Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAls ik eenmaal begin dan is het moeilijk om te stoppen

Als ik eenmaal begin dan is het moeilijk om te stoppen

21 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeehond zei:
De Arbo is niet je baas. Zij werken met artsen en hebben een beroepsgeheim en mogen je werkgever niet eens informeren.
Klik om te vergroten...

En dit kan ook trouwens. Dan wordt het bij je werkgever vaak opgenomen als overspannen of iets dergelijks. Maar inhoudelijk mag de arbo-arts ze niets zeggen.

Die keuze ligt bij jezelf.

Ik zou het dan ook iedereen aanbevelen om de tijd te nemen om aan herstel te werken, voordat je weer gaat werken. Met alle vangnetten hier in NL, heb je daar over het algemeen één jaar de tijd voor zonder consequenties, twee jaar de tijd met wat inleveren van salaris en daarna nog langer de tijd, maar tegen die tijd mag je werkgever je wel ontslaan en beland je in de WIA. Dan heb je dus nog steeds een uitkering en wordt je ook verder begeleid in reïntegratie.

Kansen genoeg dus!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Het wordt een ander verhaal als men gaat vermoeden dat je onder invloed aan het werk bent, denk ik. Om dat soort dingen mogen ze je op staande voet ontslaan.
Klik om te vergroten...
Hier zit ook nog wel nuance in hoor, afhankelijk van de risico’s die er aan verbonden zijn. Aan de coke op kantoor is wel echt anders dan dronken een betonwagen besturen. Het eerste geval zou geen staande-voetje mogen zijn maar een formele waarschuwing.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
CuriousExplorer zei:
Wacht.

Dus als als uw baas te weten komt dat je drugsverslaafd bent (en jij zegt te willen herstellen), dan mag je werkgever je niet onslaan?
Klik om te vergroten...
Nope, ze kunnen natuurlijk je contract niet verlengen maar met vast dienstverband is je werkgever zelfs verplicht om je een behandel traject aan te bieden / Jou daar in te steunen. Het moment dat je een heel traject achter de rug hebt en niks blijkt te werken en je valt terug in je verslaving. Dan pas maakt de werkgever veel kans om je toch te ontslaan. Dit is wel belangrijk om te weten als je besluit open kaart te spelen met je werkgever.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
dupont zei:
Hier zit ook nog wel nuance in hoor, afhankelijk van de risico’s die er aan verbonden zijn. Aan de coke op kantoor is wel echt anders dan dronken een betonwagen besturen. Het eerste geval zou geen staande-voetje mogen zijn maar een formele waarschuwing.
Klik om te vergroten...
Ik kon mezelf 100% ziekmelden tot aan mijn opname voor mijn benzodiazepine en opiaten afhankelijkheid na een ongeval en talloze ziekenhuis bezoekjes. Maar ook andere hard drugs wat niks met mijn medische situatie te maken had. Maar door die medicijnverslaving mocht ik wel van de Arbo tot aan mijn opname gewoon thuis chillen en proberen meetings te volgen.

Maar je kunt het bij een verslaving en ziekmelding daarvoor vrij makkelijk voor elkaar krijgen dat je niet in staat bent om je werk uit te voeren, of er naartoe te gaan.

Het zit zowieso een beetje raar in elkaar want tegelijkertijd heb je waarschijnlijk veel uren onder invloed gewerkt, wat zowel nadeling voor de werkgever als de werknemer kan zijn mocht je werk er een rechtzaak van maken om jou te proberen te ontslaan (wat ze bijna nooit winnen vanwege wat hierboven door meerdere is uitgelegd)
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Perenijsje zei:
Ja klopt, verslaving is een ziekte. En als je ziek bent mag je werkgever je niet ontslaan als je dus aan je herstel werkt. Je kunt hier in NL dan gewoon een arbeidsongeschiktheids-uitkering krijgen zolang je ziek bent.
Klik om te vergroten...
LucidLucy zei:
Maar verslaving wordt hier gewoon gezien als ziekte. Dus wordt je net zo min ontslagen als iemand die diabetes blijkt te hebben.
Klik om te vergroten...
Een belangrijke kanttekening hierbij (al wel een beetje gezegd):
Je bent wettelijk verplicht om alles te doen aan je herstel. En dat betekent ondermeer hulp zoeken bij de verslavingszorg en de adviezen van de verslavingszorg opvolgen.

Dat is niet te controleren vanwege beroepsgeheim (de bedrijfsarts kan je hier wel op aanspreken), maar in mijn ogen heeft een werkgever of het UWV gegronde reden om betalingen op te schorten als je vrolijk doorgaat met gebruiken. Dan gaat het argument “Ik ben verslaafd dus ik heb geen controle over mijn gebruik” maar ten dele op.

Dus het ligt er maar net aan of je serieus bezig bent met je herstel of niet. Nogmaals, het is niet te controleren, maar je hebt hier wel een wettelijke plicht.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Een belangrijke kanttekening hierbij (al wel een beetje gezegd):
Je bent wettelijk verplicht om alles te doen aan je herstel. En dat betekent ondermeer hulp zoeken bij de verslavingszorg en de adviezen van de verslavingszorg opvolgen.

Dat is niet te controleren vanwege beroepsgeheim (de bedrijfsarts kan je hier wel op aanspreken), maar in mijn ogen heeft een werkgever of het UWV gegronde reden om betalingen op te schorten als je vrolijk doorgaat met gebruiken. Dan gaat het argument “Ik ben verslaafd dus ik heb geen controle over mijn gebruik” maar ten dele op.

Dus het ligt er maar net aan of je serieus bezig bent met je herstel of niet. Nogmaals, het is niet te controleren, maar je hebt hier wel een wettelijke plicht.
Klik om te vergroten...

Ja dat is inderdaad wel een kanttekening die je niet moet vergeten 😂
Voor mij was het toch wel zó vanzelfsprekend dat ik aan herstel wilde werken. Als ik niet eens meer zoiets simpels kon als op tijd op mijn werk verschijnen door psychose van drugsgebruik. Laat staan dat ik echt kon werken. Ja het was voor mij wel duidelijk dat er iets moest veranderen.

Je bent inderdaad wettelijk verplicht om serieus mee te werken aan het reïntegratie traject dat wordt ingezet bij langdurig ziekteverzuim. Dat houdt voor verslaving in dat je in behandeling gaat. Maar je arts kan misschien ook andere dingen van je vragen.

Zolang je 'je huiswerk' netjes doet. En als dat niet lukt, kan uitleggen waarom het niet lukt. Zit je redelijk safe volgens mij.

Bij mij is het eigenlijk allemaal andersom gegaan. Ik heb me pas ziek gemeld op het moment dat ik al lang en breed aangemeld was bij de kliniek. Na iets langer dan een week vanaf mijn eerste ziektedag, zat ik al in de detox.
En daarna dus naar Zuid-Afrika.

Dat gaf ook nog wel wat hiccups in het reïntegratie traject trouwens. Want normaal is je werkgever verplicht om samen met de arbo-arts na 6 weken een plan van aanpak te maken voor je herstel. Maar toen zat ik dus in het buitenland, met beperkingen wat betreft contact met de buitenwereld. Hier had ik ze natuurlijk wel over ingelicht.

En toen ik terug was, ben ik er niet achteraan gegaan omdat ik dit niet wist. En bij mijn werkgever, ging er pas vrij laat bij HR een lampje branden 😂

Gaf mij wel lekker de ruimte om even helemaal niet aan werk te denken de eerste paar maanden.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
En dit kan ook trouwens. Dan wordt het bij je werkgever vaak opgenomen als overspannen of iets dergelijks. Maar inhoudelijk mag de arbo-arts ze niets zeggen.
Klik om te vergroten...
Bij mentale klachten en verslaving word er in het verslag aan je werkgever meestal benoemd dat je beperkingen hebt in het persoonlijk en sociaal functioneren en zullen ze nooit medische termen gebruiken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Torchic zei:
Bij mentale klachten en verslaving word er in het verslag aan je werkgever meestal benoemd dat je beperkingen hebt in het persoonlijk en sociaal functioneren en zullen ze nooit medische termen gebruiken.
Klik om te vergroten...

Uhu, bij ons wordt dat eigenlijk automatisch opgevat als overspannen. Maar dat zal misschien ook wel anders zijn bij een andere organisatie. Voor ons is overspannen/burn-out toch een soort beroepsziekte.
i
ikwilnietmeergebruikenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi ik ben Klaas en vaak doe ik het niet maar als ik eenmaal begin dan stop ik heel moeilijk Vaak door ruzie ga ik mijn gang word dan uit huis gezet en ben ik dan niet bang. Tijdens werk ben ik braaf maar na werk vind ik het gaaf. Het klinkt heel mooi maar dat is het niet. Want na heel veel plezier komt toch ook verdriet. Speel Tony Montana met een halfje per keer. Maar dan komt de paranoia en angst elke keer..Ik ontvlucht de ruzie en realiteit. Maar als ik terugkom dan heb ik heel veel spijt...ben bang voor verlies van alles wat ik heb...maar dat ene moment geeft me heel veel pret. Ik wil ook niet meer maar ben erg ziek en naar een kliniek durf ik niet. Wat zeg ik op mn werk dat ik heel ziek ben. De arbo vertrouw ik niet want zij zijn van hen. Geheim ammehoela een koffie en geld en kijk dan wie is er dan de held. Soms lukt het 2 maanden om te stoppen maar dan komt het ineens op mij pad weer hoppen. Ik wil niet meer..zeg ik altijd dus ga ik op vakantie van tijd tot tijd. Niet naar een land waar het is in overvloed maar een land die je naar de gevangenis brengt met spoed. Vond je het rijmpje leuk laat dan wat van je horen. Ik zal het altijd spitsen mijn grote oren. Ben geen klein potje maar een man straight as hell en die gvd spul maakt mij geil zo valt deze stijl. Heb geen probleem met een ander zijn keus. Het gaat me voorbij zo in mijn neus...oh ja geil word ik wel maar met teveel is de erectie niet altijd snel..groetjes van Klaas Vaak ik doe het soms maar niet te al te vaak.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Madrid, 5 december 2023.


Beste @ikwilnietmeergebruiken,


Noem mij maar Ted de Braak,
Maar Klaas Vaak doet het voor mij te vaak.
Als je niet uitkijkt is het raak,
en dan ben je weer de Sjaak.

Kijk nou uit met je werk,
straks ligt je carriëre onder een zerk.
Of rijd je tegen een berk,
met coke onder je neusvlerk!

Sta aan de kant van de waarheid,
anders wordt je leven een raarheid!
Stop nou even met dat coken,
anders gaat alles om je heen nog meer spoken!


Groeten van Sint Casrus en Piet!

P.S.: met die Tony Montana liep het ook niet goed af.


Heb zelf nooit coke-problemen gehad, maar wil je wel écht stoppen?
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Klaas, luister naar deze rijm vol kracht, Verslaving achterlaten is een noodzakelijke pracht. Eenmaal begonnen, lijkt het moeilijk te keren, Maar geloof in jezelf, je kunt overwinnen, leren.

Ruzies en pijn zullen blijven verschijnen, Laat verslaving los, kies voor betere lijnen. Werk aan jezelf, ontdek je innerlijke licht, Versla verslaving, stap uit dat duister zicht.

Steun en liefde zijn er om je te geleiden, Samen kun je herstel bereiken, vermijden. Kies voor een leven dat vrij is en lacht, Laat verslaving achter, ga voor een nieuwe dag en pracht.

Dus Klaas, het is tijd om te beslissen, Laat verslaving los, laat je hart niet meer missen. Een toekomst vol mogelijkheden en kracht, Kies voor herstel, voor een nieuw begin, zacht.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dear Klaas,

Niet beginnen, daar valt voor jou wat te winnen
Heb je al eens gedacht aan hulp?
Omarm de steun en kruip uit je schulp

Retteket!
Groet van,

FredKroket
B
BierflesjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Al ben je Montana of straight as hell, uiteindelijk blijf je Klaas..
Een echte man is nog steeds zijn verslaving de baas.

Je ziet het als een lichtpunt in je leven,
Maar uiteindelijk zal het je alleen donkere tijden geven.

Op je werk ben je braaf maar daarna vind je het weer gaaf..
Kies voor vrijheid want je bent anders die coke zijn slaaf.

Als 2 maanden stoppen lukt waarom dan niet 3..
Wees hard voor jezelf misschien hoef je het dan nie..

Het is makkelijk gezegd en natuurlijk moeilijker gedaan..
Maar uiteindelijk ben jij degene die met beide benen op de grond moet gaan staan.

Verwijder je dealer en zet foute vrienden opzij,
Zeg tegen jezelf: “Ik wil mijn leven terug.. WANT DIE IS VAN MIJ”!

Het werd Tony Montana zijn dood hij leefde niet lang..
Die coke maakte hem wazig en werd zijn ondergang.
Wees niet bang want achter een deur staat een beter leven op de gang..
Maar dan moet je stoppen met die coke..
En JOU lukt dat! Zeker nu het nog kan..







  • Bierflesje
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
@ikwilnietmeergebruiken

Klaas vent blijf toch niet steeds voor je problemen weglopen
Kom nou eens uit die eenzame schulp gekropen

Je bent ziek en daarvoor hoef je je niet te schamen
Dat kunnen de verslaafden hier (zoals ik) beamen

Realiseer jezelf maar: ik ben niet alleen
Er is een weg uit deze cirkel zo gemeen

Ga om te beginnen naar je huisarts toe
Wees eerlijk, je krijgt echt niet met de roe

Behandeling kan ook ambulant
Voor je werkt lijkt er dan zo goed als niets aan de hand

En werkt het niet dan kun je naar de kliniek
Je meldt je zonder details dan gewoon ziek

De bedrijfsarts heeft geheimhoudinsplicht
Jouw baas wordt alleen heel algemeen ingelicht

Als je zo in het geheim je neus vol blijft stoppen
komen er steeds meer problemen op de proppen

De shit wordt steeds maar groter en erger
Ga werken aan jezelf en je verzet straks clean bergen (aiii net het laatste rijmwoord 😄)

Groetjes van Stimfappiet 🤗
P
PietlulLid
01-01-2024, 00:00
#15
een groot probleem is stress
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
ik heb/had dit ook , meer meer meer
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat een prachtige rijmelarij, complimenten hoor! 😍
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Als eerst, heb je een vast contract?

Als jij het punt bereikt dat je echt serieus bent over jou herstel dan hoef je niet bang te zijn voor jou werk, ze mogen jou niet ontslaan en moeten jou steunen in je herstel

En de arbo staat aan jou kant, dit is een fout die mensen vaak maken. De arbo is op dit moment juist je beste vriend maar je moet wel eerlijk zijn en oprecht. Of je nou in opname moet of ambulant behandelt wilt worden, de arbo gaat je erbij helpen!

Ik snap je angst maar jou gezondheid is belangrijker dan een job die je in 2 weken zou vervangen als je dood neerpleurt. Wees dus echt niet bang jou werk is maar bijzaak.

Zet jezelf safe en hou je taai gozer

PS: is laat geen zin om te rijmen 😵
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Red pill zei:
Als eerst, heb je een vast contract?

Als jij het punt bereikt dat je echt serieus bent over jou herstel dan hoef je niet bang te zijn voor jou werk, ze mogen jou niet ontslaan en moeten jou steunen in je herstel

En de arbo staat aan jou kant, dit is een fout die mensen vaak maken. De arbo is op dit moment juist je beste vriend maar je moet wel eerlijk zijn en oprecht. Of je nou in opname moet of ambulant behandelt wilt worden, de arbo gaat je erbij helpen!

Ik snap je angst maar jou gezondheid is belangrijker dan een job die je in 2 weken zou vervangen als je dood neerpleurt. Wees dus echt niet bang jou werk is maar bijzaak.

Zet jezelf safe en hou je taai gozer

PS: is laat geen zin om te rijmen 😵
Klik om te vergroten...
Wacht.

Dus als als uw baas te weten komt dat je drugsverslaafd bent (en jij zegt te willen herstellen), dan mag je werkgever je niet onslaan?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#20
CuriousExplorer zei:
Dus als als uw baas te weten komt dat je drugsverslaafd bent (en jij zegt te willen herstellen), dan mag je werkgever je niet onslaan?
Klik om te vergroten...
De Arbo is niet je baas. Zij werken met artsen en hebben een beroepsgeheim en mogen je werkgever niet eens informeren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."