Haha ja staat me ook vaag bij.
Ik heb een paar maanden na mijn initiële stoppen toen een maat langskwam en hij ging blowen meegeblowd om te zien hoe dat zou gaan (ik had er geen zin in, terwijl ik dat eerst altijd wel had) en toen ik dat deed kwam de bevestiging: nee, ik wil dit niet meer, ik wil niet meer vaag zijn.
Wellicht niet altijd en met alle middelen handig om zo'n bevestiging proberen te krijgen.
Helemaal mee eens, zelfde gaat voor mij ook op met speedgebruik... was ik verslaafd? Misschien wel, ik gebruikte vroeger als 17/18jarige om de 2 dagen speed voor een geruime tijd. Ook in 1 klap mee gestopt... later sporadisch zeker nog speed gebruikt, zelfs vorig jaar nog... nooit nog behoefte gehad om het meer te gaan doen en zal ik ook nooit nog hebben.
Als die vlieger voor mij op zou gaan met LSD, dan zou ik al blij zijn... 😅
De rest van de middelen zal me weinig interesseren.
Tot noch toe heb ik aan mezelf bewezen dat ik dat gewoon niet kan. En ik geloof ook niet dat ik dat ooit zal kunnen.
Dat pad van gebruiken zit diep in m'n hoofd gesleten. En ik geloof wel dat het vervaagd, maar niet dat het compleet weggaat. Nieuwe paden worden aangelegd in mn hoofd. En het wordt steeds makkelijker om dat nieuwe pad te nemen. Maar eenmaal dat oude pad weer eens genomen, ligt die ook weer vers aangelegd.
Het zou tof zijn als daar ook eens neurologisch onderzoek naar wordt gedaan. 🤔
Maargoed, ook in andere dingen zie ik verslavingsgedrag terugkomen. Bijv. Als ik naar een evenement ga. Ik koop altijd zoveel mogelijk muntjes en hou ze aan het einde over. Als ik dan kijk naar m'n moeder, die pakt het toch anders aan.
Een beetje het gevoel van altijd bang zijn om tekort te komen. En ik weet dat ik daar bij lange na niet de enige in ben als herstellend verslaafde 😂
En ik zie het ook nog steeds terugkomen met nieuwe hobbies. In korte tijd ga ik daar heel snel helemaal in op. Leer ik van alles, koop ik van alles. En na een paar maanden (soms langer) ben ik er vaak eigenlijk wel klaar mee. Ik merk nu bijvoorbeeld dat ik een groot deel van mijn cactussen helemaal verwaarloos.
Is dat dan verslavingsgedrag of niet? Tja.....
Ik heb wel echt moeilijk veel cactussen staan en heb ze bijna allemaal in een jaartje gekocht. Om over het geld dat ermee gemoeid gaat maar niet te spreken 😂
Alleen klimmen, dat is tot nu toe de enige hobby waar ik altijd naar terug blijf komen.