#1
@Casaan, dank je. We missen hem. Hij blijft voor altijd in ons hart en we koesteren de mooie herinneringen.
Die asci code werkt niet op mijn iPhone.
Die asci code werkt niet op mijn iPhone.
Wat een positieve insteek, interessant.Voor mij het vraagstuk waardoor ik met psychedelica ben ben begonnen. Wat is leven en wat is dood? Een ayahuasca trip heeft mijn ogen geopend. Ook een recente truffel trip heeft me veel spirituele inzichten gegeven. Los van dat, als ik er rationeel over nadenk, is het onzinnig om te denken dat leven alleen een biologische functie heeft. Naar mijn idee zijn we hier om te leren en te creëren. Dood gaan is naar huis gaan. Je neemt mee wat je geleerd hebt. Ik ben daarom absoluut niet bang voor de dood. Alles is liefde.
De vraag is, is dit een 100% creatie van ons, of hebben we iets werkelijks zo gemanipuleerd dat het te gebruiken valt als machtsmiddel?In het verlengde van deze zingeving zijn religies ontstaan. Uit onzekerheid creëerde men een kunstmatige zekerheid door de creatie van een god.
Aan de ene kant. Maar aan de andere kant was dit universum niet dit universum geweest zonder dat mensenleven (of wat voor leven dan ook). Een onmisbaar onderdeel van dit universum. Dit (specifieke) universum had niet kunnen bestaan zonder jou of elk ander wezen dat deel uitmaakt van het universum. Het is imo ook belangrijk om het zo te zien, om niet door te slaan naar nihilisme. We zijn als unieke expressies (nooit zal er weer exact iemand zijn zoals jij) integraal onderdeel van het universum. Het universum kiest er op dit moment voor om zich uit te drukken als jij en mij. Het had zich ook anders uit kunnen drukken, maar dat is niet deze realiteit maar slechts fantasie.Ik denk wel dat een mensenleven eindig is, dit maakt het echter niet minder mooi. Dit is een vrij nihilistische insteek maar ik vindt het bijna arrogant om te denken dat een mensenleven iets uitmaakt in de miljoenen jaren dat de aarde bestaat.
Ik ben van mening dat er bij ieder geloof sprake is van machtsverhoudingen die regelmatig leiden tot misbruik. Of het nu gaat om een profeet die beweert rechtstreeks te communiceren met god en het daardoor beter weet of een priester die misbruik maakt van de kinderlijke onschuld van zijn leerlingen in het klooster. Als agnost durf ik niet te zeggen of er een "iets" is. Ik voel mij eerder aangesproken tot de natuur. Het gemanipuleerde "iets" zou naar mijn idee de psyche van de gemanipuleerde zijn, niet een externe hogere macht die wordt aangewend om te manipuleren.De vraag is, is dit een 100% creatie van ons, of hebben we iets werkelijks zo gemanipuleerd dat het te gebruiken valt als machtsmiddel?
Wat een mooi idee. Ik ben het ermee eens dat iedereen uniek is en dat deze exacte configuratie van het omniversum niet meer terugkomt (waarschijnlijk). Prettig om er op deze manier over na te denken.Aan de ene kant. Maar aan de andere kant was dit universum niet dit universum geweest zonder dat mensenleven (of wat voor leven dan ook). Een onmisbaar onderdeel van dit universum. Dit (specifieke) universum had niet kunnen bestaan zonder jou of elk ander wezen dat deel uitmaakt van het universum. Het is imo ook belangrijk om het zo te zien, om niet door te slaan naar nihilisme. We zijn als unieke expressies (nooit zal er weer exact iemand zijn zoals jij) integraal onderdeel van het universum. Het universum kiest er op dit moment voor om zich uit te drukken als jij en mij. Het had zich ook anders uit kunnen drukken, maar dat is niet deze realiteit maar slechts fantasie.
Hier ben ik het mee eens, stil staan bij het moment en reflecteren is goed. Wel binnen het bredere perspectief van de menselijke ontwikkeling die begint bij de avondkrant.(De illusie van) tijd maakt dingen triviaal. Over miljoenen jaren gezien stelt een mensenleven niets voor nee. Maar stop je met kijken naar het verleden (en toekomst), dan zie je dat wij nu op dit moment absoluut onmisbaar zijn in de kosmos. We maken onszelf klein door concepten als tijd en ruimte.
Wat een positieve insteek, interessant.
Persoonlijk ben ik van mening dat het menselijk is om er altijd van uit te gaan dat iets zin heeft of dat iets een bepaald doel heeft.
In het verlengde van deze zingeving zijn religies ontstaan. Uit onzekerheid creëerde men een kunstmatige zekerheid door de creatie van een god.
Ik denk wel dat een mensenleven eindig is, dit maakt het echter niet minder mooi. Dit is een vrij nihilistische insteek maar ik vindt het bijna arrogant om te denken dat een mensenleven iets uitmaakt in de miljoenen jaren dat de aarde bestaat.
Ik bedoel hiermee niet dat een mensenleven niets waard is. In tegendeel, toon empathie en maak er het beste van, je krijgt maar één kans.
Hiermee ben ik het zeker eens, mooie gedachte. Voor mij biedt dit echter geen troost. Ondanks dat ik niet helemaal blij ben met deze maatschappij zou ik er van balen als ik vandaag zou sterven. Dat mijn onderdelen vervolgens worden gerycycled doet niet af aan dit ongenoegen.Alles is 1 groot dynamisch evenwicht. Zo zie ik ook het leven. Misschien sterft je ego, maar je onderdelen worden gerecycled. Op die manier ervaren we vele levens door de tijdstroom heen. Het lijkt me heel plausibel dat wij en ons gigantische universum al ontelbare keren herboren zijn. En dat vind ik een mooie gedachte.
Dit is natuurlijk grote onzin. Maar goed, ik ken de 'documantaires' waar dit soort zaken beweerd worden. Heel knap hoor, die bouwwerken uit de oudheid met de middelen die ze destijds tot hun beschikking hadden, maar zeker niet onmogelijk en uiteraard kunnen we dat alles nu namaken.Als je kijkt naar vondsten uit de oudheid: megalitische bouwwerken waarvan we ze nu niet eens zouden kunnen namaken met die precisie. Bijvoorbeeld de grote piramide.
Dit vind ik nog veel grotere onzin. Je doet het altijd voor alsof rationaliteit killing is voor intuitie/gevoel en je daarom ver weg van rationele zaken dient te blijven, terwijl die gewoon naast elkaar kunnen bestaan. Het is juist dat het verstandig is om van BEIDE gebruik te maken. Als je teveel overhelt naar de een of de ander dan raak je juist uit balans.We denken dat we nu slim zijn, maar we zijn compleet uit balans omdat we het rationele plaatsen boven het intuïtieve.
Ik heb heel wat wetenschappers horen zeggen dat de precisie waarmee zo'n groot bouwwerk gemaakt is praktisch onmogelijk is, zelfs met moderne tools. En er bestaan ook bijvoorbeeld niet eens moderne kranen die de grootste blokken op kunnen tillen van bepaalde bouwwerken. Het komt niet eens in de buurt... Laat staan dat alles kon met de zogenaamde tools die destijds bestonden. Luister eens naar Graham Hancock bijvoorbeeld.Dit is natuurlijk grote onzin. Maar goed, ik ken de 'documantaires' waar dit soort zaken beweerd worden. Heel knap hoor, die bouwwerken uit de oudheid met de middelen die ze destijds tot hun beschikking hadden, maar zeker niet onmogelijk en uiteraard kunnen we dat alles nu namaken.
Dat zeg ik toch. Er is in wetenschap vaak geen ruimte voor intuïtie, dus is er een onbalans.Dit vind ik nog veel grotere onzin. Je doet het altijd voor alsof rationaliteit killing is voor intuitie/gevoel en je daarom ver weg van rationele zaken dient te blijven, terwijl die gewoon naast elkaar kunnen bestaan. Het is juist dat het verstandig is om van BEIDE gebruik te maken. Als je teveel overhelt naar de een of de ander dan raak je juist uit balans.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."