Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe kan ik afkicken van coke

Hoe kan ik afkicken van coke

119 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Is dit niet te hard gesteld? Want: hangt dat niet van de persoon af? Heeft iederéén per se zo'n klinische opname nodig?

Ben het wel eens met dat een detox alleen niet voldoende is, omdat: het middel zelf is nooit de kern van verslaving. Verslaving ligt dieper, namelijk altijd: in het ontbreken van (zelf-)liefde. Dat is (imo) de kern van élke verslaving: men mist simpelweg de liefde voorzichzelf, men respecteert en accepteert zichzelf niet.

Als je op het punt kunt komen van die zelf-acceptatie, waardoor die drang om van jezelf (alle gevoelens die je niet wilt voelen) te vluchten (middels jouw "drug of choice", wat slechts een uiting is van de onderliggende verslavingskwestie van willen ontsnappen van jezelf) verdwijnt, dan ben je er ook. Het is denk ik geen harde eis om daarvoor klinisch opgenomen te worden (al is het wellicht vaak wel een goed idee).
Klik om te vergroten...
Is dat echt zo, men accepteert zichzelf niet of heeft geen zelfliefde? Ik was gewoon graag naar de klote de eerste denk decennia van gebruik. Ik vond gebruiken fantastisch maar kon ook erg genieten van nuchter zijn. Zorgde goed voor mijzelf, deed alles wat ik moest doen maar gebruikte wel teveel en te vaak soms op momenten dat ik daar wel last van had. Ik overzag niet wat de gevolgen van mijn gebruik zouden zijn ook al had ik het al tig keer ervaren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ze Herbs Mang zei:
Is dat echt zo, men accepteert zichzelf niet of heeft geen zelfliefde? Ik was gewoon graag naar de klote de eerste denk decennia van gebruik. Ik vond gebruiken fantastisch maar kon ook erg genieten van nuchter zijn. Zorgde goed voor mijzelf, deed alles wat ik moest doen maar gebruikte wel teveel en te vaak soms op momenten dat ik daar wel last van had. Ik overzag niet wat de gevolgen van mijn gebruik zouden zijn ook al had ik het al tig keer ervaren.
Klik om te vergroten...
Ik denk van wel.

Zelfacceptatie is ook een heel diep en gelaagd iets. Je kunt aan de oppervlakte dingen accepteren die je in je diepste kern niet kúnt accepteren. Dat is aan de ene kant het mooie maar tegelijk verschrikkelijke van het menselijke ego: het vermogen dat we hebben om in plaats van die diepste kern van onszelf, te kiezen voor de wereld van tegenstellingen waarin we grote pieken met daaropvolgend diepe dalen ervaren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Vat dit niet op als aanval ofzo, ik licht even wat dingen uit die me opvielen.


Dit niet per sé. Dat hangt een beetje af van of dit een impulsieve keuze is geweest. Maar als dit weloverwogen was, is het absoluut geen verslavingsgedrag. Wilde hem toch even uitlichten. Het is namelijk wel typisch verslaafdengedrag om (te snel/impulsief) oude schepen te verbranden.


Deze staat natuurlijk al opzich. Daarnaast ook wel de kanttekening dat bagatelliseren ook heel goed past binnen het verslaafde brein.


Is dit echt zo? Ik lees meer van zulke rationalisaties terug in je verhaal. Ik ben zelf ook echt een kei in rationaliseren. En vaak heb ik het zelf niet eens door. Ik weet in elk geval zeker dat ik roken niet vrij eenvoudig in tijdje kon laten. Ookal geloofde ik dat wel heel graag.


Dit hoor ik wel vaak terug bij verslaafden. Lang jong willen blijven. Vaak zelfs in die mate dat we eigenlijk daarmee bepaalde verantwoordelijkheden ontlopen. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar kan zeker wel zo zijn.


Dit sowieso. Maar dan in extreme vorm. De meeste verslaafden zijn erg nieuwsgierig naar alles dat met ervaren en beleven te maken heeft. Als we maar 'iets' voelen en daar controle over hebben.



Dit is natuurlijk de meest voor de hand liggende. Controle willen hebben over wat we voelen, zelfmedicatie. Wat natuurlijk logisch is gezien de medische aard. Maar uiteindelijk is het geen oplossing helaas.

Deze gaat natuurlijk specifiek wel over gebruik. Maar misschien als je goed op gaat letten, zal je zien dat het door kan slaan in andere dingen. Zeker als je niet meer gebruikt. Bij mij is eten zo'n typisch voorbeeld. Als ik er niet lekker bij zit, grijp ik snel naar chips en chocola.


Ik vind voor mij dit nog de meest in het oog springende. Dit is een overeenkomst die ik eigenlijk altijd zie bij verslaving. Nieuwe hobbies oppakken bijvoorbeeld. Binnen no time daar helemaal in opgaan.

Dit is ook wel een typisch beeld voor AD(H)D of ASS. Maar ook voor verslaafden.

Wederom controle over wat we voelen. Verveling is ook een gevoel namelijk. Soms zelfs een heel gezond gevoel. Al vind ik het echt een hele nare. Nog steeds.

Misschien dat dit je ietwat helpt. Voor mij kan ik ook al kenmerken van verslaving zien al toen ik kind was. En dat zit hem dan met name in obsessief mezelf in nieuwe dingen storten. Die vind ik altijd de meest kenmerkende.
Klik om te vergroten...
Niet gericht @Coldshot specifiek, maar als je al deze punten bekijkt, komen ze allemaal voort uit- en draaien allemaal om 1 ding: een onvermogen om gewoon te 'zijn':

- Afleiding zoeken: weg van hier/nu
- (Nieuwe) ervaringen: altijd zoekende blijven, niet een moment stil kunnen staan/zitten
- Jong willen blijven: wanhopig vastklampen aan dat wat vervliegt, want die kern die niet vervliegt lijkt er niet te zijn. Men weet dat het lichaam degradeert en de dood nadert, maar zonder die kern te ervaren lijkt het lichaam de beste 2e keuze om aan vast te houden als zijnde je identiteit
- Controle willen verkrijgen, dingen 'vast' willen zetten, omdat wederom: die vaste kern (als stabiele basis) lijkt te missen
- Bij weinig impulsen verveling ervaren omdat: contentheid met wat is kan niet toegelaten worden. Men is niet in staat zich over te geven aan simpelweg 'zijn', want dat is in zekere zin de dood van de 'zoeker': dat wat áltijd wat anders wil, altijd wat meer wil. Denk je dat je zelf die 'zoeker' bent, dan voelt dat als de dood van jezelf, dus geen wonder dat het zo onmogelijk kan lijken om toe te geven aan simpelweg 'zijn'.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Vat dit niet op als aanval ofzo, ik licht even wat dingen uit die me opvielen.


Dit niet per sé. Dat hangt een beetje af van of dit een impulsieve keuze is geweest. Maar als dit weloverwogen was, is het absoluut geen verslavingsgedrag. Wilde hem toch even uitlichten. Het is namelijk wel typisch verslaafdengedrag om (te snel/impulsief) oude schepen te verbranden.


Deze staat natuurlijk al opzich. Daarnaast ook wel de kanttekening dat bagatelliseren ook heel goed past binnen het verslaafde brein.


Is dit echt zo? Ik lees meer van zulke rationalisaties terug in je verhaal. Ik ben zelf ook echt een kei in rationaliseren. En vaak heb ik het zelf niet eens door. Ik weet in elk geval zeker dat ik roken niet vrij eenvoudig in tijdje kon laten. Ookal geloofde ik dat wel heel graag.


Dit hoor ik wel vaak terug bij verslaafden. Lang jong willen blijven. Vaak zelfs in die mate dat we eigenlijk daarmee bepaalde verantwoordelijkheden ontlopen. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar kan zeker wel zo zijn.


Dit sowieso. Maar dan in extreme vorm. De meeste verslaafden zijn erg nieuwsgierig naar alles dat met ervaren en beleven te maken heeft. Als we maar 'iets' voelen en daar controle over hebben.



Dit is natuurlijk de meest voor de hand liggende. Controle willen hebben over wat we voelen, zelfmedicatie. Wat natuurlijk logisch is gezien de medische aard. Maar uiteindelijk is het geen oplossing helaas.

Deze gaat natuurlijk specifiek wel over gebruik. Maar misschien als je goed op gaat letten, zal je zien dat het door kan slaan in andere dingen. Zeker als je niet meer gebruikt. Bij mij is eten zo'n typisch voorbeeld. Als ik er niet lekker bij zit, grijp ik snel naar chips en chocola.


Ik vind voor mij dit nog de meest in het oog springende. Dit is een overeenkomst die ik eigenlijk altijd zie bij verslaving. Nieuwe hobbies oppakken bijvoorbeeld. Binnen no time daar helemaal in opgaan.

Dit is ook wel een typisch beeld voor AD(H)D of ASS. Maar ook voor verslaafden.

Wederom controle over wat we voelen. Verveling is ook een gevoel namelijk. Soms zelfs een heel gezond gevoel. Al vind ik het echt een hele nare. Nog steeds.

Misschien dat dit je ietwat helpt. Voor mij kan ik ook al kenmerken van verslaving zien al toen ik kind was. En dat zit hem dan met name in obsessief mezelf in nieuwe dingen storten. Die vind ik altijd de meest kenmerkende.
Klik om te vergroten...
Fraaie analyse. Verslavingsgedrag kan hem inderdaad in dit soort, soms onschuldig ogende, zaken zitten. En het is een definitiekwestie maar afkicken is slechts het begin, een voorwaarde om door je problemen heen te kunnen werken met een helder(der) hoofd. Clean zijn is geen herstel. Herstel is mentaal veranderen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
Geef mij een paar lijnen en er gebeurt helemaaalll niks meer. 🤣Ik praat niet meer, hoef niemand te zien of te spreken en ben helemaal in mijzelf gekeerd. Voor mij was het echt de rust in mn kop die het gaf.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Coldshot zei:
Hier ben ik nog een keer, in een zoektocht naar jullie ervaring en advies.
Ik wil dolgraag stoppen met mijn cokegebruik. Niet afbouwen, niet minderen, definitief stoppen. Ik gebruik nog maar ruim een half jaar, maar wel al maanden praktisch dagelijks. Waar het aanvankelijk leuk was voor op feestjes, gebruik ik nu om me recht te houden lijkt het wel. Ik gebruik zelfs overdag op het werk om door te kunnen gaan en slaap als gevolg zeer onregelmatig. Maar nog nooit meer dan 0,5gr per dag. Wel vaak samen met alcohol. Wanneer ik een dag niet gebruik slaap ik de hele dag en nacht. Leuk is het al een tijdje niet meer... Het is een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Ik was sportief voor mijn gebruik, fietste gemiddeld 200km per week, en daar komt niks meer van in huis. Vele avonden waarop ik gebruikte heb ik me voorgenomen om de volgende dag de fiets op te springen. Maar ik voel me zo futloos en lamlendig dat het me gewoon fysiek niet lukt. Hoe kom ik die cirkel uit? Concrete vraag... ik heb dit weekend mijn agenda leeg gemaakt en moet pas dinsdag weer aan het werk. Gaan die 3 dagen voldoende zijn om het tij te keren? Wat kan me helpen dinsdagochtend niet te beven en oververmoeid te zijn?
Dank alvast voor het lezen van mijn bezorgdheid en jullie antwoorden
Klik om te vergroten...

Ik kan jou niet vertellen wat jij moet doen. Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. En hopelijk kan jij daar ook iets mee.

Voor mij gaat stoppen met gebruiken hand in hand met herstel. Als ik niet actief aan mijn herstel werk, kan ik niet clean blijven. Door aan mijn herstel te werken, kan ik namelijk met het leven omgaan wat anders vaak als teveel aanvoelt. En uiteindelijk is dat de reden waarom ik zo overmatig ben gaan gebruiken. Het begon voor mij als leuk, feestjes, ontspanning etc. Maar zeker toen ik aan de harddrugs ging, werd het al vrij snel niet leuk meer. Ik had het nodig, zoals jij ook omschrijft, om overeind te blijven.

Door actief aan herstel te werken, is gebruik nu overbodig geraakt. Ik heb mezelf een andere manier van leven aangeleerd. En dat heb ik niet alleen gedaan. Daar heb ik veel hulp bij gehad. Vooral van fellows om me heen, maar ook met professionele hulp.

Persoonlijk had ik het ècht nodig om fysiek van mijn middel gescheiden te worden (d.m.v. een detox) en om mijn ego te breken (d.m.v. kliniek). Maar uiteindelijk doorgaan herstel haal ik bij 12-stappen programma's als NA en CA.

Als je het écht klaar bent met gebruiken en deze manier van leven, kan je misschien ook een een NA of CA meeting bezoeken. Vraag ook daar om tips en ervaringen naar klinieken. Er is veel beroerde verslavingszorg in omloop. Maar via via kan je wel ervaringsverhalen horen over klinieken die wèl goede zorg leveren.

Ook ik kan je wel enkele klinieken aanbevelen als je wilt.

www.nanederland.nl

Narcotics Anonymous Nederland

Ontdek Narcotics Anonymous Nederland, een wereldwijde gemeenschap van herstellende verslaafden. Met 400 wekelijkse bijeenkomsten in Nederland biedt NA een veilige, anonieme plek voor herstel en steun. Gratis en open voor iedereen die worstelt met verslaving.
www.nanederland.nl www.nanederland.nl
M
McrazyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo members,

Ik gebruik nu denk ik 2 maanden coke. Sinds 2 weken gebruik ik het dagelijks. Als ik wil slapen neem ik een quetipine.
Wat is de beste manier om van deze verslaving af te komen? Hoe kan ik de afkickverschijnselen dempen?

Alsjeblieft, iemand die me kan helpen. Ik vind het echt rot...

Liefs,
😘
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Met coke kan je prima stoppen zonder (gevaarlijke) lichamelijke consequenties. Je raakt er namelijk niet fysiek aan verslaafd. Dat wil overigens niet zeggen dat het makkelijk is om van een actieve verslaving af te komen. Het geestelijke deel is vaak het lastigste.

Maar de afkickverschijnselen die je kan verwachten zijn vooral psychisch van aard. Denk aan vermoeidheid, neerslachtig zijn, etc.

Moraal van het verhaal is dus eigenlijk: stop gewoon.
Als dat je niet lukt, betekent dat dat het jou alleen niet lukt.

Zoek in dat geval hulp. Dat begint bij je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar verslavingszorg.

Je zou ook eens een NA of CA meeting kunnen bezoeken. Het 12-stappen programma is wat mij vandaag de dag nog steeds clean houd. Al had ik een 'kickstart' vanuit de kliniek wel nodig om clean te kunnen worden.

Verslaving is er niet voor niets. Drugs misbruik is slechts een symptoom van de rottigheid die eronder ligt. Gebruiken word dan een oplossing om 'om te gaan' met die rottigheid. Wil je uit de verslaving stappen, zal je dus die rottigheid aan moeten pakken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bovenstaande bericht is top.
Daarbij realiseren dat het nare gevoel niet altijd aanwezig is en langzaam weg ebt. Zie het als een goede alcohol kater
M
McrazyLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Met coke kan je prima stoppen zonder (gevaarlijke) lichamelijke consequenties. Je raakt er namelijk niet fysiek aan verslaafd. Dat wil overigens niet zeggen dat het makkelijk is om van een actieve verslaving af te komen. Het geestelijke deel is vaak het lastigste.

Maar de afkickverschijnselen die je kan verwachten zijn vooral psychisch van aard. Denk aan vermoeidheid, neerslachtig zijn, etc.

Moraal van het verhaal is dus eigenlijk: stop gewoon.
Als dat je niet lukt, betekent dat dat het jou alleen niet lukt.

Zoek in dat geval hulp. Dat begint bij je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar verslavingszorg.

Je zou ook eens een NA of CA meeting kunnen bezoeken. Het 12-stappen programma is wat mij vandaag de dag nog steeds clean houd. Al had ik een 'kickstart' vanuit de kliniek wel nodig om clean te kunnen worden.

Verslaving is er niet voor niets. Drugs misbruik is slechts een symptoom van de rottigheid die eronder ligt. Gebruiken word dan een oplossing om 'om te gaan' met die rottigheid. Wil je uit de verslaving stappen, zal je dus die rottigheid aan moeten pakken.
Klik om te vergroten...
Super bedankt voor je bericht waardeer het echt heel erg❤️geeft me rust.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mcrazy zei:
Super bedankt voor je bericht waardeer het echt heel erg❤️geeft me rust.
Klik om te vergroten...

Graag gedaan! Als je wilt, kan je ons op de hoogte houden over je proces. Er zijn hier best een aantal forumleden die ervaring hebben met verslaving en die weten wat er nodig is om er mee om te gaan.

Take care!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mcrazy zei:
Hallo members,

Ik gebruik nu denk ik 2 maanden coke. Sinds 2 weken gebruik ik het dagelijks. Als ik wil slapen neem ik een quetipine.
Wat is de beste manier om van deze verslaving af te komen? Hoe kan ik de afkickverschijnselen dempen?

Alsjeblieft, iemand die me kan helpen. Ik vind het echt rot...

Liefs,
😘
Klik om te vergroten...
Je bent pas net begonnen. Misschien helpen de praktische dingen nog. Nummer van je dealer verwijderen, stoppen met alcohol, geen contanten op zak hebben, je dealer vragen om je niks merr te brengen. En als het toch niet luktom te stoppen ga dan naar joiw huisarts voor hulp. Hoe langer je door gaat des te ellendiger wordt het allemaal.

Ik heb er 10 jaar aan gezeten en ben nu bijna 2 jaar clean. M’n inbox staat voor je open.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mcrazy zei:
Ik gebruik nu denk ik 2 maanden coke. Sinds 2 weken gebruik ik het dagelijks. Als ik wil slapen neem ik een quetipine.
Klik om te vergroten...
Je gebruikt niet alleen coke, toch? Ik heb je de afgelopen tijd ook over benzodiazepines (oxazepam en diazepam) en opiaten (oxycodon, lean, morfine) gehoord. Hoe staat het daarmee?
P
PinnacleLid
01-01-2024, 00:00
#14
Is er een bepaalde context waarin je veel gebruikt? (met vrienden, uitgaan, etc.). Mijn ervaring met coke is dat het een super contextafhankelijk middel is dat je vaak spontaan neemt, veelal in een sociale setting. Als je dit soort context wegneemt, ebt het problematische gebruik vaak weg.
M
McrazyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Pinnacle zei:
Is er een bepaalde context waarin je veel gebruikt? (met vrienden, uitgaan, etc.). Mijn ervaring met coke is dat het een super contextafhankelijk middel is dat je vaak spontaan neemt, veelal in een sociale setting. Als je dit soort context wegneemt, ebt het problematische gebruik vaak weg.
Klik om te vergroten...
Eerst sociaal en nu vooral alleen op de bank... gek he???
M
McrazyLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Je gebruikt niet alleen coke, toch? Ik heb je de afgelopen tijd ook over benzodiazepines (oxazepam en diazepam) en opiaten (oxycodon, lean, morfine) gehoord. Hoe staat het daarmee?
Klik om te vergroten...
De benzos gebruik ik zo nodig. Oxy ben ik volledig mee gestopt dat ging zooo fout, dat ik het echt niet meer haal. Ook geen zucht meer naar. Met de alcohol is het ook klaar. Komt hier niet meer binnen (met behulp van m'n vriend). Was in het begin erg moeilijk!!! Maar naar mate ik bleef doorbijten ben ik er vanaf gekomen en dat van 4 jaar structureel wekelijks drinken 🥹. Ook geen zucht meer. Als het er niet is heb ik geen verleiding🥲
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mcrazy zei:
Das echt kut.

Even wat anders, waarom heet ik belezen gebruiker, wat betekend dat.
Klik om te vergroten...
Dat je hier 100 berichten ofzo geplaatst hebt
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mcrazy zei:
Ja ik snap als je dat normaal niet bent het fijn is. Maar ik ben van mezelf helder, relaxed en een goeie prater. Dus het slaat nergens op dat ik het gebruik. Waarom doe ik dit. Deed het gwn op feesten om wakker te blijven en los te gaan. Ik ben gewoon achterlijk. Een achterlijk wijf.
Klik om te vergroten...
En jezelf achterlijk noemen klinkt vreselijk als iets uit een coke comedown, iets langer wachten en dan lijkt het leven alweer een stuk leuker
C
CeSterLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mcrazy zei:
Das echt kut.

Even wat anders, waarom heet ik belezen gebruiker, wat betekend dat.
Klik om te vergroten...
Dat je veel weet door veel te lezen, daardoor die informatie weer aan anderen door kan geven.........
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
keesie zei:
Dat je veel weet door veel te lezen, daardoor die informatie weer aan anderen door kan geven.........
Klik om te vergroten...
Nee, het zijn je berichtaantallen. Bij te weinig berichten word je gestenigd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."