Okay thanks voor je verduidelijking. Maar ik geloof niet dat iemand hier heeft gezegd dat een heroïne verslaving op eenzelfde niveau zit als een suikerverslaving. Er is alleen gezegd dat je juist beter je verslaving aanpakt met (o.a.) gezondere gewoonten. Punt is dat het hetzelfde mechanisme is. En een verslaving aanpakken door een nieuwe verslaving te omarmen zal dus hetzelfde mechanisme in werking zetten, waardoor je initiële verslaving ook niet verdwijnt.
Het mechanisme werkt niet hetzelfde, doordat iemand die verslaafd is aan een psycho-actieve stof, andere craving ervaart dan iemand met een gedragsstoornis.
Het is niet een zelfde soort craving, bij de een kan je met alleen wat gedragsveranderingen ook de craving veranderen. Bij de echte drank en drugs verslaving, is die craving door die dopamine die dus al eerder is gestegen, echt anders. Die ervaart een craving die ook door een pijngrens heen kan gaan en echt zichzelf bezeren.
Vroeger plaatste ze wel eens een onderhuids, bij notoire alcoholisten. Een disulfiram apparaatje onderhuids. Dat een stofje afgaf waardoor iemand allergisch en ziek werd, als ie alcohol zou drinken.
De alcoholisten craving, leidde ertoe dat ze vaak die zonder verdoving met een mes of schaar dat dan voor of tijdens het drinken er weer uitknipten.
Dat is echt niet hetzelfde, als bij iemand die een eet of game verslaving heeft.,
Of stel dat een stel in bed ligt en de 1 heeft een eetverslaving, maar de ander ruikt nog naar lekker eten, dan kan je daar met gedragsverandering nog wat aan doen.
Maar als een stel in bed ligt en de 1 heeft een alcohol verslaving en de ander ruikt nog naar alcohol, dan kan je dat bij daar met gedragsverandering niks aan doen. Die alcoholist wordt echt gek.