#1
Dit ja. Natuurlijk kun je gewoonten en patronen leren doorbreken indien je daar gemotiveerd genoeg voor bent, maar wie je bent is deels gebaseerd op genen en deels gebaseerd op wat je hebt meegemaakt, en je geschiedenis kun je helaas niet wissen. Dus de ervaringen die je hebt opgedaan draag je mee in de persoon die jij bent geworden.Maar zoals mensen hier eerder ook zeiden: als iets uit angst voortkomt kun je er wat aan doen. En als iets gewoon in je karakter zit, dan kun je het beter gaan accepteren anders hou je jezelf voor de gek.
Ik heb trouwens wel cliƫnten gezien, meestal op oudere leeftijd, die zo vastgeroest zaten in hun patronen (en eigenlijk dus best wel ziek waren), dat ze daar niet meer konden uitkomen. Als je tegen terugkerende problemen aanloopt, maakt het echt verschil als je daar op jongere leeftijd al iets mee doet.