#1
Zet βm op π
Hopelijk was dit je laatste rondje gebruik, dat je blijkbaar nodig had.
Hopelijk was dit je laatste rondje gebruik, dat je blijkbaar nodig had.
Dat is een hele bekende valkuil. Vervang je eigen herstel niet met je werk @Raver
Ik heb zorgdiploma's
Nou ook dit kan gewoon werken voor vele.. nogmaals jou valkuilen zijn niet die van @Raver ... Zo is er iemand die bij de brijder na 4 terugvallen daarna als vrijwilliger aan de gang is gegaan bij de brijder als afwashulp en dat was zijn manier om ondertussen al ruim 6 jaar clean te zijn terwijl de therapieΓ«n en groeps meetings hem totaal niet hielpen en hem telkens terug liet vallen totdat hij als een malle keihard begon te werken als vrijwilliger en zelfs nu sinds 2 jaar daar een vaste baan heeft gekregen.Dat is een hele bekende valkuil. Vervang je eigen herstel niet met je werk @Raver
Geen woord aan toe te voegen!Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen weg vinden om in herstel te blijven.
Ik had zelf ook grootse plannen mbt werken in de GGZ als Ervaringsdeskundige, echter heb ik die geparkeerd vanwege diverse redenen.
De intentie van @Raver en @Mezelf vind ik dan ook top, zelf heb ik binnen de muren van de kliniek het meest gehad aan de gesprekken met een tweetal medewerkers die zelf ervaringsdeskundige zijn.
Ze snappen je, weten hoe het werkt en veroordelen je niet om de bizarre dingen die je tijdens je verslaving hebt gedaan.
In mijn ogen zijn ervaringsdeskundigen onmisbaar in de zorg, van cruciaal belang zelfs.
Echter is er een mooi gezegde, "Je kan pas voor een ander zorgen, wanneer je voor jezelf kunt zorgen."
Hoe is het nu met je @Mezelf ?
Geen woord aan toe te voegen!
Ervaringsdeskundige zijn ook in mijn ogen onmisbaar. Maar ik zie het mezelf vooralsnog (ook) niet doen want heb hele andere plannen/dromen... goede maat in hawaii kan niet wachten wanneer ik die kant op kom. Is zelfs al bezig om een soort van onderkomen te regelen terwijl het nog niet eens 100% vast staat dat ik die kant op ga al is de kans wel redelijk groot tot zeker.
Zo kan mijn huis niet wachten om verkocht te worden en zo kan europa niet wachten om door mij ontdekt te worden....
Ik begrijp dat deze plannen wat rigoureus over kunnen komen maar weet dat deze plannen al jaaaaaaren op de planning staan maar nog nooit de durf gehad en zat nog aan een (stom genoeg) illigaal middel als wiet die mij dus eigenlijk opgesloten in nl hield...
Verder op mijn griepje na gaat het heel goed en grappige is (moeders zei het net ook) en waar ik net nog aan dacht, is dat ik praatkicks heb die ik alleen herken bij een hoge(re) dosis stims... ik blijf maar praten als ik niet oplet.. nou kon ik altijd wel goed praten maar jeetje... net als met speed zit er vaak meerdere zinnen in de wachtrij om uitgesproken te worden. Waar het normaal vaak nog wel eens niet uitgesproken werd komt nu alles eruit. Bijna bang hoe dit zou zijn als ik weer helemaal fit en gezond ben.
Griepje is wel aan het zakken ook gelukkig.. tipte vanmorgen nog de 38grd aan maar nu met paracetamol is het al 37,4 wat niet eens meer verhoging genoemt mag worden. Wel wat koppijn en zwaar lichaam maar ondanks dit toch zo praterig dat moeder vroeg ; Mag ik even wakker worden π .... en wat een moeite kost dat zeg om even mn bek te houden whahaha ...
Maar ja kan tot nu toe zeggen dat het goed gaat en me geestelijk erg goed voel.
Begrijp overigens de opmerking roze wolk goed hoor wat vaker de honeymoon fase wordt genoemd en deze heb ik eerder gevoel al is het dit keer wel anders... achteraf was deze detox ook amper nodig want is niet voor niks dat ik na 4 dagen eigenlijk al weg mocht maar er zelf voor koos om de.korte week af te maken.. had gewoon amper ergens last van op slecht slapen na dan... was gewoon veeeeel minder slecht aan toe dan ik zelf dacht... achteraf kan het amper een terugval genoemd worden.. toch is het goed geweest hoor al was het alleen voor het stoppen met dat achterlijke gerook van die vieze gore klote peuken waar ik nog steeds by far het meeste last van heb... wat is dat toch een zinloze moelijk van af te komen verslaving zeg...
Betrap mezelf er nog steeds op dat er een stemmetje zegt van 1 peuk kan wel even en heb ( niet doorvertellen ) zelfs even rondgekeken of er niet toevallig ergens nog wat ligt.... dus daar heb ik echt nog wel een zwak voor eerlijk gezegd... zal hier ook binnenkort iets van ondersteuning nodig moete hebben want zie mezelf zo weer roken binnen nu en een maand.. wat ik dus absoluut niet wil want voel aan mn gehele conditie dat ik een week niet gerookt heb.. huid is (NOG) mooier, veeeeel meer zuurstof en dan niet gesproken over de kosten van deze fokking zinloze verslaving...
Haha ja zeker en dat daar zal ik gerust een soort van in zitten. Maar in dit geval geniet ik er maar gewoon even van (voor hoe lang lang het duurt) want mag wel met meer dan een jaar strijden dat ik me eens (overdreven of niet) goed voel. Maar voordat de valkuilen weer genoemd gaan worden, ja ook die zijn me bekendBen je bekend met hypomanie?
Begrijp ik goed dat je medicatie hebt voor adhd EN voor je slaapproblemen?Fijn te horen dat het beter gaat!
En omtrent dat rigoureuze, ik heb ook flinke adhd waar ik tot 1,5 jaar geleden nooit medicatie oid voor heb gekregen (ben begin 30).
Dus dat rigoureuze/impulsieve snap ik helemaal!
Waar ik het eerst als belemmering zag, merk ik dat goed gemediceert en ik als persoon in balans ben het in mijn eigen geval ook echt een kracht is.
Er word altijd veel gezegd en geschreven over de nadelen van ADHD, echter zitten er ook zoveel voordelen aan.
Bij mij was mijn medicatie voor zowel mijn adhd en slaapprobleem echt een gamechanger.
Succes de komende tijd, ik blijf meelezen in je topic. π
Mocht je eens willen sparren of vragen hebben omtrent adhd mag je me altijd pmenπͺ
Want dat is nog wel iets waar ik mij nog zorgen over maak. Want ja ik kan straks misschien beter omgaan met die gekke adhd kop van me maar dan het slapen nog wat eigenlijk mn hele leven al wel een rol speelde zelfs met blowen was ik nog een slechte slaper.... Dus vraag me erg af hoe of wat daar aan te doen is....???Haha ja zeker en dat daar zal ik gerust een soort van in zitten. Maar in dit geval geniet ik er maar gewoon even van want mag wel met meer dan een jaar strijden dat ik me eens (overdreven of niet) goed voel. Maar voordat de valkuilen weer genoemd gaan worden, ja ook die zijn me bekend... Heb de juiste personen om mij heen die mij hier en daar kunnen remmen want dat is zeker nodig hier en daar.
Begrijp ik goed dat je medicatie hebt voor adhd EN voor je slaapproblemen?
Natuurlijk de volgende vraag mits het antwoord "ja" is. Wat krijg je daarvoor dan voor je slaapproblemen?
Of zijn je slaap problemen min of meer minder geworden door je adhd medicatie?
Want ik zie zeker de voordelen van adhd mits deze dus stuurbaar worden.
Even kort nog over dit.... Dat ik mijn hele leven om wil gooien en dus zelfs huis etc wil verkopen is niet perse wat ik hieronder schaar want zoals al eerder gezegd.... Dit wil ik eigenlijk al mijn hele leven ... Ja ik ben nu wat impulsief en rigoureus... toch staat het hier wel wat los van. Dit is altijd al mijn droom geweest maar nooit de durf en de financiele middelen voor gehad wat ik nu wel heb. Dit is een droom die ik al veeeeeel te lang heb uitgesteld.Dus dat rigoureuze/impulsieve snap ik helemaal!
Haha ja zeker en dat daar zal ik gerust een soort van in zitten. Maar in dit geval geniet ik er maar gewoon even van want mag wel met meer dan een jaar strijden dat ik me eens (overdreven of niet) goed voel. Maar voordat de valkuilen weer genoemd gaan worden, ja ook die zijn me bekend... Heb de juiste personen om mij heen die mij hier en daar kunnen remmen want dat is zeker nodig hier en daar.
Begrijp ik goed dat je medicatie hebt voor adhd EN voor je slaapproblemen?
Natuurlijk de volgende vraag mits het antwoord "ja" is. Wat krijg je daarvoor dan voor je slaapproblemen?
Of zijn je slaap problemen min of meer minder geworden door je adhd medicatie?
Want ik zie zeker de voordelen van adhd mits deze dus stuurbaar worden.
Wauw nice en thanks voor je uitgebreide reactie ! Herken veel hoor want zoals ik er anderhalf jaar terug bij zat had ook echt niet langer moeten duren of ik zat hier niet hyper de pieper hier te reagerenenenenen.Ik had altijd al slaapproblemen, maar na een heftige tijd (die redelijk gedocumenteerd is hier in mijn topic "Opname ronde 2", de suicide neigingen heb ik er niet in geschreven maar het was allemaal kantje boord) incl psychoses en blijvende traumas sliep ik helemaal niet meer.
Om die reden ben ik binnen klinische opname gestart met ADHD medicatie en slaapmedicatie.
Ik zeg er meteen bij, wat voor mij werkt hoeft niet voor jou/een ander te werken, en hoe ik reageer op medicatie hoeft niet voor jou of een ander die dit leest te gelden.
ADHD Medicatie:
Ik ben binnen de kliniek begonnen met Concerta, werkzame stof is Methylfenidaat.
Je krijgt niet direct de dosis die voor jou passend is, ik werd "ingesteld".
Met andere woorden, ik begon met een lage dosis van 18mg, tijdstip van inname 08:00
Dan is het wachten op de "Rebound", heg moment dat het uitwerkt. In mijn geval werd ik neerslachtig, moe, geaggiteerd en hoofdpijn.
Mocht je uiteindelijk ook de keuze maken voor medicatie en vergelijkbare symptomen ervaren, dat hoort er bij!
Gedurende een periode van 4 weken us op basis van mijn feedback de dosis verhoogd, totdat ik de voor mij ideale dosis bereikte, namelijk tweemaal daags (08:00 1e inname - 13:00 2e inname) 36MG Concerta.
Ik zeg ook heel duidelijk Concerta, vanwege het volgende:
Het komt voor dat Concerta niet leverbaar is, en dan geven ze je bij de apotheek vervangende medicatie met alsnog de werkende stof Methylfenidaat.
Voor mij echter pakte dat verkeerd uit, het is simpelweg niet hetzelfde en maakte mij zeer instabiel. Voorij maakte het echt een gigantisch verschil, dus mijn tip is dan ook echt voor Concerta te gaan indien je de keuze voor medicatie maakt.
Daarnaast word Concerta niet vergoed door de meeste verzekeraars, daardoor betaal ik zelf mijn medicatie, a zo'n 125 euro per maand. Maar dat is het dubbel en dwars waard.
Voorbij ging er een wereld open sinds ik medicatie neem voor mijn adhd.
Ik wou er nooit aan beginnen, mijn jointje was mijn medicatie riep ik altijd.
Echter, ik heb nu rust in mijn hoofd. Ik maak taken af, ik ben productief en mischien nog wel het belangrijkste, ik durf te zeggen dat ik gelukkig ben, iets wat ik sinds de middelbare school niet meer ben geweest.
Dat heeft te maken met meerdere factoren, maar de basis is voor mij wel echt mijn medicatie.
Slaapmedicatie:
Om te slapen heb ik binnen klinische opname eerst Promathizine gekregen, een hoestdrank met sufheid als side effect.
Werkte even, maar is een inslaper en geen doorslaper.
Daarom heb ik Mirtizapine 15mg gekregen.
Van origine een antidepressiva, echter wederom sufheid/slapen als side effect.
Ik neem het 30min voor ik naar bed ga, en vanaf moment van inname ga ik weg van schermen/mobiel.
Persoonlijk ga ik dan buiten in de tuin zitten (of in de schuur als het winter isπ₯Ά) om met nog een aantal sigaretten de dag af te sluiten.
Op een gegeven moment krijg ik zo'n knikkebol gevoel π , dat is het moment dat ik naar bedje ga.
Als ik het precies goed time, val ik dan binnen half uur in slaap.
Als ik weet dat het nog even "gezellig" word in bed, dan doe ik pas daarna mijn medicatie innemen. Anders ben ik over het punt dat het werkt heen, en moet ik een 2e nemen, iets wat ik liever niet doe.
Ik doe namelijk mijn medicatie op gezette tijden/routines en wijk daar niet vanaf.
Stabiliteit in alles is echt heel belangrijk.
Conclusie:
Conclusie van dit geheel is voornamelijk dat ik lang van stof benπ.
Zonder dollen, medicatie kan echt helpen! Echter is dit persoonsafhankelijk en je moet je er bij neer leggen dat je de rest van je leven medicatie zal slikken.
Echter, als je kan kiezen tussen een leven vol verslaving of medicatie voor adhd en slapen, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Mocht je dat overwegen, overleg goed met je behandelend (verslavings)arts en neem de tijd.
Zeker met Methylfenidaat is het de eerste periode niet direct geweldig vanwege de rebounds etc, en je moet je wel echt aan de dagelijkse dosis houden.
In mijn geval heeft mijn vriendin de eerste 6mnd de medicatie in beheer genomen, de verleiding tot overdosisering is namelijk bij veel mensen aanwezig.
Ook ik had er een handje van, het is heel makkelijk te misbruiken "voor wat extra energie".
Succes! π
Dat lijkt me geen slechte instelling. πWereld heeft gewoon meer te bieden dan wat ik al mijn hele "volwassen"leven al doe. Werken eten slapen werken eten slapen.
Gelukkig ben ik niet de enige die lange lappen tekst schrijftππͺ.Wauw nice en thanks voor je uitgebreide reactie ! Herken veel hoor want zoals ik er anderhalf jaar terug bij zat had ook echt niet langer moeten duren of ik zat hier niet hyper de pieper hier te reagerenenenenen.
Misschien moet ik dat dan wat langer de kans geven want tja ik ben mezelf niet als ik toegeef alles al zelf geprobeerd te hebben π€«. Alle stofjes weet ik wel bij naam en de werking. Heb niet voor niks (nu niet meer) bijna 200 verschillende stofjes in huis want was daarin een verzamelaar al vanaf mijn 15de.
Ik ben ondertussen namelijk ook al 41 jaar .... tjah het kost niks dat ouder worden alleen wat gebreken blabla voor ik van onderwerp verander:
Waarbij ik dus dacht dat die methyl shit voor mij dus niet het juiste middel is waarbij Dex of lisdex mij direct PERFECT hielp. vanaf 15mg deed precies zijn ding.
Geen neiging tot meer nemen, tijdens niet het gevoel dat ik wat op had, maar wel op het einde van de dag zien wat ik allemaal wel gedaan had EN EN EN totaaaal geen dip of rebounds oid. Dat was echt een wereld wat voor mij open ging maar heb begrepen dat dex niet of nauwelijk meer wordt voorgeschreven min of meer vanwege de misbruik potentieel wat ik mij eerlijk gezegd niet echt met methylfenidaat kan voorstellen vanwege de bijwerkingen bij wat hogere doseringen.... (?).... maar ook hierin kan ik het mis hebben hoor of is gewoon puur persoonlijk.
Zo helpt speed mij ook prima maar daar ga ik me gauw vies door voelen en hoe gek het ook klinkt buiten opiaten en benzo ( en ja wiet dan) ben ik ondanks mijn verslavingsgevoeligheid nooit de mist ingegaan met enig middel. Sterker nog men sloeg hun drugs vaak bij mij op van speed coke en noem maar op want zonder enige moeite kan ik van alles makkelijk af blijven. Zo heb ik vele grammen speed in huis maar al weken amper tot niet aangeraakt.
Wat dat betreft ben ik misschien gewoon een rare want om coke als voorbeeld te geven kan ik dat ook gewoon thuis hebben liggen (tegenwoordig helemaal) en lange tijden bewaren terwijl ik het gerust lekker vind.... Heb overigens zeker nog iets van 50+ substanties in huis waarvan zeker meer dan 40 jaren niet eens aangeraakt te hebben.... Oh en GHB moet ik niet teveel van thuis hebben want daar kan ik ook wel wat lastig vanaf blijven als ik dat zo binnen handbereik heb liggen. Ook vroeger in mijn tiener en twintiger jaren gebruikte ik gerust vaak eerlijk is eerlijk maar waar iemand zo een gram speed weg tikte in een avond (of twee) kon ik daar zo weken mee doen. Maar gebruikte het dan wel weer meerdere dagen in de week dan een ander die in 1 dag een hele gram weg tikte/snuifde.
De middelen die je noemt voor slaap staat me wel tegen persoonlijk. Antidepressiva heb ik een soort trauma van overgehouden alleen bij het woord al. Heb rond mijn 20ste eens een ssri gehad (gek genoeg vergeet ik elke keer de naam ondanks 100x gehoord te hebben) en dat is het enige moment (al kwam dat gevoel anderhalf jaar terug erg dichtbij dit) in mijn leven geweest dat ik daadwerkelijk wilde slapen zonder wakker te worden om het niet triggerend te zeggen. Maar verder geen ervaring met Mirtizapine.
ehm ehm ehm twee zinnen terug had ik nog een boekwerk wat ik wilde zeggen maar loop even vast ........ poef in 1x blanco π π π ... gekke kop ook van me .... ehm
ja dus ja ehm ben zeker verslavingsgevoelig maar echt voor alleen enkele middelen wat vele niet helemaal zullen geloven behalve de personen die me al wat langer kennen. Mijn anti drugs ex zelfs heeft op een geven moment gezegd en toegegeven dat waarvan zij dacht dat onmogelijk was voor een verslaafde bij mij toch echt zo is.... kan van alles afblijven behalve van de wiet en was niet voor niks dat ik mijn hele leven mezelf beloofde nooit aan de benzo of opiaten te gaan wat ergens toch fout is gegaan waarvan ik wel weet maar dan wordt dit verhaal niet meer om doorheen te komen want zoals je denk ik wel merkt ben ik ook wat lang van stof (kuch) en met enige moeite probeer ik niet te veel van hak op de tak te springen.
---
Buiten dit moet ik nu al wel toegeven dat drang naar een stickie wel aan het groeien is (zacht uitgedrukt).... Weet dat ik het niet moet doen maar maak me nu al zorgen over de aankomende slecht tot slapelose nacht maar zoals iedereen weet zit hier geen aan of uit knop op. Was het maar zo simpel dus eerlijk is eerlijk...... wat ik een paar berichten terug zei dat ik geen trek heb behalve in peuken kan ik nu alweer gaan bijstellen want dat stickie.. my god ... wat zou dat nu lekker zijnnnnn zuijnnn zijjnnnn.... gelukkig komt er een maatje zo langs waar ik straks me restje wiet aan kan geven want nu lukt het nog maar ik zie me er zo eentje draaien na waty uurtjes woelen in bed vnvd.... dus dat moet gauw mn huis uit GAUW.... het roept.. ook nog een heeel lief roept het me.... ooo lieve mezelf... kom me even ruiken,,, kom me even brokkkelen ... kom me maar in de fik steken,, proef me !
Als je goed luisterd kan misschien jij het zelfs horen vanuit mijn kastje hier π π π
Denk dat ik je morgen ofzo wel even een pm stuur om wat met elkaar 1 op 1 te babbelen en zelfs als je er open voor staat voor een belletje ofzo want denk dat ik aankomende week wel een metgezel nodig heb .... Zie mij nou.... ik vraag hulp ipv ik weet alles beterrrrr.... weet ik natuurlijk ook maar toch... ik zie groei in mezelf... no hard feelings als je geen tijd zin of behoefte hebt hoor dan vind ik wel iemand anders maargoed moet nu toch ergens stoppen dus laat het hier even bij.... Heeeeeel erg bedankt voor je reacite en moeite en tijd die je me gegeven hebt..... en/... onee zou stoppen
Fijne avond ieder !
Tjah en dan houden we ons nog in waarschijnlijk, tenminste ik wel π€ͺπ₯³LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Gelukkig ben ik niet de enige die lange lappen tekst schrijftππͺ.
Oh Lol sorry my bad, zal ik hoogstwaarschijnlijk overheen gelezen hebben dan hahaLifeIsAlmostGreatAgain zei:
Pmen mag je altijd zoals ik eerder al zei, bellen doe ik niet aan.
Ja begrijp ik direct. Maar dit zal uiteindelijk voor iedereen gelden hoor ook voor mensen zonder adhd oid. Tenminste ... dat denk ik....LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Meer om wat afstand te houden, ondanks dat ik naar een jaar clean toe ga heb ik mijn handen nog behoorlijk vol aan mijzelf haha, ondanks dat ik m'n verslaving onder controle heb ben ik een behoorlijk complex persoon π.
Waardeer ik enorm maar denk niet dat ik echt het geduld daarvoor heb... ook dat zal ik opnieuw moeten leren ben ik bang ... geduld.... pfff geduld... kan ik dat kopen ergens?Maar mocht je ergens tegenaan lopen omtrent adhd etc mag je altijd om sturenππ
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."