Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen hamvraag: Is er leven na de dood?

Een hamvraag: Is er leven na de dood?

234 antwoorden
46 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Je vergeet Jezus zelf 🙂 Na drie dagen opgestaan uit de dood
Klik om te vergroten...
En dit is waar, want het staat geschreven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
En dit is waar, want het staat geschreven.
Klik om te vergroten...
Geloof heeft geen bewijzen nodig. We weten dat Christus is opgestaan want anders waren wij niet gered (2 Timoteüs 1:9).
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Er is geen enkele andere oorzaak dat we zoveel mensen over de kling zijn gejaagd en nog steeds over de kling worden gejaagd, dan het geloof.
Dat was in de oudheid al zo, en zie eens tegenwoordig.....het gaat maar door!
Klik om te vergroten...

Dat is wat we onszelf wijsmaken.

We zijn een stel -af en toe- moordlustige apen... om te moorden hebben we geen reden nodig, maar we zoeken vaak wel een aanleiding om andere mensen dat te doen wat we zelf niet willen ervaren.

Om andere mensen ellende toe te brengen hebben we geen godsdienst nodig.

Maar het helpt soms wel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vraag mij toch af, in hoeverre er leven na de dood is, of zou kunnen zijn.
Sommige religies zijn daarvan overtuigd, maar de wijze waarop is verschillend.
Wat denken we? Is er straks nog iets, of is echt alles voorbij?
" Uit stof zijt gij gekomen, tot stof zult gij vergaan".
En de rest dan?
De ziel, de geest, de entiteit, waarheen gaat deze?
Moeten we echt eerst over de rivier de Styx met Charon, en over de brug Es Siret, of is dat onzin?

Ik weet het niet.
Ik ben benieuwd naar wat anderen hiervan denken....
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik geloof heel erg in energie. Als wij doodgaan zijn we er denk ik nog wel, alleen ons bewustzijn is weg. Ik denk dat onze energie altijd aanwezig zal zijn.

Ik geloof ook in geesten. Tenminste, ik zie ze niet als echte “geesten” maar wel als energie die is blijven hangen. En dat kan verbonden zijn aan een plaats of spullen bijvoorbeeld.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het leven is een cyclus die nooit stopt. Dood ga je nooit. Enkel jouw lichaam gaat dood. Je ziel en geest leeft altijd verder. In een andere dimensie of in een ander lichaam met een geboortereset. Het stopt nooit. Elke ziel kan elk genaamd leven leven. Van dier tot mens. Zo denk ik erover.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#7
🐺PsyTekz zei:
Het leven is een cyclus die nooit stopt. Dood ga je nooit. Enkel jouw lichaam gaat dood. Je ziel en geest leeft altijd verder. In een andere dimensie of in een ander lichaam met een geboortereset. Het stopt nooit. Elke ziel kan elk genaamd leven leven. Van dier tot mens. Zo denk ik erover.
Klik om te vergroten...
Mooi omschreven inderdaad!
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb nooit gedaan aan geloven en ben wars van religies (waarbij ik het boeddhisme voor wat betreft het way of life gedeelte zover ik ervan af weet wel geinteresseerd in ben). Ik ben van het ervaren.

Er zijn verschillende gebeurtenissen geweest waarbij ik heb kunnen ervaren dat ik direct contact met mensen kan leggen. (zowel gewenst als ongewenst, maar daar vertel ik later nog wel eens over) Van geest tot geest. Zo was ik tijdens een paddo trip op een gegeven moment in die staat, waarbij ik de proef op de som ben gaan nemen. Thuis of de bank, compleet aanwezig en grounded, was ik compleet in control van deze staat. Ik besloot om contact met mijn moeder te zoeken. (Het was midden in de nacht). Ik ging naar haar toe en 'zag' / 'voelde' dat ze sliep. Ik besloot haar te roepen en wakker te maken. Dat lukte. Ik 'zag'/'voelde' dat ze wakker werd. Ik vroeg haar contact met me te zoeken en me te bellen. Ik merkte dat ze opstond, en naar de telefoon liep en de hoorn oppakte. Ik pakte alvast mijn telefoon en 5 seconden later ging die over. Mijn moeder. Hi mom! Ik vertelde dat ik contact met haar had gezocht. Heb je wat gebruikt? Ja, paddestoelen, en ik wilde testen of ik direct contact met je kon krijgen. 'Ik had het gevoel dat er een berichtje voor me was en dat ik je moest bellen'. Ik: Nu weten we dus dat we altijd met elkaar verbonden kunnen zijn, onafhankelijk van tijd en plaats.

Waarom deze inleiding? Omdat dit voor mij de (meest directe. er zijn er meer geweest maar dit is de mooiste) ervaring was die me liet zien dat er een andere dimensie is waarin de geest/ziel opereert en dat we vermogens hebben die onbenut zijn/onderontwikkeld. (Onder andere doordat we opgroeien een compleet individualiste society waarin het denken wordt overontwikkeld en we met zn alleen in een cocon zitten).

Tweede belangrijke ervaring voor wat betreft het topic;

Mijn DMT ervaringen waren voor mij de aanwijzing hoe een compleet andere dimensie bestaat waarin wij middels dit geschenk van de natuur (cheatcode, shortcut, easter egg, maar een geschenk in ieder geval) een 'kijkje' kunnen nemen in wat ik niet anders kan uitleggen als hetgeen waar we vermoedelijk vandaan komen bij geboorte en ook weer naar teruggaan als we fysiek sterven. Een dimensie waarin alles met elkaar verbonden is, 1 geest. En hoe meer je je ego verliest, hoe meer je dat kunt ervaren. Waarin je merkt dat als je een 'gesprek' voert met een ultra 'klaar' wezen, dat je voor een gedeelte een gesprek voert met jezelf. Dat je overal bent en nergens, er is geen verschil. Dat je het eigenlijk allemaal al weet maar het in ondergesneeuwd/onderontwikkeld of laten we zeggen gestoord door de ziekte van het denken en het ego wat voortdurend een verhaal tegen je verteld. De restjes daarvan houden je tegen, zelfs in een DMT trip soms. Maar het is er, desalniettemin. Mijn boodschap die ik kreeg was dat ik hier was om te leren zodat ik klaar kon zijn om daar te zijn en wellicht te blijven.

Deze ervaring samen met de vorige en soortgelijke hebben mij doen begrijpen dat fysieke leven niet stopt en wellicht ook niet start naar of vanuit 'niets'.
Wij zijn geboren in een society die ons een grote handicap meegeeft, zoals gezegd het denken, 'intellect' en het ego waardoor we geisoleerd zijn. We zijn babies en zijn aan het leren kruipen. En dat is het doel. Maar wij zijn 1 geest waarbij we ons grotendeels verschuilen in ons eigen hoekje. Maar de possibilities zijn endless. En dat gaan we ook ervaren.

Sindsdien ben ik ook totaal niet bang voor de dood. UIteraard wel voor het moeten missen van mn loved ones. Maar het sterven, ik ben eerder nieuwsgierig.
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat n verhaal zeg damm dan ga je ceker anders denken enhoe. ik heb ook weleens van goeie bekenden gehoord of van mijn moeder of vader dat ze soms dingen zagen dus er is sowieso iets naar maar ik heb t helaas 1 keer heel kort meegemaakt maar wel heel mooi lijkt me.
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een kwestie van geloof, geloof ik. Ik geloof er niks van.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
De ziel, de geest, de entiteit, waarheen gaat deze?
Moeten we echt eerst over de rivier de Styx met Charon, en over de brug Es Siret, of is dat onzin?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dat een metafoor is voor de ziel die terugkeert via de (heilige) geest naar God.

In mijn ogen zijn er een soort van niveau's in bewustzijn/realiteit. Dit is maar mijn opvatting, dus til er niet te zwaar aan. Het is ook geen oordeel over dat de ene persoon in het ene bewustzijn opereert en de andere persoon in het andere. Ieder van ons omvat al deze niveau's van bewustzijn en het ene niveau is ook niet 'beter' dan de andere.

- Als laagste is er ego-bewustzijn. Iemand die puur in ego-bewustzijn opereert is alleen maar bezig met overleven en pijn uit de weg gaan (door middel van plezier). Er is geen bewustzijn van de hogere dimensies. Het ego als zijnde een entiteit is een complete illusie en bestaat alleen in het denken. Toch is ego-bewustzijn immens belangrijk. Het is hier dat de ziel wijsheid, nederigheid en compassie kan leren die nodig zijn om de hogere niveau's van bewustzijn te bereiken.
- Dan is er het ziels-niveau bewustzijn. De ziel zelf is geen illusie maar ervaart een mate van (illusionaire) afgescheidenheid. Het is de ziel die incarneert "in" het lichaam (al is dat dus illusie). Ik denk ook dat het de ziel is die zo'n geloof in zijn eigen afgescheidenheid kan hebben, dat het als een geest, een niet-belichaamde entiteit kan verschijnen. Als je je bedenkt dat alles energie is, is dit niet eens zo'n gek idee. Verder is het de ziel die een verlangen kan hebben terug te keren naar het geheel (God, in religieuze termen). Het ego heeft geen verlangen dat te doen. Het ego wil alleen maar overleven, pijn ontwijken en plezier ervaren. Dus wanneer ervaren wordt dat men terug wil keren naar God, is dat de ziel die dat wil. Ondertussen kunnen er nog ego-verlangens zijn.
- Een stap hoger is de (heilige) geest. Oftewel puur spirit. Dit is het bewustzijn dat nooit geïncarneerd is. In het Hindoeïsme de 'Atman', de Zelf met hoofdletter Z genoemd. In de Atman is geen illusie, enkel realiteit.
- En dan is er het Absolute. Dit is de Atman die realiseert dat elke Zelf de eigen Zelf is. In het Hindoeïsme de Paramatman genoemd. Atman en Paramatman zijn 1 en dezelfde. De Zelf die overal en nergens is, nooit geboren en de bron van alle bestaan.

Elk niveau kan niet de niveau's boven zichzelf zien, maar alle niveau's onder zich. Het is een prachtige constructie (inclusief ego-bewustzijn).

Ik denk dus zeker dat er leven na de dood is. Dat wat wij in essentie zijn (het Absolute) is leven zelf, of de bron van alle leven. Er zal altijd leven zijn.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#12
De Apotheker zei:
Je bent pas echt dood als er niet meer over je wordt gesproken.
Klik om te vergroten...
Daar was ooit zo'n boek over(of film.. vraag me al meer dan 10 jaar af welke het was) Volgens mij over een jongetje dat alleen als een soort geest bleef bestaan als mensen nog aan hem dachten. Als je helemaal vergeten was verdween je.

Ik kan mij niet meer herinneren of het dan ook de bedoeling was dat je uiteindelijk verdween..iig vond ik het maar een akelig idee. Het kwam op mij over dat je best nog een leuke tijd kon hebben er na, zolang je maar memorabel of geliefd genoeg was om gemist te worden.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Spyro zei:
Mooi omschreven inderdaad!
Klik om te vergroten...
Maar als het een cyclus was, was er dan nooit een begin?
Zo niet, wie heeft die cyclus dan gecreëerd.

Ik vind het een interessante concept maar te rechtlijnig. Wat maakt ons dan belangrijk genoeg om nooit te vergaan, er hebben we dan onze eigen cyclussen of gaan die energieën in elkaar over.. als alle cyclussen geen losse individuen of concepten zijn(kan het niet beter omschrijven) kan je dan nog wel van een cyclus spreken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sommige klein lijkende dingen, zoals bloemen, mieren, vogels...
Zo ontzettend mooi om naar te kijken!
Als je geleerd hebt om die vaak simpele dingen te zien, en te ervaren, dan ben je een bevoorrecht mens!
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Snap hier nu geen3n3
Mrloverdj zei:
Daar was ooit zo'n boek over(of film.. vraag me al meer dan 10 jaar af welke het was) Volgens mij over een jongetje dat alleen als een soort geest bleef bestaan als mensen nog aan hem dachten. Als je helemaal vergeten was verdween je.

Ik kan mij niet meer herinneren of het dan ook de bedoeling was dat je uiteindelijk verdween..iig vond ik het maar een akelig idee. Het kwam op mij over dat je best nog een leuke tijd kon hebben er na, zolang je maar memorabel of geliefd genoeg was om gemist te worden.
Klik om te vergroten...
Het zou maar echt zo zijn, dat zou vaag zijn zeg shitt. Maar stiekem hoop ik wel dat er idd wat is na die tijd lijkt me ook zo raar en een beetje eng je bent ineen keer weg bijvb, je kan niks meer niet denken(wat ze zeggen dan he) zulke dingen maarja weetje
Ik denk zelf dat hier nooit een goed antwoord op zou komen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Exact!
Klik om te vergroten...
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik begin wel ineens aan mijzelf te twijfelen, zou ik het niet heel intens hebben gedroomd? Dat overkwam mij als kind al. Iig hoop ik niet dat dit concept op mij ligt te wachten.

Veel interessanter vind ik de vraag, waarom kunnen we niet accepteren dat dood gewoon dood is?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mrloverdj zei:
En vissen dan of mieren?
Wat maakt ons belangrijker dat wij niet verloren gaan en zij wel?
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat wij belangrijker zijn dan dieren en ook niet dat ("de zielen van") dieren verloren gaan. Maar dan wel met de kanttekening dat ik niet geloof dat vissen en mieren bewustzijn hebben, net zoals ik ook niet geloof dat mensen bewustzijn hebben. Het is denk ik andersom: bewustzijn heeft mensen, vissen, mieren, etc. De vorm (mens, vis, mier etc.) verdwijnt, bewustzijn zelf (in zijn pure essentie) blijft over. En er is maar 1 bewustzijn.

Mrloverdj zei:
Ik zie dat dus totaal los van elkaar. Dat vind ik allemaal besef wat geld voor als je nog leeft. Het is voor mij geen indicatie wat er gebeurt na je dood.(de definitie of discussie van wat dood en leven dan precies is)
Klik om te vergroten...
Als je in dit moment ziet dat je alreeds niet in het lichaam zit (en dat is mogelijk) wat veranderd er dan voor jou na de fysieke dood? Al je hele leven zie je jouw lichaam veranderen. Letterlijk geen 1 cel is meer dezelfde als die van toen je een klein kind was. Maar alsnog ben jij er al die tijd geweest als dezelfde 'ik'. Als je dat ziet, hoe kun je dan mogelijk je lichaam zijn? Hoe kun je iets zijn dat je zelf ziet komen en gaan? Je bent het bewustzijn waarin het lichaam (en de wereld) verschijnt. De fysieke dood van het lichaam maakt dus niets uit voor jou. Natuurlijk, dit betekent niet dat je weet wat de vorm van je ervaring zal zijn na de dood van dit lichaam (gelukkig niet zeg), maar wel dat jij er nog zult zijn als het onveranderlijke bewustzijn dat die nieuwe ervaring zal hebben.

Dit is een hartstikke onconventionele gedachtegang natuurlijk, maar hoe gek is het conventionele wereldbeeld: dat er een bewustzijn of ziel 'in' een mens of dier zou zitten? Hoe werkt dat? Waar zit dat dan? Nooit is er zoiets gevonden en nooit zal er zoiets worden gevonden omdat bewustzijn niet materieel is. Waarom gaan we niet uit van onze daadwerkelijke ervaring: wij (bewustzijn) zijn primair en ons lichaam en de wereld zijn secundair. Wij veranderen nooit en het lichaam en de wereld veranderen constant. Is datgene wat constant is dan niet de onderliggende realiteit van datgene dat onderbroken is? Dat moet het zijn toch? Dat wat komt en gaat kan niet de onderliggende realiteit zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wij veranderen wel degelijk, Mindless....
Lichamelijk bezien: (volgens mij dan)
In een relatief kort tijdsbestek zijn wij geëvolueerd van een primaat achtige, die zich op handen en voeten verplaatste, naar een type primaat die rechtop is gaan lopen, en die ook nog eens een gigantische invloed op alles wat leeft heeft gekregen.
Hij kreeg verstand.
Waartoe deze evolutie verder nog toe gaat leiden, dat is onbekend.
Niet te voorspellen ook.
Het lichaam verandert dus zoals je ook zegt.
Maar die eerste primaten, die spraken hoogstwaarschijnlijk niet, met een taal zoals wij, en wat voor gedachtenwereld zouden ze gehad hebben?
Niet die van ons tegenwoordig, dat staat voor mij vast!
Vwb vissen en mieren:
dieren zoals deze hebben een instinct.
Geen verstand zoals wij dat hebben.
Dat is dan ook het kardinale punt, waarin wij verschillen met dieren.
wij discussiëren, overleggen, vergaderen..
Het lijkt soms wel zo, dat dieren over een verstand beschikken, maar dit is niet zo, uitgezonderd enkele primaten soorten zoals de bolebo's en chimpansees, naast de gorilla's misschien..
Deze zijn in staat om gezamenlijk op jacht te gaan bijvoorbeeld.
Of gereedschap te gebruiken.
Maar ik heb meeuwen de basaltblokken zien gebruiken om schelpdieren te kunnen kraken ( bemachtigen)
Dat deden ze, door een mossel oid vast te pakken in hun snavel, omhoog te vliegen, en dan die mossel te laten vallen op die stenen, en deze waren dan gekraakt zodat ze gegeten konden worden.
Dit vind ik wonderlijk, en heel mooi om te zien!

zo zie ik het...

Als er een mogelijkheid tot reïncarnatie zou zijn, hoe zit dat dan met entiteiten die dit niet willen?
Ik bijvoorbeeld, ik wil helemaal niet terugkomen.
Deze hele rotzooi die de wereld nu geworden is, nee dank u beleefd.
Ik laat de beurt voorbij gaan.
Ik zie namelijk alleen maar een onzalige toekomst.
Het is een zooitje geworden hier op deze aardkloot.
Dus in dezen pas ik.

Iets anders, wat geloven wij van mensen die klinisch dood zijn geweest, zijn uitgetreden uit hun lichaam, gezien hebben hoe de artsen bezig zijn geweest met hun lichaam, die ook allemaal een vergelijkbare ervaring hebben gehad?
Zoals een fel wit licht, wat warmte uitstraalde, en op dat moment kregen deze mensen een vorm van "bericht " dat ze terug moesten keren naar hun lichaam, omdat " het hun tijd nog niet was"?
Wat denken we hiervan?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mrloverdj zei:
Daar was ooit zo'n boek over(of film.. vraag me al meer dan 10 jaar af welke het was) Volgens mij over een jongetje dat alleen als een soort geest bleef bestaan als mensen nog aan hem dachten. Als je helemaal vergeten was verdween je.
Klik om te vergroten...
Bedoel je The Sixth Sense ?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...789101112
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."