Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa 17 jaar blowen …..

Na 17 jaar blowen …..

191 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Torchic zei:
Ik deel die mening niet, er zijn mensen die verslaafd zijn aan eten, automutilatie, gamen etc en dat zijn geen psychoactieve stoffen. Waar het vooral om draait met verslaving is dat mensen voornamelijk willen verdoven en dan maakt het niet uit in welke vorm dat is.

Maar goed, jij hebt over zo ongeveer alles een andere mening dan de rest op het forum dus ik laat het hierbij en ga geen discussie met je aan.
Klik om te vergroten...
Er zijn hier mensen, heel erg blij met die AA minnesota methodiek, die zijn heel fanatiek en zeggen dat ze de enige en juiste manier hebben. Laat je niet gek maken. Ze doen net alsof ze altijd iedereen kunnen genezen van allerlij stoornissen.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Wat is de oude manier van denken hoe dopamine werkt, en wat is de nieuwe manier, volgens jou?

Volgens mij werkt dopamine maar op 1 wetenschappelijk bewezen manier, namelijk...
Klik om te vergroten...

De oude manier is. Je neemt een drug of doet iets en dan gaat je dopamine omhoog.
De nieuwe manier is dat de dopamine onbewust al eerder omhoog is gegaan. In de verwachting dat er heel misschien al iets lekkers aankomt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
reDStone zei:
In de verwachting dat er heel misschien al iets lekkers aankomt.
Klik om te vergroten...
En hoezo zou dit niet voor eten, seks, of gamen kunnen opgaan?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
En hoezo zou dit niet voor eten, seks, of gamen kunnen opgaan?
Klik om te vergroten...

Goeie vraag. Het verschil zit hem dan in de hoeveelheid dopamine waarop iemand geconditioneert is. Bij een psycho-actieve stof, schiet die dopamine tot iets buiten ons zonnenstelsel. Bij een appeltaartverslaving is dat dan veel minder hoog.

Iemand met een appeltaartverslaving, die denkt dat er in de kamer hiernaast een appeltaart staat, Verwacht dan iets, die dopamine stijgt dan iets.
Waardoor ze irrationeel kunnen gaan denken.

Iemand met een heroine verslaving, die denkt dat er om de hoek vd straat een heroine dealer staat, Verwacht dan heel veel, die dopamine stijgt dan gigantisch.
Waardoor ze kompleet gek worden.
K
Klaasvaak91Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Verdwijnt een verslaving ooit ? Blijft het niet voor eeuwig een strijd ?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Okay thanks voor je verduidelijking. Maar ik geloof niet dat iemand hier heeft gezegd dat een heroïne verslaving op eenzelfde niveau zit als een suikerverslaving. Er is alleen gezegd dat je juist beter je verslaving aanpakt met (o.a.) gezondere gewoonten. Punt is dat het hetzelfde mechanisme is. En een verslaving aanpakken door een nieuwe verslaving te omarmen zal dus hetzelfde mechanisme in werking zetten, waardoor je initiële verslaving ook niet verdwijnt.
Klik om te vergroten...

Het mechanisme werkt niet hetzelfde, doordat iemand die verslaafd is aan een psycho-actieve stof, andere craving ervaart dan iemand met een gedragsstoornis.
Het is niet een zelfde soort craving, bij de een kan je met alleen wat gedragsveranderingen ook de craving veranderen. Bij de echte drank en drugs verslaving, is die craving door die dopamine die dus al eerder is gestegen, echt anders. Die ervaart een craving die ook door een pijngrens heen kan gaan en echt zichzelf bezeren.

Vroeger plaatste ze wel eens een onderhuids, bij notoire alcoholisten. Een disulfiram apparaatje onderhuids. Dat een stofje afgaf waardoor iemand allergisch en ziek werd, als ie alcohol zou drinken.
De alcoholisten craving, leidde ertoe dat ze vaak die zonder verdoving met een mes of schaar dat dan voor of tijdens het drinken er weer uitknipten.

Dat is echt niet hetzelfde, als bij iemand die een eet of game verslaving heeft.,


Of stel dat een stel in bed ligt en de 1 heeft een eetverslaving, maar de ander ruikt nog naar lekker eten, dan kan je daar met gedragsverandering nog wat aan doen.
Maar als een stel in bed ligt en de 1 heeft een alcohol verslaving en de ander ruikt nog naar alcohol, dan kan je dat bij daar met gedragsverandering niks aan doen. Die alcoholist wordt echt gek.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Klaasvaak91 zei:
Verdwijnt een verslaving ooit ? Blijft het niet voor eeuwig een strijd ?
Klik om te vergroten...
Het wordt wel makkelijker. De ontwenningsperiode is het lastigst en je hebt als je lang gebruikt een deel van je persoonlijkheid ervan gemaakt.

Veel rokers die bijv. stoppen met roken denken onbewust dat ze nog steeds rokers zijn dat maakt het lastig. Als een vriend dan een sigaretje aanbied zeggen ze nee ik probeer te stoppen. (als je dat zegt zit je nog steeds in strijd met jezelf (begrijpelijk) Maar dan is er wel meer ruimte om te terugvallen) Maar als wat directer zegt van nee bedankt ik rook niet meer ik ben gestopt. Dan is daar een stuk minder ruimte voor want dan begin jezelf weer te zien als niet roker.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
En in het begin plekken vermeiden die je verleiding brengen zoals bankjes waar je vaak zat te blowen of bepaalde mensen. En als je steviger in je schoenen staat kan je langzamer hand die plekken weer bezoeken om nuchtere herinneringen op die plekken te overschrijven. Er zijn veel bankjes in me buurt waar ik ging zitten en dat ik daar opstond was ik knetter stoned. Dat is wel weer raar om daar dan nuchter te zitten en dan nuchter van die plek weggaan. Maar dat zal ik pas na half jaar of jaartje doen.
K
Klaasvaak91Lid
01-01-2024, 00:00
#9
We zijn 4 weken gestopt is nu de eerste keer dat ik er echt aan zit te denken . Zou wel een jointje roken nu maar moest il dat doen dan ben ik weer vertrokken . Ik ga slapen morgen is het wel over denk ik
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Klaasvaak91 zei:
Verdwijnt een verslaving ooit ? Blijft het niet voor eeuwig een strijd ?
Klik om te vergroten...
Het is wel een hele lange strijd, dat weet ik wel zeker. Maar het gevecht wordt wel steeds makkelijker, omdat de trek een heel klein beetje in de loop der jaren ietsjepietsje slijt.
Maar het is net als met de russen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
reDStone zei:
Het mechanisme werkt niet hetzelfde, doordat iemand die verslaafd is aan een psycho-actieve stof, andere craving ervaart dan iemand met een gedragsstoornis.
Het is niet een zelfde soort craving, bij de een kan je met alleen wat gedragsveranderingen ook de craving veranderen. Bij de echte drank en drugs verslaving, is die craving door die dopamine die dus al eerder is gestegen, echt anders. Die ervaart een craving die ook door een pijngrens heen kan gaan en echt zichzelf bezeren.
Klik om te vergroten...

Heb je ook bronnen voor deze van de pot gerukte, totaal ongefundeerde claims?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Heb je ook bronnen voor deze van de pot gerukte, totaal ongefundeerde claims?
Klik om te vergroten...

Ja, maar waarom doe je dan nu zo tegen mij?
Als ik zo over die AA zou praten had ik al een ban gehad.

Alles wat ik zeg is gebasseerd, op het verhaal van Els Noorlander en dat is hetzelfde verhaal van wat het MIT in een online masterclass verkoopt. The Addicted Brain of zoiets.
En dan ga je het toch niet lezen of bestuderen, want als het maar werkt toch?

Er zijn verschillende methodieken om verslaving aan te pakken en het erge is, dat ze allemaal ongeveer even slecht presteren. Dus als ik zou weten dat die AA methode meer succesvol zou zijn, dan die anderen zou ik het serieus nemen. En voor de 1 werkt dit en voor de 1 werkt dat. Ik snap niet helemaal waarom je nou zo aggressief ervan wordt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Klaasvaak91 zei:
Verdwijnt een verslaving ooit ? Blijft het niet voor eeuwig een strijd ?
Klik om te vergroten...
Eens verslaafd, altijd verslaafd. Of het een strijd blijft hangt af van hoe hard je aan jezelf werkt om de onderliggende issues aan te pakken. Voor mij hielp het accepteren van m’n verslaving ook heel erg. Als ik tegen de verslaving ging vechten verloor ik keer op keer. Het onderhoud middels het programma van NA maakt het voor mij ook een stuk makkelijker. Sinds ik dat structureel doe heb ik geen heftige trek meer gehad, alleen af en toe wat gedachten aan gebruiken die ik makkelijk naast me neer kan leggen. Maar de basis was om angsten aan te gaan en te overwinnen en hard aan mezelf werken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
reDStone zei:
Ja, maar waarom doe je dan nu zo tegen mij?
Klik om te vergroten...

Omdat ik er heel slecht tegen kan als mensen met zware beweringen gooien die nergens op gebaseerd zijn.

Je moet je eens indenken hoe dat voelt voor iemand die een procesverslaving heeft, die enorm worstelt met zucht. Dat zijn/haar zucht maar afgedaan wordt als iets dat wel meevalt, sterker nog iets dat nauwelijks zou bestaan.

Dat diegene zich dus aanstelt. Dat is hoe jij het over laat komen. En voor iemand met een procesverslaving die worstelt met zucht, zal dat alleen maar zorgen voor een slechter gevoel van eigenwaarde.

reDStone zei:
Alles wat ik zeg is gebasseerd, op het verhaal van Els Noorlander en dat is hetzelfde verhaal van wat het MIT in een online masterclass verkoopt. The Addicted Brain of zoiets.
En dan ga je het toch niet lezen of bestuderen, want als het maar werkt toch?
Klik om te vergroten...

Als ik tijd heb, zal ik eens in haar theorieën duiken. Maar ik heb er een heel hard hoofd in dat iemand die verstand heeft van verslavingen, zal claimen dat er zulke grote verschillen zitten tussen een procesverslaving of een middelen verslaving.

reDStone zei:
Ik snap niet helemaal waarom je nou zo aggressief ervan wordt.
Klik om te vergroten...

Noem je dit al aggressief?
Voor mij is dit niet meer dan een normale vraag. Ik werk namelijk zelf in de wetenschappelijke wereld. Daar is het normaal om kritische vragen te stellen. En dat is precies wat dit is, een kritische vraag.

Dat ik hem deze keer niet verhul in een zachtaardige woordenbrij, dat is dan maar zo.

Heb je, buiten dat filmpje, nog andere bronnen van Els die ik door zou kunnen nemen om er van te leren?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Omdat ik er heel slecht tegen kan als mensen met zware beweringen gooien die nergens op gebaseerd zijn.

Je moet je eens indenken hoe dat voelt voor iemand die een procesverslaving heeft, die enorm worstelt met zucht. Dat zijn/haar zucht maar afgedaan wordt als iets dat wel meevalt, sterker nog iets dat nauwelijks zou bestaan.

Dat diegene zich dus aanstelt. Dat is hoe jij het over laat komen. En voor iemand met een procesverslaving die worstelt met zucht, zal dat alleen maar zorgen voor een slechter gevoel van eigenwaarde.



Als ik tijd heb, zal ik eens in haar theorieën duiken. Maar ik heb er een heel hard hoofd in dat iemand die verstand heeft van verslavingen, zal claimen dat er zulke grote verschillen zitten tussen een procesverslaving of een middelen verslaving.



Noem je dit al aggressief?
Voor mij is dit niet meer dan een normale vraag. Ik werk namelijk zelf in de wetenschappelijke wereld. Daar is het normaal om kritische vragen te stellen. En dat is precies wat dit is, een kritische vraag.

Dat ik hem deze keer niet verhul in een zachtaardige woordenbrij, dat is dan maar zo.

Heb je, buiten dat filmpje, nog andere bronnen van Els die ik door zou kunnen nemen om er van te leren?
Klik om te vergroten...
Door die eerste zin bekijk je het maar, ga maar eerst leren mensen niet naar beneden te trappen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
reDStone zei:
Door die eerste zin bekijk je het maar, ga maar eerst leren mensen niet naar beneden te trappen.
Klik om te vergroten...
Je hebt dus geen andere bronnen om je punt duidelijk te maken?
Je mag best anders denken en een ander beeld hebben over wat werkt wat niet werkt.
Ik zie verslaving ook totaal anders als de meeste hier.

Beetje jammer dat je nu terug krabbelt.
Als je zo hard roept zou het eigenlijk geen moeite kosten om hier wat dingen rond te strooien 😇
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#17
N3K0 zei:
Je hebt dus geen andere bronnen om je punt duidelijk te maken?
Je mag best anders denken en een ander beeld hebben over wat werkt wat niet werkt.
Ik zie verslaving ook totaal anders als de meeste hier.

Beetje jammer dat je nu terug krabbelt.
Als je zo hard roept zou het eigenlijk geen moeite kosten om hier wat dingen rond te strooien 😇
Klik om te vergroten...

Nee joh, ik ga die droeftoeters van de AA die dit forum gekaapt hebben, niet meer verder proberen te helpen. Ze zijn geradicaliseerd en denken dat ze een game verslaving of iemand met morbide obesitas hetzelfde meemaakt als iemand die zijn neusschotje en z'n hersens heeft weggesnoven.

En weetje, ik ga maar direct een afspraak met de crisis dienst maken en me aanmelden bij de Na aa en de kerk van engeland, zodat ik gered kan worden door die sociopaten. Want ik ben in verzet. En het is de verslaving die praat. Onder die drugs verslaafden zitten er een hoop die daadwerkelijk naast hun neusschotje ook de helft van hun hersens hebben weggesnoven of gezopen. En nu gaan ze die gameverslaafde is eventjes vertellen dat als ie nou niet snel naar schotland komt, ligt ie morgen met een kilo coke in zijn neus onder z'n gametafel.

Klompleet helemaal de weg kwijt. Succes jongens, op naar de volgende stap.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
reDStone zei:
Nee joh, ik ga die droeftoeters van de AA die dit forum gekaapt hebben, niet meer verder proberen te helpen. Ze zijn geradicaliseerd en denken dat ze een game verslaving of iemand met morbide obesitas hetzelfde meemaakt als iemand die zijn neusschotje en z'n hersens heeft weggesnoven.

En weetje, ik ga maar direct een afspraak met de crisis dienst maken en me aanmelden bij de Na aa en de kerk van engeland, zodat ik gered kan worden door die sociopaten. Want ik ben in verzet. En het is de verslaving die praat. Onder die drugs verslaafden zitten er een hoop die daadwerkelijk naast hun neusschotje ook de helft van hun hersens hebben weggesnoven of gezopen. En nu gaan ze die gameverslaafde is eventjes vertellen dat als ie nou niet snel naar schotland komt, ligt ie morgen met een kilo coke in zijn neus onder z'n gametafel.

Klompleet helemaal de weg kwijt. Succes jongens, op naar de volgende stap.
Klik om te vergroten...
Waarom ben je zo boos? Is er iets?

Sending some love and strength 💪 ❤
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#19
reDStone zei:
Nee joh, ik ga die droeftoeters van de AA die dit forum gekaapt hebben, niet meer verder proberen te helpen. Ze zijn geradicaliseerd en denken dat ze een game verslaving of iemand met morbide obesitas hetzelfde meemaakt als iemand die zijn neusschotje en z'n hersens heeft weggesnoven.

En weetje, ik ga maar direct een afspraak met de crisis dienst maken en me aanmelden bij de Na aa en de kerk van engeland, zodat ik gered kan worden door die sociopaten. Want ik ben in verzet. En het is de verslaving die praat. Onder die drugs verslaafden zitten er een hoop die daadwerkelijk naast hun neusschotje ook de helft van hun hersens hebben weggesnoven of gezopen. En nu gaan ze die gameverslaafde is eventjes vertellen dat als ie nou niet snel naar schotland komt, ligt ie morgen met een kilo coke in zijn neus onder z'n gametafel.

Klompleet helemaal de weg kwijt. Succes jongens, op naar de volgende stap.
Klik om te vergroten...
Volwassen reactie hoor.. lekker laten gaan. :expressionless:
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#20
dupont zei:
Eens verslaafd, altijd verslaafd. Of het een strijd blijft hangt af van hoe hard je aan jezelf werkt om de onderliggende issues aan te pakken. Voor mij hielp het accepteren van m’n verslaving ook heel erg. Als ik tegen de verslaving ging vechten verloor ik keer op keer. Het onderhoud middels het programma van NA maakt het voor mij ook een stuk makkelijker. Sinds ik dat structureel doe heb ik geen heftige trek meer gehad, alleen af en toe wat gedachten aan gebruiken die ik makkelijk naast me neer kan leggen. Maar de basis was om angsten aan te gaan en te overwinnen en hard aan mezelf werken.
Klik om te vergroten...
Uit mijn ervaring 'met wiet dan' hoeft dit niet zo te zijn. Ik was vroeger jaren 'verslaafd' aan wiet... toen ik besloten had te kappen ermee ben ik na een jaartje terug gaan blowen, en dit heeft niet als gevolg gehad dat ik meteen weer dagelijks blow. Ik blow zéér bewust en gecontroleerd nu, heb ook geen behoefte meer om elke dag een wietroes te ervaren. Op deze manier is het fijn en ik heb geen hunker naar wiet. Dus ik noem mezelf totaal niet verslaafd meer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."