Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
93 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kan er nu al geen touw aan vastknopen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
acht.zes zei:
Ik kan er nu al geen touw aan vastknopen.
Klik om te vergroten...
就像中国人一样!
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#3
שמש zei:
Laten we niet uit het oog verliezen dat ook de mens op het meest basale niveau functioneert als een boom of plant. Onze hersenen functioneren ook samen met andere lichaamsdelen zonder dat daarover moet worden nagedacht door de hersenen of bijvoorbeeld de arm. Maar betekent dat automatisch ook dat de arm een hoger bewustzijn heeft? Ik geloof dan ook niet dat de arm illusie kent. Alhoewel ik de poëzie erachter wel kan waarderen. Heeft de arm al een bewustzijn dan is dat op het meest basale niveau- of: juist op een zo'n hoog niveau wat wij eenvoudige sloebers (= de hele mensheid) niet kunnen bevatten. Ik sluit beslist niet uit dat mijn arm intelligenter is dan mijn ego. Maarvdan binnen het geheel van de totale kosmos. Dat wat Mindless bewustzijn noemt.
NB: Ik denk wel dat mijn arm intelligenter is dan mijn ego. Omdat mijn arm streeft naar eenheid en mijn ego naar dualiteit. Zoals eerder gezegd hierboven.
NB2: Ik kom hier ook weer gelijk op terug. Want in de natuur is het noodzakelijk gebleken dat uitzonderingen van de regel (-eenheid) ofwel bewust ofwel per ongeluk, geleid heeft tot groei. Het is altijd de eenling die iets anders doet, waardoor groei ontstaat. Teveel eenheid leidt tot stilstand.
Klik om te vergroten...

Interessante verwoording.
Mooi trouwens hoe je wisselt, dat is denk is net waar het wat om draait; het goed/slecht perspectief is een perspectief en als je beiden kan vatten ben je wat men noemt ‘zen’, al houdt zen meer in dan dat alleen.
Is chaos goed, is orde goed,.. en welke vorm van bewustzijn is zodoende beter/meer ontwikkeld. Beiden zijn iig nodig om ‘leven’ te vormen zoals wij het kennen in het nu... Indien je dat maar niets vindt heb je namelijk frustraties/depressies/evt zelfs gedachten van zelfdoding...

De vraag hier was dan ook niet zozeer welke beter was maar dat hangt wel samen indien je gedrag in functie van harmonie analyseert om zo te komen of een wezen een ego heeft of niet. Een boom denkt mss niet aan zelfdoding, maar ervaart mss wel stress in stressvolle situaties; het gevoel dat er dringend iets te doen valt of anders...

Nuja zoals ik het stel is een ego alvast eender welke vorm van differentiatie, daar hoort niet persé uitgebreid denken bij zoals wij dat uitgebreid noemen.. al zeg ik niet dat dit sowieso niet is. Het gaat om die éénheid van alles die opgesplitst wordt in meerderen. En mijn arm fungeert als mijn arm omdat ik in illusie ben dat mijn arm een apart deel is. Indien ikzelf die illusie verlies fungeert mijn arm niet langer zo; of is het andersom en rationaliseer ik het zo?
We hebben het gevoel een bestuurder te zijn achter de ogen, maar ons bewustzijn is verdeeld in ons lichaam; en dat gevoel vd bestuurder is afh van dat geheelbewustzijn.
Als ik trip doet mijn arm niet langer de functies van de arm al is die er nog en fungeert alles goed ikzelf zie hem niet meer zo dus beweeg hem niet meer zo, en als ik een mentaal beeld vasthoudt kan ik me levenslang dissociëren van mijn arm waardoor deze niet langer harmonieus fungeert. Als ik mijn arm afhak doet mijn arm niet langer de functies van mijn arm, maar ‘ik’ kan in dat geval fantoomgevoelens scheppen en hem wel als arm zien.
Wat is hier net harmonie? Het niet fungeren kan ook harmonieus zijn indien dat noodzakelijk was omdat ik anders op latere leeftijd geen kunst zou maken gecreëerd door een man die slechts 1 arm heeft doch denkt dat hij er 2 heeft; en heb ik dan de keuze gehad, de vrije wil, om te denken dat ik nog een arm had; of hing die gedachte samen met de toekomst waarmee ik onbewust in contact sta. om het heel banaal te verwoorden maar wat ik hiermee wil zeggen is, ieder ding dat gebeurd vormt een natuurlijk ding daar alles wat is natuur is. En voor mij is de mens zijn wezen een synchroniteit/harmonie die hij zelf niet kan zien. Net als je je eigen gezicht niet kan zien zonder spiegel of je je eigen tanden niet kan bijten..

Ik wijk af...
Indien ik het geheelbewustzijn ben dat zoals mindless verwoord armen en bomen enz schept. Mijn geheelbewustzijn is dan opgedeeld in dat van mij waarbij ik niet door heb dat ik dat schep en me waan in een apart lichaam; waarvan ik me bewust ben dat ik controle over heb op een onbewuste manier; doch ik ben me over het algemeen niet bewust dat ik controle heb over de wereld rondom me op diezelfde manier; al is dat een laagje verder van me weg wel zo en merk ik dat deels via effecten van actie/reactie/aantrekkingskracht/...
Nogmaals die controle en vrije wil en al dat gepieker en gevoel daaromtrent is op eigen niveau een illusie, op een ander weer niet; dat weten we pas als we weten wat de eerste oorzaak vh universum was(of er een oorzaak was), en dan is het nog niet zeker...

Wij als mens differentiëren ons van andere mensen door persoonlijkheid, zo ook vele dieren. Er zijn dan dieren die als kolonie werken zoals bvb de mier of de bij, ik weet niet veel van studies omtrent hun individueel gedrag en in welke mate dit aanwezig is, kan iemand inspringen hier?

Zo gaan we natuurlijk verder tot dieren of planten die als geheel samen fungeren net als een arm samenwerkt in een lichaam.

Maar die wortels dan, en hun communicatiepatronen, zie ik eerder als ons en onze hersenen die communiceren met ons lichaam maar ook met anderen hun hersenen/wortels.
En ik kan me inbeelden dat een boom bvb eerder zal fungeren als de mier of nog wat meer in eenheid met anderen van zijn soort.
Toch denk ik niet dat een boom ego-loos is. Ik geloof wel dat een boom een wijzer wezen is, evt dus niet een ego heeft zoals wij dat standaard zien. Maar ik ben daar niet geheel van overtuigd; en al zeker niet dat een boom niet zou kunnen differentiëren met andere wezens..
Een boom heeft tijdsperceptie, een boom zijn reflexen vallen binnen die tijdsperceptie, en die tijdsperceptie zorgt dat de boom vergeet dat hij alles is, net als wij, al dan niet op een heel andere manier..
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nuja, ik ben hier het tijdsperspectief van een boom ah rekken binnen een online gesprek, en ik ga er dus nogal lang op door. excuses.
Het heeft dan ook niet rechtstreeks iets met de dood te maken mss, of toch niet om zo op door te gaan; toch in dit topic. Ook denk ik dat het hele UFO gesprek een boeiende link kan hebben met de vraag; wat zijn aliens eigenlijk... maar men moet er voor open staan dat ze mss niet altijd in schotels komen. Iig ook dat heeft te maken met dimensies en dus de dood/reïncarnatie enz.
Good topics, Good topics
Fijn om te zien dat er hier appreciatie is om intelligentie in vraag te stellen. Moest iemand nog op mijn vraag van die mieren in kunnen gaan hoor ik het graag.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
שמש zei:
Ik denk dat je bedoeld te zeggen dat 'ik' en het universum onlosmakelijk verbonden zijn. Dit wordt een discussie over causale gebeurtenissen waar binnen x=tijd = y=locatie geen touw meer aan vast te knopen gaat vallen... Read my lips...
Klik om te vergroten...
Ja, het universum en jezelf zijn verbonden. En dat is al teveel gezegd. Hoe kan 1 ding verbonden zijn met elkaar? Hoe kun je niet "verbonden" zijn met je omgeving? Het feit dat je je omgeving ziet, voelt, hoort, etc. zijn al verbindingen op zichzelf. :)
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#6
https://giphy.com/gifs/michael-jackson-comments-popcorn-pUeXcg80cO8I8

:sunglasses:

(Just to relate back to the topic. For those who don't get it ^_^ He s dead man.... Or is he :tilttearlaugh:)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Ralou
Shamone!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ikzelf voer nooit discussies. Vind ik ontzettend zinloos, en de mening van andere mensen interesseren mij niet. Discusseren is voor veel mensen niet om van te leren maar om de discussie te winnen, zodat hun ego weer wordt gestreeld.

Wat betreft keihard bewijs voor ufos: bijna al het keiharde bewijs (neergestorte ufos, mogelijk zelfs lichamen, zeer hoge resolutie videobeelden) wordt zeer geheim gehouden. Via Bob Lazar en wat andere mensen is er al heel wat uitgelekt. Momenteel is er metamateriaal afkomstig van UFOs vanuit overheden verstrekt aan onderzoekers van het Amerikaanse leger. Als blijkt dat dit materiaal echt buitenaards is, komt dit mogelijk in allerlei wetenschappelijke tijdschriften te staan. En dat is dan wel keihard bewijs dat wij worden bezocht door zeer intelligente buitenaardse wezens... Hopelijk gebeurt dit al in 2020. Dat zou ontzettend stoer zijn. Afgelopen jaar is er al heel veel veranderd op gebied van ufologie.
Ik begrijp het wel goed dat Amerika en andere overheden de waarheid over ufos geheim houdt. Het vormt een existentiële dreiging voor ons. We kunnen er NOG niks tegen doen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@PsychedelicMagic
Tja, ik vind het conspiracy theory en pseudo gedoe van de bovenste plank.

Dit gedoe is al aan de gang sinds dat weerstation is neergestort bij Roswell in de jaren 50 en nog steeds is er niks bewezen dus dat zal in 2020 niet gaan veranderen denk ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wanneer er wederzijds respect bestaat tussen 2 (of meer) mensen, die hun mening, en daaraan gekoppeld hun geloof aan die anderen kenbaar maken, is er een goed " gesprek" ofwel discussie mogelijk volgens mij. Dit lukt helaas lang niet altijd!
Dit verder terzijde.
Ándere levensvormen, niet inter planetaire, maar inter dimensionair , dat wordt erg moeilijk om te begrijpen. Tenminste voor mij. 3 dimensies, dat gaat nog, maar gaan we naar een vierde dimensie toe, in sommige wiskundige berekeningen is dit weleens aan de orde, dat gaat mij te ver. Ik kan er geen Visual van maken. Des te meer, omdat ik totaal a wiskundig ben onderlegd, sterker nog ik heb een giga bloedhekel aan wiskunde....algebra was voor mij aanleiding tot het krijgen van nachtmerries die ik heel af en toe nóg een keer beleef omdat ik in die dromen meemaak, dat ik weer een wiskundetentamen moet gaan maken, mubd you..
Wie kent ze nog, die vergelijkingen oplossen, waaruit dan een paraboolgrafiek obtstaat, met een lijn, die 2 raakpunten met die kutparabool hweft, en reken daarcan de coördinaten maar eens even uit...
En dan later in verdere studies die merkwaardige produkten wéér tegenkomen, geen drie maar 12 stuks, en wilt u deze even kunnen toepassen over twee weken, heren...
En toch hebben wij deze ellendige algebra nodig, al helemaal als wij dus in verschillende dimensies de nodige berekeningen willen kunnen maken. Ik heb in deze één grote triomf, en dat is dat ook de aliens, met hun ufo voertuigen zeer waarschijnlijk diezelfde merkwaardige produkten plús parabolen hebben moeten kunnen oplossen en uit hun al of niet aanwezige hoofd met hersenen hebben moeten leren.

Ik lees in dit topic ook, dat bomen " iets weten" en kunnen "doorgeven" aan andere bomen om hen heen, betreffende grazen van beesten aan hun bladeren o.i.d.
Dat gaat mij toch te ver. Want, als bomen iets "weten" dan zouden zij over hersenen moeten beschikken, en ook een soort van een " geheugen".
Ik denk, dat wij allemaal wel inzien, dat daarvoor in de stam, of takken echt geen plaats is.
Alhoewel er mensen zijn, zoals prinses Irene bijvoorbeeld die beweren dat zij met bomen kunnen communiceren.
Dit soort verslaggeving beschouw ik toch echt als tropenkolder.

Ik hoop, dat mijn entiteit , die misschien zal overblijven nadat ik overleden ben, nooit en te nimmer meer wiskundige formules en dergelijke meer zal moeten kunnen oplossen.
Want dit is, echt waar, een trauma voor mij geworden....

Vwb de leerschool, die de aarde voor ons zou moeten, of beter nog: zou kunnen zijn, moet ik vaststellen, dat de hele mensheid er nog altijd in de laatste 2000 jaar zeer zeker, er een gigantische klotenbende van gemaakt heeft en, erger nog, dat steeds heden ten dage stug blijft volhouden.
Aliens, ufo bezoeken, vier dimensionaal, of niet.
Zet de kwelbuis om 20.00 uur maar eens aan....jammer, jammer en nog eens, jammer.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb geen angst voor de dood, want zolang wij er zijn is de dood er niet en als de dood er is zijn wij er niet meer.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Orgaandonatie. Interessant onderwerp.
Ik heb er een zeer treffende docu over gezien.
Ik heb besloten om van doneren af te zien.
Een en ander riep wel wat twijfel op.
Bij twijfel haal ik niet in.
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Pff, ik vind dit een van de moeilijkste vragen die er is. Al geldt dat waarschijnlijk voor iedereen denk. Vandaar ook zo veel religies.

Laat ik voorop stellen dat ik een atheistische agnost ben. Ik volg geen religie en geloof in geen voorgedefinieerde god, maar ik sta zeker open voor de mogelijkheid dat ik het mis heb en ben daarom altijd bereid te leren en eventueel mijn mening te veranderen op dit gebied.

Na de dood zelf denk ik dat er iets gebeurd van 4 mogelijkheden.
1. Je "ziel (of bewustzijn)" is het operating systeem van het lichaam, als je lichaam sterft, stopt de ziel te bestaan
2. Je lichaam is wat de ziel gevangen houdt, als je lichaam sterft, is de ziel vrij om zelfstandig verder te gaan (op deze wereld, door het universum, of in een andere dimentie)
3. Je ziel is onderdeel van een stroom levensenergie, waar deze naar terugkeert na de dood, waarna een deel van deze energie weer wordt gebruikt om een ziel voor een volgens wezen te maken
4. Onze ziel is niets meer dan de hyvemind van de miljarden bacterien die in ons lichaam wonen en reizen, als het lichaam langzaam verrot na de dood, sterven deze bacterien langzaam en het bewustzijn zal stap voor stap minder worden tot dit ophoud.

Welke van deze opties ik denk werkelijkheid is? Ik heb geen idee, daarom ben ik ook agnost. Wel weet ik dat ik niet bang ben voor de dood. Angst die ik wel heb, is de angst om te sterven. Of beter gezegd, bang bezig te zijn te sterven en me hier bewust van zijn. Ik heb gelezen dat mensen die zo dicht bij de dood komen juist een enorme vrede over zich heel voelen komen, maar toch is dat het gene waar ik bang voor ben. Ook heb ik ergens een angst dat mijn bewustzijn zich vast zal blijven klampen (in geval 2/3/4), dat ik niet bewust mee zal willen maken dat mijn lichaam zou gaan verrotten enzo, vandaar dat ik sowieso gecremeerd zal willen worden.

Ik heb vele jaren lang eigenlijk niet kunnen wachten om te sterven. Ik heb erg veel ellende meegemaakt, wat tot de dag van vandaag nog steeds zijn sporen op me achter heeft gelaten. Ik zou er zelf nooit een einde aan gemaakt hebben (al heb ik het meerdere malen serieus overwogen), ik ben daar te koppig voor. Maar als het voorbij zou zijn, dan zou ik dat prima gevonden hebben.

Eigenlijk is mijn geexperimenteer met MDMA en Speed wat me heeft laten inzien hoe het is om echt geluk te voelen, om een perspectief te laten zien als een licht aan het einde van de tunnel. Hierdoor begint dat verlangen naar rust wel een stuk minder te worden. Eigenlijk gaat het op dit moment beter dan ooit. Ik ben er nog lang niet, maar ik zie een stijgende lijn, een hoop problemen heb ik me doorheen gevochten en kunnen afsluiten. Er zijn nog wel bepaalde mentale problemen, maar die worden niet meer verergerd door omliggende omstandheden.

Dus al ben ik niet bang voor de dood, op dit moment zou ik juist niet willen sterven. Ik wil zien waar deze stijgende lijn uit gaat komen, ik heb zo veel positieve gevoelens gemist tot nu toe, dat ik eerst daar wat meer van wil kunnen genieten, plus kunnen genieten van mezelf als persoon, wat ik nooit eerder heb kunnen doen en begin nu te leren.

Dus als het aan mij ligt, had het 3 jaar geleden mogen komen, aangezien dat niet gebeurd is, hoop ik fijn op 80 jarige leeftijd gewoon te gaan in mijn slaap en dan zullen we zien wat er verder gebeurd :grin:

Ik kwam het verhaal op het plaatje tegen op 4chan (of all places). Dit is niet hoe ik zelf denk dat het leven (en de dood) in elkaar zit, maar ik vind dit wel een van de mooiste denkwijzes over de dood die ik ooit ergens ben tegen gekomen. Als ik zelf een afterlife zou mogen inrichten,dan denk ik dat ik voor deze kies. Let op, lang verhaal, maar ik vond het heel mooi en boeiend.
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Enkele maanden geleden ben ik gestopt met mijn cannabisverslaving met de welbekende onthoudingsverschijnselen. Tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds mee gestopt (al 5 maanden clean) maar toch knaagt er nog iets aan me: de dood. Toen ik gestopt was met cannabis, werd ik opeens erg bang voor de dood. Nu 5 maanden verder ben ik dat veel minder maar heb ik er nog steeds last van. Als ik bijvoorbeeld mijn medicijnen neem (dexamfetamine) word ik ineens bang en denk ik dat ik neer ga vallen ofzo. Het klinkt heel raar maar toch.. het knaagt soms wel aan je.
Ik praat er ook over met mijn psycholoog en hoewel dat wel helpt, verdwijnt het toch niet helemaal.
Daarom dacht ik: laat ik eens een topic starten en kijken hoe jullie psychonauten hier tegen aankijken: de dood. Zijn jullie daar ook zo bang voor of laten jullie het over je heen komen?

Wellicht heb ik iets aan jullie reactie's en opinie's. Ik hoor graag van jullie! :wave:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dit las ik nog van Lao Tzu (Tao Te Ching) dit weekend over de dood:

What others teach, I also teach; that is:
"A violent man will die a violent death!"
This will be the essence of my teaching.


Die quote van Eckhart Tolle is ook goed.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bij het lezen van dit topic krijg ik altijd weer de gedachte en herinnering van de b d (en 1 ade , actual death experience) ervaringen die waren altijd zo ontzettend rustgevend perfect. Daardoor is het voor mij heel erg vergelijkbaar met ontzettend diep en vredig te slapen.

Daardoor geen enkele vrees meer voor de dood van mij en geniet ik zoveel mogelijk van het leven zoveel het kan en zolang het kan met hoge levenskwaliteit :blushing:
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Al zou ik morgen te horen dat ik een vreselijke ziekte Heb, en nog maar 1 week (bijv) te leven heb. Dan zal ik er aan de ene kant vrede mee hebben, maar de andere kant totaal niet.

Waarom ik er vrede mee Heb, is omdat ik veel mooie dingen heb mee gemaakt. Maar aan de andere kant wil ik me familie en vrienden niet achter laten. Zeker me broertje niet, hij heeft het al zo moeilijk en hij zal nog vaak me steun nodig hebben. En dan wil ik er voor hem zijn.

Het is dus een beetje een win win situatie. Ik geloof ook dat er iets naar de dood Is, ik zou niet weten wat. Maar dan kom ik wel achter als het mijn tijd is om te gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Was er ook een aanleiding voor die ADE Tijdloos?

En zie je dit zelf als een egodood ervaring? Dat er niets van je identiteit over was?
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tijdloos zei:
Bij het lezen van dit topic krijg ik altijd weer de gedachte en herinnering van de b d (en 1 ade , actual death experience) ervaringen die waren altijd zo ontzettend rustgevend perfect. Daardoor is het voor mij heel erg vergelijkbaar met ontzettend diep en vredig te slapen.

Daardoor geen enkele vrees meer voor de dood van mij en geniet ik zoveel mogelijk van het leven zoveel het kan en zolang het kan met hoge levenskwaliteit :blushing:
Klik om te vergroten...

I’m triggered. Is deze ervaring van jou ook ergens te lezen op dit forum? Klinkt intens, het accepteren van je eigen dood!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Was er ook een aanleiding voor die ADE Tijdloos?

En zie je dit zelf als een egodood ervaring? Dat er niets van je identiteit over was?
Klik om te vergroten...

De aanleiding was teveel morfine * ivm pijn met blijkbaar teveel slaap tabletten.

Een egodood zo kan men het noemen maar dan smelt alles tot een druppel waar je ineens je eigen ik tegenkom. Kan die ervaring moeilijk omschrijven wakker worden in een andere realiteit. Er kwam een vlaag geluk en al het positieve uit het leven.

Of was dit 'gewoon' een coma achtige droom ? ik weet het niet maar het voelde echt te 'echt aan. Vrede en rust is wat ik vond. Met de optie om erin te blijven. Was 1(circa) min is me verteld dood.

Te veel (mooi)warm licht waar 'Ik' me mee wou mengen.

Is slechts mijn ervaring lastig te omschrijven.

*fentanyl 700 mics /hr (7 pleisters) ja erg dom..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."