#1
Ik wilde toch even de Just for Today vandaag hier delen. Omdat dit ècht onderschrijft wat ik ervaar en waarom ik zo verdomd enthousiast ben over het NA programma.
____________________
‘Herstellen’ 7 januari
‘NA-Anonieme Verslaafden biedt de verslaafde een
programma dat meer inhoudt dan alleen een leven
zonder drugs. Deze manier van leven is niet alleen beter
dan de hel waar we vandaan komen, het is een beter
leven dan we ooit voor mogelijk hielden.’
Basistekst, blz. 122
Slechts weinigen van ons verlangen terug naar een ‘herstel’ van ons leven voordat we begonnen te gebruiken. Velen van ons hebben ernstig geleden onder lichamelijke, seksuele en emotionele mishandeling. High worden en high blijven leek de enige manier om daarmee om te kunnen gaan. Anderen kregen op een minder duidelijke maar even pijnlijke manier te maken met lijden voordat zij in de ban raakten van verslaving. Het ontbrak ons aan richting en een doel.
Vanbinnen ervoeren we een spirituele leegte. Wij hadden het gevoel er niet bij te horen en we konden ons niet in iemand anders verplaatsen. Het ontbrak ons aan alles wat het leven zin en betekenis geeft. We gebruikten drugs in een ijdele poging om het lege gevoel binnenin ons op te vullen. De meesten van ons moeten er niet aan denken om ons vroegere leven te ‘herstellen’.
Uiteindelijk is herstellen bij NA iets anders, het is een kans op een nieuw en ander leven. Wij hebben het gereedschap gekregen om het puin van ons leven op te ruimen. We hebben de steun gekregen om vol moed een nieuwe weg in te slaan. En wij ontvingen het geschenk van een bewust contact met een Macht die groter is dan wijzelf. Dit contact voorziet ons van de innerlijke kracht en richting waar het ons vroeger zo aan ontbrak.
Herstellen? Inderdaad, op elk vlak. Wij bouwen een geheel nieuw leven op, dat beter is dan wij ooit hebben durven
dromen. Wij zijn dankbaar.
Alleen voor vandaag: Ik heb iets hersteld wat ik nooit eerder had, iets wat ik nooit voor mogelijk hield: een bestaan als herstellende verslaafde. Ik dank U, Hogere Macht, met meer dan ik in woorden kan zeggen.
____________________
Vroeger zat ik vol met angsten en onzekerheden. Had ik zo vaak het gevoel er niet bij te horen. Zelfs als ik met mijn meest hechte vrienden op een gezellige manier bijeen was, voelde ik me nog eenzaam. Ik kon geen aansluiting vinden.
Veel zal misschien te maken hebben met ASS en hoe mijn brein net wat anders werkt. De rest zal vast te wijten zijn aan mijn zieke manier van denken die verslavingsgevoeligheid met zich meebrengt.
Feit is dat ik dit nu zoveel minder ervaar. De verveelden dingen en tegenslagen die ik nu mee maak, daar kan ik anders mee omgaan. Waar ik vroeger alles op kropte en zelf probeerde op te lossen, vraag ik nu om hulp en spreek ik me uit. Niet alleen naar fellows, maar ook in het luchtledige naar iets ongrijpbaars wat ik dan als Hogere Macht bestempel.
En door dat te doen komt er hulp, komt er leiding, komt er richting. Zo simpel en toch zo bizar.
En als we dan kijken naar de resultaten van alleen al 2024. Ik heb mijn huishouden beter op orde. Ik kan liever voor mezelf zijn en weet daardoor eerder mijn taken lijstjes in te korten zonder mezelf af te straffen of schuldig te voelen. Ik heb buiten de meetings weer een andere groep mensen gevonden waar ik helemaal mezelf kan zijn, met wie ik dingen kan delen waar ik me voorheen voor schaamde en voor mezelf hield.
Ik ben een liefdesrelatie aangegaan. En dat lijkt nog een hele gezonde en stabiele relatie te zijn ook. Voor mij echt iets op de lange termijn.
Ik ben in mijn werk een andere functie begonnen, met het daarbij behorende hogere salaris. En ik doe het met plezier. Ik heb echt leuk, afwisselend werk.
Ik ben (voor werk) 3 keer naar China geweest dit jaar. Komend jaar mag ik wéér naar China èn ook nog naar Rio (Brazilië).
Ik heb dit jaar mijn eerste stappen weer gezet in het alpinisme. Niet enkel bergwandelen, maar ook weer multipitch klimmen, gletsjers doorkruisen, etc.
En ik zit gewoon goed in mijn vel.
En dan is dit allemaal enkel nog maar het resultaat van 2024. Mijn leven is zoveel beter dan het ooit is geweest.... Insane eigenlijk.
Mega dankbaar!
____________________
‘Herstellen’ 7 januari
‘NA-Anonieme Verslaafden biedt de verslaafde een
programma dat meer inhoudt dan alleen een leven
zonder drugs. Deze manier van leven is niet alleen beter
dan de hel waar we vandaan komen, het is een beter
leven dan we ooit voor mogelijk hielden.’
Basistekst, blz. 122
Slechts weinigen van ons verlangen terug naar een ‘herstel’ van ons leven voordat we begonnen te gebruiken. Velen van ons hebben ernstig geleden onder lichamelijke, seksuele en emotionele mishandeling. High worden en high blijven leek de enige manier om daarmee om te kunnen gaan. Anderen kregen op een minder duidelijke maar even pijnlijke manier te maken met lijden voordat zij in de ban raakten van verslaving. Het ontbrak ons aan richting en een doel.
Vanbinnen ervoeren we een spirituele leegte. Wij hadden het gevoel er niet bij te horen en we konden ons niet in iemand anders verplaatsen. Het ontbrak ons aan alles wat het leven zin en betekenis geeft. We gebruikten drugs in een ijdele poging om het lege gevoel binnenin ons op te vullen. De meesten van ons moeten er niet aan denken om ons vroegere leven te ‘herstellen’.
Uiteindelijk is herstellen bij NA iets anders, het is een kans op een nieuw en ander leven. Wij hebben het gereedschap gekregen om het puin van ons leven op te ruimen. We hebben de steun gekregen om vol moed een nieuwe weg in te slaan. En wij ontvingen het geschenk van een bewust contact met een Macht die groter is dan wijzelf. Dit contact voorziet ons van de innerlijke kracht en richting waar het ons vroeger zo aan ontbrak.
Herstellen? Inderdaad, op elk vlak. Wij bouwen een geheel nieuw leven op, dat beter is dan wij ooit hebben durven
dromen. Wij zijn dankbaar.
Alleen voor vandaag: Ik heb iets hersteld wat ik nooit eerder had, iets wat ik nooit voor mogelijk hield: een bestaan als herstellende verslaafde. Ik dank U, Hogere Macht, met meer dan ik in woorden kan zeggen.
____________________
Vroeger zat ik vol met angsten en onzekerheden. Had ik zo vaak het gevoel er niet bij te horen. Zelfs als ik met mijn meest hechte vrienden op een gezellige manier bijeen was, voelde ik me nog eenzaam. Ik kon geen aansluiting vinden.
Veel zal misschien te maken hebben met ASS en hoe mijn brein net wat anders werkt. De rest zal vast te wijten zijn aan mijn zieke manier van denken die verslavingsgevoeligheid met zich meebrengt.
Feit is dat ik dit nu zoveel minder ervaar. De verveelden dingen en tegenslagen die ik nu mee maak, daar kan ik anders mee omgaan. Waar ik vroeger alles op kropte en zelf probeerde op te lossen, vraag ik nu om hulp en spreek ik me uit. Niet alleen naar fellows, maar ook in het luchtledige naar iets ongrijpbaars wat ik dan als Hogere Macht bestempel.
En door dat te doen komt er hulp, komt er leiding, komt er richting. Zo simpel en toch zo bizar.
En als we dan kijken naar de resultaten van alleen al 2024. Ik heb mijn huishouden beter op orde. Ik kan liever voor mezelf zijn en weet daardoor eerder mijn taken lijstjes in te korten zonder mezelf af te straffen of schuldig te voelen. Ik heb buiten de meetings weer een andere groep mensen gevonden waar ik helemaal mezelf kan zijn, met wie ik dingen kan delen waar ik me voorheen voor schaamde en voor mezelf hield.
Ik ben een liefdesrelatie aangegaan. En dat lijkt nog een hele gezonde en stabiele relatie te zijn ook. Voor mij echt iets op de lange termijn.
Ik ben in mijn werk een andere functie begonnen, met het daarbij behorende hogere salaris. En ik doe het met plezier. Ik heb echt leuk, afwisselend werk.
Ik ben (voor werk) 3 keer naar China geweest dit jaar. Komend jaar mag ik wéér naar China èn ook nog naar Rio (Brazilië).
Ik heb dit jaar mijn eerste stappen weer gezet in het alpinisme. Niet enkel bergwandelen, maar ook weer multipitch klimmen, gletsjers doorkruisen, etc.
En ik zit gewoon goed in mijn vel.
En dan is dit allemaal enkel nog maar het resultaat van 2024. Mijn leven is zoveel beter dan het ooit is geweest.... Insane eigenlijk.
Mega dankbaar!