Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe stoppen met party drugs?

Hoe stoppen met party drugs?

79 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Anoniem1997 zei:
Bedankt voor al je reacties, die ik nu pas lees, maar enorm apprecieer ā˜ŗļø momenteel lukt het me, ik ga af en toe uit met alcohol maar zeg al een maand nee tegen al de rest. Heb nu als doel 4 maanden ingesteld… en gisteren was maand 1 voorbij. Ik ga zoals je zei ook nog wat meer reflecteren: opschrijven waarom ik dit doe, wat ik kan doen in bepaalde situaties, … zeker in mijn gsm zodat ik het altijd bij de hand heb. Nogmaals; bedankt!!
Klik om te vergroten...
Goed bezig, en knap dat je dieper wilt gaan. Ben je ook van plan om die inzichten met iemand te delen? Samen kom je namelijk verder. In het begin van mijn herstel kon ik echt niet inzien wat voor mij nou de gedachtengangen waren die tot gebruik leidden. Voor mij hielp het dan om naar aanwijsbare dingen te kijken, bijv. ga ik op zoek naar restjes drugs en word ik onrustig, dan ga ik de verkeerde kant op. En dat gebeurde vaan op mijn vrije woensdagmiddag, maar ik zag de link met werk nog steeds niet, maar daar gebeurde zo veel. Ik snap niet dat ik het toen niet zag, maar toch was dat heel lastig. Mocht het dus niet lukken om die inkijk in je hoofd meteen te krijgen, kijk dan eerst eens naar je gedrag. Dan ga je steeds een stapje eerder opmerken wat er gebeurt, en kom je uiteindelijk wel bij iets concreets uit.

Hou vol en houd ons op de hoogte :) šŸ‘
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Goed bezig, en knap dat je dieper wilt gaan. Ben je ook van plan om die inzichten met iemand te delen? Samen kom je namelijk verder. In het begin van mijn herstel kon ik echt niet inzien wat voor mij nou de gedachtengangen waren die tot gebruik leidden. Voor mij hielp het dan om naar aanwijsbare dingen te kijken, bijv. ga ik op zoek naar restjes drugs en word ik onrustig, dan ga ik de verkeerde kant op. En dat gebeurde vaan op mijn vrije woensdagmiddag, maar ik zag de link met werk nog steeds niet, maar daar gebeurde zo veel. Ik snap niet dat ik het toen niet zag, maar toch was dat heel lastig. Mocht het dus niet lukken om die inkijk in je hoofd meteen te krijgen, kijk dan eerst eens naar je gedrag. Dan ga je steeds een stapje eerder opmerken wat er gebeurt, en kom je uiteindelijk wel bij iets concreets uit.

Hou vol en houd ons op de hoogte :) šŸ‘
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de tip Dupont. ā˜ŗļø het klinkt misschien vreemd maar bij mij is het echt ergens ā€˜plezier’ willen maken, denk ik? Bijvoorbeeld mijn huisgenoten willen binnenkort wiet brownies maken, en toen dacht ik: dat kan ik misschien wel doen, wiet boeit niet zo veel, ga ik iets missen? Maar toen heb ik toch maar neen gezegd, en gezegd dat als ze het gaan doen me te waarschuwen zodat ik die dag iets anders kan gaan doen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Anoniem1997 zei:
Bedankt voor de tip Dupont. ā˜ŗļø het klinkt misschien vreemd maar bij mij is het echt ergens ā€˜plezier’ willen maken, denk ik? Bijvoorbeeld mijn huisgenoten willen binnenkort wiet brownies maken, en toen dacht ik: dat kan ik misschien wel doen, wiet boeit niet zo veel, ga ik iets missen? Maar toen heb ik toch maar neen gezegd, en gezegd dat als ze het gaan doen me te waarschuwen zodat ik die dag iets anders kan gaan doen.
Klik om te vergroten...
Zo dacht ik ook dat het bij mij ging. Dat ik gewoon trek kreeg om te gebruiken omdat het lekker was. Maar er zat veel meer achter. Het was wel degelijk vluchten en verdoven. Maar dat ging ik pas langzaam inzien door aan nezelf te werken. Met hulp van anderen inzien wat mijn denkfouten waren, wat mijn copingstrategieƫn waren. Steeds een beetje meer van mezelf laten zien aan de buitenwereld liet ook mijn binnenwereld steeds meer opengaan, inzichtelijk worden. Het was voor mij een zoektocht van jaren. Dat kwam vooral doordat ik alles beter dacht te weten maar ook doordat ik bang was de echte Dupont te laten zien. Altijd maar maskers op, pleasen, me beter voordoen. Pas toen ik mijzelf ging waarderen om wie ik was, konnik naar mijn fouten kijken en ze aangaan. Dat was nog steeds klote maar het heeft me veel gebracht. Luisteren naar mensen met meer ervaring, langere cleantijd, relevante opkeiding. Dat had ik veeeel eerder moeten doen. Minder eigenwijs zijn.
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#4
dupont zei:
Zo dacht ik ook dat het bij mij ging. Dat ik gewoon trek kreeg om te gebruiken omdat het lekker was. Maar er zat veel meer achter. Het was wel degelijk vluchten en verdoven. Maar dat ging ik pas langzaam inzien door aan nezelf te werken. Met hulp van anderen inzien wat mijn denkfouten waren, wat mijn copingstrategieƫn waren. Steeds een beetje meer van mezelf laten zien aan de buitenwereld liet ook mijn binnenwereld steeds meer opengaan, inzichtelijk worden. Het was voor mij een zoektocht van jaren. Dat kwam vooral doordat ik alles beter dacht te weten maar ook doordat ik bang was de echte Dupont te laten zien. Altijd maar maskers op, pleasen, me beter voordoen. Pas toen ik mijzelf ging waarderen om wie ik was, konnik naar mijn fouten kijken en ze aangaan. Dat was nog steeds klote maar het heeft me veel gebracht. Luisteren naar mensen met meer ervaring, langere cleantijd, relevante opkeiding. Dat had ik veeeel eerder moeten doen. Minder eigenwijs zijn.
Klik om te vergroten...
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit het probleem is bij mij. Ik zou bv nooit drinken/iets nemen als ik stress heb of me slecht voel. Ik heb ook nog nooit in men eentje gedronken/iets genomen. Het is altijd in de setting van plezier, feesten,... Ik zou mezelf een 'sociale gebruiker' noemen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Anoniem1997 zei:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit het probleem is bij mij. Ik zou bv nooit drinken/iets nemen als ik stress heb of me slecht voel. Ik heb ook nog nooit in men eentje gedronken/iets genomen. Het is altijd in de setting van plezier, feesten,... Ik zou mezelf een 'sociale gebruiker' noemen.
Klik om te vergroten...
Ja, daar begint het mee. Bij mij ook destijds.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Anoniem1997 zei:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit het probleem is bij mij. Ik zou bv nooit drinken/iets nemen als ik stress heb of me slecht voel. Ik heb ook nog nooit in men eentje gedronken/iets genomen. Het is altijd in de setting van plezier, feesten,... Ik zou mezelf een 'sociale gebruiker' noemen.
Klik om te vergroten...
Zo begint het heel veel mensen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
De term " sociaal drinken" en dergelijke heb ik nooit kunnen begrijpen. Bij mij is het heel simpel: je drinkt wel, of je drinkt niet.
Als alcoholist zijnde kan ik zelf niet sociaal drinken, het is of alles, of niets. Een beetje drinken kan ik ( en veel collega drinkers ) beslist niet.
Ik neem aan dat sociaal drinken iets betekent van enkele glazen alcohol tijdens een gelegenheid. Een feestje of zo.
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#8
dupont zei:
Ja, daar begint het mee. Bij mij ook destijds.
Klik om te vergroten...
Dat kan dat het daarmee bij jou begon, maar dat betekent niet gelijk dat het bij mij ook zo gaat gebeuren. Zoals ik al zei, ik drink nooit alleen, neem nooit iets alleen, drink niet uit verdriet,… dus dat is momenteel de situatie en in de toekomst is in principe ā€˜alles’ mogelijk. Ik beschreef dus gewoon hoe de situatie nu is. :)
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
De term " sociaal drinken" en dergelijke heb ik nooit kunnen begrijpen. Bij mij is het heel simpel: je drinkt wel, of je drinkt niet.
Als alcoholist zijnde kan ik zelf niet sociaal drinken, het is of alles, of niets. Een beetje drinken kan ik ( en veel collega drinkers ) beslist niet.
Ik neem aan dat sociaal drinken iets betekent van enkele glazen alcohol tijdens een gelegenheid. Een feestje of zo.
Klik om te vergroten...
Dat laatste ja. Ik ga bv nooit thuiskomen van werk en een glas wijn bij mijn eten pakken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Anoniem1997 zei:
Dat laatste ja. Ik ga bv nooit thuiskomen van werk en een glas wijn bij mijn eten pakken.
Klik om te vergroten...

Noot;
Precies dat. Ik moet in de warmte zonneschijn en zo niet op een terrasje gaan zitten.
Ik krijg het dan zelfs na al die jaren extreem moeilijk.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
De term " sociaal drinken" en dergelijke heb ik nooit kunnen begrijpen. Bij mij is het heel simpel: je drinkt wel, of je drinkt niet.
Als alcoholist zijnde kan ik zelf niet sociaal drinken, het is of alles, of niets. Een beetje drinken kan ik ( en veel collega drinkers ) beslist niet.
Ik neem aan dat sociaal drinken iets betekent van enkele glazen alcohol tijdens een gelegenheid. Een feestje of zo.
Klik om te vergroten...
Het erge is, dat men het ook niet leuk vind, als je meer gaat zuipen dan dat zij kunnen zuipen.
Dat sociaal drinken zit erg ingewikkeld in elkaar. Het is de bedoeling dat je ongeveer evenveel drinkt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dit is bij mij onmogelijk.
Ik ben niemand tegengekomen, die zo snel kon innemen, als ik. Echt waar!
De hoeveelheid was altijd hetzelfde, namelijk daar waar het gaatje zit...
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Kleine update: 2 maanden verder. De enige vraag die ik mezelf soms stel is: waarom ā€˜ontzeg’ ik me eigenlijk het plezier… zeker wanneer ik verhalen hoor van vrienden. Dus ik moet me toch nog wat duidelijker maken aan mezelf waarom dit belangrijk is, want soms ā€˜vergeet’ ik het. Maar ik hou vol, niets gebruikt.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Anoniem1997 zei:
Kleine update: 2 maanden verder. De enige vraag die ik mezelf soms stel is: waarom ā€˜ontzeg’ ik me eigenlijk het plezier… zeker wanneer ik verhalen hoor van vrienden. Dus ik moet me toch nog wat duidelijker maken aan mezelf waarom dit belangrijk is, want soms ā€˜vergeet’ ik het. Maar ik hou vol, niets gebruikt.
Klik om te vergroten...
Als je een middel nodig hebt om plezier te ervaren is best treurig. Je denkt misschien dat als je zoveel mogelijk drugs gebruikt je een leuk leven lijdt. Het tegenovergestelde is waar. Mensen die niet of amper iets gebruiken zijn een stuk gelukkiger. Minder financiƫle stress. Minder gezondheidsklachten. En gezondere relaties met hun naasten. Het lijkt op het opervlak dat ze een saaier leven hebben maar over het algemeen een stuk stabieler en met minder fysieke en psychische klachten.

Je bent goed bezig ga zo door!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Anoniem1997 zei:
Kleine update: 2 maanden verder. De enige vraag die ik mezelf soms stel is: waarom ā€˜ontzeg’ ik me eigenlijk het plezier… zeker wanneer ik verhalen hoor van vrienden. Dus ik moet me toch nog wat duidelijker maken aan mezelf waarom dit belangrijk is, want soms ā€˜vergeet’ ik het. Maar ik hou vol, niets gebruikt.
Klik om te vergroten...
Lekker bezig vrouwke! Hoe is het om als enige "alleen" te drinken?
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#16
De pen is van je zus zei:
Als je een middel nodig hebt om plezier te ervaren is best treurig. Je denkt misschien dat als je zoveel mogelijk drugs gebruikt je een leuk leven lijdt. Het tegenovergestelde is waar. Mensen die niet of amper iets gebruiken zijn een stuk gelukkiger. Minder financiƫle stress. Minder gezondheidsklachten. En gezondere relaties met hun naasten. Het lijkt op het opervlak dat ze een saaier leven hebben maar over het algemeen een stuk stabieler en met minder fysieke en psychische klachten.

Je bent goed bezig ga zo door!
Klik om te vergroten...
Is eigenlijk echt waar :) bedankt
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Lekker bezig vrouwke! Hoe is het om als enige "alleen" te drinken?
Klik om te vergroten...
Haha merci :) en goh het is anders. Ze maken dingen mee die jij normaal ook zou meemaken, maar nu niet. Achja… ik maak verder wel genoeg leuke dingen mee.
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Stop met alcohol drinken. Ga langs bij de huisarts.
Klik om te vergroten...
Nee, ik wil niet stoppen met af en toe alcohol drinken met vrienden. Ik praat over party drugs.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#19
Anoniem1997 zei:
Bv als ik gedronken heb, zeg ik makkelijker ja tegen alles.
Klik om te vergroten...
Je zegt zelf wat de trigger is tot het gebruiken van drugs. Daarnaast is alcohol ook drugs en het zorgt ervoor dat al snel je grenzen vervagen zoals je zelf hebt gemerkt. Ga eens nuchter naar een feestje en kijk of je dan nog steeds in de verleiding komt om te gaan gebruiken.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Gewoon karakter kweken.
Ik vermoed dat je ook ooit feestjes gedaan hebt VOOR je partydrugs (god, wat een schijtwoord) nam?
Dan kun je het nu ook terug.


Wel even duidelijk maken aan IEDEREEN die je van drugs voorziet op zo een avond dat je geen drugs meer wilt. En ook geen vraag/aanbod erover.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."