Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
41 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Mijn verslaving wil altijd wat. Na mijn coke probleem is er een schakelaar omgegaan die ik niet meer terug kan zetten. Of het nou roken is, of snaaien, gokken, shoppen. Het vindt altijd wat. Ik kon ook altijd prima gecontroleerd drinken maar ik vertrouw het nu niet meer en ik ben niet meer bereid het risico te nemen omdat ik de gevolgen niet meer kan overzien.

Ga bij jezelf maar eens na of je niet stiekem aan het vervangen bent. Wedden dat je een obsessie(tje) hebt?
Klik om te vergroten...
Mijn werk nu...

Kan het vaak moeilijk neerleggen. Ook icm mijn telefoon waarop ik veel moet regelen daarvoor.

Moet nog meer balans tussen dat en vrije tijd vinden.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Mijn werk nu...

Moet nog meer balans tussen dat en vrije tijd vinden.
Klik om te vergroten...

Werk voor mij nu ook ja haha
Hoe kon ik die vergeten.

Al vind ik het op dit punt even niet zo erg. Ik mag verschrikkelijk mooie dingen doen deze maanden op mijn werk. Dus zolang ik m'n grenzen qua rust net aan weet te bewaren èn het mijn herstel niet in gevaar brengt, ben ik heel tevreden.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pompoen zei:
Af en toe buiten de lijntjes kleuren mag wel.
Klik om te vergroten...
Pompoen zei:
Wil ik echt stoppen? Nee, liever niet. Maar ik wil ook niet meer terug naar dat bijna wekelijkse 3M gebruik.
Klik om te vergroten...
Klinkt een beetje als de droom van gecontroleerd gebruik — dat is de droom van iedere verslaafde, wordt wel gezegd. Kan die droom voor jou werkelijkheid worden? Ik heb er een hard hoofd in, want het verleden is gebleken dat het juist niet lukte om mate te houden. Waarom zou dat nu wel lukken? Gister is gebleken dat het je niet lukt om je aan je voornemens te houden. Dat is een teken dat je jezelf niet in de hand hebt.

Sorry, ik wil niet te pessimistisch zijn, maar ik denk dat je jezelf een beetje voor de gek houdt. Wat er gisteren gebeurd is laat niet zien dat het af en toe wel kan. Het laat juist zien dat je (nog) geen controle hebt over je gebruik.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Werk voor mij nu ook ja haha
Hoe kon ik die vergeten.

Al vind ik het op dit punt even niet zo erg. Ik mag verschrikkelijk mooie dingen doen deze maanden op mijn werk. Dus zolang ik m'n grenzen qua rust net aan weet te bewaren èn het mijn herstel niet in gevaar brengt, ben ik heel tevreden.
Klik om te vergroten...
Ik denk omdat dit over het algemeen niet als een probleem wordt gezien en dat je er in deze maatschappij zelfs voor wordt geprezen. Want: je bent productief, je hebt succes, je verdient geld.

Dan kan het nog steeds wel problematisch zijn. Ik weet dat het op momenten problematisch is voor mij. Bijvoorbeeld: na een lange dag werken daarna thuis ook nog bezig zijn met shit regelen voor de volgende dag(en) en uiteindelijk om 21:00 uur eindelijk het werk neerleggen, 22:00 uur op bed, rinse and repeat de volgende dag.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Koffieb00n zei:
Met miauw ging het wel heel hard bij mij. Dat was wel een middel waarmee ik grenzelozer werd en niet mee kon stoppen als ik begon. Maar ik had niet specifiek een middel waar ik geen maat mee kon houden. Dat probleem heb ik met alles wat ik gebruikte.

De grote boosdoener was ikzelf.
Klik om te vergroten...

Jazz35 zei:
Hey, en nog een 'goed' ding @Pompoen , het was xtc, géén 3mmc. Dat scheelt toch alweer. Met 3m in je mikkie was je misschien wél meegegaan naar die after en in een binge beland. Ik kan me dat goed voorstellen tenminste. 😬
Klik om te vergroten...
3mmc pak ik niet meer. Dat kost me geen moeite. Ben echt helemaal klaar met dat middel en zie wat voor ellende het teweeg brengt. Sinds 3mmc heb ik drugs niet meer in de hand inderdaad. Maar dan nog kan ik (sindsdien) ook doorslaan met coke bijvoorbeeld. Dat had ik voorheen niet.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
Mijn verslaving wil altijd wat. Na mijn coke probleem is er een schakelaar omgegaan die ik niet meer terug kan zetten. Of het nou roken is, of snaaien, gokken, shoppen, sex, aandacht, sporten, een verzameling of andere hobby. Het vindt altijd wat. Ik kon ook altijd prima gecontroleerd drinken maar ik vertrouw het nu niet meer en ik ben niet meer bereid het risico te nemen omdat ik de gevolgen niet meer kan overzien.

Ga bij jezelf maar eens na of je niet stiekem aan het vervangen bent. Wedden dat je een obsessie(tje) hebt?
Klik om te vergroten...
Sporten hier! Maar goed, is inderdaad een relatief gezonde obsessie, dus die sta ik mezelf lekker toe. Op naar de bodycombat. 💥
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#7
Koffieb00n zei:
Ik volg dit topic, omdat ik veel van mezelf in jouw verhaal zie. Ik heb jaren lopen yo-yo'en tussen willen stoppen, maar ook weer niet willen stoppen. (Huis)feestjes, festivals, uitgaan, bij mensen thuis gebruiken waren ook jarenlang mijn identiteit. Ik kon dat niet zomaar allemaal laten vallen, omdat ik wilde stoppen met gebruiken, maar ook weer niet want ik vond het gebruiken ook nog leuk. Het was toch altijd een soort vlucht voor me. Mijn gebruik is met corona omgeslagen. Toen gebruikte ik steeds vaker alleen, of soms met een klein gezelschap. Maar eigenlijk ben ik vanaf moment één dat ik gebruikte al wel verslaafd geweest. Want drugs gaf mij wel een gevoel wat ik altijd heb gemist in mijn leven. Maar pas toen ik meer en meer alleen ben gaan gebruiken toen ging het fout. Ik kon op den duur ook niet meer met en niet meer zonder. Het werd ook steeds meer, combineerde altijd van alles en mijn katers werden heel heftig. Bij de NA staat ergens in het boek bij stap 1 het zinnetje: 'wij waren door ons gebruik lichamelijk, emotioneel en spiritueel bankroet'. Zo diep heb ik moeten komen. Ik ben lang depressief en suicidaal geweest door mijn gebruik. Voor mij hoefde het allemaal niet meer. Ik heb dat punt wel nodig gehad om mijn leven om te gooien. Dus de keuze was voor mij heel zwart wit. Of ik kies voor de dood, of ik ga weer leven.
Klik om te vergroten...
Heel veel respect voor jou!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Klinkt een beetje als de droom van gecontroleerd gebruik — dat is de droom van iedere verslaafde, wordt wel gezegd. Kan die droom voor jou werkelijkheid worden? Ik heb er een hard hoofd in, want het verleden is gebleken dat het juist niet lukte om mate te houden. Waarom zou dat nu wel lukken? Gister is gebleken dat het je niet lukt om je aan je voornemens te houden. Dat is een teken dat je jezelf niet in de hand hebt.

Sorry, ik wil niet te pessimistisch zijn, maar ik denk dat je jezelf een beetje voor de gek houdt. Wat er gisteren gebeurd is laat niet zien dat het af en toe wel kan. Het laat juist zien dat je (nog) geen controle hebt over je gebruik.
Klik om te vergroten...
Helemaal gelijk hoor! Ik weet het ergens ook echt wel. Vind het ook zwak. Het is me niet gelukt om me aan mijn voornemen te houden gisteren en die beslissing was in een split second genomen. En zo al 2 andere keren begin deze maand.

Weet je wat het is. Een aantal maanden terug baalde ik zo ontzettend van mijn gebruik en liep het echt uit de hand. Toen had ik super goed voor ogen dat ik dit niet wilde en dat geheelonthouding daarvoor nodig was. Ben daar heel intensief mee bezig geweest, veel over gelezen/geluisterd, veel gedeeld met anderen. Het was echt een topic waar ik dagelijks mee bezig was. Ik maakte steeds een superstrak plan voor het weekend waarin ik alle scenario’s had uitgedacht en er een oplossing voor had, zodat ik niet overstag zou gaan. Dit is de laatste paar weken aan het afzwakken en dan heb ik minder scherp waarom ik ook alweer niks meer kan/wil drinken/gebruiken. En komt dat stemmetje: het kan wel weer, gun jezelf ook eens iets, de rest kan het ook, blablabla. En dan heb ik een leuke dag gehad en denk ik: zie je, misschien is het ook wel oké zo. Maar dat is natuurlijk ook gewoon goedpraten, dat besef ik me ergens ook wel.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik nodig heb om voor de volle 100% die keuze te maken. Ja, het moet weer een keer gigantisch fout gaan zodat ik bevestiging heb: zie je, het kan écht niet meer. Maar daar wil ik liever niet naartoe werken. Ik vind het gewoon echt wel heel lastig..
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja wat is wijsheid? Wat is je doel?

Wil jij stoppen met drugs dan is af en toe gebruiken natuurlijk een domme zet. Wil jij je drugsgebruik minderen wat je al gedaan hebt. En wil je gewoon lekker eens in de paar maand gebruiken en lukt jou dit ook ja waarom niet he?

Maar als je nu kan stoppen maar ervoor kiest om wel door te gaan en af en toe te gebruiken. Kan het maar zo zijn dan je straks 40/45 bent en dit dus nog steeds doet! Wil je dat? Zou je dit erg vinden? Nee? Nou lekker af en toe gebruiken. Ja? Stop er nu dan alvast mee en bespaar je alle ellende die je over een paar jaar misschien gaat hebben!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Goed bezig! Als je weer gebruikt ga je verder waar je gebleven was.
Klik om te vergroten...
Ja zo is het ook! :)

Jazz35 zei:
Wij zijn volgens mij allebei geen mensen die snel uit de bocht vliegen met het gebruiken van enorme hoeveelheden.
Klik om te vergroten...
Dank je wel voor je lieve berichtje! Qua hoeveelheid vlieg ik niet zo snel uit de bocht inderdaad. Dagen doorgaan heb ik ook nog nooit gedaan. Qua frequentie heb ik bewezen wel uit de bocht te kunnen vliegen.
Jazz35 zei:
Maar ik denk niet dat dat 3mmc wordt. Denk eerlijk gezegd dat ik daar maar beter helemaal vanaf kan blijven. En ik vermoed dat hetzelfde voor jou jou geldt.
Klik om te vergroten...
Goede keuze!! Ik heb afgelopen half jaar sowieso geen 3mmc meer gebruikt en ik denk ook niet dat ik dat ooit nog ga doen. Dat kost me ook geen moeite mee eigenlijk. Het zou dan een keer coke of xtc zijn.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Pompoen zei:
Ja zo is het ook! :)


Dank je wel voor je lieve berichtje! Qua hoeveelheid vlieg ik niet zo snel uit de bocht inderdaad. Dagen doorgaan heb ik ook nog nooit gedaan. Qua frequentie heb ik bewezen wel uit de bocht te kunnen vliegen.

Goede keuze!! Ik heb afgelopen half jaar sowieso geen 3mmc meer gebruikt en ik denk ook niet dat ik dat ooit nog ga doen. Dat kost me ook geen moeite mee eigenlijk. Het zou dan een keer coke of xtc zijn.
Klik om te vergroten...
Mooi zelfinzicht. Herkenbaar ook, niet met hoeveelheid, wél met frequentie. 🤔
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Damius zei:
Goedemorgen! Ik heb je beginpost ook weer eens doorgelezen :).

Volgens mij houd je jezelf inderdaad steeds beter in de hand, zoals je zelf al schrijft. Een belangrijker argument vind ik eigenlijk de frequentie van gebruik. Ik zou dat gewoon op maximaal eens per kwartaal zetten. Niet zes weken. Na zes weken ben je er neurologisch simpelweg nog niet. Door telkens drie maanden tussen gebruik te laten, zorg je ervoor dat slechte patronen minder de kans krijgen om in te slijten. Je gaat met deze frequentie telkens ook even door de ‘roze wolk’ fase én komt de muur tegen. Terwijl de kans kleiner is dat dat met zes weken ook het geval is. Je blijft dan wellicht hangen in de roze wolk fase, waardoor de negatieve middellange termijneffecten op je algehele gemoedstoestand overschaduwd raken door de kunstmatige disbalans in jouw dopamine huishouden. Dat leidt wellicht tot een onterecht gevoel van voldoening (lees: ik voel mij eigenlijk best prima, zo schadelijk is het niet). En met dat gevoel is zes weken typisch zo’n frequentie dat de stap naar maandelijks gebruik zo gezet is. En in relatie tot jouw beginpost (meerdere keren per week toen je uit de bocht vloog) zou voor mij persoonlijk aanleiding geven om strenger te zijn dan zes wekelijks. Misschien zelfs eens per half jaar oid.

Hoe dan ook: het gaat je helpen om een besluit te nemen. Dan is de discussie in je hoofd beslecht. Schrijf dat besluit op (hier, of spreek het uit tegen je vrienden oid) en houd jezelf eraan. Als je toch besluit te gebruiken: stel kaders en spreek die ook uit. Je zult zien dat het helpt.
Klik om te vergroten...
Ja fijn jouw bericht! En bedankt dat je de moeite neemt zo uitgebreid te reageren. Hiervoor schreef ik dit bericht met mijn innerlijke dialoog denk ik. En dit heb ik dus nodig want nu ik dit lees, denk ik: ik wíl dit nu helemaal niet doorbreken. En ik weet inmiddels dat ik het ook leuk kan hebben zonder. Ik ga jouw bericht volgende week nog eens lezen 😁
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#13
annihilation zei:
Ja wat is wijsheid? Wat is je doel?

Wil jij stoppen met drugs dan is af en toe gebruiken natuurlijk een domme zet. Wil jij je drugsgebruik minderen wat je al gedaan hebt. En wil je gewoon lekker eens in de paar maand gebruiken en lukt jou dit ook ja waarom niet he?

Maar als je nu kan stoppen maar ervoor kiest om wel door te gaan en af en toe te gebruiken. Kan het maar zo zijn dan je straks 40/45 bent en dit dus nog steeds doet! Wil je dat? Zou je dit erg vinden? Nee? Nou lekker af en toe gebruiken. Ja? Stop er nu dan alvast mee en bespaar je alle ellende die je over een paar jaar misschien gaat hebben!
Klik om te vergroten...
Goede vragen die me wel aan het denken zetten. En ik denk dat ik daar nog steeds niet over uit ben..

Voor nu zou ik af en toe op een festival iets willen gebruiken. Dus daar heb ik al mijn antwoord eigenlijk. Volgende week is gewoon thuis, beter doe ik dat dan dus niet. En houd ik überhaupt de 3 maandenregel aan, zoals @Damius ook aangeeft.

dank jullie wel, ik heb m weer wat scherper!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Pompoen zei:
Goede vragen die me wel aan het denken zetten. En ik denk dat ik daar nog steeds niet over uit ben..

Voor nu zou ik af en toe op een festival iets willen gebruiken. Dus daar heb ik al mijn antwoord eigenlijk. Volgende week is gewoon thuis, beter doe ik dat dan dus niet. En houd ik überhaupt de 3 maandenregel aan, zoals @Damius ook aangeeft.

dank jullie wel, ik heb m weer wat scherper!
Klik om te vergroten...
Klinkt heel goed! Wat fijn dat het je helpt om de boel zo helder op een rij te krijgen. ♥️
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Klinkt heel goed! Wat fijn dat het je helpt om de boel zo helder op een rij te krijgen. ♥️
Klik om te vergroten...
Ja helpt zeker! 😘 Daarom typ ik ook hier. Het wisselt zo in mijn hoofd. Van nooit meer gebruiken naar af en toe en weer terug. Fijn dat jullie meedenken! En sowieso om mijn hart te luchten af en toe. Ben in ieder geval blij dat het gebruik niet meer is zoals het was en ik verwacht ook niet dat het daar nog naar terug gaat. Maar wel goed om er scherp op te blijven.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Pompoen zei:
Ja helpt zeker! 😘 Daarom typ ik ook hier. Het wisselt zo in mijn hoofd. Van nooit meer gebruiken naar af en toe en weer terug. Fijn dat jullie meedenken! En sowieso om mijn hart te luchten af en toe. Ben in ieder geval blij dat het gebruik niet meer is zoals het was en ik verwacht ook niet dat het daar nog naar terug gaat. Maar wel goed om er scherp op te blijven.
Klik om te vergroten...
En al meelezend doet dit topic voor mij zo ongeveer hetzelfde. 🙏
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jazz35 zei:
En al meelezend doet dit topic voor mij zo ongeveer hetzelfde. 🙏
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar! Knap hoe @Pompoen en jij allebei zo eerlijk blijven en open staan voor de adviezen op df. Ik leer ook van jullie proces wat soms veel gelijkenissen heeft. Blijf allebei delen waar je mee zit maar dat komt helemaal goed met deze mate van zelfreflectie 💛
Damius zei:
Goedemorgen! Ik heb je beginpost ook weer eens doorgelezen :).

Volgens mij houd je jezelf inderdaad steeds beter in de hand, zoals je zelf al schrijft. Een belangrijker argument vind ik eigenlijk de frequentie van gebruik. Ik zou dat gewoon op maximaal eens per kwartaal zetten. Niet zes weken. Na zes weken ben je er neurologisch simpelweg nog niet. Door telkens drie maanden tussen gebruik te laten, zorg je ervoor dat slechte patronen minder de kans krijgen om in te slijten. Je gaat met deze frequentie telkens ook even door de ‘roze wolk’ fase én komt de muur tegen. Terwijl de kans kleiner is dat dat met zes weken ook het geval is. Je blijft dan wellicht hangen in de roze wolk fase, waardoor de negatieve middellange termijneffecten op je algehele gemoedstoestand overschaduwd raken door de kunstmatige disbalans in jouw dopamine huishouden. Dat leidt wellicht tot een onterecht gevoel van voldoening (lees: ik voel mij eigenlijk best prima, zo schadelijk is het niet). En met dat gevoel is zes weken typisch zo’n frequentie dat de stap naar maandelijks gebruik zo gezet is. En in relatie tot jouw beginpost (meerdere keren per week toen je uit de bocht vloog) zou voor mij persoonlijk aanleiding geven om strenger te zijn dan zes wekelijks. Misschien zelfs eens per half jaar oid.

Hoe dan ook: het gaat je helpen om een besluit te nemen. Dan is de discussie in je hoofd beslecht. Schrijf dat besluit op (hier, of spreek het uit tegen je vrienden oid) en houd jezelf eraan. Als je toch besluit te gebruiken: stel kaders en spreek die ook uit. Je zult zien dat het helpt.
Klik om te vergroten...
Heel erg dank voor deze verhelderende post!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#18
HappyMind zei:
Heel herkenbaar! Knap hoe @Pompoen en jij allebei zo eerlijk blijven en open staan voor de adviezen op df. Ik leer ook van jullie proces wat soms veel gelijkenissen heeft. Blijf allebei delen waar je mee zit maar dat komt helemaal goed met deze mate van zelfreflectie 💛

Heel erg dank voor deze verhelderende post!
Klik om te vergroten...
Ik zie de gelijkenissen ook inderdaad. En wat je typt geldt net zo goed voor jou! 😘
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#19
Pompoen zei:
Ik zie de gelijkenissen ook inderdaad. En wat je typt geldt net zo goed voor jou! 😘
Klik om te vergroten...
Cheerleader dansjes voor ons!! Ik zie een nieuwe girlband aankomen: de drie musketiers. Of een comeback op Linda, Roos en Jessica. "Je komt in aaaademnood, want de drugs krijgen niet meer wat 'ie wil van ons. Ademnood.... geef je nu maar bloot. Nuchter leven is soms heftig maar het krijgt van mij een dikke tien. Ohooohhhh, de beste in je soort.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#20
HappyMind zei:
Cheerleader dansjes voor ons!! Ik zie een nieuwe girlband aankomen: de drie musketiers. Of een comeback op Linda, Roos en Jessica. "Je komt in aaaademnood, want de drugs krijgen niet meer wat 'ie wil van ons. Ademnood.... geef je nu maar bloot. Nuchter leven is soms heftig maar het krijgt van mij een dikke tien. Ohooohhhh, de beste in je soort.
Klik om te vergroten...
😂😂😂

je komt in aaademnood,
want de kans is groot,
Dat we nuchter blijven óf toch niet,
Xtc, coke of een beetje wiet.

aaaademnood
Geef je nuuhuu maar bloot,
Delen we de struggles weer
Ja wordt dit de laatste keer drugs voor jouhou, oohohoohoh 🎵🎶

Ja let’s do this! 🎙️ 🙆🏼‍♀️🙅🏼‍♀️🙋‍♀️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."