Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
38 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik drink al meer dan 25 jaar niet meer.
In de ruim 6 jaren van zwaar alcoholisme heb ik meer dan genoeg drank weggetikt dan menigeen in zijn hele leven tot zich neemt
En, beste mede DF ers, als ik dat kan, dan kunnen jullie dit ook!
Houd vol, alcohol brengt je niets goeds als je er niet mee kunt omgaan, geloof me!
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jammer van je terugval, maar zoals vele al zeggen: wees niet te streng voor jezelf.

En ik weet hoe moeilijk dat kan zijn :tongueclosed:

Pompoen zei:
Dus als ik drank onder controle heb, lukt de rest ook wel. Dat denk ik echt. Dus 2 wijntjes met een vriendin, zoals zaterdag, moet ik “gewoon” niet meer doen.
Klik om te vergroten...
Mooi inzicht. Hier sta ik volledig achter, want:
Pompoen zei:
Drank=drugs bij mij.
Klik om te vergroten...
Voor mij ook, en vele met mij in herstel.

Succes en veel plezier zaterdag met koningsdag 👑!
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Koffieb00n zei:
en veel plezier zaterdag met koningsdag 👑!
Klik om te vergroten...
Geheel offtopic: maar Koningsdag was het enige noemswaardige moment tijdens algehele abstinentie vorig jaar dat ik dacht: wat een verschrikkelijke bedoening zonder alcohol of drugs. Werkelijk waar ondoenlijk en verschrikkelijk om nuchter als een sardientje door de drukke stad te manouvreren. :upsidedown:
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Dat heb ik dus nooit. Merk het nog het meest de dag na gebruik. En ook dat valt best mee.

Laag/normaal doseren, goed drinken, fruit eten, gezond eten erna, op tijd gaan slapen, magnesium en L-Tryptofaan supplementeren.

Voor de dinsdag ben ik alweer de oude.
Klik om te vergroten...
Ik begin tijdens gebruik al te eten, en bij genoeg slaap heb ik zo goed als geen last na de tijd
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Tsja... conditionering is een bitch. Als je festivals met gebruik associeert en je wilt niet gebruiken dan is een festival bezoeken niet handig. Maar je hebt er een goede ervaring bij, en je merkt vanzelf wat het met je doet. Chill out. Misschien pak je de draad weer gewoon op, misschien niet. Dan heb je het antwoord dat je zocht toch? Je bent al zo veel verder dan menig ander forumlid dat worstelt met gebruik. Je doet 't echt wel goed.

En nuchter dansen is ook fijn hoor. Heb je dat al eens geprobeerd?
Klik om te vergroten...
Je hebt helemaal gelijk! En nee, nuchter dansen moet ik dus nog steeds eens proberen. Kan natuurlijk ook gewoon in de huiskamer :wink:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Pompoen zei:
Je hebt helemaal gelijk! En nee, nuchter dansen moet ik dus nog steeds eens proberen. Kan natuurlijk ook gewoon in de huiskamer :wink:
Klik om te vergroten...
Zie je nu waar het probleem zit met een verslaafd hoofd?

Je vertelt jezelf: "Alleen als ik drugs gebruik kom ik in de juiste vibe"

Maar je hebt het nooit anders geprobeerd dus je weet het niet.

Pas toen ik in ging zien dat mijn eigen gedachten bullshit waren, terwijl ik zelf vond dat ik het altijd het beste wist, kon
ik gedachten die naar gebruik zouden leiden naast me neer leggen. En dat kon ik het eerste half jaar niet eens zelf. Dat
heb ik steeds gecheckt bij anderen. Maar het is te leren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pompoen zei:
Ik heb die dip na xtc vaak ook de dag erna meteen maar dat is vooral vermoeidheid ook. Echt somberheid heb ik dan gelukkig niet (wel na het wekelijks 3M gebruik van voorheen). Sterker nog, soms voel ik me de hele week juist heel goed (behalve moe), een soort van nagenietend van het feestje.
Klik om te vergroten...
Echt somberheid heb ik ook niet. Ik voel natuurlijk dat mijn lichaam een klap heeft gehad en even moet herstellen. Dus geef ik die extra wat het nodig heeft. Mentaal zorg ik er tijdens de "trip" al voor dat ik dat opvang.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Zie je nu waar het probleem zit met een verslaafd hoofd?

Je vertelt jezelf: "Alleen als ik drugs gebruik kom ik in de juiste vibe"

Maar je hebt het nooit anders geprobeerd dus je weet het niet.

Pas toen ik in ging zien dat mijn eigen gedachten bullshit waren, terwijl ik zelf vond dat ik het altijd het beste wist, kon
ik gedachten die naar gebruik zouden leiden naast me neer leggen. En dat kon ik het eerste half jaar niet eens zelf. Dat
heb ik steeds gecheckt bij anderen. Maar het is te leren.
Klik om te vergroten...
Mooi, stof tot nadenken 🙂
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het heeft mijns inziens gewoon met de omgeving te maken. Bij een festival hoort nou eenmaal drugs. Meerendeel van de mensen die er heen gaan gebruiken en het word er ook gewoon als 'normaal' gezien. Niet zo gek dat je overstag gaat. Is mij ook vaak genoeg gebeurd.

Belangrijkste is dat je een leuke dag hebt gehad! Ik mis dat zelf nog wel hoor. Even uit mn bol te gaan, de gezelligheid die je op zn dag hebt, de tijdelijke vrijheid. Weg van het echte leventje en de realiteit.

Maar als je echt wilt stoppen, zijn festivals gewoon niet de plek waar je je wilt begeven. Mij is in herstel wel eens vertelt: sla het eerste jaar alle feestjes maar over. En dat is voor mij ook nodig, want voor mij is het gewoon noodzaak. Terug naar mijn oude leven is geen optie.

Herstel is voor mij een nieuwe manier van leven vinden. En ja dat is lastig, wennen, hard werken en kost gewoon tijd. Heel veel tijd. Maar als ik nu bijna een jaar in herstel terugblik, heb ik ook al best veel in mn leven verandert, wat ik ook niet meer kwijt wil.

Als ik kijk naar hoe ik vorig jaar koningsdag erbij liep. Was wel een gezellige dag, maar wat betreft middelen weer een groot probleem. Hele tijd weglopen van het feestje om coke te nakken uit een bullet. Gewoon in de stad tussen alle mensen en kinderen, denken dat het niet opvalt en omdat het me toch geen fuck meer boeide. Voordat ik naar huis ging nog snel een sixpackje gehaald en thuis in me eentje nog de hele nacht doorgegaan tot alles op was, ook nog maar een gram miauw drbij gepakt wat eigenlijk voor een andere keer was. Dat moment dat ik dan de zon weer zie opkomen en de vogeltjes hoor fluiten. De leegte en eenzaamheid die ik toen voelde waren zo diep. Weer dagen slecht geweest van die dag. En het ergste is ik deed het mezelf allemaal aan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pompoen zei:
Mooi, stof tot nadenken 🙂
Klik om te vergroten...
Mijn punt was juist: check het bij een ander (verslaafd persoon) en wantrouw je eigen hoofd :)

Als jij er over na gaat denken gaat je verslaving met je aan de haal.

En ja, kiezen is moeilijk als je altijd perfectie wil. Want als jij voor een clean leven kiest en valt terug dan heb je gefaald, terwijl je bestwel trots mag zijn dat je voor de lastigste weg kiest. En dat het best een keer (of 100 in mijn geval) fout mag gaan, zolang je je best maar doet.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wel goed te zien dat je nog in staat bent om de rem erop te zetten wanneer je toch impulsief overstag bent gegaan. Dat an sich is een goed signaal. Niemand is perfect.

Daarnaast kun je volgens mij wel de voorzichtige conclusie trekken dat zo’n soort dag dus té veel triggers met zich mee brengt. En mocht je bijvoorbeeld belangrijke zaken hebben de dag er na, je in het vervolg beter kunt vermijden :).

Edit: ben wel benieuwd hoe het moment verliep dat je aan de xtc ging. Werd het je aangeboden? Vroeg je er om? Hoe ging dat in z’n werk?
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Koffieb00n zei:
Maar als je echt wilt stoppen, zijn festivals gewoon niet de plek waar je je wilt begeven.
Klik om te vergroten...
Ja en dit is dus precies het punt waar ik nu op ben: wat wil ik nu eigenlijk? Wil ik echt stoppen? Nee, liever niet. Maar ik wil ook niet meer terug naar dat bijna wekelijkse 3M gebruik. Daarin herken ik wat jij schrijft over jouw Koningsdag de vorige keer. Dat gefixeerd zijn op gebruik, alle schaamte voorbij, maar doorgaan (in ons geval met z’n 2en) lang nadat het feestje al voorbij was. Dat wil ik echt niet meer. De vraag is of gecontroleerd gebruik bij mij haalbaar is. Niet wat middelen als coke en 3mmc betreft in ieder geval.

knap dat jij zo’n draai hebt gemaakt afgelopen jaar!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Damius zei:
Edit: ben wel benieuwd hoe het moment verliep dat je aan de xtc ging. Werd het je aangeboden? Vroeg je er om? Hoe ging dat in z’n werk?
Klik om te vergroten...
Nou, mijn vriend had op het festival wat spulletjes in mijn tasje gedaan (portemonnee, doosje met oordopjes etc). Op een gegeven moment vroeg hij of hij dat doosje mocht, want daar zaten pillen in (Ipv oordopjes) en een vriend wilde er 1. Dus ik liep zelf rond met die pillen kwam ik toen achter. Toen was het snel gedaan en heb ik zelf gepakt. Niet heel handig (vanuit hem ook niet) om dit bij me te (blijven) dragen, bedenk ik me nu.. want dit heeft de drempel wel aanzienlijk verlaagd.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Pompoen zei:
Mijn mooie plan is echt finaal mislukt🥴
Heb xtc op gisteren.

Jammer, had mezelf echt een keer een nuchtere ervaring gegund op een festival, ook gewoon om te weten hoe ik dat nou echt vind en hoe me dat vergaat. Maar nog geen 2 uur binnen ben ik al overstag gegaan. Was ook echt zo ontzettend weinig voor nodig.. ik weet nog niet helemaal waarom. Heb het wel binnen de perken gehouden vergeleken met voorgaande festivals en ben om 0:00 meteen richting bed gegaan terwijl de rest nog naar een after ging. Heb echt een ontzettend leuke dag gehad en alleen maar gedanst, waar ik ook zo’n behoefte aan had.

Komende dagen ga ik maar eens nadenken wat ik hier nou eigenlijk écht mee wil, hoe ik me tot drugs wil verhouden. Ik denk dat ik nog niet klaar ben voor een “nooit meer alcohol/drugs”, al weet ik dat dat waarschijnlijk het beste zou zijn.
Klik om te vergroten...
Nou, allereerst: heerlijk dat je genoten hebt! Dat is in ieder geval heel fijn. En niet meegegaan naar de after, óók goed. Don't be too harsh on yourself. Ik ben laatst óók weer een keer voor de bijl gegaan met 3mmc. Schaamde me kapot. Uiteindelijk de restanten weer weggegooid. We komen er wel, stap voor stap, of niet. Maar je bent op de goede weg. Laat dit inderdaad een moment zijn voor reflectie, maar níet voor zelfkastijding hoor! 😘
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
En ik zit met precies dezelfde gedachte. Nooit meer alcohol of drugs? Liever niet. Is het haalbaar om het af en toe en met mate te doen? Misschien, dat kan ik nu nog niet beoordelen. Ik hoop het. Het is een tijdlang wél goed gegaan namelijk. Maar ja, ik weet het ook niet. Misschien is stoppen met alles voorgoed het beste. Alleen ben ik daar - net als jij - in mijn hoofd nog niet helemaal. Stap voor stap dus maar gewoon.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pompoen zei:
knap dat jij zo’n draai hebt gemaakt afgelopen jaar!
Klik om te vergroten...
Ik volg dit topic, omdat ik veel van mezelf in jouw verhaal zie. Ik heb jaren lopen yo-yo'en tussen willen stoppen, maar ook weer niet willen stoppen. (Huis)feestjes, festivals, uitgaan, bij mensen thuis gebruiken waren ook jarenlang mijn identiteit. Ik kon dat niet zomaar allemaal laten vallen, omdat ik wilde stoppen met gebruiken, maar ook weer niet want ik vond het gebruiken ook nog leuk. Het was toch altijd een soort vlucht voor me. Mijn gebruik is met corona omgeslagen. Toen gebruikte ik steeds vaker alleen, of soms met een klein gezelschap. Maar eigenlijk ben ik vanaf moment één dat ik gebruikte al wel verslaafd geweest. Want drugs gaf mij wel een gevoel wat ik altijd heb gemist in mijn leven. Maar pas toen ik meer en meer alleen ben gaan gebruiken toen ging het fout. Ik kon op den duur ook niet meer met en niet meer zonder. Het werd ook steeds meer, combineerde altijd van alles en mijn katers werden heel heftig. Bij de NA staat ergens in het boek bij stap 1 het zinnetje: 'wij waren door ons gebruik lichamelijk, emotioneel en spiritueel bankroet'. Zo diep heb ik moeten komen. Ik ben lang depressief en suicidaal geweest door mijn gebruik. Voor mij hoefde het allemaal niet meer. Ik heb dat punt wel nodig gehad om mijn leven om te gooien. Dus de keuze was voor mij heel zwart wit. Of ik kies voor de dood, of ik ga weer leven.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Koffieb00n zei:
Ik volg dit topic, omdat ik veel van mezelf in jouw verhaal zie. Ik heb jaren lopen yo-yo'en tussen willen stoppen, maar ook weer niet willen stoppen. (Huis)feestjes, festivals, uitgaan, bij mensen thuis gebruiken waren ook jarenlang mijn identiteit. Ik kon dat niet zomaar allemaal laten vallen, omdat ik wilde stoppen met gebruiken, maar ook weer niet want ik vond het gebruiken ook nog leuk. Het was toch altijd een soort vlucht voor me. Mijn gebruik is met corona omgeslagen. Toen gebruikte ik steeds vaker alleen, of soms met een klein gezelschap. Maar eigenlijk ben ik vanaf moment één dat ik gebruikte al wel verslaafd geweest. Want drugs gaf mij wel een gevoel wat ik altijd heb gemist in mijn leven. Maar pas toen ik meer en meer alleen ben gaan gebruiken toen ging het fout. Ik kon op den duur ook niet meer met en niet meer zonder. Het werd ook steeds meer, combineerde altijd van alles en mijn katers werden heel heftig. Bij de NA staat ergens in het boek bij stap 1 het zinnetje: 'wij waren door ons gebruik lichamelijk, emotioneel en spiritueel bankroet'. Zo diep heb ik moeten komen. Ik ben lang depressief en suicidaal geweest door mijn gebruik. Voor mij hoefde het allemaal niet meer. Ik heb dat punt wel nodig gehad om mijn leven om te gooien. Dus de keuze was voor mij heel zwart wit. Of ik kies voor de dood, of ik ga weer leven.
Klik om te vergroten...
Jeetje, wat een heftig verhaal joh! Was 3m bij jou óók de boosdoener uiteindelijk? Wat goed dat je je leven hebt kunnen omgooien. ♥️ Mag je echt ontzettend trots op zijn!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Pompoen zei:
Nou, mijn vriend had op het festival wat spulletjes in mijn tasje gedaan (portemonnee, doosje met oordopjes etc). Op een gegeven moment vroeg hij of hij dat doosje mocht, want daar zaten pillen in (Ipv oordopjes) en een vriend wilde er 1. Dus ik liep zelf rond met die pillen kwam ik toen achter. Toen was het snel gedaan en heb ik zelf gepakt. Niet heel handig (vanuit hem ook niet) om dit bij me te (blijven) dragen, bedenk ik me nu.. want dit heeft de drempel wel aanzienlijk verlaagd.
Klik om te vergroten...
Volgende keer je vriend wél effe z'n eigen shit bij zich laten dragen. 😅😂 Inderdaad niet zo snugger van hem.

Edit: ik heb die van mij echt gesommeerd om alles wat hij eventueel aan drugs in huis heeft/haalt uit mijn buurt te houden, dus ik heb geen idee waar het ligt. Weet wél waar er nog mdma ligt, maar daar maal ik echt niet meer om, dus dat zal ik niet zomaar pakken. Moet er zelfs niet aan denken. 🤐
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jazz35 zei:
Volgende keer je vriend wél effe z'n eigen shit bij zich laten dragen. 😅😂 Inderdaad niet zo snugger van hem.

Edit: ik heb die van mij echt gesommeerd om alles wat hij eventueel aan drugs in huis heeft/haalt uit mijn buurt te houden, dus ik heb geen idee waar het ligt. Weet wél waar er nog mdma ligt, maar daar maal ik echt niet meer om, dus dat zal ik niet zomaar pakken. Moet er zelfs niet aan denken. 🤐
Klik om te vergroten...
Dat was wel echt een ondoordachte actie ja 😄

Maar goed, het is allemaal nieuw voor @Pompoen en het was weer een les. Dus weer een beetje wijzer geworden.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
Jeetje, wat een heftig verhaal joh! Was 3m bij jou óók de boosdoener uiteindelijk? Wat goed dat je je leven hebt kunnen omgooien. ♥️ Mag je echt ontzettend trots op zijn!
Klik om te vergroten...
Met miauw ging het wel heel hard bij mij. Dat was wel een middel waarmee ik grenzelozer werd en niet mee kon stoppen als ik begon. Maar ik had niet specifiek een middel waar ik geen maat mee kon houden. Dat probleem heb ik met alles wat ik gebruikte.

De grote boosdoener was ikzelf.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1112131415
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."