Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCravings

Cravings

126 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Blijf hier niet alleen mee zitten, dat wil ik je graag op het hart drukken. Je zit nu in een neerwaartse spiraal. Je zit met schuld- en schaamtegevoelens rondom je gebruik. Om die gevoelens tijdelijk te vergeten ga je weer gebruiken, maar daarna wordt je gevoel van schaamte en schuld weer groter, waardoor je weer meer gaat gebruiken, en zo alsmaar verder. Iedereen die verslaafd is of die verslaafd is geweest herkent dit patroon (ik ook).

Je hebt nu in je hoofd zitten dat mensen je gaan veroordelen en afwijzen of dat ze je al aan het veroordelen en afwijzen zijn. Ik kan me voorstellen dat je broer gister ochtend gewoon bezorgd om je was, maar in jouw hoofd wordt zoiets een oordeel/afwijzing (dit zijn mijn woorden natuurlijk, maar iets in die richting).

Feit is dat het niets over jou zegt dat je verslaafd bent. Dat kan echt iedereen overkomen. Niemand wil verslaafd worden maar het sluipt er gewoon in. Er is niets raars aan dat je op jouw leeftijd een moeilijk periode doormaakt — sterker nog, dat is normaal. Iedereen gaat daar op andere manier mee om. Jouw verslaving is meer pech dan iets anders.

Je bent bang om mensen kwijt te raken, maar je raakt mensen juist kwijt door je af te sluiten en niet eerlijk te zijn over wat er met je aan de hand is. Mijn advies is dan ook: speel open kaart met je familie en ga samen hulp zoeken. De huisarts is je eerste aanspreekpunt.

Een verslaving begint vaak omdat je in je eentje een probleem probeert op te lossen. Niemand mag zien dat het niet goed gaat, dus dan gebruik je maar zodat je kan doen alsof alles goed gaat. Daar zit nou net de fout. Je probeert alleen iets op te lossen waar je anderen voor nodig hebt. De oplossing is om hulp vragen. Dat breek je in één keer met dan patroon van internaliseren en dan is groei ineens wel mogelijk.

Gaat dit hele proces heftig zijn? Jazeker. Maar sta er dan nu even bij stil wat je gisteravond gedeeld hebt. Zelfmoordgedachtes, depressie, er helemaal doorheen zitten. Daar kom je vanaf door nu samen met je naasten stappen te zetten in de richting van je herstel. Tuurlijk, je zult altijd denken “Was dit maar niet gebeurd”, maar het is wel gebeurd en je kan het niet zomaar wegdenken. Er zijn mensen die jarenlang in verslaving blijven zitten omdat ze zich zo schamen dat ze niet om hulp durven te vragen. Laat dat nou niet gebeuren.

(Veel sterkte alvast. Ik begrijp je verhaal natuurlijk vanuit mijn eigen ervaringen, dus het kan zijn dat mijn interpretatie niet helemaal klopt. Maar je verhaal deed me wat, dus vandaar mijn lange antwoord.)
Klik om te vergroten...
amen
ik ben sinds 2021 verslaafd helaas en het is echt een levensweg vol hindernissen
M
MiaaaauwLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
(Veel sterkte alvast. Ik begrijp je verhaal natuurlijk vanuit mijn eigen ervaringen, dus het kan zijn dat mijn interpretatie niet helemaal klopt. Maar je verhaal deed me wat, dus vandaar mijn lange antwoord.)
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt voor deze reactie! Ik ga er zeker wat mee doen. En wat je zegt klopt inderdaad wel het gebruiken om nog tenminste iets te voelen en dat gaat helemaal de verkeerde kant op
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Heel veel succes woensdag!
M
MiaaaauwLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo allemaal, deze dag ging echt slechter dan ik had verwacht zit weer onder invloed doordat ik een tiktok zag over iemand die had gesnoven kon ik mezelf niet inhouden dus nu heb ik weer bij gehaald terwijl ik zo een stage gesprek heb en ik schaam me dus echt dood.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#5
GasErOp12 zei:
Hallo allemaal, deze dag ging echt slechter dan ik had verwacht zit weer onder invloed doordat ik een tiktok zag over iemand die had gesnoven kon ik mezelf niet inhouden dus nu heb ik weer bij gehaald terwijl ik zo een stage gesprek heb en ik schaam me dus echt dood.
Klik om te vergroten...
Stage gesprek ga je dus niet doen onder invloed hoop ik. Gewoon aangeven dat je op dit moment ziek bent whatever, als ze het doorhebben ben je verder van huis.

Denk dat je echt de dokter moet gaan bellen, dit ga je zelf niet oplossen, hoe vervelend dat ook is.

De dokter kan je ook ondersteunen in het informeren van je naasten en familie.

Hulp vragen is eng en ik heb er jaren mee gewacht, maar soms moet je onder ogen zien dat je het niet alleen kan.

En geloof me, ik kan het weten. Ik typ dit namelijk vanuit een verslaving kliniek.

Sterkte!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
GasErOp12 zei:
Hallo allemaal, deze dag ging echt slechter dan ik had verwacht zit weer onder invloed doordat ik een tiktok zag over iemand die had gesnoven kon ik mezelf niet inhouden dus nu heb ik weer bij gehaald terwijl ik zo een stage gesprek heb en ik schaam me dus echt dood.
Klik om te vergroten...
Ga naar de huisarts dude. Hier kom je alleen niet uit. Ga de schaamte voorbij 👍.
M
MiaaaauwLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik kan niet naar de huisarts ik kan niet hulp zoeken me moeder zal me nooit meer aan willen kijken
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
GasErOp12 zei:
Ik kan niet naar de huisarts ik kan niet hulp zoeken me moeder zal me nooit meer aan willen kijken
Klik om te vergroten...
Een huisarts heeft medisch beroepsgeheim. Ga nou maar gewoon.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Een huisarts heeft medisch beroepsgeheim. Ga nou maar gewoon.
Klik om te vergroten...

Ook als het gaat om je minderjarige zoon?

@GasErOp12 maakt verder ook niet uit. Het klinkt inderdaad of de 3mmc je goed te pakken heeft. Hier kom je waarschijnlijk niet alleen uit. Ik weet er zelf ook alles van.

Je hebt hulp nodig van je omgeving. En dat zal helaas betekenen dat je toch even met de billen bloot moet...

EDIT: never mind. Vanaf 16 jaar mogen je ouders je dossier pas inzien na toestemming van het kind.
M
MiaaaauwLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bedankt alle voor de reacties, wat gaat er dan gebeuren bij de huisarts? Ben nog al bang om me zo erg open te stellen en schaam me er ook een beetje voor
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Ook als het gaat om je minderjarige zoon?

@GasErOp12 maakt verder ook niet uit. Het klinkt inderdaad of de 3mmc je goed te pakken heeft. Hier kom je waarschijnlijk niet alleen uit. Ik weet er zelf ook alles van.

Je hebt hulp nodig van je omgeving. En dat zal helaas betekenen dat je toch even met de billen bloot moet...
Klik om te vergroten...
Goeie. Ik lees terug dat TS 17 is en blijkbaar is er geheimhoudingsplicht voor patiënten vanaf 16 jaar: https://www.patientenfederatie.nl/extra/vragen-over-de-huisarts/geheimhouding

Weer wat geleerd :)

Dus @GasErOp12 - Gas Er Op en naar de huisarts 👍🤗.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#12
GasErOp12 zei:
Bedankt alle voor de reacties, wat gaat er dan gebeuren bij de huisarts? Ben nog al bang om me zo erg open te stellen en schaam me er ook een beetje voor
Klik om te vergroten...
Die gaat jou dan doorverwijzen naar een instantie die jou verder kan helpen. Is echt niets om je voor te schamen. Juist stoer als je hulp durft te vragen wanneer je dat nodig hebt.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hartstikke moedig dat je hier je verhaal deelt. Dat betekent namelijk dat je diep van binnen verandering wilt, maar je nog niet weet hoe je dat aan moet pakken. En precies daar kan de huisarts je goed bij helpen. Zelf loop ik ook bij een traject voor ambulante verslavingszorg en het is 1 van de beste besluiten die ik in mijn leven heb genomen. Je kunt het!
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#14
GasErOp12 zei:
Bedankt alle voor de reacties, wat gaat er dan gebeuren bij de huisarts? Ben nog al bang om me zo erg open te stellen en schaam me er ook een beetje voor
Klik om te vergroten...
Dan kan je doorverwezen worden naar verslavingzorg meestal zijn er aardige wachttijden dus het liefst zo spoedig mogelijk.
M
MiaaaauwLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik wou even meedelen dat ik vandaag bijna was teruggevallen heb weer contact gehad met mijn dealer maar heb uiteindelijk toch het stemmetje uit mijn hoofd kunnen halen dat ik het nodig had waar ik heel trots op ben
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
GasErOp12 zei:
Ik kan niet naar de huisarts ik kan niet hulp zoeken me moeder zal me nooit meer aan willen kijken
Klik om te vergroten...
Je moeder houdt altijd van je. Zij zal je altijd steunen. Ongeacht wat er gebeurt.
Ze zal het misschien niet verwachten, verdrietig zijn en schrikken. Maar ze is er voor je. Neem naar mee en speel open kaart.
Ik ben zelf vader en ik weet dus wat ik zeg.
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#17
GasErOp12 zei:
Ik kan niet naar de huisarts ik kan niet hulp zoeken me moeder zal me nooit meer aan willen kijken
Klik om te vergroten...
Ik heb vaak hetzelfde gedacht, nadat ik open ben geweest is ze hooguit bezorgd. Gevuld met blijdschap dat ik eerlijk was en mijn gebruik had besproken. Het enigste wat je moeder wil is het beste voor jouw, en aangezien eerlijkheid waarschijnlijk beter is voor iedereen zou ik dit dus ook doen. En anders inderdaad een huisarts opzoeken als je het echt niet wil vertellen. Of als eerste stap om vervolgens begeleid te kunnen worden naar eerlijkheid en herstel.
M
MiaaaauwLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mijn leven is echt gedoemd met pech heb ik het gevoel van, elke dag heb ik zoveel pech vandaag ook weer.

Mijn moeder komt thuis van de kapper en ik ging even naar de wc om te plassen gaat ze me kamer in omdat ik me fietssleutel kwijt ben om te zoeken dus ik kijk achter me en ik zie haar precies kijken waar mijn 3m ligt ik weet niet of ze het gezien heeft. Ze keek iig die kant op maar zei er niks van

Ik weet niet wat ik nu moet doen en ben zo bang dat ik morgen het huis uit wordt gezet
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
GasErOp12 zei:
Mijn leven is echt gedoemd met pech heb ik het gevoel van, elke dag heb ik zoveel pech vandaag ook weer.
Klik om te vergroten...
Dat gevoel had ik ook toen ik nog in actief gebruik zat. Bleek achteraf dat ik daar vaak toch zelf een aandeel in had. Maar zo voelt het op dat moment niet.

Ergens wel fijn, want dat betekent ook dat je iets aan die 'pech' kan doen.

GasErOp12 zei:
Mijn moeder komt thuis van de kapper en ik ging even naar de wc om te plassen gaat ze me kamer in omdat ik me fietssleutel kwijt ben om te zoeken dus ik kijk achter me en ik zie haar precies kijken waar mijn 3m ligt ik weet niet of ze het gezien heeft. Ze keek iig die kant op maar zei er niks van

Ik weet niet wat ik nu moet doen en ben zo bang dat ik morgen het huis uit wordt gezet
Klik om te vergroten...

Moeders zijn niet dom jongen.... vaak zien ze meer dan je denkt. Is mijn ervaring dan.

Er is maar één manier om daarachter te komen, door het initiatief te pakken. Wat denk je dat er voor haar prettiger is? Dat je er zelf eerlijk over verteld of dat ze er zelf achter moet komen?

Kijk ik kan jouw situatie thuis niet beoordelen. Maar je kind zonder pardon het huis uit zetten is wel het laatste wat een liefhebbende ouder wilt doen.

Bij mij heeft mijn moeder uiteindelijk geprobeerd realistische grenzen te stellen. Na een ontzettend hevige periode van gebruik en alles wat daarbij komt kijken, was ze er klaar mee. Als ik nog zou gaan gebruiken of drugs in huis haalde, dan kwam ik op straat te staan.

En toch heb ik daarna meerdere terugvallen gehad. Waarom ik wel kon blijven wonen is omdat de terugvallen kort van duur waren, ik eerlijk was en ik ook duidelijk de bereidwilligheid liet zien dat ik het anders wilde.

Mijn moeder heeft het er echt moeilijk mee gehad. Aan de ene kant was ze er helemaal klaar mee en wilde ze gewoon dat ik voor altijd van de drugs afbleef. En ze wilde dus ook die realistische grens naleven. Aan de andere kant wilde ze mij helemaal niet op straat zetten. Juist omdat ze bang was dat het dan nog erger zou worden met mijn gebruik en ik ergens dood aangetroffen zou worden.

Daarom... een liefhebbend ouder zet echt niet zomaar z'n kind op straat. Daar gaat heel wat aan vooraf. En nogmaals, op afstand, met de info die we hebben, kan niemand voor jou beoordelen hoe die situatie thuis bij jou is.

Één ding weet ik wèl! Eerlijkheid heeft mij altijd geholpen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
GasErOp12 zei:
Toen ik wakker werd was ik mega depressief heb een uur lang gehuild op me kamer met zelfmoordgedachtes. Ben toen naar me werk gegaan omdat ik moest werken, Ik had zo erg de neiging om weer bij te halen. Maar ben trots om te zeggen dat ik dit niet gedaan heb.
Klik om te vergroten...
Blijf hier niet alleen mee zitten, dat wil ik je graag op het hart drukken. Je zit nu in een neerwaartse spiraal. Je zit met schuld- en schaamtegevoelens rondom je gebruik. Om die gevoelens tijdelijk te vergeten ga je weer gebruiken, maar daarna wordt je gevoel van schaamte en schuld weer groter, waardoor je weer meer gaat gebruiken, en zo alsmaar verder. Iedereen die verslaafd is of die verslaafd is geweest herkent dit patroon (ik ook).

Je hebt nu in je hoofd zitten dat mensen je gaan veroordelen en afwijzen of dat ze je al aan het veroordelen en afwijzen zijn. Ik kan me voorstellen dat je broer gister ochtend gewoon bezorgd om je was, maar in jouw hoofd wordt zoiets een oordeel/afwijzing (dit zijn mijn woorden natuurlijk, maar iets in die richting).

Feit is dat het niets over jou zegt dat je verslaafd bent. Dat kan echt iedereen overkomen. Niemand wil verslaafd worden maar het sluipt er gewoon in. Er is niets raars aan dat je op jouw leeftijd een moeilijk periode doormaakt — sterker nog, dat is normaal. Iedereen gaat daar op andere manier mee om. Jouw verslaving is meer pech dan iets anders.

Je bent bang om mensen kwijt te raken, maar je raakt mensen juist kwijt door je af te sluiten en niet eerlijk te zijn over wat er met je aan de hand is. Mijn advies is dan ook: speel open kaart met je familie en ga samen hulp zoeken. De huisarts is je eerste aanspreekpunt.

Een verslaving begint vaak omdat je in je eentje een probleem probeert op te lossen. Niemand mag zien dat het niet goed gaat, dus dan gebruik je maar zodat je kan doen alsof alles goed gaat. Daar zit nou net de fout. Je probeert alleen iets op te lossen waar je anderen voor nodig hebt. De oplossing is om hulp vragen. Dat breek je in één keer met dan patroon van internaliseren en dan is groei ineens wel mogelijk.

Gaat dit hele proces heftig zijn? Jazeker. Maar sta er dan nu even bij stil wat je gisteravond gedeeld hebt. Zelfmoordgedachtes, depressie, er helemaal doorheen zitten. Daar kom je vanaf door nu samen met je naasten stappen te zetten in de richting van je herstel. Tuurlijk, je zult altijd denken “Was dit maar niet gebeurd”, maar het is wel gebeurd en je kan het niet zomaar wegdenken. Er zijn mensen die jarenlang in verslaving blijven zitten omdat ze zich zo schamen dat ze niet om hulp durven te vragen. Laat dat nou niet gebeuren.

(Veel sterkte alvast. Ik begrijp je verhaal natuurlijk vanuit mijn eigen ervaringen, dus het kan zijn dat mijn interpretatie niet helemaal klopt. Maar je verhaal deed me wat, dus vandaar mijn lange antwoord.)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."