Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafde partner

Verslaafde partner

47 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo iedereen,
Recentelijk ben ik achter dit forum gekomen en momenteel moet ik het even van mij afschrijven, vooral aangezien mijn gevoelens van links naar rechts gaan.
Momenteel heb ik een geweldige partner van 4 jaar die één jaar verslaafd is (geweest) aan cocaïne. Hij is strafrechtadvocaat van beroep en heeft in de tijd dat hij bij zijn vorige werkgever zat ontzettend met zichzelf geworsteld, zijn vreselijke baas en de werkdruk. Begin 2021 is hij sporadisch (zonder mijn weten) begonnen met cocaïne en tegen oktober nam hij het dagelijks of om de dag, terwijl hij nog nooit eerder überhaupt drugs heeft geprobeerd. We wonen nog niet samen, dus ik had niet altijd een heel sterk vermoeden van zijn gebruik. Eind 2021 heeft hij uit zichzelf verteld dat hij hulp is gaan zoeken omdat hij verslaafd was. Op het moment dat hij dit nieuws met mij deelde, had hij zeker al 10 sessies achter de rug en was hij met zijn psycholoog bezig om het op de juiste manier aan mij te vertellen uit angst om mij kwijt te raken. Ik kan niets anders dan bewondering hebben voor het feit dat hij uit zichzelf inzag een probleem te hebben. Nadat hij met het nieuws kwam, heeft hij 3 maanden later een terugval gehad. Die terugval was maar éénmalig en heeft vervolgens weer 3 maanden niks gebruikt. De 3e terugval kwam na 4 maanden. Helaas is het eergisterenavond misgegaan na 8 maanden clean te blijven. Gisteravond heeft hij opnieuw toegegeven en dat is hetgeen waar ik van schrik. In de tijd dat hij cold turkey is gestopt, waren het terugvallen van één avond en niet twee achter elkaar. Het feit wat mij op de been houdt is dat hij iedere keer opnieuw uit zichzelf hulp gaat zoeken en er weer voor gaat. Het blijft echter zo lastig om een partner van een verslaafde te zijn, vooral als je een toekomst met trouwen en eventueel kinderen wilt. Wanneer is het moment dat je zeg: tot hier en niet verder? Ik weet dondersgoed dat hij het werk zelf moet verrichten, maar ik wil hem ergens ook zo ontzettend steunen.
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het blijft moeilijk om te beseffen dat iemand na 8 maanden clean te zijn weer een terugval krijgt, vooral als de persoon zelf niet weet waar het aan kan liggen
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vervelend joh, maar ook wel fijn dat jij er voor je partner bent. Uit jouw verhaal kan ik wel een mogelijke oorzaak afleiden: "zijn vreselijke baas en de werkdruk". Toen ik in actief gebruik zat, zag ik ook niet waar het aan lag, maar het was zo duidelijk als ik er op terug kijk. Ik hoor vaker dat mensen pas doorkrijgen waarom ze gebruiken als ze wat langer clean zijn.

Misschien moet jouw partner gaan overwegen om een klinishe opname aan te gaan. Er is een aanleiding voor zijn gebruik, en die is te achterhalen als je maar hard genoeg je best doet. Dat lukt vaak het best als je je er volledig aan toe kunt wijden, zonder dat werk of andere verplichtingen in de weg gaan zitten.

Jij kunt overigens naastenhulp vragen, dat is een belangrijk component voor een relatie met een herstellend verslaafde - check bij de behandelaar van jouw partner voor de opties, of zie https://www.naranon.nl/
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dankjewel voor je reactie! Is een klinische opname zinvol als je momenteel niet dagelijks gebruikt? Het lastige is ook dat hij al uit die werksfeer is gehaald. Hij heeft momenteel zijn eigen advocaten kantoor en hoewel de stress natuurlijk ook hoog ligt, doet hij wel iets waar hij veel voldoening en plezier uit haalt. Ik vind het bizar om te beseffen dat iemand 8 maanden lang geen behoefte heeft en zelfs heeft geweigerd toen het hem onder de neus werd geschoven. En dan, voor ons gevoel, uit het niks een terugval krijgt. Ik zou dit weekend eigenlijk gaan intrekken en samenwonen, maar momenteel heb ik vooral behoefte aan rust
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hele vervelende en lastige situatie lijkt me.
Belangrijk voor jou dat jij goed je grenzen bewaakt en kan blijven genieten van jou leven en dat het niet alleen om zijn proces draait.

Zeker knap dat hij uit zichzelf hulp is gaan zoeken om aan hemzelf te werken.
Alleen 10 sessie later (plus al die tijd daarvoor) neemt hij jou pas mee in zijn proces. (Als dat al het geval is?) Ik zou daar zelf wel iets van vinden als partner zijnde waarom zoiets niet eerder word gedeeld. (Hoe is jullie commucicatie??)
Zeker als je al een tijd bij elkaar bent, plannen aan het maken bent om samen te gaan wonen, trouwen, kinderen.

C900 zei:
En dan, voor ons gevoel, uit het niks een terugval krijgt. Ik zou dit weekend eigenlijk gaan intrekken en samenwonen, maar momenteel heb ik vooral behoefte aan rust
Klik om te vergroten...
Natuurlijk komt dit niet uit het niets. Er moet een aanleiding zijn geweest waarom hij ervoor heeft gekozen om de dealer te contacten, er heen te gaan enz.

Misschien 1 trigger of misschien wel een hoop stress opgespaard en de laatse trigger resulteerde in gebruik.

Hoe vervelend ook maar als jij zelf nog goed/fijn, thuis/op jezelf woont en hij ook zou ik dat voor nu zeker zo laten.

Misschien dat het een idee is. Als jullie daar beiden voor openstaan om eens mee te gaan naar de psycholoog.
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeker, destijds was ik ook ontzettend gekwetst dat hij het pas zo laat deelde. De schaamte was te groot om het meteen te delen zei hij. Daarnaast was dat een periode waarin ik afstand heb genomen omdat ik voelde dat er iets niet goed zat. Op het moment dat ik uitsprak dat ik liever een einde wil maken aan de relatie is het moment geweest waarbij hij drie weken later het besef heeft gekregen dat het zo niet langer kon. Ik kan het hem achteraf niet kwalijk nemen dat hij het niet deelde, omdat we eigenlijk niet samen waren. Zodra ik open stond voor een gesprek twee maanden later had hij al hulp gezocht en was het het moment waarin ik te horen kreeg dat hij dat jaar verslaafd is geweest. Dit is in ieder geval een ernstig signaal dat hij er nog lang niet is.
En samen naar de psycholoog hebben we regelmatig gedaan en gaan we ook zeker weer oppakken.
En ondanks dat ik mij veel probeer in te lezen over verslavingen, zal ik nooit volledig kunnen begrijpen wat er in een verslaafd brein omgaat
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
ergens ben ik blij dat hij het heeft verteld, vaak genoeg gehoord dat echt alles achter de rug om van de ander gebeurt

tuurlijk is het wat aan de late kan geweeest maar toch
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
C900 zei:
Zeker, destijds was ik ook ontzettend gekwetst dat hij het pas zo laat deelde. De schaamte was te groot om het meteen te delen zei hij. Daarnaast was dat een periode waarin ik afstand heb genomen omdat ik voelde dat er iets niet goed zat. Op het moment dat ik uitsprak dat ik liever een einde wil maken aan de relatie is het moment geweest waarbij hij drie weken later het besef heeft gekregen dat het zo niet langer kon. Ik kan het hem achteraf niet kwalijk nemen dat hij het niet deelde, omdat we eigenlijk niet samen waren. Zodra ik open stond voor een gesprek twee maanden later had hij al hulp gezocht en was het het moment waarin ik te horen kreeg dat hij dat jaar verslaafd is geweest. Dit is in ieder geval een ernstig signaal dat hij er nog lang niet is.
En samen naar de psycholoog hebben we regelmatig gedaan en gaan we ook zeker weer oppakken.
En ondanks dat ik mij veel probeer in te lezen over verslavingen, zal ik nooit volledig kunnen begrijpen wat er in een verslaafd brein omgaat
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je verdere uitleg🙏🏻

En idd je zal nooit voelen/ervaren hoe het is om met een verslaving/gebruik omte gaan als je dat zelf niet hebt meegemaakt.

Weet wel dat dit niet jou probleem is. Het is zijn probleem. Jij kan dit niet oplossen.
Jij kan hem niet veranderen als dat alleen hijzelf dat kan.
Hij is een volwassen man en verantwoordelijk voor hemzelf.
Maar dat weet je vast al wel.

Belangrijk is, is dat jij goed bij jouzelf blijft. En kiest/doet wat het best is voor jou. Voor in het hier en nu. En niet later. Later bestaat niet.

Heel veel succes. 🙏🏻
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
C900 zei:
Dankjewel voor je reactie! Is een klinische opname zinvol als je momenteel niet dagelijks gebruikt?
Klik om te vergroten...
Absoluut. Ik gebruikte ook niet dagelijk maar ik was mijn hele leven kapot aan het maken. De frequentie van het gebruik is niet zo heel belangrijk. Wat eerder telt is het controleverlies - vaker gebruiken dan je je voor hebt genomem, meer gebruiken dan je van plan was of door gaan tot alles op is, verantwoordelijkheden laten schieten om te kunnen gebruiken, liegen over gebruik. En daar proef ik toch zeker wat van in jouw verhaal over je parrtner.

Ik zou juist zeggen dat een schijnbaar uit de lucht vallende terugval een reden is om dat eens heel goed uit te pluizen. Als jouw partner doorgaat met wat 'ie altijd al deed, zal hij krijgen wat hij altijd kreeg. Hij zal de diepte in moeten over zichzelf. Niet makkelijk maar het is heel erg de moeite waard uiteindelijk. Ik zou willen dat ik 30 jaar geleden gedaan had wat ik vorig jaar moest doen om mijn leven weer terug op de rails te krijgen.

C900 zei:
Het lastige is ook dat hij al uit die werksfeer is gehaald. Hij heeft momenteel zijn eigen advocaten kantoor en hoewel de stress natuurlijk ook hoog ligt, doet hij wel iets waar hij veel voldoening en plezier uit haalt. Ik vind het bizar om te beseffen dat iemand 8 maanden lang geen behoefte heeft en zelfs heeft geweigerd toen het hem onder de neus werd geschoven. En dan, voor ons gevoel, uit het niks een terugval krijgt. Ik zou dit weekend eigenlijk gaan intrekken en samenwonen, maar momenteel heb ik vooral behoefte aan rust
Klik om te vergroten...
Een terugval komt echt niet uit het niets, maar het kan wel zo voelen voor iedereen. Jouw partner was er, bewust of onbewust, waarschijnlijk al enige tijd mee bezig. Ik heb mij heel lang geschaamd voor de trek en gedachten die ik had, en ik vertelde het ook nooit voordat het te laat was en ik last kreeg van mijn geweten. Knoop maar in je oren dat het allemaal bij verslaving hoort en dat er 0% bij zit om jou iets aan te doen of dat er opzet in het spel is of dat soort (logische) gedachten.

Helaas is het vaak wel nodig dat de verslaafde op de boden van de spreekwoordelijke put belandt voordat er de veranderingen in gang gezet kunnen worden die nodig zijn om de verslaving onder controle te krijgen. En daar hoort ook bij: geen alcohol, complete eerlijkheid, keihard werken om angsten aan te gaan, door levenslang aangeleerde weerstanden heen te breken, en als de verandering dan eenmaal plaats heeft gevonden moet er onderhoud gepleegd worden.

Een heel verhaal. Hopelijk helpt dit een beetje om wat rust te vinden in een lastige tijd.

Voor een verslaafde geldt: doe het niet alleen. En dat gaat ook op voor naasten. Praat erover en vraag hulp.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
C900 zei:
Ben inmiddels weer gebroken. Het is weer een aantal maanden goed gegaan, tot drie dagen geleden. Toen heeft hij een terugval gehad die, volgens hem, door werkdruk kwam. Ontzettend goed gesprek gehad en ik kon beter met deze terugval omgaan dan de keren daarvoor. Ik kon het ook sneller een plekje geven en we hebben eigenlijk hele fijne dagen samen gehad de afgelopen dagen. Vanavond had ik echter een onderbuik gevoel toen ik al in bed lag en ben opnieuw naar de woonkamer gegaan, waar hij zat. Hij had zijn hand al achter het kussen en ik vertrouwde het niet. Toen ik het kussen wegpakte zag ik het zakje coke in zijn handen.. dit voelt echt als een nachtmerrie. We wonen in een appartement, dus ik lig letterlijk een paar meter van hem verwijderd. Hoe pijnlijk is het dat je partner dan ligt te snuiven in een andere kamer. Hij zegt dat hij het nog had van 3 dagen geleden. Dat vind ik misschien nog wel het ergste. Dit is geen zwak moment, maar bewust bewaarde drugs omdat je wist dat je het nog wilde gebruiken. Voorheen gooide hij altijd het resterende nog weg. In een situatie als deze vraag ik mij af hoe groot de spijt en schaamte is van 3 dagen geleden. Als je écht zo graag wil stoppen, dan gooi je die rotzooi toch meteen weg?
Klik om te vergroten...
Helaas is het bij verslaving vaak nodig dat we volledig verslagen raken voordat verandering mogelijk is. Tot die tijd hebben drugs controle over ons.

Ben je al bij Nar-Anon geweest en hij naar een CA of NA meeting?
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#11
C900 zei:
Ben inmiddels weer gebroken. Het is weer een aantal maanden goed gegaan, tot drie dagen geleden. Toen heeft hij een terugval gehad die, volgens hem, door werkdruk kwam. Ontzettend goed gesprek gehad en ik kon beter met deze terugval omgaan dan de keren daarvoor. Ik kon het ook sneller een plekje geven en we hebben eigenlijk hele fijne dagen samen gehad de afgelopen dagen. Vanavond had ik echter een onderbuik gevoel toen ik al in bed lag en ben opnieuw naar de woonkamer gegaan, waar hij zat. Hij had zijn hand al achter het kussen en ik vertrouwde het niet. Toen ik het kussen wegpakte zag ik het zakje coke in zijn handen.. dit voelt echt als een nachtmerrie. We wonen in een appartement, dus ik lig letterlijk een paar meter van hem verwijderd. Hoe pijnlijk is het dat je partner dan ligt te snuiven in een andere kamer. Hij zegt dat hij het nog had van 3 dagen geleden. Dat vind ik misschien nog wel het ergste. Dit is geen zwak moment, maar bewust bewaarde drugs omdat je wist dat je het nog wilde gebruiken. Voorheen gooide hij altijd het resterende nog weg. In een situatie als deze vraag ik mij af hoe groot de spijt en schaamte is van 3 dagen geleden. Als je écht zo graag wil stoppen, dan gooi je die rotzooi toch meteen weg?
Klik om te vergroten...
Helaas zat ik tijdens het hoogtepunt van mijn verslaving ook vaak een paar meter van mijn partner in een andere kamer stiekem te snuiven. Ondanks dat ik het echt niet wilde was de drang zo groot. Ik hoop dat jouw partner de hulp krijgt die hij nodig heeft. Weet dat het in elk geval niet aan jou ligt.
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#12
dupont zei:
Helaas is het bij verslaving vaak nodig dat we volledig verslagen raken voordat verandering mogelijk is. Tot die tijd hebben drugs controle over ons.

Ben je al bij Nar-Anon geweest en hij naar een CA of NA meeting?
Klik om te vergroten...
Hij heeft al eens rock-bottom geraakt met een ziekenhuisopname omdat hij zo buiten westen was. Dat was ook het moment voor hem dat hij uit zichzelf hulp had gezocht. Ik zou niet weten wat op dit moment nog moet gebeuren voordat er dan écht verandering gaat plaatsvinden.
En eerlijk gezegd nog niet, maar daar ga ik mij nu voor inschrijven. Wat betreft de meetings voor hem: hij zegt het niet te willen in de angst bekende tegen te komen gezien zijn baan. Maarja, ook dan wil je misschien niet alles doen om er vanaf te komen. Ik ben ten einde raad in ieder geval
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ulixes zei:
Helaas zat ik tijdens het hoogtepunt van mijn verslaving ook vaak een paar meter van mijn partner in een andere kamer stiekem te snuiven. Ondanks dat ik het echt niet wilde was de drang zo groot. Ik hoop dat jouw partner de hulp krijgt die hij nodig heeft. Weet dat het in elk geval niet aan jou ligt.
Klik om te vergroten...
Erg om te horen. Het raakt mij vooral omdat dit de eerste keer is. Hij is weer 6 maanden clean gebleven en nu is het weer zo kort achter elkaar raak. En dan nu ook nog een paar meter verderop, is voorheen nooit gebeurd.
Dankjewel voor de bemoedigende woorden in elk geval
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
C900 zei:
Hij heeft al eens rock-bottom geraakt met een ziekenhuisopname omdat hij zo buiten westen was. Dat was ook het moment voor hem dat hij uit zichzelf hulp had gezocht. Ik zou niet weten wat op dit moment nog moet gebeuren voordat er dan écht verandering gaat plaatsvinden.
En eerlijk gezegd nog niet, maar daar ga ik mij nu voor inschrijven. Wat betreft de meetings voor hem: hij zegt het niet te willen in de angst bekende tegen te komen gezien zijn baan. Maarja, ook dan wil je misschien niet alles doen om er vanaf te komen. Ik ben ten einde raad in ieder geval
Klik om te vergroten...

Als ik naar mijn eigen terugvallen kijk, moest ik wederom op een bepaalde manier verslagen worden.

Dit betekent overigens niet dat ik nog een diepere rock-bottom moest bereiken ofzo. Integendeel, de terugvallen waren echt niet tof, maar persoonlijk liet ik het niet zover komen als de periode voordat ik naar de kliniek ging in Zuid Afrika.

Wat voor mij vaak wel die 'verslagenheid' voorstelde, is als mijn omgeving erachter kwam. Dan voelde ik me zo beschaamd en mislukt. Dat het wéér mis was gegaan.
En dit gaf mij voldoende motivatie om de juiste dingen te doen zodat weer stoppen lukte.

Daarbij moet ik wel zeggen. Ik was en ben actief NA/CA lid. En wat mij ook hielp is dat ik in die groep dan eerlijk bekende dat ik een terugval had gehad. Dat deed ik op elke meeting voor een week lang, zodat ik wel écht stilstond bij de terugval en die serieus nam. Die schuld en schaamte was niet fijn, maar door eerlijk te zijn, ook op de groepen, kreeg ik wèl de steun die ik nodig had.

Héél erg vervelend voor jou nu wel, deze situatie.

Voor de NAR-ANON hoef je je niet in te schrijven ofzo voor zover ik weet. Uit mijn hoofd is er dinsdag en vrijdag een online meeting. Op woensdag is er een fysieke meeting in Den Haag en op donderdagavond, vanavond dus, is er een specifieke meeting voor nieuwkomers. Ik vermoed dat je daar wat meer info krijgt dan op de 'gewone' meetings als je nieuw bent bij de meetings.

Ik zou je dus zeker aanbevelen anders vanavond eens aan te haken via Zoom.

Op de website kan je ook telefoonnummers vinden en even appen of bellen van tevoren als je dat graag hebt.

Heel veel sterkte en succes!

Nar-Anon Familiegroepen

www.naranon.nl www.naranon.nl
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
C900 zei:
Als je écht zo graag wil stoppen, dan gooi je die rotzooi toch meteen weg?
Klik om te vergroten...
LucidLucy zei:
Wat voor mij vaak wel die 'verslagenheid' voorstelde, is als mijn omgeving erachter kwam. Dan voelde ik me zo beschaamd en mislukt. Dat het wéér mis was gegaan.
En dit gaf mij voldoende motivatie om de juiste dingen te doen zodat weer stoppen lukte.
Klik om te vergroten...
Toch een beetje een andere visie van mijn kant, want schuld- en schaamtegevoelens zijn voor mij ook een belangrijke reden om weer te gaan gebruiken of door te gaan met gebruik.

Na een terugval voel ik me eigenlijk precies zoals @LucidLucy maar ik haal daar geen kracht uit. Ik voel me ook verslagen, maar vanuit die verslagenheid ga ik alleen maar meer gebruiken. Ik stop pas als ik toch een soort positiviteit vind in mezelf en/of mijn omgeving. Pas dan wordt ik weer constructief.

Ik zou dus willen waarschuwen voor al te hoge verwachtingen ten aanzien van je partner @C900 want die hoge verwachtingen leiden weer tot een diepe teleurstelling als het mis gaat en ik vraag me af of die teleurstelling iets positiefs bijdraagt aan de situatie. Jouw partner wil jou waarschijnlijk helemaal niet teleurstellen, dus dat kan ook weer een reden zijn om te gaan liegen als het mis gaat.

Terugvallen horen er een beetje bij. Dus ze gaan misschien nog wel vaker gebeuren. De vraag is hoe je daar het beste mee om kan gaan. En dat is het toch belangrijk om ergens iets positiefs te vinden in de situatie, bijvoorbeeld “We hebben als koppel iets geleerd over hoe we dit soort situaties in de toekomst kunnen voorkomen”.
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Toch een beetje een andere visie van mijn kant, want schuld- en schaamtegevoelens zijn voor mij ook een belangrijke reden om weer te gaan gebruiken of door te gaan met gebruik.

Na een terugval voel ik me eigenlijk precies zoals @LucidLucy maar ik haal daar geen kracht uit. Ik voel me ook verslagen, maar vanuit die verslagenheid ga ik alleen maar meer gebruiken. Ik stop pas als ik toch een soort positiviteit vind ik mezelf en/of mijn omgeving. Pas dan wordt ik weer constructief.

Ik zou dus willen waarschuwen voor al te hoge verwachtingen ten aanzien van je partner @C900 want die hoge verwachtingen leiden weer tot een diepe teleurstelling als het mis gaat en ik vraag me af of die teleurstelling iets positiefs bijdraagt aan de situatie. Jouw partner wil jou waarschijnlijk helemaal niet teleurstellen, dus dat kan ook weer een reden zijn om te gaan liegen als het mis gaat.

Terugvallen horen er een beetje bij. Dus ze gaan misschien nog wel vaker gebeuren. De vraag is hoe je daar het beste mee om kan gaan. En dat is het toch belangrijk om ergens iets positiefs te vinden in de situatie, bijvoorbeeld “We hebben als koppel iets geleerd over hoe we dit soort situaties in de toekomst kunnen voorkomen”.
Klik om te vergroten...

daar heb je ook helemaal gelijk in. Negativiteit voegt niks toe aan een terugval. Wel was ik 4 dagen geleden bij zijn terugval meer begripvol dan ooit. Ik heb hem huilend in mijn armen vastgehouden en gezegd dat hij zich nergens voor hoeft te schamen. We hebben echt uren gepraat. Juist dat gaf ons beiden zo’n goed gevoel. Ik zou niet weten hoe ik iemand anders nog kan steunen op zulke momenten. Teleurstelling die je dan voelt als je partner 2 meter verderop gebruikt is misschien niet bevorderlijk voor een situatie als vannacht, maar ook niet onterecht.
Toen hij mij kwam knuffelen voordat ik naar bed ging had ik al een vreemd onderbuik gevoel. Ik vroeg hem nog of hij drugs uit de auto had gepakt. Het feit dat ik het al aanvoelde en hij eigenlijk open kaart kon spelen maakt het gewoon pijnlijk. Dat gelieg is doodvermoeiend. Misschien kan ik mij niet goed genoeg verplaatsen, maar waarom niet eerlijk zijn als ik het je vraag. Een terugval had dan voorkomen kunnen worden.
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Als ik naar mijn eigen terugvallen kijk, moest ik wederom op een bepaalde manier verslagen worden.

Dit betekent overigens niet dat ik nog een diepere rock-bottom moest bereiken ofzo. Integendeel, de terugvallen waren echt niet tof, maar persoonlijk liet ik het niet zover komen als de periode voordat ik naar de kliniek ging in Zuid Afrika.

Wat voor mij vaak wel die 'verslagenheid' voorstelde, is als mijn omgeving erachter kwam. Dan voelde ik me zo beschaamd en mislukt. Dat het wéér mis was gegaan.
En dit gaf mij voldoende motivatie om de juiste dingen te doen zodat weer stoppen lukte.

Daarbij moet ik wel zeggen. Ik was en ben actief NA/CA lid. En wat mij ook hielp is dat ik in die groep dan eerlijk bekende dat ik een terugval had gehad. Dat deed ik op elke meeting voor een week lang, zodat ik wel écht stilstond bij de terugval en die serieus nam. Die schuld en schaamte was niet fijn, maar door eerlijk te zijn, ook op de groepen, kreeg ik wèl de steun die ik nodig had.

Héél erg vervelend voor jou nu wel, deze situatie.

Voor de NAR-ANON hoef je je niet in te schrijven ofzo voor zover ik weet. Uit mijn hoofd is er dinsdag en vrijdag een online meeting. Op woensdag is er een fysieke meeting in Den Haag en op donderdagavond, vanavond dus, is er een specifieke meeting voor nieuwkomers. Ik vermoed dat je daar wat meer info krijgt dan op de 'gewone' meetings als je nieuw bent bij de meetings.

Ik zou je dus zeker aanbevelen anders vanavond eens aan te haken via Zoom.

Op de website kan je ook telefoonnummers vinden en even appen of bellen van tevoren als je dat graag hebt.

Heel veel sterkte en succes!

Nar-Anon Familiegroepen

www.naranon.nl www.naranon.nl
Klik om te vergroten...
Ontzettend bedankt voor je reactie! Helaas kan ik vanavond niet, maar ik wil zeker weten volgende week donderdag online gaan aansluiten
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
C900 zei:
Wel was ik 4 dagen geleden bij zijn terugval meer begripvol dan ooit. Ik heb hem huilend in mijn armen vastgehouden en gezegd dat hij zich nergens voor hoeft te schamen. We hebben echt uren gepraat. Juist dat gaf ons beiden zo’n goed gevoel.
Klik om te vergroten...
Ah okay, ja dat klinkt idd heel begripvol. Jij zit zeker niet fout in deze situatie en ik snap jouw teleurstelling volkomen. Ik denk alleen dat zijn verlangen om teleurstelling te voorkomen ook een reden kan zijn om te liegen.

C900 zei:
maar waarom niet eerlijk zijn als ik het je vraag.
Klik om te vergroten...
Schaamte dus. Maar soms ook het verlangen om te gebruiken (dat het even wint van het verlangen om niet te gebruiken). Dat verlangen om te gebruiken hou je ergens altijd wel als je verslaafd bent geweest, zelfs als het je leven kapot heeft gemaakt.
C
C900Lid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
Ah okay, ja dat klinkt idd heel begripvol. Jij zit zeker niet fout in deze situatie en ik snap jouw teleurstelling volkomen. Ik denk alleen dat zijn verlangen om teleurstelling te voorkomen ook een reden kan zijn om te liegen.


Schaamte dus. Maar soms ook het verlangen om te gebruiken (dat het even wint van het verlangen om niet te gebruiken). Dat verlangen om te gebruiken hou je ergens altijd wel als je verslaafd bent geweest, zelfs als het je leven kapot heeft gemaakt.
Klik om te vergroten...
Vind ik zo lastig om te begrijpen. Al kan ik mij bij de schaamte iets voorstellen, maar erachter komen doe ik toch. Al is het de dag erna. Hij is nog nooit kunnen wegkomen met een terugval. Juist dan heb ik hoop dat hij het verschil kan gaan maken. Aangeven dat je zwak bent, behoefte hebt. Snap ook dat zoiets niet werkt bij de eerste keer, maar dit is inmiddels de 7e terugval. Als je niet één keer anders handelt, dan zul je altijd verslaafd blijven voor mijn gevoel. Iedere keer toevoegen aan de drang zal je niet vooruit helpen. Mja, misschien sta je er ook te nuchter in als niet-verslaafde. Alle logica verdwijnt immers als je verslaafd bent
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
7 terugvallen is wel veel ja @C900 dan is er misschien meer aan de hand. Of de motivatie is er niet of hij heeft niet de juiste gereedschappen in zijn rugzakje om een terugval te voorkomen.

Hierboven schreef je dat jouw partner sessies had met een psycholoog. Ging het hier specifiek om verslavingszorg? Niet iedere psycholoog is namelijk gespecialiseerd in verslaving.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."