Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#1
RnB_fan zei:
En dan heb ik na mijn nuchtere borrels helaas toch vaak alsnog een kater.. haha. Slaaptekort en ritmeverandering hakken er bij mij ook keihard in!
Klik om te vergroten...
Hahaha ja stom hè! We hebben allebei ook hoofdpijn nu.. 🥴 prikkels en ook door suiker in die 0.0 of frisdrankjes denk ik. Maar goed, geen gewetenskater iig 😉 die zijn altijd het heftigst bij mij
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoe is het gegaan dit weekend?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Positief hoor!
Ik lees misschien wel een beetje, dat je niet echt de knoop door hebt gehakt en daarom nog wel te maken hebt met "overdenken". Als je helemaal achter je besluit zou staan, denk ik dat je dat overdenken niet meer meemaakt.
Had je een exact doel gesteld? X maanden of iets dergelijks?

Ga zo door en blijf genieten van de positieve effecten zoals je al doet!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#4
HappyMind zei:
Hoe is het gegaan dit weekend?
Klik om te vergroten...
Lief dat je het vraagt! Qua nuchter zijn: goed! Niks gedronken of gebruikt.
Merk wel dat ik er in m’n hoofd veel mee bezig ben, veel aan het overdenken. Voel me soms wat saai ofzo, kan nog niet echt genieten van een borrel in een groot gezelschap, snel last van drukte enzo.

Vrijdagavond bij een borrel dus al na 2 uurtjes al naar huis gegaan. Zojuist op een chaotische verjaardagsfeestje geweest in een vrij kleine huiskamer met veel mensen en jonge kinderen. Normaal zou ik 2 wijntjes of biertjes hebben gedronken, nu dus niet en heb dan echt last van de prikkels. Mijn dochtertje ook en ze zei na een uur: “ik wil naar huis!”. Vond ik helemaal niet erg 😇.
Volgende week carnaval en heb besloten maar eventjes overdag te gaan. Maar daar ben ik dus ook al dagen over aan t tobben in m’n hoofd.

Al met al gaat het dus wel goed maar vind het soms ook wel een uitdaging en ben heel veel aan t overdenken. Wordt vanzelf minder als ik er wat aan gewend ben denk ik!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Pompoen zei:
Lief dat je het vraagt! Qua nuchter zijn: goed! Niks gedronken of gebruikt.
Merk wel dat ik er in m’n hoofd veel mee bezig ben, veel aan het overdenken. Voel me soms wat saai ofzo, kan nog niet echt genieten van een borrel in een groot gezelschap, snel last van drukte enzo.

Vrijdagavond bij een borrel dus al na 2 uurtjes al naar huis gegaan. Zojuist op een chaotische verjaardagsfeestje geweest in een vrij kleine huiskamer met veel mensen en jonge kinderen. Normaal zou ik 2 wijntjes of biertjes hebben gedronken, nu dus niet en heb dan echt last van de prikkels. Mijn dochtertje ook en ze zei na een uur: “ik wil naar huis!”. Vond ik helemaal niet erg 😇.
Volgende week carnaval en heb besloten maar eventjes overdag te gaan. Maar daar ben ik dus ook al dagen over aan t tobben in m’n hoofd.

Al met al gaat het dus wel goed maar vind het soms ook wel een uitdaging en ben heel veel aan t overdenken. Wordt vanzelf minder als ik er wat aan gewend ben denk ik!
Klik om te vergroten...
Ben verder ook wel trots trouwens. Blij dat het me tot nu toe op zich goed afgaat en de frisse ochtenden zijn goud! Maar het is soms dus concessies doen zoals hier eerder al werd gezegd, en dat is ook oké.

het helpt me wel enorm door hier te delen en te lezen. 😊
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
Positief hoor!
Ik lees misschien wel een beetje, dat je niet echt de knoop door hebt gehakt en daarom nog wel te maken hebt met "overdenken". Als je helemaal achter je besluit zou staan, denk ik dat je dat overdenken niet meer meemaakt.
Had je een exact doel gesteld? X maanden of iets dergelijks?

Ga zo door en blijf genieten van de positieve effecten zoals je al doet!
Klik om te vergroten...
Ja dat lees je eigenlijk wel goed. Ik weet dat ik geen 3mmc meer wil gebruiken, nooit meer. Dat is me heel helder. Ben wel aan het twijfelen over weer een keer xtc met een festival in de zomer. Met alchohol heb ik verder eigenlijk nooit echt een groot probleem gehad, behalve dus dat alcohol er de laatste tijd voor zorgt dat ik cravings naar 3mmc of coke krijg. Daarom ook met alcohol gestopt nu, maar heb in m’n hoofd nog deurtjes voor alcohol openstaan merk ik. In maart een lang weekend met vriendinnen weg, in april een keer luxe uit eten. Ik ben er nog niet over uit of ik dan toch niet ga drinken. Ik wil het eigenlijk niet, maar ergens ook weer wel. Bij die momenten is er sowieso geen drugs bij, dus zou ik in theorie kunnen drinken. Echter, als ik dan weer ga drinken, denk ik vast dat ik ook op andere momenten weer kan drinken en dan komt uiteindelijk 3mmc of coke weer om de hoek kijken. Eigenlijk weet ik nu dus al dat het zo gaat. En nu ik dit typ, besef ik dat ik dus ook niet moet drinken, ook niet op momenten dat het in theorie zou kunnen.

Ik vind het lastig, een exact doel. Zou eigenlijk willen zeggen: een jaar, tot oud en nieuw bijvoorbeeld. Heb eerder 3 maanden gedaan, maar ging toen ook weer overstag (en nog erger dan daarvoor), dus 3 maanden is te kort.
Oké, een jaar. Bij deze. Een jaar geen alcohol en gesnuif. Om bovenstaande reden (dit laatste typ ik voor mezelf, voor als ik weer even vergeet waarom ook alweer). En dan mag ik over een half jaar in de zomer wel weer xtc op een festival 😉 als ik dat dan nog wil.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Pompoen zei:
Bij deze. Een jaar geen alcohol en gesnuif
Klik om te vergroten...

Nice!
Kan zeker het proces makkelijker maken!
Ik zit zelf in dergelijke situatie. Ik wil minstens 1 jaar zonder wiet (deed ik dag in dag uit hele dagen door) en ging even iets meer dan 3 maanden echt goed begin 2023, maar ik denk dat deels de alcohol me weer aan het blowen heeft gezet.
Nu ben ik weer positief bezig, maar begin Januari nog een keer dronken geworden. Was geen drama (ik drink niet vaak deze jaren), maar ik was wel weer weekje extra nerveus. Nu heb ik app lopen waar ik "dagen nuchter" bijhoud en heb alcohol er nu ook in gezet. Ondertussen 30 dagen. Wiet/ THC 66 dagen!

Maar verwacht van mij niet dat ik meedoe met gezellige feestjes deze periode. Ik mis het niet, maar bij de alcohol gelegenheden ben ik snel uitgekeken deze maanden (Op maaltijden met vrienden en familie na, dan neem ik zonder problemen mijn frisdrank of Spa Rood).

Genoeg andere leuke dingen te doen gelukkig en in de nacht slaap ik gewoon!
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pompoen zei:
Lief dat je het vraagt! Qua nuchter zijn: goed! Niks gedronken of gebruikt.
Merk wel dat ik er in m’n hoofd veel mee bezig ben, veel aan het overdenken. Voel me soms wat saai ofzo, kan nog niet echt genieten van een borrel in een groot gezelschap, snel last van drukte enzo.

Vrijdagavond bij een borrel dus al na 2 uurtjes al naar huis gegaan. Zojuist op een chaotische verjaardagsfeestje geweest in een vrij kleine huiskamer met veel mensen en jonge kinderen. Normaal zou ik 2 wijntjes of biertjes hebben gedronken, nu dus niet en heb dan echt last van de prikkels. Mijn dochtertje ook en ze zei na een uur: “ik wil naar huis!”. Vond ik helemaal niet erg 😇.
Volgende week carnaval en heb besloten maar eventjes overdag te gaan. Maar daar ben ik dus ook al dagen over aan t tobben in m’n hoofd.

Al met al gaat het dus wel goed maar vind het soms ook wel een uitdaging en ben heel veel aan t overdenken. Wordt vanzelf minder als ik er wat aan gewend ben denk ik!
Klik om te vergroten...
Herken je het overdenken van jezelf? Ik denk dat het in deze situatie ook wel een logisch gevolg is. Omdat je zo bewust bezig bent met wat je juist niet/wel wilt en dat nieuwe patronen aanleren tijd nodig heeft.
Pompoen zei:
Ben verder ook wel trots trouwens. Blij dat het me tot nu toe op zich goed afgaat en de frisse ochtenden zijn goud! Maar het is soms dus concessies doen zoals hier eerder al werd gezegd, en dat is ook oké.

het helpt me wel enorm door hier te delen en te lezen. 😊
Klik om te vergroten...
Blij om te lezen dat je trots op jezelf bent!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
Nice!
Kan zeker het proces makkelijker maken!
Ik zit zelf in dergelijke situatie. Ik wil minstens 1 jaar zonder wiet (deed ik dag in dag uit hele dagen door) en ging even iets meer dan 3 maanden echt goed begin 2023, maar ik denk dat deels de alcohol me weer aan het blowen heeft gezet.
Nu ben ik weer positief bezig, maar begin Januari nog een keer dronken geworden. Was geen drama (ik drink niet vaak deze jaren), maar ik was wel weer weekje extra nerveus. Nu heb ik app lopen waar ik "dagen nuchter" bijhoud en heb alcohol er nu ook in gezet. Ondertussen 30 dagen. Wiet/ THC 66 dagen!

Maar verwacht van mij niet dat ik meedoe met gezellige feestjes deze periode. Ik mis het niet, maar bij de alcohol gelegenheden ben ik snel uitgekeken deze maanden (Op maaltijden met vrienden en familie na, dan neem ik zonder problemen mijn frisdrank of Spa Rood).

Genoeg andere leuke dingen te doen gelukkig en in de nacht slaap ik gewoon!
Klik om te vergroten...
Wow goed streven ook!! Dat lijkt me helemaal een uitdaging, als je het de hele dag door deed. Kom je dan niet de hele dag door situaties tegen waarin je dus normaal gesproken zou blowen?
En herkenbaar van die feestjes, daar moet ik ook nog een modus in zien te vinden (meer voor mezelf kiezen). Maaltijden zijn idd makkelijker om alcoholvrij te doen, dat ervaar ik ook.
Merk je al verschil zo na een maand? Goed bezig iig!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#10
HappyMind zei:
Herken je het overdenken van jezelf? Ik denk dat het in deze situatie ook wel een logisch gevolg is. Omdat je zo bewust bezig bent met wat je juist niet/wel wilt en dat nieuwe patronen aanleren tijd nodig heeft.
Klik om te vergroten...
Ja is logisch inderdaad, maar herken ik ook wel van mezelf. Kan nogal veel in mijn hoofd zitten en wil ook altijd alles proberen te verklaren. Vandaar dat “verdoven” soms juist ook zo fijn is, even dat hoofd uit haha. Dat is nu de uitdaging. Ik hou echter wel van uitdagingen dus komt vast goed! 🤗
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Pompoen zei:
Kom je dan niet de hele dag door situaties tegen waarin je dus normaal gesproken zou blowen?
Klik om te vergroten...
Ja, eerste weken wel, maar ondertussen ben ik alleen maar positief over het feit dat ik niet hoef te gebruiken om het leuk te hebben. Ik blijf last hebben van extra vermoeidheid en zal nog wel even aan kunnen houden.
Ik voel me wel steeds sterker worden mentaal en fysiek en kan verder werken aan lange termijn plannen. En genieten van het nu lukt ook op veel momenten van de meeste dagen.:)

Pompoen zei:
Merk je al verschil zo na een maand?
Klik om te vergroten...
Die maand betreft alcohol en er waren toch een aantal momenten dat ik wel trek had, maar gezien ik besloten heb een jaar niet te drinken, was er weinig mogelijkheid om te overdenken.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Manu76 zei:
Ja, eerste weken wel, maar ondertussen ben ik alleen maar positief over het feit dat ik niet hoef te gebruiken om het leuk te hebben. Ik blijf last hebben van extra vermoeidheid en zal nog wel even aan kunnen houden.
Ik voel me wel steeds sterker worden mentaal en fysiek en kan verder werken aan lange termijn plannen. En genieten van het nu lukt ook op veel momenten van de meeste dagen.:)


Die maand betreft alcohol en er waren toch een aantal momenten dat ik wel trek had, maar gezien ik besloten heb een jaar niet te drinken, was er weinig mogelijkheid om te overdenken.
Klik om te vergroten...
Ah ja, hoor je vaker, vermoeidheid. Fijn dat je ook positieve effecten merkt, dat is motiverend! Ook snap ik wat je zegt over het overdenken: dat dat minder is als je plan gewoon duidelijk is. Dan is er geen discussie mogelijk eigenlijk. Goed bezig!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ga noooooit meer in discussie met jezelf of je wel, of niet gaat/ wilt gebruiken ofwel drinken!
Je gaat dan in discussie met de verslaving duivel 😈 die vaak op je rechterschouder zit en je probeert om over te halen om toch iets te nemen met alle ellende van dien die gegarandeerd volgen gaat.
Probeer om acuut afleiding te zoeken, hoe klein ook, die de gedachte aan die drank of stuff tackelt.
Niet gaan discussiëren!
Want die discussie is vaak, heel vaak gedoemd om te mislukken. Die duivel wint heel vaak en dan is de kater naderhand zo groot en zwaar.
Laat die duivel het pleit niet winnen!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Ga noooooit meer in discussie met jezelf of je wel, of niet gaat/ wilt gebruiken ofwel drinken!
Je gaat dan in discussie met de verslaving duivel 😈 die vaak op je rechterschouder zit en je probeert om over te halen om toch iets te nemen met alle ellende van dien die gegarandeerd volgen gaat.
Probeer om acuut afleiding te zoeken, hoe klein ook, die de gedachte aan die drank of stuff tackelt.
Niet gaan discussiëren!
Want die discussie is vaak, heel vaak gedoemd om te mislukken. Die duivel wint heel vaak en dan is de kater naderhand zo groot en zwaar.
Laat die duivel het pleit niet winnen!
Klik om te vergroten...
Eens! Alleen soms wel lastig om die discussie meteen te stoppen. Eigenlijk gaat het al 2 maanden goed, maar ben deze week wel in mijn hoofd aan het discussiëren. Vanavond weer eens met vrienden afgesproken waarbij de avonden/nachten eigenlijk altijd “uit de hand lopen”. Als in dat we starten met lekker eten en borrelen, maar daarna de dj-sets op tafel komen en we eindigen met dansen en drugs. Altijd super leuke avonden. Echter met deze groep werd er op een gegeven moment steeds vaker gebruikt tot aan meerdere keren per maand op verschillende gelegenheden. Vandaar dat ik er begin januari helemaal mee ben gestopt en ze ook minder zie (ik ga gewoon steeds op tijd naar huis).

Ik sta helemaal achter het stoppen en heb een duidelijke grens voor mezelf, maar tóch merk ik dat dat verslavingsstemmetje ineens steeds met redenen komt waarom het wel weer een keertje zou kunnen. Ik probeer m de mond te snoeren en heb opzich een goed plan om dit te ondervangen. Heb bijvoorbeeld een oppas thuis tot 23:00 uur ongeveer en ik ga met de auto (ik rijd nooit onder invloed). Dus ik weet zeker dat ik niet ga gebruiken vanavond, maar merk dus wel ineens dat stemmetje op. Ook omdat ik de enige zal zijn vanavond die niet gebruikt, vermoed ik. Gelukkig is dat dus tot een uur of 23, waarbij we vermoedelijk nog aan tafel zitten, helemaal prima te doen. Hopelijk vanavond een goede ervaring, dan zal dat ook steeds makkelijker worden.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Pompoen zei:
Oké waar ik ergens misschien al bang voor was is gisteren gebeurd. Gisteren kwam een vriendin langs en ik besloot wijn mee te drinken. Er lag nog wat coke en 3M in huis van het feestje en dat heb ik er gisteravond doorheen gejast. Ik kon niet stoppen, het moest op. Natuurlijk slecht geslapen en nu moe en gaar.

Baal van mezelf. Was zo goed bezig afgelopen tijd. Ik twijfelde al toen we de coke en 3M bewaarden na het feestje vorige week. Had het weg moeten gooien, dan was er gisteren sowieso niks gebruikt. Daarnaast had ik ook niet moeten drinken. Ook dit wist ik en was ook de reden dat ik afgelopen 3 maanden niet heb gedronken. Drank=drugs bij mij. Die link blijft er zitten. Eigenlijk heb ik, door vorige week tijdens het feestje te gebruiken, alle deurtjes in m’n hoofd weer opengezet bedenk ik me nu. Was er zoveel mee bezig afgelopen week, ook door het feit dat er dus nog drugs in huis lagen.

Ik doe heel erg m’n best om nu niet in een grote zelfhaat te belanden. Dat lukt gelukkig wel. Ergens merk ik ook rust. Ik heb mezelf bewezen dat ik beter gewoon niet drink (en gebruik). Lekker duidelijk en ik hoef hierover dus niet meer te discussiëren in m’n hoofd. Dus ik probeer het maar als een les te zien. En dooorrr.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk is dit een klassieke terugval volgens het boekje.

Maar wat heel goed hieraan is, dat je niet boos bent op jezelf, dat je er een les uit trekt en dat je gemotiveerd bent om weer door te gaan waar je gebleven was. Jij komt er wel! Succes.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mooi inzicht waar je mee aan de slag kunt!

Probeer inderdaad niet in boosheid of teleurstelling naar jezelf te belanden. Dat kan je er op dit moment eigenlijk niet bij hebben. Zoals eerder al gezegd, een terugval kan erbij horen.

Zie het maar zo; de zieke gedachtes in je hoofd hebben langzaam de deurtjes open gezet naar een terugval. Dat gaat sneaky en geleidelijk. Hoe beter je daar inzicht in krijgt, hoe beter je er op voorbereid kan zijn. Het is geen zwakte, morele tekortkoming, ontbreken van een ruggengraat. Het is echt een sneaky verslavingsstem.

Kusje erop en weer door!

Dat is hoe ik het meestal benader in elk geval.

Uitbrakken en de draad weer oppakken. Hugs! ❤️
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Harde klap heb je jezelf gegeven, maar als je weer op kunt staan en weer een plan kunt maken, dan zijn de laatste maanden zeker een goede les geweest. Deze terugval zie ik persoonlijk niet als een positieve les, want je wist het allang :sunglasses:.

Ga je nogmaals proberen een 6 maanden sober te blijven? Of eerst maar eens 30 dagen en dan weer plannen?

Heel veel sterkte en je hebt jezelf laatste tijd bewezen dan je er zin in hebt en dat je leven best ok is zonder je feestjes/ verdovende middelen!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#18
RnB_fan zei:
Eigenlijk is dit een klassieke terugval volgens het boekje.

Maar wat heel goed hieraan is, dat je niet boos bent op jezelf, dat je er een les uit trekt en dat je gemotiveerd bent om weer door te gaan waar je gebleven was. Jij komt er wel! Succes.
Klik om te vergroten...
Dank je wel!!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Mooi inzicht waar je mee aan de slag kunt!

Probeer inderdaad niet in boosheid of teleurstelling naar jezelf te belanden. Dat kan je er op dit moment eigenlijk niet bij hebben. Zoals eerder al gezegd, een terugval kan erbij horen.

Zie het maar zo; de zieke gedachtes in je hoofd hebben langzaam de deurtjes open gezet naar een terugval. Dat gaat sneaky en geleidelijk. Hoe beter je daar inzicht in krijgt, hoe beter je er op voorbereid kan zijn. Het is geen zwakte, morele tekortkoming, ontbreken van een ruggengraat. Het is echt een sneaky verslavingsstem.

Kusje erop en weer door!

Dat is hoe ik het meestal benader in elk geval.

Uitbrakken en de draad weer oppakken. Hugs! ❤️
Klik om te vergroten...
Dank je wel voor je reactie! Ik probeer het nu ook op die manier te benaderen en dat helpt wel :)
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Manu76 zei:
Harde klap heb je jezelf gegeven, maar als je weer op kunt staan en weer een plan kunt maken, dan zijn de laatste maanden zeker een goede les geweest.
Klik om te vergroten...
Het plan was inderdaad even weg, maar heb ik nu weer scherp! En ik weet dat het moet lukken want veel lastige momenten heb ik inmiddels doorstaan.
Manu76 zei:
Deze terugval zie ik persoonlijk niet als een positieve les, want je wist het allang :sunglasses:.
Klik om te vergroten...
Hoe bedoel je dit? Dat ik die lessen al wist of dat ik wist dat dit ging gebeuren?
Manu76 zei:
Ga je nogmaals proberen een 6 maanden sober te blijven? Of eerst maar eens 30 dagen en dan weer plannen?
Klik om te vergroten...
goeie vraag. Per maand is wellicht toch beter. Of per weekend van tevoren een plan maken, zo startte ik eerder ook en werkte goed.
Manu76 zei:
Heel veel sterkte en je hebt jezelf laatste tijd bewezen dan je er zin in hebt en dat je leven best ok is zonder je feestjes/ verdovende middelen!
Klik om te vergroten...
Dank je wel!! En helemaal waar 😊

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."