Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan iedereen veranderen?

Kan iedereen veranderen?

47 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Maar zoals mensen hier eerder ook zeiden: als iets uit angst voortkomt kun je er wat aan doen. En als iets gewoon in je karakter zit, dan kun je het beter gaan accepteren anders hou je jezelf voor de gek.
Klik om te vergroten...
Dit ja. Natuurlijk kun je gewoonten en patronen leren doorbreken indien je daar gemotiveerd genoeg voor bent, maar wie je bent is deels gebaseerd op genen en deels gebaseerd op wat je hebt meegemaakt, en je geschiedenis kun je helaas niet wissen. Dus de ervaringen die je hebt opgedaan draag je mee in de persoon die jij bent geworden.

Ik heb trouwens wel cliƫnten gezien, meestal op oudere leeftijd, die zo vastgeroest zaten in hun patronen (en eigenlijk dus best wel ziek waren), dat ze daar niet meer konden uitkomen. Als je tegen terugkerende problemen aanloopt, maakt het echt verschil als je daar op jongere leeftijd al iets mee doet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
En Ook ik voel me niet bepaald senang in een grote mensenmassa.
Die vermijd ik. Als de pest.
Een klein groepje mensen, die elkaar vertrouwen kunnen, en indien nodig, elkaar steunen.
Meer heb ik niet nodig.
Meer wĆ­l ik ook niet eens!
Iedereen kan denk ik, enigzins veranderen, in die zin, dat gedrag wel is om te buigen. Ja.
Maar het karakter veranderen?
Daarvoor is alweer, sterke wilskracht nodig, en heel, heel veel tijd.
En dan nog.
Een karakter veranderen, ik geloof er niet in.
De vos verliest immers zijn haren, maar niet zijn streken, toch?
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geen idee, maar waarom zou je willen veranderen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ach....echt veranderen...Daarvoor is Het voor mij te laat.
voor die laatste paar jaar?
Nee. Daar ga ik geen energie meer in steken.
Zonde van de tijd.
Edoch zijn er best wel wat dingetjes waarvan ik vind dat zou anders moeten zijn, maar.
Nee hoor.
De beurt gaat aan mij voorbij.
Ik heb wel mensen gekend, die werkelijk flink veranderen wilden, en jarenlang de deur platliepen bij allerlei therapeuten en zo....
Er kwam geen donder van terecht.
Sommigen raakten zelfs zó in de war, dat zij voor een heel enkele reis hadden geboekt, en deze reis h a d géén retourtje.
Dus, nee.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Iedereen leert elke dag iets erbij sommige heel veel en sommige bijna niks.. Maar toch wel wat
Dus elke mens veranderd ook ook heeft diegene de zelfde eigenschappen kunnen er altijd dingen veranderen, omdat mensen altijd wel wat bij leren
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Gisteravond had ik een discussie met een vriend over hoe wij in staat dan wel niet in staat zijn om onszelf en onze blik op de wereld compleet te kunnen veranderen.

Het gesprek landde op een gegeven moment op het onderwerp "uitgaan" en het kwam naar voren dat ik dat persoonlijk vrijwel nooit doe. Ik ben graag op mezelf en hou niet van drukke plekken als cafe's en discotheken. Ik vertelde hem dat ik meer van klein en knus gezelschap houd in rustigere omgevingen.

Mijn "zo ben ik nou eenmaal" schoot bij hem in het verkeerde keelgat. Hij beweerde dat iedereen met motivatie, wilskracht en misschien ook een beetje geluk een compleet tegengesteld persoon kan worden dan dat ze nu zijn. Ik bleef volhouden dat ik nou eenmaal een persoonlijkheid had die dit soort dingen onmogelijk of extreem moeilijk maakte maar... hoe meer ik mij probeerde te verdedigen, hoe minder dit lukte.

En ligt het niet meer aan de gebeurtenissen waar een persoon aan wordt blootgesteld?

Nu gaan we wat dieper in op vrije wil en wat tijd precies is maar dat is niet mijn bedoeling. Mijn vraag is simpelweg:

Kan iedereen echt zomaar en zo sterk veranderen? Is de "zo ben ik nou eenmaal" een drogreden om het probleem te negeren?
Klik om te vergroten...
Zoals dit.

Cutie.

En ja mensen kunnen volgens mij wel altijd veranderen, maar volgens mij is het wel zaak dat niet altijd te willen of verwachten. "Zo ben ik nu eenmaal" zie ik wel een beetje als een drogreden tho. Als er iets is dat je wilt veranderen, kan je dat ook... Maar dat jij liever chillt in een knusser gezelschap is niet een probleem lijkt me. Beetje stomme reactie van die vriend.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wet van de aantrekkingskracht is hierop denk ik ook wel van toepassing. "Zo ben ik nou eenmaal", daarmee leg je je ontwikkeling als persoon stil, imo. Je trekt aan wat bij je past (gedachten/gevoelens etc) want dat straal je uit naar de ander. En daar heb je wel invloed op, tot op zekere hoogte, vind ik

Edit: overigens bedoel ik dit in het algemeen en niet specifiek voor jou @Dirkjan
J
Jesuswalksurviv0rLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je only change als je moet, en zelfs dan blijf je nog aardig hetzelfde. Het is maar net met welke groep mensen jij omgaat.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nee. Zomaar veranderen is vrijwel onmogelijk, en het staat los van je doorzettingsvermogen. Jij kan je gewoonten veranderen, dat wel, want je gewoonten zijn aangeleerd. Je persoonlijkheid is totaal andere ding - het is een mix van je genen, eigen character van je geboorte, je opvoeding, omgeving en je traumas.
En , normaal gesproken, zonder een professioneel hulp is het zeer lastig je persoonlijke kwaliteiten aanpassen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
JavelinBayraktar zei:
Nee. Zomaar veranderen is vrijwel onmogelijk, en het staat los van je doorzettingsvermogen. Jij kan je gewoonten veranderen, dat wel, want je gewoonten zijn aangeleerd. Je persoonlijkheid is totaal andere ding - het is een mix van je genen, eigen character van je geboorte, je opvoeding, omgeving en je traumas.
En , normaal gesproken, zonder een professioneel hulp is het zeer lastig je persoonlijke kwaliteiten aanpassen.
Klik om te vergroten...
Waar een wil is is een weg, maar zonder wil gedoemd om te mislukken.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Overigens las ik net dat een dosis lsd die gelijk staat aan 550 x normaal je ook zonder eigen wil kan veranderen🤣 Google vice lsd. Disclaimer: Hiermee zeg ik niet dat je dat moet uitproberen en denk ook niet dat je huisarts of de eerste hulp staat te popelen om tripsitter te zijn
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
8ļøāƒ£6ļøāƒ£ zei:
Als je lekker in je vel zit dan ben je gewoon jezelf. Beetje schaven is wel mogelijk denk ik. Je kan ook jezelf anders voor doen als dat je bent, maar dan hou je jezelf voor de gek denk ik. Maar ik zou dan niet te veel drastisch willen veranderen als je je goed voelt.

Maar als je met blokkades en angsten zit en niet jezelf bent dan kan er heel veel winst te behalen zijn. Hou je niet van drukte, of heb je angst voor een grote mensenmassa? Als het eerste het geval is dan hoort dat gewoon bij jouw persoonlijkheid, maar als dat door angst komt en je die angst wegneemt zou je het best wel eens weer goed naar je zin kunnen hebben in een mensenmassa sinds tijden.
Klik om te vergroten...
Hier kan ik me goed in vinden
J
Jesuswalksurviv0rLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja, maar niet in je eentje en ook niet door de groep uit dezelfde klasse.

verkleed je maar eens als iemand anders; neger, opa, turk, chinees, verkoper, enz
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jesuswalksurviv0r zei:
Ja, maar niet in je eentje en ook niet door de groep uit dezelfde klasse.

verkleed je maar eens als iemand anders; neger, opa, turk, chinees, verkoper, enz
Klik om te vergroten...
Ik snap dit niet. Bedoel je dat hoe je bent afhankelijk is van je afkomst/beroep?
J
Jesuswalksurviv0rLid
01-01-2024, 00:00
#15
bedoel meer, dat er hele andere werelden bestaan en als je die betreed jij automatisch verandert, want dat moet.. anders red je het niet in die wereld. dus iedereen kan veranderen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jesuswalksurviv0r zei:
bedoel meer, dat er hele andere werelden bestaan en als je die betreed jij automatisch verandert, want dat moet.. anders red je het niet in die wereld. dus iedereen kan veranderen.
Klik om te vergroten...
Je gedrag kan veranderen inderdaad. Maar de core van je zijn niet.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#17
nee
J
Jesuswalksurviv0rLid
01-01-2024, 00:00
#18
FredKroket zei:
Je gedrag kan veranderen inderdaad. Maar de core van je zijn niet.
Klik om te vergroten...
ja, je core of ik noem het ziel (lekker zwerverig) dat blijft ongedacht jij bent pessimest/optimist of doet zo of zo. er is indd een structuur dat onverandert blijft. ja, het verandert maar dan moet je denken aan een aandoening waardoor je alleen maar ziek in bed kan blijven liggen, en waarbij jij er niet meer aan toe komt om je leuke kant aan anderen te laten zien.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Apotheker zei:
nee
Klik om te vergroten...
Wel joh. Ook een apotheker kan bijvoorbeeld slager worden. Of reisleider worden. Of een loempiakraam uitbaten. Of CEO van een multinational worden. Of dokter. Of hovenier. Of... nou ja van alles dus
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zanza zei:
Wel joh. Ook een apotheker kan bijvoorbeeld slager worden. Of reisleider worden. Of een loempiakraam uitbaten. Of CEO van een multinational worden. Of dokter. Of hovenier. Of... nou ja van alles dus
Klik om te vergroten...
Of een BadassBenzoJunkie

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."