klik om te vergroten...
Snap ik, ik weet ook dat voor veel mensen alcohol het opstapje naar drugs is. Ik gaf alleen aan dat het niet de enige oplossing of het enige juiste antwoord is... Als iemand met een hulpvraag komt voor andere tips, kunnen we die ook gewoon geven in plaats van voortdurend de moraalridder uit te hangen of vanuit onze eigen problematiek ("ik kan niet drinken zonder drugs te doen") te redeneren. Als ik zo lees waar TS vandaan komt in haar reacties hiero, heb ik het idee dat het veel meer op mijn situatie lijkt: niet verslaafd aan drugs noch drank, maar moeilijk te beginnen met een doel (in haar geval: stoppen met drugs en alleen een beetje alcohol drinken op feestjes). Ik denk dat ze de andere genoemde tips zeker kan proberen en dat het een heel reële kans van slagen heeft. De meeste mensen hebben niet de problematiek die velen hier wel hebben namelijk... En TS is iemand die maar sporadisch gebruikt (zegt ze dan). En als het haar niet lukt hoor ik het graag terug, zoals ik al aangaf.
Edit: uiteindelijk heeft ze alleen gezegd dat ze sneller ja zegt als ze alcohol gebruikt. Die specifieke situatie kan ze heel makkelijk voorkomen zonder alcohol uit te sluiten.

dupont zei:
Het is zeker makkelijk dan velen denken. Toen ik clean wilde worden was ik na enige aandringen van de psycholoog ook wel tot het inzicht gekomen dat drinken tot drugsgebruik leidde. Toen ik mijn eerste nuchtere kroeggang met haar besprak had ik allemaal zorgen over hoe moeilijk dat wel niet zou zijn en wat ik m'n vrienden zou moeten zeggen. Uiteindelijk vroeg niemand er naar, ik kreeg gewoon m'n colaatje, zelfs zonder te vragen als er een nieuw rondje op tafel kwam. Gelukkig wordt alcoholvrij uitgaan ook steeds normaler.

Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet meer kan drinken, want er is zo ontzettend veel lekkers te vinden. Maargoed ik heb de kans gehad om op een normale, niet-destructieve manier te drinken en te gebruiken en die heb ik verknald. Eigen schuld, jammer dan, volgende! Maar ik was dan ook een stuk dieper gezonken dan TS 😊
Klik om te vergroten...
Haha ja ik vind het zoveel minder erg dan ik verwachtte! Mijn vrienden vergaten daarentegen wel steeds dat ik niet dronk😂 Maar waarschijnlijk dus inderdaad omdat ik niet echt een goede reden heb te stoppen behalve een belofte. Mijn tante heeft het er veel zwaarder mee dan ik en ik denk dat ze wel gedemotiveerd zal zijn als ik stop met de "weddenschap". Dat is voor mij weer een extra reden het niet te doen.
Wel goed dat laatste wat je zegt! Jij hebt je kans verknald (en gelukkig nu een juiste manier voor jezelf ontdekt), maar dat betekent niet dat we die kans niet aan TS moeten geven! She got this yooooo!
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#10
Groepsgedrag kan het je lastig maken. Niet alleen via de peer pressure-route "Ah joh, zit niet zo te zeiken, is toch gezellig? Eentje nog!" maar juist ook via de andere kant: je buitengesloten voelen. Kijk maar even of je iets van deze anekdote op je eigen situatie kunt plakken:

Ik zat ooit in een bandje waarin iedereen rookte, ook ik. En toen ik had besloten te willen stoppen met roken, ging het mis bij repetities en optredens. Want tijdens pauzes toog de hele band naar buiten om een peukje op te steken... Het beste is dan, zeker in het begin, om gewoon niet mee naar buiten te gaan. Want dat wakkert de zin in een sigaret alleen maar aan. Het naar buiten gaan maakt onderdeel uit van het rookritueel en dat ingesleten patroon moest ik zien te doorbreken.

Maarja, in mijn eentje in de oefenruimte blijven hangen tot de rest terug was, was ook net niks (pre-smartphonetijdperk dus minder afleiding). Dat voelde best eenzaam, helemaal omdat het idee van een bandje is dat je samen speelt, en dat samenzijn maakt het nou net zo tof! Dus er toch maar bij gaan staan. En ik ben nooit onder druk gezet om mee te roken maar als de zangeres, voor wie ik een kleine zwak had, me terloops haar pakje aanbood als ze er nog eentje opstak, was ik meestal niet sterk genoeg om af te slaan. En zo smokkelde ik 1 a 2 avonden per week, een paar maanden lang.

Of mijn medebandleden het vervelend vonden heb ik nooit gevraagd. Maar mij hield het wel bezig: dat ik steeds peuken van ze bietste. Dat was toch wel onbeleefd, vond ik. Dus kocht ik een pakje bij een optreden zodat ze van mij konden terugbietsen, en aan het eind van de avond gaf ik de overgebleven sigaretten met iemand mee. Volgende optreden, weer zo. En het optreden daarna hield ik het pakje zelf, en zo verzandde de zoveelste stoppoging...

Uiteindelijk is het me gelukt om te stoppen met roken, onder andere met hulp van het medicijn Champix. En wat het stoppen ook enorm vergemakkelijkte: ik was inmiddels gestopt met dat bandje. Kinderen, werk, bezettingswisselingen etc. Er was een hele categorie verleiding weggevallen! Inmiddels meer dan 5 jaar gestopt, en ik taal niet meer naar nicotine. Ik kan er nu rustig bij staan als anderen roken, en ook een pure joint wakkert de zin in roken niet aan. Maar een joint met tabak sla ik beleefd af, nog steeds.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Snap ik, ik weet ook dat voor veel mensen alcohol het opstapje naar drugs is. Ik gaf alleen aan dat het niet de enige oplossing of het enige juiste antwoord is... Als iemand met een hulpvraag komt voor andere tips, kunnen we die ook gewoon geven in plaats van voortdurend de moraalridder uit te hangen of vanuit onze eigen problematiek ("ik kan niet drinken zonder drugs te doen") te redeneren. Als ik zo lees waar TS vandaan komt in haar reacties hiero, heb ik het idee dat het veel meer op mijn situatie lijkt: niet verslaafd aan drugs noch drank, maar moeilijk te beginnen met een doel (in haar geval: stoppen met drugs en alleen een beetje alcohol drinken op feestjes). Ik denk dat ze de andere genoemde tips zeker kan proberen en dat het een heel reële kans van slagen heeft. De meeste mensen hebben niet de problematiek die velen hier wel hebben namelijk... En TS is iemand die maar sporadisch gebruikt (zegt ze dan). En als het haar niet lukt hoor ik het graag terug, zoals ik al aangaf.
Edit: uiteindelijk heeft ze alleen gezegd dat ze sneller ja zegt als ze alcohol gebruikt. Die specifieke situatie kan ze heel makkelijk voorkomen zonder alcohol uit te sluiten.
Klik om te vergroten...
Echt niet om vervelend te doen hoor, maar het werd niet gezegd om de moraalridder uit te hangen, maar (voor mij in ieder geval) om deze reden:

Anoniem1997 zei:
ik denk dus dat het gewoon tijd is voor mij om te stoppen. Ook qua mijn leeftijd denk ik eigenlijk dat het tijd wordt om dit achter mij te laten. Maar ik vind het moeilijk. Bv als ik gedronken heb, zeg ik makkelijker ja tegen alles. En ik heb natuurlijk veel vrienden die drugs doen. Ik hou van technofeestjes, dat wil ik ergens niet opgeven. Maar daar kom ik natuurlijk wel altijd in aanraking met drugs. Dus ja…

heeft iemand jullie tips? Iemand die zelf gestopt is? Ik ben geen hardcore verslaafde, bv tijdens corona waren er geen feestjes en dan deed/nam ik niks, zelfs geen alcohol. Het is als ik in de verleiding kom, dat ik moeilijk nee zeg. Ben benieuwd naar jullie mening.
Klik om te vergroten...

Hieruit wordt duidelijk dat twee factoren (sterk) bijdragen aan het nemen van drugs:

- Het nemen van alcohol
- Het bezoeken van technofeestjes

Er wordt daaronder zelfs gezegd dat wanneer er geen feesten waren (bv tijdens corona) en ook geen alcoholgebruik, dat er dan ook géén drugsgebruik was. (Techno)feestjes en alcoholgebruik zijn dus de directe oorzaken van het drugsgebruik.

Je kunt dan natuurlijk alsnog zeggen dat je drugsgebruik kunt voorkomen zónder het alcoholgebruik te stoppen, maar datzelfde alcohol gebruik is (samen met de technofeestjes) de reden voor het gaan gebruiken van andere drugs.

Vandaar dat ik (en ik denk ook anderen) zeggen dat alcohol beter (tijdelijk) vermeden kan worden. Het beste eigenlijk alcohol én die technofeestjes, al begrijp ik dat de TS dat liever niet zou doen.

Het hóeft allemaal niet uit de weg gegaan te worden. Maar de TS vergroot haar kansen op niet drugs gebruiken er aanzienlijk mee.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Echt niet om vervelend te doen hoor, maar het werd niet gezegd om de moraalridder uit te hangen, maar (voor mij in ieder geval) om deze reden:



Hieruit wordt duidelijk dat twee factoren (sterk) bijdragen aan het nemen van drugs:

- Het nemen van alcohol
- Het bezoeken van technofeestjes

Er wordt daaronder zelfs gezegd dat wanneer er geen feesten waren (bv tijdens corona) en ook geen alcoholgebruik, dat er dan ook géén drugsgebruik was. (Techno)feestjes en alcoholgebruik zijn dus de directe oorzaken van het drugsgebruik.

Je kunt dan natuurlijk alsnog zeggen dat je drugsgebruik kunt voorkomen zónder het alcoholgebruik te stoppen, maar datzelfde alcohol gebruik is (samen met de technofeestjes) de reden voor het gaan gebruiken van andere drugs.

Vandaar dat ik (en ik denk ook anderen) zeggen dat alcohol beter (tijdelijk) vermeden kan worden. Het beste eigenlijk alcohol én die technofeestjes, al begrijp ik dat de TS dat liever niet zou doen.

Het hóeft allemaal niet uit de weg gegaan te worden. Maar de TS vergroot haar kansen op niet drugs gebruiken er aanzienlijk mee.
Klik om te vergroten...
Okay. Nogmaals ik snap je punt en volgens mij is het in veel gevallen de juiste manier. Ik zeg alleen dat het niet de enige juiste manier is.

Ik denk dat het erg overdreven is om iemand aan te raden zich volledig van alcohol en feestjes te onthouden als iemand zegt:
- niet verslavingsgevoelig te zijn
- ongeveer eens in de 2 maanden drugs te gebruiken
- aangeeft makkelijker in te stemmen bij het drinken van alcohol (wat niet hetzelfde is als "ik heb geen grenzen als ik drink" en *als ik drink moet ik altijd drugs")
- herhaaldelijk aangeeft dat het alcoholgebruik niet problematisch is
- herhaaldelijk aangeeft niet helemaal te willen stoppen met alcohol en opzoek is naar andere tips

Er zijn ook een hoop succesverhalen en goede ervaringen zonder jouw/jullie rigoureuze oplossing.

Anyhoe: jij hebt je punt nu herhaaldelijk duidelijk gemaakt, ik inmiddels ook. Ik ben benieuwd wat uiteindelijk voor TS werkt maar we hoeven dit niet te blijven herhalen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Okay. Nogmaals ik snap je punt en volgens mij is het in veel gevallen de juiste manier. Ik zeg alleen dat het niet de enige juiste manier is.

Ik denk dat het erg overdreven is om iemand aan te raden zich volledig van alcohol en feestjes te onthouden als iemand zegt:
- niet verslavingsgevoelig te zijn
- ongeveer eens in de 2 maanden drugs te gebruiken
- aangeeft makkelijker in te stemmen bij het drinken van alcohol (wat niet hetzelfde is als "ik heb geen grenzen als ik drink en als ik drink moet ik altijd drugs)
- herhaaldelijk aangeeft dat het alcoholgebruik niet problematisch is
- herhaaldelijk aangeeft niet helemaal te willen stoppen met alcohol en opzoek is naar andere tips

Er zijn ook een hoop succesverhalen en goede ervaringen zonder jouw/jullie rigoureuze oplossing.

Anyhoe: jij hebt je punt nu herhaaldelijk duidelijk gemaakt, ik inmiddels ook. Ik ben benieuwd wat uiteindelijk voor TS werkt maar we hoeven dit niet te blijven herhalen.
Klik om te vergroten...
Sorry, je logica ontgaat me hier.

Nogmaals, ik wil hier niet vervelend doen of in herhaling vallen om in herhaling te vallen, maar de TS geeft letterlijk aan dat alcohol en (techno)feestjes de 2 factoren zijn voor haar drugsgebruik. Dan zegt logica toch dat je die factoren het beste wegneemt? Beide of gedeeltelijk. Natuurlijk kan het ook anders, maar waarom zou je jezelf zo'n achterstand geven als het slechts die 2 factoren zijn? Slechts met het wegnemen van 1 factor geef je jezelf al een veel grotere kans tot succes. Waarom zou je dat niet doen?

Maar inderdaad, we hebben onze punten gemaakt en we zullen zien hoe het verloopt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Nogmaals, ik wil hier niet vervelend doen of in herhaling vallen om in herhaling te vallen
Klik om te vergroten...
God wat herken ik toch irritant veel van mezelf in jou... Je bent in elk geval een leerzame spiegel😂 Volgens mij focus je nu op de stukken die jouw kijk hierop bevestigen.

Ik ga mijn logica nog 1 keer uitleggen en dan ist echt goed, haha. Het is ook niet dat mijn logica beter is dan die van jullie, het is gewoon een ander perspectief. Voor TS (sorry meid maar met zo'n forumnaam ga ik niet steeds de moeite doen je te taggen) zal moeten blijken welke "logica" voor haar werkt.

Mindless zei:
maar de TS geeft letterlijk aan dat alcohol en (techno)feestjes de 2 factoren zijn voor haar drugsgebruik.
Klik om te vergroten...
Dit zijn de omstandigheden van haar drugsgebruik. Zoals ik ook bevestigde, jezelf buiten die situatie plaatsen is natuurlijk een heel effectieve oplossing! Maar niet de oplossing waar TS naar opzoek is. Dat geeft ze al aan in haar openingspost:
Anoniem1997 zei:
Ik hou van technofeestjes, dat wil ik ergens niet opgeven.
Klik om te vergroten...
En later geeft ze nog veel vaker aan niet te willen stoppen met drinken, met goede redenen:
Anoniem1997 zei:
Nee, ik wil niet stoppen met af en toe alcohol drinken met vrienden. Ik praat over party drugs.
Klik om te vergroten...
Anoniem1997 zei:
Maar alcohol volledig opgeven? Dat wil ik liever niet. Juist weerbaarder worden als ik drink.
Klik om te vergroten...
Anoniem1997 zei:
Ik wil gewoon wel nog af en toe mee kunnen doen op feestjes, maar enkel met alcohol.
Klik om te vergroten...
Anoniem1997 zei:
Ik ben sowieso geen grote drinker, dus dat vind ik geen probleem.
Klik om te vergroten...
Anoniem1997 zei:
Er is nog altijd een verschil tussen af en toe drinken/niets meer doen of beide doen
Klik om te vergroten...
Dus dan denk ik: de tip niet te drinken of nooit meer techno te bezoeken gaat niet helpen... Welke tips zijn er nogmeer?! De essentie van de vraag is uiteindelijk:
Anoniem1997 zei:
heeft iemand jullie tips? Iemand die zelf gestopt is? Ik ben geen hardcore verslaafde, bv tijdens corona waren er geen feestjes en dan deed/nam ik niks, zelfs geen alcohol. Het is als ik in de verleiding kom, dat ik moeilijk nee zeg. Ben benieuwd naar jullie mening.
Klik om te vergroten...
Ik vind dat je daar best respectloos mee omgaat door te blijven hameren op het punt niet te drinken, als meermaals is gezegd dat en waarom dat niet gaat gebeuren.

Daarnaast ffkes deze punten, die ik niet zomaar verzin maar uit haar reacties haal:
- niet verslavingsgevoelig te zijn
- ongeveer eens in de 2 maanden drugs te gebruiken
Anoniem1997 zei:
ik ben nooit verslaafd geweest, maar doe om de zo veel tijd (laten we zeggen 2 maanden, soms een paar maanden meer, soms minder tijd) drugs
Klik om te vergroten...
Anoniem1997 zei:
Ik heb ook al andere drugs gedaan buiten feestjes, maar slechts 2 a 3 keer in mijn leven.
Klik om te vergroten...
- aangeeft makkelijker in te stemmen bij het drinken van alcohol (wat niet hetzelfde is als "ik heb geen grenzen als ik drink" en *als ik drink moet ik altijd drugs")
Anoniem1997 zei:
Bv als ik gedronken heb, zeg ik makkelijker ja tegen alles.
Klik om te vergroten...
Anoniem1997 zei:
Het is als ik in de verleiding kom, dat ik moeilijk nee zeg.
Klik om te vergroten...

Jullie behandelen deze vraag alsof TS een problematisch gebruiker is en heel veel nodig heeft te stoppen. Dat is niet zo, of in elk geval weten we dat niet. Als je naar haar reacties kijkt, is dit iemand die hiervoor al niet veel/problematisch gebruikte, en zelf de bewuste keuze maakt te stoppen met haar sporadische gebruik. Dat spreekt van al een heleboel meer ruggengraat en een veel bewuster gebruik dan de meesten hier (die vergelijkbare vragen stellen)... Dit wil ze echter proberen onder de voorwaarde dat ze kan blijven drinken en naar feesten kan blijven gaan. Wie zijn wij dan te zeggen dat dit niet kan, to "suck it up" en "karakter te kweken", zeker gezien we hier met zijn allen GENOEG andere tips hebben? Als laatste heb ik dan ook nog mijn eigen ervaring in te brengen, zijnde: het kan wel. Je kan blijven drinken, feesten bezoeken, en geen drugs gebruiken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
God wat herken ik toch irritant veel van mezelf in jou... Je bent in elk geval een leerzame spiegel😂 Volgens mij focus je nu op de stukken die jouw kijk hierop bevestigen.

Ik ga mijn logica nog 1 keer uitleggen en dan ist echt goed, haha. Het is ook niet dat mijn logica beter is dan die van jullie, het is gewoon een ander perspectief. Voor TS (sorry meid maar met zo'n forumnaam ga ik niet steeds de moeite doen je te taggen) zal moeten blijken welke "logica" voor haar werkt.


Dit zijn de omstandigheden van haar drugsgebruik. Zoals ik ook bevestigde, jezelf buiten die situatie plaatsen is natuurlijk een heel effectieve oplossing! Maar niet de oplossing waar TS naar opzoek is. Dat geeft ze al aan in haar openingspost:

En later geeft ze nog veel vaker aan niet te willen stoppen met drinken, met goede redenen:





Dus dan denk ik: de tip niet te drinken of nooit meer techno te bezoeken gaat niet helpen... Welke tips zijn er nogmeer?! De essentie van de vraag is uiteindelijk:

Ik vind dat je daar best respectloos mee omgaat door te blijven hameren op het punt niet te drinken, als meermaals is gezegd dat en waarom dat niet gaat gebeuren.

Daarnaast ffkes deze punten, die ik niet zomaar verzin maar uit haar reacties haal:
- niet verslavingsgevoelig te zijn
- ongeveer eens in de 2 maanden drugs te gebruiken


- aangeeft makkelijker in te stemmen bij het drinken van alcohol (wat niet hetzelfde is als "ik heb geen grenzen als ik drink" en *als ik drink moet ik altijd drugs")



Jullie behandelen deze vraag alsof TS een problematisch gebruiker is en heel veel nodig heeft te stoppen. Dat is niet zo, of in elk geval weten we dat niet. Als je naar haar reacties kijkt, is dit iemand die hiervoor al niet veel/problematisch gebruikte, en zelf de bewuste keuze maakt te stoppen met haar sporadische gebruik. Dat spreekt van al een heleboel meer ruggengraad en een veel bewuster gebruik dan de meesten hier (die vergelijkbare vragen stellen)... Dit wil ze echter proberen onder de voorwaarde dat ze kan blijven drinken en naar feesten kan blijven gaan. Wie zijn wij dan te zeggen dat dit niet kan, to "suck it up" en "karakter te kweken", zeker gezien we hier met zijn allen GENOEG andere tios hebben? Als laatste heb ik dan ook nog mijn eigen ervaring in te brengen, zijnde: het kan wel. Je kan blijven drinken, feesten bezoeken, en geen drugs gebruiken.
Klik om te vergroten...
Oké oké ik zie je punt en leg me erbij neer. :wink:

We zullen zien. :)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jezus wat een hypothetisch gelul over 3 regels tekst van de TS. Imma head out.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
Jezus wat een hypothetisch gelul over 3 regels tekst van de TS. Imma head out.
Klik om te vergroten...
Waarom simpel en logisch nadenken en de beste kans van slagen kiezen, als je het jezelf moeilijker kunt maken met een lagere kans van slagen? :tonguewink:
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Waarom simpel en logisch nadenken en de beste kans van slagen kiezen, als je het jezelf moeilijker kunt maken met een lagere kans van slagen? :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Oh oh oh, jij gaat ook maar door hè.
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mwah het helpt zeker wel om wat triggers te vermijden maar TS kan altijd naar feestje gaan en alleen alcohol drinken of nuchter te zijn om te kijken hoe het is.
Dan kom je van zelf wel achter of je alleen naar feestjes gaat om drugs te gebruiken of niet.

Persoonlijke ervaring was dat ik naar feestjes ging om drugs te gebruiken en nuchter voelde ik er niet zo voor om feestjes na te jagen.
Maar groepsdruk is een bitch dus beter als je helemaal niet wilt gebruiken om te minderen naar feestjes te gaan waar je kunt gebruiken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zeehond zei:
Oh oh oh, jij gaat ook maar door hè.
Klik om te vergroten...
Waar gaat het hier eigenlijk om? De TS het beste helpen met het probleem, toch? Soms is een oplossing gewoon het meest logische en geeft de meeste kans van slagen. En soms gaat dat tegen de opvattingen van degene met het probleem, in.

Bij het lezen van @FredKroket zijn laatste post in dit topic dacht ik, inderdaad: dit wordt te complex zo. Terwijl er een hele simpele doeltreffende oplossing voorhanden is: risicofactoren (eventueel tijdelijk) vermijden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."