Bedankt voor je uitgebreide en openhartige reactie, dat betekent veel voor me. Sterk dat je er nu zo open over kan praten en 'lotgenoten' advies wil geven. 3 vragen :
- met welke hulp ben je erin geslaagd uiteindelijk definitief te stoppen met alle genotmiddelen?
- is er iets wat die adrenalinerush nu voor je vervangt (intensieve sport bv).
- heb je het gevoel dat je na het stoppen meer leeft of net minder? Maw mis je iets in je leven?
Graag gedaan. Ik hoop dat je nog eens goed nadenkt over je gebruik en dat je er ook zelf openhartiger over kan gaan praten met mensen. Je probeert iets weg te gebruiken dat (waarschijnlijk, grotendeels) op te lossen is zonder middelen. Duurt wel lang en kan ook lastig zijn. Investering voor de rest van je leven.
Ik heb aardig wat hulp gehad. 2x een ambulante behandeling bij Trubendorffer, een klinische opname en een dagbehandeling. En dat ondersteund door meetings. In het begin CA, later NA en tegenwoordig meer een mix. Wat voor mij hielp was een confronterende harde behandeling waarin met name de ervaringsdeskundigen mijn bullshit doorzagen en mij er op wezen op een respectvolle maar wel confronterende manier. In de dagbehandeling is de knop omgegaan om alles aan te gaan, door de weerstand heen en om te gaan doen wat men mij voorstelde te gaan doen. Soms deed ik er dan nog een schepje bovenop, omdat ik merkte wat ik er aan had om te doen. Meetings bezoek ik nog steeds, ze houden me scherp en ik kan er gelijkgestemden spreken. En dat kan eigenlijk door het hele land, ook op plekken waar ik voor het eerst kom. CA en NA zijn wereldwijde programma's maar ik heb weinig ervaring buiten Nederland, maar in principe geldt dat hetzelfde - waar ik ook een meeting binnenstap ik ben welkom en op mijn gemak en heb direct contact en verbinding (en evt hulp ergens mee).
Adrenaline doet me niet zo veel, ik ben een echte Dopamine junk. En nee daar heb ik geen vervanger voor. De intensiteit van een coke rush valt ook niet nuchter te evenaren denk ik. Er schuilt ook wel gevaar voor cross-addiction in. Mateloosheid in dingen die een kick geven is zo gebeurd bij een verslaafde. Rust, reinheid, regelmaat houdt me stabiel.
Mijn leven is door fanatiek herstel een stuk fijner geworden. Minder onzeker, minder bang, ik durf om hulp te vragen en voor mezelf te kiezen, mijn behoeftes ook belangrijk te vinden en maken, ik ben rustig en heb daardoor weinig spijt van dingen die ik in een opwelling van emoties gezegd of gedaan zou hebben waarbij ik nu vaak even pauzeer en een reactie even uitstel. Ik ben op een andere manier naar het leven en de wereld gaan kijken. Ik ben meer open minded geworden. En zoals je zelf al opmerkt, opener met nog maar weinig schaamte. Ik mis nog wel dingen in mijn leven maar dat zal waarschijnlijk altijd nog wel zo zijn. Een leuke dame aan mijn zijde en betaald werk dat ik leuk vind zijn twee gemissen op het moment. Daar mag ik ook best wat meer moeite voor doen. Het leven heeft nog steeds grillen zoals altijd maar ik heb geleerd om er anders mee om te gaan. Ik ben anders, de wereld is hetzelfde maar toch voelt het allemaal veel lichter en draaglijker.
Dat laatste brengt me wel bij een nadeel van herstel is wel dat ik erg ben veranderd (met name mijn denken is heel anders geworden, mijn hoofd is nu een fijnere plek) maar mijn omgeving niet. En daar loop ik nog regelmatig tegen weerstand o.i.d. aan waar ik doorheen ben gegaan en waar ik de voordelen van heb gemerkt, maar waar mensen om mij heen (m.n. ouders) niet bereid zijn om doorheen te gaan. Dat kan nog wel eens frustreren maar ook daar komt steeds meer acceptatie bij.
Dus ja, zeker positief. Ik kan het iedereen aanraden om eens flink aan zichzelf te gaan werken.