Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe kan ik afkicken van coke

Hoe kan ik afkicken van coke

119 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Damius zei:
Wat betreft jouw sociale angst, wil je daar meer over delen? Alvast een spoiler: er komt een omslagpunt (en misschien sneller dan je denkt of hoopt) waarbij de sociale angst tijdens en anders na gebruik 3x zo hard om de hoek komt kijken.
Klik om te vergroten...
Zelf nooit gebruikt gelukkig maar dit moet wel waar zijn. Alles komt ongenadig hard terug wanneer je weer met beide voeten op de grond bent beland..
C
ColdshotLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Ik lees veel gelijkenissen met het begin van mijn gebruik. Bij mij is het uit de hand gelopen en heb ik er totaal 10 jaar aangezeten. Terugkijkend ging het wel een stuk harder dan ik zelf toe wilde geven. Ik denk dat ik na een jaar of misschien anderhalf al hele weekenden aan het gebruiken was met de gordijnen dicht, deur op slot, telefoon uit, achter het laptopje met Pornhub en ja de rest kun je zelf wel invullen. Maar na 5 jaar ging het pas echt mis. Meerdere stoppogingen die altijd mislukten, en uit wanhoop stopte ik met alles (ook de Benzo's die ik altijd gebruikte voor de comedown) en belandde in een psychose. Toen dacht ik dat ik door een hel was gegaan die zo erg was dat ik echt wel kon stoppen maar dat was helemaal niet zo. 5 jaar lang heb ik er mee geworsteld. Uiteindelijk ben ik er uit komen en heb ik door keihard aan mezelf te werken allerlei shit opgeruimd waar ik m'n hele leven al mee zat, dus eind goed al goed. Wel zal ik er de rest van mijn leven onderhoud op moeten plegen om clean te kunnen blijven. Maar een terugval blijf een mogelijkheid en dan ga ik verder waar ik gebleven was. En dan heb ik waarschijnlijk niet lang meer.

Betekent niet dat het bij jou net zo fout gaat, maar coke is een skeay drug en een erg verslavende. En wat ik lees ben je heel riskant bezig.

Om het even tastbaarder te maken - wat heb ik verloren/geleden in die tien jaar van gebruik?

2 banen
ongeveer E100,000 a E120,000
ik zag mijn vrienden veel te weinig
ik heb veel feestjes e.d. gemist
ik ben een tijd erg depressief geweest
ik heb jarenlang aan medicijnen van de psychiater gezeten
mijn ouders waren het vertrouwen in mij compleet kwijt

En dit valt nog mee hoor. Ik ken verslaafden die dakloos zijn geworden en niets meer hadden. En als ik doorgebruikt had was dat ook mijn lot geworden.

Wat heb ik gewonnen?

In het begin waren de feestjes nog wel leuk. Ik denk een stuk of 10. Toen mijn verslaving de overhand kreeg was ik alleen maar bezig met het volgende lijntje in plaats van feesten.
Ik heb veel andere drugs gebruikt doordat ik na coke dacht "is dit het nou?" Daar zaten mooie trips e.d. tussen

Tsja, vrij weinig dus. Als ik het tegen elkaar afweeg was het het achteraf echt niet waard.

Dus vraag je even goed af of je ook bereid bent om alles te verliezen voor een toch vrij lege maar peperdure high. Beter stop je nu het nog redelijk makkelijk gaat. En het kan zijn dat je daarvoor de alcohol en andere middelen ook moet laten staan. Maar dat merk je vanzelf.

Denk er niet te licht over en bega niet dezelfde fout als ik door te denken "ik word nooit verslaafd, ik pas wel op!". Keihard wel dus en genadeloos ook. Ik had niets meer te willen, een slaaf van mijn middel. Maar nu iets meer dan 2 jaar clean, ook van alcohol en andere drugs. Dus herstel is mogelijk.

En om positief af te sluiten: als ik niet verslaafd was geraakt had ik ook niet die grote schoonmaak in mijn hoofd gehouden dus ergens ben ik wel blij met hoe het is gegaan, tenminste mijn herstel dan. Ook al was het een worsteling die bij tijd en wijlen hopeloos was.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je uitgebreide en openhartige reactie, dat betekent veel voor me. Sterk dat je er nu zo open over kan praten en 'lotgenoten' advies wil geven. 3 vragen :

- met welke hulp ben je erin geslaagd uiteindelijk definitief te stoppen met alle genotmiddelen?
- is er iets wat die adrenalinerush nu voor je vervangt (intensieve sport bv).
- heb je het gevoel dat je na het stoppen meer leeft of net minder? Maw mis je iets in je leven?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Ik lees veel gelijkenissen met het begin van mijn gebruik. Bij mij is het uit de hand gelopen en heb ik er totaal 10 jaar aangezeten. Terugkijkend ging het wel een stuk harder dan ik zelf toe wilde geven. Ik denk dat ik na een jaar of misschien anderhalf al hele weekenden aan het gebruiken was met de gordijnen dicht, deur op slot, telefoon uit, achter het laptopje met Pornhub en ja de rest kun je zelf wel invullen. Maar na 5 jaar ging het pas echt mis. Meerdere stoppogingen die altijd mislukten, en uit wanhoop stopte ik met alles (ook de Benzo's die ik altijd gebruikte voor de comedown) en belandde in een psychose. Toen dacht ik dat ik door een hel was gegaan die zo erg was dat ik echt wel kon stoppen maar dat was helemaal niet zo. 5 jaar lang heb ik er mee geworsteld. Uiteindelijk ben ik er uit komen en heb ik door keihard aan mezelf te werken allerlei shit opgeruimd waar ik m'n hele leven al mee zat, dus eind goed al goed. Wel zal ik er de rest van mijn leven onderhoud op moeten plegen om clean te kunnen blijven. Maar een terugval blijf een mogelijkheid en dan ga ik verder waar ik gebleven was. En dan heb ik waarschijnlijk niet lang meer.
Klik om te vergroten...
Wat een heftig verhaal en wat knap dat je er bovenop bent gekomen.

Respect!
C
ColdshotLid
01-01-2024, 00:00
#4
Brakka Mang zei:
Heel herkenbaar verhaal. Mooi die switch naar iets wat voldoening brengt.

Dit verhaal lijkt erg op een verhaal wat een jaar geleden hier voorbij kwam. Weet niet of je dezelfde persoon bent en dit hier al een keer onder een andere naam hebt gedeeld? Verder deel je hier strafbare feiten, niet heel handig. Maar dat terzijde.

Ze noemen coke niets voor niets de witte sloper. Helemaal in combinatie met alcohol en roken niet iets wat je in de leeftijd 40-50 wilt blijven doen. Op een gegeven moment is het speelkwartier toch wel voorbij.

Lijkt me dat een andere oplossing zoeken voor je angstklachten want daar zit de oorzaak van je gebruik geef je aan. Helemaal in een gezinssituatie en altijd drugs aanwezig zie ik een heleboel red flags. Er zijn gespecialieerde angst klinieken, google maar eens. Daarnaast kan het ook zijn dat je iemand wilt zijn die je van nature niet bent maar de coke je die persoon maakt. Dat lukt je dan voor korte tijd maar voor een langere periode gaan de negatieve gevolgen de positieve overschaduwen.

Drugs zijn nooit een oplossing voor mentale problemen, ik heb die fase ook gehad en het heeft mij een tijd geholpen. Tot dat het het niet meer was. Dan ga je meer gebruiken, worden de negatieve gevolgen groter en klapt alles in elkaar.

Je hebt zo een positieve switch in je leven gemaakt met een negatieve fundering. Die fundering kan je, zeker met de juiste professionele hulp, wel goed krijgen.
Klik om te vergroten...
Ook jij bedankt voor de waardevolle reactie 🙏. Ik denk dat het bij het verdwijnen van de angstklachten moet liggen, omdat dit zo enorm lang mijn sociale leven negatief beïnvloed heeft. Een verandering in persoonlijkheid brengt het niet meteen teweeg. Ik ben altijd open en sociaal geweest en heb altijd makkelijk gepraat met mensen.

Daarom was ik ook zo teleurgesteld in de psychiater, hij voegde echt niks toe. Zoeken naar angstkliniek is dus zeker een goeie tip, ga ik doen!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Coldshot zei:
Bedankt voor je uitgebreide en openhartige reactie, dat betekent veel voor me. Sterk dat je er nu zo open over kan praten en 'lotgenoten' advies wil geven. 3 vragen :

- met welke hulp ben je erin geslaagd uiteindelijk definitief te stoppen met alle genotmiddelen?
- is er iets wat die adrenalinerush nu voor je vervangt (intensieve sport bv).
- heb je het gevoel dat je na het stoppen meer leeft of net minder? Maw mis je iets in je leven?
Klik om te vergroten...
Graag gedaan. Ik hoop dat je nog eens goed nadenkt over je gebruik en dat je er ook zelf openhartiger over kan gaan praten met mensen. Je probeert iets weg te gebruiken dat (waarschijnlijk, grotendeels) op te lossen is zonder middelen. Duurt wel lang en kan ook lastig zijn. Investering voor de rest van je leven.

Ik heb aardig wat hulp gehad. 2x een ambulante behandeling bij Trubendorffer, een klinische opname en een dagbehandeling. En dat ondersteund door meetings. In het begin CA, later NA en tegenwoordig meer een mix. Wat voor mij hielp was een confronterende harde behandeling waarin met name de ervaringsdeskundigen mijn bullshit doorzagen en mij er op wezen op een respectvolle maar wel confronterende manier. In de dagbehandeling is de knop omgegaan om alles aan te gaan, door de weerstand heen en om te gaan doen wat men mij voorstelde te gaan doen. Soms deed ik er dan nog een schepje bovenop, omdat ik merkte wat ik er aan had om te doen. Meetings bezoek ik nog steeds, ze houden me scherp en ik kan er gelijkgestemden spreken. En dat kan eigenlijk door het hele land, ook op plekken waar ik voor het eerst kom. CA en NA zijn wereldwijde programma's maar ik heb weinig ervaring buiten Nederland, maar in principe geldt dat hetzelfde - waar ik ook een meeting binnenstap ik ben welkom en op mijn gemak en heb direct contact en verbinding (en evt hulp ergens mee).

Adrenaline doet me niet zo veel, ik ben een echte Dopamine junk. En nee daar heb ik geen vervanger voor. De intensiteit van een coke rush valt ook niet nuchter te evenaren denk ik. Er schuilt ook wel gevaar voor cross-addiction in. Mateloosheid in dingen die een kick geven is zo gebeurd bij een verslaafde. Rust, reinheid, regelmaat houdt me stabiel.

Mijn leven is door fanatiek herstel een stuk fijner geworden. Minder onzeker, minder bang, ik durf om hulp te vragen en voor mezelf te kiezen, mijn behoeftes ook belangrijk te vinden en maken, ik ben rustig en heb daardoor weinig spijt van dingen die ik in een opwelling van emoties gezegd of gedaan zou hebben waarbij ik nu vaak even pauzeer en een reactie even uitstel. Ik ben op een andere manier naar het leven en de wereld gaan kijken. Ik ben meer open minded geworden. En zoals je zelf al opmerkt, opener met nog maar weinig schaamte. Ik mis nog wel dingen in mijn leven maar dat zal waarschijnlijk altijd nog wel zo zijn. Een leuke dame aan mijn zijde en betaald werk dat ik leuk vind zijn twee gemissen op het moment. Daar mag ik ook best wat meer moeite voor doen. Het leven heeft nog steeds grillen zoals altijd maar ik heb geleerd om er anders mee om te gaan. Ik ben anders, de wereld is hetzelfde maar toch voelt het allemaal veel lichter en draaglijker.

Dat laatste brengt me wel bij een nadeel van herstel is wel dat ik erg ben veranderd (met name mijn denken is heel anders geworden, mijn hoofd is nu een fijnere plek) maar mijn omgeving niet. En daar loop ik nog regelmatig tegen weerstand o.i.d. aan waar ik doorheen ben gegaan en waar ik de voordelen van heb gemerkt, maar waar mensen om mij heen (m.n. ouders) niet bereid zijn om doorheen te gaan. Dat kan nog wel eens frustreren maar ook daar komt steeds meer acceptatie bij.

Dus ja, zeker positief. Ik kan het iedereen aanraden om eens flink aan zichzelf te gaan werken.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Coldshot zei:
Ook jij bedankt voor de waardevolle reactie 🙏. Ik denk dat het bij het verdwijnen van de angstklachten moet liggen, omdat dit zo enorm lang mijn sociale leven negatief beïnvloed heeft. Een verandering in persoonlijkheid brengt het niet meteen teweeg. Ik ben altijd open en sociaal geweest en heb altijd makkelijk gepraat met mensen.

Daarom was ik ook zo teleurgesteld in de psychiater, hij voegde echt niks toe. Zoeken naar angstkliniek is dus zeker een goeie tip, ga ik doen!
Klik om te vergroten...
Wat ook goed kan helpen is een beetje zelf zoeken naar de kern maar ook opschrijven. Ook hoe uiten jouw angstklachten zich, waar ben je bang voor, of welke gedachtes komen op. Verder weet ik dat roken ook enorme angstklachten kunnen veroorzaken. Toen ik stopte met roken verminderde het bij mij enorm. Er zit toch een hoop rotzooi in die rook. Daarnaast heeft meditatie ook een hoop gedaan om mijn hoofd rustiger te krijgen. Daarnaast kunnen de juiste voeding en supplementen ook een hoop bijdragen zeker magnesium tekort leidt tot angstklachten. Misschien is checken bij de huisarts. Sommige mensen nemen van nature bepaalde stoffen niet goed op uit voeding.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Ik mis nog wel dingen in mijn leven maar dat zal waarschijnlijk altijd nog wel zo zijn. Een leuke dame aan mijn zijde en betaald werk dat ik leuk vind zijn twee gemissen op het moment. Daar mag ik ook best wat meer moeite voor doen.
Klik om te vergroten...
Schrijf het nooit af. Maar dat laatste is ook waar: dingen worden ons meestal niet zomaar in de schoot geworpen.

Toch kunnen wonderen gebeuren: ik had bijvoorbeeld nooit gedacht werk te vinden dat ik leuk zou vinden, toch is dat gebeurd. Ik sprak gister de vader van een leerling van me en toen ik zei dat elke werkdag als een vrijdag voelt voor me, zei hij: "dan heb jij net zoals ik eigenlijk geen werk". Dat vond ik wel een mooie.

Maar het is niet zomaar "gebeurd". Ik heb het zelf met pijn en moeite tot stand gebracht en nu pluk ik er de vruchten meer en meer van.

Net als jij mis ik soms weleens een leuke dame aan mijn zijde maar ook zij zal waarschijnlijk niet in mijn schoot geworpen worden. Als je iets écht wilt, moet je erachteraan.

_shikantaza zei:
Het leven heeft nog steeds grillen zoals altijd maar ik heb geleerd om er anders mee om te gaan. Ik ben anders, de wereld is hetzelfde maar toch voelt het allemaal veel lichter en draaglijker.
Klik om te vergroten...
Respect.

Soms denk ik echter weleens: de wereld is zó magisch, dat wanneer ik anders ben, de daadwerkelijke wereld ook écht anders is. Quantum slit theory: de observator is niet slechts dat wat kijkt náár het geobserveerde, maar beïnvloedt het daadwerkelijk door observatie. Ik denk niet dat het geobserveerde (de wereld) en de observator (jij) twee dingen zijn. Het is onlosmakelijk van elkaar: één.
D
DookerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mcrazy zei:
Hallo members,

Ik gebruik nu denk ik 2 maanden coke. Sinds 2 weken gebruik ik het dagelijks. Als ik wil slapen neem ik een quetipine.
Wat is de beste manier om van deze verslaving af te komen? Hoe kan ik de afkickverschijnselen dempen?

Alsjeblieft, iemand die me kan helpen. Ik vind het echt rot...

Liefs,
😘
Klik om te vergroten...
2 maanden in totaal waarvan 2 weken dagelijks? dat zou ik niet eens een verslaving durven noemen. de enige oplossing is door het niet meer te gebruiken, wat bij zo'n korte gebruiksduur een fluitje van een cent zou moeten zijn
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dooker zei:
2 maanden in totaal waarvan 2 weken dagelijks? dat zou ik niet eens een verslaving durven noemen. de enige oplossing is door het niet meer te gebruiken, wat bij zo'n korte gebruiksduur een fluitje van een cent zou moeten zijn
Klik om te vergroten...
Een verslaving moet ergens beginnen, die komt niet uit de lucht vallen🤣
C
ColdshotLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hier ben ik nog een keer, in een zoektocht naar jullie ervaring en advies.
Ik wil dolgraag stoppen met mijn cokegebruik. Niet afbouwen, niet minderen, definitief stoppen. Ik gebruik nog maar ruim een half jaar, maar wel al maanden praktisch dagelijks. Waar het aanvankelijk leuk was voor op feestjes, gebruik ik nu om me recht te houden lijkt het wel. Ik gebruik zelfs overdag op het werk om door te kunnen gaan en slaap als gevolg zeer onregelmatig. Maar nog nooit meer dan 0,5gr per dag. Wel vaak samen met alcohol. Wanneer ik een dag niet gebruik slaap ik de hele dag en nacht. Leuk is het al een tijdje niet meer... Het is een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Ik was sportief voor mijn gebruik, fietste gemiddeld 200km per week, en daar komt niks meer van in huis. Vele avonden waarop ik gebruikte heb ik me voorgenomen om de volgende dag de fiets op te springen. Maar ik voel me zo futloos en lamlendig dat het me gewoon fysiek niet lukt. Hoe kom ik die cirkel uit? Concrete vraag... ik heb dit weekend mijn agenda leeg gemaakt en moet pas dinsdag weer aan het werk. Gaan die 3 dagen voldoende zijn om het tij te keren? Wat kan me helpen dinsdagochtend niet te beven en oververmoeid te zijn?
Dank alvast voor het lezen van mijn bezorgdheid en jullie antwoorden
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Coldshot zei:
Hier ben ik nog een keer, in een zoektocht naar jullie ervaring en advies.
Ik wil dolgraag stoppen met mijn cokegebruik. Niet afbouwen, niet minderen, definitief stoppen. Ik gebruik nog maar ruim een half jaar, maar wel al maanden praktisch dagelijks. Waar het aanvankelijk leuk was voor op feestjes, gebruik ik nu om me recht te houden lijkt het wel. Ik gebruik zelfs overdag op het werk om door te kunnen gaan en slaap als gevolg zeer onregelmatig. Maar nog nooit meer dan 0,5gr per dag. Wel vaak samen met alcohol. Wanneer ik een dag niet gebruik slaap ik de hele dag en nacht. Leuk is het al een tijdje niet meer... Het is een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Ik was sportief voor mijn gebruik, fietste gemiddeld 200km per week, en daar komt niks meer van in huis. Vele avonden waarop ik gebruikte heb ik me voorgenomen om de volgende dag de fiets op te springen. Maar ik voel me zo futloos en lamlendig dat het me gewoon fysiek niet lukt. Hoe kom ik die cirkel uit? Concrete vraag... ik heb dit weekend mijn agenda leeg gemaakt en moet pas dinsdag weer aan het werk. Gaan die 3 dagen voldoende zijn om het tij te keren? Wat kan me helpen dinsdagochtend niet te beven en oververmoeid te zijn?
Dank alvast voor het lezen van mijn bezorgdheid en jullie antwoorden
Klik om te vergroten...

Ik heb nog even je eerdere berichten teruggelezen en zag ergens dat je 'altijd gebruikt icm alcohol'.

Let op dat als je dagelijks stevig drinkt, dat het beter is om af te bouwen onder begeleiding. Vaak krijg je dan tijdelijk iets als diazepam om de ergste ontwenning tegen te gaan.

Ik heb natuurlijk geen idee van hoeveelheden en frequentie. Maar Cold Turkey stoppen als stevige drinker kan vrij heftig zijn.
w
wilwelgraag69Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Door de belangrijkste verschil tussen iemand die onvoorwaardelijk er voor liegt en bedriegt je het jezelf makkelijker maken door middel van niet te liegen tegen familie of vrienden die je niet kan helpen is het probleem toch denk ik dat het echt mogelijk is hier een balans in te vinden zijn op de zelfde manier waarop wij denken graag met je delen als het echt is
C
ColdshotLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Ik kan jou niet vertellen wat jij moet doen. Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. En hopelijk kan jij daar ook iets mee.

Voor mij gaat stoppen met gebruiken hand in hand met herstel. Als ik niet actief aan mijn herstel werk, kan ik niet clean blijven. Door aan mijn herstel te werken, kan ik namelijk met het leven omgaan wat anders vaak als teveel aanvoelt. En uiteindelijk is dat de reden waarom ik zo overmatig ben gaan gebruiken. Het begon voor mij als leuk, feestjes, ontspanning etc. Maar zeker toen ik aan de harddrugs ging, werd het al vrij snel niet leuk meer. Ik had het nodig, zoals jij ook omschrijft, om overeind te blijven.

Door actief aan herstel te werken, is gebruik nu overbodig geraakt. Ik heb mezelf een andere manier van leven aangeleerd. En dat heb ik niet alleen gedaan. Daar heb ik veel hulp bij gehad. Vooral van fellows om me heen, maar ook met professionele hulp.

Persoonlijk had ik het ècht nodig om fysiek van mijn middel gescheiden te worden (d.m.v. een detox) en om mijn ego te breken (d.m.v. kliniek). Maar uiteindelijk doorgaan herstel haal ik bij 12-stappen programma's als NA en CA.

Als je het écht klaar bent met gebruiken en deze manier van leven, kan je misschien ook een een NA of CA meeting bezoeken. Vraag ook daar om tips en ervaringen naar klinieken. Er is veel beroerde verslavingszorg in omloop. Maar via via kan je wel ervaringsverhalen horen over klinieken die wèl goede zorg leveren.

Ook ik kan je wel enkele klinieken aanbevelen als je wilt.

www.nanederland.nl

Narcotics Anonymous Nederland

Ontdek Narcotics Anonymous Nederland, een wereldwijde gemeenschap van herstellende verslaafden. Met 400 wekelijkse bijeenkomsten in Nederland biedt NA een veilige, anonieme plek voor herstel en steun. Gratis en open voor iedereen die worstelt met verslaving.
www.nanederland.nl www.nanederland.nl
Klik om te vergroten...
Dank voor je bericht Lucy!
Zou je de detox kunnen omschrijven, wat houd dat juist in?
C
ColdshotLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
En tussen de regels door lees ik wel wat tekenen van èchte verslaving. En die zit hem voor mij niet in gebruik.
Klik om te vergroten...
Tell me more, dit triggert me wel
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Coldshot zei:
Dank voor je bericht Lucy!
Zou je de detox kunnen omschrijven, wat houd dat juist in?
Klik om te vergroten...
Detox zit je met anderen voor een korte periode onder medisch toezicht om te ontgiften en lichamelijk te herstellen van het drugsmisbruik (goed eten, slapen en bewegen) Afhankelijk van het middel is dit 1 tot 4 weken meestal. In het geval van coke zal je na een week wel klaar zijn omdat het niet lichamelijk verslavend is. Echter begint na de detox het echte werk pas. Je zal opnieuw met het leven moeten leren omgaan na die paar maanden van gebruik. Dat leren ze je niet in een detox maar tijdens een reguliere behandeling. Dit kan 12-stappen zijn maar ook CGT of aanverwanten. Je zal je oude ongezonde patronen van de afgelopen maanden weer moeten vervangen met nieuwe gezonden patronen. Als je een kliniek niet ziet zitten dan kan je ook gewoon zelf naar een NA, CA of AA meeting kunnen gaan. Die zijn zowel fysiek als online.

Verder kan je ervan uitgaan dat je best wel moe zal zijn de komende periode l. Maar dat is ook logisch. Er is geen quickfix voor herstel van verslaving.

Het begint met een plan maken. Je bent het hardstikke zat kan ik opmaken uit je bericht. Dus hoe zie je het zelf voor je? Verder kan ik je adviseren om de zoekfunctie te gebruiken, er is hier op het forum ontzettend veel te vinden. Mocht je willen praten of vragen hebben mag je me altijd een bericht sturen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Coldshot zei:
Dank voor je bericht Lucy!
Zou je de detox kunnen omschrijven, wat houd dat juist in?
Klik om te vergroten...
Een detox voor coke is opzich niet zo heel erg spannend omdat je geen heftige afkick kan verwachten. Je zit, zoals hierboven al gezegd, samen met anderen in een medisch gecontroleerde setting.

Voor mij was de detox een hele fijne tijd. Ik was lichamelijk en geestelijk gewoon heel erg op. Ik had zo hard gevochten om mijn verslaving in stand te houden. En het belangrijkste voor mij van de detox was dat ik en harde stopdatum had en fysiek werd afgescheiden van mijn middelen. Tuurlijk zou je vanalles de detox in kunnen smokkelen of dealers op slinkse wijze langs kunnen laten komen. Maar dat is geen moment in me opgekomen.

Toen ik de detox binnenkwam, kwam ik dus 'gesloten' terecht. Je mag niet zomaar van het terrein af. Daarmee was ik fysiek een soort van gevangen. Maar mentaal voelde ik me zo ontzettend bevrijd. Die obsessie naar drugs: wanneer weer gebruiken, ik moet nog langs de dealer, de pinautomaat, de slijt, etc. Al die dwangmatige gedachten vielen ineens van me weg.

Let wel, een detox is enkel daar goed voor. Om gecontroleerd te kunnen ontgiften en een tijdje gescheiden te zijn van je middel. Een detox die niet gevolgd wordt door een (klinische opname met) gerichte behandeling op verslaving én gevolgd voortgaand herstel na behandeling, is mijn inziens waardeloos. Dan kan je net zo goed gewoon doorgaan met gebruiken.

Belangrijk is om de onderliggende problematiek aan te pakken. Anders val je binnen no time weer terug. Een detox is dus goed om die cyclus te doorbreken. Maar er is (veel) meer nodig om niet weer terug te belanden in die cyclus. Onderschat verslaving niet.

Voor mij is het de beste keuze die ik ooit gemaakt heb om naar Zuid-Afrika te gaan in een kliniek daar (wordt door de meeste zorgverzekeraars vergoed). En ook om nu nog steeds bezig te zijn met herstel. Ik heb me nog nooit zo prettig gevoeld met mezelf. Zelfs als kind niet.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ze Herbs Mang zei:
Er is geen quickfix voor herstel van verslaving.
Klik om te vergroten...

En deze blijft ook zó belangrijk maar o zo lastig.

De grap is dat we met drugs gewend zijn geraakt aan die quick fix. Maar in herstel is er inderdaad geen quick fix. De snelste fix die ik heb is focus op mijn ademhaling. Maar dat is dan ook wel de meest duurzame fix die me niet, zoals drugs, na een lange tijd gebruik ineens in de steek laat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Een detox voor coke is opzich niet zo heel erg spannend omdat je geen heftige afkick kan verwachten. Je zit, zoals hierboven al gezegd, samen met anderen in een medisch gecontroleerde setting.

Voor mij was de detox een hele fijne tijd. Ik was lichamelijk en geestelijk gewoon heel erg op. Ik had zo hard gevochten om mijn verslaving in stand te houden. En het belangrijkste voor mij van de detox was dat ik en harde stopdatum had en fysiek werd afgescheiden van mijn middelen. Tuurlijk zou je vanalles de detox in kunnen smokkelen of dealers op slinkse wijze langs kunnen laten komen. Maar dat is geen moment in me opgekomen.

Toen ik de detox binnenkwam, kwam ik dus 'gesloten' terecht. Je mag niet zomaar van het terrein af. Daarmee was ik fysiek een soort van gevangen. Maar mentaal voelde ik me zo ontzettend bevrijd. Die obsessie naar drugs: wanneer weer gebruiken, ik moet nog langs de dealer, de pinautomaat, de slijt, etc. Al die dwangmatige gedachten vielen ineens van me weg.

Let wel, een detox is enkel daar goed voor. Om gecontroleerd te kunnen ontgiften en een tijdje gescheiden te zijn van je middel. Een detox die niet gevolgd wordt door een (klinische opname met) gerichte behandeling op verslaving én gevolgd voortgaand herstel na behandeling, is mijn inziens waardeloos. Dan kan je net zo goed gewoon doorgaan met gebruiken.

Belangrijk is om de onderliggende problematiek aan te pakken. Anders val je binnen no time weer terug. Een detox is dus goed om die cyclus te doorbreken. Maar er is (veel) meer nodig om niet weer terug te belanden in die cyclus. Onderschat verslaving niet.

Voor mij is het de beste keuze die ik ooit gemaakt heb om naar Zuid-Afrika te gaan in een kliniek daar (wordt door de meeste zorgverzekeraars vergoed). En ook om nu nog steeds bezig te zijn met herstel. Ik heb me nog nooit zo prettig gevoeld met mezelf. Zelfs als kind niet.
Klik om te vergroten...
Is dit niet te hard gesteld? Want: hangt dat niet van de persoon af? Heeft iederéén per se zo'n klinische opname nodig?

Ben het wel eens met dat een detox alleen niet voldoende is, omdat: het middel zelf is nooit de kern van verslaving. Verslaving ligt dieper, namelijk altijd: in het ontbreken van (zelf-)liefde. Dat is (imo) de kern van élke verslaving: men mist simpelweg de liefde voorzichzelf, men respecteert en accepteert zichzelf niet.

Als je op het punt kunt komen van die zelf-acceptatie, waardoor die drang om van jezelf (alle gevoelens die je niet wilt voelen) te vluchten (middels jouw "drug of choice", wat slechts een uiting is van de onderliggende verslavingskwestie van willen ontsnappen van jezelf) verdwijnt, dan ben je er ook. Het is denk ik geen harde eis om daarvoor klinisch opgenomen te worden (al is het wellicht vaak wel een goed idee).
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Is dit niet te hard gesteld? Want: hangt dat niet van de persoon af? Heeft iederéén per se zo'n klinische opname nodig?

Ben het wel eens met dat een detox alleen niet voldoende is, omdat: het middel zelf is nooit de kern van verslaving. Verslaving ligt dieper, namelijk altijd: in het ontbreken van (zelf-)liefde. Dat is (imo) de kern van élke verslaving: men mist simpelweg de liefde voorzichzelf, men respecteert en accepteert zichzelf niet.

Als je op het punt kunt komen van die zelf-acceptatie, waardoor die drang om van jezelf (alle gevoelens die je niet wilt voelen) te vluchten (middels jouw "drug of choice", wat slechts een uiting is van de onderliggende verslavingskwestie van willen ontsnappen van jezelf) verdwijnt, dan ben je er ook. Het is denk ik geen harde eis om daarvoor klinisch opgenomen te worden (al is het wellicht vaak wel een goed idee).
Klik om te vergroten...

Ik heb klinische opname bewust tussen haakjes geplaatst. Gerichte behandeling op verslaving is wel degelijk nodig.

Voor mij dan. Nogmaals, ik kan niet vertellen wat jij moet doen. Ik kan enkel mijn eigen ervaring delen.

Maar ik weet wel dat voor een échte verslaafde, behandeling nodig is. En tussen de regels door lees ik wel wat tekenen van èchte verslaving. En die zit hem voor mij niet in gebruik.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#20
Geef mij een paar lijnen en er gebeurt helemaaalll niks meer. 🤣Ik praat niet meer, hoef niemand te zien of te spreken en ben helemaal in mijzelf gekeerd. Voor mij was het echt de rust in mn kop die het gaf.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."