Naja kop op jongens... Ik snap de wens van ts wel, en ik weet uit ervaring ook zeker dat stoppen met drugs behalve alcohol prima mogelijk is. Dat veel forummers heel negatieve ervaringen hebben met alcohol en alcohol in combinatie met drugs, betekent niet dat iedereen dezelfde problemen ervaart. Ik ben het met jullie eens dat het kan helpen jezelf uit de situatie te zetten, maar dat kan ook tijdelijk. Bijvoorbeeld 4-12 weken niet drinken, om van de associatie alcohol=drugs af te komen. Als je daar niet toe bereid bent, is het ook niet onmogelijk met andere drugs te stoppen.
Meeste tips zijn al gegeven. Licht je vrienden, vooral de vrienden die ook gebruiken, in dat je er mee wilt stoppen en vraag ze expliciet je niet meer te betrekken als het over drugs gaat. Zorg dat je niet meer in de gelegenheid wordt gebracht wel te gebruiken. Het helpt ook een "plan" te hebben voor het moment zij wel met zn allen het toilet opzoeken, iets waar je jezelf mee kan vermaken. Tijdelijk je vrienden wat meer opzoeken die niet gebruiken helpt ook
Schrijf voor jezelf ook uit waarom je stopt: de katers, je algehele gezondheid, etcetera. Een reminder hiervan op je telefoon o.i.d. helpt ook. Wat mij heel erg helpt: geef je hersens een andere beloning als het is gelukt een avond te stappen zonder andere middelen: eet iets heel lekkers, neem een massage, zet het geld dat je niet hebt uitgegeven opzij voor iets moois om voor te sparen: whatever suits you best. Uiteindelijk zien je hersens drugs ook als een beloning van serotonine, dopamine, of iets anders. Maar die stofjes komen ook vrij bij andere dingen waar je blij van wordt
En heel belangrijk, bespreek het ook als het niet gelukt is. Je kan het hier kwijt, maar beter nog bij mensen in je omgeving die je vervolgens ook verder kunnen helpen (en een oogje in het zeil houden).
Succes in elk geval! Iedereen hier bedoelt het goed, maar neemt ook zijn/haar eigen bagage mee mbt tot deze vragen.