Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel 4: More will be revealed

Deel 4: More will be revealed

81 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wilde toch even de Just for Today vandaag hier delen. Omdat dit ècht onderschrijft wat ik ervaar en waarom ik zo verdomd enthousiast ben over het NA programma.

____________________

‘Herstellen’ 7 januari
‘NA-Anonieme Verslaafden biedt de verslaafde een
programma dat meer inhoudt dan alleen een leven
zonder drugs. Deze manier van leven is niet alleen beter
dan de hel waar we vandaan komen, het is een beter
leven dan we ooit voor mogelijk hielden.’


Basistekst, blz. 122

Slechts weinigen van ons verlangen terug naar een ‘herstel’ van ons leven voordat we begonnen te gebruiken. Velen van ons hebben ernstig geleden onder lichamelijke, seksuele en emotionele mishandeling. High worden en high blijven leek de enige manier om daarmee om te kunnen gaan. Anderen kregen op een minder duidelijke maar even pijnlijke manier te maken met lijden voordat zij in de ban raakten van verslaving. Het ontbrak ons aan richting en een doel.

Vanbinnen ervoeren we een spirituele leegte. Wij hadden het gevoel er niet bij te horen en we konden ons niet in iemand anders verplaatsen. Het ontbrak ons aan alles wat het leven zin en betekenis geeft. We gebruikten drugs in een ijdele poging om het lege gevoel binnenin ons op te vullen. De meesten van ons moeten er niet aan denken om ons vroegere leven te ‘herstellen’.
Uiteindelijk is herstellen bij NA iets anders, het is een kans op een nieuw en ander leven. Wij hebben het gereedschap gekregen om het puin van ons leven op te ruimen. We hebben de steun gekregen om vol moed een nieuwe weg in te slaan. En wij ontvingen het geschenk van een bewust contact met een Macht die groter is dan wijzelf. Dit contact voorziet ons van de innerlijke kracht en richting waar het ons vroeger zo aan ontbrak.
Herstellen? Inderdaad, op elk vlak. Wij bouwen een geheel nieuw leven op, dat beter is dan wij ooit hebben durven
dromen. Wij zijn dankbaar.

Alleen voor vandaag: Ik heb iets hersteld wat ik nooit eerder had, iets wat ik nooit voor mogelijk hield: een bestaan als herstellende verslaafde. Ik dank U, Hogere Macht, met meer dan ik in woorden kan zeggen.

____________________

Vroeger zat ik vol met angsten en onzekerheden. Had ik zo vaak het gevoel er niet bij te horen. Zelfs als ik met mijn meest hechte vrienden op een gezellige manier bijeen was, voelde ik me nog eenzaam. Ik kon geen aansluiting vinden.

Veel zal misschien te maken hebben met ASS en hoe mijn brein net wat anders werkt. De rest zal vast te wijten zijn aan mijn zieke manier van denken die verslavingsgevoeligheid met zich meebrengt.

Feit is dat ik dit nu zoveel minder ervaar. De verveelden dingen en tegenslagen die ik nu mee maak, daar kan ik anders mee omgaan. Waar ik vroeger alles op kropte en zelf probeerde op te lossen, vraag ik nu om hulp en spreek ik me uit. Niet alleen naar fellows, maar ook in het luchtledige naar iets ongrijpbaars wat ik dan als Hogere Macht bestempel.

En door dat te doen komt er hulp, komt er leiding, komt er richting. Zo simpel en toch zo bizar.

En als we dan kijken naar de resultaten van alleen al 2024. Ik heb mijn huishouden beter op orde. Ik kan liever voor mezelf zijn en weet daardoor eerder mijn taken lijstjes in te korten zonder mezelf af te straffen of schuldig te voelen. Ik heb buiten de meetings weer een andere groep mensen gevonden waar ik helemaal mezelf kan zijn, met wie ik dingen kan delen waar ik me voorheen voor schaamde en voor mezelf hield.

Ik ben een liefdesrelatie aangegaan. En dat lijkt nog een hele gezonde en stabiele relatie te zijn ook. Voor mij echt iets op de lange termijn.

Ik ben in mijn werk een andere functie begonnen, met het daarbij behorende hogere salaris. En ik doe het met plezier. Ik heb echt leuk, afwisselend werk.

Ik ben (voor werk) 3 keer naar China geweest dit jaar. Komend jaar mag ik wéér naar China èn ook nog naar Rio (Brazilië).

Ik heb dit jaar mijn eerste stappen weer gezet in het alpinisme. Niet enkel bergwandelen, maar ook weer multipitch klimmen, gletsjers doorkruisen, etc.

En ik zit gewoon goed in mijn vel.

En dan is dit allemaal enkel nog maar het resultaat van 2024. Mijn leven is zoveel beter dan het ooit is geweest.... Insane eigenlijk.

Mega dankbaar!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gefeliciteerd met je jaar @LucidLucy

🥇
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Gefeliciteerd met je jaar @LucidLucy

🥇
Klik om te vergroten...

Yeeeeeaaaaah!

Dankjewel! Voor de tweede keer dat ik deze mijlpaal mag vieren. En deze keer voelt echt zó ontzettend goed!

De felicitaties stromen al langzaam binnen. Nog meer dan bij mijn gewone verjaardag haha
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
De felicitaties stromen al langzaam binnen. Nog meer dan bij mijn gewone verjaardag haha
Klik om te vergroten...
Hier heb je dan ook hard voor gewerkt :wink:
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gefeliciteerd, lekker bezig!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gefeliciteerd, echt top 👍
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#7
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
🥳🥳🥳
Lekker gewerkt Lucy!!! Maak ze gek komend jaar😘
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gefeliciteerd 🥳
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gefeliciteerd! Keep up the good work!💕✨
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gefeliciteerd LucidLucy ! Niet alleen met clean gebleven zijn, maar vooral ook met dit:
LucidLucy zei:
Mijn leven is zoveel beter dan het ooit is geweest.... Insane eigenlijk
Klik om te vergroten...
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ontzettend veel respect voor jouw ommezwaai. ❤️

Ik vind het ook erg fijn dat je hier op DF aanwezig bent.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Ik wilde toch even de Just for Today vandaag hier delen. Omdat dit ècht onderschrijft wat ik ervaar en waarom ik zo verdomd enthousiast ben over het NA programma.

____________________

‘Herstellen’ 7 januari
‘NA-Anonieme Verslaafden biedt de verslaafde een
programma dat meer inhoudt dan alleen een leven
zonder drugs. Deze manier van leven is niet alleen beter
dan de hel waar we vandaan komen, het is een beter
leven dan we ooit voor mogelijk hielden.’


Basistekst, blz. 122

Slechts weinigen van ons verlangen terug naar een ‘herstel’ van ons leven voordat we begonnen te gebruiken. Velen van ons hebben ernstig geleden onder lichamelijke, seksuele en emotionele mishandeling. High worden en high blijven leek de enige manier om daarmee om te kunnen gaan. Anderen kregen op een minder duidelijke maar even pijnlijke manier te maken met lijden voordat zij in de ban raakten van verslaving. Het ontbrak ons aan richting en een doel.

Vanbinnen ervoeren we een spirituele leegte. Wij hadden het gevoel er niet bij te horen en we konden ons niet in iemand anders verplaatsen. Het ontbrak ons aan alles wat het leven zin en betekenis geeft. We gebruikten drugs in een ijdele poging om het lege gevoel binnenin ons op te vullen. De meesten van ons moeten er niet aan denken om ons vroegere leven te ‘herstellen’.
Uiteindelijk is herstellen bij NA iets anders, het is een kans op een nieuw en ander leven. Wij hebben het gereedschap gekregen om het puin van ons leven op te ruimen. We hebben de steun gekregen om vol moed een nieuwe weg in te slaan. En wij ontvingen het geschenk van een bewust contact met een Macht die groter is dan wijzelf. Dit contact voorziet ons van de innerlijke kracht en richting waar het ons vroeger zo aan ontbrak.
Herstellen? Inderdaad, op elk vlak. Wij bouwen een geheel nieuw leven op, dat beter is dan wij ooit hebben durven
dromen. Wij zijn dankbaar.

Alleen voor vandaag: Ik heb iets hersteld wat ik nooit eerder had, iets wat ik nooit voor mogelijk hield: een bestaan als herstellende verslaafde. Ik dank U, Hogere Macht, met meer dan ik in woorden kan zeggen.

____________________

Vroeger zat ik vol met angsten en onzekerheden. Had ik zo vaak het gevoel er niet bij te horen. Zelfs als ik met mijn meest hechte vrienden op een gezellige manier bijeen was, voelde ik me nog eenzaam. Ik kon geen aansluiting vinden.

Veel zal misschien te maken hebben met ASS en hoe mijn brein net wat anders werkt. De rest zal vast te wijten zijn aan mijn zieke manier van denken die verslavingsgevoeligheid met zich meebrengt.

Feit is dat ik dit nu zoveel minder ervaar. De verveelden dingen en tegenslagen die ik nu mee maak, daar kan ik anders mee omgaan. Waar ik vroeger alles op kropte en zelf probeerde op te lossen, vraag ik nu om hulp en spreek ik me uit. Niet alleen naar fellows, maar ook in het luchtledige naar iets ongrijpbaars wat ik dan als Hogere Macht bestempel.

En door dat te doen komt er hulp, komt er leiding, komt er richting. Zo simpel en toch zo bizar.

En als we dan kijken naar de resultaten van alleen al 2024. Ik heb mijn huishouden beter op orde. Ik kan liever voor mezelf zijn en weet daardoor eerder mijn taken lijstjes in te korten zonder mezelf af te straffen of schuldig te voelen. Ik heb buiten de meetings weer een andere groep mensen gevonden waar ik helemaal mezelf kan zijn, met wie ik dingen kan delen waar ik me voorheen voor schaamde en voor mezelf hield.

Ik ben een liefdesrelatie aangegaan. En dat lijkt nog een hele gezonde en stabiele relatie te zijn ook. Voor mij echt iets op de lange termijn.

Ik ben in mijn werk een andere functie begonnen, met het daarbij behorende hogere salaris. En ik doe het met plezier. Ik heb echt leuk, afwisselend werk.

Ik ben (voor werk) 3 keer naar China geweest dit jaar. Komend jaar mag ik wéér naar China èn ook nog naar Rio (Brazilië).

Ik heb dit jaar mijn eerste stappen weer gezet in het alpinisme. Niet enkel bergwandelen, maar ook weer multipitch klimmen, gletsjers doorkruisen, etc.

En ik zit gewoon goed in mijn vel.

En dan is dit allemaal enkel nog maar het resultaat van 2024. Mijn leven is zoveel beter dan het ooit is geweest.... Insane eigenlijk.

Mega dankbaar!
Klik om te vergroten...
Wat een prachtige post.

Het is jou gegund kerel, ik ben echt blij voor je met al je mooie hoogtepunten in 2024.

Gefeliciteerd met je jaar clean, het wordt alleen maar mooier :redheart:
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ook namens mij gefeliciteerd. Knappe prestatie hoor , een jaar clean zijn.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Koffieb00n zei:
het wordt alleen maar mooier :redheart:
Klik om te vergroten...

Nog mooier?!

Sorry, dit heb ik deze week al meermaals tegen fellows gezegd haha
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Sharing is caring 🥰

💕💕💕💕
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bedankt dat je zo openlijk en uitgebreid je verhaal deelt. Ik leer daar weer van, want gek genoeg, lijken wij echt enorm op elkaar haha.

Het viel me inderdaad op dat je een tijdje afwezig was, maar ik dacht je druk was met verhuizen of zaken zoals werk / prive. Terugval zag ik niet aankomen eigenlijk. Had wel de indruk dat je sterk in je herstel stond.

Jezelf afsluiten, meer en meer in eenzaamheid verkeren en dan komen de gebruikersgedachten weer opzetten. Ik heb daar ook last van, en trek dan eigenlijk ook niet meteen aan de bel. Gelukkig laat ik het niet meer oplopen tot meerdere dagen en kom ik op een gegeven moment wel uit de isolatie door te bellen en meetings te bezoeken. Wel gek dat je het zo ver laat komen dat je daadwerkelijk iets gaat bestellen. Zo ver komt het bij mij niet, ik pas daar dan vaak een zinnetje van jou op toe haha: 'Spoel het bandje eens vooruit'. Dat is voor mij dan voldoende om het bij gedachtes te laten. Ook het feit wat jij nu weer hebt ervaren dat je de eerste 30 dagen na gebruik gewoon weer helemaal van de leg bent. Ik zit daar zo niet op te wachten. Ik heb mijn afkick best wel onderschat en als ik daar nu op terugkijk was die echt heavy. Het duurde en het duurde maar. Dat wil ik niet graag nog een keer meemaken..

Hoe jou terugval is verlopen is voor mij een goed geheugensteuntje. Dat ook een paar pilsjes op het terras of een paar jointjes in het park gewoon niet meer kunnen voor mij. Vroeg of laat ben ik weer op dat eindstation: allerlei verschillende drugs, het liefst zo veel mogelijk, zo snel mogelijk bijnemen, mezelf compleet verwaarlozen qua voeding en hygiene, de ganze tijd in een obsessie zitten van porno, edging, en stimfappen. Ik vind het zo mooi hoe Reda Saleh dat omschrijft in zijn podcasts: de verslaving gaat achter het stuur zitten, en die zet mij op de passagiersstoel. Dat is ook letterlijk hoe dat voor mij was. Als ik eenmaal begon met gebruiken en de porno kwam daarbij, dan is er zo een dag voorbij, wat ik niet eens bewust meemaak. Zo in de obsessie. Zo de weg kwijt. Zo m'n geweten uit. Alles moet en zal wijken voor gebruik. Totaal lomp en onbezonnen. Bizar.

Ik merk dat bij jou ook wel op, want je gaat zelfs naar de meeting en de business meeting voorzitten. Dat lijkt me ook zo dubbel jonge. Stond je toen ook al uit, of merkte je wel een dubbel gevoel toen je dat deed?

Wat een enge drugsbinge. 6 dagen gebruik. 6 dagen geen slaap. 6 dagen niet eten. Dat je dat volhoudt wow. Ik kreeg na 30uur niet eten last van mn maag en dat was voor mij een reden om de binge te staken. Maar soms ging ik na het eten dan ook gewoon weer verder. Want als ik dan probeerde te slapen en mn ogen dicht deed zag ik dan nog alle beelden uit die pornofilmpjes langs komen. Alsof ze op mijn netvlies gebrand waren. Dit hield soms dagen aan. Ken je dat? Dit was soms triggerend voor mij en dan ging ik soms weer verder.

Kut verslaving..

Maar knap hoe je er weer uit weet te komen. Echt diep respect kerel. Ik weet niet of ik die kracht zal hebben na zoveel terugvallen. Je denkt ook niet helder na he. Wie weet ben je zo van de leg dat je besluit om dr een eind aan te maken. Dat je je zo mislukt voelt. Dat kan ook een reactie zijn. Zo diep zat ik namelijk wel.. ben blij dat ik het niet gedaan heb, maar ik zat er echt zo doorheen en zag geen uitweg meer.

Blij dat jij dat niet hebt gedaan. Maar die telefoon hebt gepakt.

Dat je ook gewoon gaat werken haha. Weer zn voorbeeld dat we op elkaar lijken. Ik ging ook altijd gewoon naar het werk 💀. Maarja daar had ik alleen mezelf mee. Iedereen ontwijken, zeer emotioneel, het gevoel te willen huilen maar dat onderdrukken (want mag niet opvallen), totaal geen concentratie en alleen maar rechtsonderin naar mn scherm te kijken, wanneer ik weer weg kon. Dat jij gewoon eerlijk kunt zijn naar je collega's.. tijdens een meeting. Pfoe petje af kerel. Dan heb je pas ballen.

Gelukkig gaat het beter met je en ik wens je het allerbeste toe. Je hebt veel voor mij betekent. Jouw prive berichten waren mijn duwtje in de rug naar herstel. Maar hebben mij ook door een hele donkere periode in mijn leven geholpen. Mentaal, fysiek en spiritueel. Daar wil ik ook @_shikantaza voor bedanken. Je hebt ook veel voor mij betekent op dit forum en in prive berichten :praying1:.

Ik snap als je weg gaat van het forum vanwege triggers / een nieuw leven wilt opbouwen waarin een drugsforum niet thuis hoort. Begrijpelijk. Maar dan houden we zeker contact kerel.

KB :)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wow, in één ruk uitgelezen. Je kunt de duistere, beklemmende, angstige, kwetsbare en later gelukkig ook hoopvolle sfeer voelen. Je schrijft het zo beeldend op. Echt respect hoe je (weer) zo eerlijk kunt omschrijven hoe je (weer) zo diep hebt gezeten en (weer) uit het dal aan het klimmen bent.

Ik zou jou ontzettend missen op het forum, maar ik zou de beslissing ook begrijpen.

Geen ervaring met (heftige) verslaving, maar ik herken wel eng veel in jouw manier van denken. Dat obsessieve maar tegelijkertijd ook alle kanten op. Brrrr. Ik voel gewoon ‘voor me’ hoe dit zó kan uitmonden in zelfdestructief gedrag.

Heel veel sterkte, zet ‘m op. En een heel grote digitale olifantenknuffel. ❤️
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
vrij heftig om te lezen
ik kan er voor de rest niet veel over kwijt omdat ik bij elke keer lezen uitbarst in janken
deels om wat je mee maakt en deels om bepaalde dingen die ik toch wel herken
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Niet gewoon menselijk, wel gewoon autisme 😉

Wat je beschrijft als ‘verslaving’ (obsessief denken, doordraven, een onvermogen om hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden) zijn in mijn ogen simpelweg aspecten van autisme — aspecten die verslaving in de hand werken, ja, maar niet verslaving an sich.
Klik om te vergroten...

Vind dit wel iets te simpel gesteld. Ik snap wel wat je bedoelt. Maar problemen met executief functioneren kunnen ook kenmerken zijn van andere vormen van neurodivergentie (AD(H)D) of combinaties (AuDHD), of van andere karaktertrekken of psychologische problemen (dwangmatigheid/obsessief(-compulsief) denken/handelen, angststoornissen, vermijding, (bipolaire) depressie, persoonlijkheidsstoornissen, noem maar op).

En ja, het kan dus ook ‘gewoon menselijk’ zijn, want er zijn zoveel mensen die dit soort dingen laten zien die niet perse een label hebben.

Dat - (tijdelijk) veel te - obsessief bezig zijn met iets herken ik bij mezelf ook heel erg (sowieso angststoornis en mogelijk A(u?)DD - ik ga binnenkort het diagnosetraject maar eens aan, maar heb in ieder geval al jaren ADD-meds) maar ik zie hyperfocus/-fixatie op hobby’s, games, verzamelingen, werk, dingen excessief uitzoeken online alvorens een aankoop te doen, ook bij mensen die niet aan de diagnostische criteria voor een ‘probleem’ zouden voldoen. Die vertonen dan meestal wel in mindere mate zulk gedrag (minder ‘doorslaan in’), maar niet alles is altijd aan zo’n diagnose te koppelen.

En ongeacht of het nu met neurodivergentie, psychologische problemen/ziekten of met verslaving als ziekte ansich te maken heeft, of met combinaties van allerlei persoonlijkheidskenmerken, vind ik het wel knap hoe Lucy ze bij zichzelf herkent en ze linkt.

Met name obsessief denken is wel degelijk iets wat bijna hand in hand gaat met verslaving, daar hoeft iemand geen ASS voor te hebben. Ik heb nog geen verslaafde meegemaakt die níet obsessief denkt als gevolg van die verslaving, tbh. Dit is gewoon echt óók een primair kenmerk van verslaving. Natuurlijk maakt neurodivergent zijn en het lijden aan psychologische problemen/psychiatrische stoornissen, zeker als daarbij al sprake is van een neiging tot obsessief denken, doordraven, niet kunnen prioriteren etc. iemand wel veel vatbaarder voor verslaving.

Verder eens met je reactie hoor!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."