Nogmaals, ik wil hier niet vervelend doen of in herhaling vallen om in herhaling te vallen
God wat herken ik toch irritant veel van mezelf in jou... Je bent in elk geval een leerzame spiegel😂 Volgens mij focus je nu op de stukken die jouw kijk hierop bevestigen.
Ik ga mijn logica nog 1 keer uitleggen en dan ist echt goed, haha. Het is ook niet dat mijn logica beter is dan die van jullie, het is gewoon een ander perspectief. Voor TS (sorry meid maar met zo'n forumnaam ga ik niet steeds de moeite doen je te taggen) zal moeten blijken welke "logica" voor haar werkt.
maar de TS geeft letterlijk aan dat alcohol en (techno)feestjes de 2 factoren zijn voor haar drugsgebruik.
Dit zijn de omstandigheden van haar drugsgebruik. Zoals ik ook bevestigde, jezelf buiten die situatie plaatsen is natuurlijk een heel effectieve oplossing! Maar niet
de oplossing waar TS naar opzoek is. Dat geeft ze al aan in haar openingspost:
Ik hou van technofeestjes, dat wil ik ergens niet opgeven.
En later geeft ze nog veel vaker aan niet te willen stoppen met drinken, met goede redenen:
Nee, ik wil niet stoppen met af en toe alcohol drinken met vrienden. Ik praat over party drugs.
Maar alcohol volledig opgeven? Dat wil ik liever niet. Juist weerbaarder worden als ik drink.
Ik wil gewoon wel nog af en toe mee kunnen doen op feestjes, maar enkel met alcohol.
Ik ben sowieso geen grote drinker, dus dat vind ik geen probleem.
Er is nog altijd een verschil tussen af en toe drinken/niets meer doen of beide doen
Dus dan denk ik: de tip niet te drinken of nooit meer techno te bezoeken gaat niet helpen... Welke tips zijn er nogmeer?! De essentie van de vraag is uiteindelijk:
heeft iemand jullie tips? Iemand die zelf gestopt is? Ik ben geen hardcore verslaafde, bv tijdens corona waren er geen feestjes en dan deed/nam ik niks, zelfs geen alcohol. Het is als ik in de verleiding kom, dat ik moeilijk nee zeg. Ben benieuwd naar jullie mening.
Ik vind dat je daar best respectloos mee omgaat door te blijven hameren op het punt niet te drinken, als meermaals is gezegd dat en waarom dat niet gaat gebeuren.
Daarnaast ffkes deze punten, die ik niet zomaar verzin maar uit haar reacties haal:
- niet verslavingsgevoelig te zijn
- ongeveer eens in de 2 maanden drugs te gebruiken
ik ben nooit verslaafd geweest, maar doe om de zo veel tijd (laten we zeggen 2 maanden, soms een paar maanden meer, soms minder tijd) drugs
Ik heb ook al andere drugs gedaan buiten feestjes, maar slechts 2 a 3 keer in mijn leven.
- aangeeft makkelijker in te stemmen bij het drinken van alcohol (wat niet hetzelfde is als "ik heb geen grenzen als ik drink" en *als ik drink moet ik altijd drugs")
Bv als ik gedronken heb, zeg ik makkelijker ja tegen alles.
Het is als ik in de verleiding kom, dat ik moeilijk nee zeg.
Jullie behandelen deze vraag alsof TS een problematisch gebruiker is en heel veel nodig heeft te stoppen. Dat is niet zo, of in elk geval weten we dat niet. Als je naar haar reacties kijkt, is dit iemand die hiervoor al niet veel/problematisch gebruikte, en zelf de bewuste keuze maakt te stoppen met haar sporadische gebruik. Dat spreekt van al een heleboel meer ruggengraat en een veel bewuster gebruik dan de meesten hier (die vergelijkbare vragen stellen)... Dit wil ze echter proberen onder de voorwaarde dat ze kan blijven drinken en naar feesten kan blijven gaan. Wie zijn wij dan te zeggen dat dit niet kan, to "suck it up" en "karakter te kweken", zeker gezien we hier met zijn allen GENOEG andere tips hebben? Als laatste heb ik dan ook nog mijn eigen ervaring in te brengen, zijnde:
het kan wel. Je kan blijven drinken, feesten bezoeken, en geen drugs gebruiken.