Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCravings

Cravings

126 antwoorden
50 weergaven
18-5-2026
M
MiaaaauwLid
01-01-2024, 00:00
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit platform ben nog een beetje zoekende met hoe ik dit moet gebruiken,

Ik ben Rinie ik ben 17 jaar en verslaafd aan 3mmc. Toen ik terug kwam van de zomervakantie lloret de mar met mn vrienden, begon ik ineens elke dag te snuiven eerst 1 of 2 gram wordt steeds meer.

Nu school weer is begonnen dacht ik dat ik zou stoppen maar ook met school ga ik door ik heb zo erg last van de cravings dat ik zelfs het kleine glas van het 3mmc ga pakken ik ben nu ook onder invloed en moet om half 11 op school zijn.

Ik denk dat ik uit mezelf kan stoppen maar het gevoel is zo lekker en moest mezelf weer herpakken omdat er in me prive leven veel gebeurd is, deed ik t als een soort van uitlaatklep maar nu kan ik niet meer stoppen. Iemand tips?

Rinie
M
MiaaaauwLid
Hulp niemand weet dat ik het gebruik, ik ben bang dat ik iedereen kwijt raak
U
UlixesLid
GasErOp12 zei:
Hulp niemand weet dat ik het gebruik, ik ben bang dat ik iedereen kwijt raak
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je angst maar mensen zullen er uiteindelijk alleen maar begrip voor hebben. Als je zo doorgaat is de kans reeel dat je iedereen kwijt raakt juist.
_
_shikantazaLid
@GasErOp12 ga naar je huisarts, die kan je op weg helpen. Je gaat juist alles en iedereen kwijt taken als je door blijft gaan met gebruiken. Je bent ziek en hebt hulp nodig. Probeer je er niet voor te schamen. Dat heeft mij jarenlang vastgezet door er met niemand over te praten en geen hulp te zoeken. Nu ben ik er eerlijk over, en de eerste nare reactie als ik vertel dat ik verslaafd ben moet nog komen.

Ik ben nu 15,5 maand clean na 10 jaar aan de coke.
i
ikzouhetechtnietwetenLid
GasErOp12 zei:
Nog geen gehad
Klik om te vergroten...
goedzo bro doe je lekker
Z
ZeehondLid
Goed dat je dit hier durft te delen.
Schaam je niet, je bent ongewild een verslaving ingerold en het is niet makkelijk om daar even simpel vanaf te komen.
Dat kan iedereen gebeuren, zeker in bepaalde omstandigheden.
Erken dat je zo niet verder wilt en dat je hiermee wilt stoppen.
Als je doorgaat loop je het risico dat je alles en iedereen kwijt gaat raken om je heen.
Neem meteen contact op met je huisarts, alles wat je daar bespreekt is vertrouwelijk.
Je moet het wel echt zelf willen.
Succes, je kunt het en je bent het waard. Het is je verslaving die nu voor jou alles beslist.
Z
ZeehondLid
GasErOp12 zei:
Ik denk dat ik uit mezelf kan stoppen maar het gevoel is zo lekker
Klik om te vergroten...
Je verstand en je verslaving die elkaar tegenspreken.
Probeer sterk te zijn en er boven te staan.
Drugs is nooit ergens de oplossing voor, zeker niet voor problemen. Juist door jezelf de verdoven worden de echte onderliggende problemen alleen maar groter en groter.
Stop nu het nog kan en nogmaals: zoek hulp en ga als eerste naar je huisarts en wees eerlijk.
A
AlindeLid
Wat goed!!
Je schrijft dat er veel gebeurd is. Ik snap wel dat een verslaving dan op de loer ligt en zeker als je in het begin positieve gevoelens had bij het gebruik.

Ik hoop dat je goede hulp krijgt en alles goed kunt verwerken.
M
MiaaaauwLid
Ik dacht ik laat even wat van me weten, ik ging vanochtend op pad en toen ik rond half 7 s'ochtends terug kwam was me broer aan het ontbijten en keek me aan en ik merkte dat hij het door had.

Ik ben toen snel me bed ingedoken en gaan slapen me moeder heeft me toen ziek gemeld voor school omdat ik zei dat ik ziek was.

Toen ik wakker werd was ik mega depressief heb een uur lang gehuild op me kamer met zelfmoordgedachtes. Ben toen naar me werk gegaan omdat ik moest werken, Ik had zo erg de neiging om weer bij te halen. Maar ben trots om te zeggen dat ik dit niet gedaan heb.

Ook kan ik me echt weinig van vanochtend herinneren echt bijna niks weet iemand hoe dit komt?

Ben nu thuis ga lekker slapen en morgen even aan mezelf werken.

Gr Rinie
O
OtherShoreLid
GasErOp12 zei:
Toen ik wakker werd was ik mega depressief heb een uur lang gehuild op me kamer met zelfmoordgedachtes. Ben toen naar me werk gegaan omdat ik moest werken, Ik had zo erg de neiging om weer bij te halen. Maar ben trots om te zeggen dat ik dit niet gedaan heb.
Klik om te vergroten...
Blijf hier niet alleen mee zitten, dat wil ik je graag op het hart drukken. Je zit nu in een neerwaartse spiraal. Je zit met schuld- en schaamtegevoelens rondom je gebruik. Om die gevoelens tijdelijk te vergeten ga je weer gebruiken, maar daarna wordt je gevoel van schaamte en schuld weer groter, waardoor je weer meer gaat gebruiken, en zo alsmaar verder. Iedereen die verslaafd is of die verslaafd is geweest herkent dit patroon (ik ook).

Je hebt nu in je hoofd zitten dat mensen je gaan veroordelen en afwijzen of dat ze je al aan het veroordelen en afwijzen zijn. Ik kan me voorstellen dat je broer gister ochtend gewoon bezorgd om je was, maar in jouw hoofd wordt zoiets een oordeel/afwijzing (dit zijn mijn woorden natuurlijk, maar iets in die richting).

Feit is dat het niets over jou zegt dat je verslaafd bent. Dat kan echt iedereen overkomen. Niemand wil verslaafd worden maar het sluipt er gewoon in. Er is niets raars aan dat je op jouw leeftijd een moeilijk periode doormaakt — sterker nog, dat is normaal. Iedereen gaat daar op andere manier mee om. Jouw verslaving is meer pech dan iets anders.

Je bent bang om mensen kwijt te raken, maar je raakt mensen juist kwijt door je af te sluiten en niet eerlijk te zijn over wat er met je aan de hand is. Mijn advies is dan ook: speel open kaart met je familie en ga samen hulp zoeken. De huisarts is je eerste aanspreekpunt.

Een verslaving begint vaak omdat je in je eentje een probleem probeert op te lossen. Niemand mag zien dat het niet goed gaat, dus dan gebruik je maar zodat je kan doen alsof alles goed gaat. Daar zit nou net de fout. Je probeert alleen iets op te lossen waar je anderen voor nodig hebt. De oplossing is om hulp vragen. Dat breek je in één keer met dan patroon van internaliseren en dan is groei ineens wel mogelijk.

Gaat dit hele proces heftig zijn? Jazeker. Maar sta er dan nu even bij stil wat je gisteravond gedeeld hebt. Zelfmoordgedachtes, depressie, er helemaal doorheen zitten. Daar kom je vanaf door nu samen met je naasten stappen te zetten in de richting van je herstel. Tuurlijk, je zult altijd denken “Was dit maar niet gebeurd”, maar het is wel gebeurd en je kan het niet zomaar wegdenken. Er zijn mensen die jarenlang in verslaving blijven zitten omdat ze zich zo schamen dat ze niet om hulp durven te vragen. Laat dat nou niet gebeuren.

(Veel sterkte alvast. Ik begrijp je verhaal natuurlijk vanuit mijn eigen ervaringen, dus het kan zijn dat mijn interpretatie niet helemaal klopt. Maar je verhaal deed me wat, dus vandaar mijn lange antwoord.)
M
MR_CHIPLid
OtherShore zei:
Blijf hier niet alleen mee zitten, dat wil ik je graag op het hart drukken. Je zit nu in een neerwaartse spiraal. Je zit met schuld- en schaamtegevoelens rondom je gebruik. Om die gevoelens tijdelijk te vergeten ga je weer gebruiken, maar daarna wordt je gevoel van schaamte en schuld weer groter, waardoor je weer meer gaat gebruiken, en zo alsmaar verder. Iedereen die verslaafd is of die verslaafd is geweest herkent dit patroon (ik ook).

Je hebt nu in je hoofd zitten dat mensen je gaan veroordelen en afwijzen of dat ze je al aan het veroordelen en afwijzen zijn. Ik kan me voorstellen dat je broer gister ochtend gewoon bezorgd om je was, maar in jouw hoofd wordt zoiets een oordeel/afwijzing (dit zijn mijn woorden natuurlijk, maar iets in die richting).

Feit is dat het niets over jou zegt dat je verslaafd bent. Dat kan echt iedereen overkomen. Niemand wil verslaafd worden maar het sluipt er gewoon in. Er is niets raars aan dat je op jouw leeftijd een moeilijk periode doormaakt — sterker nog, dat is normaal. Iedereen gaat daar op andere manier mee om. Jouw verslaving is meer pech dan iets anders.

Je bent bang om mensen kwijt te raken, maar je raakt mensen juist kwijt door je af te sluiten en niet eerlijk te zijn over wat er met je aan de hand is. Mijn advies is dan ook: speel open kaart met je familie en ga samen hulp zoeken. De huisarts is je eerste aanspreekpunt.

Een verslaving begint vaak omdat je in je eentje een probleem probeert op te lossen. Niemand mag zien dat het niet goed gaat, dus dan gebruik je maar zodat je kan doen alsof alles goed gaat. Daar zit nou net de fout. Je probeert alleen iets op te lossen waar je anderen voor nodig hebt. De oplossing is om hulp vragen. Dat breek je in één keer met dan patroon van internaliseren en dan is groei ineens wel mogelijk.

Gaat dit hele proces heftig zijn? Jazeker. Maar sta er dan nu even bij stil wat je gisteravond gedeeld hebt. Zelfmoordgedachtes, depressie, er helemaal doorheen zitten. Daar kom je vanaf door nu samen met je naasten stappen te zetten in de richting van je herstel. Tuurlijk, je zult altijd denken “Was dit maar niet gebeurd”, maar het is wel gebeurd en je kan het niet zomaar wegdenken. Er zijn mensen die jarenlang in verslaving blijven zitten omdat ze zich zo schamen dat ze niet om hulp durven te vragen. Laat dat nou niet gebeuren.

(Veel sterkte alvast. Ik begrijp je verhaal natuurlijk vanuit mijn eigen ervaringen, dus het kan zijn dat mijn interpretatie niet helemaal klopt. Maar je verhaal deed me wat, dus vandaar mijn lange antwoord.)
Klik om te vergroten...
amen
ik ben sinds 2021 verslaafd helaas en het is echt een levensweg vol hindernissen
M
MiaaaauwLid
OtherShore zei:
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt voor deze reactie! Ik ga er zeker wat mee doen. En wat je zegt klopt inderdaad wel het gebruiken om nog tenminste iets te voelen en dat gaat helemaal de verkeerde kant op
S
Sniffle88Lid
Heel veel succes woensdag!
M
MiaaaauwLid
Hallo allemaal, deze dag ging echt slechter dan ik had verwacht zit weer onder invloed doordat ik een tiktok zag over iemand die had gesnoven kon ik mezelf niet inhouden dus nu heb ik weer bij gehaald terwijl ik zo een stage gesprek heb en ik schaam me dus echt dood.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
GasErOp12 zei:
Hallo allemaal, deze dag ging echt slechter dan ik had verwacht zit weer onder invloed doordat ik een tiktok zag over iemand die had gesnoven kon ik mezelf niet inhouden dus nu heb ik weer bij gehaald terwijl ik zo een stage gesprek heb en ik schaam me dus echt dood.
Klik om te vergroten...
Stage gesprek ga je dus niet doen onder invloed hoop ik. Gewoon aangeven dat je op dit moment ziek bent whatever, als ze het doorhebben ben je verder van huis.

Denk dat je echt de dokter moet gaan bellen, dit ga je zelf niet oplossen, hoe vervelend dat ook is.

De dokter kan je ook ondersteunen in het informeren van je naasten en familie.

Hulp vragen is eng en ik heb er jaren mee gewacht, maar soms moet je onder ogen zien dat je het niet alleen kan.

En geloof me, ik kan het weten. Ik typ dit namelijk vanuit een verslaving kliniek.

Sterkte!
_
_shikantazaLid
GasErOp12 zei:
Klik om te vergroten...
Ga naar de huisarts dude. Hier kom je alleen niet uit. Ga de schaamte voorbij 👍.
M
MiaaaauwLid
Ik kan niet naar de huisarts ik kan niet hulp zoeken me moeder zal me nooit meer aan willen kijken
_
_shikantazaLid
GasErOp12 zei:
Ik kan niet naar de huisarts ik kan niet hulp zoeken me moeder zal me nooit meer aan willen kijken
Klik om te vergroten...
Een huisarts heeft medisch beroepsgeheim. Ga nou maar gewoon.
L
LucidLucyLid
dupont zei:
Een huisarts heeft medisch beroepsgeheim. Ga nou maar gewoon.
Klik om te vergroten...

Ook als het gaat om je minderjarige zoon?

@GasErOp12 maakt verder ook niet uit. Het klinkt inderdaad of de 3mmc je goed te pakken heeft. Hier kom je waarschijnlijk niet alleen uit. Ik weet er zelf ook alles van.

Je hebt hulp nodig van je omgeving. En dat zal helaas betekenen dat je toch even met de billen bloot moet...

EDIT: never mind. Vanaf 16 jaar mogen je ouders je dossier pas inzien na toestemming van het kind.
U
UlixesLid
Hey Rinie, wat vervelend dat je dit mee moet maken. Het klinkt alsof het niet meer lukt om zelf te stoppen. Heb je al geprobeerd hulp te zoeken? Dat gaat je echt helpen, want zo kan het niet langer meer doorgaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."