Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval en dus terug naar Detox

Terugval en dus terug naar Detox

92 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zet β€˜m op 😘

Hopelijk was dit je laatste rondje gebruik, dat je blijkbaar nodig had.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
OMG omg Ohhh Myyy Goooddddd !!!!
Het is dat ik het geluk heb dat ik nachtmerries nooit als nachtmerries ervaar (en dus ook nooit heb gehad) maar holymoly wat ik allemaal heb meegemaakt in mijn super realistische dromen vannacht... is echt te ziek voor woordenπŸ₯΄

Ik vind het eigenlijk nog enger om ze te delen dan hoe ik de dromen zelf heb ervaren. Maar zal het heel heeel kort in milde vorm omschrijven want anders denkt echt iedereen dat ik rijp ben voor het gesticht of dat ik een psychopaat ben oid....

Gelukkig zijn er in het verleden de Hellraiser films uitgebracht want dat scheelt mij het omschrijven van de details van de mensen/figuren die in mijn droom voorkwamen.
Spoiler: Zo zagen de mensen/wezens/demons/figuren er ongeveer uit in mijn droom
hellraiser.jpg
Deze figuren haalde van alles met mij uit waarbij ik niet kon bewegen omdat een heel dikke Baron Vladimir Harkonnen (komt er redelijk dichtbij hoe die eruitzag maar dan met een vleugje hellraiser uiterlijk) achtig persoon op mij lag om mij vast te houden.

Er werd in mij gesneden, ik werd mishandeld op allerlei manieren waar ik dus niet te veel woorden aan vuil wil maken.
Ik kreeg daarbij ook nog eens een slaapverlamming tussendoor waarbij ik dus min of meer wakker was maar me nog niet kon bewegen. Want toen ik dus min of meer wakker was, lag die baron-achtige figuur nog wel op mij. Maar ik kon wel even rondkijken in mijn kamer, terwijl ik in de droom in een soort kerkerachtige omgeving lag.
Toen ik weer dieper in slaap viel en de droom doodleuk verderging met alle niet met woorden te beschrijven handelingen, werd ik hier en daar toch wel wat zweterig zeg maar, haha. Dit ging voor mijn gevoel dagen door, langzaam, met pijnlijke en toch wel vernederende handelingen.

Ik werd pas Γ©cht wakker toen ze aan mijn jonge heer begonnen te… ehm, bespaar maar weer de details… bezig gingen.

Drijf en drijfnat zwetend werd ik wakker en kon niks anders dan zeggen: OMG, Holy Moly, Moly Holy, wat heb ik in godsnaam meegemaakt???!!!
By far nooit zoiets als dit in een droom meegemaakt. The fuck zeg….. πŸ₯΅

Heb uiteindelijk maar iets van 4 uurtjes geslapen, wat overigens redelijk normaal en lang is sinds de eerste detox 14 mnd terug... maar jeetje zeg…

Ik weet ook verder niet wat het is… waarom ik nachtmerries eigenlijk nooit zozeer als nachtmerries zie of als zodanig bij mij binnenkomen met grote angsten of iets dergelijks. Praktisch nooit enge dromen gehad in mijn leven en voor mij nooit het woord nachtmerrie waardig, al kwam deze dan wel iets in de buurt.
Want als ik soms beschrijvingen lees of hoor van anderen die voor hun super angstige dromen/nachtmerries zijn, dan was dit een lvl x10 hoger of zo.

Moet ik mij nu zorgen maken dat ik nooit echt angst ken in dromen? Vooral met een droom als vannacht?... Dat vind ik haast nog enger dan de droom zelf…

Nou ga ik dit topic niet veranderen naar een droomdagboek, maar ook dit is part of the proces natuurlijk. Na jaren blowen is het zeer bekend dat je zeer levendige dromen gaat ervaren als je gestopt ben met blowen. Dit wist ik en hoort er nou eenmaal bij… maar dit!!? 😱

Ik kan me alles nog in detail herinneren en het was allemaal zo.. ehm tjah… realistisch. Jeetjemineetje… wat staan de komende nachten mij te wachten?? πŸ˜‚

Kijk erg uit naar de volgende levendige dromen, maar hoop ik toch wel op wat meer plezierigererere dromen…

Ben wΓ©l blij dat ik 4 uur heb kunnen slapen, wat dus voor mij redelijk goed en lang is.
en kwa trek is het goed geen peuken in huis te hebben ander ging er eentje in de hens bij het heerlijke bakkie koffie.

Nou dat dit was wel weer even voor deze ochtend.
Fijne dag lezers !!!!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Dat is een hele bekende valkuil. Vervang je eigen herstel niet met je werk @Raver
Klik om te vergroten...

Dat besef ik me wel hoor makker. Loop gelukkig al even mee, daarom is dat pas handig als het eigen herstel de juiste fundering heeft. Ego kan daarin namelijk ook een gevaarlijke rol in gaan spelen. Het zal een aanvulling moeten worden, geen vervanging voor herstel. Ik ben daar om mensen te gaan begeleiden in hun detox proces, niet om de 12e stap te gaan verspreiden.

Het is een weloverwogen keuze, wat ik al heel erg lang wil.

Maar voor nu, herstel op 1 2 en 3..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Ik heb zorgdiploma's
Klik om te vergroten...

Heb je gewerkt in de ggz / verslavingszorg toen je gebruikte?
Denk nl dat het dan echt een trigger kan zijn, maar ook dat je cliΓ«nt echt kan snappen. Dat laatste kan straks ook als je clean bent
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Dat is een hele bekende valkuil. Vervang je eigen herstel niet met je werk @Raver
Klik om te vergroten...
Nou ook dit kan gewoon werken voor vele.. nogmaals jou valkuilen zijn niet die van @Raver ... Zo is er iemand die bij de brijder na 4 terugvallen daarna als vrijwilliger aan de gang is gegaan bij de brijder als afwashulp en dat was zijn manier om ondertussen al ruim 6 jaar clean te zijn terwijl de therapieΓ«n en groeps meetings hem totaal niet hielpen en hem telkens terug liet vallen totdat hij als een malle keihard begon te werken als vrijwilliger en zelfs nu sinds 2 jaar daar een vaste baan heeft gekregen.

Sorry maar probeer eens ook positieve feedback te geven.. ik vind het doel streven van @Raver juist heel goed en in mijn ogen veel beter dan alle therapien en meetings bij elkaar.. geen aanval trouwens hoor maar kom op.. zie ook even de goede dingen en benoem die ook eens ipv alleen de eventuele mogelijke valkuilen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat voor de 1 werkt kan voor de ander een valkuil zijn. Sommige zijn al 6 keer door de 12 stappen gegaan en zien het licht nog steeds niet, sommige doen het 1 keer en kunnen het hoofdstuk afsluiten.

Mijn ervaring was dat vrijwilligerswerk bij een kliniek mij heel goed hielp en mijn clean hield. Niks doen tijdens herstel was goed voor een maand of 3 maar daarna moest ik mij echt weer nuttig gaan maken want dat gevoel van nutteloosheid maakte mij echt depressief wat een dikke trigger was.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#7
Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen weg vinden om in herstel te blijven.

Ik had zelf ook grootse plannen mbt werken in de GGZ als Ervaringsdeskundige, echter heb ik die geparkeerd vanwege diverse redenen.

De intentie van @Raver en @Mezelf vind ik dan ook top, zelf heb ik binnen de muren van de kliniek het meest gehad aan de gesprekken met een tweetal medewerkers die zelf ervaringsdeskundige zijn.

Ze snappen je, weten hoe het werkt en veroordelen je niet om de bizarre dingen die je tijdens je verslaving hebt gedaan.

In mijn ogen zijn ervaringsdeskundigen onmisbaar in de zorg, van cruciaal belang zelfs.

Echter is er een mooi gezegde, "Je kan pas voor een ander zorgen, wanneer je voor jezelf kunt zorgen."

Hoe is het nu met je @Mezelf ?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen weg vinden om in herstel te blijven.

Ik had zelf ook grootse plannen mbt werken in de GGZ als Ervaringsdeskundige, echter heb ik die geparkeerd vanwege diverse redenen.

De intentie van @Raver en @Mezelf vind ik dan ook top, zelf heb ik binnen de muren van de kliniek het meest gehad aan de gesprekken met een tweetal medewerkers die zelf ervaringsdeskundige zijn.

Ze snappen je, weten hoe het werkt en veroordelen je niet om de bizarre dingen die je tijdens je verslaving hebt gedaan.

In mijn ogen zijn ervaringsdeskundigen onmisbaar in de zorg, van cruciaal belang zelfs.

Echter is er een mooi gezegde, "Je kan pas voor een ander zorgen, wanneer je voor jezelf kunt zorgen."

Hoe is het nu met je @Mezelf ?
Klik om te vergroten...
Geen woord aan toe te voegen!

Ervaringsdeskundige zijn ook in mijn ogen onmisbaar. Maar ik zie het mezelf vooralsnog (ook) niet doen want heb hele andere plannen/dromen... goede maat in hawaii kan niet wachten wanneer ik die kant op kom. Is zelfs al bezig om een soort van onderkomen te regelen terwijl het nog niet eens 100% vast staat dat ik die kant op ga al is de kans wel redelijk groot tot zeker.

Zo kan mijn huis niet wachten om verkocht te worden en zo kan europa niet wachten om door mij ontdekt te worden....

Ik begrijp dat deze plannen wat rigoureus over kunnen komen maar weet dat deze plannen al jaaaaaaren op de planning staan maar nog nooit de durf gehad en zat nog aan een (stom genoeg) illigaal middel als wiet die mij dus eigenlijk opgesloten in nl hield...

Verder op mijn griepje na gaat het heel goed en grappige is (moeders zei het net ook) en waar ik net nog aan dacht, is dat ik praatkicks heb die ik alleen herken bij een hoge(re) dosis stims... ik blijf maar praten als ik niet oplet.. nou kon ik altijd wel goed praten maar jeetje... net als met speed zit er vaak meerdere zinnen in de wachtrij om uitgesproken te worden. Waar het normaal vaak nog wel eens niet uitgesproken werd komt nu alles eruit. Bijna bang hoe dit zou zijn als ik weer helemaal fit en gezond ben.

Griepje is wel aan het zakken ook gelukkig.. tipte vanmorgen nog de 38grd aan maar nu met paracetamol is het al 37,4 wat niet eens meer verhoging genoemt mag worden. Wel wat koppijn en zwaar lichaam maar ondanks dit toch zo praterig dat moeder vroeg ; Mag ik even wakker worden πŸ˜….... en wat een moeite kost dat zeg om even mn bek te houden whahaha ...

Maar ja kan tot nu toe zeggen dat het goed gaat en me geestelijk erg goed voel.

Begrijp overigens de opmerking roze wolk goed hoor wat vaker de honeymoon fase wordt genoemd en deze heb ik eerder gevoel al is het dit keer wel anders... achteraf was deze detox ook amper nodig want is niet voor niks dat ik na 4 dagen eigenlijk al weg mocht maar er zelf voor koos om de.korte week af te maken.. had gewoon amper ergens last van op slecht slapen na dan... was gewoon veeeeel minder slecht aan toe dan ik zelf dacht... achteraf kan het amper een terugval genoemd worden.. toch is het goed geweest hoor al was het alleen voor het stoppen met dat achterlijke gerook van die vieze gore klote peuken waar ik nog steeds by far het meeste last van heb... wat is dat toch een zinloze moelijk van af te komen verslaving zeg...

Betrap mezelf er nog steeds op dat er een stemmetje zegt van 1 peuk kan wel even en heb ( niet doorvertellen ) zelfs even rondgekeken of er niet toevallig ergens nog wat ligt.... dus daar heb ik echt nog wel een zwak voor eerlijk gezegd... zal hier ook binnenkort iets van ondersteuning nodig moete hebben want zie mezelf zo weer roken binnen nu en een maand.. wat ik dus absoluut niet wil want voel aan mn gehele conditie dat ik een week niet gerookt heb.. huid is (NOG :sunglasses:) mooier, veeeeel meer zuurstof en dan niet gesproken over de kosten van deze fokking zinloze verslaving...
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ben je bekend met hypomanie?
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Geen woord aan toe te voegen!

Ervaringsdeskundige zijn ook in mijn ogen onmisbaar. Maar ik zie het mezelf vooralsnog (ook) niet doen want heb hele andere plannen/dromen... goede maat in hawaii kan niet wachten wanneer ik die kant op kom. Is zelfs al bezig om een soort van onderkomen te regelen terwijl het nog niet eens 100% vast staat dat ik die kant op ga al is de kans wel redelijk groot tot zeker.

Zo kan mijn huis niet wachten om verkocht te worden en zo kan europa niet wachten om door mij ontdekt te worden....

Ik begrijp dat deze plannen wat rigoureus over kunnen komen maar weet dat deze plannen al jaaaaaaren op de planning staan maar nog nooit de durf gehad en zat nog aan een (stom genoeg) illigaal middel als wiet die mij dus eigenlijk opgesloten in nl hield...

Verder op mijn griepje na gaat het heel goed en grappige is (moeders zei het net ook) en waar ik net nog aan dacht, is dat ik praatkicks heb die ik alleen herken bij een hoge(re) dosis stims... ik blijf maar praten als ik niet oplet.. nou kon ik altijd wel goed praten maar jeetje... net als met speed zit er vaak meerdere zinnen in de wachtrij om uitgesproken te worden. Waar het normaal vaak nog wel eens niet uitgesproken werd komt nu alles eruit. Bijna bang hoe dit zou zijn als ik weer helemaal fit en gezond ben.

Griepje is wel aan het zakken ook gelukkig.. tipte vanmorgen nog de 38grd aan maar nu met paracetamol is het al 37,4 wat niet eens meer verhoging genoemt mag worden. Wel wat koppijn en zwaar lichaam maar ondanks dit toch zo praterig dat moeder vroeg ; Mag ik even wakker worden πŸ˜….... en wat een moeite kost dat zeg om even mn bek te houden whahaha ...

Maar ja kan tot nu toe zeggen dat het goed gaat en me geestelijk erg goed voel.

Begrijp overigens de opmerking roze wolk goed hoor wat vaker de honeymoon fase wordt genoemd en deze heb ik eerder gevoel al is het dit keer wel anders... achteraf was deze detox ook amper nodig want is niet voor niks dat ik na 4 dagen eigenlijk al weg mocht maar er zelf voor koos om de.korte week af te maken.. had gewoon amper ergens last van op slecht slapen na dan... was gewoon veeeeel minder slecht aan toe dan ik zelf dacht... achteraf kan het amper een terugval genoemd worden.. toch is het goed geweest hoor al was het alleen voor het stoppen met dat achterlijke gerook van die vieze gore klote peuken waar ik nog steeds by far het meeste last van heb... wat is dat toch een zinloze moelijk van af te komen verslaving zeg...

Betrap mezelf er nog steeds op dat er een stemmetje zegt van 1 peuk kan wel even en heb ( niet doorvertellen ) zelfs even rondgekeken of er niet toevallig ergens nog wat ligt.... dus daar heb ik echt nog wel een zwak voor eerlijk gezegd... zal hier ook binnenkort iets van ondersteuning nodig moete hebben want zie mezelf zo weer roken binnen nu en een maand.. wat ik dus absoluut niet wil want voel aan mn gehele conditie dat ik een week niet gerookt heb.. huid is (NOG :sunglasses:) mooier, veeeeel meer zuurstof en dan niet gesproken over de kosten van deze fokking zinloze verslaving...
Klik om te vergroten...

Fijn te horen dat het beter gaat!

En omtrent dat rigoureuze, ik heb ook flinke adhd waar ik tot 1,5 jaar geleden nooit medicatie oid voor heb gekregen (ben begin 30).

Dus dat rigoureuze/impulsieve snap ik helemaal!

Waar ik het eerst als belemmering zag, merk ik dat goed gemediceert en ik als persoon in balans ben het in mijn eigen geval ook echt een kracht is.

Er word altijd veel gezegd en geschreven over de nadelen van ADHD, echter zitten er ook zoveel voordelen aan.

Bij mij was mijn medicatie voor zowel mijn adhd en slaapprobleem echt een gamechanger.

Succes de komende tijd, ik blijf meelezen in je topic. πŸ™

Mocht je eens willen sparren of vragen hebben omtrent adhd mag je me altijd pmenπŸ’ͺ
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Ben je bekend met hypomanie?
Klik om te vergroten...
Haha ja zeker en dat daar zal ik gerust een soort van in zitten. Maar in dit geval geniet ik er maar gewoon even van (voor hoe lang lang het duurt) want mag wel met meer dan een jaar strijden dat ik me eens (overdreven of niet) goed voel. Maar voordat de valkuilen weer genoemd gaan worden, ja ook die zijn me bekend :wink:... Heb de juiste personen om mij heen die mij hier en daar kunnen remmen want dat is zeker nodig hier en daar.
Ga me dan voor nu ook geen zorgen maken voor de keerzijde van een eventuele hypomanie want ook weet ik dat dit om kan slaan in het negatieve tot depressie aan toe... Laat het maar komen want dan weten we dat ook weer en kan er gericht gekeken worden of daar wat aan te doen is.
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Fijn te horen dat het beter gaat!

En omtrent dat rigoureuze, ik heb ook flinke adhd waar ik tot 1,5 jaar geleden nooit medicatie oid voor heb gekregen (ben begin 30).

Dus dat rigoureuze/impulsieve snap ik helemaal!

Waar ik het eerst als belemmering zag, merk ik dat goed gemediceert en ik als persoon in balans ben het in mijn eigen geval ook echt een kracht is.

Er word altijd veel gezegd en geschreven over de nadelen van ADHD, echter zitten er ook zoveel voordelen aan.

Bij mij was mijn medicatie voor zowel mijn adhd en slaapprobleem echt een gamechanger.

Succes de komende tijd, ik blijf meelezen in je topic. πŸ™

Mocht je eens willen sparren of vragen hebben omtrent adhd mag je me altijd pmenπŸ’ͺ
Klik om te vergroten...
Begrijp ik goed dat je medicatie hebt voor adhd EN voor je slaapproblemen?
Natuurlijk de volgende vraag mits het antwoord "ja" is. Wat krijg je daarvoor dan voor je slaapproblemen?

Of zijn je slaap problemen min of meer minder geworden door je adhd medicatie?

Want ik zie zeker de voordelen van adhd mits deze dus stuurbaar worden.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Haha ja zeker en dat daar zal ik gerust een soort van in zitten. Maar in dit geval geniet ik er maar gewoon even van want mag wel met meer dan een jaar strijden dat ik me eens (overdreven of niet) goed voel. Maar voordat de valkuilen weer genoemd gaan worden, ja ook die zijn me bekend :wink:... Heb de juiste personen om mij heen die mij hier en daar kunnen remmen want dat is zeker nodig hier en daar.

Begrijp ik goed dat je medicatie hebt voor adhd EN voor je slaapproblemen?
Natuurlijk de volgende vraag mits het antwoord "ja" is. Wat krijg je daarvoor dan voor je slaapproblemen?

Of zijn je slaap problemen min of meer minder geworden door je adhd medicatie?

Want ik zie zeker de voordelen van adhd mits deze dus stuurbaar worden.
Klik om te vergroten...
Want dat is nog wel iets waar ik mij nog zorgen over maak. Want ja ik kan straks misschien beter omgaan met die gekke adhd kop van me maar dan het slapen nog wat eigenlijk mn hele leven al wel een rol speelde zelfs met blowen was ik nog een slechte slaper.... Dus vraag me erg af hoe of wat daar aan te doen is....???
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Dus dat rigoureuze/impulsieve snap ik helemaal!
Klik om te vergroten...
Even kort nog over dit.... Dat ik mijn hele leven om wil gooien en dus zelfs huis etc wil verkopen is niet perse wat ik hieronder schaar want zoals al eerder gezegd.... Dit wil ik eigenlijk al mijn hele leven ... Ja ik ben nu wat impulsief en rigoureus... toch staat het hier wel wat los van. Dit is altijd al mijn droom geweest maar nooit de durf en de financiele middelen voor gehad wat ik nu wel heb. Dit is een droom die ik al veeeeeel te lang heb uitgesteld.

Wereld heeft gewoon meer te bieden dan wat ik al mijn hele "volwassen"leven al doe. Werken eten slapen werken eten slapen.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
Haha ja zeker en dat daar zal ik gerust een soort van in zitten. Maar in dit geval geniet ik er maar gewoon even van want mag wel met meer dan een jaar strijden dat ik me eens (overdreven of niet) goed voel. Maar voordat de valkuilen weer genoemd gaan worden, ja ook die zijn me bekend :wink:... Heb de juiste personen om mij heen die mij hier en daar kunnen remmen want dat is zeker nodig hier en daar.

Begrijp ik goed dat je medicatie hebt voor adhd EN voor je slaapproblemen?
Natuurlijk de volgende vraag mits het antwoord "ja" is. Wat krijg je daarvoor dan voor je slaapproblemen?

Of zijn je slaap problemen min of meer minder geworden door je adhd medicatie?

Want ik zie zeker de voordelen van adhd mits deze dus stuurbaar worden.
Klik om te vergroten...

Ik had altijd al slaapproblemen, maar na een heftige tijd (die redelijk gedocumenteerd is hier in mijn topic "Opname ronde 2", de suicide neigingen heb ik er niet in geschreven maar het was allemaal kantje boord) incl psychoses en blijvende traumas sliep ik helemaal niet meer.

Om die reden ben ik binnen klinische opname gestart met ADHD medicatie en slaapmedicatie.

Ik zeg er meteen bij, wat voor mij werkt hoeft niet voor jou/een ander te werken, en hoe ik reageer op medicatie hoeft niet voor jou of een ander die dit leest te gelden.

ADHD Medicatie:
Ik ben binnen de kliniek begonnen met Concerta, werkzame stof is Methylfenidaat.

Je krijgt niet direct de dosis die voor jou passend is, ik werd "ingesteld".

Met andere woorden, ik begon met een lage dosis van 18mg, tijdstip van inname 08:00

Dan is het wachten op de "Rebound", heg moment dat het uitwerkt. In mijn geval werd ik neerslachtig, moe, geaggiteerd en hoofdpijn.

Mocht je uiteindelijk ook de keuze maken voor medicatie en vergelijkbare symptomen ervaren, dat hoort er bij!

Gedurende een periode van 4 weken us op basis van mijn feedback de dosis verhoogd, totdat ik de voor mij ideale dosis bereikte, namelijk tweemaal daags (08:00 1e inname - 13:00 2e inname) 36MG Concerta.

Ik zeg ook heel duidelijk Concerta, vanwege het volgende:

Het komt voor dat Concerta niet leverbaar is, en dan geven ze je bij de apotheek vervangende medicatie met alsnog de werkende stof Methylfenidaat.

Voor mij echter pakte dat verkeerd uit, het is simpelweg niet hetzelfde en maakte mij zeer instabiel. Voorij maakte het echt een gigantisch verschil, dus mijn tip is dan ook echt voor Concerta te gaan indien je de keuze voor medicatie maakt.

Daarnaast word Concerta niet vergoed door de meeste verzekeraars, daardoor betaal ik zelf mijn medicatie, a zo'n 125 euro per maand. Maar dat is het dubbel en dwars waard.

Voorbij ging er een wereld open sinds ik medicatie neem voor mijn adhd.

Ik wou er nooit aan beginnen, mijn jointje was mijn medicatie riep ik altijd.

Echter, ik heb nu rust in mijn hoofd. Ik maak taken af, ik ben productief en mischien nog wel het belangrijkste, ik durf te zeggen dat ik gelukkig ben, iets wat ik sinds de middelbare school niet meer ben geweest.

Dat heeft te maken met meerdere factoren, maar de basis is voor mij wel echt mijn medicatie.

Slaapmedicatie:
Om te slapen heb ik binnen klinische opname eerst Promathizine gekregen, een hoestdrank met sufheid als side effect.

Werkte even, maar is een inslaper en geen doorslaper.

Daarom heb ik Mirtizapine 15mg gekregen.
Van origine een antidepressiva, echter wederom sufheid/slapen als side effect.

Ik neem het 30min voor ik naar bed ga, en vanaf moment van inname ga ik weg van schermen/mobiel.

Persoonlijk ga ik dan buiten in de tuin zitten (of in de schuur als het winter isπŸ₯Ά) om met nog een aantal sigaretten de dag af te sluiten.

Op een gegeven moment krijg ik zo'n knikkebol gevoel πŸ˜…, dat is het moment dat ik naar bedje ga.

Als ik het precies goed time, val ik dan binnen half uur in slaap.

Als ik weet dat het nog even "gezellig" word in bed, dan doe ik pas daarna mijn medicatie innemen. Anders ben ik over het punt dat het werkt heen, en moet ik een 2e nemen, iets wat ik liever niet doe.

Ik doe namelijk mijn medicatie op gezette tijden/routines en wijk daar niet vanaf.

Stabiliteit in alles is echt heel belangrijk.

Conclusie:

Conclusie van dit geheel is voornamelijk dat ik lang van stof benπŸ˜‚.

Zonder dollen, medicatie kan echt helpen! Echter is dit persoonsafhankelijk en je moet je er bij neer leggen dat je de rest van je leven medicatie zal slikken.

Echter, als je kan kiezen tussen een leven vol verslaving of medicatie voor adhd en slapen, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.

Mocht je dat overwegen, overleg goed met je behandelend (verslavings)arts en neem de tijd.

Zeker met Methylfenidaat is het de eerste periode niet direct geweldig vanwege de rebounds etc, en je moet je wel echt aan de dagelijkse dosis houden.

In mijn geval heeft mijn vriendin de eerste 6mnd de medicatie in beheer genomen, de verleiding tot overdosisering is namelijk bij veel mensen aanwezig.

Ook ik had er een handje van, het is heel makkelijk te misbruiken "voor wat extra energie".

Succes! πŸ™
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Ik had altijd al slaapproblemen, maar na een heftige tijd (die redelijk gedocumenteerd is hier in mijn topic "Opname ronde 2", de suicide neigingen heb ik er niet in geschreven maar het was allemaal kantje boord) incl psychoses en blijvende traumas sliep ik helemaal niet meer.

Om die reden ben ik binnen klinische opname gestart met ADHD medicatie en slaapmedicatie.

Ik zeg er meteen bij, wat voor mij werkt hoeft niet voor jou/een ander te werken, en hoe ik reageer op medicatie hoeft niet voor jou of een ander die dit leest te gelden.

ADHD Medicatie:
Ik ben binnen de kliniek begonnen met Concerta, werkzame stof is Methylfenidaat.

Je krijgt niet direct de dosis die voor jou passend is, ik werd "ingesteld".

Met andere woorden, ik begon met een lage dosis van 18mg, tijdstip van inname 08:00

Dan is het wachten op de "Rebound", heg moment dat het uitwerkt. In mijn geval werd ik neerslachtig, moe, geaggiteerd en hoofdpijn.

Mocht je uiteindelijk ook de keuze maken voor medicatie en vergelijkbare symptomen ervaren, dat hoort er bij!

Gedurende een periode van 4 weken us op basis van mijn feedback de dosis verhoogd, totdat ik de voor mij ideale dosis bereikte, namelijk tweemaal daags (08:00 1e inname - 13:00 2e inname) 36MG Concerta.

Ik zeg ook heel duidelijk Concerta, vanwege het volgende:

Het komt voor dat Concerta niet leverbaar is, en dan geven ze je bij de apotheek vervangende medicatie met alsnog de werkende stof Methylfenidaat.

Voor mij echter pakte dat verkeerd uit, het is simpelweg niet hetzelfde en maakte mij zeer instabiel. Voorij maakte het echt een gigantisch verschil, dus mijn tip is dan ook echt voor Concerta te gaan indien je de keuze voor medicatie maakt.

Daarnaast word Concerta niet vergoed door de meeste verzekeraars, daardoor betaal ik zelf mijn medicatie, a zo'n 125 euro per maand. Maar dat is het dubbel en dwars waard.

Voorbij ging er een wereld open sinds ik medicatie neem voor mijn adhd.

Ik wou er nooit aan beginnen, mijn jointje was mijn medicatie riep ik altijd.

Echter, ik heb nu rust in mijn hoofd. Ik maak taken af, ik ben productief en mischien nog wel het belangrijkste, ik durf te zeggen dat ik gelukkig ben, iets wat ik sinds de middelbare school niet meer ben geweest.

Dat heeft te maken met meerdere factoren, maar de basis is voor mij wel echt mijn medicatie.

Slaapmedicatie:
Om te slapen heb ik binnen klinische opname eerst Promathizine gekregen, een hoestdrank met sufheid als side effect.

Werkte even, maar is een inslaper en geen doorslaper.

Daarom heb ik Mirtizapine 15mg gekregen.
Van origine een antidepressiva, echter wederom sufheid/slapen als side effect.

Ik neem het 30min voor ik naar bed ga, en vanaf moment van inname ga ik weg van schermen/mobiel.

Persoonlijk ga ik dan buiten in de tuin zitten (of in de schuur als het winter isπŸ₯Ά) om met nog een aantal sigaretten de dag af te sluiten.

Op een gegeven moment krijg ik zo'n knikkebol gevoel πŸ˜…, dat is het moment dat ik naar bedje ga.

Als ik het precies goed time, val ik dan binnen half uur in slaap.

Als ik weet dat het nog even "gezellig" word in bed, dan doe ik pas daarna mijn medicatie innemen. Anders ben ik over het punt dat het werkt heen, en moet ik een 2e nemen, iets wat ik liever niet doe.

Ik doe namelijk mijn medicatie op gezette tijden/routines en wijk daar niet vanaf.

Stabiliteit in alles is echt heel belangrijk.

Conclusie:

Conclusie van dit geheel is voornamelijk dat ik lang van stof benπŸ˜‚.

Zonder dollen, medicatie kan echt helpen! Echter is dit persoonsafhankelijk en je moet je er bij neer leggen dat je de rest van je leven medicatie zal slikken.

Echter, als je kan kiezen tussen een leven vol verslaving of medicatie voor adhd en slapen, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.

Mocht je dat overwegen, overleg goed met je behandelend (verslavings)arts en neem de tijd.

Zeker met Methylfenidaat is het de eerste periode niet direct geweldig vanwege de rebounds etc, en je moet je wel echt aan de dagelijkse dosis houden.

In mijn geval heeft mijn vriendin de eerste 6mnd de medicatie in beheer genomen, de verleiding tot overdosisering is namelijk bij veel mensen aanwezig.

Ook ik had er een handje van, het is heel makkelijk te misbruiken "voor wat extra energie".

Succes! πŸ™
Klik om te vergroten...
Wauw nice en thanks voor je uitgebreide reactie ! Herken veel hoor want zoals ik er anderhalf jaar terug bij zat had ook echt niet langer moeten duren of ik zat hier niet hyper de pieper hier te reagerenenenenen.

Misschien moet ik dat dan wat langer de kans geven want tja ik ben mezelf niet als ik toegeef alles al zelf geprobeerd te hebben 🀫. Alle stofjes weet ik wel bij naam en de werking. Heb niet voor niks (nu niet meer) bijna 200 verschillende stofjes in huis want was daarin een verzamelaar al vanaf mijn 15de.
Ik ben ondertussen namelijk ook al 41 jaar .... tjah het kost niks dat ouder worden alleen wat gebreken blabla voor ik van onderwerp verander:
Waarbij ik dus dacht dat die methyl shit voor mij dus niet het juiste middel is waarbij Dex of lisdex mij direct PERFECT hielp. vanaf 15mg deed precies zijn ding.
Geen neiging tot meer nemen, tijdens niet het gevoel dat ik wat op had, maar wel op het einde van de dag zien wat ik allemaal wel gedaan had EN EN EN totaaaal geen dip of rebounds oid. Dat was echt een wereld wat voor mij open ging maar heb begrepen dat dex niet of nauwelijk meer wordt voorgeschreven min of meer vanwege de misbruik potentieel wat ik mij eerlijk gezegd niet echt met methylfenidaat kan voorstellen vanwege de bijwerkingen bij wat hogere doseringen.... (?).... maar ook hierin kan ik het mis hebben hoor of is gewoon puur persoonlijk.

Zo helpt speed mij ook prima maar daar ga ik me gauw vies door voelen en hoe gek het ook klinkt buiten opiaten en benzo ( en ja wiet dan) ben ik ondanks mijn verslavingsgevoeligheid nooit de mist ingegaan met enig middel. Sterker nog men sloeg hun drugs vaak bij mij op van speed coke en noem maar op want zonder enige moeite kan ik van alles makkelijk af blijven. Zo heb ik vele grammen speed in huis maar al weken amper tot niet aangeraakt.
Wat dat betreft ben ik misschien gewoon een rare want om coke als voorbeeld te geven kan ik dat ook gewoon thuis hebben liggen (tegenwoordig helemaal) en lange tijden bewaren terwijl ik het gerust lekker vind.... Heb overigens zeker nog iets van 50+ substanties in huis waarvan zeker meer dan 40 jaren niet eens aangeraakt te hebben.... Oh en GHB moet ik niet teveel van thuis hebben want daar kan ik ook wel wat lastig vanaf blijven als ik dat zo binnen handbereik heb liggen. Ook vroeger in mijn tiener en twintiger jaren gebruikte ik gerust vaak eerlijk is eerlijk maar waar iemand zo een gram speed weg tikte in een avond (of twee) kon ik daar zo weken mee doen. Maar gebruikte het dan wel weer meerdere dagen in de week dan een ander die in 1 dag een hele gram weg tikte/snuifde.

De middelen die je noemt voor slaap staat me wel tegen persoonlijk. Antidepressiva heb ik een soort trauma van overgehouden alleen bij het woord al. Heb rond mijn 20ste eens een ssri gehad (gek genoeg vergeet ik elke keer de naam ondanks 100x gehoord te hebben) en dat is het enige moment (al kwam dat gevoel anderhalf jaar terug erg dichtbij dit) in mijn leven geweest dat ik daadwerkelijk wilde slapen zonder wakker te worden om het niet triggerend te zeggen. Maar verder geen ervaring met Mirtizapine.

ehm ehm ehm twee zinnen terug had ik nog een boekwerk wat ik wilde zeggen maar loop even vast ........ poef in 1x blanco πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…... gekke kop ook van me .... ehm

ja dus ja ehm ben zeker verslavingsgevoelig maar echt voor alleen enkele middelen wat vele niet helemaal zullen geloven behalve de personen die me al wat langer kennen. Mijn anti drugs ex zelfs heeft op een geven moment gezegd en toegegeven dat waarvan zij dacht dat onmogelijk was voor een verslaafde bij mij toch echt zo is.... kan van alles afblijven behalve van de wiet en was niet voor niks dat ik mijn hele leven mezelf beloofde nooit aan de benzo of opiaten te gaan wat ergens toch fout is gegaan waarvan ik wel weet maar dan wordt dit verhaal niet meer om doorheen te komen want zoals je denk ik wel merkt ben ik ook wat lang van stof (kuch) en met enige moeite probeer ik niet te veel van hak op de tak te springen.

---

Buiten dit moet ik nu al wel toegeven dat drang naar een stickie wel aan het groeien is (zacht uitgedrukt).... Weet dat ik het niet moet doen maar maak me nu al zorgen over de aankomende slecht tot slapelose nacht maar zoals iedereen weet zit hier geen aan of uit knop op. Was het maar zo simpel dus eerlijk is eerlijk...... wat ik een paar berichten terug zei dat ik geen trek heb behalve in peuken kan ik nu alweer gaan bijstellen want dat stickie.. my god ... wat zou dat nu lekker zijnnnnn zuijnnn zijjnnnn.... gelukkig komt er een maatje zo langs waar ik straks me restje wiet aan kan geven want nu lukt het nog maar ik zie me er zo eentje draaien na waty uurtjes woelen in bed vnvd.... dus dat moet gauw mn huis uit GAUW.... het roept.. ook nog een heeel lief roept het me.... ooo lieve mezelf... kom me even ruiken,,, kom me even brokkkelen ... kom me maar in de fik steken,, proef me !
Als je goed luisterd kan misschien jij het zelfs horen vanuit mijn kastje hier πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

Denk dat ik je morgen ofzo wel even een pm stuur om wat met elkaar 1 op 1 te babbelen en zelfs als je er open voor staat voor een belletje ofzo want denk dat ik aankomende week wel een metgezel nodig heb .... Zie mij nou.... ik vraag hulp ipv ik weet alles beterrrrr.... weet ik natuurlijk ook maar toch... ik zie groei in mezelf... no hard feelings als je geen tijd zin of behoefte hebt hoor dan vind ik wel iemand anders maargoed moet nu toch ergens stoppen dus laat het hier even bij.... Heeeeeel erg bedankt voor je reacite en moeite en tijd die je me gegeven hebt..... en/... onee zou stoppen

Fijne avond ieder !
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mezelf zei:
Wereld heeft gewoon meer te bieden dan wat ik al mijn hele "volwassen"leven al doe. Werken eten slapen werken eten slapen.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me geen slechte instelling. πŸ€
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mezelf zei:
Wauw nice en thanks voor je uitgebreide reactie ! Herken veel hoor want zoals ik er anderhalf jaar terug bij zat had ook echt niet langer moeten duren of ik zat hier niet hyper de pieper hier te reagerenenenenen.

Misschien moet ik dat dan wat langer de kans geven want tja ik ben mezelf niet als ik toegeef alles al zelf geprobeerd te hebben 🀫. Alle stofjes weet ik wel bij naam en de werking. Heb niet voor niks (nu niet meer) bijna 200 verschillende stofjes in huis want was daarin een verzamelaar al vanaf mijn 15de.
Ik ben ondertussen namelijk ook al 41 jaar .... tjah het kost niks dat ouder worden alleen wat gebreken blabla voor ik van onderwerp verander:
Waarbij ik dus dacht dat die methyl shit voor mij dus niet het juiste middel is waarbij Dex of lisdex mij direct PERFECT hielp. vanaf 15mg deed precies zijn ding.
Geen neiging tot meer nemen, tijdens niet het gevoel dat ik wat op had, maar wel op het einde van de dag zien wat ik allemaal wel gedaan had EN EN EN totaaaal geen dip of rebounds oid. Dat was echt een wereld wat voor mij open ging maar heb begrepen dat dex niet of nauwelijk meer wordt voorgeschreven min of meer vanwege de misbruik potentieel wat ik mij eerlijk gezegd niet echt met methylfenidaat kan voorstellen vanwege de bijwerkingen bij wat hogere doseringen.... (?).... maar ook hierin kan ik het mis hebben hoor of is gewoon puur persoonlijk.

Zo helpt speed mij ook prima maar daar ga ik me gauw vies door voelen en hoe gek het ook klinkt buiten opiaten en benzo ( en ja wiet dan) ben ik ondanks mijn verslavingsgevoeligheid nooit de mist ingegaan met enig middel. Sterker nog men sloeg hun drugs vaak bij mij op van speed coke en noem maar op want zonder enige moeite kan ik van alles makkelijk af blijven. Zo heb ik vele grammen speed in huis maar al weken amper tot niet aangeraakt.
Wat dat betreft ben ik misschien gewoon een rare want om coke als voorbeeld te geven kan ik dat ook gewoon thuis hebben liggen (tegenwoordig helemaal) en lange tijden bewaren terwijl ik het gerust lekker vind.... Heb overigens zeker nog iets van 50+ substanties in huis waarvan zeker meer dan 40 jaren niet eens aangeraakt te hebben.... Oh en GHB moet ik niet teveel van thuis hebben want daar kan ik ook wel wat lastig vanaf blijven als ik dat zo binnen handbereik heb liggen. Ook vroeger in mijn tiener en twintiger jaren gebruikte ik gerust vaak eerlijk is eerlijk maar waar iemand zo een gram speed weg tikte in een avond (of twee) kon ik daar zo weken mee doen. Maar gebruikte het dan wel weer meerdere dagen in de week dan een ander die in 1 dag een hele gram weg tikte/snuifde.

De middelen die je noemt voor slaap staat me wel tegen persoonlijk. Antidepressiva heb ik een soort trauma van overgehouden alleen bij het woord al. Heb rond mijn 20ste eens een ssri gehad (gek genoeg vergeet ik elke keer de naam ondanks 100x gehoord te hebben) en dat is het enige moment (al kwam dat gevoel anderhalf jaar terug erg dichtbij dit) in mijn leven geweest dat ik daadwerkelijk wilde slapen zonder wakker te worden om het niet triggerend te zeggen. Maar verder geen ervaring met Mirtizapine.

ehm ehm ehm twee zinnen terug had ik nog een boekwerk wat ik wilde zeggen maar loop even vast ........ poef in 1x blanco πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…... gekke kop ook van me .... ehm

ja dus ja ehm ben zeker verslavingsgevoelig maar echt voor alleen enkele middelen wat vele niet helemaal zullen geloven behalve de personen die me al wat langer kennen. Mijn anti drugs ex zelfs heeft op een geven moment gezegd en toegegeven dat waarvan zij dacht dat onmogelijk was voor een verslaafde bij mij toch echt zo is.... kan van alles afblijven behalve van de wiet en was niet voor niks dat ik mijn hele leven mezelf beloofde nooit aan de benzo of opiaten te gaan wat ergens toch fout is gegaan waarvan ik wel weet maar dan wordt dit verhaal niet meer om doorheen te komen want zoals je denk ik wel merkt ben ik ook wat lang van stof (kuch) en met enige moeite probeer ik niet te veel van hak op de tak te springen.

---

Buiten dit moet ik nu al wel toegeven dat drang naar een stickie wel aan het groeien is (zacht uitgedrukt).... Weet dat ik het niet moet doen maar maak me nu al zorgen over de aankomende slecht tot slapelose nacht maar zoals iedereen weet zit hier geen aan of uit knop op. Was het maar zo simpel dus eerlijk is eerlijk...... wat ik een paar berichten terug zei dat ik geen trek heb behalve in peuken kan ik nu alweer gaan bijstellen want dat stickie.. my god ... wat zou dat nu lekker zijnnnnn zuijnnn zijjnnnn.... gelukkig komt er een maatje zo langs waar ik straks me restje wiet aan kan geven want nu lukt het nog maar ik zie me er zo eentje draaien na waty uurtjes woelen in bed vnvd.... dus dat moet gauw mn huis uit GAUW.... het roept.. ook nog een heeel lief roept het me.... ooo lieve mezelf... kom me even ruiken,,, kom me even brokkkelen ... kom me maar in de fik steken,, proef me !
Als je goed luisterd kan misschien jij het zelfs horen vanuit mijn kastje hier πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

Denk dat ik je morgen ofzo wel even een pm stuur om wat met elkaar 1 op 1 te babbelen en zelfs als je er open voor staat voor een belletje ofzo want denk dat ik aankomende week wel een metgezel nodig heb .... Zie mij nou.... ik vraag hulp ipv ik weet alles beterrrrr.... weet ik natuurlijk ook maar toch... ik zie groei in mezelf... no hard feelings als je geen tijd zin of behoefte hebt hoor dan vind ik wel iemand anders maargoed moet nu toch ergens stoppen dus laat het hier even bij.... Heeeeeel erg bedankt voor je reacite en moeite en tijd die je me gegeven hebt..... en/... onee zou stoppen

Fijne avond ieder !
Klik om te vergroten...
Gelukkig ben ik niet de enige die lange lappen tekst schrijft😜πŸ’ͺ.

Pmen mag je altijd zoals ik eerder al zei, bellen doe ik niet aan.

Meer om wat afstand te houden, ondanks dat ik naar een jaar clean toe ga heb ik mijn handen nog behoorlijk vol aan mijzelf haha, ondanks dat ik m'n verslaving onder controle heb ben ik een behoorlijk complex persoon πŸ˜‚.

Maar mocht je ergens tegenaan lopen omtrent adhd etc mag je altijd om sturenπŸ˜ŠπŸ™
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#18
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Gelukkig ben ik niet de enige die lange lappen tekst schrijft😜πŸ’ͺ.
Klik om te vergroten...
Tjah en dan houden we ons nog in waarschijnlijk, tenminste ik wel πŸ€ͺπŸ₯³
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Pmen mag je altijd zoals ik eerder al zei, bellen doe ik niet aan.
Klik om te vergroten...
Oh Lol sorry my bad, zal ik hoogstwaarschijnlijk overheen gelezen hebben dan haha
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Meer om wat afstand te houden, ondanks dat ik naar een jaar clean toe ga heb ik mijn handen nog behoorlijk vol aan mijzelf haha, ondanks dat ik m'n verslaving onder controle heb ben ik een behoorlijk complex persoon πŸ˜‚.
Klik om te vergroten...
Ja begrijp ik direct. Maar dit zal uiteindelijk voor iedereen gelden hoor ook voor mensen zonder adhd oid. Tenminste ... dat denk ik....
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Maar mocht je ergens tegenaan lopen omtrent adhd etc mag je altijd om sturenπŸ˜ŠπŸ™
Klik om te vergroten...
Waardeer ik enorm maar denk niet dat ik echt het geduld daarvoor heb... ook dat zal ik opnieuw moeten leren ben ik bang ... geduld.... pfff geduld... kan ik dat kopen ergens?

Nee maar ik vind wel een ander slachtoffer hoor dat m'n geratel aan kan πŸ˜…
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dacht ik toch echt een uurtje terug moe genoeg te zijn om te gaan slapen maar zodra ik ook maar in het heerlijke bedje lag... je raadt het al... Klaaaaarwakker πŸ˜… .... nog maar een filmpje dan maar ofzo πŸ€·β€β™‚οΈ
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Benieuwd hoe het nu met je gaat en wat die adhd-therapie inhoudt. Je lijkt me vrij jong dus ik denk dat je goede vooruitzichten hebt qua herstel. Hou vol man, zet m op! Don't go my way. Nu met mn 66 jaartjes geef ik de moed zolangzamerhand op qua 'clean'worden/zijn. De energie daarvoor is op lijkt het wel. Heb me er min of meer bij neergelegd dat ik voorlopig weer aan de methadon ben. Ik schrijf binnenkort elders op het forum wel wat meer over wat me bezighoudt. Maar vwb adhd, hewb ik mn psych gevraagd of ik een officiele test mocht doen om te onderzoeken of ik het heb. Een vriendin had het wel eens gezegd, o.a. omdat ik met speed, coke of xtc op in slaap val. Ok, uitslag van de test was 'positief' Het drukke is er wel grotendeels van af, dus add (alhoewel soms...). Vroegah, ja ja opa vertelt, vroegah was ik een 'druk kind' zoals dat toen heette. Dat werd 'lastig' gevonden. Het kuttige is dat ik nu beter snap waarom dingen in mijn leven daardoor zijn gegaan, vervelende dingen die met adhd medicatie en/of therapie veel beter zouden hebben uitgepakt (waarschijnlijk). Vooral werken en school zijn regelmatig een hel geweest. Fijn voor je dat je hulp krijgt om er leren mee om te gaan. Hoop voor je dat het ook lukt met de dope. Zoniet, hier geen schaamte. We weten allemaal hoe het is en veroordelen elkaar niet daarvoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."