Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
91 weergaven
18-5-2026
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
Ja ik lees ook die verhalen wel eens. Kijk maar hoe de Dalai lama gekozen werd bijvoorbeeld:).
Toch blijft er een stemmetje in mijn hoofd zeggen dat er nooit "echt" bewijs is. Wij onderschatten het vermogen van de menselijke geest wel eens en of de drang naar aandacht en of verlangen naar geld/macht.
Klik om te vergroten...
De zaken die in dat boek van Leslie Kean staan beschreven, hebben niks met de drang naar aandacht of het verlangen naar geld/macht te maken. Een 2jarige die met allerlei details over een vorig leven komen, die alleen familieleden en vrienden kunnen weten, is gewoon ontzettend bijzonder. Zeer interessant boek.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#2

Het is vrij veel besproken tegenwoordig en het niet bestaan van vrije wil is meer en meer een standaard gedachte ah worden, samen met determinisme. Wat raar is vermits diezelfde mensen een sterke mening blijven hebben omtrent bvb anderen hun mening, dat ze anderen zelfs opsluiten of educeren enz enz, beetje contradictisch gedrag; maar uiteraard kunnen ze ook daar niet aan doen, het is gedetermineerd XD

Ik heb hier trouwens nog wel het één en ander op aan te merken, op die hippe filosofie van determinisme en vrije wil waar ik jaren fel achter stond, en dan weer niet en dan weer wel...
vrije wil is namelijk ook weer een woord in context natuurlijk en hangt samen met onze tijdsperceptie denk ik... maar er verder op in gaan hoort mss in een ander topic thuis.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Absoluut.
Dat soort gebeurtenissen zet ons weleens aan het nadenken .
Bewijs is er niet.
Maar, het gegeven, dat wij maar 10% van onze hersen capaciteit gebruiken, vond ik ook interessant. Graag zou ik willen weten hoe wij die 90% die kennelijk ongebruikt aanwezig is, toch eens aan het werk zouden kunnen zetten.
In telepathie geloof geloof ik ook niet, maar soms zie je mensen die idd gevalletjes "weten", die nooit eerder aan die mensen verteld zijn geweest, en tóch door die mensen " geraden" worden.
Rare jongens, die Romeinen....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Legio Patria Nostra zei:
Maar, het gegeven, dat wij maar 10% van onze hersen capaciteit gebruiken, vond ik ook interessant. Graag zou ik willen weten hoe wij die 90% die kennelijk ongebruikt aanwezig is, toch eens aan het werk zouden kunnen zetten.
Klik om te vergroten...
Volgens mij wordt dat niet meer gedacht. We gebruiken veel meer dan 10%, maar gebruiken dit meestal niet tegelijk. Op psychedelica bijvoorbeeld gebruik je meer capaciteit tegelijk en zijn er veel meer verbindingen tussen bepaalde hersencentra.

Persoonlijk denk ik dan weer wel dat we niet gelimiteerd zijn door het brein en nog tot oneindig veel meer in staat zijn dan we normaal denken te kunnen.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik geloof zelf wel dat er een kern van waarheid zit in telepathische vermogens. Er worden ook steeds meer interessante stukken gepubliceerd over remote viewing. Harold Puthoff heeft in de CIA hier onderzoek naar gedaan, en het schijnt toch echt mogelijk te zijn. Ik geloof echt dat wij echt nog heel weinig weten. Ook over de dood en bewustzijn. Misschien is een deel van ons leven erop gericht om te helen van vorige levens. Je weet het niet.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
PsychedelicMagic zei:
De zaken die in dat boek van Leslie Kean staan beschreven, hebben niks met de drang naar aandacht of het verlangen naar geld/macht te maken. Een 2jarige die met allerlei details over een vorig leven komen, die alleen familieleden en vrienden kunnen weten, is gewoon ontzettend bijzonder. Zeer interessant boek.
Klik om te vergroten...
Hoe weet jij dit nou? Dat kind zal het wel niet om de rede doen maar de ouders misschien wel. Tenminste, ik was er niet bij toen dat kind het vertelde over vorige levens. Misschien is dat wel op dat kind ingepraat. Het zou naif zijn als je hier geen vraagtekens bij zou zetten.

Daarbij geloof ik totaal niet in vorige levens en al helemaal niet op deze aarde. Waarom zouden wij als ziel/bewustzijn/geest reïncarneren op deze wereld terwijl het universum zo immens groot is om te ervaren. Wij denken veel te veel dat wij mensen bijzonder zijn in dit universum. Leven en het bestaan is bijzonder maar ons leven is niet bijzonderder dat al het andere leven in het universum. Mijn mening mijn waarheid met alle respect naar jou of andere waarheden.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Hoe weet jij dit nou? Dat kind zal het wel niet om de rede doen maar de ouders misschien wel. Tenminste, ik was er niet bij toen dat kind het vertelde over vorige levens. Misschien is dat wel op dat kind ingepraat. Het zou naif zijn als je hier geen vraagtekens bij zou zetten.

Daarbij geloof ik totaal niet in vorige levens en al helemaal niet op deze aarde. Waarom zouden wij als ziel/bewustzijn/geest reïncarneren op deze wereld terwijl het universum zo immens groot is om te ervaren. Wij denken veel te veel dat wij mensen bijzonder zijn in dit universum. Leven en het bestaan is bijzonder maar ons leven is niet bijzonderder dat al het andere leven in het universum. Mijn mening mijn waarheid met alle respect naar jou of andere waarheden.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat, omdat ik mij in die zaken verdiep. Er is niet 1 of 10 van zulke zaken, maar meer dan 1.000. Dit zijn zaken die uitgebreid zijn onderzocht en waar veel hard bewijs voor is; videotapes, documenten, enz. Er zijn psychiaters die dit soort zaken onderzoeken, en concluderen dat dit niet te maken heeft met leugens. Maar zo te horen sta jij hier gewoon niet voor open en hou jij je vast aan jouw eigen waarheid. Wat je helemaal zelf moet weten.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
PsychedelicMagic zei:
Ik weet dat, omdat ik mij in die zaken verdiep. Er is niet 1 of 10 van zulke zaken, maar meer dan 1.000. Dit zijn zaken die uitgebreid zijn onderzocht en waar veel hard bewijs voor is; videotapes, documenten, enz. Er zijn psychiaters die dit soort zaken onderzoeken, en concluderen dat dit niet te maken heeft met leugens. Maar zo te horen sta jij hier gewoon niet voor open en hou jij je vast aan jouw eigen waarheid. Wat je helemaal zelf moet weten.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik opener sta voor deze dingen dan jij zo even snel concludeert. Als je mijn boekenkast zou zien dan zou je dat nooit gezegd hebben. Ik durf met aangrenzende zekerheid te zeggen dat ik er niet veel minder over gelezen heb dan jij. Toch blijf ik mijn "vraagtekens" zetten. Meer dan 1000 zegt natuurlijk helemaal niks met >7miljard mensen die allemaal bewust of onbewust aandacht nodig hebben.
Weet jij hoeveel mensen in "flat earth" geloven? Met zogenaamde bewijzen en hoog geschoolde onderzoekers die dit beweren. Dus ja ik ben ontzettend sceptisch maar er niet voor open staan heb je toch echt verkeerd.

Bij het geloven in "eenheid" past incarnatie niet.

Als alles "één" is, hoe kan jij en ik los staan van elkaar?
Hoe kan een vorig leven en dit leven los van elkaar staan?

Alles is één, dus een vorig leven was je ook al. Tijd bestaat immers niet. Ik was mijn vorig leven en ben mijn toekomstige leven al. Altijd al geweest zelfs. Ik ben zelfs jij en was jou vorige levens en ben jou toekomstige levens.
Incarnatie is mij te simpel voor dit universum. Het "één" is de waarheid.

Maargoed nogmaals, met alle respect voor jou overtuiging hoor. Ik ben overtuigd van de eenheid in dit universum.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@PsychedelicMagic
Ik weet dat, omdat ik mij in die zaken verdiep.
Klik om te vergroten...
Je weet dat niet, want er is immers geen bewijs. Je gelooft iets, en hebt een mening over die zaken, maar dat moet je niet verwarren met aannemen dat je dingen 'weet'...
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
@PsychedelicMagic

Je weet dat niet, want er is immers geen bewijs. Je gelooft iets, en hebt een mening over die zaken, maar dat moet je niet verwarren met aannemen dat je dingen 'weet'...
Klik om te vergroten...
Wat ik ermee bedoelde, is dat ik weet dat die zaken echt zijn. Het gebeurt echt dat kinderen van twee met hele specifieke details komen over een vorig leven, wat alleen familieleden en vrienden van de overleden persoon kunnen weten. Ik weet dat dit soort zaken zo goed zijn onderzocht, dat dit niet gelogen is. Wat ik niet weet of er een leven is na de dood, en dat er zoiets bestaat als levens voor dit leven. Maar er zijn zat aanwijzingen dat er leven is na de dood, en dat de dood niet het einde is.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn exschoonpa (welke ik zie als mijn echte pa) was zo onwijs bang voor de dood.
Hij kreeg in juni 2014 te horen dat hij longkanker had en het zo ver was uitgezaaid al dat ze niks meer konden doen.
Hij was zo bang dat hij zou ontwaken in de kist onder de grond dat ie allerlei dingen bedacht.
Zo moest er een gaatje in zijn kist met daar een buisje doorheen zodat hij lucht kon halen mocht hij ontwaken.
Ook moest er een mobiel in zijn kist zodat hij iemand kon bellen.
Nou dat laatste is voor hem gedaan en er ging een mobiel mee de kist in. :relaxed:(jammer dat ik kans niet had deze simkaart eruit te halen dan had ik met dat nr mijn ex een x gebeld. Had mijn pa geweldig gevonden :tonguewink:

Toen de vrouw van het uitvaartcentrum er was om de wensen te bespreken zei mijn exschoonma dat er een €2 munt in zijn hand moest de kist in dat is fam traditie.
De vrouw van uitvaart zei :openmouth:h dat is als hij de oever moet oversteken zeker en moet betalen of moet handelen onderweg?!.
Nee zei mijn exschoonma dat is voor als ie onderweg honger krijgt dan kan ie een balletje mayo kopen.:tearsofjoy:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Legio Patria Nostra zei:
Een implantaat, dat ons het eeuwige goede ( ja, ja dit óók nog) leven zal gaan geven, of komen brengen?
Sarcasme of niet, ik denk dat ik mijn beurt over sla. Ik wil geen gesleutel.
Klik om te vergroten...
Het eeuwige leven als hetzelfde lichaam zal nog niet mogelijk zijn, al is dat dus wel het doel van dergelijke verknipte spiritueel zwakzinnige zielen.

Maar het via een chip in contact komen te staan met een wereldwijd netwerk en daarbij een potentieel absoluut verlies van privacy is al een dystopische verschrikking op zich. Wij Friezen hebben een gezegde: Leaver dea as slaef. Liever dood dan slaaf dus. En dat is ook mijn mening hierover.

Met hoe dingen nu gaan zal het mij niets verbazen dat zo'n chip de volgende gewenste stap in de "vooruitgang" van de mens zal zijn in de niet zo verre toekomst. Gewenst door de mannetjes helemaal bovenaan de ladder die zo álles zullen kunnen controleren. En door de miljoenen die bereidwillig zichzelf tot cyborg zullen willen laten ombouwen.

Benieuwd hoe dat zal gaan allemaal.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tsjaaaaa zo kan je het ook bekijken
Maar ik wil geen mayo.
Ik wil Charon kunnen betalen.
De mobiele telefoon die laat ik met liefde en plezier over aan een ander, dan ben ik ervan verlost!
Zal me daar dat kloteding mijn rust nog eens even komen verstoren....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
@ Mindless wat een verdomd goede post weer!
Helemaal met je eens!
Dat was de reden voor mij om naar Frankrijk te gaan, omdat ik liever dood dan slaaf was, en ben.
D
DMT.exeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Try DMT
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Orgaandonatie. Interessant onderwerp.
Ik heb er een zeer treffende docu over gezien.
Ik heb besloten om van doneren af te zien.
Een en ander riep wel wat twijfel op.
Bij twijfel haal ik niet in.
M
Matty420Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Het maakt me niet zo veel uit dat ik ooit ga dood gaan. Het leven is best zwaar en ik zou het ook niet zo lang kunnen volhouden... Maar ik vind het langs de ene kant ook wel jammer, ik ben bang dat ik allemaal leuke dingen ga missen :/
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Enkele maanden geleden ben ik gestopt met mijn cannabisverslaving met de welbekende onthoudingsverschijnselen. Tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds mee gestopt (al 5 maanden clean) maar toch knaagt er nog iets aan me: de dood. Toen ik gestopt was met cannabis, werd ik opeens erg bang voor de dood. Nu 5 maanden verder ben ik dat veel minder maar heb ik er nog steeds last van. Als ik bijvoorbeeld mijn medicijnen neem (dexamfetamine) word ik ineens bang en denk ik dat ik neer ga vallen ofzo. Het klinkt heel raar maar toch.. het knaagt soms wel aan je.
Ik praat er ook over met mijn psycholoog en hoewel dat wel helpt, verdwijnt het toch niet helemaal.
Daarom dacht ik: laat ik eens een topic starten en kijken hoe jullie psychonauten hier tegen aankijken: de dood. Zijn jullie daar ook zo bang voor of laten jullie het over je heen komen?

Wellicht heb ik iets aan jullie reactie's en opinie's. Ik hoor graag van jullie! :wave:
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb geen idee man. Als het zo ver is dan is het zo ver. Ik doe er niet moeilijk of makkelijk over.

Wat er dan met je gebeurd als je dood bent? Geen fucking idee, maar wat ik wel graag wil geloven is dat er een nieuw iets bestaat. Een soort van reïncarnatie. Alsof je weer in een wachtrij komt te staan om ergens anders weer tot leven te komen. Mooie filosofie, maar daar laat ik het ook bij.

Wat ik uit jou text concludeer is dat je er best onzeker over bent. Vraag aan jezelf waar je in geloofd en waarom, als je dat duidelijk hebt kan je het accepteren en misschien makkelijker mee omgaan.

Succes, laat je onzekerheden je niet belemmeren maar omarm ze en leer van ze.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik haal zelf best wel rust uit de gedachte dat het, na de dood, gewoon over is. Ik moet er niet aan denken om nog eeuwig ergens rond te moeten dwalen.

Hoe denk je er zelf over? Maak je je vooral druk om het feit dat je dood kunt gaan, of meer om wat er gebeurd wanneer je dood gaat?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."